Podczas targów motoryzacyjnych w Tokio zostaną zaprezentowane dwie propozycje Yamahy. Chodzi o elektryczne skutery, oznaczone wstępnie symbolami E01 i E02. Mają one być skuteczną alternatywą dla spalinowych jednośladów o pojemnościach 50 i 125 cm3.
Branża EV rozwija się obecnie w zastraszająco szybkim tempie i, mimo że zdobywa wielu zwolenników, to spora rzesza klientów broni się przed technologią mającą spore ograniczenia (głównie związane z infrastrukturą). Pojazdy elektryczne są obecnie drogie, a rynek wtórny jest bardzo skromny, stąd wiele opinii o EV w środowisku opiera się tylko na przypuszczeniach i zdaniu „wydaje mi się”. Jednak mając do wyboru tańszą alternatywę w postaci skutera elektrycznego, być może część osób przekona się, że napęd elektryczny to jednak dobre rozwiązanie. W to wierzy Yamaha, która przygotowała całkiem sensowne propozycje skuterów.
Wielu powie, że porównywanie samochodu i skutera to absurd, ale to już nie chodzi o rodzaj pojazdu, a rodzaj napędu. W ciągu ostatnich miesięcy miałem okazję dostrzec, że niektórzy moi konserwatywni (w kwestii zasilania pojazdu) znajomi, są zachwyceni usługą wynajmu skuterów na minuty — skuterów elektrycznych blinkee. Jako zwolennik EV mam nadzieję, że propagowanie tego rodzaju napędu w każdy możliwy sposób jest dobre. Wróćmy jednak do produktów Yamahy.
Jak już wyżej wspomniałem, te dość nudne nazwy są symbolami roboczymi, wiadomo jednak, że model Yamaha E01 swoimi parametrami ma być odpowiednikiem skutera spalinowego o pojemności 125 cm3, a Yamaha E02 – 50 cm3. Wprawdzie specyfikacja wciąż jest tajemnicą, mówi się jednak o tym, że w pojazdach ma być możliwa wymiana baterii.
Producent powiedział, że mniejsza odmiana ma być możliwie lekka, kompaktowa i łatwa w obsłudze. Chodzi o to, aby przesiadka ze wariantu spalinowego na elektryczny była bezproblemowa. Jeżeli chodzi o stylistykę, to widać, że rozmawiamy o pojeździe elektrycznym, wygląda to jednak dobrze i nie przypomina zwykłych „kibli”.
Większy brat to już poważniejszy gracz, co widać przede wszystkim w gabarytach i designie. Opinie koncernu potwierdzają, że Yamaha E01 to pojazd, który ma mieć duży zasięg i być znacznie wygodniejszy od spalinowych odpowiedników. Przewidziano także możliwość szybkiego ładowania.
Prezentacja modeli odbędzie się podczas konferencji prasowej przed Tokyo Motor Show, 23 października o 2:30 czasu polskiego. Poza wyżej wspomnianymi modelami skuterów producent zapowiada premierę roweru elektrycznego, łazika, a także dwóch innych pojazdów, które są totalną tajemnicą.