Szukaj

Ocena kierowcy - Mazda 323 IV F

JCVD, 5 lat temu
Silnik 1.6 16V 88KM 65kW
Rok produkcji 1993
Przebieg: 295 tys. km
Okres użytkowania: ponad 6 lat
Mazda 323 IV F 1.6 16V 88KM 65kW 1991-1994 - Oceń swoje auto
4,43
8% lepiej od średniej w segmencie
Kupiłby ponownie
Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego:
Silnik
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Karoseria
Zawieszenie
5,0
Całokształt
Wrażenia
5,0
Silnik
Popis japońskiej inżynierii. Silnik uwielbia wkręacać się na wysokie obroty i od 4tys. napędza lekkie auto jak szatan. Brzmi to dość niewiarygodnie, zważywszy na moc nominalną zaledwie 88KM, ale jakby "zhamować" auto to wierzę, że wyszłoby więcej. W kwestii trwałośći jednostki: auto kupiłem jako 15-letnie, przymusowe rozstanie nastąpiło 10 lat później, a silnik nie wykazywał oznak zmęczenia, mimo dość intensywnego użytkowania przez cały okres eksploatacji.
5,0
Skrzynia biegów
Biegi zestopniowane są gresywnie, pod dobre przyspieszenie, zachęca to do szybszej i bardziej aktywnej jazdy. Precyzja skrzyni jest bardzo dobra, biegi wchodzą wzorowo. Przydałaby się szóstka, żeby w trasie obniżyć obroty, a tym samym hałas oraz spalanie, ale nie jest to duży mankament, a pamiętać trzeba, że w tamtych czasach, takie udogodnienia miały głównie auta sportowe.
5,0
Układ jezdny
Auto prowadzi się wybornie, czuć że aż chce wyrywać do przodu i prowokuje kierowcę do tańca po obrotomierzu. Zawieszenie zestrojone jest moim zdaniem w sam raz, tzn. jest dość sztywne i twarde, ale nie na tyle, żeby denerwowało podczas codziennej miejskiej jazdy, czy na wybojach. Mazda zawieszona jest stosunkowo nisko jak na hatchbacka, więc trzeba uważać na wysokie krawężniki. W trasie auto prowadzi się pewnie i chętnie bierze zakręty, nadwozie się nie wychyla a kierowca czuje co się dzieje pod kołami, dzięki bardzo bezpośredniemu układowi kierowniczemu. Hamulce są dobre, wystarczające do auta o tak małej masie.
3,0
Karoseria
Z jednej strony fenomalne i oryginalne nadwozie, a z drugiej słabe zabezpieczenie antykorozyjne i wszędobylska rdza.
Komfort
5,0
Widoczność
Doskonała. Duża powierzchnia szyb, sprawia, że do przodu i na boki widać wszystko, a parkowanie tyłem jest bardzo proste i nietrudno "wyczuć" gdzie kończy się auto.
4,0
Ergonomia
Wszystko pod ręka, proste i niezwykle intuicyjne rozplanowanie przyrządów. Po prostu wsiadasz i jedziesz, auta pod tym kątem nie trzeba się "uczyć". Do tego świetna sportowa pozycja za kierownicą, dająca duże czucie drogi i pewność na zakrętach. 1 schowek duży i 1 mały, 2 niezbyt pojemne kieszenie w drzwiach. Brak podłokietnika i miejsca na kubek.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Sama dmuchawa bardzo mocna i "przedmuchanie" wnętrza nie sprawia problemów. Przy dużej wilgotności, kiedy szyby mocno parują, przydałaby się jednak klimatyzacja bo szyberdach nie jest rozwiązaniem na każdą pogodę. Ogrzewanie słabe, w mroźne dni wręcz niewystarczające, być może nagrzewnica straciła swoją wyjściową sprawność z wiekiem.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Jak na stosunkowo niewielkie wymiary i sportowe proporcje (długa maska, mocno pochylona szyba czołowa) to w środku można znaleźć sporo przestrzeni, jeśli nie jest się ponadprzeciętnie wysoką osobą. Miejsca na nogi w tylnym rzędzie jest wystarczająco, na głowę mniej, ale w normie. Czterech pasażerów może podróżować dość komfortowo, komplet pasażerów raczej w sytuacjach awaryjnych, ale da się. Bagażnik jest dość pakowny o regularnym kształcie, zmieszczą się 2 duże walizki i trochę mniejszych pakunków.
2,0
Wyciszenie
W latach 90' wyciszenie Mazdy już odstawało od średniej w swojej klasie, w dzisiejszych czasach jest po prostu głośno, a dłuższa jazda z wysokimi prędkościami to gwarantowany ból głowy. Drzwi są bardzo cienkie, mało materiału tapicerskiego czy wygłuszeń, więc do wnętrza dociera zarówno szum powietrza, hałas opon, jak i dźwięk silnika. Oczywiście swoje dokładają podnoszone lampy. Silnik robi się bardzo głośny powyżej 4000 obrotów Z tego powodu na trasach szybkiego ruchu lepiej nie przekraczać 120km/h.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Duża dostępność zamienników różnych producentów i w różnych cenach. Bez problemu można też znaleźć części karoseryjne w przypadku stłuczki. Ogólnie jeśli coś się zepsuje (a to się praktycznie nie zdarza) to naprawy są nieskomplikowane i względnie tanie (porównując do współczesnych aut, nie do seicento ;) ) Gorzej jeśli chodzi o spalanie i wydatki na stacji benzynowej, choć nie ma tragedii. Efka spala ok 9-9,5l podczas jazdy w dużym mieście, a więc ok. 0,5-1l benzyny więcej niż rywale z tej klasy, a daje za to nieporównywalnie dużo więcej radości z jazdy. Spalanie poza miastem znacznie spada i kształtuje się na poziomie: 6,5l na normalnej drodze, ekspresówka - 7l, autostrada - 7,5-8l.
5,0
Stosunek jakość/cena
Mazdę kupowałem w 2008 roku i w tej półce cenowej była najszybszym i najbardziej atrakcyjnym, a do tego ku mojemu zdziwieniu, również praktycznym na co dzień autem. Więc w tej kategorii najwyższa ocena.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Z czasem osłabło podświetlanie zegarów oraz szyberdach przestał się domykać automatycznie, musiałem mu pomagać ręcznie, ale nie powinno to dziwić w 25-letnim aucie.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Brak poważnych usterek mechanicznych, tylko wymiany eksploatacyjne. Jedyna poważniejsza usterka to korozja.

Pb - zużycie paliwa dla silnika 1.6 16V 88KM 65kW [l/100km]

Średnie zużycie
8,1
Minimalne średnie zużycie paliwa
6,5
Maksymalne średnie zużycie paliwa
12,0
Minimalne zużycie paliwa przy oszczędnej jeździe
5,8
Zobacz więcej na temat zużycia paliwa
Zobacz raport zużycia paliwa tego kierowcy
Czy ocena była przydatna?
Dyskusja
Ładowanie komentarzy...

Usterki Mazda 323 IV

Liczba wpisów: 18

Mazda 323 IV – wystepowanie usterek w zależności od przebiegu

Mazda 323 IV F