Szukaj

Informacje o Kia

Obok Hyundaia to najpopularniejsza marka samochodowa z Korei Południowej, która zdobyła już dość mocną pozycję również na europejskim rynku. Mało kto jednak wie, że Kia dość późno zaczęła projektować i produkować samochody, zajmując się na początku swojej działalności m.in. częściami do rowerów, a nawet stalowymi rurami.

Historia Kii

Dzisiejsza Kia Motors wyrosła z przedsiębiorstwa Kyungsung Precision Industrial, które zostało założone w grudniu 1944 r. i po ośmiu latach zmieniło nazwę na Kia Industry Company. Przedsiębiorstwo to zaczynało działalność od produkcji (ręcznej) części do rowerów, a także innych elementów stalowych do różnych urządzeń. Od 1951 r. spółka rozszerzyła swoją działalność również o produkcję rowerów, a dziesięć lat później także o motocykle, co było wynikiem olbrzymiego popytu na jednoślady w tamtym okresie w Korei Południowej. Pierwszym tego typu pojazdem produkowanym pod szyldem Kia był model C-100, a rok później dołączył do oferty także trójkołowy K-360. Na początku lat 70. Kia skonstruowała pierwszy własny silnik.

Pierwsze samochody Kia

I właśnie początek lat 70. minionego wieku był tym czasie, kiedy Kia weszła w końcu także na rynek samochodów. Pierwszym pojazdem samochodowym była jednak ciężarówka o nazwie Tytan, co w języku koreańskim oznacza po prostu... ciężarówkę. Dopiero trzy lata później Kia dołącza do swojej oferty także samochód osobowy. Był nim model Kia Brisa, który powstał na licencji Mazdy i pod względem technologicznym bazował na Maździe Familia. W kolejnych latach do sprzedaży trafiły jeszcze m.in. Kia Brisa II czy pickup oparty konstrukcyjnie na tym modelu, który ponadto był pierwszą Kią eksportowaną na inne rynki.

W 1976 r. Kia nabyła 28,3% akcji firmy Asia Motors, koreańskiego producenta samochodów osobowych, ciężarowych, a także wojskowych i autobusów. Cały czas też trwała dość mocno współpraca z Mazdą, a także Fordem. Efektem tego było nabycie w 1983 r. przez Mazdę 7,5% udziałów firmy Kia, a w 1986 r. przez Forda 9,4% koreańskiej spółki. W 1990 r. nastąpiło zaś przekształcenie firmy w Kia Motors Corporation.

Bankructwo i fuzja z Hyundaiem

Choć w latach 90. Kia wchodzi na rynek amerykański i europejski, to jednak sytuacja finansowa spółki się pogarsza, w efekcie czego w 1997 r. staje ona skraju bankructwa. Starania o pozyskanie strategicznego partnera zaowocowały nawiązaniem bliskiej współpracy z Hyundaiem. W 1999 r. Hyundai Motor nabył 25% akcji Kii oraz Asia Motors, zwiększając w kolejnych latach swój udział w Kii do niemal 50%. Firma Asia Motors została całkowicie zlikwidowana, a produkowane przez nią samochody były od tego momentu sprzedawane pod marką Kia.

Krok ten okazał się strzałem w dziesiątkę. O ile w połowie lat 90. Kia miała na swoim koncie dopiero 3 miliony wyprodukowanych samochodów, to już 10 lat później przekroczony został poziom 5 milionów wyeksportowanych aut. Obecnie z taśm produkcyjnych wszystkich fabryk Kii zlokalizowanych na różnych kontynentach wyjeżdża rocznie ok. 1,5 mln samochodów.

Najważniejsze modele Kii

Jednym z najważniejszych współcześnie modeli jest obecnie Kia Sportage, której pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 1993 r., a więc jeszcze zanim Hyundai przejął Kię. W 1999 r. pojawia się dość popularna również w Europie Kia Rio. Jednak z perspektywy europejskiego rynku najważniejszym dziś modelem jest kompaktowa Kia Ceed (na początku sprzedawana jako cee'd), której nazwa jest skrótem od CE (Community of Europe) i ED (european design), co ma podkreślać z jednej strony miejsce jego produkcji, a z drugiej fakt, że został on zaprojektowany właśnie z myślą o europejskim kliencie.

Wcześniej, w 2003 r., do oferty dołączy jeszcze Kia Picanto oraz Kia Sorento.

Hybrydowe i elektryczne modele Kii

Kia, idąc za duchem czasu, dość mocno stawia dziś na rozwój zelektryfikowanych modeli, które w niedalekiej przyszłości mogą głównym motorem napędowym branży motoryzacyjnych. W 2016 r. do oferty dołączyły hybrydowe Kia Niro oraz Kia Optima PHEV, zaś w 2019 r. pojawiły się elektryczne Kia e-Soul oraz e-Niro.

Kia – dodatkowe informacje

Nazwa firmy Kia tak naprawdę składa się z dwóch członów. Pierwszy (ki) w języku koreańskim oznacza pochodzenie czy też powstawanie, zaś drugi (a) odnosi się do kontynentu azjatyckiego. Nazwa Kia może być więc tłumaczona jako pochodzący z Azji bądź też powstający w Azji.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Kia

Sprawdź co kierowcy
myślą o Kia

Oceny Aut 3 774 oceny

4,9
~Tomasz
SUV Facelifting 2.0 GDI 166KM 122kW
Kia Sportage III
Samochód kupiłem jako nowy w salonie, wersja najwyższa wówczas dostępna XL - zależało mi na ksenonach i bez kluczykowym uruchamianiu auta, a to było dostępne tylko w tej wersji. Samochód jak do tej pory niezawodny, nie mam obawy wsiąść do auta i pojechać z dnia na dzień w daleką podróż. Auto bardzo ciche w środku jak i na zewnątrz, do 100km/h praktycznie nie słychać silnika, powyżej 100km/h trochę gorzej. Pomimo, że nie wygląda na zbyt duży, wewnątrz naprawdę sporo miejsca - cztery dorosłe osoby podróżują komfortowo ale pięciu dorosłych pasażerów też nie będzie narzekać. Moja wersja posiada również przeszklony dach co dodatkowo rozjaśnia wnętrze i sprawia, że auto wydaje się być weselsze w środku (bardzo fajna sprawa, następne auto też będzie z takim dachem). Silnik 2.0 GDI jest bardzo elastyczny i dużo wybacza, zwłaszcza to, że kierowca nie zredukował biegu. Spalanie najniższe zarejestrowane przeze mnie to 6,7l/100km, ale to przy długiej jeździe z prędkością 50-70 km/h, na trasie 100-120 km/h 8-9l/100km. Jedyny mankament, który nieznacznie przyćmiewa zalety to skrzynia biegów, zwłaszcza pierwszy bieg czasem "haczy" i żeby go wrzucić trzeba ponownie puścić i nacisnąć sprzęgło, serwis mówi że te modele tak mają i trzeba się do tego przyzwyczaić. Zresztą to występowało od czasu kupna auta. Poza tym nie ma się do czego przyczepić. Jako drugie auto mam skodę kodiaq, kijanka bije na głowę skodę pod względem wyciszenia i wygody siedzeń.
3,6
~TSK
Terenowy 3.3 i V6 245KM 180kW
Kia Sorento I
Trochę szumi przy dużych prędkościach, ale jest bardzo wygodne. Największy problem to wady wrodzone tego samochodu, czyli rdza (mimo rzekomego ocynku), problemy z silnikiem opisane w temacie silnika. Inny problem to polskie fora dyskusyjne, które są pełne sprzedawców podszywających się za życzliwych pomocnych doradców, jednocześnie polecających zakup jakichś aut z ogłoszeń. Sprytne działanie bo chwała sprzedawcę dopiero jak ktoś na forum zapyta o jego auto, sprzedawca wtedy śmiesznie udaje że nie zagląda na forum.
3,6
~TSK
Terenowy 3.3 i V6 245KM 180kW
Kia Sorento I
Trochę szumi przy dużych prędkościach, ale jest bardzo wygodne. Największy problem to wady wrodzone tego samochodu, czyli rdza (mimo rzekomego ocynku), problemy z silnikiem opisane w temacie silnika. Inny problem to polskie fora dyskusyjne, które są pełne sprzedawców podszywających się za życzliwych pomocnych doradców, jednocześnie polecających zakup jakichś aut z ogłoszeń. Sprytne działanie bo chwała sprzedawcę dopiero jak ktoś na forum zapyta o jego auto, sprzedawca wtedy śmiesznie udaje że nie zagląda na forum.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Kia przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena