Zawieszenie
: Zwłaszcza z Flex ride, prowadzi się bardzo przyjemnie i komfortowo.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Przeniesienie napędu
: Skrzynia biegów M32 :(
4,0
Całokształt
Przyjemne auto, dość komfortowe w jeździe, nieźle wyciszone, ale jak to Opel nie jest wolne od wad. Skrzynia M32 - wymaga dość często regeneracji. Silnik głównie jakieś wycieki, bez poważniejszych usterek, nadaje się świetnie pod LPG i to bardzo duży plus w tym roczniku nie ma dużego wyboru. Nie czuć, że ma 140KM, ale wystarcza do żwawej jazdy. Karoseria dość mocno koroduje, podwozie trzyma się całkiem ok, najgorzej na zewnątrz. Mimo to biorąc pod uwagę cenę tych aut i możliwość montażu LPG uważam mój zakup Astry J za udany i być może w przyszłości wymienię na nowszy egzemplarz.
Wrażenia
4,0
Silnik
1.4 Turbo z hydraulicznym kasowaniem luzów zaworowych, wytrzymałą głowicą (istotne przy LPG) i pośrednim wtryskiem spisuje się całkiem ok. Przy dużych przebiegach i użytkowaniu w mieście może się wytrzeć wał korbowy w osi naciskania sprzęgła (jest zbyt miękki w stosunku do łożysk oporowych). Kultura pracy ok, chodzi gładko, cicho. Turbo coś tam pomaga z dołu, ale nie ma efektu diesla. Mimo deklarowanych 140KM nie czuć ich w praktyce (być może przez długą skrzynię o czym dalej), ale do Astry jest to silnik w sam raz. Do wad trzeba zaliczyć też koło dwumasowe, niestety w tym silniku nie jest wyjątkowo trwałe. Ogólna wytrzymałość silnika na plus, co potwierdzają niskie ceny używanych jednostek z demontażu (mały rynek zbytu ;) ).
Spalanie minimalne LPG w trasie to 7,5l , na co dzień pali około 8,5-9l LPG (po dystrybutorze). Gdyby nie miał gazu to byłoby dużo, z LPG uważam to za tanią jazdę.
2,0
Skrzynia biegów
Skrzynia biegów manualna 6 biegowa o kodzie M32, bardzo długa jak na benzynę zwłaszcza w kompakcie. Natomiast jest wyjątkowo awaryjna. Bardzo wrażliwa na ilość oleju w układzie, nie zauważony w pore wyciek prowadzi do szybkiego zużycia łożysk (co może prowadzić do dalszych usterek). Na szczęście regeneracja nie jest bardzo droga, jest sporo warsztatów zajmujących się tym, a nawet zwykły mechanik powinien sobie z tym poradzić (wymiana łożysk).
5,0
Układ jezdny
Auto prowadzi się pewnie, stabilnie i przy tym komfortowo. Bardzo pozytywnie mnie zaskoczyło, nie spodziewałem się tak dobrego prowadzenia. Dodatkowo mam wersję SPORT z regulowanym zawieszeniem flexride (regulowana twardość amortyzatorów i siła wspomagania kierownicy) - kiedy trzeba odpalam jazdę tour (komfort) i z hatchbacka robi się kanapa, a innym razem tryb sport i auto jest sztywne, zwarte. Nie znam innego kompakta z taką możliwością wyposażenia. Naprawy zawieszenia, nawet z tą opcją, nie są wybitnie drogie przód to standardowo MacPherson, tył to belka skrętna z dodatkowym drążkiem Watta. W kabinie nie słychać rezonansów, drgań pochodzących z zawieszenia.
3,0
Karoseria
Mocno koroduje nadwozie. w moim aucie większość elementów wymaga(ło) zaprawek lakierniczych, odstaje to od konkurencji z podobnych roczników. Z drugiej strony spód trzyma się ok, nie ma większych ognisk korozji. Na plus również sztywność auta - drzwi zamykają się masywnie, a w testach zderzeniowych auto wypada rewelacyjnie.
Komfort
4,0
Widoczność
Przedni słupek jest gruby i w dolnej części podwójny (auto ma małe szyby ,,trójkąty'') - czasami nie widać przechodnia na pasach. Poza tym standardowo, nie jest duże więc parkowanie nie powoduje trudności.
5,0
Ergonomia
Na plus koło zapasowe / miejsce na butlę LPG w bagażniku. Sam bagażnik wykonany z dobrych materiałów. Ilość schowków w kabinie standardowa, nie jakoś dużo, nie mało.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Jest ok. W zimę grzeje, w lato chłodzi. Wentylator dmuchawy nie jakoś specjalnie cichy, ale w tej klasie auta to standard. W opcjach wyposażenia były podgrzewane fotele oraz kierownica. Kratki od nawiewów mają funkcję dmuchania w górę i dół jednocześnie, przynajmniej teoretycznie.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Jak na swoją klasę jest OK, standardowo. Nie jakoś wybitnie dużo (mniej niż np. Golf V), na pewno nie mało (zdecydowanie więcej niż bmw serii 1 e87). Bagażnik z kołem zapasowym. Wsiada się dość łatwo.
5,0
Wyciszenie
Auto jest ciche jak na swoją klasę. Silnika prawie nie słychać, a zwłaszcza nie dudni, rezonuje etc. skrzynia jest długa, co również pomaga w kwestii wyciszenia. Przy dużych prędkościach słychać aby lekki szum wiatru, co dla wymagających da się wygłuszyć matami (łatwiej niż np. dudnienie silnika / napędu / zawieszenia).
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Auto nie jest drogie w eksploatacji. Czasami wymaga drobnego serwisu, ale nie są to naprawy rujnujące budżet. Najdroższa jest ta nieszczęsna skrzynia M32, poza tym to w zasadzie drobiazgi. Z instalacją LPG spalanie jest akceptowalne. W tej kategorii należy się plus Astrze.
5,0
Stosunek jakość/cena
Za stosunkową niską cenę można dostać świeże (rocznikowo) auto, niezły wygląd i prosty silnik nadający się pod LPG.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.4 Turbo ECOTEC 140KM 103kW
[l/100km]