Szukaj

Informacje o Smart

Smart to jedna z najmłodszych marek motoryzacyjnych na europejskim rynku, która obecnie wchodzi w skład koncernu Daimler, a za jej powołaniem stoi Nicolas Hayek, znany przede wszystkim z produkcji zegarków marki Swatch.

Historia Smarta

Nicolas Hayek wpadł na pomysł stworzenia małego, a przy tym modnego samochodu, przeznaczonego głównie do ruchu miejskiego. Jak przekonywał, samochód ten powinien mieć niewielkie gabaryty zewnętrzne, w środku którego zmieściłyby się dwie osoby oraz skrzynka piwa, a przy tym powinien być komfortowy i bezpieczny jak większe modele oraz kosztować tyle, co auta z rynku wtórnego. Hayek chciał, by model ten pod względem stylistycznym bazował na pomyśle autorstwa Johanna Tomforde z 1972 r.

Poszukując partnerów do realizacji swoich planów, Hayek zdołał przekonać na początku lat 90. władze Daimlera. Powstała nawet spółka Mercedes-Swatch, jednak po krótkim czasie drogi obu firm się rozeszły. Kiedy już wydawało się, że współpraca z Daimlerem nie będzie realizowana, w 1994 r. powołano do życia spółkę Smart. Nazwa ta jest skrótem od Swatch Mercedes art.

Modele Smarta

Pierwszym modelem nowej marki należącej do Daimlera był Smart Fortwo. Ten dwumiejscowy model pojawił się na rynku pod koniec 1997 r. Na bazie tego modelu w 2002 r. stworzono roadstera o nazwie Crossblade, który nie posiadał m.in. dachu oraz przedniej szyby. Powstało tylko 2000 egzemplarzy tego auta. W następnym roku do oferty Smarta Fortwo dołączyła odmiana cabrio. Od 2012 r., kiedy na rynku dostępna była już druga generacja Fortwo, do seryjnej produkcji trafiła elektryczna odmiana tego modelu. Z kolei trzecia generacja Smarta Fortwo, dostępna w sprzedaży od 2014 r., powstała we współpracy z Renault i była bliźniaczym modelem z Renault Twingo.

Od 2004 do 2006 r. oferowany był także nieco większy i przede wszystkim czterodrzwiowy Smart Forfour, który był bliźniaczym modelem z Mitsubishi Coltem. Po ośmiu latach przerwy Smart Forfour wrócił do oferty, będąc już przedłużoną odmianą mniejszego Smarta Fortwo.

Trzecim modelem w historii marki był dwuosobowy Smart Roadster, produkowany w latach 2003-2005.

Od 2002 r. Smart współpracuje z firmą Brabus, która przygotowuje wersje specjalne modeli Smarta.

czytaj więcej

Smart – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Smart

Sprawdź co kierowcy
myślą o Smart

Oceny Aut 164 oceny

2,8
~Mariusz
Coupe 0.8 CDI 41KM 30kW
Smart Fortwo I
W założeniu miało to być małe i ekonomiczne auto. Niestety po kilku latach użytkowania dochodzę do wniosku iż tak nie jest. Auto jest małe ale za małe. Brakuje przestrzenie bagażowej i jest po prostu za mały na szerokość brakuje z 5 cm. Dodatkowo jak sie jedzie w 2 facetów to brakuje mocy i samochód się toczy niczym taczka. Dodatkowo jet dość awaryjny. Części są niby tanie, jednak naprawa czegokolwiek wymusza problematyczne rozbiórki i okazuje się iż prosta wymiana alternatora wymusza opuszczanie silnika itp. Dodatkowo opony mają niestandardowy rozmiar czo czyni je drogimi i ciężko dostępnymi. Niestety mam wrażenie iż panda lub fiat 500 jest lepszym wyborem. Niestety spalanie nie jest aż tak małe jak deklaruje producent. Dzisiejsze nowoczesne diesle spalają minimalnie więcej a są pod każdym kątem lepsze.
3,9
~Wojciech
Coupe 0.6 45KM 33kW
Smart Fortwo I
Ma parę dużych plusów i parę dużych minusów. Jest zaskakująco wygodny, duże drzwi,siedzi się jak na krześle, świetna widoczność, oczywiście parkowanie i zwrotność, mój egzemplarz jest bezawaryjny. Pomysłowe gadżety w wyposażeniu. Większość karoserii to plastki, a co nie jest plastikowe to i tak wcale nie gnije. Minusy to fatalna skrzynia biegów: automat, który zbyt długo myśli i wybrzydza, jest po prostu niebezpieczny podczas włączania się do ruchu w typowym ruchu miejskim. Fatalny, absurdalnie zły, dostęp do żarówek. Lód czy śnieg na drodze sprawia, że lepiej zostawić samochód. Bardzo niska masa sprawia, że nie pomaga nic, ani szersze opony, ani elektronika (myślałem nawet o tym, aby do bagażnika wrzucić ze 100 kilo żwiru, czy co - ale wtedy przód by podskakiwał :). Zimą to jest, k..wa, taniec na lodzie, a nie jazda. Mały silnik, a żre olej jak głupi, żłopie benzynę jak głupi. 7,5 l na 100 km to nie to czego się spodziewałem. Strach o życie podczas jazdy poza miastem, świadomość, że siedzi się pół metra (!) od przedniej zewnętrznej krawędzi auta nie nastraja optymistycznie. Ogólnie polecam tylko i wyłącznie jako narzędzie do dojazdów do pracy (do ruchu tylko w obrębie miasta), gdzie nie ma gdzie parkować. Dla smarta zawsze jest gdzie parkować.
3,1
~PatrykGDA
Coupe 0.6 45KM 33kW
Smart Fortwo I
Kierowca w wieku 36 lat, 90% czasu jezdzone autami w leasingu i wynajmowanymi, roznej klasy i pochodzenia. Smart jest autem na poziomie Fiata CC, ale nie ma co sie dziwic jezeli chodzi o lata produkcji i ze byl to pierwszy projekt. Generalnie do miasta, na zakupy, na uczelnie w zimie i w deszczu zeby zaparkowac gdzies w krzakach, a nie szarpac sie o miejsce parkingowe. Auto mozna zostawic na dworcu na kilka tygodni, itp, itd. Caloksztalt slabo ale to ponizej. Wszystko zalezy do czego kupujemy auto i za ile. OC cena smieszna rocznie w cenie biletu rocznego na komunikacje miejska i PKP. Na korki rewelacja. Generalnie kupujesz auto za 3000-8000zl, i masz zadaszony rower ktorego nie musisz traktowac jak czlonka rodziny lub trzymac w kuchni w specjalnej szafce ze swoja wkretarka hiliti za 800zl.

Zużycie paliwa 195 raportów

3,9
Coupe 0.8 CDI 41KM 30kW
Smart Fortwo I
Wiadomo, są większe samochodu który palą tyle samo lub nawet mniej. ALE, żaden z tych nie zaparkujemy prostopadłe w miejsce zostawione pomiędzy dwoma samochodami zaparkowanymi równolegle, ŻADEN :p No więc, jeżeli jeździsz sam lub z jeszcze pasażerem, to jest świetne auto na miasto i nie tylko. Pojechałem Smarkiem na wakacje do Chorwacji, przez wszystkie znane przełęcze Bałkańskie(Serbia, Czarnogóra, Albania, i wcale nie był zawalidrogą, wręcz przeciwnie :) ) z dwoma rowerami na bagażniku z tyłu, pełnym bagażem wakacyjnym oraz sprzętem kempingowym! A nawet nie był załadowany pod sufit :p spokojnie widziałem przez tylną szybę w lusterku. Z tyłu także mieści się bez problemu stół do masażu, więc bagażnik jest na prawdę pojemny. A tak to jak każde miejskie małe auto - niezbyt wygłuszone, więc na długiej trasie troszkę męczy, ale bez większego problemu regularnie robiłem trasę Kraków-Serbia. Auto sprawia dużo frajdy, i się chętnie nim wybiera wszędzie. Do gokartu brakuje mu bardziej bezpośredniej przekładni kierowniczej, i trochę podrasowania zawieszenia/kół/opon. Dizelek w zasadzie bardzo ładnie i cicho pracuje, tylko buda jakoś strasznie rezonuje na postoju, więc w mieście na światłach ponadprzeciętny hałas w środku, jakiś taki basowy i nieprzyjemny. Na zewnątrz tylko wesoło cyka jak zegareczek, nie klekocze. Przy rozpędzaniu dźwięk też przyjemny, lubi się wkręcać na obroty, i solidnego kopa momentu dostaje po 3 tyś obrotów i ciągnie aż po 4. Poniżej 2.5 strasznie molowaty (ale pewnie oszczędny) Fajny dźwięk turbiny w przedziale 3-4k, +10 do odczucia prędkości :D Skrzynia wiadomo - strasznie wolna, ale da się przyzwyczaić, i jak się z nią zapozna to całkiem przyjemnie się jedzie jak w trybie manualnym tak i auto. Tylko strasznie wolno rusza na podjazdach, aż strach wyjeżdżać z podporządkowanej pod górkę.. Co do spalania, średnia z ok 15kkm przejchanych to 4.2 jazdy na prawdę przeróżnej. Najmniej udało mi się zejść do 3.2l jadąc spokojnie w trasie, do przepisowych 90, z dużo długich wiosek po drodze więc 50 przez zabudowany na 6-biegu. Trasa po drogach krajowych, to ok 3.7 litry zazwyczaj. Jazda autostradą 130 to spalanie od 4.7 do 5.3, to drugie raz z dwoma rowerami z tyłu w poprzek i pełnym bagażem. Po mieście (Krakowie) dość asertywnie operując pedałem gazu, nigdy nie udało mi się odnotować więcej niż 4.5 w lecie na włączonej klimie. Tak że no, pewnie jest taniej jakimś małym 4-osobowym w gazie, ale nie o to chodzi.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Smart przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena