Zapraszamy do przeglądu wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
Land Rover powstał jako angielski odpowiednik Willisa, jednego z najważniejszych pojazdów II wojny światowej. Wysoce mobilny, a zarazem lekki i prosty w konstrukcji samochód terenowy był potrzebny w odradzającej się po wojnie armii brytyjskiej, jak również jako pojazd użytkowy.
Pierwszy Land Rover został zaprezentowany 30 kwietnia 1948 roku na Amsterdam Motor Show. Samochód dysponował 51-konnym silnikiem 1.6 litra, ramową konstrukcją i aluminiowym nadwoziem. Już po dwóch latach wprowadzono 2-litrowy silnik benzynowy, a pod koniec produkcji pierwszej serii, w 1947 roku, 2-litrowego diesla. Historia
Land Rovera potoczyła się dalej – samochód był stale modernizowany, powstawały nowe wersje nadwoziowe. Ostatecznie produkcja zakończyła się w 1983 roku, a jego następcą był Defender, zachowujący spartański charakter poprzednika.
Legenda polskiej motoryzacji. Najbardziej znany prototyp z czasu PRL-u. Piękność Bloku Wschodniego. Syrenę Sport możemy określać na wiele sposobów. To właśnie 1 maja 1960 roku, w Święto Pracy, samochód został zaprezentowany Polakom.
Z ideą Polski Ludowej Syrena Sport miała niewiele wspólnego. Był to dwudrzwiowy samochód pozbawiony większych walorów użytkowych. Za projekt odpowiadał legendarny Cezary Nawrot, Stanisław Łukaszewicz i Władysław Skoczyński. Auto było projektowane po godzinach pracy w FSO, jako inicjatywa własna konstruktorów. Mimo że Syrena Sport bazuje na płycie podłogowej zwykłej Syreny, wykorzystuje inny silnik o pojemności 0.7 litra i mocy 35 KM.
Projekt nigdy nie wszedł do produkcji, a jedyny prototyp, jaki powstał, został zniszczony w latach siedemdziesiątych. Szans na produkcję masową nie było. Lata sześćdziesiąte były erą Gomułki, który – w dużym uproszczeniu – uważał, że przeciętnemu Polakowi wystarczy komunikacja zbiorowa, rower lub Syrena.
Chevrolet jest nieodzownie kojarzony z koncernem General Motors, jednak początki marki to czasy całkowitej samodzielności. Chevrolet powstał w Detroit, 3 listopada 1911 roku za sprawą Louisa Chevroleta i Williama Duranta. Już po 7 latach firma została przejęta przez General Motors.
Dziś Chevrolet jest jednym z najważniejszych marek w USA: sprzedaje się tam ponad milion samochodów. Kolejnymi ważnymi rynkami zbytu są Chiny i Brazylia. W Europie firma zakończyła sprzedaż kilka lat temu, by nie podgryzać Opla, który niedawno zmienił właściciela na francuski koncern PSA. Czy powrót Chevroleta do Europy jest możliwy?
Rozpoczęcie produkcji Poloneza odbyło się 3 maja 1978 roku. Jak przystało na socjalistyczny ustrój – data uruchomienia produkcji musiała być związana ze świętem. Polonez był produkowany do 2002 roku, przechodząc przez ten czas szereg modyfikacji, które czyniły z niego samochód nieco nowocześniejszy, ale nigdy, nawet pod koniec produkcji, Polonez nie zatracił technologii z lat 40-tych. Dość napisać, że do końca miał zawieszenie piórowe na tylnej, napędowej, osi.
W 1978 roku była to jednak wielka premiera. Polonez wyglądał nowocześnie, początkowo z powodzeniem był eksportowany. Niestety, FSO, poza opłaceniem nowej stylizacji, nie mogło pozwolić sobie na inwestycję w stronę technologiczną. Zamiast fiatowskich silników DOHC, pod maskę Poloneza trafił układ napędowy z Fiata 125p. Podobnie było z zawieszeniem. Mimo swojej przestarzałej natury, model stał się legendą polskiej motoryzacji i doczekał się wyprodukowania 1 mln egzemplarzy w wielu wersjach.
Rolls-Royce to bodaj najbardziej znana marka samochodów luksusowych na świecie. Synonim bogactwa i angielskiej klasy. Historia marki nie zaczęłaby się, gdyby 4 maja 1904 roku, w hotelu Midland w Manchesterze, nie doszło do spotkania Henry'ego Royce'a z Charlesem Rollsem. Charles Rolls zajmował się dystrybuowaniem automobili, natomiast Henry Royce był konstruktorem z krwi i kości, który w 1904 roku stworzył model Royce 10. Po spotkaniu obu Panów doszło do podpisania umowy, dzięki której wszystkie pojazdy wykonane przez Royce'a miały zostać sprzedane przez Rollsa pod marką Rolls-Royce. Tak w grudniu 1904 roku na salonie w Paryżu pojawił się pierwszy Rolls-Royce 10 hp.
Bertha Benz, żona Karla Benza, przyczyniła się nie tylko do rozwoju firmy męża. Jej dokonanie można ocenić szerzej – jako promocję automobilizmu w ogóle. W 1872 roku Bertha Benz postanowiła opuścić Mannheim, gdzie mieszkała i pojechać do swojego rodzinnego miasta, Pforzheim. Wraz z synami pokonała dystans 106 km, podczas którego musiała dokonać szeregu drobnych napraw. Droga zajęła jej cały dzień, ale ta historia była przełomowa dla motoryzacji – udowodniła praktyczne zastosowanie automobili. Co ciekawe – Bertha Benz zrobiła to bez wiedzy i zgody męża, a po udanej podróży po prostu go poinformowała telegramem.
Jej wyczyn zapisał się w historii. Jest pierwszą osobą, która pokonała taki dystans automobilem. Co ciekawe, podczas jazdy oskarżano ją o to, że jej powóz jest prowadzony przez diabła (ze względu na brak zaprzęgu konnego).
Bertha Benz zmarła 5 maja 1944 roku, dożywając 95 lat i zostawiając na świecie pięcioro dzieci. Jej mąż, Karl Benz, zmarł w 1929 roku.
W 1998 roku doszło do połączenia dwóch koncernów. CEO Daimlera Jurgen Schrempp doszedł do porozumienia z Robertem Eatonem z Chryslera. I tak utworzono koncern Daimler Chrysler AG. Chrysler kosztował Daimlera 38 miliardów dolarów.
Właśnie za sprawą tego połączenia, Chryslery są tak bardzo związane z Mercedesem. Tyczy się to silników w Chryslerze 300C czy płyty podłogowej w modelu Crossfire. Połączenie nie wyszło na plus niemieckiej marce. W 2007 roku Daimler sprzedał Chryslera za 6 miliardów dolarów firmie Cerberus Capital Managment. Aktualnie Chrysler należy do koncernu Fiat Chrysler Automobiles.