Szukaj

Informacje o Citroen

Francuska marka, która wspólnie z Peugeotem, a od 2017 r. również z Oplem, współtworzy Grupę PSA, stworzona została przez Andre Citroena, który założył działalność gospodarczą na początku XX w. po jednej z wizyt w Polsce. Jej początki związane są z wytwarzaniem stalowych kół zębatych, a produkcja samochodów rozpoczęła się dopiero po zakończeniu I wojny światowej.


Historia Citroena - początki

Andre Citroen już od młodych lat wykazywał zainteresowanie nowymi technologiami i rozwiązaniami. Kiedy na początku XX w., będąc we francuskiej armii, przebywał w Polsce, w jednym z łódzkich zakładów tekstylnych zapoznał się z technologią drewnianych kół zębatych, które dzięki swojej konstrukcji (posiadały daszkowe uzębienie) nie zużywały się szybko. Po powrocie do Francji i zakończeniu służby wojskowej założył działalność gospodarczą, w ramach której produkował stalowe koła zębate o podwójnym uzębieniu daszkowym, które z późniejszych latach stały się motywem przewodnim logotypu francuskiej marki. Bardzo szybko jego zaczęła się rozwijać, produkując m.in. komponenty dla branży motoryzacyjnej. Citroen nie bał się podejmować nowych wyzwań, dzięki czemu w jego fabryce wprowadzano nowatorskie metody produkcji, ale także zapewniał rzadko spotykaną w tamtych czasach opiekę społeczną swoim pracownikom. Citroen był nawet w tym celu w Stanach Zjednoczonych, gdzie spotkał się z Henry Fordem i zapoznał się z jego metodami produkcyjnymi, które następnie zaczął wdrażać w swoich zakładach produkcyjnych.

Pierwsze samochody Citroena dopiero po wojnie

Choć Andre Citroen z pewnością zauważył spory potencjał, jaki na początku XX w. drzemał w samochodach, to jednak na ich produkcję zdecydował się dopiero po zakończeniu I wojny światowej. Pierwszym samochodem Citroena był lekki i ekonomiczny Typ A zaprojektowany przez Julesa Salomona, który dodatkowo przewyższał konkurencję niższą ceną. W 1921 r. pojawił się na rynku Typ B, a niebawem również Typ C, który miał być małym, dwumiejscowym autem przeznaczonym przede wszystkim dla kobiet. Okazał się on strzałem w dziesiątkę, gdyż do 1926 r. sprzedano łącznie ponad 88 tys. wszystkich wersji tego modelu. Jednym z większych sukcesów okresu międzywojennego był model Traction Avant, który wprowadzał rewolucyjny na tamte czasy przedni napęd, ale nie był w stanie uchronić Citroena przez kryzysem. W efekcie sporego zadłużenia firmę Citroen w 1934 r. przejął Michelin.

Polski etap w historii Citroena

Citroen nie ograniczał się wyłącznie do produkcji we Francji, dlatego w 1928 r. spotkał się z polskim rządem w sprawie budowy fabryki w Polsce. W efekcie dwa lata później w Warszawie powstała montownia samochodów Citroena (Polskie Towarzystwo Samochodów Citroen), a także serwis tych aut oraz sklep z częściami. Zakład ten przetrwał jednak tylko do 1932 r., a to ze względu na kryzys gospodarczy i podpisanie umowy licencyjnej przez polski rząd z Fiatem.

Powojenne modele Citroena

W 1949 r. na rynku zadebiutował, zbudowany na bazie prototypu sprzed wojny, Citroen 2CV. Mimo iż nazywano go brzydkim kaczątkiem, to jednak okazał się on sporym sukcesem rynkowym i jego produkcja trwała aż do 1990 r. Kolejny wielki sukces odniósł Citroen DS. Model ten wyróżniał się opływowym kształtem nadwozia, hamulcami tarczowymi i przede wszystkim hydropneumatycznym zawieszeniem. Mimo stosunkowo wysokiej ceny DS sprzedawał się niczym ciepłe bułeczki. Łącznie wyprodukowano prawie 1,5 mln egzemplarzy tego modelu.

W 1970 r. na rynku zadebiutował Citroen GS, który dzięki oryginalnemu wyglądowi i nowoczesnym rozwiązaniom zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku 1971, a jego sprzedaż wyniosła niemalże 2,5 mln sztuk. Również Citroen CX zapisał się na kartach historii, m.in. dzięki bardzo niskiemu oporowi powietrza. Model ten także zdobył tytuł Car of the Year, a w swoim garażu posiadał go m.in. Jacques Chirac.

Citroen z Peugeotem

W 1974 r. po raz drugi o historii Citroena decyduje kryzys i trudna sytuacja finansowa firmy. Aby ustrzec się przed bankructwem Michelin, do którego należy większościowy pakiet akcji Citroena, zdecydował się na utworzenie z marką Peugeot koncernu motoryzacyjnego i w ten sposób dochodzi do utworzenia Grupy PSA. Obie marki w dużej mierze pozostały niezależne względem siebie, jedynie część prac była wykonywana wspólnie. W latach 80. i na początku 90. ważnymi modelami były m.in. Citroen AX, najmniejszy model w gamie Citroena, oraz Citroen XM, który również zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku.

Nowe nazewnictwo modeli Citroena

W 1994 r. na rynku zadebiutował Citroen Xantia, czym francuska marka zrywa z dotychczasowym nazewnictem swoich modeli. Dwa lata później dołącza do niego mniejszy, ale nie mniej popularny Saxo, a w 1997 r. pojawia się Citroen Xsara. Na jego bazie dwa lata później do gamy Citroena dołącza minivan Xsara Picasso.

Współczesne modele Citroena

W XXI w. ponownie nastąpiła zmiana nazewnictwa modeli Citroena. Pierwszym modelem z nową nazwą był Citroen C5 w 2001 r., który na rynku zastąpił Xantię. W 2005 r. pojawiły się duży minivan C8 oraz następca Saxo, czyli Citroen C3 i C2. Z kolei następcą Xsary był Citroen C4. W ofercie pojawiły się także Citroen C1, który, obok Toyoty Aygo i Peugeota 107 (później także 108) był jednym z tzw. trojaczków z Kolina, oraz limuzyna Citroen C6.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Citroen

Sprawdź co kierowcy
myślą o Citroen

Oceny Aut 7 496 ocen

4,6
~Michał
Grand Picasso 1.6 16v THP 156KM 115kW
Citroen Grand C4 Picasso II
Samochód komfortowy, stworzony dla rodzin, funkcjonalny, pakowny, bardzo dobrze wyspoasżony, ma dobry stosunek ceny do jakości, można nim transportować naprawdę duże gabaryty dzięki płaskiej podłodze po złożeniu 2. rzędu, stylowy, dobrze wykończy, oszczędny, przewiezie 7 osób (choć w 3 rzędzie lepiej, żeby siedziały dzieci, lub osoby niewysokie), po 7 latach i blisko 100 tyś przebiegu wciąż prezentuje się nowocześnie. Wersja Exclusive naprawdę daje radę. Silnik też, mimo przeciętnej opinii spisuje się dobrze, bardzo oszczędna jednostka (jak na gabaryty tego auta to powiedziałbym, że rewelacyjnie), dynamiczna, o wysokiej kulturze pracy, choć nie pozbawiona wad okresu dziecięcego, na szczęście nie aż tak poważnych jak straszą.
4,6
~Twardy
Hatchback 5d 1.6 HDi 92KM 68kW
Citroen C4 II
Po roku jazdy i przejechanych 15 tys. km, 2/3 trasa, reszta małe nie zakorkowane miasto , auto póki co jest bezproblemowe. Jak do tej pory najtańsze w eksploatacji auto jakie miałem. W trasie spalanie 4,5-5l, przy mega eko jeździe można osiągnąć nawet 4l, w mieście już 5-6l /100km. Odpowiednia eksploatacja, świeże filtry, olej co 10 tys km i raz na pół roku dodatek do paliwa i o nic się póki co nie martwię. Elektronika też bez zarzutu. Ograniczniki drzwi do zmiany, ta część to nieporozumienie w tym aucie.
5,0
~Jacek
Crossover 1.2 PureTech 110KM 81kW
Citroen C3 Aircross
Mam cytryne od 2019 roku w automacie 1.2 110 km turbo. benyna autko w kolorze jasny szary beż metalic z pomaranczowymi wstawkami, taki jak ten na reklamie. Bardzo zwraca uweage bo jest oryginalny. Auto ma duzo miejsca w srodku, co w porownaniu z konkurencją jest naprawde znaczące. Bardzo dobrze sie prowadzi. Jest wygodne, plastiki fajnie spasowane, nie ma zadnego trzeszczenia czy cos w tym stylu. Ten silnik z automatem bardzo żwawo sie zbiera. jest troche paliwozerny jak to automat ale dla mnie nie ma to znaczenia. Auto dobrze przyspiesza na autostradzie, zawieszenie dosc komfortowe. Moja cytryna jest po dwoch przegladach, obecnie po drugim zmiana oleju jak za pierwszym plus wymiana swiec i plynu chlodniczego w ASO. Nic sie z autem nie dzieje, wszytko sprawnie chodzi. Klima wydajna, ekran monitora komputera poladowego chodzi sprawnie, nic sie nei zawiesza, kamera cofania ok.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Citroen przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena