Citroën Elo mierzy niewiele ponad 4 m, a pomieści 6 osób. Intrygujący koncept
Francuzi jak nikt inny potrafią tworzyć nietuzinkowe samochody. Najnowszy Citroen o dźwięcznej nazwie Elo woła do Nas, że jeszcze vany nie zginęły. Ten intrygujący koncept mierzy nieco ponad 4 m długości, pomieści nawet 6 osób i zadziwia nie tylko stylistyką, ale i możliwościami aranżacji wnętrza.
Citroën prezentuje Elo, czyli samochód koncepcyjny, który otwiera nowy rozdział w historii marki. Stanowiąc kontynuację modelu OLI, zaprezentowanego w 2022 roku, Elo jest laboratorium pomysłów, które mają kształtować przyszłe projekty i filozofię Citroëna. Samochód powstał we współpracy z Decathlonem i Goodyear, a producent określa go mianem "małego domku na kołach".
Citroën Elo to mały van z wielkim wnętrzem
Citroën Elo mierzy zaledwie 4,1 m długości, a dzięki pudełkowatej, wręcz kwadratowej sylwetce minivana świetnie sprawdza się w miejskich warunkach i oferuje sporo przestrzeni nawet dla 6 pasażerów. Pozwala na to nowa, elektryczna platforma z silnikiem umieszczonym z tyłu, co uwalnia kabinę od tradycyjnych ograniczeń konstrukcyjnych i daje większą swobodę projektantom.
Zdaniem producenta Elo "ucieleśnia pragnienie wyprzedzania potrzeb współczesnej mobilności: jest zabawnym, sprytnym, dostępnym, przestronnym i odpowiedzialnym środkiem transportu, który oferuje także szerszą i na nowo zdefiniowaną wizję mobilności, zaprojektowaną tak, aby oszczędzać cenny czas użytkowników i towarzyszyć im na różnych etapach życia".
Unikalna koncepcja kabiny pozwala na swobodną aranżację przestrzeni
Citroen Elo wykorzystuje tę unikalną koncepcję wnętrza, umieszczając fotel kierowcy centralnie w przedniej części kabiny. Taka niestandardowa pozycja za kierownicą zapewnia zupełnie nowe wrażenia z jazdy oraz poprawia pole widzenia. Rozwiązanie to, w połączeniu z wysokością pojazdu wynoszącą 1,70 m, ułatwia pasażerom swobodne przemieszczanie się i wygodne wchodzenie do środka. Kolumna kierownicy została przesunięta maksymalnie do przodu, co pozwoliło uzyskać dodatkową przestrzeń w kabinie. Sam fotel kierowcy może obracać się o 360°, dzięki czemu łatwo dopasowuje się do różnych zastosowań — niezależnie od tego, czy chodzi o prowadzenie pojazdu, pracę, czy kontakt z pozostałymi osobami na pokładzie.
Łatwość obsługi Elo podkreślają także jego systemy pomiarowe i panel sterowania. Najnowszy koncept Citroëna wykorzystuje specjalną powierzchnię do prezentowania informacji. W poprzednim modelu Oli z 2022 roku dane i aplikacje pojawiały się na tzw. "Smartbandzie" – szerokim, poziomym pasku umieszczonym u dołu przedniej szyby. W wersji ELO z 2025 roku marka wprowadza jego nową odsłonę. Płaskie ekrany rzucają obraz na przezroczystą szybę pokrytą folią refleksyjną, dzięki czemu powstaje efekt "unoszących się" kolorowych komunikatów rozciągających się na całą szerokość przedniej szyby. Pozwala to kierowcy odczytywać wszystkie potrzebne dane, nie spuszczając wzroku z drogi. Co więcej, ta nowa forma wyświetlania informacji jest znacznie tańsza w opracowaniu i produkcji niż klasyczny wyświetlacz typu head-up.
Elektryczne Citroeny dostępne od ręki: Poznaj ofertę
Drugi rząd składa się z trzech siedzeń o jednakowej szerokości, złożonych z oparciami umożliwiającymi ich szybkie dostosowanie. Wszystkie trzy tylne miejsca można łatwo wyjąć i przekształcić w wygodne fotele, które da się wykorzystać również poza pojazdem. Dodatkowo pod bocznymi siedzeniami w drugim rzędzie ukryto dwa kolejne miejsca. Można je błyskawicznie rozłożyć, tak aby znalazły się tuż za fotelem kierowcy, po jego obu stronach. Co istotne, w konfiguracji 6-osobowej pojemność bagażnika nie ulega zmniejszeniu. Drzwi tylne otwierają się pod wiatr, co w połączeniu z brakiem środkowego słupka ułatwia dostęp do kabiny, gdyż powstaje otwór o szerokości 1,92 m. Poruszanie się po kabinie umożliwia całkowicie płaska podłoga.
Żywy, pomarańczowy kolor podkreśla ekspresyjny charakter pojazdu
Zdominowane przez żywy, pomarańczowy odcień wnętrze zaprojektowano jako przestrzeń jednocześnie przyjazną i praktyczną, w pełni wykorzystującą swoją nietypową konstrukcję. Brak klasycznej deski rozdzielczej sprawia, że kabina wydaje się znacznie bardziej przestronna. Jej funkcję przejęła kolumna kierownicy zawierająca kompletny interfejs użytkownika, otoczona pomysłowo rozmieszczonymi schowkami. Jednoramienna kierownica, wykonana z użyciem technologii 3D druku tkanin, nawiązuje do dziedzictwa marki Citroën. Boczki kabiny wyposażono natomiast w trójwymiarowe, kieszeniowe schowki inspirowane projektami z segmentu odzieży sportowej.
Nadwozie z nawiązaniami do C5 Aircrossa i licznymi przeszkleniami
Na ekspresyjnie zaprojektowanym nadwoziu również znajdziemy pomarańczowy kolor, który zmienia się wraz z światłem, przechodząc w czerwony, a następnie w żółty, tworząc efekt głębi, ruchu i dynamizmu. Sylwetka pojazdu wyróżnia się wyjątkowo nisko poprowadzoną linią okien, która unosi się dopiero na wysokości drugiego rzędu siedzeń. Powierzchnia przeszklona w Citroenie Elo wynosi aż 4,5 m². Płaskie lub delikatnie zakrzywione szyby Elo stanowią nawiązanie do koncepcyjnego modelu Oli, natomiast półokrągłe tylne drzwi zachodzą aż na dach. Z tyłu część bagaażową zaakcentowano poprzez subtelną linię załamania w obrębie dachu.
Asymetrycznie dzielona klapa bagażnika ma przeszklenie w górnej części. Sygnatura świetlna z przodu nawiązuje natomiast do modelu C5 Aircross, a lampy podzielono na dwie części. Zderzak wykonano ze spienionego polipropylenu, który znajdziemy też na płaskich powierzchniach błotników, pełniących funkcję półek na drobne przedmioty w trakcie przerw w podróży. Dach posiada duży otwierany panel, umożliwiający otwarcie fragmentu dachu, zwiększając wysokość załadunku lub pozwalając cieszyć się rozgwieżdżonym niebem w konfiguracji sypialnej.
Skąd się wzięła nazwa Elo?
Zastanawiacie się zapewne, skąd się wzięła nazwa Elo? Otóż Francuzi doszli do wniosku, że przez 95% czasu samochód stoi zaparkowany i jest nieużywany, a zatem powinien on być czymś więcej niż środkiem transportu i definiować nasz styl życia. W komunikacie prasowym możemy przeczytać następujące wyjaśnienie nazwy konceptu: "Samochód koncepcyjny Elo - od rEst, pLay, wOrk - został zaprojektowany tak, by towarzyszyć nam w każdym z tych momentów, uosabiając mobilność współczesnych czasów". Oznacza to, że służy on zarówno do odpoczynku, rekreacji jak i pracy.
