Uruchomiona nie dawno bo w 2004 roku w zakładach Dacii w Pitesti w Rumunii w bliskiej współpracy z francuskim koncernem Renault produkcja Logana, mimo początkowych pewnych nie najlepszych uwarunkowań w 2005 roku rozwinęła się niespodziewanie czego dowodem są powstające jak „grzyby po deszczu „ nowe montownie w Rosji, Maroku, Kolumbii.
Równolegle z pełną przebojowością rozwijana jest sprzedaż w różnych częściach świata w Europie Zachodniej , Środkowej i Wschodniej, Afryce, Ameryce Łacińskiej oraz na Środkowym Wschodzie, co potwierdza potencjał tego modelu w zdobywaniu nowych rynków, a jak zapowiadają wkrótce bo w tym roku nastąpi otwarcie montowni w Iranie a pod koniec 2007 w Indiach i Brazylii.
Również w naszym Kraju coraz częściej spotykamy na drogach polskich charakterystyczną trochę ciężkawą przeważnie błękitną sylwetkę Dacii. Nie tylko cena ale możliwości trakcyjne tego o stosunkowo umiarkowanej cenie pojazdu zachęcają do jego nabycia. Ponadto w ubiegłym roku wyczyn naszej grupy zawodników z Poznania kierowanych przez Zbigniewa Szwagierczaka wygrywając wyścig w Niemczech i dzieląc się swoimi wrażeniami z tego sukcesu - w pewnym sensie – przekonała niedowiarków, że jest to pojazd którym można się również „wyżyć" sportowo. A tak na marginesie to wielka szkoda, że nie doszło do realizacji projektu –wzorem innych marek – Pucharu Dacii, bo sport to najlepsza forma reklamy !
Wróćmy jednak do Logana dCi wyposażonego w seryjne wspomaganie układu i 5-cio biegową bezobsługową modyfikowaną skrzynię biegów, z silnikiem wysokoprężnym stanowiącym wyznacznik jakości na rynku – bo jak twierdzi fabryka jest ekonomiczny w zakupie i eksploatacji. Logan dCi wyposażony został w silnik diesla oparty na nowoczesnych technologiach z układem wtrysku bezpośredniego common rail drugiej generacji, zapewniając dosyć dobre osiągi przy niskim zużyciu paliwa, spalając w cyklu mieszanym 4,7 l/100 km co plasuje go w gronie bardzo oszczędnych pojazdów. Szczególny nacisk położono na cichą pracę silnika, zmniejszenia spalania dbając również o dobre osiągi. Niskie zużycie w połączeniu z 50 l zbiornikiem pozwala na imponujący zasięg bez uzupełniania paliwa. Auto stosunkowo energicznie rusza i przyspiesza na niskich biegach nawet pod obciążeniem. Obsługa techniczna i przeglądy co 20 tys. km. No i nie bagatelna sprawa to cena....! wersja Logana 1,5 cDi modelu Abiance kosztuje 36,900 zl. , a modelu Laureate 38,500 zł brutto .Pojazdy objęte są 3 letnią gwarancją lub przebiegiem 100 tys. km.
Wrażeniami eksploatacyjnymi podzielimy się po jazdach testowych.