Szukaj

Informacje o Audi A3 (S3, RS3)

Lata produkcji: 1996 – teraz
Segment: Niższa klasa średnia

Kompaktowe Audi A3 to od momentu swojej premiery rynkowej w 1996 r. jeden z najlepiej sprzedających się modeli z czterema pierścieniami na grillu. W zależności od generacji w ofercie były dostępne wersja trzydrzwiowa, pięciodrzwiowa Sportback, dwudrzwiowy kabriolet oraz czterodrzwiowa limuzyna (sedan). W sprzedaży znalazły się również mocniejsze odmiany Audi S3 oraz Audi RS3.

Audi A3 I (8L) (1996 - 2006)

Zaprojektowana przez Dirka Van Braeckela pierwsza generacja kompaktowego Audi zadebiutowała na rynku w 1996 r. jako trzydrzwiowy hatchback. Trzy lata później do oferty dołączył wariant pięciodrzwiowy, by w kolejnym roku auto przeszło przeszło pierwszy facelifting.

Dostępne silniki Audi A3 8L

Oferta silnikowa, jaka była dostępna w sprzedaży, była dość szeroka i niemal każdy mógł znaleźć coś interesującego dla siebie. Bazowy model napędzany był 1,6-litrowym silnikiem o mocy najpierw 101, a później 102 KM. Mocniejsza jednostka, o pojemności 1,8 litra, generowała 125 KM, zaś wersja tego silnika z turbodoładowaniem oferowała 150 oraz 180 KM, a w odmianie S3 – 210 KM. Później silnik w Audi S3 dysponował już mocą 224 KM.

Oferta diesli obejmowała wyłącznie silniki o pojemności 1,9 litra. Wersja 1.9 TDI z pompą rotacyjną generowała 90 i 110 KM, a z pompowtryskiwaczami 100 i 130 KM.

Audi A3 II (8P/8PA/8P7) (2003 - 2013)

Druga generacja Audi A3, którą zaprojektował Gary Telaak, zbudowana została na nowej płycie niemieckiego koncernu PQ35, która posłużyła również przy projektowaniu m.in. Volkswagena Golfa IV, Seata Leona II czy Skody Octavii II. Tak jak w przypadku pierwszej generacji "A-trójki" najpierw zadebiutowała odmiana trzydrzwiowa, ale już rok później dołączyła do niej pięciodrzwiowa wersja A3 Sportback. W 2006 r. zadebiutowało Audi S3 w trzydrzwiowym nadwoziu, z kolei od 2007 r. z taśm produkcyjnych zjeżdżała również odmiana A3 Cabriolet z klasycznym miękkim dachem. W 2008 r. auto przeszło facelifting i jednocześnie dołączyła do oferty mocniejsza odmiana Audi S3 Sportback.

Dostępne silniki Audi A3 8P/8PA/8P7

Gama dostępnych jednostek napędowych w Audi A3 drugiej generacji obejmowała szeroką paletę silników benzynowych. Na początku bazowym silnikiem były 1.6 8V o mocy 102 KM i 1.6 FSI o mocy 115 KM, które zostały zastąpione przez jednostkę 1.4 TFSI o mocy 125 KM. Z kolei jednostka 2.0 FSI (150 KM) zastąpił silnik 1.8 TFSI (160 KM). Dwulitrowa odmiana silnika TFSI dysponowała mocą 200 KM, a w odmianie S3 silnik ten był mocniejszy o 65 KM. W ofercie znalazła się także 6-cylindrowa jednostka o pojemności 3,2 litra i mocy 250 KM.

Gamę silników wysokoprężnych otwierał silnik 1.9 TDI o mocy 105 KM, który został zastąpiony przez diesla 1.6 TDI o mocy 90 oraz 105 KM. Do oferty dołączył także dwulitrowy motor TDI, który był oferowany w opcji 140- i 170-konnej.

Audi RS3

W drugiej generacji kompaktowego Audi pojawiła się również po raz pierwszy wersja RS3. Pod maską tej odmiany silnikowej pracował 2,5-litrowy motor o mocy 340 KM, który pozwalał na rozpędzenie się do prędkości 100 km/h w zaledwie 4,6 s.

Audi A3 III (8V) (2012 - 2020)

Trzecia generacja Audi A3, oznaczona kodem fabrycznym 8V, a którą zaprojektował Dany Garand, zadebiutowała na wystawie w Genewie w 2012 r. także najpierw w odmianie 3-drzwiowej, a rok później pojawiła się wersja A3 Sportback z jedną parą drzwi więcej, a także odmiana sedan (A3 Limousine). Pod koniec tego roku pojawiła się również wersja z otwieranym miękkim dachem (A3 Cabriolet) Auto zbudowane została na platformie MQB. W 2014 r. na wystawie w Nowym Jorku Audi A3 zostało uhonorowane prestiżowym tytułem Światowego Samochodu Roku 2014.

Dostępne silniki Audi A3 8V

Paletę dostępnych silników benzynowych TFSI w Audi A3 III otwiera jednostka 1,2-litrowa o mocy 105 KM. Silnik 1.4 dysponował mocą 122 i 140 KM, wersja 1.8 TFSI miała pod maską stado koni mechanicznych liczące 180 sztuk, zaś jednostka 2.0 TFSI generowała moc 223 KM. Bazowy diesel 1.6 TDI miał moc 105 KM, zaś dwulitrowa jednostka wysokoprężna była dostępna do wyboru w wariancie o mocy 150 i 184 KM.

Audi A3 III oferowane było także w odmianie dostosowanej do zasilania gazem ziemnym (CNG). Audi A3 g-tron dysponował mocą 110 KM. W ofercie pojawiła się także po raz pierwszy wersja hybrydowa e-tron o łącznej mocy silników benzynowego i elektrycznego równej 204 KM.

Audi S3 oraz RS3

Niemalże od początku produkcji, bo od 2003 r., w ofercie znajdowało się Audi S3, które napędzane było silnikiem 2.0 TFSI o mocy 300 KM. W 2014 r. pojawiła się także wersja S3 z otwieranym dachem (S3 Cabriolet). Wraz z liftingiem Audi A3 w 2016 r. moc odmiany S3 wzrosła do 310 KM.

Pod koniec 2014 r. pojawiła się najmocniejsza wersja kompaktowego Audi A3. Nowe Audi RS3 napędzane było wielokrotnie nagradzanym pięciocylindrowym silnikiem 2.5 TFSI o mocy 367 KM i maksymalnym momentem obrotowym 465 Nm. Od 2017 r. moc Audi RS3 podniesiono do 400 KM.

czytaj więcej
Powagosław

Samochód, który trafi do książek o historii motoryzacji nie musi się zmieniać, a ewentualne zmiany stylistyczne powinny być przewidywalne i delikatne. Czy nie tak właśnie jest? A3 to jeden z tych samochodów na rynku, które chyba pod każdym względem wpisują się w oczekiwania kupującego.

~Powagosław
Luzacjusz

Nigdy nie był indywidualistą i nigdy nie będzie. Dla większości ludzi, którzy kupują ten samochód jest on i tak zbyt zadziorny.

~Luzacjusz

Audi A3 – wybierz generację

Pokaż generacje z silnikiem:
Wyszukiwarka samochodów
Wyszukiwarka samochodów

Ty wybierasz

To Ty określasz swoje potrzeby! Począwszy od sposobu użytkowania samochodu do ustalonego przez Ciebie budżetu.

Auta nowe i używane

Szukasz auta nowego? A może używanego? W naszej bazie znajdziesz wiele atrakcyjnych ogłoszeń!

Największa baza wiedzy o autach

Znajdź swój wymarzony model, a my podamy Ci wszystkie najważniejsze informacje o nim. Poznasz wady i zalety, obejrzysz testy.

Kontakt z dealerem / właścicielem

Wiesz już, który samochód kupić? Dzięki nam bez problemu skontaktujesz się z dealerem lub właścicielem wybranego auta.

"Wyszukiwarka to potężne narzędzie, dzięki któremu znalazłem wymarzone auto! Zgromadzone tu informacje o danym samochodzie pomogły mi poznać jego mocne i słabe strony. Oferta przedstawiona przez dealera też była bardzo atrakcyjna."

~ Tomek

Oceny Audi A3 (S3, RS3)

Liczba ocen: 921
Ogólna ocena
4,3 /5 Średnia dla segmentu 4,1
Czy kupiłbyś ponownie to auto?

TAK(86%)

Zalety

+ Układ jezdny + Wentylacja i ogrzewanie + Ergonomia

Wady

- Łatwość utrzymania (pod względem kosztów) - Karoseria - Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów

Wybrane oceny

4,5
~JohnyDav
Sportback 2.0 TDI CR 170KM 125kW
Audi A3 8P
Samochód dobrze się zbiera, fajnie się prowadzi. Wg mnie niewiele pali jak na taką moc i dynamikę. Jest piekielnie szybki. Jazda z prędkością 140 -160 km/h to dla niego luzik i spacerek. Nie męczy się jak silnik benzynowy i chce więcej. Jak do tej pory najlepsze auto jakie miałem. Ktoś może powie to g..miałeś, ale mógłby się pomylić. Mam 48 lat i trochę tego było. Trochę męczy jazda w mieście, automat byłby do tego lepszy ale daje rady. Coś za coś. Nie ma tragedii ale dość krótkie biegi wymuszają wachlowania lewarkiem. Mały minus za odpryski nad przednią szybą (wada tych modeli przez brak uszczelki gumowej nad szybą) oraz dość szybkie zużywanie plastików i kierownicy. Skrzynia biegów w Audi a3 1.8 T 150 km w benzynie była bardziej precyzyjna.
4,6
~Monika
Hatchback 3d 2.0 TDI PD 140KM 103kW
Audi A3 8P
Samochód sprawuje się świetnie. Kupiłam 13letnie auto z przebiegiem 290k. Po prawie 4 latach mam ponad 400k. Na samym początku eksploatacji konieczne było zrobienie 5 i 6 biegu, potem 2 pompowtryski. Zrobiłam i jeżdżę bezawaryjnie. Spalanie jest świetne jak na te osiągi i komfort podróżowania. Z plusów na pewno warto podkreślić to jak auto trzyma się drogi, w zakrętach czuję się bardzo pewnie. Skrzynia chodzi bosko ;) Nie kopci, nie charczy, nie trzęsie. Olej i wszystkie filtry wymieniam co 10-12k km. W moim egzemplarzu mam jednak problem z blachą: auto miało chyba jakieś przygody z nadkolami i niestety w ciągu ostatnich 2 lat to wyszło na wierzch. Gdyby jednak to pominąć, to mamy auto idealne. A no i jeszcze jeden mały minus za elektryke: raz na 2 miesiące muszę wymienić któraś z żarówek, czy to stopu, czy mijania czy pozycyjną. Auto pali od strzała czy to zima czy latem - tak było nawet w momencie gdy po d maska miałam 7letni aku. Samochód całościowo oceniam na osiem gwiazdek ;)
4,2
~Robert
Hatchback 1.8 T 150KM 110kW
Audi A3 8L
Całokształt oceniam na cztery gwiazdki, samochód ma kilka uciążliwych usterek, głównie w układzie elektrycznym, ale na dojazdy do pracy jak i do małych szaleństw nadaje się znakomicie. Wnętrze jest dobrze wykonane, jedzie się komfortowo, szczególnie w kubełkowych fotelach. Wsiadanie może sprawiać kłopot osobom o słusznym wzroście (185cm wzwyż) ale po zajęciu pozycji miejsca jest wystarczająco. Porównując do bliźniaczych Leonów i Golfów, Audi jest wykonana najlepiej, a części zamienne kosztują grosze.

Raporty spalania Audi A3 (S3, RS3)

Liczba raportów: 1 396
Średnie spalanie dla Audi A3
3,7 – 15,1
l/100 km
4,3 – 7,0
l/100 km
7,8 – 16,0
l/100 km
Zobacz wszystkie raporty spalania

Wybrane raporty spalania

6,3
Sportback 1.6 TDI 105KM 77kW
Audi A3 8P
Spalanie jest normalne, ani wysokie, ani niskie. Jeśli ktoś kupuje ten samochód z myślą, że będzie mu palił ciągle 5.5 litra - powodzenia. Oczywiście zależy jak kto jeździ, u mnie w trasie przy "normalnej jeździe" czyli prędkości 130-150km/h, 7l to jest absolutne minimum. Testowałem wiele prędkości, przy zamulaniu jeżdżąc 100-120km/h spalanie da radę ogarnąć w granicy 5.5l, ale myślałem że się w aucie uduszę z nerwów. Poniżej 100km/h w trasie nie sprawdzałem, jeśli ktoś tak jeździ to polecam przerzucić się na rower. Z przyjemnych wiadomości, jadąc ciągiem na dystansie 50km w prędkości 160-200km/h spalanie nie było większe niż 8-8.5l, to mnie zaskoczyło, spodziewałem się już 10 litrów. Spalanie w granicy 4.8-5.5l da się ogarnąć jadąc po wioskach z prędkościami 40-70km/h. Ogólnie nie jest źle, ale przeskoczyłem do tego auta z Superba 2.0 150km i wydaje mi się że tam spalanie było mniejsze, a już z pewnością porównywalne. Cały bak rozkłada mi się mniej więcej w proporcjach 70% trasa, 30% miasto i moje średnie spalanie to 6.5 litra. Not great, not terrible.
7,5
Sportback 1.6 FSI 115KM 85kW
Audi A3 8P
Nie powiedział bym że ma duże spalanie jak na 1.6 poprzednie auto miało w granicach 1L więcej. Nie porównojmy jednak 1.6 benzyny do 1.6 w dieslu przykład silnik ten sam a zużycie paliwa schodzi o 1l a nawet o 1.5l w przypadku diesla... Moje audi ma się dobrze zbiera się jak na 115km. Brak trudności w odpaleniu przy minusowych temp. Posiada błąd 2211 czujnik nox rząd 1 bank 1. Ale mimo tego nie ma zmian w mocy. Chodź trzeba to usunąć i naprawić. Ja osobiście jestem na plus mała moc mały silnik może opinie są ze jest awaryjny 16v rozrząd i się psują ale jak właściciel dba o zmienia oleje na czas to każde auto jest w wstanie dużo się od wdzięczyć pozdrawiam :;)
7,3
Sportback 1.0 30 TFSI 110KM 81kW
Audi A3 8Y
Zdecydowanie nie jest to co podaje producent. Te 5,5 litra to jak jedziesz może 70km/h bez żadnych dynamicznych przyspieszeń, na pewno po mieście jest to niemożliwe. Moja średnia na 3 tysiące kilometrów to 7,5 litra.

Usterki Audi A3

Liczba wpisów: 91
Falujące obroty na zimnym silniku
  • Audi A3 8P Hatchback 3d 2.0 FSI 150KM 110kW 2003-2007
  • silnik
  • 201 tys. km
Witam, Jakiś czas temu, dokładniej 5 tygodni temu, kupiłem audi a3 8p 2003 silnik fsi 150 kucy. Problem leży w tym, że jak odpalam silnik powiedzmy z rana po przerwie od jeżdżenia około 8 godzin, obroty bardzo falują, skaczą między 1400 a 500 obr, do tego silnik wibruje, skacze, rzuca, jakoś tak to ujme. Do tego świeci się engine, dodam że po 4 minutach obroty ustają na 800, 750 i nie falują, nie ma tez drgań, silnik pracuje tak jak powinien, tak się wydaje przynajmniej i nie mam problemu z jazdą. Dodam też że po odpaleniu na zimnym przygasają światła. Liczę na pomoc, dzięki wielkie.
Problem rozwiązany
4 komentarze
Problem z silnikiem
  • Audi A3 8V Limousine 2.0 TDI 150KM 110kW 2013-2016
  • silnik
  • 136 tys. km
Witam. Od roku posiadam audi a3 limuzynę z 2015 roku. Po kupnie zaczął się taki problem że zaczęło coś piszczeć od strony rozrządu. Okej, pomyślałem że to jakaś rolka padła. Rolki zostały wymienione piszczenia nie ma Ale za to jest takie obcieranie teraz też z tej samej strony. Puszczenie zmieniło się w obcieranie takie szorowanie czegoś o coś moim zdaniem. Oddałem auto ponownie do mechanika, diagnoza taka że to rozrząd. Okej rozrząd wymieniony cały, nowa pompa i dalej jest to samo. Czy miał ktoś kiedyś podobny problem lub wie co to może być za usterka? Byłem teraz u mechanika to mówi żeby spróbować nowy rozrząd jeszcze raz wlozyc
Oczekuje na rozwiązanie
3 komentarze
Problem z silnikiem.
  • Audi A3 8L Hatchback 1.6 i 101KM 74kW 1996-2000
  • silnik
Witam. Mam problem z silnikiem. Problem się zaczął, gdy samochód tracił moc 2 dni po wymianie termostatu. Mechanik doszedł do wniosku, że powodem tego problemu była świeca iskrowa. Gdy została wymieniona pojazdem zrobiłem 100km, a po przejechanych 100 kilometrach znowu tracił moc, zaczął szarpać przy dodawaniu gazu. Po przyjechaniu do mechanika zmieniliśmy wszystkie świece i przewody do świec. Po dzisiejszych kilometrach (około 60-ciu), samochód znowu stracił moc, w dodatku gasł. Cały ten czas gdy tracił moc, objawem kolejnym był dziwny zapach spalin, drżenie silnika i strzelanie z tłumika. Wypompowane było całe paliwo i zalane 10 litrów benzyny z innej stacji (polskiej)
Problem rozwiązany
7 komentarzy
Audi A3