Nie każda hybryda plug-in emituje równie mało zanieczyszczeń, a diesel nie zawsze musi być pod tym względem gorszy od auta benzynowego. Organizacja Green NCAP opublikowała pierwszą w 2021 r. serię wyników badań 25 obecnych na rynku samochodów.
Poziom zanieczyszczenia powietrza coraz częściej brany jest przez zmotoryzowanych pod uwagę podczas dokonywania wyboru samochodu. Oczywiście dla większości z nas wciąż jest to czynnik znacznie mniej istotny niż poziom spalania. Jedno i drugie sprawdziła organizacja Green NCAP w prowadzonych przez siebie testach laboratoryjnych i drogowych.
W teście Green NCAP auto może otrzymać maksymalnie 5 gwiazdek. Oprócz rezultatu ogólnego są też wyniki cząstkowe. Tu pod uwagę brane jest zanieczyszczenie powietrza (tlenki azotu, tlenek węgla, cząstki stałe oraz amoniak), efektywność (rzeczywiste spalanie lub zużycie energii i zasięg) oraz emisja gazów cieplarnianych (dwutlenek węgla, podtlenek azotu, metan). Oto rezultaty – od samochodów, które w testach przeprowadzonych w 2021 r zostały uznane za najbardziej ekologiczne po te najmniej przyjazne przyrodzie. Pierwszą trójkę opiszę bardziej szczegółowo, przy kolejnych samochodach będę podawał podstawowe dane.
Maksymalny rezultat wodorowego Nexo raczej nie powinno dziwić. Koreański SUV zdobył komplet punktów w dziedzinie zanieczyszczeń powietrza i emisji gazów cieplarnianych, a w kwestii efektywności zasłużył na 7,3 pkt. Deklarowany przez producenta zasięg wynoszący 666 km - zdaniem Green NCAP - w rzeczywistości topnieje do 495 km, a w przypadku eksploatowania samochodu w szczególnie niesprzyjających warunkach do 378 km. Prawdziwa średnia konsumpcja wodoru to 1,3–1,7 kg/100 km.
Elektryczna propozycja z Niemiec otrzymała komplet 10 punktów za emisję zanieczyszczeń powietrza i emisję gazów cieplarnianych, a raczej jej brak. W kwestii efektywności werdykt to 9,6 pkt. ID.3 o mocy 150 kW i z baterią o pojemności 58 kWh katalogowo powinien przejechać 418 km. W teście Green NCAP zasięg był jednak wyraźnie mniejszy i wynosił średnio od 296 km - przy zużyciu 20 kWh/100 km, do 151 km - w najmniej korzystnym scenariuszu, gdy zużycie energii wyniosło 38,3 kWh/100 km (badanie laboratoryjne przy temperaturze -7 stopni Celsjusza).
W nowej odsłonie testów Green NCAP wynik Priusa to najwyższa pozycja samochodu, który dysponuje silnikiem na tradycyjne paliwo. Jak było w poszczególnych kategoriach? Pod względem zanieczyszczeń powietrza auto o mocy 90 kW i z baterią o pojemności 8,79 kWh otrzymało 6 pkt. na 10 możliwych, a piętą achillesową okazały się cząstki stałe. Pod względem emisji gazów cieplarnianych Prius otrzymał 7 pkt. na 10 i słabo wypadł pod względem emisji CO2. Za to bardzo dobrze zaprezentował się pod względem emisji tlenków azotu. Efektywność napędu oceniono na 8,3 pkt. na 10. Średnie spalanie wyniosło 4,8 l/100 km przy zasięgu elektrycznym wynoszącym 39 km. Przy pustych bateriach średnie spalanie rosło do 5,0 l/100 km.
Testowano auto o mocy 103,8 kW i z baterią o pojemności 8,9 kWh.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,9 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenek węgla).
Efektywność: 7,6 na 10 pkt. Średnie spalanie od 5,0 l/100 km do 5,9 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 6,0 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Testowano auto z silnikiem 2.0 TDI o mocy 85 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 6,7 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenek węgla).
Efektywność: 7,7 na 10 pkt. Średnie spalanie od 4,2 l/100 km do 5,1 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,6 na 10 pkt. (tlenki azotu).
Testowano auto z silnikiem o pojemności 1,5 l i łącznej mocy 68 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 6,3 na 10 pkt. (cząstki stałe).
Efektywność: 7,4 na 10 pkt. Średnie spalanie od 5,1 l/100 km do 6,6 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 5,9 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Testowano auto z silnikiem benzynowym o pojemności 1,5 l i mocy 96 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 6,2 na 10 pkt. (cząstki stałe).
Efektywność: 6,9 na 10 pkt. Średnie spalanie od 5,5 l/100 km do 6,1 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 5,3 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Testowano auto z silnikiem 1,5 TSI o mocy 110 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 6,4 na 10 pkt. (cząstki stałe).
Efektywność: 5,5 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,3 l/100 km do 7,3 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,8 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Testowano auto z silnikiem benzynowym o pojemności 1,2 l i mocy 61 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,8 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenek węgla).
Efektywność: 5,7 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,5 l/100 km do 7,7 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 5,0 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Testowano auto z silnikiem 2.0 TDI o mocy 110 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 6,7 na 10 pkt. (cząstki stałe).
Efektywność: 6,5 na 10 pkt. Średnie spalanie od 5,0 l/100 km do 5,8 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 3,6 na 10 pkt. (tlenki azotu, dwutlenek węgla).
Testowano auto z silnikiem 1.0 TSI o mocy 70 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 6,0 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenki azotu).
Efektywność: 6,5 na 10 pkt. Średnie spalanie od 5,8 l/100 km do 6,8 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 5,0 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Testowano auto z silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 l i mocy 103 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,5 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenki azotu).
Efektywność: 5,6 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,3 l/100 km do 7,1 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,7 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Testowano auto z silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 l i mocy 103 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,5 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenek węgla).
Efektywność: 5,6 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,3 l/100 km do 7,1 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,7 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Testowano auto z benzynowym silnikiem o pojemności 1,0 l i mocy 54 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,0 na 10 pkt. (tlenki azotu, cząstki stałe, tlenek węgla).
Efektywność: 5,7 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,2 l/100 km do 7,1 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,9 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Testowano auto z benzynowym silnikiem 1.2 o mocy 51 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,3 na 10 pkt. (tlenek węgla, cząstki stałe).
Efektywność: 5,7 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,3 l/100 km do 7,1 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,8 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Testowano auto z silnikiem Diesla o pojemności 2,0 l i mocy 110,3 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,7 na 10 pkt. (tlenki azotu, cząstki stałe).
Efektywność: 5,8 na 10 pkt. Średnie spalanie od 5,5 l/100 km do 6,6 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 1,8 na 10 pkt. (dwutlenek węgla, tlenki azotu).
Testowano auto z silnikiem benzynowym o pojemności 1,0 l i mocy 93 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 3,1 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenek węgla)
Efektywność: 5,1 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,6 l/100 km do 7,6 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,3 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Testowano auto z benzynowym silnikiem 2.0 o mocy 132 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,6 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenek węgla).
Efektywność: 4,7 na 10 pkt. Średnie spalanie od 7,1 l/100 km do 8,3 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,0 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Testowano auto z silnikiem Diesla o pojemności 1,5 l i mocy 85 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,4 na 10 pkt. (tlenki azotu, cząstki stałe).
Efektywność: 6,2 na 10 pkt. Średnie spalanie od 5,1 l/100 km do 6,1 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 3,0 na 10 pkt. (tlenki azotu, dwutlenek węgla).
Testowano auto z benzynowym silnikiem 1.5 i mocy 100 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,2 na 10 pkt. (amoniak, cząstki stałe).
Efektywność: 4,6 na 10 pkt. Średnie spalanie od 7,0 l/100 km do 7,9 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 3,8 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Testowano auto z benzynowym silnikiem 1.2 o mocy 96 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 3,7 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenek węgla).
Efektywność: 5,9 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,1 l/100 km do 7,2 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,6 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Testowano auto z hybrydową jednostką plug-in o mocy 165 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 3,9 na 10 pkt. (amoniak, tlenek węgla, cząstki stałe).
Efektywność: 3,0 na 10 pkt. Średnie spalanie od 5,4 l/100 km do 8,6 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,0 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Testowano auto z silnikiem Diesla o pojemności 2,0 l i mocy 145 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 6,7 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenki azotu).
Efektywność: 2,5 na 10 pkt. Średnie spalanie od 7,3 l/100 km do 8,8 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 0,0 na 10 pkt. (dwutlenek węgla, tlenki azotu).
Testowano auto z benzynowym silnikiem o pojemności 1,6 l i mocy 97 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 2,6 na 10 pkt. (amoniak, tlenek węgla, cząstki stałe).
Efektywność: 2,8 na 10 pkt. Średnie spalanie od 8,2 l/100 km do 9,3 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 3,4 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Testowano auto z silnikiem Diesla o pojemności 2,0 l i mocy 132 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,7 na 10 pkt. (amoniak, cząstki stałe).
Efektywność: 6,2 na 10 pkt. Średnie spalanie od 7,5 l/100 km do 9,2 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 5,1 na 10 pkt. (tlenki azotu, dwutlenek węgla).
Wyniki badań Green NCAP są - delikatnie mówiąc - zaskakujące. Według tej organizacji nie każda hybryda plug-in musi być ekologiczna, a diesel może dorównać klasycznej hybrydzie. Świadczy o tym wysoka pozycja Octavii oraz bardzo niska Outlandera. Uwagę zwraca również spora różnica pomiędzy średnim zapotrzebowaniem na energię w optymalnych warunkach i przy najgorszym zakładanym scenariuszu eksploatacyjnym w przypadku aut elektrycznych i mały rozdźwięk pomiędzy spalaniem w przypadku hybrydy plug-in Toyoty oraz zapotrzebowaniem na wodór Nexo. Testy Green NCAP można też potraktować jako realniejszą od producenckich katalogów informację na temat spalania poszczególnych modeli.