Nowe Citroëny z rabatami do 30%: Sprawdź ofertę
Citroën Elo jako sypialnia lub sala kinowa
Citroen Elo pozwala w komfortowych warunkach zaczekać na spotkanie czy odbiór dzieci ze szkoły lub zajęć pozalekcyjnych, a grube poduszki siedzisk pozwalają się zrelaksować. Wnętrze można też przekształcić w dwuosobową sypialnię lub mobilną salę kinową. W bagażniku Elo znalazły się dwa składane materace, przechowywane w specjalnych schowkach. W konfiguracji REST tylne moduły oświetleniowe pełnią rolę lampek nocnych, a specjalne mocowania znane z desek SUP marki Decathlon pozwalają na zamontowanie dodatkowych akcesoriów, np. małego projektora.
kompan osób aktywnych
Jak wygląda funkcja Play? Przykładowo klapę bagażnika zaprojektowano tak, by jej dolna krawędź służyła jako siedzisko do zmiany obuwia po trekkingu lub wędrówce. Dodatkowe torby zaprojektowano tak, by można je było łatwo przechowywać w przedniej części kabiny, a na wszystkich czterech drzwiach dodano specjalne uchwyty umożliwiające rozpięcie markizy po dowolnej stronie pojazdu. Tylne fotele można zdemontować i wykorzystać jako zewnętrzne krzesła. Ponadto w podwoziu umieszczono kompresor do pompowania akcesoriów, a samochód oferuje funkcję V2L.
Mobilne biuro
Żyjemy w czasach, gdy wiele rzeczy możemy wykonywać zdalnie, a praca hybrydowa zyskała na popularności. Kabinę Citroena Elo można przekształcić w mobilne biuro, a wygodny fotel kierowcy może też pełnić rolę fotela biurowego. Można go obrócić o 360°, a do jego podstawy można szybko zamocować praktyczny stolik umieszczony na co dzień pod siedziskiem centralnego fotela w drugim rzędzie. Ten stolik pozwala wygodnie ustawić laptop i komfortowo pracować z dala od domu. W tej konfiguracji, zestaw wskaźników umieszczony pod przednią szybą dostosowuje wyświetlane treści: można zorganizować wideokonferencję, wyświetlić harmonogram spotkań lub obsługiwać połączenia głosowe. Sprytnie zintegrowane, wysuwane półki w przednich nadkolach wewnętrznych, wyposażone w uchwyty na kubki, umożliwiają przechowywanie takich przedmiotów jak telefon czy słuchawki, jeszcze bardziej przypominając prawdziwe biuro.
Współpraca z Goodyear oznacza inteligentne opony
Na etapie projektowania samochodu ważną rolę odegrały też ekologiczne materiały. Tapicerka foteli w drugim rzędzie wykonana jest z wytrzymałego, łatwego w czyszczeniu materiału odpornego na zużycie, wodę i intensywne użytkowanie. Po obu stronach fotela kierowcy wykorzystano spieniony polipropylen, stosowany m.in. w kaskach rowerowych oferowanych przez Decathlonu. Elo wyposażono też w inteligentne opony marki Goodyear. Mierzą one w czasie rzeczywistym ciśnienie oraz stopień zużycia, a wszystkie te dane są monitorowane za pomocą specjalnie opracowanej aplikacji. Dioda LED wbudowana w felgę wskazuje, czy opona ma prawidłowe ciśnienie. Wzór bieżnika jest zoptymalizowany pod kątem zasięgu i niskich oporów toczenia. Druga część bieżnika, wyróżniona gumą w kolorze pomarańczowym charakteryzuje się lepszą przyczepnością i symbolizuje dwoisty charakter opony, wspierając użytkowników w różnych aktywnościach.
Citroën Elo zostanie zaprezentowany publicznie 9 stycznia podczas targów motoryzacyjnych w Brukseli.