Nowa Kia Seltos będzie kolejnym hitem w Europie. Zastąpi XCeeda i zbliży się do Sportage
Koreańczycy uczynili dość zaskakujący, choć ekonomicznie uzasadniony ruch. Nowa Kia Seltos tym razem trafi do Europy, gdzie zastąpi popularnego XCeeda, lecz jednocześnie mocno zbliży się do Sportage'a. Samochód jest spokrewniony z K4 i stawia na znane z linii EV geometryczne kształty. Czy to dobry ruch?
Kia zaprezentowała zupełnie nowego Seltosa, drugą generację kompaktowego SUV-a, który odniósł sukces na świecie. Choć oferowana od 2019 roku pierwsza generacja Seltosa była samochodem globalnym, to nigdy nie trafiła do Europy, gdyż tam miejsce kompaktowego crossovera zajmował model XCeed. Teraz nadszedł czas na zmianę generacyjną obu aut i Koreańczycy postanowili nie rozdrabniać się i wprowadzą Seltosa również do Europy, by ten zajął miejsce XCeeda. Samochód urósł i w przeciwieństwie do XCeeda stawia na funkcjonalne, geometryczne kształty znane z linii elektrycznych modeli EV. Najważniejsze jednak, że otrzyma on napęd spalinowy.
Druga generacja Kii Seltos bazuje na świetnej reputacji poprzednika jako auta przystępnego cenowo i niezawodnego oraz łączy nadwozie typowe dla SUV-ów z zaawansowaną technologią i wysokim komfortem. Nowa Kia Seltos zadebiutowała w ramach światowej premiery online pod hasłem "Protagonista". Film przedstawia troje bohaterów, którzy dążą do realizacji nowych celów, większej swobody i głębszych relacji z bliskimi, odzwierciedlając sposób, w jaki Seltos pomaga kierowcom realizować pasje i stawać się protagonistami własnej historii.
Kia Seltos 2026 - stylistyka. Połączenie designu elektryków i modeli spalinowych
Samochód zaprojektowano zgodnie z aktualną estetyką marki "Opposities United". Masywna sylwetka z wyraźnie zaakcentowanymi nadkolami i gładkie powierzchnie oraz uporządkowane formy wyrażają pewność siebie i świadczą o funkcjonalności auta. Pudełkowata bryła pojazdu z chowanymi klamkami stanowi ukłon w stronę elektrycznego SUV-a EV5, natomiast pionowe tylne lampy zachodzące na klapę bagażnika nawiązują do hatchbacka K4 i optycznie poszerzają auto. Charakterystycznym elementem Kii Seltos jest duży grill, na którego krańcach sprytnie ukryto reflektory LED oraz smukłe pionowe lampy LED do jazdy dziennej po bokach zderzaka. Kia Seltos będzie oferowana w dwóch liniach stylistycznych - bardziej outdoorowej X-Line z ciemnymi wykończeniami imitującymi metal oraz bardziej masywnymi osłonami dolnych partii nadwozia, a także w dynamicznej GT-Line, którą wyróżniać będą akcenty w kolorze nadwozia. Podczas premiery Kia zaprezentowała trzy wyróżniające się kolory nadwozia – zielony Iceberg Green, szary Gravity Gray oraz czerwony, odważny, z matowym wykończeniem Magma Red.
Kia Seltos 2026 - dane techniczne
Kia Seltos mierzy 4,43 m długości, 1,83 m szerokości oraz 1,6 m wysokości, a jej rozstaw osi liczy solidne 2,69 m. Seltos jest zatem dłuższa o ponad 3 cm od XCeeda i ma od niego o 4 cm większy rozstaw osi. Jednocześnie jest mniejsza o 11 cm od Sportage'a, lecz przy tym ma o 1 cm większy rozstaw osi. Bagażnik pomieści solidne 536 litrów i posiada podwójną podłogę. Kia Seltos bazuje na platformie K3, a w konstrukcji pojazdu zastosowano stal o bardzo wysokiej wytrzymałości.
SUV-y Kii z rabatami do 30%: Poznaj ofertę
Kabina Kii Seltos stawia na funkcjonalność i przypomina K4
Wnętrze Seltosa zaprojektowano z myślą o ergonomii i fukncjonalności, a sam kokpit przypomina ten z K4 czy elektrycznych modeli EV3 i EV4. Przebiegająca nisko deska rozdzielcza zapewnia dobrą widoczność do przodu, a jej poziome linie budują poczucie przestronności. Optymalne rozplanowanie wnętrza przekłada się na sporą ilość miejsca zarówno nad głową, jak i na nogi. Dźwignia typu Shift-by-Wire zmiany trybów pracy przekładni pozwala na wykorzystanie przestrzeni na konsoli centralnej i na zwiększenie funkcjonalności kabiny. Kokpit tworzą dwa 12,3-calowe wyświetlacze tworzące wspólną płaszczyznę, jednak co istotne, nie brakuje też fizycznych elementów m.in. do sterowania klimatyzacją czy głośnością, a także innymi wybranymi funkcjami pojazdu. Pomiędzy ekranami znalazł się też 5,3-calowy dotykowy panel klimatyzacji. Jak przystało na współczesny samochód, mamy asystenta głosowego opartego na AI czy bezprzewodowe aktualizacje.
Funkcjonalność kabina podkreślają odchylane o 24° (12° w przód / 12° w tył) oparcia siedzeń drugiego rzędu, a także system akcesoriów AddGear, który podnosi wszechstronność kabiny na jeszcze wyższy poziom i umożliwia montaż modułowych organizerów.
Kia Seltos 2026 - wyposażenie. Wszystko to, czego oczekujemy po nowoczesnym SUV-ie
Na wyposażeniu znajdziemy duży panoramiczny dach, cyfrowy klucz, wyświetlacz head-up, oświetlenie ambiente w 64 kolorach, systemy audio renomowanych firm Harman Kardon i Bose, z dźwiękiem zoptymalizowanym pod akustykę wnętrza, a także szereg systemów ADAS, wśród których znajdziemy m.in.:
- asystenta jazdy po autostradzie Highway Driving Assist 2 (HDA 2),
- asystenta pasa ruchu Lane Following Assist 2 (LFA 2)
- asystenta unikania kolizji Forward Collision-Avoidance Assist 2 (FCA 2)
- funkcję bezpiecznego opuszczania pojazdu Safe Exit Warning (SEW)
- Kamery 360 stopni Surround View Monitor (SVM)
- System ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu Parking Collision-Avoidance Assist – Reverse (PCA-R)
- Czujniki parkowania dookoła pojazdu
Oczywiście sporo z tych elementów będzie oferowanych jako opcje lub też w wyższych wersjach wyposażenia.
Kia Seltos 2026 - układy napędowe. W gamie silniki benzynowe i hybryda, a także wariant AWD
W gamie znajdziemy jednostkę benzynową 1.6 T-GDI o mocach 180 lub 193 KM i maksymalnym momencie obrotowym 265 Nm. Słabszy wariant współpracować będzie z 6-biegową skrzynią manualną lub 7-stopniową DCT, zaś mocniejszy tylko z przekładnią DCT. Ofertę uzupełni wolnossący silnik 2.0 oferujący 149 KM i 179 Nm, jednak mało prawdopodobne, że trafi on do europejskiej palety. Opcjonalny napęd na cztery koła łączy się z zastosowaniem wielowahaczowego zawieszenia z tyłu oraz dostępnością trybu jazdy Terrain Mode, oferującego ustawienia parametrów jazdy dostosowanych do poruszaniu się po śniegu, błocie lub piasku.
Kia XCeed dostępna od ręki: Sprawdź ofertę
W 2026 roku do gamy dołączy wersja z hybrydowym układem napędowym, zapewniającym jeszcze większe wydajność i użyteczność na co dzień. Oprócz funkcji Vehicle-to-Load (V2L), która umożliwia zasilanie urządzeń zewnętrznych, w wersji hybrydowej zadebiutuje system Smart Regenerative Braking 3.0 – technologia nowej generacji, która automatycznie dostosowuje siłę rekuperacji do natężenia ruchu oraz danych z nawigacji.
W Polsce pojawi się jesienią 2026 roku
Produkcja nowej Kia Seltos rozpocznie się w grudniu 2025 roku po czym w ciągu 2026 roku model zadebiutuje w Korei, Ameryce Północnej, Europie i Chinach. Pierwsze egzemplarze spalinowego Seltosa trafią do polskich salonów w trzecim kwartale, natomiast Seltosa HEV w czwartym kwartale 2026 roku. Rywalami auta będą Toyota Corolla Cross, Nissan Qashqai czy nowy Volkswagen T-Roc.