Szukaj

Informacje o Nissan

Nissan to druga co do popularności marka samochodowa z Japonii, a razem z Renault tworząca jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie, który obecnie coraz śmielej konkuruje z Toyotą i Volkswagenem o palmę światowego lidera pod względem wielkości sprzedaży. Co ciekawe, Nissan to jedna z niewielu współczesnych marek samochodowych, założonych przed II wojną światową, która od początku zajmowała się produkcją samochodów.

Historia Nissana

Początki historii Nissana datują się na 1911 r. i związane są z założoną w Tokio przez Masujiro Hashimoto firmą Kwaishinsha. Hashimoto, po zdobyciu doświadczenia w Stanach Zjednoczonych, już trzy lata później konstruuje swój pierwszy samochód. Jego nazwa – DAT – pochodzi od pierwszych liter nazwisk trzech osób, które pracowały przy jego konstrukcji: Kenjiro Dena, Rokuro Aoyamy i Meitaro Takeuchiego. Ponadto słowo "datto" po japońsku oznacza "uciekającego zająca", dlatego pierwszym logo był właśnie biegnący zając. Pierwszymi autami nowej na rynku firmy były pojazdy ciężarowe. W 1926 r. nastąpiło połączenie z założoną w 1919 r. w Osace firmą Jitsuyo Jidosha, zaś na początku lat 30. następuje połączenie z producentem części samochodowych, firmą Tobata Casting. Wtedy też powstaje pierwszy prototyp samochodu osobowego o nazwie Datson, który niebawem został przemianowany na Datsuna. Po kolejnych zmianach własnościowych w 1934 r. dochodzi do założenia firmy Nissan Motor Company, którego główny człon nazwy pochodzi od pierwszych sylab imienia i nazwiska prezydenta firmy, którym był Nihon Sangyo. W kolejnym roku rusza produkcja pierwszego osobowego Datsuna, który poza rynkiem japońskim, sprzedawany był m.in. także w Australii.

Jak większość firm z branży motoryzacyjnej, również Nissan w czasie II wojny światowej przestawił swoją produkcję na potrzeby wojskowe. W fabrykach Nissana powstawały m.in. pojazdy wojskowe, samoloty oraz silniki do różnych typów pojazdów.

Powojenne modele Nissana

Pierwszym modelem Nissana, który był produkowany przez japońską markę po zakończeniu działań wojennych, był znany również dziś terenowy Nissan Patrol. Jego produkcja rozpoczęła się w 1951 r. i wzorowany on był na amerykańskim Willysie. Z kolei pierwszy model osobowy powstaje w 1953 r. na licencji brytyjskiego Austina.

Ważną datą dla japońskiej firmy jest 1957 r. Wówczas to na rynku debiutuję sportowy Nissan Skyline oraz model z klasy średniej Nissan Bluebird. Kolejnym znaczącym modelem jest Nissan Sunny, którego produkcja trwa nieprzerwanie od 1966 r. Niezwykle ważnym rokiem jest także 1969 r., kiedy to na rynku debiutuje Datsun 240Z, dający początek sportowej rodziny modeli z literką Z w nazwie. Kolejnymi modelami były 260Z, 280Z, 280ZX, 300ZX, 350Z, a od 2009 r. produkowany jest już Nissan 370Z.

Od 1983 r. z rynku znika marka Datsun i od tego czasu wszystkie modele oferowane są już pod nazwą Nissan.

Najważniejsze współcześnie modele Nissana

Od 1982 r. do oferty dołącza Nissan March, który w Europie sprzedawany jest jako Nissan Micra. Druga generacja tego modelu była pierwszym japońskim autem, które w 1993 r. zdobyło tytuł Europejskiego Samochodu Roku. Był to także pierwszy model poddany testom zderzeniowym przez Euro NCAP.

Na europejskim rynku sporą popularnością cieszyły się także średniej wielkości Nissan Primera produkowany od 1990 r. czy o klasę mniejszy Nissan Almera, którego produkcja ruszyła w 1995 r.

Terenowe samochody Nissana

Istotną część w gamie Nissana od lat stanowią auta o terenowym charakterze. Poza wspomnianym wcześniej Patrolem sukces rynkowy odnosiły także m.in. Nissan Pathfinder (1986 r.), Murano (2003 r.) czy X-Trail (2001 r.), a także pickup Navara (1986 r.). Niezwykle ważnym modelem w ofercie jest Nissan Qashqai, który pojawił się na rynku w 2006 r. i był jednym z prekursorów niezwykle popularnego dziś segmentu crossoverów. W 2010 r. stawkę uterenowionych modeli uzupełnił mały Nissan Juke.

Nissan – dodatkowe informacje

Chcąc nawiązać rywalizację z amerykańskimi, a później także europejskimi markami z segmentu premium Nissan stworzył w 1989 r. luksusową markę Infiniti, która dziewięć lat później zadebiutowała na pierwszych unijnych rynkach. Wcześniej w Europie pojawiła się m.in. w Rosji czy też na Ukrainie.

Od 1999 r. trwa bliska współpraca Nissana z Renault, której towarzyszy także wzajemna sprzedaż udziałów. Obecnie francuska marka jest właścicielem 43,4% Nissana, zaś Japończycy posiadają 15% akcji Renault. Od 2016 r. do aliansu dołączyło również Mitsubishi.

Warto też dodać, że produkowany od 2010 r. Nissan Leaf to najpopularniejszy obecnie model z napędem elektrycznym na świecie.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Nissan

Sprawdź co kierowcy
myślą o Nissan

Oceny Aut 6 996 ocen

2,1
~Marcin
Nissan Juke I
SUV 1.5 dCi 110KM 81kW
Nigdy nie jechałem gorszym autem. To jest moja ocena końcowa, z którą długo zwlekałem. Oceniam ten samochód po przejechaniu 1000km po mieście + jednego dnia 800 km na dłuższej trasie. Silnik - przyspieszenie trzeba mierzyć kalendarzem. Skrzynia biegów - zacina się, charczy, zamiast jedynki wskakuje trójka. Przy wbijaniu trójki są opory. To jest nowe auto, 10 tysięcy przebiegu. Karoseria rysuje się od dotknięcia palcem. Spalanie 6l na trasie przy spokojnej jeździe tym silnikiem to nie jest normalna rzecz. Przestrzeni w środku nie ma i tutaj zatrzymam się na dłużej. Jeżeli jesteś drobny / niski, filigranowy - dasz radę. Wyższy gość / kobieta sobie z tym nie poradzi, chyba że z zawodu jesteś pilotem myśliwca, bo nogi muszą być ustawione prosto i złączone przez całą jazdę. Ja, 1.80m gość, musiałem je jakoś koślawo skrzywić, żeby w ogóle zmieścić się między słupkiem, a pedałami gazu. Nabawiłem się takiej kontuzji nogi, że przez 3 najbliższe dni lekarz zabronił mi chodzić. I to zaważyło na tej opinii. Wykończenie wnętrza - dramat. Auto ma przejechane dychę i skóra na fotelach już wytarta i poprzedzierana. W środku głośno jak w pociągu Przemyśl - Szczecin. Klima wieje punktowo, więc masz Syberię na rękach i Sacharę na nogach. Zamek centralny raz działa, raz nie działa. To chyba tyle, jeżeli chodzi o plusy tego samochodu. Dalej jest tylko gorzej, auto oddałem. Żałuję, że nie na złom albo Rydzykowi. Nie polecam nikomu, kto się szanuje, a pozytywne oceny piszą chyba producenci albo gnomy.
4,5
~KenLee
Nissan X-Trail II
Terenowy 2.0 dCi 173KM 127kW
Samochodem przez 14 lat zrobiłem blisko 300 tys. km. Jestem mega zadowolony i z czystym sumieniem polecam ten model. Bezawaryjność na poziomie mistrzowskim. Świetny napęd 4x4. Wyposażenie bez szału, ale nawet dzisiaj można uznać, że niezbędne minimum jest. Auto jak szwajcarski scyzoryk- do wszystkiego. Praktyczność rozwiązań bagażnika i schowki, to coś czego brakuje mi teraz w innych autach. Chciałem kupić 3 generację, ale to już nie to auto pod względem praktyczności co "dwójka" i w automacie tylko CVT (a chciałem dla odmiany automat, więc kupiłem CX-5 AWD 2,5l).
4,3
~Seba
Nissan Pulsar
Hatchback 1.2 DIG-T 115KM 85kW
Ilością miejsca z tyłu bije na głowę nie dość, że swoją klasę to jeszcze nawet auta większe. Wygodnie jest bardzo. A do tego spory jak na te klasę bagażnik. Komfortowe siedzenia, fantastyczne wyciszenie (w czasie jazdy silnika prawie w ogóle nie było słychać). Jeździ się przyjemnie i wygodnie. Co wpłynęło na obniżenie oceny: po 1. najważniejsze - silnik, o 1,2 historii chodziło już dużo i też się o tym przekonałem. Po 1. brał olej - między 0,25 a 0,33 l na 1000 km, co sprawiło, że lepiej zalewać go olejem średnio lub niskopopiołowym, bo nagar na tłokach zbierać się solidny, co może narobić problemów - o czym zaraz. Po 2. u mnie uszkodziły się dwa zawory i przy 154 tysiącach km musiałem robić mini remont góry silnika. Najlepiej więc pilnować poziomu oleju (bo może uszkodzić się napinacz łańcucha) a interwał skrócić (ja co 10 tysięcy km wymieniałem). Sprawa 2. jak dla mnie przednie światła świecą dziwnie - za krótko a przede wszystkim za słąabo. Żarówki H11 tez nie pomagają w tym bo są drogie i dziwnie świecą. Najlepiej co kilka lat (nawet jak się nie spalą) zmieniać je na nowe to jasność świecenia wyraźnie się poprawi. Konkludując, po przesiadce ze Skody Fabii, w Pulsarze przezywałem pozytywny szok i jeździło się przyjemnie. Niestety splot tych złych okoliczności (czyli silnik plus na przykład awaria uszczelki pod wtryskiwaczami) plus kryzys wieku średniego sprawiły, że człowiek po 5 latach postanowił Pulsara sprzedać. Podobno wersje po 2016 r. problemów z olejem i zaworami już nie mają.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Nissan przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena