DziÅ› marka Audi to jeden z filarów koncernu Volkswagen i jedna z trzech marek tzw. wielkiej niemieckiej trójki segmentu premium. MaÅ‚o kto jednak wie, że byÅ‚ okres w historii, kiedy Audi należaÅ‚o caÅ‚kowicie do koncernu Daimler-Benz. Audi w historii motoryzacji zasÅ‚ynęło m.in. wprowadzeniem do oferty wielu nowatorskich rozwiÄ…zaÅ„ technologicznych, które z biegiem czasu staÅ‚y siÄ™ standardowymi rozwiÄ…zaniami stosowanymi przez wielu producentów samochodów.
Korzenie Audi siÄ™gajÄ… 1899 r., kiedy to August Horch razem z Carlem Benzem zaÅ‚ożyli w Kolonii firmÄ™ o nazwie A.Horch & Cie, która zajmowaÅ‚a siÄ™ gÅ‚ównie produkcjÄ… luksusowych samochodów. Ponieważ Horch byÅ‚ miÅ‚oÅ›nikiem rajdów samochodowych, chciaÅ‚ rozwijać także produkcjÄ™ samochodów sportowych, co jednak nie spodobaÅ‚o siÄ™ innym udziaÅ‚owcom firmy. Pod koniec pierwszej dekady XX w. doszÅ‚y do tego problemy finansowe firmy, w efekcie czego Horch odszedÅ‚ z firmy i zaÅ‚ożyÅ‚ nowe przedsiÄ™biorstwo o nazwie August Horch Automobilwerke. DecyzjÄ… sÄ…du musiaÅ‚ jednak zmienić jego nazwÄ™ (sÄ…d nie zgodziÅ‚ siÄ™ na wykorzystanie w nazwie firmy swojego nazwiska) i w kwietniu 1910 r. przemianowaÅ‚ jÄ… na Audi Automobilwerke. Użycie sÅ‚owa Audi nie byÅ‚o tu przypadkowe, gdyż w Å‚acinie oznaczo ono "nasÅ‚uchiwać", tj. identycznie jak w niemieckim sÅ‚owo "horchen", od którego tryb rozkazujÄ…cy brzmi "horch".
W 1914 r. firma ponownie zmienia nazwÄ™ na Audi Werke, a po I wojnie Å›wiatowej odchodzi z niej August Horch. Ponowne problemy finansowe sprawiajÄ…, że w 1928 r. firmÄ™ przejmuje spóÅ‚ka DKW, a w 1932 r. po poÅ‚Ä…czeniu ze spóÅ‚kami Horch i Wanderer powstaje przedsiÄ™biorstwo Auto Union i znane dziÅ› logo z czterema pierÅ›cieniami, które symbolizujÄ… cztery marki samochodowe (Audi, DKW, Horch i Wanderer). Ponieważ firma miaÅ‚a zakÅ‚ady m.in. w Zwickau i Chemnitz po zakoÅ„czeniu II wojny Å›wiatowej trafiÅ‚y one do strefy wpÅ‚ywów ZSRR. FirmÄ™ przemianowano na VEB Automobilwerk Zwickau, gdzie wytwarzano m.in. Trabanty. W 1949 r. w Ingolstadt ponownie zarejestrowano spóÅ‚kÄ™ Auto Union, która byÅ‚a spadkobiercÄ… przedwojennej firmy. Kolejne problemy finansowe sprawiÅ‚y, że w 1958 r. 87% udziaÅ‚ów w niej przejÄ…Å‚ Daimler-Benz, by rok później posiadać już 100-proc. pakiet akcji. WspóÅ‚praca ta nie przyniosÅ‚a jednak oczekiwanych efektów i w 1964 r. fabrykÄ™ w Ingolstadt przejÄ…Å‚ Volkswagen, a dwa lata później posiadaÅ‚ już prawa do caÅ‚ej firmy i innych praw majÄ…tkowych (m.in. do logo z czterema pieÅ›cieniami). W 1969 r. doszÅ‚o do fuzji Auto Union i NSU i powstaÅ‚a firma Audi NSU Auto Union. Obecna nazwa firmy (Audi) obowiÄ…zuje ostatecznie od 1985 r.
Pierwszy model marki Audi powstaÅ‚ w 1910 r. i jeszcze w tym samym roku zakÅ‚ady w Zwickau zaczęły opuszczać kolejne dwa modele: Audi Typ A 10/22 KM Sport – Phaeton oraz Audi Typ B 10/28 KM. Ważnym modelem w poczÄ…tkowym okresie byÅ‚ także produkowany od 1921 r. Audi Typ K 14/50 KM, który byÅ‚ pierwszym modelem na niemieckim rynku z kierownicÄ… po prawej stronie. W 1923 r. pojawia siÄ™ Typ M z szeÅ›ciocylindrowym silnikiem pod maskÄ…, a w 1927 r. do oferty doÅ‚Ä…cza Audi Imperator z 8-cylindrowÄ… jednostkÄ….
W latach 30. minionego wieku jedynym ważnym modelem był Audi Front z napędem na przednie koła i 6-cylindrową jednostką napędową. Tuż przed wybuchem II wojny światowej zapada decyzja, że firma skupi się na produkcji małych, a tym samym tańszych modeli marki DKW (Audi wytwarzało modele klasy średniej wyższej), w efekcie czego aż do lat 60. modele marki Audi nie były produkowane.
Pierwszym po tak dÅ‚ugiej przerwie modelem Audi byÅ‚o Audi 72, które zadebiutowaÅ‚o w 1965 r., a jego nazwa wywodziÅ‚a siÄ™ od liczby koni mechanicznych pracujÄ…cych w silniku. W kolejnym roku pojawiajÄ… siÄ™ Audi 80 i Audi Super 90, a w jeszcze kolejnym Audi 60 i 75. NajwiÄ™kszym jednak hitem tamtego okresu byÅ‚o Audi 100, które doÅ‚Ä…czyÅ‚o do oferty niemieckiej firmy w 1968 r. i w sumie wyprodukowano cztery generacje tego modelu, który w 1994 r. zostaÅ‚ zastÄ…piony przez Audi A6.
W 1972 r. zadebiutowaÅ‚ inny bestseller marki, czyli Audi 80 pierwszej generacji (seria B1). PowstaÅ‚y również cztery generacje tego modelu, który w 1996 r. zostaÅ‚ zastÄ…piony przez Audi A4. Ważnym modelem w tamtym okresie byÅ‚ także model Quattro, który przyczyniÅ‚ siÄ™ do dalszego wzrostu popularnoÅ›ci marki, a także dziÄ™ki niemu Audi odniosÅ‚o wiele sukcesów na trasach rajdowych.
Od lat 90. minionego wieku Audi stosuje już nowe nazewnictwo swoich modeli, początkowo z literką A w nazwie i cyfrą symbolizującą segment rynkowy. Do oferty trafiają kolejno A6, A4, A8 i A3. Wyjątkiem jest sportowe coupe Audi TT. W 2005 r., kiedy coraz popularniejsze stają się SUV-y, debiutuje na rynku Audi Q7 i od tego czasu kolejne modele z tego segmentu rynkowego mają w nazwie literkę Q oraz cyfrę.
Audi swoją pozycję rynkową zyskało w sporym stopniu dzięki nowoczesnej technologii, jaka była wprowadzana w kolejnych modelach. Nie przez przypadek już w latach 70. XX w. pojawiło się hasło reklamowe Vorsprung durch Technik (przewaga dzięki technice).
Chyba najbardziej z Audi utożsamiany dziÅ› jest napÄ™d na wszystkie koÅ‚a quattro, który po raz pierwszy pojawiÅ‚ siÄ™ w 1980 r. w modelu Audi quattro. DziÅ› technologia ta dostÄ™pna jest we wszystkich modelach marki, a w niektórych (m.in. Q7, R8, czy modele z serii RS) jest to standardowe rozwiÄ…zanie. Audi byÅ‚o także prekursorem we wprowadzaniu silnika wysokoprężnego z bezpoÅ›rednim wtryskiem i turbodoÅ‚adowaniem. KolejnÄ… innowacjÄ… byÅ‚a wykonana z aluminium, niezwykle lekka, ale wytrzymaÅ‚a karoseria nadwozia Audi Space Frame
przyspieszenia
spalania
wyciszenia
Oceny Aut 9 310 ocen