Premiery salonu w Paryżu od A do Z: marki francuskie
Wiemy już, co na Salon Samochodowy w Paryżu przygotowali producenci z dalekiej Japonii, teraz pora przyjrzeć się motoryzacyjnej reprezentacji kolejnego kraju. Tym razem pod lupę bierzemy nowości najbliższe sercom mieszkańców Paryża, propozycje francuskich marek.
Citroen
Najważniejszą, a jednocześnie chyba najbardziej efektowną premierą spod znaku szewronu jest nowa wersja nadwoziowa DS3. Prestiżowy "maluch" doczekał się odmiany Cabrio z miękkim dachem składanym ku tyłowi w ciągu 16 sekund (przy prędkości nawet 120 km/h). Jak podkreśla Citroen, otwarte DS3 jest jedynym autem w swojej klasie, które pomieści 5 podróżnych, a jednocześnie przetransportuje 245 litrów bagażu.
|
|
|
|
Najmniejszy minivan w szeregach Citroena - C3 Picasso - doczekał się w tym roku wizyty w salonie odnowy. Stamtąd trafił prosto na paryskie targi samochodowe, gdzie zwraca uwagę odświeżonym wyglądem zewnętrznym (przede wszystkim, pojawił się nowy zderzak przedni), uatrakcyjnioną gamą opcji kolorystycznych (zarówno nadwozia, jak i wnętrza) oraz wzbogaconym wyposażeniem (do którego zawitało doświetlanie zakrętów czy system multimedialny eMyWay).
Jak się okazuje, przygotowując nowości w gamie DS3, Citroen nie poprzestał na nowej odmianie nadwoziowej - przygotował również nowy wariant napędowy. Choć z zewnątrz wygląda jak standardowy model, DS3 Electrum ma dwa 87-konne silniki elektryczne i akumulator litowo-jonowy o pojemności 17,5 kWh. To prototypowe jak na razie auto potrafi przejechać 120 km bez ładowania.
Na stoisku francuskiej marki pojawiło się też coś nowego dla potencjalnych nabywców kompaktowego DS4 i większego DS5. Oferty tych luksusowych modeli wzbogacono o limitowane edycje Blue Pearl wyróżniające się specjalnym, białym lakierem uzupełnionym chromowanymi szczegółami, 18-calowymi felgami, skórzaną tapicerką z niebieskimi szwami oraz wzbogaconym standardem wyposażenia.
Exagon
Swoje miejsce w pawilonach francuskiego salonu znalazł lokalny producent samochodów sportowych, Exagon. Zaprezentował on produkcyjną wersję modelu Furtive-GT - efektownego coupe z 4-miejscowym wnętrzem i napędem elektrycznym. I to nie byle jakim napędem - dwa opracowane przez Siemensa silniki rozwijają łącznie 340 KM i 480 Nm pozwalając przyspieszyć do "setki" w 3,5 sekundy i osiągnąć 250 km/h.
|
|
|
|
Jako samochód o tzw. przedłużonym zasięgu Exagon Furtive-GT jest w stanie przejechać 402 km bez ładowania przy jeździe z prędkością 50 km/h oraz 288 km, gdy przyspieszymy do 90 km/h.
Peugeot
Prawdziwy wysyp nowości przyszykował na odwiedzających targi w Paryżu Peugeot. Wśród premier znalazły się zarówno modele seryjne, jak i prototypowe, a te pierwsze reprezentuje m.in. model 301. To kompaktowy sedan, który pod długim na 444 cm nadwoziem kryje 500-litrowy bagażnik, sporą kabinę pasażerską oraz 3-cylindrowy silnik (1.2 VTi/71 KM, 1.6 VTi/115 KM lub 1.6 HDi/92 KM). Samochód powstał z myślą o krajach rozwijających się.
Z myślą o najbardziej wymagających klientach segmentu B powstały natomiast dwie nowe wersje Peugeota 208. Pierwsza - znacznie ciekawsza - nosi miano GTi, ozdobiona jest garścią sportowych dodatków wizualnych, a jej 200-konny silnik pozwala osiągnąć "setkę" po niecałych 7 sekundach od startu. Druga odmiana - XY - to z kolei wariant dla miłośników luksusu, który oprócz chromów na zewnątrz proponuje wzbogacone wyposażenie wnętrza.
|
|
|
|
Kolejne nowości spod znaku lwa reprezentuje jeden z najpiękniejszych modeli francuskiego producenta, Peugeot RCZ. Na paryskim salonie prezentowana jest jego odświeżona wersja z nowymi zderzakami, światłami i grillem, przeprojektowanym wnętrzem i lepszym niż dotychczas wyposażeniem. Tuż obok niej znalazł się prototyp RCZ R, którego 1,6-litrowe "serce" ma aż 260 KM mocy, a podwozie kryje dyferencjał Torsen i sportowe zawieszenie.
Wśród studyjnych propozycji Peugeota znalazł się również model 2008, który jest kontynuacją konceptu Urban Crossover, a jednocześnie zapowiedzią nowego modelu seryjnego. Auto ma typową dla crossoverów, muskularną sylwetkę, postawione jest na dużych kołach, a pod przednią klapą kryje najmłodsze dziecko downsizingu - 1,2-litrowy, 3-cylindrowy silnik rozwijający 110 koni mechanicznych.
|
|
|
|
Na miano najbardziej niesamowitej premiery Peugeota, a w zasadzie jednej z najbardziej efektownych nowości całych targów zasługuje Onyx Concept. Model ten kusi fascynującym wyglądem nadwozia, nowoczesnym wnętrzem oraz zaawansowaną techniką. Tę ostatnią reprezentuje przede wszystkim napęd łączący 600-konnego diesla z 80-konną jednostką elektryczną. Pomimo, że mamy do czynienia z supersamochodem z prawdziwego zdarzenia, Onyx waży zaledwie 1100 kg.
Renault
Nowości kolejnej francuskiej marki - Renault - zostały zdominowane przez jeden model. Nowe wcielenie Clio, bo o nim mowa, zostało z marszu zaprezentowane w szerokiej gamie wersji. Premiery doczekały się dwie wersje nadwoziowe (hatchback i kombi) oraz kilka odmian silnikowych. Pod maską możemy oglądać zarówno podstawowy 0,9-litrowy, 3-cylindrowy motor o mocy 90 KM, jak i zarezerwowany dla Clio RS 1,6-litrowy motor dysponujący stadem 200 KM.
|
|
|
|
Poza Clio IV. generacji, odwiedzający paryskie stoisko Renault mogą przyjrzeć się kilku modelom elektrycznym, które debiutowały na wcześniejszych targach motoryzacyjnych. Publiczności zaprezentowano takie modele jak Fluence Z.E., Twizy czy Zoe.