Szukaj

Informacje o Audi A3 8Y Sportback 1.5 35 TFSI 150KM 110kW 2020-2024

Lata produkcji: 2020 – 2024
Segment: Niższa klasa średnia

Kompaktowe Audi A3 to od momentu swojej premiery rynkowej w 1996 r. jeden z najlepiej sprzedających się modeli z czterema pierścieniami na grillu. W zależności od generacji w ofercie były dostępne wersja trzydrzwiowa, pięciodrzwiowa Sportback, dwudrzwiowy kabriolet oraz czterodrzwiowa limuzyna (sedan). W sprzedaży znalazły się również mocniejsze odmiany Audi S3 oraz Audi RS3.

Audi A3 I (8L) (1996 - 2006)

Zaprojektowana przez Dirka Van Braeckela pierwsza generacja kompaktowego Audi zadebiutowała na rynku w 1996 r. jako trzydrzwiowy hatchback. Trzy lata później do oferty dołączył wariant pięciodrzwiowy, by w kolejnym roku auto przeszło przeszło pierwszy facelifting.

Dostępne silniki Audi A3 8L

Oferta silnikowa, jaka była dostępna w sprzedaży, była dość szeroka i niemal każdy mógł znaleźć coś interesującego dla siebie. Bazowy model napędzany był 1,6-litrowym silnikiem o mocy najpierw 101, a później 102 KM. Mocniejsza jednostka, o pojemności 1,8 litra, generowała 125 KM, zaś wersja tego silnika z turbodoładowaniem oferowała 150 oraz 180 KM, a w odmianie S3 – 210 KM. Później silnik w Audi S3 dysponował już mocą 224 KM.

Oferta diesli obejmowała wyłącznie silniki o pojemności 1,9 litra. Wersja 1.9 TDI z pompą rotacyjną generowała 90 i 110 KM, a z pompowtryskiwaczami 100 i 130 KM.

Audi A3 II (8P/8PA/8P7) (2003 - 2013)

Druga generacja Audi A3, którą zaprojektował Gary Telaak, zbudowana została na nowej płycie niemieckiego koncernu PQ35, która posłużyła również przy projektowaniu m.in. Volkswagena Golfa IV, Seata Leona II czy Skody Octavii II. Tak jak w przypadku pierwszej generacji "A-trójki" najpierw zadebiutowała odmiana trzydrzwiowa, ale już rok później dołączyła do niej pięciodrzwiowa wersja A3 Sportback. W 2006 r. zadebiutowało Audi S3 w trzydrzwiowym nadwoziu, z kolei od 2007 r. z taśm produkcyjnych zjeżdżała również odmiana A3 Cabriolet z klasycznym miękkim dachem. W 2008 r. auto przeszło facelifting i jednocześnie dołączyła do oferty mocniejsza odmiana Audi S3 Sportback.

Dostępne silniki Audi A3 8P/8PA/8P7

Gama dostępnych jednostek napędowych w Audi A3 drugiej generacji obejmowała szeroką paletę silników benzynowych. Na początku bazowym silnikiem były 1.6 8V o mocy 102 KM i 1.6 FSI o mocy 115 KM, które zostały zastąpione przez jednostkę 1.4 TFSI o mocy 125 KM. Z kolei jednostka 2.0 FSI (150 KM) zastąpił silnik 1.8 TFSI (160 KM). Dwulitrowa odmiana silnika TFSI dysponowała mocą 200 KM, a w odmianie S3 silnik ten był mocniejszy o 65 KM. W ofercie znalazła się także 6-cylindrowa jednostka o pojemności 3,2 litra i mocy 250 KM.

Gamę silników wysokoprężnych otwierał silnik 1.9 TDI o mocy 105 KM, który został zastąpiony przez diesla 1.6 TDI o mocy 90 oraz 105 KM. Do oferty dołączył także dwulitrowy motor TDI, który był oferowany w opcji 140- i 170-konnej.

Audi RS3

W drugiej generacji kompaktowego Audi pojawiła się również po raz pierwszy wersja RS3. Pod maską tej odmiany silnikowej pracował 2,5-litrowy motor o mocy 340 KM, który pozwalał na rozpędzenie się do prędkości 100 km/h w zaledwie 4,6 s.

Audi A3 III (8V) (2012 - 2020)

Trzecia generacja Audi A3, oznaczona kodem fabrycznym 8V, a którą zaprojektował Dany Garand, zadebiutowała na wystawie w Genewie w 2012 r. także najpierw w odmianie 3-drzwiowej, a rok później pojawiła się wersja A3 Sportback z jedną parą drzwi więcej, a także odmiana sedan (A3 Limousine). Pod koniec tego roku pojawiła się również wersja z otwieranym miękkim dachem (A3 Cabriolet) Auto zbudowane została na platformie MQB. W 2014 r. na wystawie w Nowym Jorku Audi A3 zostało uhonorowane prestiżowym tytułem Światowego Samochodu Roku 2014.

Dostępne silniki Audi A3 8V

Paletę dostępnych silników benzynowych TFSI w Audi A3 III otwiera jednostka 1,2-litrowa o mocy 105 KM. Silnik 1.4 dysponował mocą 122 i 140 KM, wersja 1.8 TFSI miała pod maską stado koni mechanicznych liczące 180 sztuk, zaś jednostka 2.0 TFSI generowała moc 223 KM. Bazowy diesel 1.6 TDI miał moc 105 KM, zaś dwulitrowa jednostka wysokoprężna była dostępna do wyboru w wariancie o mocy 150 i 184 KM.

Audi A3 III oferowane było także w odmianie dostosowanej do zasilania gazem ziemnym (CNG). Audi A3 g-tron dysponował mocą 110 KM. W ofercie pojawiła się także po raz pierwszy wersja hybrydowa e-tron o łącznej mocy silników benzynowego i elektrycznego równej 204 KM.

Audi S3 oraz RS3

Niemalże od początku produkcji, bo od 2003 r., w ofercie znajdowało się Audi S3, które napędzane było silnikiem 2.0 TFSI o mocy 300 KM. W 2014 r. pojawiła się także wersja S3 z otwieranym dachem (S3 Cabriolet). Wraz z liftingiem Audi A3 w 2016 r. moc odmiany S3 wzrosła do 310 KM.

Pod koniec 2014 r. pojawiła się najmocniejsza wersja kompaktowego Audi A3. Nowe Audi RS3 napędzane było wielokrotnie nagradzanym pięciocylindrowym silnikiem 2.5 TFSI o mocy 367 KM i maksymalnym momentem obrotowym 465 Nm. Od 2017 r. moc Audi RS3 podniesiono do 400 KM.

czytaj więcej
Powagosław

Samochód, który trafi do książek o historii motoryzacji nie musi się zmieniać, a ewentualne zmiany stylistyczne powinny być przewidywalne i delikatne. Czy nie tak właśnie jest? A3 to jeden z tych samochodów na rynku, które chyba pod każdym względem wpisują się w oczekiwania kupującego.

~Powagosław
Luzacjusz

Nigdy nie był indywidualistą i nigdy nie będzie. Dla większości ludzi, którzy kupują ten samochód jest on i tak zbyt zadziorny.

~Luzacjusz
Produkowany od 2020 do 2024 roku
Pojemność skokowa 1498 cm3
Typ silnika benzynowy
Moc silnika 150 KM (110 kW) przy 5000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm przy 1500-3500 obr/min
Montaż silnika z przodu, poprzecznie
Doładowanie turbosprężarkowe
Umiejscowienie wałka rozrządu DOHC
Liczba cylindrów 4
Układ cylindrów rzędowy
Liczba zaworów 16
Zapłon iskrowy
Typ wtrysku bezpośredni
Rodzaj skrzyni Manualna
Napęd na przednią oś Dostępny
Liczba biegów 6
System start&stop Dostępny
Rodzaj skrzyni Automatyczna
Napęd na przednią oś Dostępny
Liczba stopni 6
System start&stop Dostępny
Ogólna ocena
4,5 /5 Średnia dla segmentu 4,1
Czy kupiłbyś ponownie to auto?

TAK(86%)

Zalety

+ Wentylacja i ogrzewanie + Karoseria + Układ jezdny

Wady

- Łatwość utrzymania (pod względem kosztów) - Wyciszenie - Stosunek jakość/cena

Wybrane oceny

4,8
~Mateusz
Audi A3 8Y
Sportback 1.5 35 TFSI 150KM 110kW
Jest to mój pierwszy samochód marki Audi. Po jazdach testowych jakie odbyłem we wszystkich markach niemieckiej wielkiej trójki to właśnie Audi urzekło mnie najbardziej. Zdecydowanie na plus jest tutaj kwestia wykończenia samochodu, jego dotychczasowego spalania oraz komfort jazdy. Dotyczy to zarówno zawieszania jak i całego układu jezdnego, który jest niezwykle precyzyjny (szczególnie jazda po zakrętach). Samochód szczególnie z zewnątrz prezentuje się bardzo elegancko (nawet w wersji sportback). Na duży plus miejsce dla kierowcy oraz całkiem spory i pakowny bagażnik.
4,8
~Marcin Z.
Audi A3 8Y
Sportback 1.5 35 TFSI 150KM 110kW
To jest moje drugie audi a kolejne auto z koncernu Vag. Na duży plus jest dynamiczny silnik i 7 stopniowy stronic. Auto dobrze wyciszone. Układ kierowniczy precyzyjny dobra przyczepność. Na plus oczywiście też sterowanie klimą z fizycznymi przyciskami oraz oddzielny przycisk do włączenia/wyłączenia start/stop. Największy mankament dla mnie to funkcje na żądanie za które Audi każe sobie nie mało płacić. Ja niestety nie miałem możliwości kupić auta nowego (zakupiłem 2 letnie na gwarancji producenta) i teraz żeby mieć nawigację audi i móc ją rzucić na zegary za 3 lata dostępu trzeba zapłacić ponad 1400 euro a za nielimitowaną nawigacje prawie 3000 euro!!! Szczerze nawigacja powinna być wgrana na stałe z możliwością zakupu aktualizacji ale nie bo tak więcej kasy się wyciągnie. Za całokształt 4 gwiazdki za wspomniane nie tanie funkcje na żądanie.
4,4
~Paweł
Audi A3 8Y
Sportback 1.5 35 TFSI 150KM 110kW
Po 17 tyś. km i prawie roku użytkowania mogę obiektywnie wypowiedzieć się. Posiadam 1.5 tfsi 150km S-line, manual, doposażony. Cena katalogowa w 2021 roku 165 000 zł. Ogólnie oceniam auto dobrze chociaż nie jest bez wad. Najważniejsze zalety: - Po 17 tyś, km nie było żadnych awarii, usterek. - Wszystko jest dobrze spasowane, nic nie trzeszczy. - Auto bardzo dobrze trzyma się drogi również w zakrętach (opony 18 cali). - Dobre działanie systemów wspomagających. Line asiste nie przeszkadza w jeździe, automatyczny hamulec antykolizyjny już kilka razy ostrzegł mnie przed kolizją - polecam. Aktywny tempomat, czujnik martwego pola działają prawidłowo. - Ergonomia bardzo dobra. W porównaniu do konkurencji VAG mamy fizyczne przyciski. Możemy star stop wyłączyć jednym kliknięciem. - Fotele sportowe, dobrze trzymają w zakrętach. - Wygląd, oczywiście to kwestia indywidualna. Wady: - Wysoka cena. Auto kompaktowe za 165 tyś to dużo. Pewnie można kupić mieszkanie, w niektórych miastach. - Wyciszenie, przy prędkościach miejskich jest dobrze, przy prędkościach autostradowych jest spory szum powietrza dochodzący z lusterek pomimo przedniej szyby dzwiękochłonnej. Po audi spodziewałem się czegoś lepszego. - Zimny silnik może poszarpywać (kangurowanie). Jeśli wolno się toczysz na 1 biegu, puścisz gaz i sprzęgło i lekko naciśniesz na gaz to możesz poczuć szarpanie. Jest to wyczuwalne przez kilkanaście metrów jazdy, później auto jedzie normalnie. W codziennej eksploatacji jeśli ruszysz i wrzucisz kolejny bieg lub manewrujesz na parkingu na pół sprzęgle to nie czuć szarpania. Generalnie nie zdarza się to często i nie jest specjalnie uciążliwe w codziennej eksploatacji ale nie powinno mieć miejsca. Co skłoniło mnie do zakupu audi? Aktualnie również użytkuje golfa 7, wcześniej były skody, seat. Chciałem pozostać w koncernie VAG. Ponieważ golf 7 sprawuje się dobrze, wybór padł na golfa 8. Przetestowałem produkty VAG. Niestety golf 8 negatywnie mnie zaskoczył jakością wykonania. W seacie nie odpowiadały mi brak fizycznych przycisków i zwieszający się system. Audi najbardziej mi odpowiadało ale też było najdroższe. Przeważył system finansowy tj. leasing konsumencki, który w audi był najkorzystniejszy. Wybrałem leasing ponieważ, jeśli zaczną się problemy z autem to go oddam. Jeśli będzie się dobrze sprawował to może wykupię. Generalnie jakość samochodów jest coraz gorsza. Porównując cenę golfa 7, który kilka lat temu, nowy, kosztował 65 000 zł i audi za 165 000 zł to audi nie jest 2.5 razy lepszy na co wskazuje cena. Jest trochę lepszy. Oczywiście inflacja, systemy wspomagania jazdy, normy spalin to podraża samochody ale nie aż o 250%. Jeśli jednak chcesz mieć nowe auto to pozostaje płacić, przynajmniej mamy jeszcze spalinowe auta.
Audi A3 8Y Sportback