Szukaj

Informacje o Mitsubishi

Mitsubishi to obecnie jeden z największych japońskich konglomeratów przemysłowych, w skład którego wchodzi wiele różnych spółek prowadzących działalność w różnych branżach przemysłowych. Mitsubishi Electric np. wytwarza rozwiązania dla automatyki przemysłowej, Mitsubishi Heavy Industries dla przemysłu ciężkiego i dla wojska, Mitsubishi Chemical dla branży chemicznej, zaś dla motoryzacji Mitsubishi Motors. Marka samochodowa Mitsubishi od kilku lat tworzy alians z firmami Renault i Nissan, który walczy o miano największej firmy motoryzacyjnej na świecie.

Historia Mitsubishi – początki

Historia Mitsubishi rozpoczęła się w 1870 r. wraz z założeniem przez Yataro Iwasakiego firmy Tsukumo, która na początku swojej działalności zajmowała się głównie usługami transportowymi w ramach żeglugi morskiej. Nazwa Mitsubishi po raz pierwszy pojawiła się w 1874 r., kiedy firma przeniosłą swoją działalność do Tokio, rozszerzając swoją działalność m.in. kopalnie węgla i miedzi oraz stocznie remontowe. Firma otworzyła także w tym okresie pierwsze połączenia żeglugowe z Szanghajem. W kolejnych latach Mitsubishi rozszerzało zakres swojej działalności o kolejne obszary (m.in. bankowość, handel międzynarodowy, produkcję samolotów oraz części samochodowych), stając się coraz bardziej dochodowym przedsiębiorstwem.

Pierwsze samochody w historii Mitsubishi

Poszukiwanie kolejnych dochodowych obszarów działalności sprawiło, że japońska firma w końcu zainteresowała się także produkcją samochodów. Pierwszy samochód Mitsubishi wybudowała spółka Mitsubishi Shipbuilding, a był nim siedmiomiejscowy Mitsubishi Model A, który, co ciekawe, pierwszym seryjnie produkowanym samochodem w Japonii. Bazował na na Fiacie Zero i wyprodukowano wprawdzie zaledwie 22 egzemplarze tego modelu (zdecydowała zbyt wysoka cena), ale jednocześnie ugruntował przekonanie we władzach koncernu, że branża motoryzacyjna jest tym obszarem, w który warto inwestować.

Już w kolejnym roku światło dzienne ujrzała pierwsza ciężarówka Mitsubishi T1, a następnie autobus Fuso B46. W 1931 r. Mitsubishi tworzy swój pierwszy własny silnik wysokoprężny o mocy 70 KM, a w 1936 r. powstaje model PX33, który jest pierwowzorem Mitsubishi Pajero. Model ten, skonstruowany na potrzeby japońskiej armii, był pierwszym japońskim autem ze stałym napędem na wszystkie koła.

Powojenne pojazdy Mitsubishi

Po zakończeniu działań wojennych Mitsubishi skupia się na produkcji szeroko rozumianych pojazdów użytkowych. Powstają m.in. trzykołowy pickup XTM1 Mizushima, elektryczny autobus MB46 czy skuter Silver Pigeon C-10. W kolejnej dekadzie dołączyły do nich m.in. autobus R1 oraz pojazdy ciężarowe T380 oraz T390. W latach 50. jedna z należących do Mitsubishi spółki rozpoczęła montaż w systemie CKD amerykańskiego sedana Henry J. Kilka lat później podobną drogę obrano w przypadku terenowego Jeepa CJ-38.

Dynamiczny rozwój japońskiej gospodarki sprawił, że w latach 60. rósł popyt na środki transportu, dlatego też firma powróciła do produkcji aut osobowych. Powstało najpierw Mitsubishi 500, a następnie Minica z tzw. segmentu kei car. W 1963. debiutuje na rynku Mitsubishi Colt 1000, a rok później duży sedan Mitsubishi Debonair. W tym okresie powstaje także, niezwykle udany i cieszący się sporą popularnością na rynku japońskim, Mitsubishi Galant. W tym okresie różne spółki koncernu Mitsubishi mają swoje działy motoryzacyjne i produkcja samochodów nie jest w pełni spójna. Dlatego też w końcu władze Mitsubishi podjęły decyzję o ich konsolidacji i 22 kwietnia 1970 r. powołane do życia zostaje Mitsubishi Motors Corporation.

Współpraca Mitsubishi z Chryslerem

Władze MMC, widząc olbrzymi potencjał w dalszym rozwoju motoryzacji, podjęły decyzję o ekspansji firmy na rynki zagraniczne, w tym przede wszystkich do Stanów Zjednoczonych oraz Europy. Dlatego też w 1971 r. Mitsubishi nawiązuje bliższą współpracę z Chryslerem, w efekcie której amerykański gigant motoryzacyjny nabył 15% akcji Mitsubishi. Tym samym japońska marka miała możliwość wejścia na rynek amerykański. Pierwszym modelem sprzedawanym za Oceanem był Galant, który jednak w USA oferowany był jako Dodge Colt. W 1973 r. powstaje Mitsubishi Lancer, który dwa lata później debiutuje na rynku europejskim. Chwilę później do europejskiej oferty Mitsubishi dołączył także Colt.

W latach 80. trwa dalsza ekspansja Mitsubishi w Stanach Zjednoczonych, jednak już pod własną marką. Japońska marka w swojej ofercie ma m.in. takie modele jak sedan Tredia, czy dwa coupe Cordia i Starion. W 1985 r. zostaje zawiązana spółka joint-venture obu firm o nazwie Diamond-Star Motors, której jednym z pierwszych efektów był produkowany w Stanach Zjednoczonych Mitsubishi Eclipse. Pod koniec lat 80. udział Chryslera w Mistubishi wzrósł nawet do 20%, ale coraz gorsza kondycja finansowa amerykańskiego koncernu sprawiła, że na początku lat 90. XX w. Amerykanie stopniowo pozbywali się udziałów w Mitsubishi, by w końcu w 1993 r. pozbyć się ich całkowicie.

Inne partnerstwa Mitsubishi

Mitsubishi jednocześnie szukało innych potencjalnych partnerów. Już w 1991 r. nawiązało współpracę z Volvo i holenderskim rządem, w efekcie której w fabryce DAF w Born (zakłady NedCar) w 1996 r. ruszyła produkcja Mitsubishi Carismy. W fabryce tej produkowane były również Colty oraz bliźniacze Smarty Forfour. W zakładach tych produkowany był również Mitsubishi Outlander.

Od końca lat 90. Mitsubishi blisko współpracowało z Grupą PSA. Na początku oba koncerny produkowały wspólnie silniki z bezpośrednim wtryskiem. Następnie współpraca objęła także SUV-y: Mitsubishi Outlander, Peugeot 4007 i Citroen C-Crosser. Kolejnym etapem współpracy były napędy elektryczne i mały Mitsubishi i MiEV.

Renault-Nissan-Mitsubishi

Wykrycie nieprawidłowości w pomiarach emisji spalin w niektórych modelach Mitsubishi spowodowało, że firma znalazła się w trudnej sytuacji. Rozwiązaniem okazała się procedura przejęcia Mitsubishi przez Nissana w 2016 r. W efekcie tych działań Nissan stał się największym udziałowcem MMC, posiadając pakiet kontrolny 34% akcji. Tym samym Mitsubishi dołączyło do aliansu Renault-Nissan, tworząc jeden z najsilniejszych obecnie koncernów motoryzacyjnych na świecie, a Mitsubishi otrzymało dostęp do nowych technologii swoich partnerów.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Mitsubishi

Sprawdź co kierowcy
myślą o Mitsubishi

Oceny Aut 5 248 ocen

4,9
~elonka
Hatchback 5d 1.0 71KM 52kW
Mitsubishi Space Star
mam go od nowosci, przejechałam nim ponad 140 000 km. czasami nawet trasy po 800 km nonstop. Nigdy nie był w warsztacie oprocz rutynowych kontroli i wymiany oleju ( zawsze najlepszej jakosci ) klocki, tarcze, płyn hamolcowy, Ostanio przed przegladem oddałam auto do warsztatu bo myslałam, ze od dolu trzeba bedzie cos podspawac, ale jedynie co zrobili to spryskali czyms antykorozyjny, bo nic wiecej nie bylo w nim do roboty. Dodam, ze auto nigdy nie bylo garazowane, a nigdzie nie ma nawet centymetra rdzy. Oczywiście komfort jazdy nie mozna porownac z mercedesem S klasy ale jest to idealny i niemal bezkosztowy samochod miejski. Jesli chodzi o wyglad zewnetrzny szału nie ma ale dla mnie wazniesza jest bezawaryjnosc niz ładna skarbonka bez dna.
3,9
~Ptaku_94
SUV 1.6 MIVEC 117KM 86kW
Mitsubishi ASX
Auto pełne sprzeczności... Gdyby miał mocniejszy silnik i lepsze wyciszenie to byłoby idealnym samochodem dla mnie (mógłby być jeszcze automat- wiem, powinienem wziąć w takim razie wersję US, ale mój ówczesny budżet na to nie pozwalał, poza tym trochę bałem się kupić auto z niewiadoma historią). Ale pomijając te niedogodności to w swojej kategorii cenowej auto praktycznie bezkonkurencyjne. Ja zastanawialem się między nim a Dacia Duster oraz Nissanem Qashqaiem (oba po liftingu). Z tej trójki zdecydowanie najbardziej podobał mi się ASX ze swoim przodem w stylu jet fighter (wielu moich znajomych potwierdza moją opinię i podpytują czy nie chce go sprzedać :D). Dacia ma kilka niedociągnięć które mi nie pasują (np. Brak automatycznych wycieraczek lub podłokietnika z tyłu) a Nissan był za drogi, poza tym i tak musiałbym do niej zakładać LPG (brałem pod uwagę wyłącznie silnik 2.0) co generowałoby dodatkowe koszty. Tutaj musiałem zrezygnować z kilku rzeczy, ale w zamian mam auto, które nigdy (odpukać!) się nie zepsuło, zawsze dowiezie mnie z punktu A do punktu B i oprócz wymian płynów eksploatacyjnych nic się z tym autem nie dzieje. Kupując to auto kupiłem sobie święty spokój, dlatego też kupiłbym to auto ponownie (choć tym razem chyba skłoniłbym się ku wersji 2.0 z CVT)
3,5
~Karol
Hatchback 1.3 i 16V CZ3 95KM 70kW
Mitsubishi Colt VI
Auto przez około 1,5 roku użytkowania pokazało mi jak często można odwiedzać mechanika. Remonty hamulców, trzykrotnie klimatyzacja, psujący się wyświetlacz na środku deski rozdzielczej, dość szybko zużywające się łożyska osprzętu silnika. Bardzo irytującą usterką były liczniki z kontrolkami, w pewnym momencie zaczęła mi mrugać dioda temperatury płynu chłodzącego co w połowie trasy potrafi zdenerwować. Z ręcznym trzeba obchodzić się bardzo delikatnie, zbyt gwałtowne jego użytkowanie to kolejny powód do częstego odwiedzania warsztatu, odradzam zostawianie Mitsu na wzniesieniu, bałbym się, że hamulec znowu puści. W budżecie jaki miałem dostępny w chwili zakupu wciąż uważam, że to jedna z lepszych opcji porównując do tego co było dostępne na rynku tj. Ford Fiesta, Fiat Punto, Renault Clio, Skoda Fabia. Mitsu jest od nich żwawsze i moim zdaniem ładniejsze. Napraw było wiele, ale na szczęście nie były one specjalnie drogie, poza wyjątkami, bo dostępne są zamienniki. Na pewno nie było to potwierdzenie japońskiej niezawodności, ale to może kwestia wadliwego modelu.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Mitsubishi przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena