Szukaj

Informacje o Audi A3 8Y Sportback 1.0 30 TFSI 110KM 81kW 2020-2024

Lata produkcji: 2020 – 2024
Segment: Niższa klasa średnia

Kompaktowe Audi A3 to od momentu swojej premiery rynkowej w 1996 r. jeden z najlepiej sprzedających się modeli z czterema pierścieniami na grillu. W zależności od generacji w ofercie były dostępne wersja trzydrzwiowa, pięciodrzwiowa Sportback, dwudrzwiowy kabriolet oraz czterodrzwiowa limuzyna (sedan). W sprzedaży znalazły się również mocniejsze odmiany Audi S3 oraz Audi RS3.

Audi A3 I (8L) (1996 - 2006)

Zaprojektowana przez Dirka Van Braeckela pierwsza generacja kompaktowego Audi zadebiutowała na rynku w 1996 r. jako trzydrzwiowy hatchback. Trzy lata później do oferty dołączył wariant pięciodrzwiowy, by w kolejnym roku auto przeszło przeszło pierwszy facelifting.

Dostępne silniki Audi A3 8L

Oferta silnikowa, jaka była dostępna w sprzedaży, była dość szeroka i niemal każdy mógł znaleźć coś interesującego dla siebie. Bazowy model napędzany był 1,6-litrowym silnikiem o mocy najpierw 101, a później 102 KM. Mocniejsza jednostka, o pojemności 1,8 litra, generowała 125 KM, zaś wersja tego silnika z turbodoładowaniem oferowała 150 oraz 180 KM, a w odmianie S3 – 210 KM. Później silnik w Audi S3 dysponował już mocą 224 KM.

Oferta diesli obejmowała wyłącznie silniki o pojemności 1,9 litra. Wersja 1.9 TDI z pompą rotacyjną generowała 90 i 110 KM, a z pompowtryskiwaczami 100 i 130 KM.

Audi A3 II (8P/8PA/8P7) (2003 - 2013)

Druga generacja Audi A3, którą zaprojektował Gary Telaak, zbudowana została na nowej płycie niemieckiego koncernu PQ35, która posłużyła również przy projektowaniu m.in. Volkswagena Golfa IV, Seata Leona II czy Skody Octavii II. Tak jak w przypadku pierwszej generacji "A-trójki" najpierw zadebiutowała odmiana trzydrzwiowa, ale już rok później dołączyła do niej pięciodrzwiowa wersja A3 Sportback. W 2006 r. zadebiutowało Audi S3 w trzydrzwiowym nadwoziu, z kolei od 2007 r. z taśm produkcyjnych zjeżdżała również odmiana A3 Cabriolet z klasycznym miękkim dachem. W 2008 r. auto przeszło facelifting i jednocześnie dołączyła do oferty mocniejsza odmiana Audi S3 Sportback.

Dostępne silniki Audi A3 8P/8PA/8P7

Gama dostępnych jednostek napędowych w Audi A3 drugiej generacji obejmowała szeroką paletę silników benzynowych. Na początku bazowym silnikiem były 1.6 8V o mocy 102 KM i 1.6 FSI o mocy 115 KM, które zostały zastąpione przez jednostkę 1.4 TFSI o mocy 125 KM. Z kolei jednostka 2.0 FSI (150 KM) zastąpił silnik 1.8 TFSI (160 KM). Dwulitrowa odmiana silnika TFSI dysponowała mocą 200 KM, a w odmianie S3 silnik ten był mocniejszy o 65 KM. W ofercie znalazła się także 6-cylindrowa jednostka o pojemności 3,2 litra i mocy 250 KM.

Gamę silników wysokoprężnych otwierał silnik 1.9 TDI o mocy 105 KM, który został zastąpiony przez diesla 1.6 TDI o mocy 90 oraz 105 KM. Do oferty dołączył także dwulitrowy motor TDI, który był oferowany w opcji 140- i 170-konnej.

Audi RS3

W drugiej generacji kompaktowego Audi pojawiła się również po raz pierwszy wersja RS3. Pod maską tej odmiany silnikowej pracował 2,5-litrowy motor o mocy 340 KM, który pozwalał na rozpędzenie się do prędkości 100 km/h w zaledwie 4,6 s.

Audi A3 III (8V) (2012 - 2020)

Trzecia generacja Audi A3, oznaczona kodem fabrycznym 8V, a którą zaprojektował Dany Garand, zadebiutowała na wystawie w Genewie w 2012 r. także najpierw w odmianie 3-drzwiowej, a rok później pojawiła się wersja A3 Sportback z jedną parą drzwi więcej, a także odmiana sedan (A3 Limousine). Pod koniec tego roku pojawiła się również wersja z otwieranym miękkim dachem (A3 Cabriolet) Auto zbudowane została na platformie MQB. W 2014 r. na wystawie w Nowym Jorku Audi A3 zostało uhonorowane prestiżowym tytułem Światowego Samochodu Roku 2014.

Dostępne silniki Audi A3 8V

Paletę dostępnych silników benzynowych TFSI w Audi A3 III otwiera jednostka 1,2-litrowa o mocy 105 KM. Silnik 1.4 dysponował mocą 122 i 140 KM, wersja 1.8 TFSI miała pod maską stado koni mechanicznych liczące 180 sztuk, zaś jednostka 2.0 TFSI generowała moc 223 KM. Bazowy diesel 1.6 TDI miał moc 105 KM, zaś dwulitrowa jednostka wysokoprężna była dostępna do wyboru w wariancie o mocy 150 i 184 KM.

Audi A3 III oferowane było także w odmianie dostosowanej do zasilania gazem ziemnym (CNG). Audi A3 g-tron dysponował mocą 110 KM. W ofercie pojawiła się także po raz pierwszy wersja hybrydowa e-tron o łącznej mocy silników benzynowego i elektrycznego równej 204 KM.

Audi S3 oraz RS3

Niemalże od początku produkcji, bo od 2003 r., w ofercie znajdowało się Audi S3, które napędzane było silnikiem 2.0 TFSI o mocy 300 KM. W 2014 r. pojawiła się także wersja S3 z otwieranym dachem (S3 Cabriolet). Wraz z liftingiem Audi A3 w 2016 r. moc odmiany S3 wzrosła do 310 KM.

Pod koniec 2014 r. pojawiła się najmocniejsza wersja kompaktowego Audi A3. Nowe Audi RS3 napędzane było wielokrotnie nagradzanym pięciocylindrowym silnikiem 2.5 TFSI o mocy 367 KM i maksymalnym momentem obrotowym 465 Nm. Od 2017 r. moc Audi RS3 podniesiono do 400 KM.

czytaj więcej
Powagosław

Samochód, który trafi do książek o historii motoryzacji nie musi się zmieniać, a ewentualne zmiany stylistyczne powinny być przewidywalne i delikatne. Czy nie tak właśnie jest? A3 to jeden z tych samochodów na rynku, które chyba pod każdym względem wpisują się w oczekiwania kupującego.

~Powagosław
Luzacjusz

Nigdy nie był indywidualistą i nigdy nie będzie. Dla większości ludzi, którzy kupują ten samochód jest on i tak zbyt zadziorny.

~Luzacjusz
Produkowany od 2020 do 2024 roku
Pojemność skokowa 999 cm3
Typ silnika benzynowy
Moc silnika 110 KM (81 kW) przy 5500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 2000-3000 obr/min
Montaż silnika z przodu, poprzecznie
Doładowanie turbosprężarkowe
Liczba cylindrów 3
Układ cylindrów rzędowy
Liczba zaworów 12
Zapłon iskrowy
Typ wtrysku bezpośredni
Rodzaj skrzyni Manualna
Napęd na przednią oś Dostępny
Liczba biegów 6
System start&stop Dostępny
Rodzaj skrzyni Automatyczna
Napęd na przednią oś Dostępny
Liczba stopni 6
System start&stop Dostępny
Ogólna ocena
4,1 /5 Średnia dla segmentu 4,1
Czy kupiłbyś ponownie to auto?

NIE

Głosów za: 50% / przeciw: 50%

Zalety

+ Bezawaryjność (poważne usterki) + Wentylacja i ogrzewanie + Układ jezdny

Wady

- Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów - Bezawaryjność (drobiazgi) - Wyciszenie

Wybrane oceny

4,1
~Tomasz T
Audi A3 8Y
Sportback 1.0 30 TFSI 110KM 81kW
Niestety nie było już silnika 1,2 z czterema cylindrami a auto było kupowane jako drugie głównie do miasta więc kupiłem 1,0 z trzema cylindrami (czwarty cylinder ukradli KSIĘGOWI AUDI) Jak na tą pojemność całkiem żwawy, trzy cylindry warkoczą tylko przy mocnym przyśpieszaniu - jeśli jeździłeś dieslem to nie będzie ci to przeszkadzać. Całkiem niezłe spalanie - w mieście 6-8, w trasie 5,5 do 6,5 litra, Średnia z 12000 km od nowości wychodzi mi równe 6l/100km - jeżdżę dość dynamicznie ale bez ścigania się. Aha plastikową osłonę silnika w tej wersji też gwizdnęli KSIĘGOWI więc silnik po zimie wygląda strasznie. Mam manuala - trochę za krótka jedynka i za krótki szósty bieg. Zmiana biegów bez problemów. W mieście silnik pracuje całkiem cicho, nawet nie powoduje wibracji, ale to nie silnik jest problemem. Mimo że zamówiłem przednią szybę dźwiękochłonną to auto przy prędkości 120km/godz. robi się SKANDALICZNIE GŁOŚNE - za sprawą szumów toczenia. Po prostu KSIĘGOWI zdjęli większość wygłuszenia z poprzedniej generacji - jeśli popatrzycie na testy na stronie ADAC to poprzednia generacja w dostępnych testach wersji 1,5 była o prawie 2 decybele cichsza od nowszej z tym samym silnikiem! Jeden wielki skandal. Co do prowadzenia: wiedziałem że 1,0 ma z tyłu belkę skrętną (znowu KSIĘGOWI doszli do głosu) więc szału nie ma ale prowadzi się dobrze do 140/godz. Trochę wrażliwy tył na boczny wiatr mam wrażenie że ten silnik jest ciut za lekki do tego nadwozia ale wiedziałem co brałem. Za to FANTASTYCZNIE sprawdza się na wrocławskich wybojach - po zniszczonych ulicach jeździ się naprawdę komfortowo, zawieszenie jest ciche, sprężyste ale nie trzęsie - idealny wybór na miasto i boczne drogi. Niestety na śniegu układ kierowniczy- ma sztuczny opór i nie daje znać że traci się przyczepność - trzeba uważać ! Auto z przodu i boku wygląda świetnie ale z tyłu trochę niepoważnie. Wykończenie wnętrza na dobrym poziomie aczkolwiek ekran dotykowy wymaga częstego wycierania śladów palców. Na szczęście Audi dodaje ściereczkę :) Pewnie KSIĘGOWI wyliczyli, że to taniej niż kilka przycisków. Widoczność bez zarzutu, Z kamerą cofania parkowanie w nocy super. Dobre światła matrycowe- nikt mi nie mruga z przeciwka, Trochę brakuje dokładniejszego rozbicia świateł jak np. w Audi A4 ale zdecydowanie lepiej niż zwykłe. Naprawdę warto dopłacić - na bocznych drogach nie trzeba zwalniać jak jedzie ktoś z przeciwka. Zdecydowałem się na to auto bo ma...FIZYCZNE przyciski ogrzewania i paru innych rzeczy. Niestety obsługa panelu dotykowego jest taka sobie - ekran działa błyskawicznie ale niestety rozprasza. System wyboru głosowego potrafi wykręcić nie ten numer telefonu więc czasami odnawiam stare znajomości. Komu przeszkadzało pokrętło MMI z poprzedniej generacji ? KSIĘGOWYM !!! Asystent pasa ruchu tradycyjnie próbuje zabić kierowcę - to nie żart - to jest naprawdę niebezpieczne urządzenie, które na śliskiej nawierzchni potrafi gwałtownym bujnięciem auta potrafi sprowokować kierowcę do nagłej kontry i utraty panowania nad pojazdem. Na szczęście daje się wyłączyć przyciskiem na dźwigience świateł; potem przyciskiem na konsoli wyłączamy start-stop i już można jechać ! Ogrzewanie działa błyskawicznie, klimatyzacja generalnie bez zarzutu choć po 10000km zawiesiła się klimatyzacja (błąd sterownika - mam nadzieję ze się nie powtórzy). Auto ma dodatkowo ogrzewanie postojowe - polecam. Wymiana oleju w serwisie po 8000 km około 1000zł. No cóż - premium. Ale za to spalanie nadrabia straty. Cena - trudny temat. Samochód tani nie jest a ceny oczywistych dodatków (dostępnych nawet w Golfie w standardzie lub dużo taniej) mogą trochę frustrować. Ale jeśli rozsądnie wybierze się naprawdę niezbędne wyposażenie to można dostać wóz w cenie wypasionego kompaktu innej marki. Z drugiej strony mało jest aut tej klasy, które są naprawdę porządnie wykończone, podczas jazdy po mieście nie wydają z siebie żadnych jęków i trzeszczeń i można do nich dokupić takie opcje jak np. ogrzewanie postojowe lub reflektory matrycowe. Po długiej zabawie z konfiguratorem, rozmowie ze sprzedawcą (czasem dokupienie jakiegoś pakietu potrafi zdecydowanie obniżyć cenę np. reflektorów matrycowych) i wynegocjowaniu rabatu można dostać w sumie bardzo dobry samochód, który podczas jazdy nie krzyczy do ciebie żebyś nie narzekał bo kupiłeś tanie auto. Potem ostatecznie okazuje się, że twoje większe auto zostaje w garażu a ty tym A3 jedziesz nawet w dalszą trasę. GDYBY nie dramatycznie słabe wyciszenie szumów nadwozia i kół można by powiedzieć że naprawdę warto zapłacić więcej za Audi A3 niż inne auto kompaktowe i możesz spokojnie pozbyć się większego samochodu. Nawet w stosunku do Golfa 7 z tym samym silnikiem 1,0 (też taki mamy w rodzinie) widać wyraźną różnicę na plus w komforcie i ogólnym wrażeniu z jazdy. Dla kogo jest ten samochód? Jeśli nie potrzebujesz dużego auta rodzinnego, lub szukasz drugiego bezpiecznego auta, nie ścigasz się, tylko jeździsz dynamicznie, użytkujesz samochód głównie w mieście i drogach podmiejskich to auto będzie idealnym wyborem. Nawet jeżeli w korku komputer pokaże 9 l/100 km to po chwili spalanie zejdzie do 7-6 litrów. Do prędkości 100km/godz to naprawdę komfortowe, zwinne i dynamiczne auto mimo małego silniczka. Będziesz naprawdę miał poczucie że jeździsz klasą premium, nie będziesz miał problemów z parkowaniem a znajomi nie posądzą cię że w drodze do domu dorabiasz wożąc pasażerów bez licencji. Jeśli to ma być jedyne twoje auto dla całej rodziny to zastanów się nad większym silnikiem – wtedy KSIĘGOWI dodadzą ci lepsze tylne zawieszenie – ale nadal nie licz na lepsze wyciszenie – to we własnym zakresie zrobisz po gwarancji.
4,1
~MZ
Audi A3 8Y
Sportback 1.0 30 TFSI 110KM 81kW
Auto w miarę dobre, ale pojawiła się dziwna usterka - tykanie/terkotanie przy wciśnięciu sprzęgła i hamowaniu. Serwis Aso mówi że ten typ tak ma
Audi A3 8Y Sportback