Mój pierwszy wóz
Zakup pierwszego samochodu to wielkie emocje. Jaki typ, jaka marka, gdzie go kupić i jak sfinansować? W zależności od kupującego, wagi nabierają rozmaite dylematy i aspekty tego zakupu. Oczywiście ostatecznie wszystkim zależy, by auto było bezpieczne i warte swej ceny.
Patrząc na samochód, męskie oko widzi moc maszyny, maksymalną prędkość i dobre zawieszenie. Dla kobiet liczy się elegancka linia wzbudzająca podziw koleżanek, a dodatkowo – pojemny bagażnik na damskie zakupy. Wszyscy jesteśmy podatni na wpływ mitów i stereotypów krążących wokół marek. Dlatego na przykład niektórzy eliminują na wstępie wszystkie samochody na „F" (francuskie, Fordy i Fiaty), a inni przyglądają się niezawodnym „Japończykom" i solidnym „Niemcom". Życie pokazuje, że stereotypowe myślenie nie do końca sprawdza się w rzeczywistości, co potwierdza chociażby popularność Forda Focusa („FF").
Z salonu czy z drugiej ręki
Pojemność portfela wyznacza dostępny dla nas rynek ofert motoryzacyjnych. Nowe samochody są drogie, ale też pewne, jeśli chodzi o bezawaryjność. Kupujący nie musi martwić się o ukryte wady i zwykle otrzymuje kilkuletnią gwarancję na pojazd. Jednak musi być świadomy tego, że wraz z wyjazdem z salonu jego auto traci od 10 do 30 proc. na wartości, zyskując status „używanego".
|
|
Na rynku wtórnym znajdziemy oferty kuszące niską ceną, jednak stan techniczny wystawionych na sprzedaż samochodów często pozostawia wiele do życzenia. Dlatego na zakupy na giełdzie należy wybrać się z osobą mającą szeroką wiedzę z zakresu motoryzacji. Nawet jeśli nie mamy wśród znajomych mechaników samochodowych, istnieje wiele możliwości sprawdzenia auta. Ciekawym i nowatorskim rozwiązaniem jest skorzystanie z porady eksperta... z banku. Taką możliwość oferuje db kredyt.
– Klientom, którzy kredytują z nami auto i zdecydują się na pakiet bezpieczeństwa, oferujemy bezpłatną inspekcję pojazdu. Decyzja kredytowa zapada w kilkanaście minut, nie wymaga wizyty w placówce, gotówka może być przeznaczona na zakup dowolnego pojazdu, bez żadnych formalności, a za ewentualną nadwyżkę środków można opłacić ubezpieczenie pojazdu bądź dokupić dodatkowe wyposażenie – wymienia Michał Kuchta, Dyrektor Centrum Rozwoju Produktów db kredyt.
Na celowniku
Najbogatszym źródłem ofert sprzedaży samochodów używanych jest Internet i od niego najlepiej zacząć poszukiwania. Sprzedawca najpierw wystawi samochód na portalach aukcyjnych. Jeśli przez dłuższy czas nie zarejestruje zainteresowania, zdecyduje się na komis, w którym zwykle nie ma możliwości negocjowania ceny, ze względu na marżę pośrednika.
Istnieje jeszcze giełda motoryzacyjna – specyficzne środowisko, gdzie nietrudno nabyć bubel. Tu dominują sprowadzane z zagranicy maszyny „po przejściach", dlatego przed zakupem należy wszystko dokładnie sprawdzić. W najlepszym wypadku pojazd pojawia się na rynku wtórnym, bo ma już kilka lat, a pierwszy właściciel chce kupić nowy model. Gorzej, gdy przed nami stoi auto z wyklepanym przodem po czołowym zderzeniu, albo tzw. „powodzianin" – samochód po zalaniu. Pierwszy łatwo rozpoznać sprawdzając specjalnym przyrządem grubość lakieru na poszczególnych fragmentach blachy – oryginalna część wskaże 180 m na liczniku. Wszystkie wyższe wartości oznaczają dodatkowe lakierowanie, a brak odczytu – szpachlowanie lub plastikową atrapę. „Popowodziowe" egzemplarze mogą mieć zacieki pod dywanikami i na wyściółce bagażnika. Dodatkowo trzeba zwrócić uwagę na woń stęchlizny, często tłumioną przez zbyt intensywnie pachnące odświeżacze powietrza.
O niekompletności pojazdu mogą też świadczyć numery seryjne szyb. Ostatnia cyfra oznaczająca rok produkcji (np. 3 to 2003 rok) powinna być taka sama na wszystkich oknach. Jeśli numery różnią się jednym rokiem, samochód mógł być produkowany na przełomie lat, ale większe odchylenia (np. 3, 7 i 8) oznaczają wymieniane elementy, najprawdopodobniej po stłuczce. Jest wiele sposobów, aby ocenić przynajmniej w przybliżeniu faktyczny stan interesującego nas pojazdu. Jednak gdy nie jesteśmy pewni własnych obserwacji, lepiej zgłosić się po profesjonalną pomoc.
Zakup samochodu to poważna decyzja. Z tego powodu warto na zimno przekalkulować wszystkie dostępne modele, opierając swoje sądy na doświadczeniu ekspertów. Dzięki temu będziemy mogli cieszyć się sprawnie funkcjonującym autem przez długie lata.