Szukaj
Polecamy
Polecamy

Historia testów zderzeniowych Euro NCAP

Informacje ze strefy zgniotu

Od ponad dziesięciu lat pracownicy tej organizacji rozbijają samochody z większą częstotliwością niż Jeremy Clarkson w programie "Top Gear". Zrzeszenie European New Car Assessment Programme robi to jednak w trosce o kierowców. Testy zderzeniowe Euro NCAP zrewolucjonizowały kwestie bezpieczeństwa w przemyśle motoryzacyjnym, a ich wynik jest dziś jednym z elementów, na które zwracamy uwagę podczas kupowania auta.

Mercedesem w mur

Choć działalność Euro NCAP to mały wycinek w długich dziejach motoryzacji, crash testy nie są wynalazkiem ostatnich lat. Pierwsze eksperymenty zderzeniowe datowane są na czasy sprzed drugiej wojny światowej. Mercedes rozpoczął je w 1939 roku. Dzięki doświadczeniom zatrudnionego w niemieckiej firmie Bela Barenyi'ego, który rozbijał auta o mur, wzmocniono ich konstrukcję, przeprojektowano układ kierowniczy, a także zastosowano szereg innych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo.

Z drugiej strony, wewnątrzfirmowe badania własnych aut, a oddawanie ich na testy do niezależnego instytutu to dwie różne sprawy. Tym bardziej, że przez długie lata producenci mieli zupełnie inne priorytety, wśród których nie zawsze znajdowało się miejsce dla kwestii bezpieczeństwa jadących. Wypadki były więc znacznie bardziej tragiczne w skutkach niż dziś. Przeciwdziałać im starały się rządy części państw, które zaczęły wymagać od firm samochodowych montowania w autach na przykład pasów bezpieczeństwa.

W latach 70. zrzeszenie European Experimental Vehicles Committee zaczął pracować nad rozwojem procedur i urządzeń do sprawdzania bezpieczeństwa samochodów. Do wymagań, jakie musiały spełniać wprowadzane na rynek samochody, dodano test zderzeniowy, podczas którego samochód uderzał centralnie w sztywną przeszkodę.

W 1979 roku Amerykańska Agencja Bezpieczeństwa Drogowego (National Highway Traffic Safety Administration - NHTSA) wprowadziła w życie projekt New Car Assessment Programme (NCAP). Zgodnie z nim, badano auta jadące z wyższą niż dotąd prędkością - 35 mil na godzinę, czyli ok. 56 km/h. Później program NCAP został wdrożony również w Australii i Japonii.

Walka o bezpieczeństwo

W Europie prekursorami konsumenckich testów zderzeniowych byli niemiecki automobilklub ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) wraz z motoryzacyjnym czasopismem Auto Motor und Sport. Wkrótce dołączył do nich brytyjski Departament Transportu i Testów Międzynarodowych. Przeprowadzano frontalne zderzenia ze sztywną przegrodą. W połowie lat 90. pojawiły się propozycje wprowadzenia do przepisów prawa procedur testowych opracowanych w ramach Europejskiego Komitetu Szeroko Pojętego Bezpieczeństwa Pojazdów (EEVC), jednak napotkały one na opór producentów. Po kilkunastu miesiącach dyskusji i przygotowań postanowiono jednak przeprowadzić testy aut segmentu supermini. Tym razem firmy samochodowe zamiast oponować, zaczęli wprowadzać modernizacje do swoich pojazdów. Pierwszą fazę testów ukończono do maja 1996 roku. Początkowo ich wyniki trafiły do specjalistów. Wśród poddanych doświadczeniom aut było widać wyraźniejsze niż obecnie różnice w zachowaniu podczas zderzenia.

Zmieniały się nie tylko samochody, ale także procedury testowe. Euro NCAP, niezależna, niedochodowa organizacja ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów powstała w listopadzie 1996 roku jako międzynarodowe stowarzyszenie z siedzibą w Belgii, choć fizycznie centrum badań znajdowało się w Wielkiej Brytanii jeszcze przez trzy lata. W lutym 1997 roku na konferencji prasowej przedstawiono pierwsze rezultaty testów. Tego samego dnia, podczas innej konferencji prasowej producenci aut krytykowali program, mówiąc m. in. że wymagania są zbyt duże i żaden samochód nie jest w stanie uzyskać czterech gwiazdek, które były wówczas maksymalną oceną. W lipcu 1997 cztery gwiazdki, jako pierwszy samochód na świecie, otrzymało Volvo S40.

Pięć gwiazdek Laguny

Kolejne lata to nie tylko testy kolejnych modeli, ale także rozwój samego stowarzyszenia. Obecnie w jego skład wchodzą nie tylko organizacje motoryzacyjne, takie jak FIA (Międzynarodowa Federacja Samochodowa) czy ADAC, ale kilka rządów państw europejskich. Z czasem producenci aut dostrzegli potencjał wyników testów zderzeniowych i zaczęli wykorzystywać je w promocji i reklamie swoich aut. Po luksusie, osiągach czy walorach ekonomicznych, przyszła moda na bezpieczeństwo.

W czerwcu 2001 roku Euro NCAP po raz pierwszy przyznało samochodowi pięć gwiazdek. Otrzymał je Renault Laguna. Wkrótce do tego modelu dołączyły również inne "pięciogwiazdkowe", ale wciąż panowało przekonanie, że przyjęte wymagania są zbyt surowe, szczególnie dla małych aut. Pierwszym samochodem wśród mniejszych modeli z maksymalną oceną w crash testach był także Renault, a dokładnie Clio, które osiągnęło ten rezultat w listopadzie 2004 roku. Dziś Renault pozostaje liderem w statystyce modeli, które otrzymały od Euro NCAP pięć gwiazdek.

Konkurencja jest niewiele gorsza i nie ma się czemu dziwić. Podczas badań ankietowych przeprowadzonych w kilku krajach Europy, także w Polsce, okazało się, że informacja o poziomie bezpieczeństwa samochodu ma znaczenie dla 70 proc. badanych. Na dalszych miejscach znalazły się bezawaryjność, osiągi czy koszty eksploatacji.

Testy coraz bardziej szczegółowe

Najważniejszym z testów przeprowadzanych przez Euro NCAP, jest ten symulujący zderzenie czołowe. Zwykle samochody w takiej sytuacji nie zderzają się idealnie, więc także podczas eksperymentu auto nie uderza równomiernie całym przodem. Zastosowano przesunięcie o 40 proc. Auto wjeżdża w deformowalną przeszkodę przy prędkości 64 km/h, co imituje zderzenie dwóch aut jadących z prędkością 55 km/h. Jak dowiodły badania, większość wypadków na drogach zdarza się właśnie przy tej prędkości.

Skutkiem tego testu są daleko idące zmiany zachodzące przy konstruowaniu aut. Elementy silnika, przedniego pasa w coraz mniejszym stopniu wchodzą w kabinę. Pojawiły się takie rozwiązania, jak łamane kolumny kierownicy, chowające się pedały czy poduszki powietrzne umieszczane pod kolumną kierownicy, które zmniejszają ryzyko obrażeń kolan kierowcy.

Drugą pod względem ważności próbą, symulującą zderzenie boczne z innym samochodem polega na uderzeniu ruchomą, deformowalną platformą w drzwi auta z prędkością 50 km/h. Z kolei podczas testu słupa wprowadzonego w 2000 roku, na wzór testu stosowanego w Stanach Zjednoczonych, samochód przesuwany jest z prędkością 29 km/h na wąski, metalowy pal, który następnie wbija się pojazd. Badaniu poddawane są auta z kurtynami powietrznymi.Podczas testów sprawdza się także, jakim obrażeniom ulegną piesi, w których uderzy samochód. Brane pod uwagę są głównie trzy elementy - uderzenie zderzaka w podudzie, maski w udo, a także uderzenie głowy pieszego w maskę czy podszybie auta. Tu badaniom nie są poddawane manekiny, ale odbywają się one przy użyciu specjalnych urządzeń testujących kontakt człowieka z określonymi punktami samochodu.

Zdaniem specjalistów, ochrona pieszych to najbardziej zaniedbywana przez producentów aut sfera bezpieczeństwa. Maksymalna ocena to cztery gwiazdki, ale bardzo wiele samochodów uzyskiwało zaledwie dwie. Pierwszym nagrodzonym pełną "czwórką" był w listopadzie 2005 roku Citroen C6, którego maska - na podobnej zasadzie jak poduszka powietrzna - "wystrzeliwuje" kilka centymetrów w górę przy zderzeniu z pieszym. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko, że blacha ugnie się na tyle, iż głowa uderzy w twarde elementy silnika.

Od 2003 roku osobną kategorią w testach Euro NCAP jest ochrona dzieci. Dwa manekiny, odpowiadające rozmiarami dzieciom w wieku 18 miesięcy i 3 lat, umieszczone na tylnych siedzeniach w fotelikach zarekomendowanych przez producenta auta, biorą udział w badaniu zderzenia czołowego oraz bocznego. Na manekinach umieszczone są czujniki, których wskazania decydują o liczbie przyznanych punktów. Dodajmy, że na ogólną ocenę składają się również punkty uzyskane m.in. za możliwość odłączenia przedniej poduszki powietrznej, informacje o bezpiecznym umieszczaniu dziecka oraz o obecności systemu ISOFIX.

Ciężka praca przed weryfikacją Euro NCAP

Producenci starają się, by ich samochody jak najlepiej wypadły w testach zderzeniowych. Podczas konstruowania samochodów projektują więc strefy zgniotów, systemy ochrony z pasami i poduszkami powietrznymi. Muszą je sprawdzić, zanim oddadzą je w ręce takich instytucji jak Euro NCAP. Podczas prac nad nowymi modelami wykonuje się więc często kilkadziesiąt testów zderzeniowych całych samochodów. Crash testom poddaje się także poszczególne elementy auta. Bardzo dużą pomocą są symulacje komputerowe, pozwalające na przeprowadzanie znacznie tańszych, wirtualnych testów, które mogą być punktem wyjścia dla rzeczywistych badań zderzeń. Przykładowo, podczas prac nad ostatnim Fiatem Bravo, przeprowadzono 15 tys. godzin symulacji komputerowych, 150 testów na symulatorze HyGe sled, 100 testów części i podzespołów, a w końcu 60 rzeczywistych crash testów samochodu.

Warto pamiętać, że firmy motoryzacyjne często jednak nie poprzestają na samych testach zderzeniowych. Niektóre koncerny badają także okoliczności i skutki rzeczywistych wypadków drogowych. Te materiały są o tyle cenniejsze niż testy laboratoryjne, że w rzeczywistych wypadkach występuje wiele okoliczności i czynników, jakich nie ma w testach. Badania te poszerzają wiedzę o zachowaniu się auta w krytycznych sytuacjach i pozwalają lepiej przeciwdziałać skutkom wypadków w przyszłości.

×

Szanowny Użytkowniku,
Prosimy o poświęcenie kilku chwil na zapoznanie się z poniższą informacją.

Klikając w krzyżyk lub przycisk przejdź do serwisu, akceptujesz niżej przedstawioną Politykę prywatności oraz wyrażasz zgodę na nasze działania oraz działania naszych partnerów w niej opisane.

Polityka prywatności

Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami dotyczącymi zasad przetwarzania danych osobowych w naszym portalu przez AutoCentrum.pl S.A. oraz naszych Zaufanych Partnerów.

I. Administrator

Administratorem danych osobowych udostępnianych w ramach witryny www.autocentrum.pl jest spółka będąca właścicielem portalu, czyli AutoCentrum.pl S.A. Nasza siedziba mieści się w Krakowie (30-347) przy ulicy Kapelanka 6a/14. Możesz się z nami skontaktować pod adresem e-mail: [email protected]

W zakresie danych wysyłanych bezpośrednio do naszych Zaufanych partnerów, administratorami danych są podmioty, którym dane są udostępniane.

II. Dane osobowe

Zgodnie z RODO dane osobowe to informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W ramach autocentrum.pl gromadzimy je w postaci: adresów e-mail, numerów IP i loginów do konta użytkownika, płci, numerów telefonów, a także danych osobowych zawartych w podpisie w ramach konta użytkownika. Jeśli jako avatar ustawiono wizerunek osoby – również jest to dana osobowa. Możemy zbierać jeszcze inne dane, które nam udostępniasz w ramach poszczególnych funkcjonalności naszej witryny internetowej (np. w ramach kampanii promocyjnych, konkursów itp.). W tym wypadku będziesz o tym poinformowany. Dane osobowe są gromadzone również w plikach Cookies, Local Storage.

Pamiętaj, że nie jesteśmy administratorem wszystkich danych, które udostępniasz w ramach naszej witryny. Dane udostępniane w ramach formularzy zawierających zapytania są przesyłane bezpośrednio do podmiotów trzecich. To samo dotyczy wyświetlanych reklam, bowiem kiedy w nie klikniesz, Twoje dane osobowe są przesyłane bezpośrednio operatorowi reklamy, który jest jednym z naszych Zaufanych Partnerów. Nie mamy dostępu do tych danych, ani nie przetwarzamy ich w żaden sposób. Administratorami tych danych są te podmioty, którym je udostępniasz w przez wysłanie formularza lub kliknięcie w reklamę.

Udostępnienie nam danych osobowych nie jest warunkiem przewidzianym w ustawie i jest całkowicie dobrowolne. Pamiętaj jednak, że brak podania nam danych osobowych może uniemożliwić Ci korzystanie z niektórych naszych usług, a także spowoduje, że nie będziemy mogli dostosować wyświetlanych treści do Twoich preferencji i zainteresowań.

III. Na jakiej podstawie i w jakim celu przetwarzamy Twoje dane osobowe.

Przede wszystkim przetwarzamy je po to, żebyś mógł korzystać z naszej witryny internetowej i w celach statystycznych. Jeśli korzystasz z usług wymagających rejestracji, Twoje dane które nam udostępniasz (adres e-mail, czy Twój identyfikator w portalu oraz inne dane udostępniane w ramach konta użytkownika), są przetwarzane w celu realizacji tej usługi.

W związku z faktem, że nasza działalność w znacznym zakresie związana jest ze statystykami odwiedzin portalu, przetwarzamy Twoje dane osobowe również w celach statystycznych.

Portal utrzymuje się dzięki reklamom emitowanym przez reklamodawców. Dlatego, aby dopasować wyświetlaną treść w tym reklamy, do Twoich zainteresowań, w tym celu przetwarzamy dane osobowe w sposób zautomatyzowany.

Twoje dane osobowe przetwarzamy jedynie na podstawach wskazanych w RODO. Przetwarzanie, które jest wykonywane w ramach korzystania z autocentrum.pl jest oparte na trzecich z nich:

a) Jeśli wyrazisz zgodę na przetwarzanie danych osobowych.

Twoja zgoda jest wymagana, jeśli przekazujemy Twoje dane osobowe podmiotom trzecim. To samo dotyczy przetwarzania Twoich danych bezpośrednio (bez naszego pośrednictwa) przez operatorów reklam, głównie w celach marketingowych, w tym dostosowania wyświetlanych treści na podstawie analizy Twoich zachowań podejmowanych w ramach naszej witryny. Dotyczy to sytuacji, gdy podmiot trzeci chce pokazać Ci ofertę na produkty, którymi się interesujesz, lub dotyczące ich reklamy.

Na tej podstawie Twojej zgody przetwarzamy również dane, które udostępniłeś nam w ramach formularzy, które znajdziesz na naszych stronach internetowych. Są to dane takie jak: adres e-mail, Twoje imię i nazwisko, pseudonim, numer telefonu.

Operatorzy reklam przetwarzają dane identyfikacyjne i statystyczne zapisywane w Cookies i Local Storage, które samodzielnie gromadzą w ramach wykorzystania udostępnionych im powierzchni reklamowych na naszej witrynie.

Zapewniamy Cię, że nikt inny nie korzysta natomiast z naszej bazy danych zawierającej Twój adres e-mail i inne dane dotyczące konta użytkownika.

b) Jeśli przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne w celu realizacji naszych prawnie uzasadnionych interesów.

Sposób prezentowania treści w ramach naszej witryny wymaga, abyśmy mogli dopasować ją do Twoich potrzeb i zainteresowań. Dzięki temu staje się ona atrakcyjniejsza. Jednak w tym celu musimy móc przetwarzać dane osobowe w celu prowadzenia statystyk, analizowania Twoich zainteresowań na podstawie treści które przeglądasz, czy reklam w które klikasz. Ta podstawa prawna daje nam takie możliwości.

Nadto na tej podstawie przetwarzamy dane w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu ochrony Twoich danych osobowych. Dlatego przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym zakresie jest konieczne, aby przykładowo zapobiegać niepowołanym logowaniom do Twojego konta użytkownika.

W ramach tej podstawy możemy również prowadzić marketing bezpośredni własnych produktów lub usług, przez np. wysyłkę newslettera na adres mailowy, z którego się logowałeś.

W tym zakresie przetwarzamy dane zawarte w plikach Cookies, Local Storage oraz Twój adres e-mail.

Na tej podstawie nie przetwarzamy natomiast Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez podmioty trzecie.

c) Przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne dla wykonania umowy lub podjęcia działań na Twoje żądanie.

Jeśli korzystasz z naszych usług podajesz nam dane, które następnie są wykorzystywane w celu realizacji umowy, w której zobowiązaliśmy się do ich świadczenia. Pamiętaj, że zakładając konto i akceptując regulamin, zawieramy umowę. Przykładowo podajesz nam adres e-mail, twój login i podpis przy rejestracji konta użytkownika. Na tej podstawie korzystamy z udostępnianych danych jedynie w zakresie niezbędnym dla realizacji naszej części zadania.

IV. Komu przekazujemy Twoje dane osobowe?

1. Dane osobowe przekazujemy naszym Zaufanym Partnerom dzięki którym możemy prowadzić naszą witrynę. Nasi Zaufani Partnerzy udostępniają Twoje dane innym administratorom -podmiotom zlecającym kampanie reklamowe, a także podmiotom dokonującym analizy przeprowadzonych kampanii reklamowych.

Do naszych partnerów należą:

  • Netsprint S.A. (z siedzibą w Warszawie (00-609), al. Armii Ludowej 26, www.netsprint.eu, polityka prywatności)
  • Way2Grow (z siedzibą w Krakowie (31-539), ul. Kotlarska 6/15, www.way2grow.eu, [email protected])
  • Ströer Digital Media (z siedzibą w Warszawie (00-844), Plac Europejski 2, www.stroer.pl, [email protected])
  • Adrino (z siedzibą w Warszawie (00-695), ul. Nowogrodzka 42, www.adrino.pl, [email protected])
  • Sovrn (z siedzibą w Londynie (W1T 3NA), 40 Berners Street, 4th Floor, Newlands House, Fitzrovia, Wielka Brytania, www.sovrn.com, [email protected])
  • Smart55 sp. z o.o. (z siedzibą w Warszawie (00-020), ul. Chmielna 2/31, www.smart55.com)
  • Grupa PGD sp. z o.o. (z siedzibą w Krakowie (30-403), ul. Rzemieślnicza 26, www.pgd.pl, [email protected])
  • Auto Direct S.A. (z siedzibą w Warszawie (03-199), ul. Modlińska 61, [email protected], www.autosalon24.pl)
  • Auto Centrum Golemo sp. j. (z siedzibą w Krakowie (30-348), ul. Grota Roweckiego 6, www.golemo.pl)
  • AAA Auto sp. z o.o. (z siedzibą w Piasecznie (05-500), ul. Okulickiego 3, www.aaaauto.pl, [email protected])
  • Adform A/S (z siedzibą w Kopenhadze, Wildersgade 10B, 1. sal. 1408, Dania, www.adform.com, [email protected], polityka prywatności)
  • AppNexus Inc. (z siedzibą Nowym Jorku (NY 10010), 28 West 23rd Street Floor 4, USA, www.appnexus.com)
  • Clickonometrics Sp. z o.o. (z siedzibą w Warszawie (02-952 ), ul. Wiertnicza 89, www.clickonometrics.com, [email protected])
  • Criteo (z siedzibą w Paryżu (75009), 32 Rue Blanche, Francja, www.criteo.com, [email protected])
  • TVN S.A. (z siedzibą w Warszawie (02- 952), Wiertnicza 166, [email protected], polityka prywatności)
  • iBILLBOARD Poland Sp. z o.o. (z siedzibą w Warszawie (00-657), Pl. Konstytucji 5/75, www.ibillboard.com, [email protected])
  • Oath (z siedzibą Sunnyvale (CA 94089), 701 First Avenue, www.oath.com)
  • Onnetwork Sp. z o.o. (z siedzibą w Warszawie (01-445), ul. Erazma Ciołka 13, lok.210, www.onnetwork.tv, polityka prywatności)
  • PubMatic, Inc. (z siedzibą w Redwood City (CA 94063), 305 Main Street, USA, www.pubmatic.com)
  • Smart AdServer (z siedzibą w Paryżu (75009), 66 rue de la Chaussée d’Antin, Francja, www.smartadserver.pl, [email protected])
  • Teads SA. (z siedzibą w Paryżu (75006), 97 rue du Cherche midi, Francja, www.teads.tv, [email protected])
  • The Trade Desk, Inc. (z siedzibą w Ventura (CA 93001), 42 N. Chestnut Street, USA, www.thetradedesk.com, [email protected])
  • Xaxis (z siedzibą w Nowym Jorku (NY 10017), 466 Lexington Avenue, USA, www.xaxis.com, [email protected])
  • SALES & MORE S.A. (z siedzibą w Warszawie (00-310), ul. Bodnara 7, www.salesmore.pl, polityka prywatności)
  • TradeTracker Poland (z siedzibą w Warszawie (02-729), ul. Rolna 175 B, www.tradetracker.com/pl/, polityka prywatności
  • Adobe (AAM) (z siedzibą w San Jose (CA 95110), 345 Park Avenue, USA, www.adobe.com, polityka prywatności
  • Amazon ( z siedzibą w Seattle (WA 98109), 345 Boren Avenue, USA, www.amazon.co.uk, polityka prywatności
  • Celtra (z siedzibą w Nowym Jorku (NY 10013), 545 Boylston Str, USA, www.celtra.com, polityka prywatności
  • DoubleVerify (z siedzibą w Nowym Jorku (NY 10013), 233 Spring Str, www.doubleverify.com, polityka prywatności
  • GroupM (z siedzibą w Warszawie (02-593), ul. Stanisława Żaryna 2b, www.groupm.com, polityka prywatności
  • IAS, 95 Morton Str. New York, NY 10014, www.integralads.com, polityka prywatności
  • Jivox, 1810 Gateway Drive San Mateo, CA 94404, www.jivox.com, polityka prywatności
  • Kantar (z siedzibą w Warszawie (03-736), ul. Konesera 9, www.kantarmedia.com, polityka prywatności
  • LiveRamp/Acxiom (z siedzibą w San Francisco (CA 94104), 225 Bush Str., USA, liveramp.com, polityka prywatności
  • Lotame (z siedzibą w Columbii (MD 21045), 8850 Stanford Blvd Suite,USA , www.lotame.com, polityka prywatności
  • MOAT Inc. (z siedzibą w Nowym Jorku (NY 10003), 228 Park Avenue South Suite, USA, www.moat.com/)
  • Oracle Corp. (z siedzibą w Rodmad Shores (CA 94065),500 Oracle Parkway,USA, www.oracle.com, polityka prywatności
  • Plista (z siedzibą w Berlinie (10119), Torstrasse 33-35, Niemcy, www.plista.com/, polityka prywatności
  • Salesforce DMP (z siedzibą w San Francisco (CA 94105), Suite 300, USA, www.salesforce.com polityka prywatności
  • Sizmek (z siedzibą w Nowym Jorku (NY 10016), 401 Park Avenue South,USA, www.sizmek.com, polityka prywatności
  • Videology (z siedzibą w Nowym Jorku (NY 10036), 1000 Broadway, USA, videologygroup.com, polityka prywatności
  • Wunderman (z siedzibą w Nowym Jorku (NY 10019), 3 Columbus Circle, USA, www.wunderman.com, polityka prywatności
  • Meetrics (z siedzibą w Berlinie (10178), Alexanderstrasse 7, Niemcy, www.meetrics.com, polityka prywatności
  • Exactag GMBH (z siedzibą Duisburgu (D - 47051), Philosophenweg 17, Niemcy, www.exactag.com, polityka prywatności
  • Tradedoubler (z siedzibą w Sztokholmie (11356), Birger Jarlsgaten 571, Szwecja, www.tradedoubler.com, polityka prywatności
  • AppsFlyer (z siedzibą w San Francisco (CA94105), 111 New Montgomery Str. B400, USA, www.appsflyer.com, polityka prywatności
  • Procter & Gamble (z siedzibą w Cincinnati (CI 45202), B1 [email protected] Plaza, USA, www.pg.com, polityka prywatności

Wyżej wymienionym Zaufanym Partnerom przekazujemy dane:

  • w celach marketingowych, w tym w celu zautomatyzowanego przetwarzania polegającego na profilowaniu behawioralnym (czyli innymi słowy analizowaniu podejmowanych przez Ciebie działań w kontekście dopasowania wyświetlanych treści do Twoich preferencji),
  • w celach statystycznych,
  • w celu odpowiedzi na Twoje zapytanie i przedstawienia oferty na interesujący Cię produkt,
  • w celu udostępniania danych osobowych innym administratorom, w szczególności podmiotom zlecającym kampanie reklamowe, a także podmiotom dokonującym analizy przeprowadzonych kampanii reklamowych.

W powyższych celach przetwarzane są dane zawarte w plikach Cookies i Local Storage. Jeśli udostępniłeś dane kontaktowe w formularzu kierowanym do adresata zewnętrznego, to w celu odpowiedzi na Twoje zapytanie lub przedstawienia oferty, dane te będzie przetwarzał podmiot, do którego się zwróciłeś.

W celach ściśle statystycznych Twoje dane zawarte w Cookies i Local Storage udostępniamy:

  • Google LLC (1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, USA, www.google.pl, [email protected]).
  • Gemius S.A. ( z siedzibą w Warszawie (02-019), ul. Grójecka 1/3, www.gemius.pl).
  • WhitePress sp. z o.o. (z siedzibą w Bielsku Białej (43-400), ul. Legionów 26/28, www.whitepress.pl, [email protected]).

2. Twoje dane osobowe są również przekazywane bezpośrednio do podmiotów niebędących naszymi Zaufanymi Partnerami, których formularze kontaktowe są zamieszczone w ramach naszej witryny. Nie mamy dostępu do tych danych ani nie przechowujemy ich w żaden sposób. Lista tych podmiotów nie jest stała, zaś informację o nich znajdziesz przy okazji wypełniania formularza.

Szczegółowe informacje dotyczące postępowania z danymi osobowymi przez naszych Zaufanych Partnerów i inne podmioty, którym udostępniasz dane osobowe znajdziesz w dokumentach takich jak polityki prywatności, regulaminy czy informacje dotyczące Cookies, znajdujących się na ich stronach internetowych.

V. Cookies i Local Storage

Korzystamy oczywiście z ciasteczek. Ciasteczka to nic innego, jak pliki znajdujące się na Twoich urządzeniach, które zawierają interesujące nas informacje w postaci unikalnych danych identyfikujących Twoje urządzenie oraz danych statystycznych dotyczących podejmowanych przez ciebie działań w ramach naszej witryny. Używamy również Local Storage. To technologia pozwalająca zapisać takie same dane jak w ciasteczkach w pamięci Twojej przeglądarki internetowej.

Po co nam Cookies i Local Storage? Dzięki informacjom w nich zawartym możemy sprawić, że nasza witryna będzie dla Ciebie bardziej atrakcyjna. Dzięki nim dopasujemy wyświetlane treści i reklamy do Twoich preferencji. W tym celu następuje zautomatyzowane przetwarzanie danych osobowych zwane profilowaniem, które polega na analizie Twoich zachowań w sieci.

Dzięki informacjom zawartym w Cookies i Local Storage możemy również sporządzać nasze statystyki, dzięki którym mamy informacje o ilości odwiedzających nas użytkowników oraz o tym jakie treści cieszyły się największą popularnością. Również dzięki nim wiemy jakich zgód udzieliłeś i jakie opcje zaznaczyłeś na naszej witrynie.

Dane zawarte w Cookies i Local Storage nie pozwalają na bezpośrednią identyfikację osoby fizycznej. Pozwalają zidentyfikować jedynie urządzenie, z którego korzystasz.

Wykorzystując powierzchnie reklamowe, które udostępniamy, z ciasteczek w ramach naszej witryny korzystają również nasi Zaufani Partnerzy – którzy używają ich w celu zbierania informacji w zakresie Twoich zachowań na naszym portalu, dzięki czemu mogą zaprezentować Tobie spersonalizowane reklamy, bez naszego pośrednictwa.

Jeżeli nie chcesz, aby jakiekolwiek Cookies były zapisywane na Twoim urządzeniu, możesz to zmienić to w ustawieniach Twojej przeglądarki internetowej. Możesz też usunąć w całości dane zapisane w postaci Cookies lub Local Storage.

VI. Twoje prawa

RODO modyfikuje Twoje uprawnienia dotyczące przetwarzania danych osobowych.

  1. Prawo dostępu do danych osobowych.

    Na Twoje żądanie udzielimy Ci informacji, czy przetwarzamy Twoje dane osobowe. Jesteśmy również zobowiązani, na oddzielne żądanie, udzielić bardziej szczegółowych informacji w zakresie: celów przetwarzania, kategorii danych osobowych, odbiorców danych lub ich kategorii, okresu przechowywania danych osobowych lub kryteriów jego ustalania, źródła pozyskania danych, o zautomatyzowanym przetwarzaniu danych osobowych i konsekwencjach takiego przetwarzania danych dla Twojej osoby. W przypadku przekazywania danych osobowych do Państwa trzeciego poinformujemy Cię również o stosowanym zabezpieczeniach.

  2. Prawo do żądania kopii przetwarzanych danych osobowych.

    Na Twoje żądanie sporządzimy kopię Twoich danych osobowych. Zostanie ona Ci udostępniona w popularnym formacie pliku informatycznego. Pierwsza kopia zostanie udostępniona bezpłatnie. Jednak za każdą kolejną możemy naliczyć opłatę w wysokości, którą określimy w oparciu o postanowienia RODO.

  3. Prawo do sprostowania oraz usunięcia danych osobowych.

    Jeśli okaże się, że Twoje dane osobowe są niepoprawne usuniemy nieprawidłowości. Zrobimy to z własnej inicjatywy – bądź, jeśli zwrócisz nam na to uwagę – na Twoje żądania.

    Jeśli nie życzysz sobie przetwarzania Twoich danych osobowych usuniemy je z naszych baz danych. Pamiętaj jednak, że usunięcie niektórych danych może uniemożliwić nam świadczenie usług dla Ciebie – dotyczy to tych usług w związku z którymi konieczne jest przetwarzanie danych osobowych, które zostały udostępnione. Przykładowo, nie będziemy mogli świadczyć usług związanych z kontem użytkownika, jeżeli zażądasz usunięcia Twojego e-maila oraz loginu. Mimo Twojego żądania usunięcia będziemy jednak mogli przetwarzać niektóre dane osobowe na zasadach określonych w RODO.

  4. Prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych.

    W przypadkach przewidzianych przez RODO, na Twoje żądanie ograniczymy przetwarzanie Twoich danych osobowych. Najprościej rzecz ujmując ograniczenie przetwarzania danych osobowych uniemożliwia ich wykorzystanie poza przechowywaniem. W takim przypadku jakiekolwiek inne działania na danych podlegających ograniczeniu przetwarzania, będą mogły być wykonywane jedynie za Twoją zgodą.

  5. Prawo do żądania przekazania przetwarzanych danych osobowych.

    Na zasadach przewidzianych w RODO możesz zażądać przekazania danych osobowych zapisanych w standardowym formacie pliku nadającym się do odczytu maszynowego. Jeśli Twoim celem jest przekazanie ich innemu administratorowi, prześlemy plik zawierający Twoje dane osobowe bezpośrednio do niego.

  6. Prawo do sprzeciwu.

    W niektórych przypadkach, nawet jeśli przetwarzamy dane osobowe zgodnie z prawem, bez Twojej zgody, możesz żądać od nas zaprzestania przetwarzania danych osobowych wnosząc sprzeciw. Będzie on uzasadniony, jeżeli wykażesz, że nasze zgodne z prawem działania mimo wszystko naruszają Twoje interesy, prawa lub wolności.

  7. Prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych.

    Raz udzielona zgoda na przetwarzanie informacji nie jest udzielana na zawsze. Jeżeli z jakichkolwiek względów się rozmyślisz, możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie danych osobowych. W takiej sytuacji, jeżeli nie będziemy mieli odrębnej podstawy przetwarzania, zaprzestaniemy wykorzystywania danych osobowych w tym celu, w jakim została wyrażona zgoda. Pamiętaj jednak, że cofnięcie zgody może czasem spowodować brak dostarczenia Ci interesujących treści lub informacji. Zgodę możesz wycofać w każdym momencie poprzez modyfikację ustawień dostępnych w ramach naszej witryny pod tym adresem.

    Cofnięcie zgody nie wpływa na przetwarzanie danych osobowych, którego dokonywaliśmy przed jej wycofaniem.

  8. Prawo do skargi do organu nadzorczego.

    W związku z wejściem w życie RODO i dostosowaniem polskiego prawa do nowej rzeczywistości, organem nadzorującym w Polsce respektowanie Twoich praw w zakresie przetwarzania danych osobowych jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Jeżeli uważasz, że przez nasze działania związane z przetwarzaniem danych osobowych Twoje prawa zostały naruszone możesz wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

VII. Okres przechowywania danych osobowych.

Okres przechowywania danych osobowych różni się w zależności od celu, w jakim dane są wykorzystywane.

Twoje dane osobowe przetwarzane są na podstawie:

  • udzielonej zgody przechowujemy aż do momentu jej cofnięcia.
  • W celu wykonania umowy – do momentu jej wygaśnięcia, jednak zgodnie z RODO, dane te mogą być przetwarzane po wygaśnięciu umowy, jeśli będzie to uzasadnione np. w celu dochodzenia roszczeń lub celach rozliczeniowych. Dane udostępnione dla wykonania umowy nigdy nie będą przechowywane przez okres dłuższy niż jest to konieczne.
  • Dane przetwarzane w dla realizacji naszego uzasadnionego interesu będą przetwarzane aż do momentu zgłoszenia przez Ciebie uzasadnionego sprzeciwu.

VIII. Przekazywanie danych poza obszar UE

Wymiana danych osobowych pomiędzy UE a USA odbywa się na zasadach tzw. Privacy Shield – czyli porozumieniu pomiędzy USA a Komisją Europejską, dzięki któremu stwierdzono, iż USA zapewniają należyty poziom ochrony danych osobowych w przypadku podmiotów, które zostały zarejestrowane jako spełniające kryteria Privacy Shield.

Twoje dane przekazywane są tym z naszych partnerów mających siedzibę w USA, którzy przystąpili do Privacy Shield.