Szukaj

Informacje o Mercedes

Niemiecka marka samochodów z gwiazdą na masce to jedna z najstarszych europejskich marek samochodowych, której historia sięga 1883 r. Obecnie, wraz ze Smartem i Maybachem, należy do koncernu Daimler. Oferta producenta jest bardzo szeroka: w jego fabrykach powstają samochody miejskie, sportowe, dostawcze i bolidy. W kategorii aut osobowych Mercedes-Benz jest jedną z najbardziej prestiżowych marek świata.

Historia Mercedesa

Historia Mercedesa, dzięki panom Gottlieb Daimler i Karl Benz, nierozerwalnie wiązała się z historią motoryzacji. Obaj, niezależnie od siebie, przyczynili się w latach 80. XIX w. do powstania pierwszych samochodów i rozwoju całego przemysłu. Benz założył w grudniu 1883 r. w Mannheim firmę Benz & Co., natomiast w listopadzie 1890 r. powstała w Cannstatt firma Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG). Na przełomie wieków firma Daimler-Motoren-Gesellschaft wprowadziła do swojej oferty nową markę – Mercedes. Nazwa Mercedes pochodziła od hiszpańsko brzmiącego imienia córki jednego z pierwszych i jak się okazało jednego z najbardziej wymagających klientów Daimlera, Emila Jellinka. Pod koniec XIX w. Jellinek otrzymał od DMG swój pierwszy samochód – pojazd z napędem pasowym i dwucylindrowym silnikiem o mocy 6 KM. Osiągi auta nie przekonały jednak do siebie austriackiego przedsiębiorcy, który zamówił w niemieckiej firmie kolejny model. W odpowiedzi na wymagania klienta Daimler zbudował model „Phönix” z zamontowanym z przodu silnikiem 8-konnym. Oba dostarczone we wrześniu 1898 r. automobile były pierwszymi na świecie pojazdami drogowymi z silnikiem czterocylindrowym. Konstrukcję samochodu zaś opracował partner Daimlera, Wilhelm Maybach.

Połączenie Daimlera z Benzem i z Chryslerem

Drogi Benza i Daimlera zbiegły się na skutek zmian w niemieckiej gospodarce niemieckiej zainicjowanych przez rząd tego kraju w trakcie trwania I wojny światowej. Oficjalny mariaż nastąpił 28 czerwca 1926 r., a współpraca w nazwie Daimler-Benz okazała się jedną z najdłuższych w historii motoryzacji. W takim bowiem związku obie firmy przetrwały do roku 1998. Wówczas to niemiecki koncern zdecydował się na wykupienie większości udziałów w amerykańskiej firmie Chrysler. Obie firmy miały zyskać niewątpliwie wielkie korzyści. Daimler-Benz otrzymał możliwość większego dostępu do rynku amerykańskiego, natomiast Chrysler liczył na udostępnienie zaawansowanej i niezawodnej technologii z której słynęły dotąd modele Mercedesa. Koncern otrzymał nową nazwę DaimlerChrysler.

Partnerstwo niemiecko-amerykańskie przetrwało do 14 maja 2007 r. Ze względu na coraz słabszą kondycję finansową Chryslera, Daimler zdecydował się odsprzedać akcje konsorcjum finansowemu Cerberus.

Pierwsze modele w historii Mercedesa

Jednym z pierwszych i najważniejszych pojazdów silnikowych Benza było auto z pierwszym szybkobieżnym jednocylindrowym silnikiem czterosuwowym. Patentowany pojazd silnikowy Benza nie był przerobionym powozem, lecz samodzielną, całościową konstrukcją. Zaprezentowany w 1909 r. Mercedes 14/30 KM z napędem kardanowym bazował na konstrukcji modelu 15/20 KM, który uzupełnił ofertę sprzedaży jako niedrogi model i drugi samochód osobowy z napędem kardanowym.

Wyprodukowany w 1927 r. Mercedes S (od sport) wyposażony w sześciocylindrowy silnik z kompresorem, był jednym z doskonałych seryjnych samochodów sportowych lat dwudziestych. Trzy lata później pojawia się Mercedes 770 – największy, najcięższy i najdroższy samochód osobowy w ówczesnych czasach. Model 770 (W 07) wyposażony był w ośmiocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 7,7 l z kompresorem. W 1936 r. do oferty dołącza Mercedes 260 D, który był pierwszym na świecie produkowanym seryjnie samochodem osobowym z silnikiem Diesla.

Powojenne samochody Mercedesa

Pierwszym skonstruowanym po zakończeniu II wojny światowej modelem niemieckiej firmy był w 1949 r. Mercedes 170 S. Kolejnym ważnym modelem, który pojawił się na rynku w 1953 r., był Mercedes 180 (oznaczenie wewnętrzne W 120). Był to pierwszy osobowy Mercedes wyposażony w nadwozie typu "ponton". Rok później pojawił się Mercedes 300SL Gullwing Coupe – dwuosobowy sportowy samochód, którego charakterystyczną cechą były otwierane do góry drzwi.

W 1965 r. debiutuje kolejna generacja modeli Mercedesa klasy wyższej W 108, w tym 250 S, 250 SE i 300 SE. W 1968 r. Mercedes zdecydował się zadebiutować w klasie średniej z modelem Mercedes 200 D. Lata 70. XX w. to m.in. Mercedes 280 SE, czyli całkowicie nowo zaprojektowana generacja pojazdów klasy wyższej klasy. W 1981 r. pojawiły się luksusowe coupe Mercedes 380 SEC oraz Mercedes 500 SEC, które powstały na bazie Klasy S (W 126) i zastąpiły model SLC.

W 1984 r. pojawia się Mercedes W 124, następca W 123, który był jednocześnie protoplastą Mercedesa klasy E, który zadebiutował na rynku w 1995 r. W 2003 r. Mercedes wprowadza do swojej oferty, opracowanego wspólnie z firmą McLaren, Mercedesa SLR, sportowy model o mocy ponad 600 KM, który był następcą modelu 300 SL.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Mercedes

Sprawdź co kierowcy
myślą o Mercedes

Oceny Aut 6 334 oceny

4,9
~Tomasz
Limuzyna Facelifting 2.0 E220d 194KM 143kW
Mercedes Klasa E W213
Z pewnością większe wrażenie robi wnętrze tego samochodu niż wygląd zewnętrzny. W wersji business edition z pakietem AMG prezentuje się świetnie, ale nadal lepiej wewnątrz. Beżowa tapicerka i drewniane okleiny to według mnie najlepsze zestawienie kolorystyczne w tym modelu (plus jedyny słuszny kolor lakieru - czarny). Na pierwy plan przy ocenie samochodu wybija się komfort podróży na długiej, szybkiej trasie - jest bardzo dobrze. Wyciszenie wnętrza, amortyzacja, wygoda foteli, ergonomia - wszystko na najwyższym poziomie.
2,9
~Morgan28
Furgon 213 CDI 129KM 95kW
Mercedes Sprinter III
Mielismy wczesniej Sprintera 212 tdi z 98. Pancerny samochod niezniszczalny tylko blacha zerdzewiala brat poprawil fabryke nabil mu dwie podluznice przez cala dlugosc auta powycinal wszystkie zerdzewiale elementy zeszlifowal i popiaskowal potem pomalowal. I dobrze zrobil bo ten mercedes pojezdzi jeszcze grubo 500tys km nie to co ten nowy. Jest wygodniejszy wiecej miejsca i bardziej przemyslany kokpit ale jest rowniez duzo delikatniejszy i mniej trwalszy zdazaja sie juz rdzewiec 3 letnie sprintery. Tantede robia jakich malo. Zdecydowalem sie na zakup silnika 2.2 i to byl blad 2.2 to do osobowki a do busa to conajmniej 3litry. Troche sie meczy zaladowany przy tej pojemnosci. Ale jest to jeszcze do przezycia najgorzej denerwuje elektronika. A mowili tylko nie cdi " e tam, gadanie... kupie zobacze.." i jest jak mowili. Odcina moc podczas jazdy ze trzeba ponownie uruchamiac silnik. Potem znowu ci wyskoczy po 3 km a czasami po 300 jak ma taki kaprys. Podpinasz kompa bledow nie ma. Swiatla tez zapalaja sie kiedy chca. uruchamiasz silnik swiatel nie ma a poiwinny byc gasisz zapalasz i sa. Beznajdzieja... Ostatni bus z Mercedesa
4,7
~Martin
Limuzyna AMG 4.0 AMG E63 S 612KM 450kW
Mercedes Klasa E W213
To auto jest niesamowite. Jeżdżę nim jako daily i na długie trasy. Po trzech latach wciąż mam uśmiech na twarzy kiedy włączam silnik i słyszę chrapliwy, nisko brzmiący dźwięk silnika i wydechu. Rozgrzanie V8 zajmuje całą wieczność około 5 do 10 min co oczywiście można sprawdzić w systemie auta. Ale jak już opony się rozgrzeją oraz V8 to można wcisnąć gaz. Wtedy auto ryczy jak lew i strzela z wydechu. To nie może się znudzić, szkoda włączać radio w aucie, bo zakłócało by to wrażenia dźwiękowe z jazdy. Auto dla nie wtajemniczonych to zwykła E clas, jednak nic bardziej mylnego siedzimy w aucie 612 konnym rodzinnym sedanie który pierwszą setkę osiąga po 3,4 sekundach wg producenta, Wspomnę tylko że z auta można zrobić tylnonapędowy driftowóz. To auto to ostatni Mohikanin bez trybu ECO i ślisko i ograniczającego dźwięk softu. To auto to 1980 kg emocji w praktycznej obudowie
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Mercedes przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena