Szukaj

Informacje o Kia

Obok Hyundaia to najpopularniejsza marka samochodowa z Korei Południowej, która zdobyła już dość mocną pozycję również na europejskim rynku. Mało kto jednak wie, że Kia dość późno zaczęła projektować i produkować samochody, zajmując się na początku swojej działalności m.in. częściami do rowerów, a nawet stalowymi rurami.

Historia Kii

Dzisiejsza Kia Motors wyrosła z przedsiębiorstwa Kyungsung Precision Industrial, które zostało założone w grudniu 1944 r. i po ośmiu latach zmieniło nazwę na Kia Industry Company. Przedsiębiorstwo to zaczynało działalność od produkcji (ręcznej) części do rowerów, a także innych elementów stalowych do różnych urządzeń. Od 1951 r. spółka rozszerzyła swoją działalność również o produkcję rowerów, a dziesięć lat później także o motocykle, co było wynikiem olbrzymiego popytu na jednoślady w tamtym okresie w Korei Południowej. Pierwszym tego typu pojazdem produkowanym pod szyldem Kia był model C-100, a rok później dołączył do oferty także trójkołowy K-360. Na początku lat 70. Kia skonstruowała pierwszy własny silnik.

Pierwsze samochody Kia

I właśnie początek lat 70. minionego wieku był tym czasie, kiedy Kia weszła w końcu także na rynek samochodów. Pierwszym pojazdem samochodowym była jednak ciężarówka o nazwie Tytan, co w języku koreańskim oznacza po prostu... ciężarówkę. Dopiero trzy lata później Kia dołącza do swojej oferty także samochód osobowy. Był nim model Kia Brisa, który powstał na licencji Mazdy i pod względem technologicznym bazował na Maździe Familia. W kolejnych latach do sprzedaży trafiły jeszcze m.in. Kia Brisa II czy pickup oparty konstrukcyjnie na tym modelu, który ponadto był pierwszą Kią eksportowaną na inne rynki.

W 1976 r. Kia nabyła 28,3% akcji firmy Asia Motors, koreańskiego producenta samochodów osobowych, ciężarowych, a także wojskowych i autobusów. Cały czas też trwała dość mocno współpraca z Mazdą, a także Fordem. Efektem tego było nabycie w 1983 r. przez Mazdę 7,5% udziałów firmy Kia, a w 1986 r. przez Forda 9,4% koreańskiej spółki. W 1990 r. nastąpiło zaś przekształcenie firmy w Kia Motors Corporation.

Bankructwo i fuzja z Hyundaiem

Choć w latach 90. Kia wchodzi na rynek amerykański i europejski, to jednak sytuacja finansowa spółki się pogarsza, w efekcie czego w 1997 r. staje ona skraju bankructwa. Starania o pozyskanie strategicznego partnera zaowocowały nawiązaniem bliskiej współpracy z Hyundaiem. W 1999 r. Hyundai Motor nabył 25% akcji Kii oraz Asia Motors, zwiększając w kolejnych latach swój udział w Kii do niemal 50%. Firma Asia Motors została całkowicie zlikwidowana, a produkowane przez nią samochody były od tego momentu sprzedawane pod marką Kia.

Krok ten okazał się strzałem w dziesiątkę. O ile w połowie lat 90. Kia miała na swoim koncie dopiero 3 miliony wyprodukowanych samochodów, to już 10 lat później przekroczony został poziom 5 milionów wyeksportowanych aut. Obecnie z taśm produkcyjnych wszystkich fabryk Kii zlokalizowanych na różnych kontynentach wyjeżdża rocznie ok. 1,5 mln samochodów.

Najważniejsze modele Kii

Jednym z najważniejszych współcześnie modeli jest obecnie Kia Sportage, której pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 1993 r., a więc jeszcze zanim Hyundai przejął Kię. W 1999 r. pojawia się dość popularna również w Europie Kia Rio. Jednak z perspektywy europejskiego rynku najważniejszym dziś modelem jest kompaktowa Kia Ceed (na początku sprzedawana jako cee'd), której nazwa jest skrótem od CE (Community of Europe) i ED (european design), co ma podkreślać z jednej strony miejsce jego produkcji, a z drugiej fakt, że został on zaprojektowany właśnie z myślą o europejskim kliencie.

Wcześniej, w 2003 r., do oferty dołączy jeszcze Kia Picanto oraz Kia Sorento.

Hybrydowe i elektryczne modele Kii

Kia, idąc za duchem czasu, dość mocno stawia dziś na rozwój zelektryfikowanych modeli, które w niedalekiej przyszłości mogą głównym motorem napędowym branży motoryzacyjnych. W 2016 r. do oferty dołączyły hybrydowe Kia Niro oraz Kia Optima PHEV, zaś w 2019 r. pojawiły się elektryczne Kia e-Soul oraz e-Niro.

Kia – dodatkowe informacje

Nazwa firmy Kia tak naprawdę składa się z dwóch członów. Pierwszy (ki) w języku koreańskim oznacza pochodzenie czy też powstawanie, zaś drugi (a) odnosi się do kontynentu azjatyckiego. Nazwa Kia może być więc tłumaczona jako pochodzący z Azji bądź też powstający w Azji.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Kia

Sprawdź co kierowcy
myślą o Kia

Oceny Aut 4 300 ocen

4,9
~Darek
Kia Ceed III
Kombi Facelifting 1.5 T-GDI 160KM 118kW
Przestrzenne, dobrze wyposażone, rodzinne kombi. Po Tipo i Joggerze najtańsze kombi na rynku w tym segmencie. Samochód wymiarami w zasadzie taki jak Octavia combi lecz widoczna jest przepaść cenowa, nie koniecznie już jakościowa gdyż miałem okazję pojeździć oboma modelami. Uważam, że auto jest solidnie wykonane, nie można przyczepić się do jakości użytych materiałów czy też komfortu, wiadomo jakieś drobne detale zawsze się znajdą ale to bardzo przyjemny samochód o dosyć ciekawej stylistyce. Dużym minusem jak dla mnie jest system audio z 6 głośnikami, android auto działa bez zastrzeżeń jednak co do jakości dźwięku, to po prostu nie gra jak trzeba.
4,3
~Franek
Kia Stonic
Crossover Facelifting 1.2 DPI 84KM 62kW
Fajny i prosty samochodzik do miasta. Plusy: ladny wyglad, przestronne wnetrze, podwyzszone zawieszenie, nieskomplikowana konstrukcja. Wady: slaby silnik, skrzynia 5, ktora przy 110 km/h na 5 biegu daje silnikowi juz 4000 obrotow, przez co spalanie i halas bardzo wzrastaja. Naped to w zasadzi glowna wada i powoduje ona, ze samochod za takie (jednak niemale) pieniadze sprawia wrazenie jazdy tanim samochodem z poprzedniej epoki. Moze 1.0 turbo jezdzi lepiej, no i ma juz 6 biegow - to prawdopodobnie ratuje sytuacje. Ja bym wersji 1.2 nie kupil, chyba, ze tylko i wylacznie do miasta i spopkojnego toczenia sie z punktu A do punktu B jesli cena bylaby istotnie nizsza od wersji 1.0 turbo. Samochod wynajety.
4,1
~wolo
Kia Sportage V
SUV Plug-In 1.6 T-GDI PHEV 265KM 195kW
Auto polecam. Może nastawienie było zbyt optymistyczne i jest kilka bolączek - co jednak nie przysłania faktu że auto jest godne polecenia. Opiszę tutaj głównie silniki. Elektryczny - rewelacja - niby 90KM ale naprawdę dobrze rozpędza samochód. Czy pobiera dużo energii - nie mam porównania. Jak się mocno przyciśnięcie to na bateriach 30km i prądzie. Jak nie - to nawet 70km. A spalinowy - w dobie gdzie naprawdę podobne auta mieszczą się w 8 litrach - tutaj trzeba bardzo eko jeździć żeby taki wynik osiągnąć. Autostrada to 10-12 litrów. Jeżdżę głównie koło przysłowiowego komina więc głównie na elektryku (ładowanie w domu z paneli) ale każdy wyjazd poza zasięg baterii to wir w baku a bak zmniejszony do 40 litrów więc częstsze tankowanie. Na elektrycznym natomiast można zrobić przy bardzo eko-jeździe 70-75km, 65 km jest spokojnie do osiągnięcia. Napęd na 4 koła - bardzo dobra sprawa - nie jak w Peugeocie silnik z tyłu napęd na niby 4 koła - jak masz prąd. Auto przestrzenne, wygodne ale widać oszczędności naprawdę zupełnie nielogiczne - brak lampek led przy lusterkach które trzeba włączyć ..... przełącznikiem. Brak amortyzatora przy przedniej masce (VW golf z 2019 to ma), gdzie tylko można - brak wierzchniej warstwy lakieru, brak zabezpieczenia antykorozyjnego podwozia itd. Kiepsko działający asystent pasa ruchu. Rewelacyjne światła - w nocy komfort nieziemski - łącznie z wycinaniem aut jadących z naprzeciwka. Fotele wygodne, dużo miejsca w środku.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Kia przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena