Szukaj

Ocena kierowcy - BMW Seria 5 E34 Sedan

Piotrr, 4 miesiące temu
Silnik 520 i 24V 150KM 110kW
Rok produkcji 1990
Przebieg: 185 tys. km
Okres użytkowania: 2 lata
BMW Seria 5 E34 Sedan 520 i 24V 150KM 110kW 1989-1995 - Oceń swoje auto
4,14
4% gorzej od średniej w segmencie
Kupiłby ponownie
Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego:
Silnik : Wysoka kultura pracy, bardzo elastyczny i zachęcający do używania pełnej skali obrotomierza.
Inne : Klasyczny wygląd który przyciąga wzrok na ulicy, auto będące jedną z najważniejszych wizytówek marki
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Inne : Zepsuta pompa paliwa
Układ elektryczny : Zepsuty sterownik komputera silnika
Karoseria : Karoseria podatna na korodowanie
4,0
Całokształt
Solidny, dobrze wyglądający klasyk który pomimo pewnych mankamentów i charakterystycznej dla marki BMW awaryjności, daje radość z jazdy i wynagradza kierowcę bardzo dobrą jakością materiałów i wysoką kulturą pracy silnika który po odpowiednim rozgrzaniu jest tak elastyczny, że "zwykła przejażdżka" zamienia się w pełną frajdy przygodę, niezależnie od mocy silnika. Jest to auto którym nie bałbym się pojechać w dłuższą podróż ale tylko wtedy gdy będę miał w bagażniku zestaw kluczy, szarą taśmę i opaski zaciskowe. Wydaje mi się że jest to zdanie którym mógłbym opisać każde 30 letnie auto ponieważ wszelkie obawy które mogą towarzyszyć kierowcy są związane tylko z nieprzewidywalnością leciwych aut. Auto użytkuję na daily, robię nim w okresie wakacji oraz spontanicznych urlopów duże trasy, doceniam posiadanie klimatyzacji która bardzo pomaga w jeździe latem. Z ciekawszych informacji mam zmodyfikowany wydech dzięki czemu potencjał zwykłego M50B20 został w pełni wykorzystany a auto brzmi naprawdę dobrze aczkolwiek jest to uciążliwe podczas dłuższych tras. Myślę że wygłuszenie wnętrza w przyszłym sezonie polepszy nieco wyciszenie wnętrza.
Wrażenia
5,0
Silnik
M50B20 to wspaniała jednostka której brakuje tylko jednego - mocy. Najprostszym oraz najlepszym sposobem na zachowanie silnika w dobrej kondycji są regularne wymiany oleju oraz używanie jego pełnego zakresu obrotowego po odpowiednim rozgrzaniu. Nigdy nie udało mi się przekroczyć temperatury 90 stopni, nawet przy największych lipcowych upałach.
3,0
Skrzynia biegów
Jest poprawna do bólu, czuć w niej to twarde niemieckie pochodzenie.
4,0
Układ jezdny
Układ kierowniczy to spora wada tego samochodu. Przekładania ślimakowa sprawia że niezależnie ile pieniędzy zainwestujemy w zawieszenie, dystanse, rozpórki etc to nadal nie będzie się prowadziło jak auto sportowe. Kosztem utraconych wrażeń z jazdy jest bezawaryjność tego rodzaju układu kierowniczego. Wspomaganie wymaga pewnej pracy od kierowcy, kierownica nie obraca się jednym palcem aczkolwiek nie jest to wada lecz po prostu charakterystyka tego modelu. Co do zawieszenia, autko jeżeli o nie dbamy to fajnie wybiera nierówności, jest lekko sztywne i dobrze prowadzi się w zakrętach. Mam obniżony przód względem serii co pozytywnie wpłynęło na odczucia z jazdy.
3,0
Karoseria
Największa wada BMW E34 i innych bemek z tego okresu czyli blacha. O auto trzeba naprawdę regularnie dbać, obserwować i reagować jak najszybciej. Mój model posiada szyberdach, wspaniali niemieccy inżynierowie zaprojektowali odpływ szyberdachu tak, żeby woda leciała idealnie na mocowania podnośnika, od wewnętrznej strony progów. Pomimo że mam względnie zdrowy egzemplarz to każda zima może być zabójcza, dlatego co sezon trzeba kompleksowo o auto dbać. Kolejny temat o którym nie wszyscy wiedzą - chcąc zadbać o doły drzwi, po każdym umyciu auta, ulewie powinniśmy otworzyć wszystkie drzwi aby woda nie stała w dolnych uszczelkach. Jest to miejsce dobrze znane posiadaczom E34 i zalecam każdemu zdjęcie tych uszczelek i jak najszybsze poprawienie auta w tym miejscu. Płynne woski we wszystkie profile zamknięte, progi itp to podstawa dbania o ten model.
Komfort
5,0
Widoczność
Bardzo dobra, ciężko dodać coś więcej na ten temat.
5,0
Ergonomia
Świetna ergonomia, jedyne czego mi brakuje to foteli sportowych lecz ich cena zdecydowanie nie jest na studencki portfel. Idealnie zaprojektowany kokpit, wszystko jest intuicyjne i funkcjonalne. W zwykłych fotelach brakuje podparcia lędźwiowego, co stało się popularniejsze już w nowszych autach. W aucie czuję się dobrze, plecy nie bolą nawet po dłuższych trasach.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
