Szukaj

Informacje o Kia

Obok Hyundaia to najpopularniejsza marka samochodowa z Korei Południowej, która zdobyła już dość mocną pozycję również na europejskim rynku. Mało kto jednak wie, że Kia dość późno zaczęła projektować i produkować samochody, zajmując się na początku swojej działalności m.in. częściami do rowerów, a nawet stalowymi rurami.

Historia Kii

Dzisiejsza Kia Motors wyrosła z przedsiębiorstwa Kyungsung Precision Industrial, które zostało założone w grudniu 1944 r. i po ośmiu latach zmieniło nazwę na Kia Industry Company. Przedsiębiorstwo to zaczynało działalność od produkcji (ręcznej) części do rowerów, a także innych elementów stalowych do różnych urządzeń. Od 1951 r. spółka rozszerzyła swoją działalność również o produkcję rowerów, a dziesięć lat później także o motocykle, co było wynikiem olbrzymiego popytu na jednoślady w tamtym okresie w Korei Południowej. Pierwszym tego typu pojazdem produkowanym pod szyldem Kia był model C-100, a rok później dołączył do oferty także trójkołowy K-360. Na początku lat 70. Kia skonstruowała pierwszy własny silnik.

Pierwsze samochody Kia

I właśnie początek lat 70. minionego wieku był tym czasie, kiedy Kia weszła w końcu także na rynek samochodów. Pierwszym pojazdem samochodowym była jednak ciężarówka o nazwie Tytan, co w języku koreańskim oznacza po prostu... ciężarówkę. Dopiero trzy lata później Kia dołącza do swojej oferty także samochód osobowy. Był nim model Kia Brisa, który powstał na licencji Mazdy i pod względem technologicznym bazował na Maździe Familia. W kolejnych latach do sprzedaży trafiły jeszcze m.in. Kia Brisa II czy pickup oparty konstrukcyjnie na tym modelu, który ponadto był pierwszą Kią eksportowaną na inne rynki.

W 1976 r. Kia nabyła 28,3% akcji firmy Asia Motors, koreańskiego producenta samochodów osobowych, ciężarowych, a także wojskowych i autobusów. Cały czas też trwała dość mocno współpraca z Mazdą, a także Fordem. Efektem tego było nabycie w 1983 r. przez Mazdę 7,5% udziałów firmy Kia, a w 1986 r. przez Forda 9,4% koreańskiej spółki. W 1990 r. nastąpiło zaś przekształcenie firmy w Kia Motors Corporation.

Bankructwo i fuzja z Hyundaiem

Choć w latach 90. Kia wchodzi na rynek amerykański i europejski, to jednak sytuacja finansowa spółki się pogarsza, w efekcie czego w 1997 r. staje ona skraju bankructwa. Starania o pozyskanie strategicznego partnera zaowocowały nawiązaniem bliskiej współpracy z Hyundaiem. W 1999 r. Hyundai Motor nabył 25% akcji Kii oraz Asia Motors, zwiększając w kolejnych latach swój udział w Kii do niemal 50%. Firma Asia Motors została całkowicie zlikwidowana, a produkowane przez nią samochody były od tego momentu sprzedawane pod marką Kia.

Krok ten okazał się strzałem w dziesiątkę. O ile w połowie lat 90. Kia miała na swoim koncie dopiero 3 miliony wyprodukowanych samochodów, to już 10 lat później przekroczony został poziom 5 milionów wyeksportowanych aut. Obecnie z taśm produkcyjnych wszystkich fabryk Kii zlokalizowanych na różnych kontynentach wyjeżdża rocznie ok. 1,5 mln samochodów.

Najważniejsze modele Kii

Jednym z najważniejszych współcześnie modeli jest obecnie Kia Sportage, której pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 1993 r., a więc jeszcze zanim Hyundai przejął Kię. W 1999 r. pojawia się dość popularna również w Europie Kia Rio. Jednak z perspektywy europejskiego rynku najważniejszym dziś modelem jest kompaktowa Kia Ceed (na początku sprzedawana jako cee'd), której nazwa jest skrótem od CE (Community of Europe) i ED (european design), co ma podkreślać z jednej strony miejsce jego produkcji, a z drugiej fakt, że został on zaprojektowany właśnie z myślą o europejskim kliencie.

Wcześniej, w 2003 r., do oferty dołączy jeszcze Kia Picanto oraz Kia Sorento.

Hybrydowe i elektryczne modele Kii

Kia, idąc za duchem czasu, dość mocno stawia dziś na rozwój zelektryfikowanych modeli, które w niedalekiej przyszłości mogą głównym motorem napędowym branży motoryzacyjnych. W 2016 r. do oferty dołączyły hybrydowe Kia Niro oraz Kia Optima PHEV, zaś w 2019 r. pojawiły się elektryczne Kia e-Soul oraz e-Niro.

Kia – dodatkowe informacje

Nazwa firmy Kia tak naprawdę składa się z dwóch członów. Pierwszy (ki) w języku koreańskim oznacza pochodzenie czy też powstawanie, zaś drugi (a) odnosi się do kontynentu azjatyckiego. Nazwa Kia może być więc tłumaczona jako pochodzący z Azji bądź też powstający w Azji.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Kia

Sprawdź co kierowcy
myślą o Kia

Oceny Aut 3 933 oceny

4,7
~Karol
Hatchback 1.4 DOHC 100KM 74kW
Kia Ceed III
Kupiłem ten samochód w wersji wyposażenia M z przebiegiem niecałych 20k. Wcześniej jeździł jako samochód w wypożyczalni - świadom tego faktu zdecydowałem się na jego zakup. Ceed'em jeżdżę już nieco ponad 2 lata. Samochód jest z tych gdzie wsiadasz, odpalasz i jedziesz gdzie chcesz. Dzielnie radzi sobie w codziennym użytkowaniu, ale jest nieco delikatny. Wersja hatchback niestety nie powala przestrzenią w bagażniku. Jeżeli wozisz coś dużego (często) i musisz dociskać klapę na siłę to po pewnym czasie plastiki mogą wyskoczyć ze swoich mocowań i będzie trzeszczeć. Ogólnie oceniam ten samochód wysoko. W codziennej, częstej jeździe po pewnym czasie coś może się pokazać, najczęściej są to małe rzeczy - ale wkurzające (coś trzeszczy, skrzypi... :) 1.4 przy umiejętnym traktowaniu (i nie zajeżdżaniu go pseudo eco drivingim) jest przyjemnym i ekonomicznym motorem.
4,6
~LTMek
Crossover 1.6 T-GDI 204KM 150kW
Kia XCeed
Cena/jakość/możliwości nie ma konkurencji... Wady raczej minimalne i zależne od tego, co konkretnie dla nas ma największe znaczenie. Tak, jak w materiale z autocentrum - jeśli komuś wersja 204 KM nie jest potrzebna, to przeznaczając tą kwotę(różnicy w wersji silnika) na dodatkowe wyposażenie na pewno nie będziemy żałować. Być może rozważyłbym opcję dopłacenia do Business Line, ale Android Auto bije na głowę mało intuicyjną nawigację z oferty Kia. Plus naturalnie jej aktualizacja jest ograniczona czasowo... Kluczyk miast przycisku też nie jest jakoś specjalnie upierdliwy, a jeśli nie planujemy rozstawać się z autem nawet za X lat, to ew. naprawa wyjdzie nas taniej. Opony 18 w zestawie bdb, na zimę dobrze wybrać coś podobnej jakości, bo przy tej mocy ma to znaczenie.
4,8
~PepsPro
Sedan 1.7 VGT CRDi 141KM 104kW
Kia Optima II
Świetne auto. Mam wersję "najbiedniejszą", czyli M, ale nic więcej nie potrzebuje. Mocy jest wystarczająco aby komfortowo poruszać się po autostradzie. Spalanie bajka, 5 litrów trasa, miasto 7. Serwis jest w rozsądnych pieniądzach. Dwie rzeczy które mnie w Optimie JF urzekły totalnie to ilość miejsca w kabinie pasażerskiej i bagażnik. Wielkie brawa. Pojechałem po rower pod Decathlon, kupiłem, wyszedłem z nim na parking, złożyłem tylną kanapę, włożyłem rower do bagażnika (góral ramą XL, koła 28"), zamknąłem bagażnik. Obok stał pewien pan swoim nowym Dusterem, również kupił rower, niestety musiał zdemontować przednie koło aby się zabrać :) Wygląd Optimy to oczywiście rzecz gustu, mnie jednak odpowiada on bardzo, piękna linia nadwozia, opadający dach jak w grand coupé, śliczna dupcia i zadziorny pyszczek. Jest super. Materiały w środku dobrej jakości, nic nie trzeszczy :) Ogólnie jestem bardzo zadowolony i bardzo żałuję że następca, Kia K5 nie jest oferowany w europie...
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Kia przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena