Szukaj

Informacje o Nissan

Nissan to druga co do popularności marka samochodowa z Japonii, a razem z Renault tworząca jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie, który obecnie coraz śmielej konkuruje z Toyotą i Volkswagenem o palmę światowego lidera pod względem wielkości sprzedaży. Co ciekawe, Nissan to jedna z niewielu współczesnych marek samochodowych, założonych przed II wojną światową, która od początku zajmowała się produkcją samochodów.

Historia Nissana

Początki historii Nissana datują się na 1911 r. i związane są z założoną w Tokio przez Masujiro Hashimoto firmą Kwaishinsha. Hashimoto, po zdobyciu doświadczenia w Stanach Zjednoczonych, już trzy lata później konstruuje swój pierwszy samochód. Jego nazwa – DAT – pochodzi od pierwszych liter nazwisk trzech osób, które pracowały przy jego konstrukcji: Kenjiro Dena, Rokuro Aoyamy i Meitaro Takeuchiego. Ponadto słowo "datto" po japońsku oznacza "uciekającego zająca", dlatego pierwszym logo był właśnie biegnący zając. Pierwszymi autami nowej na rynku firmy były pojazdy ciężarowe. W 1926 r. nastąpiło połączenie z założoną w 1919 r. w Osace firmą Jitsuyo Jidosha, zaś na początku lat 30. następuje połączenie z producentem części samochodowych, firmą Tobata Casting. Wtedy też powstaje pierwszy prototyp samochodu osobowego o nazwie Datson, który niebawem został przemianowany na Datsuna. Po kolejnych zmianach własnościowych w 1934 r. dochodzi do założenia firmy Nissan Motor Company, którego główny człon nazwy pochodzi od pierwszych sylab imienia i nazwiska prezydenta firmy, którym był Nihon Sangyo. W kolejnym roku rusza produkcja pierwszego osobowego Datsuna, który poza rynkiem japońskim, sprzedawany był m.in. także w Australii.

Jak większość firm z branży motoryzacyjnej, również Nissan w czasie II wojny światowej przestawił swoją produkcję na potrzeby wojskowe. W fabrykach Nissana powstawały m.in. pojazdy wojskowe, samoloty oraz silniki do różnych typów pojazdów.

Powojenne modele Nissana

Pierwszym modelem Nissana, który był produkowany przez japońską markę po zakończeniu działań wojennych, był znany również dziś terenowy Nissan Patrol. Jego produkcja rozpoczęła się w 1951 r. i wzorowany on był na amerykańskim Willysie. Z kolei pierwszy model osobowy powstaje w 1953 r. na licencji brytyjskiego Austina.

Ważną datą dla japońskiej firmy jest 1957 r. Wówczas to na rynku debiutuję sportowy Nissan Skyline oraz model z klasy średniej Nissan Bluebird. Kolejnym znaczącym modelem jest Nissan Sunny, którego produkcja trwa nieprzerwanie od 1966 r. Niezwykle ważnym rokiem jest także 1969 r., kiedy to na rynku debiutuje Datsun 240Z, dający początek sportowej rodziny modeli z literką Z w nazwie. Kolejnymi modelami były 260Z, 280Z, 280ZX, 300ZX, 350Z, a od 2009 r. produkowany jest już Nissan 370Z.

Od 1983 r. z rynku znika marka Datsun i od tego czasu wszystkie modele oferowane są już pod nazwą Nissan.

Najważniejsze współcześnie modele Nissana

Od 1982 r. do oferty dołącza Nissan March, który w Europie sprzedawany jest jako Nissan Micra. Druga generacja tego modelu była pierwszym japońskim autem, które w 1993 r. zdobyło tytuł Europejskiego Samochodu Roku. Był to także pierwszy model poddany testom zderzeniowym przez Euro NCAP.

Na europejskim rynku sporą popularnością cieszyły się także średniej wielkości Nissan Primera produkowany od 1990 r. czy o klasę mniejszy Nissan Almera, którego produkcja ruszyła w 1995 r.

Terenowe samochody Nissana

Istotną część w gamie Nissana od lat stanowią auta o terenowym charakterze. Poza wspomnianym wcześniej Patrolem sukces rynkowy odnosiły także m.in. Nissan Pathfinder (1986 r.), Murano (2003 r.) czy X-Trail (2001 r.), a także pickup Navara (1986 r.). Niezwykle ważnym modelem w ofercie jest Nissan Qashqai, który pojawił się na rynku w 2006 r. i był jednym z prekursorów niezwykle popularnego dziś segmentu crossoverów. W 2010 r. stawkę uterenowionych modeli uzupełnił mały Nissan Juke.

Nissan – dodatkowe informacje

Chcąc nawiązać rywalizację z amerykańskimi, a później także europejskimi markami z segmentu premium Nissan stworzył w 1989 r. luksusową markę Infiniti, która dziewięć lat później zadebiutowała na pierwszych unijnych rynkach. Wcześniej w Europie pojawiła się m.in. w Rosji czy też na Ukrainie.

Od 1999 r. trwa bliska współpraca Nissana z Renault, której towarzyszy także wzajemna sprzedaż udziałów. Obecnie francuska marka jest właścicielem 43,4% Nissana, zaś Japończycy posiadają 15% akcji Renault. Od 2016 r. do aliansu dołączyło również Mitsubishi.

Warto też dodać, że produkowany od 2010 r. Nissan Leaf to najpopularniejszy obecnie model z napędem elektrycznym na świecie.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Nissan

Sprawdź co kierowcy
myślą o Nissan

Oceny Aut 6 726 ocen

2,8
~Kristov
Crossover 1.2 DIG-T 115KM 85kW
Nissan Qashqai II
To nie jest samochód, to jest zabawka. Jest tandetny, plastikowy i non stop się coś psuje. Choć same pierdoly, to jednak. Jeśli ktoś jest przyzwyczajony do niemieckiej jakości to będzie bardzo rozczarowany. Po 1,5 roku wymieniony na gwarancji akumulator, bo auto nie odpaliło pod sklepem po zakupach. Start/stop oczywiście normalnie działa chociaż system powinien wykryć spadek napięcia. Wymienione coś co się zwie przelotka kierownicy - chociaż dziwny świst podczas kręcenia kierownicą pozostał. Wymieniony moduł elektronicznego hamulca postojowego. Chociaż nadal nierówno trzyma - teraz wyszło na stacji kontroli. Wymieniony stelaż fotela kierowcy bo stukał niemiłosiernie. Wymienione gąbki fotela kierowcy bo się zgniotły po 30kkm. Naprawiana dwa razy uszczelka pokrywy rozrządu. Wymieniona klamka bo nie działa bezkluczykowe otwieranie i uruchamianie. Problem nierozwiązany, wymieniam baterie jak szalony, ale bez skutku. System obsługi jest nieintuicyjny i niefunkcjonalny. Tempomat trzeba włączać po każdym uruchomieniu. Pomijam absurd, że jest po prawej stronie kierownicy, pewnie nie chciało się przekładać z wersji lewostronnej. Tak jak nie chciało się tłumaczyć komputera pokładowego na język polski. W XXI w. Sic! Nawigacja to jakiś żart, brakuje 20% ulic I numerów, a niektóre ulice są podwójnie. Jeśli źle wybierzesz zaczynasz wpisywać wszystko od nowa. Przycisk przod/tył na kierownicy zmienia częstotliwości stacji zamiast zmienić stacje z pamięci. Blokując przyciskiem otwieranie szyb z tyłu, kierowca też ich nie może otworzyć. Serio. O automatycznym otwieraniu tylko szyby kierowcy to wiadomo, tak samo brak podświetlenia tych przycisków. Podgrzewanie lusterek to żart - nie są w stanie usunąć wody podczas lekkiego deszczu, są letnie. Serwis nie widzi problemu, tak ma być. Wpinasz hak , czujniki cofania wariują. W skodzie system wie, że jest hak albo przyczepa. W dwuletnim wtedy aucie piasty kół są całe pordzewiałe, elementy tylnych hamulców również, rdza wychodzi też na drzwiach pod uszczelkami i w miejscu wkręcania haka do holowania. Skrzynia biegów haczy potwornie, droga drążka między przełożeniami bardzo długa, płynna zmiana odpada. Teraz zaczął ostro skrzypiec zawias drzwi. Od nowości skrzypi coś w okolicach rolety szklanego dachu. I milion innych dźwięków. Kompletny brak sztywności nadwozia - gdy jedno z kół stoi np. na wysokim krawężniku jest problem z zamknięciem klapy bagażnika. Jakość tworzyw wewnątrz to jakiś dramat - na kostce brukowej mam wrażenie, że wszystkie plastiki odpadną. Ważna uwaga: odkurzenie miękką szczotką licznika potrafi zostawić spore rysy. Chyba koszulki na dokumenty są solidniejsze. W mojej sluzbowej Octavii mi się to jeszcze nie udało a odkurzam byle czym. Podsumowując, taki gadżet, nie samochód.
4,3
~Jacek
Crossover 1.0 DIG-T 117KM 86kW
Nissan Juke II
Auto jak na swój segment duże i przestronne (środek), na zewnątrz małe kompaktowe. Rodzina 2+2 bez problemu się pomieści, dużo miejsca na nogi, siedziska długie - wygodne na trasę. Bagażnik 420 litrów - bez problemu wchodzi torba lotnicza i parę walizek (wyjazd rodzinny 2+2). Skrzynia manual plus 3 tryby jazdy SPORT, NORMAL, ECO. Silnik jak na 3 cylindry bardzo żwawy szczególnie w trybie sport prowokuje do szybszej jazdy i agresywnej w moim odczuciu jakby wtedy miał z 140 KM. Jeśli chodzi o silnik do 140 km/h auto się rozpędza dynamicznie (jak na tę moc )poźniej do 160 km/h (6 bieg 4000 obr/min) w miarę, powyżej 160 redukcja do 5 a wtedy 180 km/h - raczej z górki - rozpędzanie trwa wieczność. Wyciszenie OK - do 140 lepiej niż w octavi 3 1.6 TDI. Spalanie bez kasowania licznika 2500 - 7,6 l/100 km. Trasa bez ECO teren górzysty jazda dynamiczna nie mozolna do 110 km/h tak, żeby nie być zawali droga 5,9 l/100km - pomiar powtarzalny. Skoda Octavia 3 1.6 TDI 155 KM spalanie 5,2 l/100 km. Zawieszenie bajka, nie twarde, nie miękkie i co najważniejsze, dla mnie bardzo dobrze tłumi nierówności. W Skodzie słychać, jakby miała luzy w zawieszeniu (strasznie głośne)
4,1
~Tom
Terenowy 4.0 V6 261KM 192kW
Nissan Xterra II
super auto, po złożeniu tylnich siedzeń wchodzi materac 140x200 więc nie trzeba brać ze sobą namiotu; w egzemplarzach do 2010r. trzeba pamiętać o wymianie wadliwej chłodnicy zespolonej z chłodnicą automatu albo o pominięciu chłodnicy automatu (well known issue); ja zrobiłem obejście + dołożyłem dodatkową chlodnicę skrzyni; auto nie jest kanapowcem, ma swój pazur; bezawaryjne; auto uniwersalne - 4x4 działa elegancko, automat zmienia biegi bardzo płynnie; auto na ramie, z tyłu resor; super auto, części eksploatacyjne tanie
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Nissan przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena