Zawieszenie
: Pierdółki za drobne pieniądze potrafią co parę lat się odezwać.
4,0
Całokształt
Generalnie jest to moim zdaniem idealny samochód jeśli potrzebujemy pojazdu żeby po prostu jechać z punktu A do punktu B a nie od warsztatu do warsztatu. Zrobiłem tym samochodem na razie 100 000km i w tym czasie na naprawy wydałem niecałe 400zł (łącznik stabilizatora, łożysko amortyzatora). Jeśli ktoś szuka sportowych wrażeń i zawieszenia które wybierze wszystkie nierówności - to nie jest samochód dla takiej osoby. Jeśli ktoś chce jechać gdzie chce, tanio, bezawaryjnie, czasem coś przewieźć - to idealny samochód do tego celu. Ja właśnie czegoś takiego szukałem i znalazłem.
Nigdy nie miałem samochodu w którym przez 100 000km nie przekroczyłem 1000zł na konieczne naprawy (wcześniej VW, Audi). Generalnie jestem z tego pojazdu bardzo zadowolony.
Wrażenia
5,0
Silnik
Bez zastrzeżeń, nie jest to demon prędkości, ale wystarczający do codziennego użytkowania na trasie i w mieście. Przede wszystkim - bezawaryjny! Kultura pracy przeciętna - jak to diesel, klekocze sobie na biegu jałowym, przy gwałtownym przyspieszaniu również jest głośny, jednak przy jeździe autostradowej na 6 biegu w ogóle niesłyszalny.
5,0
Skrzynia biegów
Bardzo elastyczna, pracuje gładko, nie psuje się, biegi wchodzą aksamitnie. Od 40km/h 3. bieg, od 60km/h 4. bieg, od 80km/h 5. bieg i od 110km/h 6. bieg. Na biegu 6. przy prędkości 120km/h obroty około 1900rpm, co uważam za dobry wynik, dzięki czemu jest to przyjemny samochód do jazdy w dłuższe trasy.
4,0
Układ jezdny
Nie mam zastrzeżeń do układu kierowniczego, zawieszenie jest dość trwałe - od 100 000km jedyne co wymagało ingerencji to łożysko amortyzatora oraz łącznik stabilizatora. Łączny koszt 400zł. Jeśli chodzi o komfort zawieszenia - nie ma szału, zdecydowanie mocniej czuć nierówności w porównaniu z np. Audi A3 8P (podobna klasa). Jedna uwaga - jeśli ktoś planuje coś cięższego w bagażniku - tylne zawieszenie jest miękkie i wystarczy kilka paczek płytek żeby całkowicie siadły sprężyny (nie żeby się popsuły ale żeby się oparł). Lodówka nie zrobiła na nim wrażenia ale płytki jednak trochę ważyły i przeholowałem, wcześniej miałem Audi A4 i było bardziej odporne na obciążenia.
5,0
Karoseria
Podobno rdzewieje (tak czytałem), może to zależy od miejsca produkcji - słyszałem, że te produkowane w Turcji szybciej rdzewieję (nie wiem ile w tym prawdy). Ja mam pojazd produkowany w UK, po 10 latach użytkowania jak dotąd absolutnie 0 korozji karoserii. Jedna uwaga - blachy są cienkie, więc odradzam siadania na masce czy silnego opierania się o samochód bo można odkształcić element. Maska również jest delikatna - więc pamiętajcie - maskę należy zamykać opuszczając ją tak by trzasnęła i się zamknęła a nie (jak niektórzy co myślą że dbają o samochód) dociskając żeby nie trzaskać. Każdy sprzedawca samochodu to wie, nie każdemu się chce uczyć klienta jak zamykać maskę. Podsumowując - może komuś rdzewieją, moja nie jest garażowana i 0 korozji (była zabezpieczona antykorozyjnie po zakupie, ale wiem że niektóre pojazdy rdzewieją mimo takiego zabiegu).
Komfort
5,0
Widoczność
Co tu się rozpisywać, bez zastrzeżeń, wszystko widać.
4,0
Ergonomia
Subiektywnie - nie mam zastrzeżeń. Są jakieś niuanse, dziwactwa np. lampkę nad przysłoną z przodu zapala się przełącznikiem a nie jak w wielu samochodach - zapala się automatycznie. Ale mi to nie przeszkadza bo nie korzystam z niej. Druga mała wada - słabe oświetlenie bagażnika - tylko jedna malutka żaróweczka. Trzecia sprawa - słabe światło wsteczne. Czwarta - słabe halogeny HIR2 (światła mijania). Jednak na te wszystkie problemy jest sposób - wymiana całego oświetlenia na LED (szczególnie światło cofania oraz oświetlenie wnętrza pojazdu).
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Bez zastrzeżeń, choć jakbym miał rodzinę wolałbym mieć dwustrefową klimatyzację. Klimatyzacja bardzo skuteczna, potrafi zamrozić człowieka w 5 minut. Ogrzewanie - w porządku, jednak jednostka 2.0 potrzebuje sporo czasu by uzyskać temperaturę - u mnie zimą jest to około 5km żeby zaczęło się robić cieplej. Ale to już nie kwestia ogrzewania tylko czasu nagrzewania niemałej jednostki napędowej.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Ciężko mi tu oceniać bo nie jestem dwumetrowcem oraz nieczęsto wożę pasażerów z tyłu, wydaje mi się że jest normalnie, choć słyszałem opinię od wyższych osób, że mają trochę ciasno.
3,0
Wyciszenie
Nie ma szału, nie ma tragedii. Całkowicie przeciętnie - samochody Niemieckie są generalnie lepiej wyciszone, ale to że czuć 10% różnicy nie oznacza, że w tym wypadku jest źle. Po prostu - normalnie jak na tę klasę pojazdu.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
To absolutna REWELACJA. 400zł na naprawy w 100 000km. Nigdy nie miałem tak bezawaryjnego samochodu. A te awarie nie uniemożliwiały jazdy (łącznik stabilizatora sobie stukał, łożysko amortyzatora sobie stukało ale jeździło). Pod tym względem jestem najbardziej pozytywnie zaskoczony.
5,0
Stosunek jakość/cena
Jak na tę klasę samochodu (niższa klasa średnia) porównując z samochodami typu Dacia, Hyundai, Renault jest stosunkowo drogi, jednak porównywałem sobie z Hyundai i30 2013r i różnica jest nawet w drobiazgach - tam jest znacznie gorsza kamera cofania. Samochód droższy niż konkurencja, ale nadrabia bezawaryjnością.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Tak jak wspomniałem - pierdółki takie jak łącznik stabilizatora, łożysko amortyzatora etc. się mogą popsuć, ale nie jest źle.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
U mnie rewelacja, 100 000km i brak poważnych usterek.
On
- zużycie paliwa dla silnika D-4D 125 124KM 91kW
[l/100km]