E34 nie nagrzewa się bardzo szybko, zimą trzeba chwilę pomarznąć w środku. Ważna informacja dla wszystkich użytkowników E34 - od strony kierowcy, zdejmując boczek obok prawej nogi, znajduje się opornik dmuchawy jeżeli jest już stary lub zasyfiony jakimiś liśćmi itp, to może spowodować zwarcie lub też nawet pożar dlatego zalecam każdemu sprawdzić ten element. Ja posiadam akurat model bez opornika w takiej formie, najprawdopodobniej przez to że to wersja z klimatyzacją. Klimatyzacja - warto wiedzieć że wchodzi tutaj więcej czynnika niż w standardowych autach. Klima działa bardzo dobrze aczkolwiek bardzo powolna jest zmiana jej temperatury - być może to charakterystyka tylko mojego egzemplarza.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Nie jest to seria 3, nie jest to seria 7. Jest to przestrzeń wnętrza typowo pomiędzy tymi dwiema seriami. Przestrzeń jest jak najbardziej wystarczająca aby 4 osoby mogły pojechać komfortowo z Łodzi na Hel. Miejsce dla trzeciej osoby z tyłu traktowałbym raczej jako awaryjne, na krótkie dystanse. Bagażnik spory, podczas wyjazdów wymagających większej ilości bagaży, mam na myśli typowy wyjazd na camping, bagażnik jest wystarczający dla dwóch osób (wożę dodatkowo koło zapasowe ponieważ w miejscu na koło znajduje się zbiornik lpg).
5,0
Wyciszenie
Gdyby nie głośny wydech, wyciszenie auta byłoby bardzo dobre. Nie mam zastrzeżeń.
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Większość części nie jest droga, jest dużo zamienników do części eksploatacyjnych. Problem zaczyna się tam gdzie występują usterki części do których nie wyprodukowano zamienników - mam na myśli na przykład przepływomierz bądź sondy lambda. W zależności od rocznika i wersji silnikowej mogą takie zamienniki nie występować. Najdroższym rodzajem części są detale estetyczne czyli listwy i uszczelki, niektóre z nich niekiedy nie tylko są drogie lecz nawet niedostępne w ASO. Decydując się na zakup E34 warto mieć to na uwadze jeżeli ktoś chce zrobić ze swojego auta "perełkę".
5,0
Stosunek jakość/cena
Stosunek jakości do ceny jest bardzo wysoki. Widząc obecną sytuację na rynku śmiem twierdzić że BMW E34 to naprawdę jeden z lepszych wyborów wśród klasyków. Wysoka jakość wnętrza do której bardzo daleko współczesnym samochodom spoza segmentu premium, ponadto naprawdę bezawaryjne silniki, które jeżeli będziemy o nie dbać to dadzą wiele lat radości. Jest to zdecydowanie klasyk dla hobbysty pasjonata i należy o tym pamiętać. To autko potrafi być kosztowne, pali jak smok lecz rekompensuje wyglądem i tym co wyżej opisałem.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Większość drobiazgów wynika z naturalnego zużycia auta po 30 latach eksploatacji ale z poważniejszych mogę wymienić na przykład uszczelkę pokrywy zaworów. Do tego doszły też elementy zawieszenia takie jak łączniki stabilizatora, sprężyny czy też amortyzatory. Wymieniałem jakieś elementy gumowe pod maską silnika, na szczęście dostępne zamienniki, świece, czujnik wstecznego, czujnik klocków, złącze odmy które lubi się z wiekiem rozszczelnić, przez co sączy się olej itp. Dodatkowym nieprzyjemnym drobiazgiem jest jakość wykonania foteli, fotel kierowcy łatwo się niszczy. Wiele z awarii da się naprawić samemu co szczerze polecam, w internecie można znaleźć sporo informacji a prawda jest taka że nikt nie poświęci tyle uwagi i ostrożności podczas takich napraw co właściciel.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Auto zostało unieruchomione na drodze raz - zepsuła się pompa paliwa, na szczęście kilkaset metrów od domu. Najpoważniejszą usterką która była najtrudniejsza do zdiagnozowania był zepsuty sterownik komputera silnika - auto nie pracowało na jednym cylindrze co wskazywało na wiele innego rodzaju usterek. Z takich droższych usterek mogę wymienić amortyzatory które należało już zastąpić nowymi ze względu na wiek oraz regenerację klimatyzacji.

Pb - zużycie paliwa dla silnika 520 i 24V 150KM 110kW [l/100km]

Średnie zużycie
13,3
Minimalne średnie zużycie paliwa
14,0
Maksymalne średnie zużycie paliwa
17,0
Minimalne zużycie paliwa przy oszczędnej jeździe
9,0
Zobacz więcej na temat zużycia paliwa
Zobacz raport zużycia paliwa tego kierowcy
Czy ocena była przydatna?
Dyskusja
Ładowanie komentarzy...
BMW Seria 5 E34 Sedan