Szukaj

Informacje o Nissan

Nissan to druga co do popularności marka samochodowa z Japonii, a razem z Renault tworząca jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie, który obecnie coraz śmielej konkuruje z Toyotą i Volkswagenem o palmę światowego lidera pod względem wielkości sprzedaży. Co ciekawe, Nissan to jedna z niewielu współczesnych marek samochodowych, założonych przed II wojną światową, która od początku zajmowała się produkcją samochodów.

Historia Nissana

Początki historii Nissana datują się na 1911 r. i związane są z założoną w Tokio przez Masujiro Hashimoto firmą Kwaishinsha. Hashimoto, po zdobyciu doświadczenia w Stanach Zjednoczonych, już trzy lata później konstruuje swój pierwszy samochód. Jego nazwa – DAT – pochodzi od pierwszych liter nazwisk trzech osób, które pracowały przy jego konstrukcji: Kenjiro Dena, Rokuro Aoyamy i Meitaro Takeuchiego. Ponadto słowo "datto" po japońsku oznacza "uciekającego zająca", dlatego pierwszym logo był właśnie biegnący zając. Pierwszymi autami nowej na rynku firmy były pojazdy ciężarowe. W 1926 r. nastąpiło połączenie z założoną w 1919 r. w Osace firmą Jitsuyo Jidosha, zaś na początku lat 30. następuje połączenie z producentem części samochodowych, firmą Tobata Casting. Wtedy też powstaje pierwszy prototyp samochodu osobowego o nazwie Datson, który niebawem został przemianowany na Datsuna. Po kolejnych zmianach własnościowych w 1934 r. dochodzi do założenia firmy Nissan Motor Company, którego główny człon nazwy pochodzi od pierwszych sylab imienia i nazwiska prezydenta firmy, którym był Nihon Sangyo. W kolejnym roku rusza produkcja pierwszego osobowego Datsuna, który poza rynkiem japońskim, sprzedawany był m.in. także w Australii.

Jak większość firm z branży motoryzacyjnej, również Nissan w czasie II wojny światowej przestawił swoją produkcję na potrzeby wojskowe. W fabrykach Nissana powstawały m.in. pojazdy wojskowe, samoloty oraz silniki do różnych typów pojazdów.

Powojenne modele Nissana

Pierwszym modelem Nissana, który był produkowany przez japońską markę po zakończeniu działań wojennych, był znany również dziś terenowy Nissan Patrol. Jego produkcja rozpoczęła się w 1951 r. i wzorowany on był na amerykańskim Willysie. Z kolei pierwszy model osobowy powstaje w 1953 r. na licencji brytyjskiego Austina.

Ważną datą dla japońskiej firmy jest 1957 r. Wówczas to na rynku debiutuję sportowy Nissan Skyline oraz model z klasy średniej Nissan Bluebird. Kolejnym znaczącym modelem jest Nissan Sunny, którego produkcja trwa nieprzerwanie od 1966 r. Niezwykle ważnym rokiem jest także 1969 r., kiedy to na rynku debiutuje Datsun 240Z, dający początek sportowej rodziny modeli z literką Z w nazwie. Kolejnymi modelami były 260Z, 280Z, 280ZX, 300ZX, 350Z, a od 2009 r. produkowany jest już Nissan 370Z.

Od 1983 r. z rynku znika marka Datsun i od tego czasu wszystkie modele oferowane są już pod nazwą Nissan.

Najważniejsze współcześnie modele Nissana

Od 1982 r. do oferty dołącza Nissan March, który w Europie sprzedawany jest jako Nissan Micra. Druga generacja tego modelu była pierwszym japońskim autem, które w 1993 r. zdobyło tytuł Europejskiego Samochodu Roku. Był to także pierwszy model poddany testom zderzeniowym przez Euro NCAP.

Na europejskim rynku sporą popularnością cieszyły się także średniej wielkości Nissan Primera produkowany od 1990 r. czy o klasę mniejszy Nissan Almera, którego produkcja ruszyła w 1995 r.

Terenowe samochody Nissana

Istotną część w gamie Nissana od lat stanowią auta o terenowym charakterze. Poza wspomnianym wcześniej Patrolem sukces rynkowy odnosiły także m.in. Nissan Pathfinder (1986 r.), Murano (2003 r.) czy X-Trail (2001 r.), a także pickup Navara (1986 r.). Niezwykle ważnym modelem w ofercie jest Nissan Qashqai, który pojawił się na rynku w 2006 r. i był jednym z prekursorów niezwykle popularnego dziś segmentu crossoverów. W 2010 r. stawkę uterenowionych modeli uzupełnił mały Nissan Juke.

Nissan – dodatkowe informacje

Chcąc nawiązać rywalizację z amerykańskimi, a później także europejskimi markami z segmentu premium Nissan stworzył w 1989 r. luksusową markę Infiniti, która dziewięć lat później zadebiutowała na pierwszych unijnych rynkach. Wcześniej w Europie pojawiła się m.in. w Rosji czy też na Ukrainie.

Od 1999 r. trwa bliska współpraca Nissana z Renault, której towarzyszy także wzajemna sprzedaż udziałów. Obecnie francuska marka jest właścicielem 43,4% Nissana, zaś Japończycy posiadają 15% akcji Renault. Od 2016 r. do aliansu dołączyło również Mitsubishi.

Warto też dodać, że produkowany od 2010 r. Nissan Leaf to najpopularniejszy obecnie model z napędem elektrycznym na świecie.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Nissan

Sprawdź co kierowcy
myślą o Nissan

Oceny Aut 6 822 oceny

4,9
~piotr7755
Nismo RS 1.6L turbo DIG-T 218KM 160kW
Nissan Juke I
Rewelacyjne auto! Wygodne, bardzo szybkie, do tego super hamulce. Fenomenalny silnik. Bardzo elastyczny i o dziwo całkiem spoko jeśli idzie o ekonomię. Niewiele pali w mieście (Warszawa) 8,5 l jak na 218 KM to moim zdaniem niewiele. Minimalne spalanie trasa 6,5l (ale to do 2,5 tyś obrotów czyli bardzo powoli) max nie wiem ale 12 wciągnie bez problemu. Dużo pali przy dużych szybkościach, ale to gabarytowe auto. 200 km/h osiąga bez wysiłku i bez szumów wewnątrz. Elastyczność silnika - super!. W tej klasie konkurencji brak!
4,9
~obadam
Terenowy Facelifting 1.3 DIG-T 160KM 118kW
Nissan X-Trail III
Dziwią mnie komentarze dotyczące głośności i rzekomo niewygodnych foteli pasażerów z tyłu. Głośność jest bardzo dobra, w aucie jest cicho, oczywiście przy prędkościach rzędu 150+ to się zmienia. Ja na takich prędkościach zwykle nie jeżdżę, więc nie narzekam. Fotele z tyłu natomiast są bardzo wygodne. To, że siedzi się wyżej jest o tyle atrakcyjne, że dużo więcej widać niż siedząc na tej samej wysokości co kierowca. Bardzo cenię sobie pojemność tego samochodu. Jest przesuwna tylna kanapa, która ma też regulację kąta oparcia. Te dwa gadżety powodują, że nie mam najmniejszych problemów z zapakowaniem całej rodziny na dwutygodniowe wyjazdy, gdzie mam do zapakowania podwójny wózek (dzieciaki 3 mce i 2 latka), 3 walizki i kilkanaście różnego rodzajów toreb, torebeczek i innych drobiazgów, plecaków. Przed zakupem Nissana byłem bliski kupienia VW Tiguana Allspace. Nie żałuję. Za cenę Nissan (~120 tys.) w VW dostałbym kompletnie łysą wersję, z jedynym plusem w postaci bardzo duużego bagażnika. W nissanie dostałem teknę z prawie najwyższym wyposażeniem, w automacie, z dachem panoramicznym (który jest moim ulubionym dodatkiem w samochodzie). I niewiele mniejszym bagażnikiem. Zalety: 1. wygoda; 2. silnik w miarę dynamiczny 3. brak cyfrowych zegarów i innego tego rodzaju badziewia odwracającego jedynie uwagę kierowcy od jazdy. 4. pojemność 5. stosunek jakość/cena 6. wygląd. 7. piękny panoramiczny dach (frajda dla dzieciaków gwarantowana - od starszego słyszę za każdym razem "wow" i "o, słońce"). w aucie dzięki temu jest bardzo jasno. 8. podgrzewane fotele przednie i tylnie. 9. bardzo dobre światła. w nocy jest jasno jak w dzień. 10. bardzo dobrze się prowadzi i w mieście i w trasie (z jedną wadą w postaci skrętności auta). Z wad: 1. nie rozumiem, czemu nie ma pamięci ustawień fotela dla kierowcy mimo tego, że fotel ustawia się elektronicznie. W ten sposób jeśli jest kilku kierowców samochodu każdy musi sobie przestawiać na preferowane ustawienia. 2. nawigacja jest dobra ale przestarzała. ogólnie komputer pokładowy jest jeszcze "analogowy". mógłby być odrobinę nowocześniejszy. 3. w mieście pali około 10-12 L (benzyna 1,4) przy umiarkowanej jeździe. 4. otwierania bagażnika na ruch nogi, które po prostu nie działa lub działa słabo. 5. skrętność mogłaby być lepsza. Mam porównanie z Volvo XC 60, które jest po prostu skrętniejsze mimo podobnych gabarytów. pozdrawiam
4,9
~Marcin
Terenowy 5.6 i V8 314KM 231kW
Nissan Pathfinder III
Porządny w pełnym znaczenia słowa SUV - Sportowo Użytkowy Pojazd. "Sportowy"- no tak 5.6v8 daje sportowe wrażenia jeśli chodzi o przyspieszenie, szybkość, moc, dźwięk niema co debatować. Możliwość jazdy na tylnym napędzie. Skrzynia automatyczne z elektronicznym sterowaniem adaptującym się pod styl jazdy. "Użytkowy" - po złożeniu tyłu wyśpią się dwie osoby, przewieziesz lodówkę, wannę, wsadzisz EURO paletę. Zabierzesz 7 osób. Ubrudzone boczki drzwi umyjesz na myjni. Pociągniesz dużą przyczepę 3100kg. Przejedziesz przez wodę głębokości 550mm, parametry terenów jak kąty natarcia, zjazdu też całkiem ok jak na SUVa, napęd 4x4, reduktor. Liczne schowki i to obszerne nie pseudo skrytki na paczkę fajek tylko na wagon czy dwa. "Pojazd" - jak najbardziej ma koła, silnik i kabinę. Przemieszcza się z punktu A do B w miarę komfortowo i bezpiecznie. Masz klimatyzację, ogrzewanie, tapicerkę skórzaną, podgrzewane fotele i kierownice, Samo ściemniające lusterka, do tego boczne podgrzewane, wszystko elektryczne (szyby, szyberdach, ustawianie przednich dwóch foteli, ustawianie pedałów pod kierowcę, pamięć ustawienia pod dwóch kierowców), dobry system audio, nawigacja, kompas w lusterku, piloty do bramy garażu wbudowane w lusterku.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Nissan przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena