Rosnąca liczba samochodów sprawia, że coraz więcej miast ma problemy ze sprawnym ruchem miejskim. Dostrzegają to też koncerny motoryzacyjne, które tworzą różne wizje, dzięki którym będzie można w przyszłości ograniczyć skalę tego problemu. Do takich wizjonerów transportu miejskiego dołączył właśnie Mercedes ze swoją wizję Urbanetic.
Innowacyjna koncepcja stworzona przez dział pojazdów dostawczych Mercedesa (Mercedes-Benz Vans) opiera się na autonomicznym pojeździe z elektrycznym napędem, który może wykonywać różne zadania. W zależności do potrzeb może być pojazdem do transportu towarów bądź środkiem transportu dla ludzi.
W wersji pasażerskiej Vision Urbanetic może pomieścić do dwunastu pasażerów, w tym osiem siedzących i cztery stojące. Natomiast w trybie cargo pojazd ten może pomieścić do dziesięciu palet przy przestrzeni ładunkowej o długości 3,70 m i objętości 10 m3. Dodajmy, że długość nadwozia tego nietypowego Mercedesa wynosi 5,14 metra.
Wymiana modułów nadwozia odbywa się automatycznie lub ręcznie, a cały ten proces trwa zaledwie kilka minut.
Wizja transportu miejskiego wg Mercedesa opiera się o bieżące informację nt. ruchu drogowego w danym mieście. Dlatego też Vision Urbanetic wyposażony jest w odpowiednią infrastrukturę IT, która analizuje w czasie rzeczywistym ruch na danym obszarze. Co więcej, rezultatem jest nie tyle jeden autonomiczny pojazd, ale cała flota tego typu pojazdów. Jeśli okaże się, że w danym miejscu natężenie pasażerów jest większe (system będzie miał dostęp do informacji o wydarzeniach kulturalnych czy sportowych w danym mieście), wówczas system wyśle tam więcej niezbędnych pojazdów.
To jeszcze nie wszystkie nowatorskie rozwiązania w kwestii mobilności miejskiej wg Mercedesa. Niemcy pracują nad tym, by system nie tylko analizował aktualne potrzeby transportowe, ale także uczył się określonych zachowań. Jest więc w stanie przewidywać przyszłe potrzeby i reagować na nie. Może to zoptymalizować procesy i skrócić czas oczekiwania i dostawy oraz uniknąć korków. Na przykład, cały system może wykorzystywać dane przechwycone przez centrum kontroli pojazdów - które zestawia i analizuje potrzeby - w celu zidentyfikowania tłumu ludzi gromadzących się w określonym obszarze.