Towarzystwo Nadzoru Technicznego GTÜ przetestowało przed sezonem zimowym dziewięć modeli opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R17. Jest to rozmiar ogumienia do samochodów kompaktowych i SUV-ów. Testujący próbowali odpowiedzieć na pytanie: czy całoroczne opony można nazwać wszechstronnymi?
Opony testowano zarówno latem, jak i zimą, by sprawdzić, czy są bezpieczne do używania w środkowoeuropejskich warunkach. Opony na każdą pogodę już dawno przestały być zjawiskiem marginalnym, wręcz przeciwnie. W Niemczech stanowią już znaczną część rynku (ok. 27 proc.) i ten trend rośnie.
Testowane opony sprawdzono w następujących kategoriach:
Ocena końcowa to suma punktów we wszystkich kategoriach – im wyższa, tym lepszy wynik.
Opony całoroczne (wielosezonowe) – czym naprawdę są? [poradnik]
Michelin Crossclimate 2
Continental All Season Contact:
Nokian Seasonproof:
Goodyear Vector 4 Seasons gen.3:
Vredestein Quadrac Pro:
Bridgestone Weather Control A005 Evo:
Berlin Tires All Season 1:
Cooper Discoverer All Season:
Toyo Celsius:
Zdecydowanym zwycięzcą testu jest Michelin Crossclimate. Francuskie opony nazwane letnimi z homologacją zimową tylko na mokrej nawierzchni okazały się nieco słabsze od rywali. W pozostałych kategoriach zwyciężyły, z ekologią włącznie. Na mokrej nawierzchni najlepsze były bridgestone’y, ale te opony bardzo słabo wypadły w warunkach typowo zimowych. W letnich na suchej nawierzchni też poradziły sobie dobrze. Zatem jest to typowe ogumienie do okazjonalnej jazdy po śniegu, w bardzo umiarkowanym, czy wręcz ciepłym klimacie, gdzie opony zimowe są wymagane lub przydają się tylko czasami.
A które najlepiej poradziły sobie zimą? Poza michelinami tylko nokiany poradziły sobie podobnie dobrze. Poza bridgestoneami fatalnie wypadły też coopery. Niestety, różnica pomiędzy prawie najtańszymi cooperami a najdroższymi w zestawieniu michelinami to aż 204 euro na komplecie. Najtańszą oponą w zestawieniu była Berlin Tires All Season 1, która zajęła przedostatnie miejsce. Japońskie Toyo tradycyjnie wypadły słabo, najgorzej poradziły sobie na mokrej nawierzchni.
Zobacz, czy są dla ciebie: podpowiadam, kiedy powinniście postawić na opony całoroczne
Wnioski? Idealna opona całoroczna jeszcze nie istnieje, ale uniwersalna jak najbardziej. Zwłaszcza jeśli są to modele Michelin Crossclimate 2, Continental All Season Contact, Nokian Seasonproof, Goodyear Vector 4 Seasons gen.3 oraz Vredestein Quadrac Pro. To opony, które w tym rozmiarze można polecić każdemu kierowcy szukającemu kompromisu. Bridgestone Weather Control radził sobie w warunkach letnich, więc można tę oponę polecić warunkowo, jak zostało napisane wyżej. Jedyne opony, jakich testerzy nie polecają to Toyo Celsius. Zbyt słabe wyniki, by nazwać je bezpiecznymi, więc z pewnością nie są uniwersalne.
Redaktor