Jest wiele dróg, jednak droga jaka wywarła największy wpływ na społeczność kierowców ciężarówek jest dawna droga 66 w USA.
Droga ta przebiega znad Wielkich Jezior, z Chicago wielkiego uprzemysłowionego wschodu na zachód nad Pacyfik do Los Angeles. Szlakiem osadników prących na dziki zachód biegnie przez osiem stanów. Ma 2448 mil długości.
Pierwsze prace nad połączeniem odcinków dróg w jeden szlak rozpoczęto w 1916 roku. Natomiast w 1926 została zaprojektowana przez Cyrus-a Avery z Tulsy w Oklahomie i John-a Woodruff ze Springfield w Missouri. W tym samym roku został jej przyporządkowany numer 66.
W czasie wielkiego kryzysu budowa jej dała pracę tysiącom młodych amerykanów ratując ich od ubóstwa jednak większość z nich była zatrudnionych nielegalnie za głodowe stawki. Podczas recesji pod koniec lat ‘30-tych, kiedy to Route 66 nie była jeszcze utwardzona na całej długości i podróżowanie nią było uzależnione od pogody, emigrowało ta drogą 210 000 ludzi z wielkich miast wschodu do Californii w poszukiwaniu pracy. Opisał to John Steinbeck w książce „Grona gniewu”, gdzie pierwszy raz nazwał ją „Drogą-Matką”, co przyjęło się i tak między innymi nazywana jest do dzisiaj.
Dopiero w 1938 roku skończono prace i od tego czasu Route 66 była utwardzona na całej długości i przez pustynne tereny serce Stanów można było względnie bezpiecznie przejechać nie zależnie od pogody.
W 1946 roku Route 66 została uwieczniona w piosence country Bobby Troupa pod tytułem “Get Your Kicks on Route 66”. Utwór stał się przebojem śpiewali ja między innymi: Nat King Cole, Rolling Stones i Depeche Mode, a droga ta była jeszcze wiele razy tematem piosenek. Z biegiem lat Route 66 stała się nie wystarczająca dla lawinowo rosnącego transportu, co w pewnym momencie spowodowało zamieranie ruchu. W 1956 roku Federal Aid Highway Act zapoczątkował budowę nowoczesnych czteropasmowych autostrad. Pozwalało to na podróżowanie szybsze i bezpieczniejsze, oraz poważnie zwiększyło przepustowość. Jednak nowa autostrada omijała miejscowości gdzie zajazdy tworzyły klimat i urok Route 66. W latach ‘60-tych powstał program telewizyjny “Route 66” gdzie występując Martin Milner i George Maharis opowiadali o przygodach i zasłyszanych historiach, które wiązały się z podróżą Route 66. To miało ogromny wpływ na powstanie legendy tej trans-amerykańskiej trasy. Oczywiście należy zaznaczyć, że Route 66 była obecna w wielu filmach.. Banda motocyklowa Marlona Brando grasowała po tej drodze, tutaj rozgrywał się ‘Konwój”, oraz wiele filmów o kierowcach ciężarówek, czy szaleńczych wyścigów poprzez Stany i właśnie tutaj narodziło się pojęcie „filmu drogi”.
W październiku 1984 roku nowa Route 66 była gotowa do wejścia do międzystanowego systemu autostrad i w 1985 roku rząd federalny wycofał z użytku starą Route 66. Od tego czasu oryginalna Route 66 łącząca stany: Illinois, Missouri, Kansas, Oklahoma, Texas, New Mexico, Arizona i Californię nie jest zaznaczana na mapie drogowej pod starą nazwą. Faktycznie została tylko legenda jednak nazwa Route 66 przewija się w różnorodnych produktach, piosenkach i sztuce. Powoduje, że niezliczone biura turystyczne proponują wycieczki jej szlakiem, które trwają ponad tydzień. Wycieczka ta odbywa się od motelu do motelu na dawnym szlaku Route 66 po przez małe urokliwe miasteczka Dzikiego Zachodu. Jednak trzeba pamiętać, że gusta amerykanów są diametralnie różne od społeczeństwa ze starego kontynentu i wystrój tych moteli w Europie nazwano by szczytem kiczu. Jedzie się znad Jeziora Michigan poprzez kolejne strefy klimatyczne, przez pustynie, nad Wielkim Kanioniem, odwiedzając Amerykę powiatową jaką nie zobaczy się z autostrady, czy w miastach wschodniego wybrzeża. Po drodze można zobaczyć takie osobliwości jak muzeum dystrybutorów paliwa, czy motel w indiańskich wigwamach.
Drogą tą przebiegał i przebiega największy w USA transport drogowy. Do Chicago mogą zawijać oceaniczne statki i towary przybyłe do USA droga morską, oraz wszelkie inne wyprodukowane na uprzemysłowionym wschodzie szlakiem tym docierają do Los Angeles nad Pacyfikiem. Wraz z transportem rozwijał się świat kierowców ciężarówek, a w motelach kwitło życie trakerskie. Tutaj mają źródło malunki na ciężarówkach przedstawiający krajobrazy z Arizony, Texasu, New Mexico, flaga południa z okresu wojny secesyjnej, wysokie buty, kapelusz i rogi na masce.