Szukaj

Informacje o Kia

Obok Hyundaia to najpopularniejsza marka samochodowa z Korei Południowej, która zdobyła już dość mocną pozycję również na europejskim rynku. Mało kto jednak wie, że Kia dość późno zaczęła projektować i produkować samochody, zajmując się na początku swojej działalności m.in. częściami do rowerów, a nawet stalowymi rurami.

Historia Kii

Dzisiejsza Kia Motors wyrosła z przedsiębiorstwa Kyungsung Precision Industrial, które zostało założone w grudniu 1944 r. i po ośmiu latach zmieniło nazwę na Kia Industry Company. Przedsiębiorstwo to zaczynało działalność od produkcji (ręcznej) części do rowerów, a także innych elementów stalowych do różnych urządzeń. Od 1951 r. spółka rozszerzyła swoją działalność również o produkcję rowerów, a dziesięć lat później także o motocykle, co było wynikiem olbrzymiego popytu na jednoślady w tamtym okresie w Korei Południowej. Pierwszym tego typu pojazdem produkowanym pod szyldem Kia był model C-100, a rok później dołączył do oferty także trójkołowy K-360. Na początku lat 70. Kia skonstruowała pierwszy własny silnik.

Pierwsze samochody Kia

I właśnie początek lat 70. minionego wieku był tym czasie, kiedy Kia weszła w końcu także na rynek samochodów. Pierwszym pojazdem samochodowym była jednak ciężarówka o nazwie Tytan, co w języku koreańskim oznacza po prostu... ciężarówkę. Dopiero trzy lata później Kia dołącza do swojej oferty także samochód osobowy. Był nim model Kia Brisa, który powstał na licencji Mazdy i pod względem technologicznym bazował na Maździe Familia. W kolejnych latach do sprzedaży trafiły jeszcze m.in. Kia Brisa II czy pickup oparty konstrukcyjnie na tym modelu, który ponadto był pierwszą Kią eksportowaną na inne rynki.

W 1976 r. Kia nabyła 28,3% akcji firmy Asia Motors, koreańskiego producenta samochodów osobowych, ciężarowych, a także wojskowych i autobusów. Cały czas też trwała dość mocno współpraca z Mazdą, a także Fordem. Efektem tego było nabycie w 1983 r. przez Mazdę 7,5% udziałów firmy Kia, a w 1986 r. przez Forda 9,4% koreańskiej spółki. W 1990 r. nastąpiło zaś przekształcenie firmy w Kia Motors Corporation.

Bankructwo i fuzja z Hyundaiem

Choć w latach 90. Kia wchodzi na rynek amerykański i europejski, to jednak sytuacja finansowa spółki się pogarsza, w efekcie czego w 1997 r. staje ona skraju bankructwa. Starania o pozyskanie strategicznego partnera zaowocowały nawiązaniem bliskiej współpracy z Hyundaiem. W 1999 r. Hyundai Motor nabył 25% akcji Kii oraz Asia Motors, zwiększając w kolejnych latach swój udział w Kii do niemal 50%. Firma Asia Motors została całkowicie zlikwidowana, a produkowane przez nią samochody były od tego momentu sprzedawane pod marką Kia.

Krok ten okazał się strzałem w dziesiątkę. O ile w połowie lat 90. Kia miała na swoim koncie dopiero 3 miliony wyprodukowanych samochodów, to już 10 lat później przekroczony został poziom 5 milionów wyeksportowanych aut. Obecnie z taśm produkcyjnych wszystkich fabryk Kii zlokalizowanych na różnych kontynentach wyjeżdża rocznie ok. 1,5 mln samochodów.

Najważniejsze modele Kii

Jednym z najważniejszych współcześnie modeli jest obecnie Kia Sportage, której pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 1993 r., a więc jeszcze zanim Hyundai przejął Kię. W 1999 r. pojawia się dość popularna również w Europie Kia Rio. Jednak z perspektywy europejskiego rynku najważniejszym dziś modelem jest kompaktowa Kia Ceed (na początku sprzedawana jako cee'd), której nazwa jest skrótem od CE (Community of Europe) i ED (european design), co ma podkreślać z jednej strony miejsce jego produkcji, a z drugiej fakt, że został on zaprojektowany właśnie z myślą o europejskim kliencie.

Wcześniej, w 2003 r., do oferty dołączy jeszcze Kia Picanto oraz Kia Sorento.

