Nowa broń
W tegorocznym serialu rajdowych mistrzostw świata, zespół Mitsubishi dysponować będzie zupełnie nowym samochodem – Lancerem WRC04.
W sezonie 2004, zespół MMSP, sportowego ramienia Mitsubishi Motors weźmie udział we wszystkich 16 rundach rajdowych mistrzostw świata. Silnym orężem w walce o najwyższe tytuły będzie najnowsza generacja Lancera, noszącego oznaczenie WRC04.
Jest to całkowicie nowa konstrukcja, mająca bardzo niewiele wspólnego z poprzednią generacją rajdowego Lancera. Międzynarodowym zespołem, który w ośrodku Mitsubishi w Rugby w Wielkiej Brytanii zajmował się opracowaniem nowego modelu, kierował Mario Fornaris, dyrektor techniczny Mitsubishi Motors Motor Sport (MMSP GmbH.
„Nowy Lancer różni się całkowicie od naszego poprzedniego samochodu WRC. Wprowadziliśmy do niego około 6 tysięcy nowych elementów. Skorzystaliśmy ze swobody, jaką dają przepisy dotyczące aut WRC, ale staraliśmy się stworzyć prostą konstrukcję pozwalającą najpierw na „zrozumienie” nowej rajdówki, a później wprowadzenie bardziej zaawansowanych systemów” – powiedział Mario Fornaris.
Trzytygodniowe testy przeprowadzone w tunelu aerodynamicznym firmy Lola Racing, pozwoliły na dokładne opracowanie kształtu spoilerów, maski silnika a także na zapewnienie lepszego chłodzenia jednostce napędowej. Duży nacisk położono na tzw. downforce – efekt aerodynamiczny, zapewniający dobrą przyczepność auta przy wysokich prędkościach.
|
|
|
|
Podczas prac nad układem zawieszenia, korzystano z doświadczenia firmy Ohlins. Tradycyjnie zastosowano kolumny McPhersona. Znaczna część elementów zawieszenia jest wymienna i możliwa do zastosowania zarówno z przodu, jak i z tyłu auta. Nowe położenie silnika wymagało natomiast opracowania nowego typu amortyzatorów z regulacją siły tłumienia. Nowy model napędzany jest silnikiem 2.0 16V o mocy 300 KM, z dwoma wałkami rozrządu. Jest to jednostka znana z modelu EVO VIII, lecz poddana wielu modyfikacjom. Zastosowano między innymi nową turbosprężarkę i kolektory, wał napędowy, korbowody i tłoki. Nowością jest również moduł sterujący silnikiem opracowany przez firmę Magneti Marelli. W Lancerze WRC04 zastosowano także nowy układ przeniesienia napędu oraz 5-biegową skrzynię przekładniową przygotowaną wspólnie z firmą Ricardo. Interesującym rozwiązaniem jest wprowadzenie pasywnych dyferencjałów. W tym roku będą trwały także prace nad półautomatyczną skrzynią biegów.
|
|
|
|
W sezonie 2004 zespół Mitsubishi będzie reprezentowało czterech kierowców. Pierwsze miejsce w zespole należy do Francuza Gillesa Paniziego, który będzie startował z bratem Hervem jako pilotem we wszystkich eliminacjach mistrzostw świata. W drugim samochodzie na zmianę będą startowali: fiński kierowca Kristian Sohlberg, Hiszpan Daniel Sola Vila i Włoch Gianluigi Galli. Jednocześnie ta trójka zawodników weźmie udział w pozostałych eliminacjach mistrzostw świata Lancerem EVO VIII grupy N.
|
|
|
|
Debiut Mitsubishi Lancera WRC04 nastąpi podczas pierwszej Eliminacji Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata, Rajdu Monte Carlo.
Norbert Szwarc