Szukaj

Informacje o Abarth

Od niezależnego przedsiÄ™biorstwa, poprzez tunera specjalizujÄ…cego siÄ™ w przygotowywaniu sportowych wersji konkretnych modeli dla różnych marek, aż po odrÄ™bnÄ… markÄ™ w ramach koncernu Fiata, a nastÄ™pnie koncernu Fiat Chrysler Automobiles. W historii firma Abarth peÅ‚niÅ‚a różne role, jednak zawsze zwiÄ…zane byÅ‚y one z mniej lub bardziej sportowymi modelami.

Historia Abartha

PrzedsiÄ™biorstwo Abarth powstaÅ‚o w 1949 r., a jej zaÅ‚ożycielem byÅ‚ Karl Abarth, kierowca wyÅ›cigowy oraz motocyklowy, wraz z Guido Scagliarinim. Pierwszym modelem byÅ‚ Abarth 204 A Roadster, który pod wzglÄ™dem technologicznym oraz konstrukcyjnym bazowaÅ‚ na Fiacie 1100. Model ten wygraÅ‚ zawody 1100 Sport Championship, a także odnosiÅ‚ sukcesy w Formule 2. Obok dziaÅ‚alnoÅ›ci zwiÄ…zanej z przygotowywaniem aut do wyÅ›cigów Abarth produkowaÅ‚ także gotowe zestawy tuningowe, które poprawiaÅ‚y osiÄ…gi, moc i prÄ™dkość standardowych pojazdów.

Historia Abartha od poczÄ…tku zwiÄ…zana byÅ‚a przede wszystkim z Fiatem, jednak można znaleźć również efekty wspóÅ‚pracy z innymi wÅ‚oskimi markami, jak np. Alfa Romeo (np. Alfa Romeo 1000), Lancia (np. Lancia 037), a także z Renault czy Simca.

Karl Abarth, a nastÄ™pnie inżynierowie zatrudnieni w jego firmie, specjalizowali siÄ™ w podrasowywaniu jednostek napÄ™dowych, poprzez zmiany konstrukcyjne w silnikach, a także w zmianach stylistycznych modeli, które miaÅ‚y podkreÅ›lać sportowych charakter modelu. W historii firmy można znaleźć konstrukcje bÄ™dÄ…ce caÅ‚kowicie dzieÅ‚em Abartha, jak i stanowiÄ…ce przeróbkÄ™ istniejÄ…cych na rynku modeli. Ten drugi typ wspóÅ‚pracy miaÅ‚ miejsce gÅ‚ównie w przypadku kooperacji z Fiatem.

W efekcie Å›cisÅ‚ych kontaktów z Fiatem od 1971 r. Abarth należy już oficjalnie do wÅ‚oskiego koncernu, z którym pracuje nie tylko nad ulepszaniem cywilnych modeli, ale również tworzy wersje rajdowe. NajwiÄ™ksze sukcesy na rajdowych oesach firma odniosÅ‚a pod koniec lat 70. minionego wieku. Wówczas to model Fiat Abarth 131 Rally sprawiÅ‚, że wÅ‚oska firma zostaÅ‚a rajdowym mistrzem Å›wiata wÅ›ród producentów. Być może sukcesów byÅ‚oby wiÄ™cej, ale nastÄ™pnie nadszedÅ‚ czas Lancii Delty, na którÄ… to stawiali wówczas szefowie Fiata.

Modele Abartha jako odrębnej marki

Po kilkunastoletniej stagnacji, jeÅ›li chodzi o rozwój marki Abarth, na poczÄ…tku XXI 2. Fiat powróciÅ‚ do tej marki. PowstaÅ‚y wówczas sportowe odmiany takich modeli jak Fiat Seicento oraz Siat Stilo.

Dopiero jednak w 2007 r. Abarth powróciÅ‚ caÅ‚kowicie do życia. Wówczas to reaktywowano jÄ… ja odrÄ™bnÄ… markÄ™, której modele bazowaÅ‚y na modelach Fiata. Pierwszymi modelami Abartha w nowożytnej erze byÅ‚ produkowany w latach 2007-2010 Abarth Grande Punto (po nim pojawiÅ‚ siÄ™ Abarth Punto Evo, który byÅ‚ wytwarzany do 2015 r.), a nastÄ™pnie produkowany w fabryce Fiata w Tychach od 2008 r. Abarth 500. Mimo amitnych planów wÅ‚adzom wÅ‚oskiego koncernu wciąż nie udaje siÄ™ zaistnieć w szerszym zakresie i powiÄ™kszyć oferty. W drugiej dekadzie XXI w. Abarth oferowaÅ‚ wyÅ‚Ä…cznie dwa modele - Abartha 500, w tym także wersje 500C, oraz roadster Abarth 124 Spider.

Abarth - dodatkowe informacje

Logo marki Abarth, którym jest skorpion na tarczy herbowej, pochodzi od znaku zodiaku zaÅ‚ożyciela firmy i byÅ‚o wykorzystywane od pierwszych lat istnienia tego przedsiÄ™biorstwa.

czytaj więcej

Abarth – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Abarth

Sprawdź co kierowcy
myślą o Abarth

Oceny Aut 32 oceny

4,9
~Marcin
Abarth 500 I
Hatchback Seria 4 1.4 T-Jet 145KM 107kW
Mały drogowy bandyta. Szczególnie taki czarno czerwony jak mój. Nie jest to auto dla kogoś kto chce po prostu codziennie przejechać z domu do pracy. Trzeba mieć w żyłach benzynę zamiast krwi żeby chcieć kupić ten samochód i wydać na niego takie pieniądze. Ale każdy kto już się na to zdecyduje na pewno się nie rozczaruje. Abarth jest wart każdej wydanej na niego złotówki. Miałem już w życiu dużo samochodów i uważam, że w tej cenie nie da się kupić auta które dawałoby większą frajdę z jazdy niż Abarth i było bardziej rasowym sportowcem. Wbrew pozorom Abarth nie jest tylko autem do miasta. To prawdziwa autostradowa bestia dla której prędkość przelotowa rzędu 160-170km/h nie stanowi żadnego problemu i czujemy się przy tych prędkościach wyjątkowo pewnie i bezpiecznie. No i ile radości z takiej trasy...
4,6
~Daniel
Abarth 500 I
Hatchback Seria 4 1.4 T-Jet 145KM 107kW
Mały ale wariat!!! Tak w skrócie można opisać tego małego szatana. Pomimo swoich niewielkich rozmiarów auto zadziwia swoją ergonomią, przestrzenią w kabinie (owszem, tylko dla 2 osób) . Przy moim wzroście 190cm znalazłem swoją pozycję za kierownicą. Nie powiem, nie jest ona idealna jak na sportowe auto ale siedzenie nieco wyżej też ma swoje plusy, nie trzeba kupować SUV-a żeby siedzieć wyżej czy wygodniej wsiadać. Wszystko jest zawarte w Abarth-cie. Ale najlepsze co oferuje te niesamowite auto znajduje się pod maską, ale o tym za chwilę ;-)
4,4
~Aurelia
Abarth 500 I
Hatchback 1.4 T-JET 16v 135KM 99kW
Bardzo fajny i "miastowy" samochod. Wiadomo na wakacje sie nim rodziny nie zabierze, ale jak dla samej kobiety jest super! Wiele osób narzeka na mało miejsca w środku, ale na tylnych kanpach nie jest źle. Nagrałam nawet film jak się zabawiam tam z partnerem. (Materiały możecie zobaczyć na IG: aprobowana