Szukaj

Informacje o Nissan

Nissan to druga co do popularności marka samochodowa z Japonii, a razem z Renault tworząca jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie, który obecnie coraz śmielej konkuruje z Toyotą i Volkswagenem o palmę światowego lidera pod względem wielkości sprzedaży. Co ciekawe, Nissan to jedna z niewielu współczesnych marek samochodowych, założonych przed II wojną światową, która od początku zajmowała się produkcją samochodów.

Historia Nissana

Początki historii Nissana datują się na 1911 r. i związane są z założoną w Tokio przez Masujiro Hashimoto firmą Kwaishinsha. Hashimoto, po zdobyciu doświadczenia w Stanach Zjednoczonych, już trzy lata później konstruuje swój pierwszy samochód. Jego nazwa – DAT – pochodzi od pierwszych liter nazwisk trzech osób, które pracowały przy jego konstrukcji: Kenjiro Dena, Rokuro Aoyamy i Meitaro Takeuchiego. Ponadto słowo "datto" po japońsku oznacza "uciekającego zająca", dlatego pierwszym logo był właśnie biegnący zając. Pierwszymi autami nowej na rynku firmy były pojazdy ciężarowe. W 1926 r. nastąpiło połączenie z założoną w 1919 r. w Osace firmą Jitsuyo Jidosha, zaś na początku lat 30. następuje połączenie z producentem części samochodowych, firmą Tobata Casting. Wtedy też powstaje pierwszy prototyp samochodu osobowego o nazwie Datson, który niebawem został przemianowany na Datsuna. Po kolejnych zmianach własnościowych w 1934 r. dochodzi do założenia firmy Nissan Motor Company, którego główny człon nazwy pochodzi od pierwszych sylab imienia i nazwiska prezydenta firmy, którym był Nihon Sangyo. W kolejnym roku rusza produkcja pierwszego osobowego Datsuna, który poza rynkiem japońskim, sprzedawany był m.in. także w Australii.

Jak większość firm z branży motoryzacyjnej, również Nissan w czasie II wojny światowej przestawił swoją produkcję na potrzeby wojskowe. W fabrykach Nissana powstawały m.in. pojazdy wojskowe, samoloty oraz silniki do różnych typów pojazdów.

Powojenne modele Nissana

Pierwszym modelem Nissana, który był produkowany przez japońską markę po zakończeniu działań wojennych, był znany również dziś terenowy Nissan Patrol. Jego produkcja rozpoczęła się w 1951 r. i wzorowany on był na amerykańskim Willysie. Z kolei pierwszy model osobowy powstaje w 1953 r. na licencji brytyjskiego Austina.

Ważną datą dla japońskiej firmy jest 1957 r. Wówczas to na rynku debiutuję sportowy Nissan Skyline oraz model z klasy średniej Nissan Bluebird. Kolejnym znaczącym modelem jest Nissan Sunny, którego produkcja trwa nieprzerwanie od 1966 r. Niezwykle ważnym rokiem jest także 1969 r., kiedy to na rynku debiutuje Datsun 240Z, dający początek sportowej rodziny modeli z literką Z w nazwie. Kolejnymi modelami były 260Z, 280Z, 280ZX, 300ZX, 350Z, a od 2009 r. produkowany jest już Nissan 370Z.

Od 1983 r. z rynku znika marka Datsun i od tego czasu wszystkie modele oferowane są już pod nazwą Nissan.

Najważniejsze współcześnie modele Nissana

Od 1982 r. do oferty dołącza Nissan March, który w Europie sprzedawany jest jako Nissan Micra. Druga generacja tego modelu była pierwszym japońskim autem, które w 1993 r. zdobyło tytuł Europejskiego Samochodu Roku. Był to także pierwszy model poddany testom zderzeniowym przez Euro NCAP.

Na europejskim rynku sporą popularnością cieszyły się także średniej wielkości Nissan Primera produkowany od 1990 r. czy o klasę mniejszy Nissan Almera, którego produkcja ruszyła w 1995 r.

Terenowe samochody Nissana

Istotną część w gamie Nissana od lat stanowią auta o terenowym charakterze. Poza wspomnianym wcześniej Patrolem sukces rynkowy odnosiły także m.in. Nissan Pathfinder (1986 r.), Murano (2003 r.) czy X-Trail (2001 r.), a także pickup Navara (1986 r.). Niezwykle ważnym modelem w ofercie jest Nissan Qashqai, który pojawił się na rynku w 2006 r. i był jednym z prekursorów niezwykle popularnego dziś segmentu crossoverów. W 2010 r. stawkę uterenowionych modeli uzupełnił mały Nissan Juke.

Nissan – dodatkowe informacje

Chcąc nawiązać rywalizację z amerykańskimi, a później także europejskimi markami z segmentu premium Nissan stworzył w 1989 r. luksusową markę Infiniti, która dziewięć lat później zadebiutowała na pierwszych unijnych rynkach. Wcześniej w Europie pojawiła się m.in. w Rosji czy też na Ukrainie.

Od 1999 r. trwa bliska współpraca Nissana z Renault, której towarzyszy także wzajemna sprzedaż udziałów. Obecnie francuska marka jest właścicielem 43,4% Nissana, zaś Japończycy posiadają 15% akcji Renault. Od 2016 r. do aliansu dołączyło również Mitsubishi.

Warto też dodać, że produkowany od 2010 r. Nissan Leaf to najpopularniejszy obecnie model z napędem elektrycznym na świecie.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Nissan

Sprawdź co kierowcy
myślą o Nissan

Oceny Aut 6 902 oceny

3,9
~Przemek
Hatchback 0.9 IG-T 90KM 66kW
Nissan Micra V
Wersja Tekna - Bardzo udana konstrukcja, wygląd zewnętrzny sugeruje bardzo sportowe auto, wewnątrz tez jest ładnie. Dodatkowe elementy "skórzane" rozjaśniają wnętrze i powoduję że auto wygląda jakby miało należeć do kilku klas wyżej niż faktycznie jest pozycjonowane. System personal Bosse bardzo fajny. Ogólnie samochód kontrastów, z jednej strony ciekawe rozwiązania i wyposażenie, z drugiej irytujące drobiazgi i oszczędności. Przykład? Światła full led z przodu i żarówki z tyłu. Personal Bosse tak naprawdę tylko dla kierowcy, reszta czuje się jakby jechała polonezem z jednym głośnikiem. A o korbotroniku na tylnych drzwiach nawet w najbogatszej wersji nawet nie wspomnę. A najdziwniejsze jest spalanie - od 4l/100 do 20-40 na torze! Masakra!
4,9
~Łukasz
Crossover 1.0 DIG-T 117KM 86kW
Nissan Juke II
Juka mam od roku, całokształt oceniam dobrze. Na plus oceniam: 1) zawieszenie (idealne, nie za twarde, nie za miękkie); 2) jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza; 3) bardzo dobre fotele mimo że nie mają regulacji odcinka lędźwiowego nie bolą mnie plecy; 4) dobrze święcące ledy, po zmierzchu i w nocy są rewelacyjne (szkoda, że kierunki i cofanie nie jest w ledach); 4) tradycyjne zegary (nie lubię cyfrowych); 5) dość dobrze działający automat, jest szybki i nie szarpie choć ma pewne opóźnienie przy starcie ale jest ono akceptowane; 6) ilość miejsca z przodu, na tylnych siedzeniach oraz bagażnik; 7) bogate wyposażenie; 8) ergonomia; 9) tryby jazdy; 10) kamera 360 stopni; 11) nietuzinkowy wygląd. Na minus oceniam: 1) słabą widoczność do tyłu; 2) przeciętne wyciszenie (nie jest głośno ale są auta lepiej wyciszone); 3) brudzące się progi drzwi (brak listwy uszczelniającej); 4) brak polskiego menu w komputerze pokładowym (dziwne bo w multimediach polski jest); 5) brak funkcji automatycznego ryglowania zamków po ruszeniu; 6) lekko skrzypi wyświetlacz multimediów; 7) przeciętna jakość obrazu z kamery cofania; 8) nierówna praca silnika zaraz po uruchomieniu do momentu rozgrzania; 8) bardzo mała liczba oryginalnych akcesoriów, część z nich niedostępna. Przed zakupem dużo czytałem i obawiałem się, że silnik będzie za słaby do Juka. Odbywałem dwie jazdy próbne aby mieć całkowitą pewność i to właśnie silnik jest największym zaskoczeniem. Dla mnie jest on w zupełności wystarczający. W mieście nie ma najmniejszych problemów. Na trasie do 140 km/h jeździ dobrze. Może powinien mieć trochę lepszą elastyczność przy większych prędkościach. Gdyby był ten czwarty cylinder pewnie byłoby trochę lepiej :) ale nie ma więc nie ma co gdybać.
4,8
~Lech
SUV 3.5 i V6 4WD 234KM 172kW
Nissan Murano I
Jak tylko zobaczyłem Murano, jeszcze jako młody chłopak bez kasy, marzyłem o nim i wiedziałem, że kiedyś będę takiego miał, no i po kilkunastu latach mam:) choć stać mnie było na nowego suv-a tak bardzo zapadło mi w głowie Murano Z50, że postanowiłem go kupić, zadbać i jeździć następne 5/6 lat. Po prostu nowe auta nie mają już tego czegoś. Ale to kwestia gustu, a o gustach się nie dyskutuje. Na wstępie wybór silnika i wersji na autocentrum jest niekompletny, zainteresowanych odsyłam do fachowych stron o wersjach Nissana Murano Z50. Moje Murano to najbogatsza wersja USA, z napędem na cztery koła (dołączany automatycznie lub możliwość zablokowania) 248KM i 330 Nm momentu przy 3000 obrotów. Silnik w najlepszym wydaniu. Aluminiowe V6 VQ35DE. Ten sam co w Z350 i Infiniti rozmaitych ale i w Reno Espace czy Vel Satis. Automat CVT, Kremowa skóra, szaro-srebrne zegary, system keyless go, podgrzewane siedzenia, kamera cofania, pełna elektryka, elektrochromatyczne lusterko, dwustrefowa klima, audio BOSE, zmieniarka na 6cd, czujniki deszczu, 2 pamięci fotela, fotel kierowcy ustawiany w kilku płaszczyznach + kompresor pod plecami, szyberdach, poduchy powietrzne, kurtyny boczne, blokada 4x4 i takie tam, właściwie jest wszystko na full co było dostępne w 2005 roku, po 17 latach wszystko działa bez problemu. Zaczynamy. Ten samochód nadal pięknie wygląda, nadal jest luksusowy, nadal świetnie się prowadzi, nadal ma świetne osiągi...ale...to nadal jest samochód dla ludzi zamożnych. Żeby kupić zadbany egzemplarz musimy wydać 20.000zł, a na koncie mieć przynajmniej rezerwę 15000zł na naprawy i to za 17 letni samochód. Nie wspominam o tankowaniu. Moje Murano przypłynęło w 2005 roku z USA, prosto z salonu, do polskiego salonu, bo tak było taniej wówczas. Ciekawy ten świat. W polskim salonie zamontowano europejski zestaw lamp (xenony 12V D2S) oraz wgrano nowy soft. Wcześniej posiadało go 3 właścicieli ja jestem czwarty i teraz na mnie spadł dopiero obowiązek zadbania o samochód (te wszystkie rzeczy, które poprzednicy mieli gdzieś) Tak więc, tak, jest to pancerne auto, ale do czasu, do czasu kiedy upomni się o uwagę, a ta uwaga i opieka będzie kosztowała oj będzie. Moim założeniem jest dokładnie opisać model i problemy z jakimi może się spotkać potencjalny przyszły właściciel. Jeśli chodzi o całokształt to jest to naprawdę super wóz. Można się w nim poczuć wyjątkowo i nic nie traci ze swojego uroku mimo uciekających lat.

Zużycie paliwa 6 928 raportów

243
Hatchback Elektryczny 40kWh 150KM 110kW
Nissan Leaf II
głupio opisywać wg schematu gdyż wiele zależy od temperatury za oknem i stylu (oraz prędkości) jazdy. zasięg 210km to mroźna zima z włączonym ogrzewaniem itp. przy spokojnej jeździe w terenie mieszanym lub mieście (większy odzysk) przejechanie 270 jest możliwe, zaś w skrajnych przypadkach można też jeszcze trochę ten zasięg zwiększyć (najwyższe moje wskazanie komputera to 282km). [podobno jeden ze znanych youtooberów przekroczył wartość 300]. na trasie lepiej planować ładowania co max 200km. należy pamiętać, że nie wyjeżdżamy aku do "0" więc (przynajmniej w moim przypadku) maksymalny zasięg jest teoretyczny (realnie przejechałem 252 km i zostało 7% aku (1%= ~2,7km) ) obecne średnie moje spalanie [po ponad 2 latach wolnego ładowania z 230W / częste szybkie ładowanie jest uznawane przez nissana za jedną z głównych przyczyn spadku mocy aku (u mnie nadal 100% sprawności, co dalej zobaczymy)] to 14,9kWh /100km (po zmianie stylu jazdy zeszło z 15,2) średni czas ładowania podałem orientacyjny dla wartości z 20-30% do ponad 90-100%, realnie bywa różnie: po przyjeździe do domu decyzję o ładowaniu podejmuję w zależności od przewidywanych w danej chwil potrzeb jazdy z uwzględnieniem zapasu na nieprzewidziane km - zazwyczaj doładowuję nocą przy 20-30% ale jak trzeba (lub jest okazja w dzień gdy na fotowoltaikę pada słonko) to doładowuję i przy 60% naładowania - wymaga to przywyknięcia ale zapewniam nie jest upierdliwe; pomaga przycisk otwarcia klapki gniazd na kokpicie - nie trzeba szukać przycisku na pilocie kluczyka ;).
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Nissan przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena