Szukaj

Informacje o Audi

Dziś marka Audi to jeden z filarów koncernu Volkswagen i jedna z trzech marek tzw. wielkiej niemieckiej trójki segmentu premium. Mało kto jednak wie, że był okres w historii, kiedy Audi należało całkowicie do koncernu Daimler-Benz. Audi w historii motoryzacji zasłynęło m.in. wprowadzeniem do oferty wielu nowatorskich rozwiązań technologicznych, które z biegiem czasu stały się standardowymi rozwiązaniami stosowanymi przez wielu producentów samochodów.

Historia Audi

Korzenie Audi sięgają 1899 r., kiedy to August Horch razem z Carlem Benzem założyli w Kolonii firmę o nazwie A.Horch & Cie, która zajmowała się głównie produkcją luksusowych samochodów. Ponieważ Horch był miłośnikiem rajdów samochodowych, chciał rozwijać także produkcję samochodów sportowych, co jednak nie spodobało się innym udziałowcom firmy. Pod koniec pierwszej dekady XX w. doszły do tego problemy finansowe firmy, w efekcie czego Horch odszedł z firmy i założył nowe przedsiębiorstwo o nazwie August Horch Automobilwerke. Decyzją sądu musiał jednak zmienić jego nazwę (sąd nie zgodził się na wykorzystanie w nazwie firmy swojego nazwiska) i w kwietniu 1910 r. przemianował ją na Audi Automobilwerke. Użycie słowa Audi nie było tu przypadkowe, gdyż w łacinie oznaczo ono "nasłuchiwać", tj. identycznie jak w niemieckim słowo "horchen", od którego tryb rozkazujący brzmi "horch".

W 1914 r. firma ponownie zmienia nazwę na Audi Werke, a po I wojnie światowej odchodzi z niej August Horch. Ponowne problemy finansowe sprawiają, że w 1928 r. firmę przejmuje spółka DKW, a w 1932 r. po połączeniu ze spółkami Horch i Wanderer powstaje przedsiębiorstwo Auto Union i znane dziś logo z czterema pierścieniami, które symbolizują cztery marki samochodowe (Audi, DKW, Horch i Wanderer). Ponieważ firma miała zakłady m.in. w Zwickau i Chemnitz po zakończeniu II wojny światowej trafiły one do strefy wpływów ZSRR. Firmę przemianowano na VEB Automobilwerk Zwickau, gdzie wytwarzano m.in. Trabanty. W 1949 r. w Ingolstadt ponownie zarejestrowano spółkę Auto Union, która była spadkobiercą przedwojennej firmy. Kolejne problemy finansowe sprawiły, że w 1958 r. 87% udziałów w niej przejął Daimler-Benz, by rok później posiadać już 100-proc. pakiet akcji. Współpraca ta nie przyniosła jednak oczekiwanych efektów i w 1964 r. fabrykę w Ingolstadt przejął Volkswagen, a dwa lata później posiadał już prawa do całej firmy i innych praw majątkowych (m.in. do logo z czterema pieścieniami). W 1969 r. doszło do fuzji Auto Union i NSU i powstała firma Audi NSU Auto Union. Obecna nazwa firmy (Audi) obowiązuje ostatecznie od 1985 r.

Pierwsze samochody Audi

Pierwszy model marki Audi powstał w 1910 r. i jeszcze w tym samym roku zakłady w Zwickau zaczęły opuszczać kolejne dwa modele: Audi Typ A 10/22 KM Sport – Phaeton oraz Audi Typ B 10/28 KM. Ważnym modelem w początkowym okresie był także produkowany od 1921 r. Audi Typ K 14/50 KM, który był pierwszym modelem na niemieckim rynku z kierownicą po prawej stronie. W 1923 r. pojawia się Typ M z sześciocylindrowym silnikiem pod maską, a w 1927 r. do oferty dołącza Audi Imperator z 8-cylindrową jednostką.

W latach 30. minionego wieku jedynym ważnym modelem był Audi Front z napędem na przednie koła i 6-cylindrową jednostką napędową. Tuż przed wybuchem II wojny światowej zapada decyzja, że firma skupi się na produkcji małych, a tym samym tańszych modeli marki DKW (Audi wytwarzało modele klasy średniej wyższej), w efekcie czego aż do lat 60. modele marki Audi nie były produkowane.

Współczesne modele Audi

Pierwszym po tak długiej przerwie modelem Audi było Audi 72, które zadebiutowało w 1965 r., a jego nazwa wywodziła się od liczby koni mechanicznych pracujących w silniku. W kolejnym roku pojawiają się Audi 80 i Audi Super 90, a w jeszcze kolejnym Audi 60 i 75. Największym jednak hitem tamtego okresu było Audi 100, które dołączyło do oferty niemieckiej firmy w 1968 r. i w sumie wyprodukowano cztery generacje tego modelu, który w 1994 r. został zastąpiony przez Audi A6.

W 1972 r. zadebiutował inny bestseller marki, czyli Audi 80 pierwszej generacji (seria B1). Powstały również cztery generacje tego modelu, który w 1996 r. został zastąpiony przez Audi A4. Ważnym modelem w tamtym okresie był także model Quattro, który przyczynił się do dalszego wzrostu popularności marki, a także dzięki niemu Audi odniosło wiele sukcesów na trasach rajdowych.

Od lat 90. minionego wieku Audi stosuje już nowe nazewnictwo swoich modeli, początkowo z literką A w nazwie i cyfrą symbolizującą segment rynkowy. Do oferty trafiają kolejno A6, A4, A8 i A3. Wyjątkiem jest sportowe coupe Audi TT. W 2005 r., kiedy coraz popularniejsze stają się SUV-y, debiutuje na rynku Audi Q7 i od tego czasu kolejne modele z tego segmentu rynkowego mają w nazwie literkę Q oraz cyfrę.

Nowoczesne technologie w samochodach Audi

Audi swoją pozycję rynkową zyskało w sporym stopniu dzięki nowoczesnej technologii, jaka była wprowadzana w kolejnych modelach. Nie przez przypadek już w latach 70. XX w. pojawiło się hasło reklamowe Vorsprung durch Technik (przewaga dzięki technice).

Chyba najbardziej z Audi utożsamiany dziś jest napęd na wszystkie koła quattro, który po raz pierwszy pojawił się w 1980 r. w modelu Audi quattro. Dziś technologia ta dostępna jest we wszystkich modelach marki, a w niektórych (m.in. Q7, R8, czy modele z serii RS) jest to standardowe rozwiązanie. Audi było także prekursorem we wprowadzaniu silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Kolejną innowacją była wykonana z aluminium, niezwykle lekka, ale wytrzymała karoseria nadwozia Audi Space Frame

czytaj więcej

Audi – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Audi

Sprawdź co kierowcy
myślą o Audi

Oceny Aut 9 110 ocen

4,9
~Nox
Audi A4 B5
Avant 1.9 TDI 110KM 81kW
Dla mnie ideał auta, gdyby ktoś dziś wyprodukował by takie samo nowe, nie kupiłbym innego, Miałem kilka rożnych i przejeździłem dużo najróżniejszymi samochodami. To mam ponad 10 lat, inne mijają i to nadal jest. 0 usterek, tylko eksploatacja, spalanie przepiękne, około 5l na100km w cyklu mieszanym. Najlepszy balans funkcjonalności auta, nadaje się do wszystkiego, wieś, miasto, trasa, przyczepka, długie i krótkie trasy. Codzienny uniwersalny, koń roboczy. Po 500 tys wymieniłem zawieszeni, całe oryginalne i nie było uszkodzone, wszystko dobre, może tylko trochę wyrobione i mocniej przysiadało, spokojnie mógłby dalej jeździć. Z drobniejszych napraw to wymiana uszczelek i osłon na zaciskach hamulców, przeczyszczenie kilu styków elektrycznych które zaśniedziały. JA tu tylko leje paliwo i podstawowa eksploatacja. Najtańsze auto świata. Aha wykonanie wnętrza dużo lepsze niż w nowych audi:) i ogólnie nowych samochodach.
4,8
~Mateusz
Audi A3 8Y
Sportback 1.5 35 TFSI 150KM 110kW
Jest to mój pierwszy samochód marki Audi. Po jazdach testowych jakie odbyłem we wszystkich markach niemieckiej wielkiej trójki to właśnie Audi urzekło mnie najbardziej. Zdecydowanie na plus jest tutaj kwestia wykończenia samochodu, jego dotychczasowego spalania oraz komfort jazdy. Dotyczy to zarówno zawieszania jak i całego układu jezdnego, który jest niezwykle precyzyjny (szczególnie jazda po zakrętach). Samochód szczególnie z zewnątrz prezentuje się bardzo elegancko (nawet w wersji sportback). Na duży plus miejsce dla kierowcy oraz całkiem spory i pakowny bagażnik.
3,8
~Rajab
Audi Q8
SUV 3.0 50 TDI 286KM 210kW
Nie kupujcie Q8 bez porządniej jazdy próbnej. Najlepiej weźcie go na testy na kilka dni. To auto bardzo traci przy bliższym poznaniu. Poczytajcie w necie o tak zwanym throttle lag w Q8 - opóźnionej reakcji na wciśnięcie gazu. To największy feler tego pojazdu. Samochód tej klasy nie ma prawa tak jeżdzić. Jest to nie tylko irytujące, ale też niebezpieczne. Szybka zmiana pasa, włączenie się do ruchu, wjazd na rondo - to wyzwania dla tego pojazdu. Naciskasz gaz do dechy i samochód zaczyna się zastanawiać przez 2-3 sekundy czy ruszyć lub czy przyspieszyć. Przez pierwszy tydzień jazdy ciagle komuś wyjeżdzałem przed maskę i generowałem niebezpieczne sytuacje (przesiadłem się z BWM X5 3.0D, które jeżdzi normalnie). Przez takie zestrojenie napędu nie macie poczucia jazdy, względnie mocnym 3-litrowym dieslem. Druga sprawa to system multimedialny i ergonomia jego obsługi. Logika menu, responsywność ekranów dotykowych i ich umiejscowienie - tu jest po prostu słabo. Ciężko trafić w przyciski w czasie jazdy, do tego system wolno działa. Trzecia sprawa, na którą warto zwrócić uwagę to widoczność z miejsca kierowcy. Mała przednia szyba, szerokie słupki oraz małe lusterka nie zapewniają optymalnej widoczności. ale to już drobiazgi. Jako żart można potraktować spryskiwacze przedniej szyby - psikają jak plastikowe jajka wielkanocne, musicie to zobaczyć:) Auto ma także zalety. W sumie trzy - jest bardzo dobrze wyciszone, ma bardzo przestronną kabinę i komfortowe zawieszenie. Niestety kupiłem je bez jazdy próbnej, tylko dlatego, że było dostepne od ręki, a na BMW musiałbym czekać ponad rok - nie popełnijcie mojego błędu. To moje pierwsze Audi i zapewne ostatnie...
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Audi przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena