Szukaj

Informacje o Citroen

Francuska marka, która wspólnie z Peugeotem, a od 2017 r. również z Oplem, współtworzy Grupę PSA, stworzona została przez Andre Citroena, który założył działalność gospodarczą na początku XX w. po jednej z wizyt w Polsce. Jej początki związane są z wytwarzaniem stalowych kół zębatych, a produkcja samochodów rozpoczęła się dopiero po zakończeniu I wojny światowej.


Historia Citroena - początki

Andre Citroen już od młodych lat wykazywał zainteresowanie nowymi technologiami i rozwiązaniami. Kiedy na początku XX w., będąc we francuskiej armii, przebywał w Polsce, w jednym z łódzkich zakładów tekstylnych zapoznał się z technologią drewnianych kół zębatych, które dzięki swojej konstrukcji (posiadały daszkowe uzębienie) nie zużywały się szybko. Po powrocie do Francji i zakończeniu służby wojskowej założył działalność gospodarczą, w ramach której produkował stalowe koła zębate o podwójnym uzębieniu daszkowym, które z późniejszych latach stały się motywem przewodnim logotypu francuskiej marki. Bardzo szybko jego zaczęła się rozwijać, produkując m.in. komponenty dla branży motoryzacyjnej. Citroen nie bał się podejmować nowych wyzwań, dzięki czemu w jego fabryce wprowadzano nowatorskie metody produkcji, ale także zapewniał rzadko spotykaną w tamtych czasach opiekę społeczną swoim pracownikom. Citroen był nawet w tym celu w Stanach Zjednoczonych, gdzie spotkał się z Henry Fordem i zapoznał się z jego metodami produkcyjnymi, które następnie zaczął wdrażać w swoich zakładach produkcyjnych.

Pierwsze samochody Citroena dopiero po wojnie

Choć Andre Citroen z pewnością zauważył spory potencjał, jaki na początku XX w. drzemał w samochodach, to jednak na ich produkcję zdecydował się dopiero po zakończeniu I wojny światowej. Pierwszym samochodem Citroena był lekki i ekonomiczny Typ A zaprojektowany przez Julesa Salomona, który dodatkowo przewyższał konkurencję niższą ceną. W 1921 r. pojawił się na rynku Typ B, a niebawem również Typ C, który miał być małym, dwumiejscowym autem przeznaczonym przede wszystkim dla kobiet. Okazał się on strzałem w dziesiątkę, gdyż do 1926 r. sprzedano łącznie ponad 88 tys. wszystkich wersji tego modelu. Jednym z większych sukcesów okresu międzywojennego był model Traction Avant, który wprowadzał rewolucyjny na tamte czasy przedni napęd, ale nie był w stanie uchronić Citroena przez kryzysem. W efekcie sporego zadłużenia firmę Citroen w 1934 r. przejął Michelin.

Polski etap w historii Citroena

Citroen nie ograniczał się wyłącznie do produkcji we Francji, dlatego w 1928 r. spotkał się z polskim rządem w sprawie budowy fabryki w Polsce. W efekcie dwa lata później w Warszawie powstała montownia samochodów Citroena (Polskie Towarzystwo Samochodów Citroen), a także serwis tych aut oraz sklep z częściami. Zakład ten przetrwał jednak tylko do 1932 r., a to ze względu na kryzys gospodarczy i podpisanie umowy licencyjnej przez polski rząd z Fiatem.

Powojenne modele Citroena

W 1949 r. na rynku zadebiutował, zbudowany na bazie prototypu sprzed wojny, Citroen 2CV. Mimo iż nazywano go brzydkim kaczątkiem, to jednak okazał się on sporym sukcesem rynkowym i jego produkcja trwała aż do 1990 r. Kolejny wielki sukces odniósł Citroen DS. Model ten wyróżniał się opływowym kształtem nadwozia, hamulcami tarczowymi i przede wszystkim hydropneumatycznym zawieszeniem. Mimo stosunkowo wysokiej ceny DS sprzedawał się niczym ciepłe bułeczki. Łącznie wyprodukowano prawie 1,5 mln egzemplarzy tego modelu.

W 1970 r. na rynku zadebiutował Citroen GS, który dzięki oryginalnemu wyglądowi i nowoczesnym rozwiązaniom zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku 1971, a jego sprzedaż wyniosła niemalże 2,5 mln sztuk. Również Citroen CX zapisał się na kartach historii, m.in. dzięki bardzo niskiemu oporowi powietrza. Model ten także zdobył tytuł Car of the Year, a w swoim garażu posiadał go m.in. Jacques Chirac.

Citroen z Peugeotem

W 1974 r. po raz drugi o historii Citroena decyduje kryzys i trudna sytuacja finansowa firmy. Aby ustrzec się przed bankructwem Michelin, do którego należy większościowy pakiet akcji Citroena, zdecydował się na utworzenie z marką Peugeot koncernu motoryzacyjnego i w ten sposób dochodzi do utworzenia Grupy PSA. Obie marki w dużej mierze pozostały niezależne względem siebie, jedynie część prac była wykonywana wspólnie. W latach 80. i na początku 90. ważnymi modelami były m.in. Citroen AX, najmniejszy model w gamie Citroena, oraz Citroen XM, który również zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku.

Nowe nazewnictwo modeli Citroena

W 1994 r. na rynku zadebiutował Citroen Xantia, czym francuska marka zrywa z dotychczasowym nazewnictem swoich modeli. Dwa lata później dołącza do niego mniejszy, ale nie mniej popularny Saxo, a w 1997 r. pojawia się Citroen Xsara. Na jego bazie dwa lata później do gamy Citroena dołącza minivan Xsara Picasso.

Współczesne modele Citroena

W XXI w. ponownie nastąpiła zmiana nazewnictwa modeli Citroena. Pierwszym modelem z nową nazwą był Citroen C5 w 2001 r., który na rynku zastąpił Xantię. W 2005 r. pojawiły się duży minivan C8 oraz następca Saxo, czyli Citroen C3 i C2. Z kolei następcą Xsary był Citroen C4. W ofercie pojawiły się także Citroen C1, który, obok Toyoty Aygo i Peugeota 107 (później także 108) był jednym z tzw. trojaczków z Kolina, oraz limuzyna Citroen C6.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Citroen

Sprawdź co kierowcy
myślą o Citroen

Oceny Aut 7 296 ocen

2,1
~Marian
Combi Facelifting 2015 1.6 VTi 120KM 88kW
Citroen Berlingo II
Daję jedną gwiazdkę. Silnik porażka, bierze olej, zero dynamiki. Do tego przy odpalaniu zimnego zawory klekoczą jak w moim audi 80 z 93 roku. Serwis twierdzi że to normalka. Po 20000 padło koło pośrednie przekazujące moment obrotowy na pompę wody. Okazało się, że owym kołem steruje silniczek jak od zabawki - przekazuje moment przez 2 przekładnie planetarne. Jak to rozebrałem to nie wiedziałem czym płakać czy się śmiać. ŻENADA. Drzwi zaczeły rdzewieć - brak fabrycznego zabezpieczenia. Do tego problem z wyważeniam kół - dwa serwisy z tym walczyły, żaden nie zdołał. A najlepsze że jeden na drugi psioczył. Jazda autem to zero przyjemności, mega zamulony, głośny. Jedyny plus to przestrzeń, no i koniec plusów. Serdecznie odradzam zakup Citroena Berlingo z silnikiem benzynowym!!!
5,0
~Maciek
Picasso 1.6 THP 165KM 121kW
Citroen C4 Picasso II
Posiadam krótką wersję Exclusive, urzekła mnie niebanalnym wyglądem, komfortem, wyposażeniem i walorami użytkowymi. Kupiłem w Szwajcarii z przebiegiem 99000km za 14300 CHF z ubezpieczeniem i nowymi oponami. Ma tylne światła oraz nawigację z wersji po lifcie. Przejechawszy ok 9000 km mogę śmiało polecić rodzinom z dziećmi. Do miasta i na trasę. Moja rodzina to 2+2 i maltańczyk :) Auto bogato wyposażone, polecam tą wersję, cena jest atrakcyjna. Po trasach do Polski nie czuję się zmęczony, jest cicho, siedzenia są wygodne, mają wiele regulacji dla pierwszego i drugiego rzędu. Miły dodatek, który mają fotele z przodu to masaż, fotel pasażera ma wysuwany elektrycznie podnóżek. Mieścimy się spokojnie. Bagażnik oczywiście nigdy nie jest za duży dla żony ale przy odrobinie negocjacji 530 litrów wystarcza. Na plus fakt, że jest szeroki, nie trzeba nurkować, są haczyki, latarka, ma niski próg i duży otwór załadunkowy, pomaga to w ładowaniu zakupów, wózka dziecka, itp.
4,9
~Sebastian
Tourer 2.0 HDi FAP 136KM 100kW
Citroen C5 III
Mam wersję 2.0HDi z automatem i hydrauliką. Samochód kupiłem 5 lat temu z przebiegiem 150000. Aktualnie ma 250000. Samochód bezawaryjny, ekonomiczny i niesamowicie komfortowy. Trwałość silnika oceniam na dobrą. Kulturę pracy na bardzo dobrą. Praca skrzyni nie budzi zastrzeżeń, ale wbrew temu co podaje producent warto wymieniać płyn hydrauliczny w skrzyni co drugą wymianę oleju (olej też warto wymieniać co 15 tys zamiast deklarowanego przez producenta 30tys). Wymienia się 3.3 litra na około 7. Zawieszenie jest fenomenalne i bezawaryjne. Wytrzymuje przebieg około 240000. I tutaj duże zaskoczenie, kompletny remont to koszt zaledwie 1000PLN. Hydraulika jest bezawaryjna (po 250000 nie wykazuje najmniejszych uszkodzeń). Auto duże, przestronne, bardzo wygodne. Spalanie w mieście to około 9l/100km, natomiast poza miastem 5.5l/100km. W przeciągu 5 lat użytkowania jedynymi naprawami były wymiana czujnika parkowania i zespołu wentylatora chłodnicy. Przy przebiegu 250000 należało zrobić wspomniany wyżej remont zawieszenia przedniego (1000PLN), wymienić filtr cząstek stałych (1000PLN) i zregenerować wtryskiwacze (2000PLN). To całość kosztów napraw po 250000km.

Zużycie paliwa 6 673 raporty

6,6
Sedan Facelifting 1.6 VTi 115KM 85kW
Citroen C-Elysee II
Auto bardzo komfortowe, wyglądem nie odstępuje od droższych samochodów. W środku mnóstwo miejsca dla osób +190cm nawet z tyłu. Pod nogami ogromna ilość miejsca mozna upchnąć dodatkowy bagaż bez zabierania pasażerowi z tyłu miejsca. Widoczność w lusterkach znakomita gorzej z szybą(tył trochę ogranicza widoczność), mało schowków czy chociażby miejsca na kubek (w wersji z podłokietnikiem) jakość plastików jest dobra, nie trzeszczą, są dobrze spasowane, nie uginają się ale szybko robią się zadrapania i otarcia zwłaszcza przy klamce. Auto ma przejechanie 5.5tys km na początku spalanie bylo w okolicach 6.4-6l w trasie przy 90km/h teraz po wymianie oleju i dotarciu auto zaczęło palić znacznie mniej. Największy wynik osiągnięty w 100% w mieście (8.75) na dojazdy do pracy w marcu gdzie bylo jeszcze chłodno wiec silnik nie był dobrze dogrzany, na odległość 4km w jedna stronę ciągle pod górkę i w druga 4 ciagle w korkach (4km - 40minut jazdy...) wiec jak na takie warunki to spalanie bardzo dobre. Od ponad 4tys km mam ustawioną trasę 1 w komputerze ktora pokazuje spalanie 6.2 spadło z 6.5. Obecna trasa pół na pół miasto trasa to 6.1 i maksymalnie pokazywało 6.8l wiec koło 7l przy spokojnej jeździe mozna osiągnąć przy małych korkach i płaskiej drodze. Rekordowo udało mi sie w trasie zejść do 4.9l/100km! Jazda stałe 80km/h w 3 dorosłe osoby i pełny po brzegi załadowany bagażnik. Komputer pokazywal 5.1 dystrybutor 4.9 w drodze powrotnej spalanie wynosiło juz 5.6 z uwagi na włączoną klimatyzację. Teraz jechałem 100/110km/h i spalanie nie przekraczało 6l wiec jak najbardziej to co deklaruje producent jest do zrobienia. Znajomy posiada bliźniaczego 301 w lgp I spalanie gazu w mieście 8-9l w trasie z pełnym obciążeniem 7l przy minimum 90km/h.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Citroen przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena