Szukaj

Informacje o Smart Fortwo I Coupe 0.8 CDI 41KM 30kW 1998-2004

Lata produkcji: 1998 – 2004
Segment: Auta najmniejsze
Produkowana w latach 1998-2007 pierwsza generacja Smarta Fortwo jest flagowym autem niemieckiego producenta i zarazem (jak oznajmia sama nazwa) najmniejszym modelem w jego ofercie, a do tego jednym z najmniejszych aut produkowanych seryjnie na świecie. Auto pierwotnie sprzedawano pod inną nazwą – SmartCar. Ta następnie zastała zmieniona na City Coupe i dopiero od roku 2002, w którym model przeszedł facelifting, funkcjonuje nazwa Fortwo (czyli „Dla dwóch/dwojga” – auto ma bowiem tylko dwa miejsca). Smart Fortwo dostępny był także w wariancie cabrio oraz limitowanej wersji roadster (Crossblade).
czytaj więcej
Powagosław
Smart to jakby odrębny segment na rynku i pewnie takim pozostanie, choć w mniejszym stopniu. Bo Fortwo zmienił się diametralnie i nie ma w nim już świeżości jego pierwowzoru. Ten samochód powinien bardziej wyróżniać się w tłumie. ~Powagosław
Luzacjusz
W Chinach, czyli tam gdzie zbudowano m.in. kopię Paryża (jest np. wieża Eiffla i Pola Marsowe), powstała też podróbka Smarta Fortwo (wygląda jak samochodzik dla 5-latka). Smart odpowiedział na to trzecią generacją swojego modelu, która ociera się o parodię pierwszej. Wszystko już było ~Luzacjusz
Produkowany od 1998 do 2004 roku
Pojemność skokowa 799 cm3
Typ silnika diesel
Moc silnika 41 KM (30 kW) przy 4200 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 100 Nm przy 1800-2800 obr/min
Montaż silnika z tyłu, poprzecznie
Doładowanie turbosprężarkowe
Umiejscowienie wałka rozrządu SOHC (OHC)
Liczba cylindrów 3
Układ cylindrów rzędowy
Liczba zaworów 6
Rodzaj skrzyni Automatyczna
Napęd na tylną oś Dostępny
Ogólna ocena
4,1 /5 Średnia dla segmentu 3,8
Czy kupiłbyś ponownie to auto?

TAK(77%)

Zalety

+ Widoczność + Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów + Ergonomia

Wady

- Stosunek jakość/cena - Wyciszenie - Karoseria

Wybrane oceny

2,8
~Mariusz
Smart Fortwo I
Coupe 0.8 CDI 41KM 30kW
W założeniu miało to być małe i ekonomiczne auto. Niestety po kilku latach użytkowania dochodzę do wniosku iż tak nie jest. Auto jest małe ale za małe. Brakuje przestrzenie bagażowej i jest po prostu za mały na szerokość brakuje z 5 cm. Dodatkowo jak sie jedzie w 2 facetów to brakuje mocy i samochód się toczy niczym taczka. Dodatkowo jet dość awaryjny. Części są niby tanie, jednak naprawa czegokolwiek wymusza problematyczne rozbiórki i okazuje się iż prosta wymiana alternatora wymusza opuszczanie silnika itp. Dodatkowo opony mają niestandardowy rozmiar czo czyni je drogimi i ciężko dostępnymi. Niestety mam wrażenie iż panda lub fiat 500 jest lepszym wyborem. Niestety spalanie nie jest aż tak małe jak deklaruje producent. Dzisiejsze nowoczesne diesle spalają minimalnie więcej a są pod każdym kątem lepsze.
4,1
~Artix
Smart Fortwo I
Coupe 0.8 CDI 41KM 30kW
Generalnie auto zachwyca, poręcznością w mieście, niskim spalaniem, co ciekawe sporo jeździłem tym autem w dalsze trasy - np. do Belgii, Niemiec, Holandii czy też po Polsce trasy po 500 km i nie mogę złego słowa powiedzieć o tym aucie. Idealnie się spisywało, prędkości przelotowe w okolicach 130 km/h. Wadą mogą być ceny części, linka zewnętrzna do drzwi sprzedawana jest razem z klamką - koszt 265 zł, dostęp do wymiany żarówki. Na duży plus zaliczam system audio ten z dodatkowymi gwizdkami, rewelacja, szklany dach, przydaje się nie tylko dla dziecka, stojąc pod światłami widać przez dach jaki kolor światła. Możliwości parkingowe tego auta są nieograniczone. Jedyne na co trzeba uważać to jazda zimą, bez zimówek to auto daleko nie zajedzie i szkoda że nie ma wyłącznika ESP, odcinanie napędu kiedy chcemy wyjechać ze śniegu poraża.
2,9
~miksell
Smart Fortwo I
Coupe 0.8 CDI 41KM 30kW
Małe autko miejskie. W roku 2000 mogło robić wrażenie, dzisiaj jest po prostu przeciętnie. Auto jest dobre tylko i wyłącznie do miasta. Na trasy nie polecam. Gdybym miał dzisiaj kupić małe miejskie auto to bym kupił Audi A2, skodę cityGo. Smart niestety moim zdaniem nie jest trafionym pomysłem. Dodatkowo cena nowego smarta jest absurdalna.
Średnie spalanie dla Smart Fortwo I Coupe 0.8 CDI 41KM 30kW 1998-2004
3,9
l/100 km
Zobacz wszystkie raporty spalania

Wybrane raporty spalania

3,4
Smart Fortwo I
Coupe 0.8 CDI 41KM 30kW
Auto bardzo czule jeśli chodzi o spalanie. Po zakupie nie mogłem zejść poniżej 4 l/100km. Z biegiem czasu i napraw okazało się że można zejść do 2,7 i utrzymać ten wynik. A co się stało ze pali mniej? Po pierwsze sprawne hamulce, po drugie ciśnienie w oponach po 3 - dołożyć światła dzienne led, po 4- wyłączyć nadmuch dmuchawy(do zera ja zawsze miałem na 1) i co najważniejsze nie przesować do końca wajchy od ciepłego powietrza bo wtedy uruchamia się grzanie elektryczne. Alternator musi mieć jak naj lżej! Do tego prędkość jazdy między 70-90kmh. To wszystko sprawiło ze pali 2,7l. Codziennie robię rundę do pracy 28km x2 między miastowo i trochę po mieście po zakupy.to auto lubi Eco drive. Jak będziecie go deptać jak normalnie się to robi to 4 to będzie norma.
3,2
Smart Fortwo I
Coupe 0.8 CDI 41KM 30kW
Zawszę mi się Smart podobał, i wiedziałem w Niemczech. Postanowiłem kupić w Polsce i od kobiety która bez awarii przejeżdżała 5 lat z przebiegiem 230 tys km. Jeżdżę już 3 lata również bez awarii, zrobiłem sobie wymianę oleju w skrzyni automatycznej biegów gdyż uznałem że chyba to już czas, choć skrzynia jest i tak pancerna i bezobsługowa. Auto jest popristu genialne, ten kto nie posmakował jazdy smartem nigdy się nie przekona jakie to fajne dali do miasta. Przypominam że auto jest bezpieczne gdyż ma klatkę bezpieczeństwa. I najważniejsze spalanie diesla to jakiś śmiech 3 l ropki
3,9
Smart Fortwo I
Coupe 0.8 CDI 41KM 30kW
Wiadomo, są większe samochodu który palą tyle samo lub nawet mniej. ALE, żaden z tych nie zaparkujemy prostopadłe w miejsce zostawione pomiędzy dwoma samochodami zaparkowanymi równolegle, ŻADEN :p No więc, jeżeli jeździsz sam lub z jeszcze pasażerem, to jest świetne auto na miasto i nie tylko. Pojechałem Smarkiem na wakacje do Chorwacji, przez wszystkie znane przełęcze Bałkańskie(Serbia, Czarnogóra, Albania, i wcale nie był zawalidrogą, wręcz przeciwnie :) ) z dwoma rowerami na bagażniku z tyłu, pełnym bagażem wakacyjnym oraz sprzętem kempingowym! A nawet nie był załadowany pod sufit :p spokojnie widziałem przez tylną szybę w lusterku. Z tyłu także mieści się bez problemu stół do masażu, więc bagażnik jest na prawdę pojemny. A tak to jak każde miejskie małe auto - niezbyt wygłuszone, więc na długiej trasie troszkę męczy, ale bez większego problemu regularnie robiłem trasę Kraków-Serbia. Auto sprawia dużo frajdy, i się chętnie nim wybiera wszędzie. Do gokartu brakuje mu bardziej bezpośredniej przekładni kierowniczej, i trochę podrasowania zawieszenia/kół/opon. Dizelek w zasadzie bardzo ładnie i cicho pracuje, tylko buda jakoś strasznie rezonuje na postoju, więc w mieście na światłach ponadprzeciętny hałas w środku, jakiś taki basowy i nieprzyjemny. Na zewnątrz tylko wesoło cyka jak zegareczek, nie klekocze. Przy rozpędzaniu dźwięk też przyjemny, lubi się wkręcać na obroty, i solidnego kopa momentu dostaje po 3 tyś obrotów i ciągnie aż po 4. Poniżej 2.5 strasznie molowaty (ale pewnie oszczędny) Fajny dźwięk turbiny w przedziale 3-4k, +10 do odczucia prędkości :D Skrzynia wiadomo - strasznie wolna, ale da się przyzwyczaić, i jak się z nią zapozna to całkiem przyjemnie się jedzie jak w trybie manualnym tak i auto. Tylko strasznie wolno rusza na podjazdach, aż strach wyjeżdżać z podporządkowanej pod górkę.. Co do spalania, średnia z ok 15kkm przejchanych to 4.2 jazdy na prawdę przeróżnej. Najmniej udało mi się zejść do 3.2l jadąc spokojnie w trasie, do przepisowych 90, z dużo długich wiosek po drodze więc 50 przez zabudowany na 6-biegu. Trasa po drogach krajowych, to ok 3.7 litry zazwyczaj. Jazda autostradą 130 to spalanie od 4.7 do 5.3, to drugie raz z dwoma rowerami z tyłu w poprzek i pełnym bagażem. Po mieście (Krakowie) dość asertywnie operując pedałem gazu, nigdy nie udało mi się odnotować więcej niż 4.5 w lecie na włączonej klimie. Tak że no, pewnie jest taniej jakimś małym 4-osobowym w gazie, ale nie o to chodzi.

Usterki Smart Fortwo I

Liczba wpisów: 20
Ukochany dach wielu posiadaczy Smart'a cabrio....
  • Smart Fortwo I Cabrio 0.6 62KM 46kW 1998-2003
  • nadwozie
Zgrzytające zębatki - na początku, potem już nierówne otwieranie się dachu i finalnie brak możliwości pełnego otworzenia dachu :-( Za główną przyczynę podaję takie coś jak "Mercedes", a konkretniej ich pomysł plastikowych zębatek podatnych na wszystko a już szczególnie na nasze zmiany klimatyczne :p Niestety firma MCC smart w oparciu o nie wiadomo jakie nowinki techniczne nie daje możliwości wymiany samych zębatek, trzeba wymienić CAŁY DACH, a jak się Państwo domyślacie nie jest to tania impreza, skończyło się tym, że Smart z wielkim żalem poszedł do ludzi :-(
Oczekuje na rozwiązanie
6 komentarzy
COŚ PUKA Z TYŁU SAMOCHODU
  • Smart Fortwo I Coupe 0.6 62KM 46kW 1998-2003
  • zawieszenie
Od jakiegoś miesiąca coś puka z tyłu samochodu.Gdybym miała bagażnik na zewnątrz jak większość samochodów, to pomyślałabym że to w nim coś "stuka".Wcześniej takie odgłosy było słychać na nierównej nawierzchni, teraz nawet na prostej drodze. 2 razy słychać było jakby osgłos spręzyny, ale tylko chwilkę.Nie wiem co to może być.Proszę o jakieś wskazówki:( ostatnio było kilka napraw i już mam dość :( .
Problem rozwiązany
1 komentarz
Silnik gaśnie
  • Smart Fortwo I Coupe 0.8 CDI 41KM 30kW 1998-2004
  • silnik
Jak zimny to jedzie, jak się nagrzeje (dwie / trzy kropki na wyświetlaczu) to gaśnie i nie można odpalić - rozrusznik kręci ale nie odpala. Po kilku minutach (jak ostygnie) znów można odpalić i przejechać kilka kilometrów i znów zgaśnie. Na komputerze wyskakuje czujnik temperatury. Przyczyną takiego zachowania jest czujnik położenia wału. Koszt czujnika około 100zł z wymianą pewnie 150zł. Czujnik znajduje się z lewej strony i można się do niego dostać po zdjęciu wentylatora intercoolera.
Problem rozwiązany
2 komentarze
Smart Fortwo I Coupe