Premiery salonu w Paryżu od A do Z: marki japońskie
Jak to zwykle bywa z międzynarodowymi targami motoryzacyjnym, liczba premier przygotowanych na tegoroczny Salon Samochodowy w Paryżu potrafi przyprawić o zawrót głowy. Aby nie pogubić się w natłoku nowości, postanowiliśmy przedstawić Wam pokrótce, co przygotowały firmy z poszczególnych części świata. Na początek sprawdźmy, co nad Sekwanę dotarło z Kraju Kwitnącej Wiśni.
Honda
Najważniejsze miejsce na paryskim stoisku Hondy zajmuje europejski wariant nowego CR-V. Czwarta generacja popularnego również w naszym kraju SUV-a kusi przede wszystkim wnętrzem, w którym oprócz przestrzeni wygospodarowano mnóstwo funkcjonalnych dodatków. Auto oferowane będzie początkowo z dwoma 155-konnymi silnikami do wyboru (benzynowym 2.0 i-VTEC i dieslem 2.2 i-DTEC), a na rynku pojawi się już w październiku.
|
|
|
|
Do debiutu na rynku szykuje też Honda CR-Z po face-liftingu, w której delikatnie odświeżono wygląd zewnętrzny i subtelnie "podkręcono" napęd. Karoserii zafundowano przeprojektowany pas przedni i nowy dyfuzor tylny. Co do zmian technicznych, wzmocniono zarówno silnik benzynowy, jak i ten elektryczny uzyskując w sumie 137 KM i 190 Nm. W efekcie, czas sprintu do 100 km/h obniżono z 9,7 do 9 sekund. Spalanie wyniosło natomiast 5 l/100 km.
Najnowsza, IX. generacja Hondy Civic doczekała się na salonie w Paryżu dwóch nowości. Pierwsza z nich to nowy diesel reprezentujący najświeższą serię Earth Dreams Technology. 1,6-litrowy i-DTEC rozwija 120 KM i 300 Nm, spalając przy tym 3,6 l/100 km i emitując 94 g/km. Druga premiera Civica to prototyp wersji nadwoziowej kombi, o której na chwilę obecną nie mamy jeszcze żadnych konkretnych informacji.
Lexus
Odwiedzających stoisko Lexusa przyciąga przede wszystkim najnowszy koncept japońskiej marki, LF-CC. Jego mocno wyrzeźbione i uzbrojone w nowoczesne detale nadwozie pokazuje nam, jak będą wyglądać przyszłe produkty seryjne z "L" na (a propos ogromnym) grillu. Samochód otrzymał też futurystyczną kabinę pasażerską i hybrydowy napęd, w którym znalazła się 2,5-litrowa, 4-cylindrowa jednostka benzynowa.
Choć nie tak spektakularnie jak LF-CC, ale nadal bardzo wyraziście prezentuje się druga premiera Lexusa, LS 600h F-Sport. Co kryje się pod tą nazwą? LS oznacza, że mamy do czynienia z flagową limuzyną Lexusa. 600h z kolei, że auto napędza hybryda z 400-konnym "benzyniakiem" i dwoma silnikami elektrycznymi. F-Sport informuje nas natomiast, iż auto wyposażono w pakiet wizualny dodający sporo sportowego "zacięcia".
Mazda
Dokładnie rok po odsłonięciu udanego CX-5, Mazda prezentuje publiczności targów w Paryżu nową odsłonę "szóstki". Trzecia generacja japońskiego modelu klasy średniej to auto kapitalnie wystylizowane, duże, a co za tym idzie obszerne w środku, a na dokładkę nowoczesne dzięki mechanice z rodziny "SKYACTIV". Tę ostatnią reprezentują m.in. silniki nowej Mazdy 6 - 2.0/150 KM oraz 2.5/192 KM.
|
|
|
|
Najpopularniejszy roadster na świecie - model MX-5, znany także jako Miata - doczekał się w tym roku kolejnego już liftingu. Podobnie jak poprzedni, ograniczył się on do drobnych usprawnień. Z zewnątrz odświeżoną Mazdę rozpoznamy po przeprojektowanym zderzaku przednim, poprawionym grillu i nowych felgach, wewnątrz zaś po zmienionych elementach wykończenia.
Mitsubishi
Nowości spod znaku trzech diamentów reprezentuje nowa generacja Outlandera w hybrydowej wersji PHEV. Produkcyjne rozwinięcie prototypu PX-MiEV ma 2-litrowy silnik benzynowy, 2 silniki elektryczne rozwijające 82 KM każdy oraz akumulator o pojemności 12 kWh. Według zapewnień producenta, całość spala tylko 1,7 l/100 km i gwarantuje zasięg na poziomie 880 km (55 km w trybie elektrycznym).
|
|
|
|
Równie ważną nowością jest też Mitsubishi Mirage w specyfikacji na rynek europejski. Auto najłatwiej opisać mianem skromnego, bo skromne są jego gabaryty (długość sięga 3,7 m), skromnie prezentuje się jego wnętrze, a silniki umieszczone pod jego maską oferują skromną moc (1-litrowy 70 KM, zaś 1,2-litrowy 80 KM). Produkcję Mirage'a zlokalizowano w Tajlandii.
Salon Samochodowy w Paryżu wybrano ponadto za miejsce europejskiej premiery Mitsubishi ASX po restylingu. Samochód wyróżnia się na tle dotychczasowego modelu przeformowanymi zderzakami, nowymi felgami, jak i drobnymi poprawkami deski rozdzielczej.
Nissan
Kolejną marką, która przybyła do Paryża z Japonii jest Nissan. Największą gwiazdą jego stoiska jest koncept TeRRA - 4,2-metrowy, mocno zaokrąglony SUV, w którym znalazło się nowoczesne wnętrze i nowoczesny napęd. To pierwsze oferuje tablet, za pomocą którego sterujemy funkcjami auta, natomiast w napędzie znajdziemy układ trzech silników elektrycznych zasilanych wodorem.
|
|
|
|
Na paryskich targach zadebiutowały też dwie nowości wśród samochodów sportowych. Pierwsza to 370Z po kuracji odświeżającej, która przyniosła japońskiemu coupe odnowiony pas przedni, zaktualizowane wnętrze i kilka nowych elementów wyposażenia. Na drugim biegunie stoi Juke NISMO, któremu daleko może do wersji Juke-R, ale ma na pokładzie mocny, bo ponad 200-konny silnik oraz całą masę dodatków stylistycznych świadczących o jego rasowym charakterze.
Wśród innych modeli zaprezentowanych przez Nissana warto wymienić mały, ekologiczny prototyp PIVO 3, Qashqaia w specjalnej wersji 360, Micrę w unikatowym wydaniu Elle, jak również model NV200 w wariancie dla taksówkarzy.
Suzuki
Znane przede wszystkim z małych, miejskich hatchbacków Suzuki zaserwowało publiczności paryskiego autosalonu prototyp S-CROSS. Ten mierzący 4310 mm długości, 1840 mm szerokości i 1600 mm wysokości crossover przykuwa wzrok bardzo masywną sylwetką oraz oryginalną linią szyb i dachu. Suzuki nie ujawniło szczegółów technicznych na temat S-CROSS'a, zdradziło za to, że jest on zapowiedzią seryjnego, przyjaznego naturze crossovera segmentu C.
Toyota
Największą gwiazdą stoiska Toyoty jest zdecydowanie nowy Auris. II generacja tego kompaktowego modelu zrywa z nudnym stylem poprzednika, fundując nam nadwozie pełne ciekawych kształtów i niepowtarzalnych detali. Skoro już mowa o nadwoziu, warto dodać, że u boku hatchbacka pojawiło się także pierwsze w historii Aurisa kombi. Pod maskę trafiło z kolei pięć nowoczesnych i oszczędnych jednostek - benzynowe 1.33/99 KM i 1.6/132 KM, wysokoprężne 1.4/90 KM i 2.0/124 KM oraz hybrydowa o mocy 136 koni.
|
|
|
|
Dla zwolenników rodzinnych minivanów Toyota przygotowała premierę Verso 2013. Choć jej wygląd wyraźnie nawiązujący do Aurisa II sugeruje, że to nowy model, do czynienia mamy jedynie z odświeżonym autem. Odświeżonym za to bardzo pieczołowicie - japońscy konstruktorzy zafundowali Verso aż 470 nowych elementów włącznie z podzespołami nadwozia i detalami wnętrza. Zmiany nie objęły za to aspektów technicznych.
Z myślą o innej grupie potencjalnych nabywców, a dokładnie o młodych kierowcach, powstały dwie kolejne nowości Toyoty. Zarówno Yaris w wersji Trend, jak i GT86 w wariancie TRD odróżniają się od standardowych modeli lekkim body-kitem nadwozia, unikatowymi felgami czy wnętrzem zaopatrzonym w parę ozdobników.