Foxtron prezentuje elektryczny model Bria i celuje w globalną ekspansję
Foxtron Vehicle Technologies, spółka typu joint venture technologicznego giganta Foxconn oraz tajwańskiego producenta Yulon Motor, oficjalnie zaprezentowała swój najnowszy model samochodu elektrycznego o nazwie Bria.
Premiera ta jest przełomowym momentem dla tajwańskiego przemysłu. Bria jest pierwszym elektrykiem produkowanym na wyspie z myślą o szerokim eksporcie do krajów całego świata, a nie wyłącznie o rynku lokalnym.
Strategiczna premiera i cenowa rywalizacja
Model Bria, który zadebiutował 25 grudnia 2025 roku, ma być oferowany w trzech wariantach cenowych w przedziale od około 28 600 USD (ok. 102 389 zł) do 36 540 USD (ok. 130 815 zł).
Decyzja o skierowaniu tego modelu na rynki zagraniczne stawia Foxtron w bezpośredniej konfrontacji z globalnymi potęgami. Analitycy rynkowi zwracają uwagę, że jeśli auto trafi na rynki zachodnie, w tym potencjalnie do Stanów Zjednoczonych, jego agresywna wycena może stanowić poważne wyzwanie dla droższych konkurentów modelu Bria, takich jak Tesla.
Przejęcie Luxgen
Równolegle z premierą modelu Bria, Foxtron ogłosił całkowite przejęcie marki samochodów osobowych Luxgen, należącej dotychczas do partnera spółki, Yulon Motor. Transakcja o wartości ok. 787,6 miliona dolarów tajwańskich, a zatem blisko 25 milionów USD, będzie mieć ogromne znaczenie dla struktury firmy. Na mocy porozumienia Foxtron przejmuje 100% udziałów w Luxgen, włączając w to pięć spółek zależnych zajmujących się sprzedażą, całą sieć salonów oraz pracowników. Celem tego posunięcia jest uzyskanie pełnej kontroli operacyjnej nad procesem "życia" produktu – od rozwoju, przez sprzedaż, po obsługę posprzedażową. Dzięki temu na Tajwanie powstanie zintegrowany łańcuch wartości sektora EV, a znany dotychczas jako koncept Model B wyjedzie na drogi pod szyldem Bria.
Od iPhone'a do elektryka
Dla Foxconna, znanego na świecie przede wszystkim jako główny podwykonawca Apple montujący iPhone'y, spółka Foxtron jest przepustką do branży motoryzacyjnej. Firma ta, posiadając 45,6% udziałów w spółce Foxtron, zamierza przenieść swój model biznesowy z elektroniki użytkowej na rynek motoryzacyjny. Strategia ta opiera się na usługach projektowania kontraktowego i produkcji (CDMS). Oznacza to, że Foxtron nie będzie tradycyjną marką samochodową, a platformą produkcyjną dla innych firm, które szukają tańszej i szybszej drogi do elektryfikacji bez konieczności budowania własnych fabryk od zera. Model Bria ma być dowodem dla klientów biznesowych, że firma potrafi przełożyć swoje osiągnięcia w produkcji elektroniki na skomplikowany sektor automotive. Raporty sugerują, że obecnie Nissan rozważa współpracę z tajwańskim gigantem, szukając sposobu na stabilizację wykorzystania swoich fabryk po problemach ze wstrzymanymi partnerstwami.