Szukaj

Informacje o Audi

Dziś marka Audi to jeden z filarów koncernu Volkswagen i jedna z trzech marek tzw. wielkiej niemieckiej trójki segmentu premium. Mało kto jednak wie, że był okres w historii, kiedy Audi należało całkowicie do koncernu Daimler-Benz. Audi w historii motoryzacji zasłynęło m.in. wprowadzeniem do oferty wielu nowatorskich rozwiązań technologicznych, które z biegiem czasu stały się standardowymi rozwiązaniami stosowanymi przez wielu producentów samochodów.

Historia Audi

Korzenie Audi sięgają 1899 r., kiedy to August Horch razem z Carlem Benzem założyli w Kolonii firmę o nazwie A.Horch & Cie, która zajmowała się głównie produkcją luksusowych samochodów. Ponieważ Horch był miłośnikiem rajdów samochodowych, chciał rozwijać także produkcję samochodów sportowych, co jednak nie spodobało się innym udziałowcom firmy. Pod koniec pierwszej dekady XX w. doszły do tego problemy finansowe firmy, w efekcie czego Horch odszedł z firmy i założył nowe przedsiębiorstwo o nazwie August Horch Automobilwerke. Decyzją sądu musiał jednak zmienić jego nazwę (sąd nie zgodził się na wykorzystanie w nazwie firmy swojego nazwiska) i w kwietniu 1910 r. przemianował ją na Audi Automobilwerke. Użycie słowa Audi nie było tu przypadkowe, gdyż w łacinie oznaczo ono "nasłuchiwać", tj. identycznie jak w niemieckim słowo "horchen", od którego tryb rozkazujący brzmi "horch".

W 1914 r. firma ponownie zmienia nazwę na Audi Werke, a po I wojnie światowej odchodzi z niej August Horch. Ponowne problemy finansowe sprawiają, że w 1928 r. firmę przejmuje spółka DKW, a w 1932 r. po połączeniu ze spółkami Horch i Wanderer powstaje przedsiębiorstwo Auto Union i znane dziś logo z czterema pierścieniami, które symbolizują cztery marki samochodowe (Audi, DKW, Horch i Wanderer). Ponieważ firma miała zakłady m.in. w Zwickau i Chemnitz po zakończeniu II wojny światowej trafiły one do strefy wpływów ZSRR. Firmę przemianowano na VEB Automobilwerk Zwickau, gdzie wytwarzano m.in. Trabanty. W 1949 r. w Ingolstadt ponownie zarejestrowano spółkę Auto Union, która była spadkobiercą przedwojennej firmy. Kolejne problemy finansowe sprawiły, że w 1958 r. 87% udziałów w niej przejął Daimler-Benz, by rok później posiadać już 100-proc. pakiet akcji. Współpraca ta nie przyniosła jednak oczekiwanych efektów i w 1964 r. fabrykę w Ingolstadt przejął Volkswagen, a dwa lata później posiadał już prawa do całej firmy i innych praw majątkowych (m.in. do logo z czterema pieścieniami). W 1969 r. doszło do fuzji Auto Union i NSU i powstała firma Audi NSU Auto Union. Obecna nazwa firmy (Audi) obowiązuje ostatecznie od 1985 r.

Pierwsze samochody Audi

Pierwszy model marki Audi powstał w 1910 r. i jeszcze w tym samym roku zakłady w Zwickau zaczęły opuszczać kolejne dwa modele: Audi Typ A 10/22 KM Sport – Phaeton oraz Audi Typ B 10/28 KM. Ważnym modelem w początkowym okresie był także produkowany od 1921 r. Audi Typ K 14/50 KM, który był pierwszym modelem na niemieckim rynku z kierownicą po prawej stronie. W 1923 r. pojawia się Typ M z sześciocylindrowym silnikiem pod maską, a w 1927 r. do oferty dołącza Audi Imperator z 8-cylindrową jednostką.

W latach 30. minionego wieku jedynym ważnym modelem był Audi Front z napędem na przednie koła i 6-cylindrową jednostką napędową. Tuż przed wybuchem II wojny światowej zapada decyzja, że firma skupi się na produkcji małych, a tym samym tańszych modeli marki DKW (Audi wytwarzało modele klasy średniej wyższej), w efekcie czego aż do lat 60. modele marki Audi nie były produkowane.

Współczesne modele Audi

Pierwszym po tak długiej przerwie modelem Audi było Audi 72, które zadebiutowało w 1965 r., a jego nazwa wywodziła się od liczby koni mechanicznych pracujących w silniku. W kolejnym roku pojawiają się Audi 80 i Audi Super 90, a w jeszcze kolejnym Audi 60 i 75. Największym jednak hitem tamtego okresu było Audi 100, które dołączyło do oferty niemieckiej firmy w 1968 r. i w sumie wyprodukowano cztery generacje tego modelu, który w 1994 r. został zastąpiony przez Audi A6.

W 1972 r. zadebiutował inny bestseller marki, czyli Audi 80 pierwszej generacji (seria B1). Powstały również cztery generacje tego modelu, który w 1996 r. został zastąpiony przez Audi A4. Ważnym modelem w tamtym okresie był także model Quattro, który przyczynił się do dalszego wzrostu popularności marki, a także dzięki niemu Audi odniosło wiele sukcesów na trasach rajdowych.

Od lat 90. minionego wieku Audi stosuje już nowe nazewnictwo swoich modeli, początkowo z literką A w nazwie i cyfrą symbolizującą segment rynkowy. Do oferty trafiają kolejno A6, A4, A8 i A3. Wyjątkiem jest sportowe coupe Audi TT. W 2005 r., kiedy coraz popularniejsze stają się SUV-y, debiutuje na rynku Audi Q7 i od tego czasu kolejne modele z tego segmentu rynkowego mają w nazwie literkę Q oraz cyfrę.

Nowoczesne technologie w samochodach Audi

Audi swoją pozycję rynkową zyskało w sporym stopniu dzięki nowoczesnej technologii, jaka była wprowadzana w kolejnych modelach. Nie przez przypadek już w latach 70. XX w. pojawiło się hasło reklamowe Vorsprung durch Technik (przewaga dzięki technice).

Chyba najbardziej z Audi utożsamiany dziś jest napęd na wszystkie koła quattro, który po raz pierwszy pojawił się w 1980 r. w modelu Audi quattro. Dziś technologia ta dostępna jest we wszystkich modelach marki, a w niektórych (m.in. Q7, R8, czy modele z serii RS) jest to standardowe rozwiązanie. Audi było także prekursorem we wprowadzaniu silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Kolejną innowacją była wykonana z aluminium, niezwykle lekka, ale wytrzymała karoseria nadwozia Audi Space Frame

czytaj więcej

Audi – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Audi

Sprawdź co kierowcy
myślą o Audi

Oceny Aut 8 749 ocen

4,4
~M
Sedan 2.0 40 TDI 204KM 150kW
Audi A6 C8
Auto bardzo ładne z wyglądu, wygodne. Nie męczy w podróży. Najdłuższa trasa jaką nim zrobiłem jednego dnia to 900 km. Mimo to nie czułem zmęczenia. Bardzo niskie spalanie. Minusy: 1. Słaby lakier (czarny briliant). Pomimo nałożenia ceramiki auto widać na nim tysiące rys. 2. Kierownica "przekręcona" odrobinę w lewo w czasie jazdy na wprost, niemniej zauważyłem, że w VW i Skodzie kolegów jest podobnie. Mi to osobiście przeszkadza i przy okazji przeglądu planuję to zgłosić. 3. Wygnieciona (w jednym punkcie), tapicerka siedziska. Niestety zgłosiłem to po odbiorze auta i ... reklamacji nie uwzględniono. 4. Słaba jakość montażu plastików wnętrza. Auto po prostu trzeszczy. Planowałem to zgłosić przy najbliższym przeglądzie, niemniej nie wiem czy wytrzymam tyle czasu. Do przeglądu jeszcze 10 tyś. km a czasami chciałoby się przejechać bez włączonego radia. Pod naciskiem trzeszczą wszystkie też wszystkie boczki drzwi.
4,6
~kierowca
Avant 2.0 TDI 177KM 130kW
Audi A6 C7
Mimo sporego przebiegu bliżej temu autu do auta świeżo wyprowadzonego z salonu niż do używki. Auto po tylu latach wciąż wygląda niesamowicie, elementy wykończeniowe są bardzo dobrej jakości. Na autostradzie cichutkie i to niezależnie od prędkości. Dużo zastanawiałem się, czy automatyczna skrzynia biegów multitronic będzie dobrym rozwiązaniem, a okazała się strzałem w dziesiątkę. Komfort z jazdy takim autem jest odczuwalny szczególnie dla pasażerów, płynność jazdy jest nieporównywalna. I właśnie dzięki temu + wyciszeniu, tym autem można bez zmęczenia pokonywać baaaaardzo długie trasy. Przyspieszenie nie wciska w fotel ze względu na mniejszy moment obrotowy, ale i tak ok. 9s/100 nie jest złe. W dodatku auto przy tym przebiegu bezawaryjne, czego chcieć więcej?
4,6
~Monika
Hatchback 3d 2.0 TDI PD 140KM 103kW
Audi A3 8P
Samochód sprawuje się świetnie. Kupiłam 13letnie auto z przebiegiem 290k. Po prawie 4 latach mam ponad 400k. Na samym początku eksploatacji konieczne było zrobienie 5 i 6 biegu, potem 2 pompowtryski. Zrobiłam i jeżdżę bezawaryjnie. Spalanie jest świetne jak na te osiągi i komfort podróżowania. Z plusów na pewno warto podkreślić to jak auto trzyma się drogi, w zakrętach czuję się bardzo pewnie. Skrzynia chodzi bosko ;) Nie kopci, nie charczy, nie trzęsie. Olej i wszystkie filtry wymieniam co 10-12k km. W moim egzemplarzu mam jednak problem z blachą: auto miało chyba jakieś przygody z nadkolami i niestety w ciągu ostatnich 2 lat to wyszło na wierzch. Gdyby jednak to pominąć, to mamy auto idealne. A no i jeszcze jeden mały minus za elektryke: raz na 2 miesiące muszę wymienić któraś z żarówek, czy to stopu, czy mijania czy pozycyjną. Auto pali od strzała czy to zima czy latem - tak było nawet w momencie gdy po d maska miałam 7letni aku. Samochód całościowo oceniam na osiem gwiazdek ;)
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Audi przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena