Kilka dni z temperaturą powyżej 10 stopni Celsjusza dało zmotoryzowanym nadzieję na szybkie nadejście wiosny. Choć termometr może temu przeczyć, to jeszcze nie czas na zmianę ogumienia. Warto jednak zapoznać się z wynikami testu letnich opon ADAC w rozmiarze 205/55 R16.
Za graniczny punkt, w którym opony letnie zaczynają radzić sobie lepiej od zimowych, przyjmuje się 7 stopni Celsjusza. Powyżej tej wartości zimowe ogumienie przegrywa ze swoim letnim odpowiednikiem pod każdym względem. Od kilku dni temperatura dochodzi do kilkunastu stopni ciepła, ale nie oznacza to, że warto już odwiedzić zakład wulkanizacyjny. W końcu nie jeździmy samochodem jedynie w południe, a noce i poranki z przymrozkami będą nam zapewne towarzyszyć jeszcze długo, przekreślając tym samym sens wymiany opon.
Jeśli jesteś "na kupnie" letniego zestawu, już zawczasu o tym pomyśl. Czasami przed wybuchem sezonu można kupić opony w lepszej cenie, więc jeśli masz gdzie przechować je do właściwego czasu, możesz zaoszczędzić. A jaki model wybrać? W podjęciu tej decyzji mogą pomóc najnowsze wyniki testu ADAC. Niemiecki automobilklub wziął na warsztat ogumienie w rozmiarze 205/55 R16, a więc pasujące do wielu kompaktowych modeli kilkuletnich samochodów czy nowszych aut miejskich.
Opony oceniane były pod względem skuteczności hamowania i łatwości prowadzenia na suchej i mokrej nawierzchni. Na tej drugiej pod uwagę brano także odporność na niebezpieczne zjawisko aquaplaningu. Ogumienie oceniane było również pod kątem generowanego hałasu oraz żywotności. W każdej z tych kategorii przydzielano noty - im niższa liczba, tym lepiej. Oceny cząstkowe złożyły się na notę ogólną. Oto ranking od najlepiej do najgorzej ocenionej opony.
Continental PremiumContact 6
Semperit Speed-Life 3
Bridgestone Turanza T005
Goodyear EfficientGrip Performance 2
Kumho Ecsta HS51
Apollo Alnac 4G
Hankook Ventus Prime 3 K125
Fulda EcoControl HP 2
BF Goodrich Advantage
Maxxis Premitra 5
Nokian Wetproof
Pirelli Cintorato P7
Uniroyal RainSport 5
Petlas Imperium PT515
King Meiler Sport 1
W teście ADAC zwyciężyły niemieckie opony, a drugie miejsce zajął wyrób austriackiej firmy należącej do koncernu Continental. Uwagę zwracają jednak dość wysokie pozycje tanich opon – Kumho oraz Apollo. Warto jednak "wgryźć się" w szczegóły. Jeśli przyświeca nam przekonanie, że najważniejszym zadaniem opony jest zapewnienie jak najlepszej przyczepności przy stosunkowo niskim poziomie generowanego hałasu, to dobrą propozycją okaże się również produkt Pirelli. Włoska opona przepadła w teście z powodu niskiej oceny dotyczącej żywotności. Ta ostatnia kwestia w ogólnej ocenie opon jest zaś przez ADAC traktowana z taką samą wagą jak przyczepność na suchej nawierzchni.
Co ciekawe, tym razem ADAC przedstawiło również szacunkową żywotność opon z podaniem przewidywanego przebiegu do utraty bieżnika. Oto wyniki:
Różnica pomiędzy oponami najmniej odpornymi na ścieranie i tymi najtrwalszymi to aż 120 proc.