Hybrydowe i elektryczne modele Kii

Kia, idąc za duchem czasu, dość mocno stawia dziś na rozwój zelektryfikowanych modeli, które w niedalekiej przyszłości mogą głównym motorem napędowym branży motoryzacyjnych. W 2016 r. do oferty dołączyły hybrydowe Kia Niro oraz Kia Optima PHEV, zaś w 2019 r. pojawiły się elektryczne Kia e-Soul oraz e-Niro.

Kia – dodatkowe informacje

Nazwa firmy Kia tak naprawdę składa się z dwóch członów. Pierwszy (ki) w języku koreańskim oznacza pochodzenie czy też powstawanie, zaś drugi (a) odnosi się do kontynentu azjatyckiego. Nazwa Kia może być więc tłumaczona jako pochodzący z Azji bądź też powstający w Azji.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Kia

Sprawdź co kierowcy
myślą o Kia

Oceny Aut 4 573 oceny

4,1
~Tomas
Kia Optima II
Kombi 2.0 163KM 120kW
Bardzo udany samochód jak na 2017 rok produkcji. Ja jestem tradycjonalista motoryzacyjny i muszę mieć samochód przede wszystkim bezawaryjny, czyli wolnossąca benzyna. Optima JF w kombi z tego obowiązku się wywiązuje znakomicie, żadnych awarii, tylko serwis filtrowo-olejowy, klocki tarcze itp. Silnik 2.0 CVVL to nie jest demon przyśpieszenia, ale jest prosty, dobrze pomyślany i dobrze złożony - przypomina stare japończyki. Jest multum miejsca, w trasie pali zaskakująco mało, dobrze wyposażony i wygodny. Duży bagażnik z roletą oddzielającą od części pasażerskiej. Czego chcieć więcej? No szkoda, że materiały już nie tej jakości co w starszych samochodach, np. honda accord czy toyota avensis, mogłaby mieć też przesuwny podłokietnik. Po 3 latach użytkowania nie widzę specjalnie innych wad.
2,4
~ms
Kia Stonic
Crossover Facelifting 1.2 DPI 84KM 62kW
Auto zachwalane, kupilem za 90 tys nic w tym czasie nie kupiłbym w tej cenie z takim wyposażaniem. pół roku czekania bo to z Korei. na początku zachwyt, ktory szybko przerodził sie w zwątpienie i oburzenie. Auto mocno plastikowe i niestety po 10 tysiacach trzeszczące. Ogumienie jakie kupilem niby dobra firma Michelin do wymiany nie rowne wycieranie bieżnika, halas nie znośny przy dużych prędkościach. Auto praktycznie nie wyciszone, przy 100 km/h nic nie słychać oprócz oporu powietrza. Największy problem to nie wchodzący wsteczny, serwis smarował, smarował l, twierdzili ze po kilku tysiącach wyrobi. sie aż w końcu poddal sie i powiedział ze nie da sie nic zrobic te auta tak mają i nie jest to usterka, trzeba zaakceptować, tylko jak ja mam to zaakceptować jak juz kilka razy najadłem sie strachu jak trzeba było szybko wykręcić autem!!!. silnik do spokojnej jazdy ok do innej muł. Nie polecam, a serwis Lublin to poziom zero!
4,9
~Antonio
Kia Sportage IV
SUV Facelifting 1.6 T-GDI 177KM 130kW
Kupiłem w polskim salonie wersję z 7 biegowym automatem z przednim napędem Business Line z Full LED, klapa elektryczna i podgrzewane fotele. Według mnie rewelacyjne auto z bardzo dobrym stosunkiem jakości do ceny. Przestronny wygodny i z dużym bagażnikiem. W zasadzie przez ten okres użytkowania bezawaryjny - nigdy mnie zawiódł na trasie. Po 50 tyś km pojawiły się problemy z szarpaniem skrzyni biegów ale po wgraniu trzeciej aktualizacji oprogramowania serwis opanował sytuację. Silnik może coś tam pali ale jest bardzo dynamiczny jak na to auto - można pewnie i szybko wyprzedzać. Światła FULL LED fantastyczne - daleki i szeroki zasięg. Przy tej mocy warto zakupić wersję AWD bo przy gorszej pogodzie i wyprzedzaniu auto o tej mocy trochę traci przyczepność. Jakość materiałów na przyzwoitym poziomie.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Kia przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena