Szukaj

Informacje o Kia

Obok Hyundaia to najpopularniejsza marka samochodowa z Korei Południowej, która zdobyła już dość mocną pozycję również na europejskim rynku. Mało kto jednak wie, że Kia dość późno zaczęła projektować i produkować samochody, zajmując się na początku swojej działalności m.in. częściami do rowerów, a nawet stalowymi rurami.

Historia Kii

Dzisiejsza Kia Motors wyrosła z przedsiębiorstwa Kyungsung Precision Industrial, które zostało założone w grudniu 1944 r. i po ośmiu latach zmieniło nazwę na Kia Industry Company. Przedsiębiorstwo to zaczynało działalność od produkcji (ręcznej) części do rowerów, a także innych elementów stalowych do różnych urządzeń. Od 1951 r. spółka rozszerzyła swoją działalność również o produkcję rowerów, a dziesięć lat później także o motocykle, co było wynikiem olbrzymiego popytu na jednoślady w tamtym okresie w Korei Południowej. Pierwszym tego typu pojazdem produkowanym pod szyldem Kia był model C-100, a rok później dołączył do oferty także trójkołowy K-360. Na początku lat 70. Kia skonstruowała pierwszy własny silnik.

Pierwsze samochody Kia

I właśnie początek lat 70. minionego wieku był tym czasie, kiedy Kia weszła w końcu także na rynek samochodów. Pierwszym pojazdem samochodowym była jednak ciężarówka o nazwie Tytan, co w języku koreańskim oznacza po prostu... ciężarówkę. Dopiero trzy lata później Kia dołącza do swojej oferty także samochód osobowy. Był nim model Kia Brisa, który powstał na licencji Mazdy i pod względem technologicznym bazował na Maździe Familia. W kolejnych latach do sprzedaży trafiły jeszcze m.in. Kia Brisa II czy pickup oparty konstrukcyjnie na tym modelu, który ponadto był pierwszą Kią eksportowaną na inne rynki.

W 1976 r. Kia nabyła 28,3% akcji firmy Asia Motors, koreańskiego producenta samochodów osobowych, ciężarowych, a także wojskowych i autobusów. Cały czas też trwała dość mocno współpraca z Mazdą, a także Fordem. Efektem tego było nabycie w 1983 r. przez Mazdę 7,5% udziałów firmy Kia, a w 1986 r. przez Forda 9,4% koreańskiej spółki. W 1990 r. nastąpiło zaś przekształcenie firmy w Kia Motors Corporation.

Bankructwo i fuzja z Hyundaiem

Choć w latach 90. Kia wchodzi na rynek amerykański i europejski, to jednak sytuacja finansowa spółki się pogarsza, w efekcie czego w 1997 r. staje ona skraju bankructwa. Starania o pozyskanie strategicznego partnera zaowocowały nawiązaniem bliskiej współpracy z Hyundaiem. W 1999 r. Hyundai Motor nabył 25% akcji Kii oraz Asia Motors, zwiększając w kolejnych latach swój udział w Kii do niemal 50%. Firma Asia Motors została całkowicie zlikwidowana, a produkowane przez nią samochody były od tego momentu sprzedawane pod marką Kia.

Krok ten okazał się strzałem w dziesiątkę. O ile w połowie lat 90. Kia miała na swoim koncie dopiero 3 miliony wyprodukowanych samochodów, to już 10 lat później przekroczony został poziom 5 milionów wyeksportowanych aut. Obecnie z taśm produkcyjnych wszystkich fabryk Kii zlokalizowanych na różnych kontynentach wyjeżdża rocznie ok. 1,5 mln samochodów.

Najważniejsze modele Kii

Jednym z najważniejszych współcześnie modeli jest obecnie Kia Sportage, której pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 1993 r., a więc jeszcze zanim Hyundai przejął Kię. W 1999 r. pojawia się dość popularna również w Europie Kia Rio. Jednak z perspektywy europejskiego rynku najważniejszym dziś modelem jest kompaktowa Kia Ceed (na początku sprzedawana jako cee'd), której nazwa jest skrótem od CE (Community of Europe) i ED (european design), co ma podkreślać z jednej strony miejsce jego produkcji, a z drugiej fakt, że został on zaprojektowany właśnie z myślą o europejskim kliencie.

Wcześniej, w 2003 r., do oferty dołączy jeszcze Kia Picanto oraz Kia Sorento.

Hybrydowe i elektryczne modele Kii

Kia, idąc za duchem czasu, dość mocno stawia dziś na rozwój zelektryfikowanych modeli, które w niedalekiej przyszłości mogą głównym motorem napędowym branży motoryzacyjnych. W 2016 r. do oferty dołączyły hybrydowe Kia Niro oraz Kia Optima PHEV, zaś w 2019 r. pojawiły się elektryczne Kia e-Soul oraz e-Niro.

Kia – dodatkowe informacje

Nazwa firmy Kia tak naprawdę składa się z dwóch członów. Pierwszy (ki) w języku koreańskim oznacza pochodzenie czy też powstawanie, zaś drugi (a) odnosi się do kontynentu azjatyckiego. Nazwa Kia może być więc tłumaczona jako pochodzący z Azji bądź też powstający w Azji.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Kia

Sprawdź co kierowcy
myślą o Kia

Oceny Aut 3 646 ocen

4,7
~Darecki
SUV 1.6 GDI 132KM 97kW
Kia Sportage IV
samochód posiadam od nowości jestem bardzo zadowolony.Jest bardzo pojemny a przy tym wygodny jak dla mnie komfortowy.Olej wymieniam co 10000 tyś.km.Objechałem nmi Chorwację i Bośnię 2018 i 2019 przejechałem tam około 8000tyś.km.auto sprawuje się super,co do spalania paliwa zależy od kierowcy jest wrażliwy na pedał gazu.Można nim przejechać 100km.nie przekraczając 100km/h i spali 7,2 a można nim przejechać następne 100 km jadąc 150km/h i spali prawie 9 litrów. Auto jest warte tych pieniędzy mam wersję z pakietem M jest po prostu wygodne i pakowne.Najmniejsze spalanie jakie uzyskałem to 6,2 nie przekraczając 80km/h jadąc równo jak'' EMERYT''.Na tą chwilę pierwszy przegląd 30000tyś/km
2,8
~Grzegorz
Kombi Facelifting 1.4 DOHC 100KM 74kW
Kia Ceed II
Jeśli chodzi o stylistykę samochód zaprojektowany bardzo fajnie, wygląd możne się podobać. Reszta już mniej ciekawa. Blachy lakier slaby. Jakość plastików w środku lepsza niż w starszych wersjach, ale na kolana nie powala. Deska z zegarami niby czytelna, ale zegar duży jak na dworcu kolejowym. Wielkość też dziwna sprawa: samochód bardzo duży , można w niego wiele zapakować i tu pojawia się problem - siada na sprężynach. Trze brzuchem po asfalcie, obniża się jakby miał hydrauliczne .zawieszenie (Citroen C5). No ale to nie Citroen ani nie ma takiego zawieszenia. Kolejna rzecz silnik. Reklamowany że prosty , bezawaryjny i polecany. W tym samochodzie przypomina silnik od kosiarki do trawy, jak do tak dużego samochodu pakować zwykły MPI i do tego malutki. Na pusto jeszcze jakoś ciągnie, chociaż przyspieszenie należny tu podawać w godzinach a nie sekundach. Po załadowaniu masakra, oczywiście w lecie jeszcze włączona klima i motorek umiera. Zużycie paliwa przemilczę. Samochód dla emeryta.
4,5
~Bufet
Liftback 3.3 T-GDi 366KM 269kW
Kia Stinger
5+ Za taką cenę nie kupisz nic co by mogło się zbliżyć do tego samochodu. Jeżeli jednak rozważasz zakup tzw. rozsądnego auta dla rodziny typu VAN czy SUV, choćby ze względu na bagażnik, to odpuść sobie te auto. To są dwa różne światy od samego asfaltu po koniec dachu. Jeżeli jednak chcesz naprawdę dobrze pojeździć, naprawdę komfortowo (zawieszenie jest rewelacyjne- nie twarde), nie sam, ale w większym składzie, nawet z dziećmi na pokładzie.... gorąco polecam. Za taką cenę nie kupisz nic godniejszego uwagi. Fanów mniejszej ilości adrenaliny, ale lubiących dobrze wykonane i fajnie wyglądające samochody serdecznie polecam wersję z dwulitrowym silnikiem benzynowym. Tam też jest radość, ale trochę bardziej okiełzana, a co baaardzo istotne, za kwotę niższą o jakieś 40.000 do 50.000 PLN od wersji 3,3 litra.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Kia przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena