Samochody o największym komforcie jazdy. Ranking samochodów na długie trasy
Zakup samochodu, który będzie towarzyszyć wielogodzinnym podróżom, to nie tylko inwestycja w środek transportu, ale również we własne zdrowie i komfort psychiczny. Niezależnie od tego, czy jesteś przedstawicielem handlowym, czy głową rodziny planującą wakacje w Chorwacji, cel jest jeden – wysiąść z auta bez bólu pleców i zmęczenia. Przedstawiamy 15 modeli, na które warto zwrócić uwagę szukając maksymalnego komfortu podczas długich tras.
Czym jest “komfort jazdy” na długiej trasie? Kluczowe czynniki wyboru
Odpowiedź na pytanie, co wpływa na komfort jazdy, jest złożona, ponieważ składa się na nią suma wielu parametrów inżynieryjnych. Nie jest to jedynie miękki fotel, ale całościowe doświadczenie, które sprawia, że po ośmiu godzinach jazdy wysiadamy z auta wypoczęci.
Zawieszenie - Miękkość czy adaptacyjność?
Fundamentem wygody jest sposób, w jaki samochód izoluje pasażerów od nawierzchni, szczególnie tej pełnej dziur i wibracji. Skuteczna izolacja od wstrząsów zwalnia mięśnie pleców z ciągłej, podświadomej pracy stabilizacyjnej, co zapobiega fizycznemu wyczerpaniu po wielu godzinach jazdy, w tym dobrze znanego bólu kręgosłupa. Wyróżniamy kilka kluczowych technologii, które podwyższają komfort jazdy.
Legendarnym już rozwiązaniem, które wciąż jest poszukiwany na rynku wtórnym, jest hydropneumatyka, znana m.in. z Citroena C5. Zamiast klasycznych stalowych sprężyn oraz typowych amortyzatorów, układ hydropneumatyczny wykorzystuje elementy hydrauliczne i tzw. sfery (kuliste zbiorniki) z azotem, gdzie gaz ten pełni rolę “sprężyny”, a przepływ płynu zapewnia tłumienie. Pozwala to samochodom niemal “unosić się” nad asfaltem i utrzymywać stały prześwit, niezależnie od obciążenia. W luksusowych i nowoczesnych autach jej rolę przejęło zawieszenie pneumatyczne, oparte na miechach powietrznych, które oferuje równie wysoki poziom izolacji. Z kolei w klasie średniej standardem są systemy adaptacyjne, takie jak DCC Pro (np. w nowym Volkswagenie Passacie), gdzie elektronika steruje twardością amortyzatorów w czasie rzeczywistym, łącząc miękkość z pewnością prowadzenia.
Ergonomia i jakość foteli
Fotel to najważniejszy punkt styku kierowcy z pojazdem i jednocześnie kluczowy element wpływający na komfort, często niedoceniany podczas krótkich jazd testowych. Producenci coraz częściej sięgają po certyfikaty medyczne, takie jak AGR (Akcja na rzecz Zdrowych Pleców), które są wyznacznikiem doskonałej jakości wykonania siedzeń m.in. w samochodach marki Opel (np. Astra, Mokka, Insignia).
Aby długa podróż nie skończyła się ogromnym bólem, szukaj długiego siedziska z podparciem ud, a także szerokiego zakresu regulacji wysokości, głębokości i kąta oparcia, najlepiej z podparciem lędźwiowym i podłokietnikami. Wentylacja foteli i masaż to nie “fanaberie”, a realne czynniki drastycznie zmniejszające napięcie mięśniowe podczas wielogodzinnej jazdy – warto szukać modeli, które takie rozwiązania oferują.
Izolacja akustyczna (Wyciszenie kabiny)
Cisza jest prawdziwym luksusem, który bezpośrednio wpływa na zmęczenie układu nerwowego. Hałas powyżej pewnego poziomu, generowany przez silnik, szum wiatru czy toczenie opon, staje się na dłuższą metę wyczerpujący. Dlatego coraz częściej spotykanym rozwiązaniem w segmencie D i Premium są szyby akustyczne. Z kolei nowoczesne systemy audio (np. w Lexusie) potrafią dodatkowo emitować przeciwfalę dźwiękową (Active Noise Cancellation), aby wygłuszyć nieprzyjemne dla ucha częstotliwości i tworząc tym samym w kabinie atmosferę, która sprzyja relaksowi. Istotnym faktem jest również to, że samochody hybrydowe, a przede wszystkim klasyczne elektryki (BEV) znacznie przewyższają kulturą pracy nad swoimi spalinowymi odpowiednikami.
Przestronność i pojemność bagażnika
Komfort pasażerów zależy również od samej przestronności kabiny. Długi rozstaw osi bezpośrednio przekłada się na stabilność prowadzenia na autostradzie, ale również daje komfortowe miejsce na nogi dla pasażerów tylnej kanapy. Większy rozstaw osi ma jeszcze jedną zaletę – zwiększa stabilność wzdłużną auta, sprawiając, że jest ono mniej podatne na "galopowanie" (kołysanie przód-tył) na pofalowaniach autostrady.
Choć SUV-y dominują w polskiej sprzedaży, to nowoczesne kombi jest absolutnym królem komfortu. Poprowadzona na płasko linia dachu aż do klapy bagażnika zapewnia maksymalną przestrzeń nad głowami pasażerów z tyłu. Bagażniki w nowoczesnych kombi mają niski próg załadunku, co ułatwia pakowanie ciężkich walizek, a prostopadłościenny kształt bagażnika pozwala wykorzystać każdy jego litr. Nie jest to bez znaczenia – szczególnie wtedy, gdy pasażerowie tylnej kanapy nie muszą walczyć o każdy centymetr z bagażami umieszczonymi obok nich.
W przypadku SUV-ów minusem będzie wysoki prześwit i często spotykany napęd 4x4, co wpływa na wysokość umieszczenia podłogi bagażnika i zmniejsza tym samym przestrzeń ładunkową. SUV-y wygrywają jednak poczuciem przestrzeni nad głową, co dla osób starszych i rodzin z dziećmi jest ważnym aspektem komfortu.
Z kolei sedany oferują największy komfort akustyczny. Oddzielenie przestrzeni bagażowej od pasażerskiej stałą przegrodą sprawia, że szum opon jest niemal niesłyszalny. Wadą będzie jednak mały otwór załadunkowy, co dyskwalifikuje ten typ nadwozia przy przewozie chociażby wózka dziecięcego.
Wyposażenie umilające podróż
Współczesny komfort to nie tylko brak intensywnego bólu kręgosłupa, ale również odciążenie psychiczne kierowcy. Dlatego obecnie istotną rolę przypisuje się jeździe półautonomicznej. Adaptacyjny tempomat ACC, połączony z asystentem utrzymania pasa ruchu sprawia, że samochód “sam” pilnuje odległości między samochodami i toru jazdy. Z kolei zaawansowane systemy multimedialne z bezprzewodową obsługą Apple CarPlay i Android Auto pozwalają na łatwe zarządzanie nawigacją i rozrywką, minimalizując rozpraszanie uwagi kierowcy.
Jednostka napędowa i ekonomia
Ostatnim elementem naszej układanki jest napęd, który wpływa na komfort na dwóch płaszczyznach – akustycznej oraz logistycznej. Cicha praca silnika i brak wibracji to mniejsze zmęczenie słuchu, natomiast niskie spalanie oznacza rzadsze wizyty na stacjach i większą płynność podróży. Pod tym kątem nowoczesne diesle wciąż pozostają królami autostrad, oferując bezkonkurencyjny zasięg. Coraz mocniejszą alternatywą są jednak hybrydy, które łączą świetną kulturę pracy z niskim zużyciem paliwa. Jeśli priorytetem jest absolutna cisza, bezkonkurencyjne okazą się samochody elektryczne – tu jednak kluczowy staje się wybór modelu z dużą baterią, aby konieczność ładowania nie zaburzała rytmu jazdy.
Ranking najbardziej komfortowych samochodów na długie trasy (Nowe Modele)
Aby wyłonić obecnych liderów komfortu, musimy spojrzeć na poszczególne segmenty – od pełnego luksusu po rozsądną klasę średnią. Które modele najlepiej sprawdzą się na długie podróże?
Klasa luksusowa i wyższa
W tej kategorii liczy się absolutna izolacja od świata zewnętrznego i co najważniejsze – nie ma miejsca na kompromisy. Niekwestionowanym liderem komfortu jest Mercedes klasy S. Jego sekret tkwi w seryjnym zawieszeniu pneumatycznym AIRmatic, które w połączeniu z opcjonalnym systemem E-ACTIVE BODY CONTROL potrafi “patrzeć” na drogę i zareagować w milisekundy, wygładzając nierówności, zanim koło w nie wjedzie. Fotele Active Milticontour oferują aż 10 programów masażu, w tym unikalne tryby łączące ugniatanie z podgrzewaniem.
Alternatywnym, wciąż bardzo dobrym wyborem jest BMW Serii 7. Standardowe zawieszenie pneumatyczne i opcjonalna skrętna tylna oś zapewniają świetne połączenie stabilności i komfortu kanapy, a rozbudowane pakiety tylnego rzędu z funkcją masażu i wentylacji czynią z niego świetną limuzynę dla pasażera.
Warto również zwrócić oczy ku Audi A8, które stawia na adaptacyjną pneumatykę, dostosowującą się do warunków jazdy. Model ten wyróżnia się “pakietami relaksu”, w tym fotelem “relaxation seat” z 18 poduszkami pneumatycznymi oraz masującym podnóżkiem, co przenosi komfort podróży na zupełnie nowy poziom.
Klasa średnia i wyższa
Dla osób szukających idealnego balansu między ceną a jakością i komfortem, Skoda Superb wyrasta na nowego króla rodzinnych wyjazdów. Nowa generacja tego modelu oferuje bagażnik o pojemności aż 690 litrów w kombi (1920 l po złożeniu siedzeń), ale to fotele z certyfikatem AGR, wyposażone w funkcje masażu pneumatycznego i wentylację sprawiają, że jest to jeden z najlepszych “kilometrożerów” na rynku.
Dobrą alternatywą jest Volkswagen Passat Variant, dostępny obecnie wyłącznie jako kombi. Jego największym atutem jest opcjonalne zawieszenie DCC Pro z amortyzatorami dwuzaworowymi, które drastycznie zwiększa rozpiętość między komfortem a precyzją prowadzenia. W połączeniu z fotelami ergoActive wraz z wentylacją i masażem, Passat jest świetnym narzędziem pracy dla flot, choć w wersjach hybrydowych plug-in (PHEV) należy liczyć się ze zmniejszonym bagażnikiem.
SUV-y i Crossovery z naciskiem na wygodę
W kategorii aut o podwyższonym nadwoziu Volvo XC90 stanowi doskonałą propozycję dla rodzinnych podróży. Dzięki możliwości konfiguracji 6 lub 7 niezależnie odchylanych foteli, każdy pasażer może wygodnie ułożyć się podczas długiej trasy, w zależności od własnych preferencji. Masaż oparty na poduszkach powietrznych oraz system Pilot Assist, który wspiera utrzymanie pasa, skutecznie redukują nadmierne zmęczenie kierowcy.
Nieco mniejsze Volvo XC60 stawia z kolei na wyciszenie kabiny i płynność jazdy. Producent oferuje opcjonalne szyby laminowane oraz zawieszenie pneumatyczne z trybem ułatwiającym załadunek, co jest w tej klasie rzadkością i pozwala na zaznanie “nieco luksusu”, znanego z wyższych segmentów.
Hyundai Tucson Hybrid to sensowna propozycja dla tych, którzy szukają crossovera na długie trasy bez wchodzenia w segment premium. Model ten oferuje solidne 616 litrów pojemności bagażnika, które można zwiększyć do 1795 litrów po złożeniu siedzeń. Rozstaw osi wynosi 2680 mm, co wpływa na stabilność prowadzenia, ale również przestrzeń kabiny. W trasie kierowca zostanie odciążony dzięki pakietowi Hyundai SmartSense, który zawiera m.in. asystenta jazdy autostradowej HDA.
Samochody elektryczne i hybrydowe na trasy
Elektromobilność na długim dystansie zyskuje zupełnie nowy wymiar dzięki takim modelom jak BMW iX. Auto w wersji xDrive60, dzięki zastosowaniu większego akumulatora osiąga maksymalny zasięg do imponujących 701 km według cyklu WLTP, a brak wibracji silnika i absolutna cisza w kabinie sprawiają, że zmęczenie po kilkugodzinnej jeździe jest minimalne.
Z kolei Tesla Model 3 Long Range przyciąga przede wszystkim efektywnością i szczególnie opłacalną z perspektywy portfela kierowcy siecią ładowania EV. Choć zawieszenie jest tu nieco sztywniejsze, to przy odpowiednim doborze opon i mniejszych felg, auto sprawdza się doskonale jako autostradowy połykacz kilometrów.
Najbardziej komfortowe auta używane do 50 000 – 70 000 zł
Na rynku wtórnym także możemy znaleźć modele cechujące się wysokim poziomem komfortu – pod warunkiem wnikliwej weryfikacji stanu technicznego wybranego samochodu. Jakie auto używane na długie trasy sprawdzi się najlepiej?
Sprawdzona klasa średnia
W naszym założonym budżecie dobrą propozycją będzie Ford Mondeo Mk4 (2007-2014), który wciąż imponuje przestrzenią w kabinie. Ilość miejsca na nogi z tyłu auta oraz obszerny bagażnik czynią go świetnym autem “wakacyjnym”, choć komfort jazdy jest tu ściśle związany ze stanem wielowahaczowego zawieszenia – dlatego tak ważna jest dokładna weryfikacja stanu technicznego auta jeszcze przed zakupem.
Równie solidną propozycją jest Toyota Avensis III (2009-2018), szczególnie w wersji Touring Sports. To auto dla kierowców, dla których priorytetem jest spokój i przewidywalność eksploatacji. Wygoda wynika przede wszystkim z łatwości obsługi tego modelu oraz obszernego bagażnika (543 l), choć wyciszenie nieco ustępuje swoim rywalom
Używane Premium
Szukając garstki luksusu, warto zwrócić uwagę na Audi A4 B8 (2007-2015). Dzięki rozstawowi osi na poziomie 2808 mm, samochód prowadzi się bardzo stabilnie przy prędkościach autostradowych, co daje poczucie bezpieczeństwa i spokoju.
Z kolei BMW Serii 5 (F10) to klasyk autostrad, który zapewnia solidny poziom komfortu, jeśli znajdziemy egzemplarz z opcjonalnymi Comfort Seats i aktywnym tempomatem. Pamiętaj, aby unikać wersji ze sportowym zawieszeniem i dużymi felgami, które mogą być zbyt twarde do codziennej jazdy.
Niszowe Hity
Dla koneserów komfortu absolutnego świetną propozycją jest Citroen C5 w wersjach z hydropneumatyką. To niszowy “król miękkości”, w którym hydropneumatyczne zawieszenie automatycznie dopasowuje się do nierówności napotkanych na drodze i zawsze utrzymuje stały prześwit. Dobrze utrzymany C5 potrafi niemal “odciąć” kabinę od nawierzchni w sposób nieosiągalny dla klasycznych sprężyn, co czyni go świetną i unikalną propozycją na rynku, choć wymagającą świadomej diagnostyki układu hydraulicznego jeszcze przed zakupem.
Jak sprawdzić komfort auta przed zakupem? Praktyczne porady
Decyzja o zakupie auta nie powinna być podejmowana pochopnie, a co gorsza – w ciemno. Odpowiednia weryfikacja to klucz do tego, aby wkrótce nie żałować wydanych pieniędzy, zarówno w przypadku samego kupna, jak i opieki zdrowotnej. Na co warto zwrócić uwagę?
Test drogowy
To absolutny must-have każdego zakupu auta. Aby rzetelnie ocenić komfort modelu, jazda próbna powinna trwać minimum 30 minut i obejmować różne rodzaje nawierzchni, ze szczególnym uwzględnieniem drogi szybkiego ruchu, która jest nierzadko domeną długich podróży. Dopiero przy prędkościach rzędu 120-140 km/h jesteśmy w stanie ocenić wyciszenie kabiny i to, jak bardzo odczuwalny dla naszej psychiki jest szum pochodzący z zewnątrz. Równie istotne są mniej estetyczne i komfortowe, dziurawe drogi, które pozwolą nam ocenić, jak bardzo odczuwalne dla naszego kręgosłupa są nierówności i wibracje.
Ocena foteli
Równie ważna jest obiektywna ocena wygody foteli. Sprawdź, jaki oferują zakres regulacji, ze szczególnym naciskiem na podparcie ud (wysuwane siedzisko) oraz regulację odcinka lędźwiowego. Zbyt krótki fotel da o sobie znać w postaci drętwienia nóg podczas długiej trasy, a zbyt twarde oparcie szybko zmęczy nasze plecy. Jeśli wybrany model posiada taką funkcję, warto chociaż na 10 minut włączyć funkcję masażu lub wentylacji.
Sprawdzenie stanu technicznego zawieszenia (modele używane)
W przypadku samochodów używanych, jednym z najważniejszych elementów jest sprawdzenie stanu technicznego zawieszenia. Systemy pneumatyczne czy hydropneumatyczne, choć oferują niesamowity komfort, są bardzo kosztowne w naprawach. Dlatego warto zweryfikować szczelność miechów powietrznych czy sfer w zawieszeniu hydropneumatycznym, aby uniknąć drogich niespodzianek tuż po zakupie. Jeżeli nie jesteś pewny jak to zrobić, warto poprosić o pomoc znajomego-mechanika, który dokona profesjonalnych oględzin.
Podsumowanie: Wybierz komfort dopasowany do Twojego budżetu
Komfort na długiej trasie nie jest wyłącznie zarezerwowany dla właścicieli najnowszych limuzyn z segmentu premium. Zarówno nowoczesne konstrukcje z zawieszeniem adaptacyjnym, jak i dobrze znane i lubiane zadbane klasyki z rynku wtórnego mogą zapewnić nam podróż bez zmęczenia. Kluczem do sukcesu jest świadomy wybór modelu z uwzględnieniem naszego budżetu, który łączy odpowiednie technologie z ergonomicznym wnętrzem.