Szukaj

Informacje o Citroen

Francuska marka, która wspólnie z Peugeotem, a od 2017 r. również z Oplem, współtworzy Grupę PSA, stworzona została przez Andre Citroena, który założył działalność gospodarczą na początku XX w. po jednej z wizyt w Polsce. Jej początki związane są z wytwarzaniem stalowych kół zębatych, a produkcja samochodów rozpoczęła się dopiero po zakończeniu I wojny światowej.


Historia Citroena - początki

Andre Citroen już od młodych lat wykazywał zainteresowanie nowymi technologiami i rozwiązaniami. Kiedy na początku XX w., będąc we francuskiej armii, przebywał w Polsce, w jednym z łódzkich zakładów tekstylnych zapoznał się z technologią drewnianych kół zębatych, które dzięki swojej konstrukcji (posiadały daszkowe uzębienie) nie zużywały się szybko. Po powrocie do Francji i zakończeniu służby wojskowej założył działalność gospodarczą, w ramach której produkował stalowe koła zębate o podwójnym uzębieniu daszkowym, które z późniejszych latach stały się motywem przewodnim logotypu francuskiej marki. Bardzo szybko jego zaczęła się rozwijać, produkując m.in. komponenty dla branży motoryzacyjnej. Citroen nie bał się podejmować nowych wyzwań, dzięki czemu w jego fabryce wprowadzano nowatorskie metody produkcji, ale także zapewniał rzadko spotykaną w tamtych czasach opiekę społeczną swoim pracownikom. Citroen był nawet w tym celu w Stanach Zjednoczonych, gdzie spotkał się z Henry Fordem i zapoznał się z jego metodami produkcyjnymi, które następnie zaczął wdrażać w swoich zakładach produkcyjnych.

Pierwsze samochody Citroena dopiero po wojnie

Choć Andre Citroen z pewnością zauważył spory potencjał, jaki na początku XX w. drzemał w samochodach, to jednak na ich produkcję zdecydował się dopiero po zakończeniu I wojny światowej. Pierwszym samochodem Citroena był lekki i ekonomiczny Typ A zaprojektowany przez Julesa Salomona, który dodatkowo przewyższał konkurencję niższą ceną. W 1921 r. pojawił się na rynku Typ B, a niebawem również Typ C, który miał być małym, dwumiejscowym autem przeznaczonym przede wszystkim dla kobiet. Okazał się on strzałem w dziesiątkę, gdyż do 1926 r. sprzedano łącznie ponad 88 tys. wszystkich wersji tego modelu. Jednym z większych sukcesów okresu międzywojennego był model Traction Avant, który wprowadzał rewolucyjny na tamte czasy przedni napęd, ale nie był w stanie uchronić Citroena przez kryzysem. W efekcie sporego zadłużenia firmę Citroen w 1934 r. przejął Michelin.

Polski etap w historii Citroena

Citroen nie ograniczał się wyłącznie do produkcji we Francji, dlatego w 1928 r. spotkał się z polskim rządem w sprawie budowy fabryki w Polsce. W efekcie dwa lata później w Warszawie powstała montownia samochodów Citroena (Polskie Towarzystwo Samochodów Citroen), a także serwis tych aut oraz sklep z częściami. Zakład ten przetrwał jednak tylko do 1932 r., a to ze względu na kryzys gospodarczy i podpisanie umowy licencyjnej przez polski rząd z Fiatem.

Powojenne modele Citroena

W 1949 r. na rynku zadebiutował, zbudowany na bazie prototypu sprzed wojny, Citroen 2CV. Mimo iż nazywano go brzydkim kaczątkiem, to jednak okazał się on sporym sukcesem rynkowym i jego produkcja trwała aż do 1990 r. Kolejny wielki sukces odniósł Citroen DS. Model ten wyróżniał się opływowym kształtem nadwozia, hamulcami tarczowymi i przede wszystkim hydropneumatycznym zawieszeniem. Mimo stosunkowo wysokiej ceny DS sprzedawał się niczym ciepłe bułeczki. Łącznie wyprodukowano prawie 1,5 mln egzemplarzy tego modelu.

W 1970 r. na rynku zadebiutował Citroen GS, który dzięki oryginalnemu wyglądowi i nowoczesnym rozwiązaniom zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku 1971, a jego sprzedaż wyniosła niemalże 2,5 mln sztuk. Również Citroen CX zapisał się na kartach historii, m.in. dzięki bardzo niskiemu oporowi powietrza. Model ten także zdobył tytuł Car of the Year, a w swoim garażu posiadał go m.in. Jacques Chirac.

Citroen z Peugeotem

W 1974 r. po raz drugi o historii Citroena decyduje kryzys i trudna sytuacja finansowa firmy. Aby ustrzec się przed bankructwem Michelin, do którego należy większościowy pakiet akcji Citroena, zdecydował się na utworzenie z marką Peugeot koncernu motoryzacyjnego i w ten sposób dochodzi do utworzenia Grupy PSA. Obie marki w dużej mierze pozostały niezależne względem siebie, jedynie część prac była wykonywana wspólnie. W latach 80. i na początku 90. ważnymi modelami były m.in. Citroen AX, najmniejszy model w gamie Citroena, oraz Citroen XM, który również zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku.

Nowe nazewnictwo modeli Citroena

W 1994 r. na rynku zadebiutował Citroen Xantia, czym francuska marka zrywa z dotychczasowym nazewnictem swoich modeli. Dwa lata później dołącza do niego mniejszy, ale nie mniej popularny Saxo, a w 1997 r. pojawia się Citroen Xsara. Na jego bazie dwa lata później do gamy Citroena dołącza minivan Xsara Picasso.

Współczesne modele Citroena

W XXI w. ponownie nastąpiła zmiana nazewnictwa modeli Citroena. Pierwszym modelem z nową nazwą był Citroen C5 w 2001 r., który na rynku zastąpił Xantię. W 2005 r. pojawiły się duży minivan C8 oraz następca Saxo, czyli Citroen C3 i C2. Z kolei następcą Xsary był Citroen C4. W ofercie pojawiły się także Citroen C1, który, obok Toyoty Aygo i Peugeota 107 (później także 108) był jednym z tzw. trojaczków z Kolina, oraz limuzyna Citroen C6.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Citroen

Sprawdź co kierowcy
myślą o Citroen

Oceny Aut 7 700 ocen

4,1
~Emil
Tourer 2.0 HDi FAP 163KM 120kW
Citroen C5 III
Auto dobre, nic po za tym żeby się zachwycać. Zawieszenie hydro w miarę komfortowe. Ale moim zdaniem zbyt przekombinowane. Mała różnica między tradycyjnum zawieszeniem. Opuszczanie lub podwyższenie zawieszenie raczej bezużyteczne gdyż nie można jechać powyżej prędkości każdego trybu. Na podniesionym trybie auto jest stanowczo zbyt twarde. A z koleji na glebie można jechać tempem tylko spacerowym. Promień skrętu jest dosyć spory co utrudnia manewrowanie. Po za tym to oszczędnie komfortowe kombi. Z atrakcyjnym wnętrzem. Przyjemnie się nim podróżuję długie trasy.
4,6
~Jarek
Grand 1.5 BlueHDi 131KM 96kW
Citroen C4 Spacetourer
Bardzo fajny rodzinny samochód. Wygodny, oszczędny, a przy tym cichy i przestronny. Wyposażenie bardzo bogate, przynajmniej w moim przypadku. Auto ma teoretycznie około 200000km. wszystko działa i nie ma częstych awarii. Po przejechaniu około 20000km jestem zadowolony z kolejnego Citroena. Dłuższa wyprawa z dwójką małych dzieci nie jest problemem, wszystko co potrzeba pakujemy do bagażnika plus podręczne drobiazgi z tyłu na podłogę. Po przejechaniu kilkuset km wysiadamy bez zmęczenia. Przyjemnie się jeździ zarówno po mieście jak i w trasie. Auto spala w trasie średnio około 5-5,5 l. Łatwe do zaparkowania (czujniki+kamera), a w trasie wystarczająco dynamiczne, oczywiście jako samochód rodzinny, bo jeżeli ktoś szuka wyścigówki to nie ten segment ;)
4,1
~Łukasz
Van M 1.5 BlueHDi 130KM 96kW
Citroen Berlingo III
Liczne drobne usterki - wycieki z okolicy głowicy ( naprawa na gwarancji) - stuki w układzie kierowniczym ( 3x zgłaszano wymieniono łożyska oporowe dalej stuka) - podobno w okolicy 100000 km wysiadają łancuchy rozrządu ( serwis zalecił dodatkowy wykup ubezpieczenia) - głośno w kabinie ale w sumie to Van wiec nie ma co cudów oczekiwać - cena KOSMOS mój w zakupie kosztował 76000 zł netto obecnie po dwóch latach nowy ponad 100000 zł netto - drzwi przesuwne nie zawsze chcą współpracować ( rolki sie zacinają przy wysokiej temperaturze na zewnątrz) - niestety co dziw półka nad szybą sama sie odkręciła ;/ - w pierwszym tygodniu przełączniki od sterowania szybami wpadły do wewnątrz ( tu po prostu chyba ktoś źle je wpiął) EWIDENTNIE WIDAĆ IŻ SAMOCHÓD SKŁADANY W OKRESIE COVID-owym - widać potanienie w stosunku poprzednika ( brak zaczepu na choćby na zakupy, brak gniazda 12v na pace itp) - częste problemy z systemem multimedialnym ( w przypadku gorących dni potrafi sie nie uruchomić, trzeba odłączać kleme by sie zresetował) TERAZ PLUSY - maska wykonana z aluminium ( problem korozji w stosunku do poprzednika pewnie wyeliminowany) - silnik 1,5 130 km daje rade dodatkowo skrzynia 6 gwarantuje dynamiczne przemiestrzanie sie bez obaw że mocy braknie - spalanie jazda dziatkowa spokojnie 5,7 l / 100 km ( wersja przedłużana) mi akurat pali 7,8 srednio ale delikatnie nie jeżdzę - wyswietlacz bardzo czytelny i o wysokiej roździelczości - miejsca wewnątrz naprawde dużo szoferka ok natomiast przestrzeń ładunkowa wykorzystane wszystko co sie da - rozkładana grodz pozwoli przewiść naprawde duże ładunki - ogólnie samochód prezentuje sie ładnie nie wiadomo jednak dlaczego van jest droższy od wersji osobowej.... - serwis naprawde ok samochód zakupiony w czestochowie , wrzosowa chłopaków można polubić obecnie zakupiłem renault Express Van i widać iż jest samochodem ( chyba celowo) nieco z niższej półki jednak cena vs jakość chyba wygląda lepiej

Zgłaszane usterki 516 usterek

Rdzewienie progów
  • Citroen C4 Picasso I 1.6 HDi 109KM 80kW 2007-2013
  • części blacharskie
  • 248 tys. km
Występowanie usterki:
Tak 7
Nie 0
Przebieg: 247 500 km Się zaczęło już początkiem roku, kiedy to w marcu 2019 , tuż po zakończeniu zimy i umyciu auta z soli i błota zauważyłem purchle na lewym progu. Przy dokładnych oględzinach purchel zlokalizowałem też na prawym progu. Podjechałem to mojego lakiernika, który stwierdził, że jak chcę jeździć jeszcze parę lat to pasuje to zrobić. W tym celu kupiłem reparaturki, gotowe do wspawania. Niestety nie znalazłem chętnego do zrobienia tych progów w jakiejś przestępnej cenie. Miałem dwie, a w zasadzie jedną ofertę: 2,5-3 tys.zł za oba progi. Progi leżały więc w garażu, a auto jakoś się toczyło. Przebieg: 281 728 km Minęło półtorej roku i 34 tysiące kilometrów. Wreszcie znalazłem chętnego, który zajął się gnijącymi progami. Problem o tyle stał się dość pilny, że chyba po zimie nie byłoby już do czego spawać kupionych przeze mnie reparaturek. Odwiozłem więc samochód na 2 tygodnie do blacharza. W zakresie było wycięcie tego co potrzeba, wyczyszczenie reszty, wspawanie reparaturek, naprawa wszystkich koniecznych elementów, szpachla, malowanie podkładem, malowanie końcowe, konserwacja spodu i konserwacja naprawianych profili. Gwarancja na nie pojawienie się purchli 5 lat. Zobaczymy, na razie jestem zadowolony z efektu. Problem chyba pojawia się w tych autach nagminnie, widzę w spotykanych na drogach C4 Picasso podobny problem.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Citroen przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena