IVECO Eurocargo - dziedzic tradycji
IVECO Eurocargo występuje w kategoriach masowych od 6 do 19 t dmc. – w Polsce od 7,5 do 18 t dmc. – i jest wykorzystywane przede wszystkim do celów transportowych w segmencie lekkim i średnim, zwłaszcza w dystrybucji lokalnej.
Eurocargo może być również wykorzystane jako podwozie pod zabudowę komunalną, zwłaszcza z napędem na wszystkie koła. Doskonale sprawdza się także jako lekki samochód budowlany. W opinii użytkowników jest to pojazd o dużej ładowności, wytrzymały i oszczędny. Udział rynkowy Eurocargo w segmencie średnim (dmc. 6–16 t) w krajach „piętnastki" (UE 15) wynosi ok. 26,2%, w krajach Europy Wschodniej jest jeszcze wyższy i wynosi ok. 37,8% (dane z 2008 r.). Obszernie o najnowszym wcieleniu Eurocargo pisaliśmy w ubiegłym roku, w nrze 7–8 „Samochodów Specjalnych". Obecnie wracamy do tematu, jednak w ujęciu historycznym.
Ciężarówka z tradycjami
Eurocargo zostało wprowadzone na rynek w 1991 r. jako pierwszy samochód ciężarowy zaprojektowany i zbudowany przez IVECO. Pojawienie się silnika Tector w 2000 r. oraz zmiana stylistyki kabiny w 2003 r., gdy zdecydowanie nawiązano do modelu Stralis, jeszcze bardziej wzmocniły pozycję Eurocargo jako preferowanego przez użytkowników samochodu w segmencie średnim.
|
|
Nowe Eurocargo dziedziczy wiele cech włoskich samochodów ciężarowych, które trwale wpisały się na karty historii segmentu średniego, historii, która rozpoczęła się jeszcze przed powstaniem firmy IVECO. Warto wspomnieć choćby takie modele, jak Lupetto i Leoncino firmy Brescia czy Fiaty serii 600. Pierwszy z nich – Lupetto – został wprowadzony na rynek w 1959 r. i w latach 60. był niezwykle popularnym środkiem transportu wykorzystywanym głównie we Włoszech, które ówcześnie intensywnie zmierzały ku uprzemysłowieniu i nowoczesności. Można nawet zaryzykować tezę, że Lupetto ma swój istotny udział we włoskim boomie ekonomicznym. Pod koniec lat 70. Lupetto przekazał pałeczkę samochodom z serii IVECO Zeta.
Produkowane od 1977 r. ciężarówki Zeta były jak na owe czasy produktem bardzo innowacyjnym. Powstały jako odpowiedź na wyraźne zapotrzebowanie rynku – dysponując ładownością od 2,5 do 6,5 t, realizowały potrzeby lekkiego i średniego sektora transportowego. Prawdziwą rewolucją w segmencie lekkich i średnich samochodów ciężarowych było wprowadzenie w 1987 r. silników turbodoładowanych. Znalazły się one pod maskami modelu IVECO TurboZeta. We Włoszech samochód ten reklamowano hasłem: „TurboZeta – najlepsze jeszcze lepsze".
|
|
W 1991 r. pojawiło się EuroCargo. Nowy samochód w istotny sposób zmienił postrzeganie samochodów ciężarowych segmentu średniego. Wysoka jakość wykonania oraz duży poziom standaryzacji komponentów pozwoliły na przygotowanie ponad 500 różnych wersji przystosowanych do realizacji wszystkich rodzajów zadań transportowych. W 1992 r. EuroCargo zdobyło tytuł Międzynarodowej Ciężarówki roku – było to pierwsze znaczące wyróżnienie z późniejszej długiej listy nagród otrzymanych od specjalistycznej prasy branżowej. W 2003 r. dokonano stylistycznej modernizacji kabiny i pojawiło się obowiązujące obecnie logo: Eurocargo.
Najważniejsze wydarzenia z historii Eurocargo
1959 Wprowadzenie Lupetto
1977 Wprowadzenie Gamma Z
1987 Wprowadzenie TurboZeta
1991 Wprowadzenie EuroCargo
1992 „International Truck of the Year" (Międzynarodowa Ciężarówka Roku)
1993 „Road Tester Choice" (Wybór kierowcy) w Wielkiej Brytanii
1994 „Fleet Truck of the Year" (Flotowa Ciężarówka Roku) w Wielkiej Brytanii
1996 „Best Imported Truck" (Najlepsza Ciężarówka Importowana) w Niemczech
1997 Wprowadzenie EuroCargo MY 1997
1999 Wprowadzenie EuroCargo EL
2001 Wprowadzenie EuroCargo z silnikiem Tector
2002 „Best Light Truck" (Najlepsza Lekka Ciężarówka) w Wielkiej Brytanii
2003 Wprowadzenie Eurocargo MY 2003
2004 Wprowadzenie Eurocargo z napędem na wszystkie koła
2005 Wprowadzenie nowych modeli 140E oraz 160E
2006 Wprowadzenie modeli z silnikami Euro 4 i Euro 5
2008 Eurocargo MY 2008
|
|
Eurocargo MY 2008: charakterystyka modelu
Eurocargo jest produkowane jako przeznaczone do zabudowy podwozie z kabiną, a więc każdy samochód wymaga doposażenia przez firmę zabudowującą w nadwozie dostosowane do specyficznych potrzeb transportowych użytkownika końcowego. Ciężarówkę łączą oczywiście silne więzy rodzinne z samochodami IVECO segmentu ciężkiego: Trakker i Stralis. W Polsce już od najlżejszej 7,5-tonowej wersji Eurocargo oferowane jest z kabiną dzienną MLC lub sypialną MLL. Podwozie może być fabrycznie dostosowane do ciągnienia przyczepy. Może być również przystosowane pod zabudowę typu wywrotka. Modele od 7,5 t do 15 t dostępne są ponadto z kabiną załogową MLD. W całym zakresie mas dopuszczalnych zachowano ofertę rozstawów osi modelu Eurocargo poprzedniej generacji. Dostępne są również wersje z napędem 4×4 o dmc. 11,5 oraz 15 t, z kabinami MLC i MLL.
Eurocargo napędzają silniki z rodziny Tector – opracowane i produkowane przez Fiat Powertrain Technologies (FPT). Silniki 4-cylindrowe o pojemności skokowej 3,9 dm3 są regulowane na moce od 140 do 182 KM. Silniki 6-cylindrowe o pojemności 5,9 dm3 dostępne są w wariantach mocy od 217 do 299 KM. Wszystkie silniki spełniają wymagania Euro 5 (SCR z wtryskiem AdBlue). W przypadku standardowej eksploatacji przeglądy okresowe i wymiany oleju zaplanowano co 80 tys. km. Oprócz 5-biegowej skrzyni manualnej ZF, którą stosowano już w modelach poprzedniej generacji, wykorzystywane są skrzynie ZF o 6 i 9 przełożeniach. 6-biegowe wersje skrzyni ZF dostępne są także w wersji Eurotronic z możliwością automatycznej bądź manualnej (sekwencyjnej) zmiany biegów. Modele Eurocargo o dmc. powyżej 7,5 t można opcjonalnie wyposażyć w 5-biegową automatyczną przekładnię Allison.
Poprawie bezpieczeństwa służy zaawansowany technologicznie układ hamulcowy pojazdu. Wszystkie modele z silnikami o mocy powyżej 180 KM wyposażone są standardowo w wydechowy hamulec silnikowy, w silnikach o niższej mocy jest to opcja dodatkowa. W modelach 6- i 10-tonowych stosowane są hamulce hydrauliczno-pneumatyczne, w modelach o dmc. powyżej 11 t – całkowicie pneumatyczne. ESP występuje jako opcja w modelach z pneumatycznym układem hamulcowym. Wyposażeniem opcjonalnym jest również Hill-holder, czyli pomoc przy ruszaniu na wzniesieniu.
Standardowo Eurocargo ma zawieszenie mechaniczne na resorach parabolicznych osi przedniej i tylnej. Cięższe wersje lub przeznaczone do bardziej wymagających zadań można wyposażyć we wzmacniane resory paraboliczne lub półeliptyczne. Tylne zawieszenie pneumatyczne dostępne jest we wszystkich modelach 4×2, a pneumatyczne zawieszenie przednie w modelach o dmc. od 7,5 do 15 t.