Szukaj

Informacje o Audi

Dziś marka Audi to jeden z filarów koncernu Volkswagen i jedna z trzech marek tzw. wielkiej niemieckiej trójki segmentu premium. Mało kto jednak wie, że był okres w historii, kiedy Audi należało całkowicie do koncernu Daimler-Benz. Audi w historii motoryzacji zasłynęło m.in. wprowadzeniem do oferty wielu nowatorskich rozwiązań technologicznych, które z biegiem czasu stały się standardowymi rozwiązaniami stosowanymi przez wielu producentów samochodów.

Historia Audi

Korzenie Audi sięgają 1899 r., kiedy to August Horch razem z Carlem Benzem założyli w Kolonii firmę o nazwie A.Horch & Cie, która zajmowała się głównie produkcją luksusowych samochodów. Ponieważ Horch był miłośnikiem rajdów samochodowych, chciał rozwijać także produkcję samochodów sportowych, co jednak nie spodobało się innym udziałowcom firmy. Pod koniec pierwszej dekady XX w. doszły do tego problemy finansowe firmy, w efekcie czego Horch odszedł z firmy i założył nowe przedsiębiorstwo o nazwie August Horch Automobilwerke. Decyzją sądu musiał jednak zmienić jego nazwę (sąd nie zgodził się na wykorzystanie w nazwie firmy swojego nazwiska) i w kwietniu 1910 r. przemianował ją na Audi Automobilwerke. Użycie słowa Audi nie było tu przypadkowe, gdyż w łacinie oznaczo ono "nasłuchiwać", tj. identycznie jak w niemieckim słowo "horchen", od którego tryb rozkazujący brzmi "horch".

W 1914 r. firma ponownie zmienia nazwę na Audi Werke, a po I wojnie światowej odchodzi z niej August Horch. Ponowne problemy finansowe sprawiają, że w 1928 r. firmę przejmuje spółka DKW, a w 1932 r. po połączeniu ze spółkami Horch i Wanderer powstaje przedsiębiorstwo Auto Union i znane dziś logo z czterema pierścieniami, które symbolizują cztery marki samochodowe (Audi, DKW, Horch i Wanderer). Ponieważ firma miała zakłady m.in. w Zwickau i Chemnitz po zakończeniu II wojny światowej trafiły one do strefy wpływów ZSRR. Firmę przemianowano na VEB Automobilwerk Zwickau, gdzie wytwarzano m.in. Trabanty. W 1949 r. w Ingolstadt ponownie zarejestrowano spółkę Auto Union, która była spadkobiercą przedwojennej firmy. Kolejne problemy finansowe sprawiły, że w 1958 r. 87% udziałów w niej przejął Daimler-Benz, by rok później posiadać już 100-proc. pakiet akcji. Współpraca ta nie przyniosła jednak oczekiwanych efektów i w 1964 r. fabrykę w Ingolstadt przejął Volkswagen, a dwa lata później posiadał już prawa do całej firmy i innych praw majątkowych (m.in. do logo z czterema pieścieniami). W 1969 r. doszło do fuzji Auto Union i NSU i powstała firma Audi NSU Auto Union. Obecna nazwa firmy (Audi) obowiązuje ostatecznie od 1985 r.

Pierwsze samochody Audi

Pierwszy model marki Audi powstał w 1910 r. i jeszcze w tym samym roku zakłady w Zwickau zaczęły opuszczać kolejne dwa modele: Audi Typ A 10/22 KM Sport – Phaeton oraz Audi Typ B 10/28 KM. Ważnym modelem w początkowym okresie był także produkowany od 1921 r. Audi Typ K 14/50 KM, który był pierwszym modelem na niemieckim rynku z kierownicą po prawej stronie. W 1923 r. pojawia się Typ M z sześciocylindrowym silnikiem pod maską, a w 1927 r. do oferty dołącza Audi Imperator z 8-cylindrową jednostką.

W latach 30. minionego wieku jedynym ważnym modelem był Audi Front z napędem na przednie koła i 6-cylindrową jednostką napędową. Tuż przed wybuchem II wojny światowej zapada decyzja, że firma skupi się na produkcji małych, a tym samym tańszych modeli marki DKW (Audi wytwarzało modele klasy średniej wyższej), w efekcie czego aż do lat 60. modele marki Audi nie były produkowane.

Współczesne modele Audi

Pierwszym po tak długiej przerwie modelem Audi było Audi 72, które zadebiutowało w 1965 r., a jego nazwa wywodziła się od liczby koni mechanicznych pracujących w silniku. W kolejnym roku pojawiają się Audi 80 i Audi Super 90, a w jeszcze kolejnym Audi 60 i 75. Największym jednak hitem tamtego okresu było Audi 100, które dołączyło do oferty niemieckiej firmy w 1968 r. i w sumie wyprodukowano cztery generacje tego modelu, który w 1994 r. został zastąpiony przez Audi A6.

W 1972 r. zadebiutował inny bestseller marki, czyli Audi 80 pierwszej generacji (seria B1). Powstały również cztery generacje tego modelu, który w 1996 r. został zastąpiony przez Audi A4. Ważnym modelem w tamtym okresie był także model Quattro, który przyczynił się do dalszego wzrostu popularności marki, a także dzięki niemu Audi odniosło wiele sukcesów na trasach rajdowych.

Od lat 90. minionego wieku Audi stosuje już nowe nazewnictwo swoich modeli, początkowo z literką A w nazwie i cyfrą symbolizującą segment rynkowy. Do oferty trafiają kolejno A6, A4, A8 i A3. Wyjątkiem jest sportowe coupe Audi TT. W 2005 r., kiedy coraz popularniejsze stają się SUV-y, debiutuje na rynku Audi Q7 i od tego czasu kolejne modele z tego segmentu rynkowego mają w nazwie literkę Q oraz cyfrę.

Nowoczesne technologie w samochodach Audi

Audi swoją pozycję rynkową zyskało w sporym stopniu dzięki nowoczesnej technologii, jaka była wprowadzana w kolejnych modelach. Nie przez przypadek już w latach 70. XX w. pojawiło się hasło reklamowe Vorsprung durch Technik (przewaga dzięki technice).

Chyba najbardziej z Audi utożsamiany dziś jest napęd na wszystkie koła quattro, który po raz pierwszy pojawił się w 1980 r. w modelu Audi quattro. Dziś technologia ta dostępna jest we wszystkich modelach marki, a w niektórych (m.in. Q7, R8, czy modele z serii RS) jest to standardowe rozwiązanie. Audi było także prekursorem we wprowadzaniu silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Kolejną innowacją była wykonana z aluminium, niezwykle lekka, ale wytrzymała karoseria nadwozia Audi Space Frame

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Audi

Sprawdź co kierowcy
myślą o Audi

Oceny Aut 8 383 oceny

4,5
~Remlus
SUV 2.0 TFSI 252KM 185kW
Audi Q5 II
No cóż. Półtora roku toczenia się Q5. Przebieg 45 tyś. Auto dalej sprawia mi frajdę z jazdy. Osiągi, prowadzenie z pneumatyką są na najwyższym poziomie. Napęd Ultra Quattro jest niesamowity. Autostrada, ulewny deszcz, 160 na liczniku i auto jedzie bokiem. Bokiem, ale w kierunku, który chcemy. Czary, mary! To auto z każdego zrobi Hołowczyca. Wystarczy trzymać kierownicę i nie robić nerwowych ruchów. Tak pewnie nie czułem się w żadnym innym samochodzie. Po półtora roku nie było poważniejszych awarii. W sumie drobiazgi: lusterko z automatycznym zniżaniem nie zawsze wraca, dwa razy zawiesił mi się wyświetlacz centralny, czasem beż sensu zapala się doświetlanie zakrętów. Poza tym bajka, autentycznie. Dwa minusy i to spore. Automat jest tak mułowaty, że bez przełączenia w tryb sport lepiej czasem zastanowić się nad wyprzedzaniem. Prawie sekunda zwłoki w przełączeniu biegów to stanowczo za długo. Drugi minus. Dojeżdżam do skrzyżowania, system start - stop wyłącza silnik jak auto jeszcze jedzie, pusto, chcesz przyśpieszyć a tu kiszka. Auto musi najpierw odpalić co trwa wystarczająco długo, by czasem trzeba było zahamować zamiast przejechać. Poza tym, przez roztargnienie nie wybrałem pakietu schowek i w aucie za prawie 300 tyś nie mam uchwytów na kubki w tylnym podłokietniku, siatek za fotelami i kilku innych rzeczy. No i jeszcze coś, czego zrozumieć nijak nie można. W tym aucie nie ma gdzie odłożyć okularów! W golfie jest a Q5 nie ma. Poza tym, zdecydowanie auto do polecenia, choć miesięcznie tak z tysiąc, dwa na benzynę trzeba mieć.
4,6
~Bodek
SUV 3.2 FSI 270KM 199kW
Audi Q5 I
Auto kupiłem używane i przejechałem nim od momentu zakupu ok. 7000 km. Traktuję je przyszłościowo, stąd taki właśnie silnik - wg opinii najmniej awaryjny benzyniak VW/Audi z tamtych lat. Znakomite, wygodne auto do jakiegokolwiek przemieszczania się. Samochód po drogach wprost płynie, a przy kodeksowych prędkościach silnik jest praktycznie niesłyszalny. Q5 ma obecnie prawie 8 lat; wszystkie mechanizmy i urządzenia są sprawne, a ich obsługa jest intuicyjna. V6 ma rezerwę mocy, więc przy spokojnym traktowaniu pedału przyspieszenia i płynnej jeździe zużycie paliwa jest do zaakceptowania. W samochodzie założyłem instalację lpg ( w silniku z wtryskiem bezpośrednim spisuje się całkiem dobrze ). Spory bagażnik łyka bagaże dla niemałych wypraw; można docenić elektrycznie podnoszoną klapę. Ogólnie - auto bardzo mi się podoba - wygląd i użytkowość.
4,6
~D3c
Avant 2.0 40 TDI 204KM 150kW
Audi A6 C8
Auto kupiłem jako nowe w wyprzedaży rocznika 2018. Jestem miło zaskoczony pojazdem. Wysoko oceniam jego komfort, prowadzenie, wykonanie i b. Niskie spalanie. Nie jest to pojazd dający tyle frajdy z jazdy co BMW, z którego się przesiadłem, ale chyba zdziadziałem, bo coraz bardziej doceniam jego komfort i płynność jazdy. Jeżdżę sporo tras i w tych warunkach pojazd sprawdza się wyśmienicie. 600-700 km to żaden problem. Zero zmęczenia. B. Niskie spalanie w mieście i na trasie. Średnie spalanie z 12 tyś. Km wynosi 6.7L/100km. Autko bardzo ekonomiczne nawet przy wysokich autostradowych prędkościach. Przy prędkościach 200-220 spala ok 10L!!! Przy prędkości 210 ma nieco ponad 2500obr/min. Normalna jazda autostradowa bez szaleństw to spalanie na poziomie 6-6.5L. Trasa z prędkościami do 100km/h poniżej 5L/100km!!! Miasto w zależności od natężenia ruchu i korków. Podczas zabawy w eco driving w mieście gdy nie było korków potrafi spalić ok 5.5L. Normalny ruch miejski ok. 7-7.5L. Maksymalnie w mieście w korkach i dynamicznej jeździe spalił niecałe 10L. Bmw 520d które użytkowałem poprzednio palił w tych samych warunkach średnio o 1.5L-2L więcej mimo 8 stopniowej skrzyni. Pojazd naprawdę dopracowany w każdym szczególe. Długo się wachałem pomiędzy nowym bmw 520d g30 i mercedesem e220d w213, ale z każdym przejechanym kilometrze czuję, że dokonałem słusznego wyboru.

Zgłaszane usterki 641 usterek

Ekrany dotykowe
  • Audi A6 C8 Sedan 2.0 35 TDI 163KM 120kW od 2019
  • instalacja elektryczna
  • usterka fabryczna
Występowanie usterki:
Od 2 tygodni użytkuję ten samochód. I co? Na razie porażka. Samochód kupiłem w salonie Audi w Gliwicach. Odbiór, prezentacja, wszystko OK. Dojazd do domu 180km bez stresu. Następnego dnia od rana zonk!!! nie działają ekrany dotykowe. W praktyce nie działa radio, navi, telefon, oraz brak możliwości regulacji klimatyzacji i wszystkich innych rzeczy sterowanych dotykowymi ekranami.Telefon do dealera (sobota), powiedzieli - postaramy się pomóc. OK, jadę 200 km. W Gliwicach wszystko zaczęło działać. Stwierdzono "chwilowy brak komunikacji między modułami". No dobra, elektronika bywa upierdliwa. Wsiadam i w trasę. Wyjazd do Włoch. Jazda bez stresu, małe zużycie paliwa cieszy. Nocleg Słowenia. Rano co? Nie działają dotykowe ekrany. Jestem wściekły , ale jadę dalej. I tu niespodzianka, po 50km ekrany same się włączają. Nocleg nr 1 Włochy podziemny parking. Rano wszystko gra. Nocleg nr 2 Włochy pod chmurką. Rano ekrany nie działają. Taki stan rzeczy przez kolejne dni. Powrót do Polski. Ekrany rano nie działają ,gdy temperatura spada do 12-14 stopni i mniej. Później "ożywają". Po drodze zapala się kontrolka check engine, a pod koniec podróży przy przebiegu 3800km oślepia mnie komunikat "niskie ciśnienie oleju w silniku, natychmiast wyłącz silnik". Nawet nie chce mi się komentować, bo samochód mam w leasingu , do pracy i perspektywa bujania się po serwisach jest przerażająca. Najchętnie oddałbym to "badziewie".
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Audi przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena