Szukaj

Informacje o Mercedes

Niemiecka marka samochodów z gwiazdą na masce to jedna z najstarszych europejskich marek samochodowych, której historia sięga 1883 r. Obecnie, wraz ze Smartem i Maybachem, należy do koncernu Daimler. Oferta producenta jest bardzo szeroka: w jego fabrykach powstają samochody miejskie, sportowe, dostawcze i bolidy. W kategorii aut osobowych Mercedes-Benz jest jedną z najbardziej prestiżowych marek świata.

Historia Mercedesa

Historia Mercedesa, dzięki panom Gottlieb Daimler i Karl Benz, nierozerwalnie wiązała się z historią motoryzacji. Obaj, niezależnie od siebie, przyczynili się w latach 80. XIX w. do powstania pierwszych samochodów i rozwoju całego przemysłu. Benz założył w grudniu 1883 r. w Mannheim firmę Benz & Co., natomiast w listopadzie 1890 r. powstała w Cannstatt firma Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG). Na przełomie wieków firma Daimler-Motoren-Gesellschaft wprowadziła do swojej oferty nową markę – Mercedes. Nazwa Mercedes pochodziła od hiszpańsko brzmiącego imienia córki jednego z pierwszych i jak się okazało jednego z najbardziej wymagających klientów Daimlera, Emila Jellinka. Pod koniec XIX w. Jellinek otrzymał od DMG swój pierwszy samochód – pojazd z napędem pasowym i dwucylindrowym silnikiem o mocy 6 KM. Osiągi auta nie przekonały jednak do siebie austriackiego przedsiębiorcy, który zamówił w niemieckiej firmie kolejny model. W odpowiedzi na wymagania klienta Daimler zbudował model „Phönix” z zamontowanym z przodu silnikiem 8-konnym. Oba dostarczone we wrześniu 1898 r. automobile były pierwszymi na świecie pojazdami drogowymi z silnikiem czterocylindrowym. Konstrukcję samochodu zaś opracował partner Daimlera, Wilhelm Maybach.

Połączenie Daimlera z Benzem i z Chryslerem

Drogi Benza i Daimlera zbiegły się na skutek zmian w niemieckiej gospodarce niemieckiej zainicjowanych przez rząd tego kraju w trakcie trwania I wojny światowej. Oficjalny mariaż nastąpił 28 czerwca 1926 r., a współpraca w nazwie Daimler-Benz okazała się jedną z najdłuższych w historii motoryzacji. W takim bowiem związku obie firmy przetrwały do roku 1998. Wówczas to niemiecki koncern zdecydował się na wykupienie większości udziałów w amerykańskiej firmie Chrysler. Obie firmy miały zyskać niewątpliwie wielkie korzyści. Daimler-Benz otrzymał możliwość większego dostępu do rynku amerykańskiego, natomiast Chrysler liczył na udostępnienie zaawansowanej i niezawodnej technologii z której słynęły dotąd modele Mercedesa. Koncern otrzymał nową nazwę DaimlerChrysler.

Partnerstwo niemiecko-amerykańskie przetrwało do 14 maja 2007 r. Ze względu na coraz słabszą kondycję finansową Chryslera, Daimler zdecydował się odsprzedać akcje konsorcjum finansowemu Cerberus.

Pierwsze modele w historii Mercedesa

Jednym z pierwszych i najważniejszych pojazdów silnikowych Benza było auto z pierwszym szybkobieżnym jednocylindrowym silnikiem czterosuwowym. Patentowany pojazd silnikowy Benza nie był przerobionym powozem, lecz samodzielną, całościową konstrukcją. Zaprezentowany w 1909 r. Mercedes 14/30 KM z napędem kardanowym bazował na konstrukcji modelu 15/20 KM, który uzupełnił ofertę sprzedaży jako niedrogi model i drugi samochód osobowy z napędem kardanowym.

Wyprodukowany w 1927 r. Mercedes S (od sport) wyposażony w sześciocylindrowy silnik z kompresorem, był jednym z doskonałych seryjnych samochodów sportowych lat dwudziestych. Trzy lata później pojawia się Mercedes 770 – największy, najcięższy i najdroższy samochód osobowy w ówczesnych czasach. Model 770 (W 07) wyposażony był w ośmiocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 7,7 l z kompresorem. W 1936 r. do oferty dołącza Mercedes 260 D, który był pierwszym na świecie produkowanym seryjnie samochodem osobowym z silnikiem Diesla.

Powojenne samochody Mercedesa

Pierwszym skonstruowanym po zakończeniu II wojny światowej modelem niemieckiej firmy był w 1949 r. Mercedes 170 S. Kolejnym ważnym modelem, który pojawił się na rynku w 1953 r., był Mercedes 180 (oznaczenie wewnętrzne W 120). Był to pierwszy osobowy Mercedes wyposażony w nadwozie typu "ponton". Rok później pojawił się Mercedes 300SL Gullwing Coupe – dwuosobowy sportowy samochód, którego charakterystyczną cechą były otwierane do góry drzwi.

W 1965 r. debiutuje kolejna generacja modeli Mercedesa klasy wyższej W 108, w tym 250 S, 250 SE i 300 SE. W 1968 r. Mercedes zdecydował się zadebiutować w klasie średniej z modelem Mercedes 200 D. Lata 70. XX w. to m.in. Mercedes 280 SE, czyli całkowicie nowo zaprojektowana generacja pojazdów klasy wyższej klasy. W 1981 r. pojawiły się luksusowe coupe Mercedes 380 SEC oraz Mercedes 500 SEC, które powstały na bazie Klasy S (W 126) i zastąpiły model SLC.

W 1984 r. pojawia się Mercedes W 124, następca W 123, który był jednocześnie protoplastą Mercedesa klasy E, który zadebiutował na rynku w 1995 r. W 2003 r. Mercedes wprowadza do swojej oferty, opracowanego wspólnie z firmą McLaren, Mercedesa SLR, sportowy model o mocy ponad 600 KM, który był następcą modelu 300 SL.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Mercedes

Sprawdź co kierowcy
myślą o Mercedes

Oceny Aut 6 490 ocen

5,0
~Piotr
Limuzyna Plug-in Facelifting 2.0 300de 306KM 225kW
Mercedes Klasa E W213
Najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie dwóch samochodów: elektryka oraz spalinowego na długie trasy. Jednak jest to dużo droższa opcja. Auto jak na dzisiejszy czas idealne na długie trasy oraz sprawdza się też bardzo dobrze na krótkich przejazdach po mieście. Trzeba mieć też na uwadze że kupowanie hybrydy plugin wiąże się z konieczością z codziennego ładowania żeby wykorzystać jego cały potencjał. Nie jest to absolutnie w żaden sposób uciążliwa czynność jeśli mieszka się we własnym domu. Jeśli chce się kupić hybrydę plugin zamiast zwykłego Diesla tylko dla samej oszczędności to raczej się nie zwróci . Bardziej tu chodzi o komfort jazdy. Podczas jazdy w trasie hałas silnika diesla jest wogóle niesłyszalny. Krótki problem stanowi jego pierwsze uruchomienie oraz przyspieszanie. Porównując natomiast hybrydę benzynową i i tą właśnie hybrydę z dieslem to ta pierwsza ma bardzo duże zużycie benzyny na trasie. Generalnie w przyszłości jak się rozwinie sieć stacji ładowań samochodów elektrycznych to rozwiązaniem na pewno będzie wersja elektryczna EQE. Póki co na dzień dzisiejszy bez spalinowego auta na długie trasy jazda elektrykiem jest bardzo trudna i pełna nieprzyjemnych niespodzianek.
4,9
~Jacek
Hatchback AMG 2.0 A35 306KM 225kW
Mercedes Klasa A W177/V177
Po 2 latach można coś wiarygodnego napisać. Przesiadłem się z A 220 4 Matic (świetnie jeżdżił, ale brakowało trochę mocy). Dla mnie ten samochód jest fenomenalny. Co on potrafi na zakrętach ! A mieszkam w terenie podgórskim, gdzie są same zakręty. Auto dla prawdziwego motomaniaka, po 2 latach komplet gum do wymiany, ale ile radochy ! W trybie Sport + piękne strzały z wydechu i popcorn, ale w trybie comfort jeżdzi jak normalny kompakt o zadziwiająco niskim spalaniu (98). Srednie spalanie z całego okresu użytkowania wg. apki Mercedes me to niewiarygodne 8,3 l\100 km. Powyżej 180 km bardzo głośny i w zasadzie nie da się już rozmawiać. Kiera trochę za duża i za cienka, Fotele sportowe - bajka. DSG w trybie S + zmienia biegi jak karabin maszynowy. Za mały zbiornik paliwa (51 l), cold start zajebisty.
4,8
~Vincent
Coupe C209 3.2 V6 (320) 218KM 160kW
Mercedes CLK W209
Taki samochód kupuje się, by się bawić jazdą i mieć z tego dużo przyjemności. Przyśpieszenie ponad przeciętne. Na światłach skrzyżowania już nie jeden był zdziwiony, że nie może mnie dogonić. To ścigacz, który ostatnio wygrał z motocyklem, którego właściciel na kolejnych czerwonych spytał co mam pod maską bo jest pod wrażeniem :) Nie jestem młodym gniewnym tylko panem w starszym wieku (55) i w końcu mogę się pościgać z tymi, którzy myślą, że mają super auta :) Już nigdy więcej innego samochodu. Szach mat dla wielu "szybkich" samochodzików.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Mercedes przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena