Model Scenic powstał na płycie podłogowej popularnej Meganki. Początkowa nazwa to Renalut Megane Scenic, jednak koncern w późniejszym czasie zdecydował się wyodrębnić nowy model i z Megane Scenic pozostało tylko Scenic jako odrębna nazwa.
Przy stosunkowo niewielkich wymiarach zewnętrznych Scenic oferuje sporo miejsca w środku, mnogość skrytek, podstawek na napoje i innych ułatwiających życie podróżującym elementów jest godna uwagi. /Fot. 1, Fot. 2/
Fot. 1 | Fot. 2 |
Bardzo udany samochód, podzespoły pochodzące w większości ze sprawdzonych modeli Megane nie budzą wielkich zastrzeżeń. Mechanicznie samochód bardzo wytrzymały w szczególności silniki diesla dobrze radzące sobie nawet przy sporych przebiegach. Silniki benzynowe również godne polecenia, jednak trzeba pilnować terminowych wymian pasków rozrządu, gdyż te lubią czasami sprawiać nieprzyjemne i kosztowne niespodzianki.
Przekładnie kierownicze lubią stukać, częste są wycieki z układu wspomagania /Fot. 3/ oraz głośna praca pompy układu wspomagania przy sporych przebiegach. Wybijają się również łączniki kolumny kierowniczej i przekładni, co objawia się dziwnym i niebezpiecznym luzem jałowym kola kierownicy.
Fot. 3 |
Należy zwracać uwagę na wycieki w miejscu połączeń elementów oraz wybicia mechanizmu zmiany biegów. Czasami pojawia się głośna praca łożysk skrzyni, ale to w większości przypadków dzieje się przy dużych przebiegach.
Nie zaobserwowano poważnych usterek poza normalnym zużyciem eksploatacyjnym.
Jednostki napędowe pozwalają na spore przebiegi, jednak pojawiają się czasami stuki w silnikach benzynowych. W wypadku zaniedbania może dojść do zerwania paska rozrządu, również pompa wody może odmówić posłuszeństwa. W silnikach diesla często pojawia się wyciek płynu z układu chłodzenia w okolicy złączek /Fot. 4/. W silnikach z turbiną często pojawiają się wycieki w okolicy turbiny /Fot. 5/, nie usunięte na czas niosą za sobą spore koszty najczęściej wymiana lub regeneracja turbiny. Może się również zdarzyć zapieczenie wtryskiwacza w głowicy wręcz uniemożliwiające wyjecie ich bez demontażu głowicy./Fot. 6/ Często uszkodzeniu ulegają gumowe zawieszenia układu wydechowego w tylnej części, co zaniedbane może doprowadzić do opadnięcia tłumika /Fot. 7/.
Fot. 4 | Fot. 5 |
Fot. 6 | Fot. 7 |
Układ jest wytrzymały mechanicznie, jednak w układzie hydraulicznym wycieki nie są rzadkością i często w modelach z początku produkcji układ hamulcowy działa coraz słabiej w miarę przebywanych kilometrów. Korozji ulegają również krawędzie tarcz hamulcowych /Fot. 8/. W układzie kół tylnych zapiekają się elementy hamulca pomocniczego /Fot. 9/.
Fot. 8 | Fot. 9 |
Dosyć odporna na korozję karoseria z wyjątkiem oczywiście niedbale naprawianych stłuczek, na co należy zwracać uwagę przed zakupem każdego używanego auta. Sporadycznie zdarzają się powierzchniowe odpryski lakieru w okolicach nadkoli, jednak są to przypadki marginalne. Elementy takie jak listwy przy szybach nagminnie korodują, pod warstwą gumy tworząc bąble /Fot. 10/.
Fot. 10 |
Często naprawia się rozruszniki, złączki elektryczne nie opierają się wilgoci, są czasami zaśniedziałe co pogarsza przewodność, aż do całkowitego braku kontaktu. Lampy przeciwmgielne dosyć nisko osadzone są narażone na pęknięcia /Fot. 11/.
Fot. 11 |
Zawieszenia wytrzymałe i dosyć odporne na dziurawe drogi, wymienia się najczęściej sworznie, łączniki stabilizatora. Może również dojść do pęknięcia sprężyny zawieszenia /Fot. 12/. Na zdjęciu sprężyna jest sprawna.
Fot. 12 |
Dosyć obszerne wygodne wnętrze jednak jakość materiałów jest kiepska. Najczęściej pękają obicia foteli /Fot. 13, Fot. 14/, siedzenia są podatne na zabrudzenia. Duża ilość schowków i poręcznych pólek czyni auto bardzo funkcjonalnym, przejrzyste sterowanie klimatyzacją i w ogóle prowadzenie samochodu nie sprawiają większych problemów /Fot. 15, Fot. 16/. Wnętrze obszerne, sporo miejsca tak z przodu jak i z tyłu /Fot. 17, Fot. 18/. Problem stanowi przewożenie większych ładunków za sprawą ciężko składających się tylnych kanap.
Fot. 13 | Fot. 14 | Fot. 15 |
Fot. 16 | Fot. 17 | Fot. 18 |
Bardzo udany model cieszący się sporą popularnością wśród kupujących, części zamienne są łatwo dostępne, a przede wszystkim nie drogie. Sporo miejsca pozwala na wygodne podróżowanie całej rodziny. Większość modeli jest dobrze utrzymana, można również wybierać w modelach i wyposażeniu . Auto godne polecenia dla osób potrzebujących pojemnego i funkcjonalnego auta.
- Wygodne wnętrze.
- Prosta budowa.
- Dobre silniki.
- Komfortowe zawieszenie.
- Opcjonalnie może być 7 miejscowy.
- Sporo schowków i „pomocników" /stoliczki/.
- Kiepska jakość materiałów użytych do wykończenia.
- Bąble na listwach przyokiennych.
- Nieszczelności układu hamulcowego.
- Słabnące działanie hamulców.
Oryginały - dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.
Oryginały - na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - tanie.
Średnia