Szukaj

Informacje o Audi

DziÅ› marka Audi to jeden z filarów koncernu Volkswagen i jedna z trzech marek tzw. wielkiej niemieckiej trójki segmentu premium. MaÅ‚o kto jednak wie, że byÅ‚ okres w historii, kiedy Audi należaÅ‚o caÅ‚kowicie do koncernu Daimler-Benz. Audi w historii motoryzacji zasÅ‚ynęło m.in. wprowadzeniem do oferty wielu nowatorskich rozwiÄ…zaÅ„ technologicznych, które z biegiem czasu staÅ‚y siÄ™ standardowymi rozwiÄ…zaniami stosowanymi przez wielu producentów samochodów.

Historia Audi

Korzenie Audi siÄ™gajÄ… 1899 r., kiedy to August Horch razem z Carlem Benzem zaÅ‚ożyli w Kolonii firmÄ™ o nazwie A.Horch & Cie, która zajmowaÅ‚a siÄ™ gÅ‚ównie produkcjÄ… luksusowych samochodów. Ponieważ Horch byÅ‚ miÅ‚oÅ›nikiem rajdów samochodowych, chciaÅ‚ rozwijać także produkcjÄ™ samochodów sportowych, co jednak nie spodobaÅ‚o siÄ™ innym udziaÅ‚owcom firmy. Pod koniec pierwszej dekady XX w. doszÅ‚y do tego problemy finansowe firmy, w efekcie czego Horch odszedÅ‚ z firmy i zaÅ‚ożyÅ‚ nowe przedsiÄ™biorstwo o nazwie August Horch Automobilwerke. DecyzjÄ… sÄ…du musiaÅ‚ jednak zmienić jego nazwÄ™ (sÄ…d nie zgodziÅ‚ siÄ™ na wykorzystanie w nazwie firmy swojego nazwiska) i w kwietniu 1910 r. przemianowaÅ‚ jÄ… na Audi Automobilwerke. Użycie sÅ‚owa Audi nie byÅ‚o tu przypadkowe, gdyż w Å‚acinie oznaczo ono "nasÅ‚uchiwać", tj. identycznie jak w niemieckim sÅ‚owo "horchen", od którego tryb rozkazujÄ…cy brzmi "horch".

W 1914 r. firma ponownie zmienia nazwÄ™ na Audi Werke, a po I wojnie Å›wiatowej odchodzi z niej August Horch. Ponowne problemy finansowe sprawiajÄ…, że w 1928 r. firmÄ™ przejmuje spóÅ‚ka DKW, a w 1932 r. po połączeniu ze spóÅ‚kami Horch i Wanderer powstaje przedsiÄ™biorstwo Auto Union i znane dziÅ› logo z czterema pierÅ›cieniami, które symbolizujÄ… cztery marki samochodowe (Audi, DKW, Horch i Wanderer). Ponieważ firma miaÅ‚a zakÅ‚ady m.in. w Zwickau i Chemnitz po zakoÅ„czeniu II wojny Å›wiatowej trafiÅ‚y one do strefy wpÅ‚ywów ZSRR. FirmÄ™ przemianowano na VEB Automobilwerk Zwickau, gdzie wytwarzano m.in. Trabanty. W 1949 r. w Ingolstadt ponownie zarejestrowano spóÅ‚kÄ™ Auto Union, która byÅ‚a spadkobiercÄ… przedwojennej firmy. Kolejne problemy finansowe sprawiÅ‚y, że w 1958 r. 87% udziaÅ‚ów w niej przejÄ…Å‚ Daimler-Benz, by rok później posiadać już 100-proc. pakiet akcji. WspóÅ‚praca ta nie przyniosÅ‚a jednak oczekiwanych efektów i w 1964 r. fabrykÄ™ w Ingolstadt przejÄ…Å‚ Volkswagen, a dwa lata później posiadaÅ‚ już prawa do caÅ‚ej firmy i innych praw majÄ…tkowych (m.in. do logo z czterema pieÅ›cieniami). W 1969 r. doszÅ‚o do fuzji Auto Union i NSU i powstaÅ‚a firma Audi NSU Auto Union. Obecna nazwa firmy (Audi) obowiÄ…zuje ostatecznie od 1985 r.

Pierwsze samochody Audi

Pierwszy model marki Audi powstaÅ‚ w 1910 r. i jeszcze w tym samym roku zakÅ‚ady w Zwickau zaczęły opuszczać kolejne dwa modele: Audi Typ A 10/22 KM Sport – Phaeton oraz Audi Typ B 10/28 KM. Ważnym modelem w poczÄ…tkowym okresie byÅ‚ także produkowany od 1921 r. Audi Typ K 14/50 KM, który byÅ‚ pierwszym modelem na niemieckim rynku z kierownicÄ… po prawej stronie. W 1923 r. pojawia siÄ™ Typ M z szeÅ›ciocylindrowym silnikiem pod maskÄ…, a w 1927 r. do oferty dołącza Audi Imperator z 8-cylindrowÄ… jednostkÄ….

W latach 30. minionego wieku jedynym ważnym modelem był Audi Front z napędem na przednie koła i 6-cylindrową jednostką napędową. Tuż przed wybuchem II wojny światowej zapada decyzja, że firma skupi się na produkcji małych, a tym samym tańszych modeli marki DKW (Audi wytwarzało modele klasy średniej wyższej), w efekcie czego aż do lat 60. modele marki Audi nie były produkowane.

WspóÅ‚czesne modele Audi

Pierwszym po tak dÅ‚ugiej przerwie modelem Audi byÅ‚o Audi 72, które zadebiutowaÅ‚o w 1965 r., a jego nazwa wywodziÅ‚a siÄ™ od liczby koni mechanicznych pracujÄ…cych w silniku. W kolejnym roku pojawiajÄ… siÄ™ Audi 80 i Audi Super 90, a w jeszcze kolejnym Audi 60 i 75. NajwiÄ™kszym jednak hitem tamtego okresu byÅ‚o Audi 100, które dołączyÅ‚o do oferty niemieckiej firmy w 1968 r. i w sumie wyprodukowano cztery generacje tego modelu, który w 1994 r. zostaÅ‚ zastÄ…piony przez Audi A6.

W 1972 r. zadebiutowaÅ‚ inny bestseller marki, czyli Audi 80 pierwszej generacji (seria B1). PowstaÅ‚y również cztery generacje tego modelu, który w 1996 r. zostaÅ‚ zastÄ…piony przez Audi A4. Ważnym modelem w tamtym okresie byÅ‚ także model Quattro, który przyczyniÅ‚ siÄ™ do dalszego wzrostu popularnoÅ›ci marki, a także dziÄ™ki niemu Audi odniosÅ‚o wiele sukcesów na trasach rajdowych.

Od lat 90. minionego wieku Audi stosuje już nowe nazewnictwo swoich modeli, początkowo z literką A w nazwie i cyfrą symbolizującą segment rynkowy. Do oferty trafiają kolejno A6, A4, A8 i A3. Wyjątkiem jest sportowe coupe Audi TT. W 2005 r., kiedy coraz popularniejsze stają się SUV-y, debiutuje na rynku Audi Q7 i od tego czasu kolejne modele z tego segmentu rynkowego mają w nazwie literkę Q oraz cyfrę.

Nowoczesne technologie w samochodach Audi

Audi swoją pozycję rynkową zyskało w sporym stopniu dzięki nowoczesnej technologii, jaka była wprowadzana w kolejnych modelach. Nie przez przypadek już w latach 70. XX w. pojawiło się hasło reklamowe Vorsprung durch Technik (przewaga dzięki technice).

Chyba najbardziej z Audi utożsamiany dziÅ› jest napÄ™d na wszystkie koÅ‚a quattro, który po raz pierwszy pojawiÅ‚ siÄ™ w 1980 r. w modelu Audi quattro. DziÅ› technologia ta dostÄ™pna jest we wszystkich modelach marki, a w niektórych (m.in. Q7, R8, czy modele z serii RS) jest to standardowe rozwiÄ…zanie. Audi byÅ‚o także prekursorem we wprowadzaniu silnika wysokoprężnego z bezpoÅ›rednim wtryskiem i turbodoÅ‚adowaniem. KolejnÄ… innowacjÄ… byÅ‚a wykonana z aluminium, niezwykle lekka, ale wytrzymaÅ‚a karoseria nadwozia Audi Space Frame

czytaj więcej

Audi – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Audi

Sprawdź co kierowcy
myślą o Audi

Oceny Aut 9 476 ocen

2,1
~Paweł
Audi A5 B10
Limousine 2.0 TFSI 204KM 150kW
Od 2011 roku jeżdżę samochodami marki AUDI. Ceniłem tą markę za jakość, bezawaryjność- do momentu kiedy odebrałem z salonu A5 Limousine. Użyte materiały we wnętrzu są złej jakości- dużo gorsze niż w moim poprzednim samochodzie, czyli Audi A5 Sportback. Spasowanie jest tragiczne- przy przebiegu około 5000km pojawiły się pierwsze stuki wewnątrz. obecnie przy przebiegu około 15000km stuki dochodzą ze wszystkich stron!!! Samochód zjechał już 2 razy na lawecie do ASO, oprócz tego miałem dwie dodatkowe wizyty w serwisie. Silnik 2,0 TFSI nie ma nawet miękkiej hybrydy (nie mówiąc już o funkcji żeglowania obecnej w poprzednim modelu A5) i pali średnio około 9-10 litrów, gdzie moje poprzednie A5 Sportback z silnikiem 2,0 TFSI paliło około 6,5 litra. Skrzynia s tronic szarpie i jest tak ustawiona, że jadąc z góry trzeba dodawać gazu, gdyż samochód hamuje silnikiem. Elektronika jest bardzo niestabilna- bezpodstawne załączanie się alarmu w nocy to rzecz normalna w nowym A5. Piszę to z pełnym przekonaniem!!!!!!- omijajcie Państwo ten samochód szerokim łukiem
4,7
~Mariusz
Audi A6 C7
Avant Facelifting 2.0 TDI ultra 190KM 140kW
Jest to moje 1 Audi A6 C7 i już wiem że to najlepsze auto jakie mialem.Auto uniwersalne do wszystkiego duze pojemnie zrywne. Moje 2.0 Tdi 190km Po zakupie podkrecilem na 220km i 450nm i tu 1 minus brak quattro kola czasami mielą przy ruszaniu na trybie dynamik. Jednak brakuje tej przyczepności quattro.Po roku i przejechaniu 17tys.km nie sie nie wydarzylo.Aktualnie 245 tys silnik skrzynia sucha, wyciszenie ok Spalanie mieszane 7.1L nastepne auto napewno bedzie A6 C7 tylko quattro z końca produkcji..
3,2
~MatN90
Audi A3 8Y
Sportback Facelifting 1.5 35 TFSI 150KM 110kW
Po wspaniałym Focusie mk4 szukałem kompaktu z silnikiem minimum 1.5 litra 150 KM manualną skrzynią biegów, wielo-wahaczowym zawieszeniem z tyłu, fizycznym panelem klimatyzacji oraz ocynkowanym nadwoziem. Mój wybór padł na Audi A3 w wersji po FL. Skusiłem się, bo znalazłem egzemplarz u dealera w cenie dobrze wyposażonego Golfa VIII, a oprócz fizycznego panelu klimatyzacji Audi jest wg mnie po prostu ładniejsze. Jest to moje pierwsze auto w wersji poliftowej. Mówią, że polifty zawsze poprawione, mimo to moje przedliftowe focusy mk1,mk3, mk4 to były niezawodne pojazdy w porównaniu z Audi. Na pewno jest to moje pierwsze i ostatnie Audi, nie chodzi o same awarie jakich nie powinno już być w poliftowych egzemplarzach, ale także o serwis i podejście do klienta Audi Polska... W Fordzie miałem auto zastępcze na ile trzeba i za darmo, a tutaj nie dość, że auto na max 5 dni roboczych to zastępcze na czas naprawy płatne. Wszelkie problemy są ignorowane przez Audi Polska a w serwisie traktują Cię jak świra, bo kupiłeś nowe auto i śmiesz oczekiwać by wszystko działało... Chciałem auto, które wygląda ładnie, jest dobrze wyciszone i nada się zarówno w trasę jak i do miasta... Przez problemy z oponami, ma obecnie hałas gorszy w środku niż w Fiacie Panda I generacji, a dla Audi wszystko jest ok... Nie po to kupowałem Audi by mieć wyciszenie na poziomie auta klasy A sprzed 10 lat... Żałuję, że nie kupiłem Corolli z Hybrydą albo nowego Civica i nie zrobiłem konserwacji podwozia oraz wygłuszenia, przynajmniej miałbym coś co jest bezcenne, święty spokój. Przestrzegam wszystkich przed marką Audi, z dawnej jakości i prestiżu zostały tylko logo oraz ceny... Obecnie to auto tylko dla youtuberów i celebrytów co muszą się pokazać... Jeżeli chcesz niezawodne auto co daje frajdę z jazdy i jest dobre w trasy to chyba trzeba sobie je samemu zbudować z nowego civica....

Zgłaszane usterki 863 usterki

Utrata mocy podczas jazdy ze stałą prędkością ( sprzęgło rozwiązuje )
  • Audi 100 C4 Sedan 2.5 TDI 115KM 85kW 1991-1994
  • silnik
  • 434 tys. km
Występowanie usterki:
Tak 1
Nie 0
Witam. Od niedawna Dumnie przemierzam ulice w świetnie utrzymanym 33 latku z 2.5 TDI. Ogólnie auto świetne. Dziś inżynierowie nawet nie dopuszczają do siebie myśli o produkcji tak solidnych aut. Jednak jak wiadomo, że niema ideałów, tak i mój egz. ma kilka nazwijmy to "humorków". Zasadniczo miałem na myśli dwie sprawy ale jedną wyjaśniło mi wasze centrum ( temat o klimatyzacji ) za co serdecznie dziękuję. Może pomożecie i z drugim tematem. Do rzeczy auto potrafi stracić moc, ale tylko w określonym przypadku tj. podczas jazdy ze stałą prędkością np. jadę za kimś kilkaset m. 70km/h i gdy chce przyspieszyć auto jest bardzo przygaszone ( zaraz usłyszę, że pewnie turbo ale nie to nie to) . Ogólnie auto jest bardzo dynamiczne i do puki przyspieszam lub nie dam mu jechać ze stałą prędkością np. odpuszczam czasem gaz to jest ok, ale czasem nawet mały dystans ze stałą prędkością potrafi wywołać problem chodź nie zawsze. Co najciekawsze, wystarczy wtedy wcisnąć sprzęgło i dać obrotom zejść do poziomu jałowego. Po takim zabiegu auto odzyskuje pełną moc. Problem potrafi wystąpić na każdym biegu i przy każdej prędkości. Może ktoś się spotkał z takim przypadkiem. Będę wdzięczny za każdą pomocą odpowiedź. Pozdrawiam Kudyś
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Audi przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena