Szukaj

Informacje o Mitsubishi

Mitsubishi to obecnie jeden z największych japońskich konglomeratów przemysłowych, w skład którego wchodzi wiele różnych spółek prowadzących działalność w różnych branżach przemysłowych. Mitsubishi Electric np. wytwarza rozwiązania dla automatyki przemysłowej, Mitsubishi Heavy Industries dla przemysłu ciężkiego i dla wojska, Mitsubishi Chemical dla branży chemicznej, zaś dla motoryzacji Mitsubishi Motors. Marka samochodowa Mitsubishi od kilku lat tworzy alians z firmami Renault i Nissan, który walczy o miano największej firmy motoryzacyjnej na świecie.

Historia Mitsubishi – początki

Historia Mitsubishi rozpoczęła się w 1870 r. wraz z założeniem przez Yataro Iwasakiego firmy Tsukumo, która na początku swojej działalności zajmowała się głównie usługami transportowymi w ramach żeglugi morskiej. Nazwa Mitsubishi po raz pierwszy pojawiła się w 1874 r., kiedy firma przeniosłą swoją działalność do Tokio, rozszerzając swoją działalność m.in. kopalnie węgla i miedzi oraz stocznie remontowe. Firma otworzyła także w tym okresie pierwsze połączenia żeglugowe z Szanghajem. W kolejnych latach Mitsubishi rozszerzało zakres swojej działalności o kolejne obszary (m.in. bankowość, handel międzynarodowy, produkcję samolotów oraz części samochodowych), stając się coraz bardziej dochodowym przedsiębiorstwem.

Pierwsze samochody w historii Mitsubishi

Poszukiwanie kolejnych dochodowych obszarów działalności sprawiło, że japońska firma w końcu zainteresowała się także produkcją samochodów. Pierwszy samochód Mitsubishi wybudowała spółka Mitsubishi Shipbuilding, a był nim siedmiomiejscowy Mitsubishi Model A, który, co ciekawe, pierwszym seryjnie produkowanym samochodem w Japonii. Bazował na na Fiacie Zero i wyprodukowano wprawdzie zaledwie 22 egzemplarze tego modelu (zdecydowała zbyt wysoka cena), ale jednocześnie ugruntował przekonanie we władzach koncernu, że branża motoryzacyjna jest tym obszarem, w który warto inwestować.

Już w kolejnym roku światło dzienne ujrzała pierwsza ciężarówka Mitsubishi T1, a następnie autobus Fuso B46. W 1931 r. Mitsubishi tworzy swój pierwszy własny silnik wysokoprężny o mocy 70 KM, a w 1936 r. powstaje model PX33, który jest pierwowzorem Mitsubishi Pajero. Model ten, skonstruowany na potrzeby japońskiej armii, był pierwszym japońskim autem ze stałym napędem na wszystkie koła.

Powojenne pojazdy Mitsubishi

Po zakończeniu działań wojennych Mitsubishi skupia się na produkcji szeroko rozumianych pojazdów użytkowych. Powstają m.in. trzykołowy pickup XTM1 Mizushima, elektryczny autobus MB46 czy skuter Silver Pigeon C-10. W kolejnej dekadzie dołączyły do nich m.in. autobus R1 oraz pojazdy ciężarowe T380 oraz T390. W latach 50. jedna z należących do Mitsubishi spółki rozpoczęła montaż w systemie CKD amerykańskiego sedana Henry J. Kilka lat później podobną drogę obrano w przypadku terenowego Jeepa CJ-38.

Dynamiczny rozwój japońskiej gospodarki sprawił, że w latach 60. rósł popyt na środki transportu, dlatego też firma powróciła do produkcji aut osobowych. Powstało najpierw Mitsubishi 500, a następnie Minica z tzw. segmentu kei car. W 1963. debiutuje na rynku Mitsubishi Colt 1000, a rok później duży sedan Mitsubishi Debonair. W tym okresie powstaje także, niezwykle udany i cieszący się sporą popularnością na rynku japońskim, Mitsubishi Galant. W tym okresie różne spółki koncernu Mitsubishi mają swoje działy motoryzacyjne i produkcja samochodów nie jest w pełni spójna. Dlatego też w końcu władze Mitsubishi podjęły decyzję o ich konsolidacji i 22 kwietnia 1970 r. powołane do życia zostaje Mitsubishi Motors Corporation.

Współpraca Mitsubishi z Chryslerem

Władze MMC, widząc olbrzymi potencjał w dalszym rozwoju motoryzacji, podjęły decyzję o ekspansji firmy na rynki zagraniczne, w tym przede wszystkich do Stanów Zjednoczonych oraz Europy. Dlatego też w 1971 r. Mitsubishi nawiązuje bliższą współpracę z Chryslerem, w efekcie której amerykański gigant motoryzacyjny nabył 15% akcji Mitsubishi. Tym samym japońska marka miała możliwość wejścia na rynek amerykański. Pierwszym modelem sprzedawanym za Oceanem był Galant, który jednak w USA oferowany był jako Dodge Colt. W 1973 r. powstaje Mitsubishi Lancer, który dwa lata później debiutuje na rynku europejskim. Chwilę później do europejskiej oferty Mitsubishi dołączył także Colt.

W latach 80. trwa dalsza ekspansja Mitsubishi w Stanach Zjednoczonych, jednak już pod własną marką. Japońska marka w swojej ofercie ma m.in. takie modele jak sedan Tredia, czy dwa coupe Cordia i Starion. W 1985 r. zostaje zawiązana spółka joint-venture obu firm o nazwie Diamond-Star Motors, której jednym z pierwszych efektów był produkowany w Stanach Zjednoczonych Mitsubishi Eclipse. Pod koniec lat 80. udział Chryslera w Mistubishi wzrósł nawet do 20%, ale coraz gorsza kondycja finansowa amerykańskiego koncernu sprawiła, że na początku lat 90. XX w. Amerykanie stopniowo pozbywali się udziałów w Mitsubishi, by w końcu w 1993 r. pozbyć się ich całkowicie.

Inne partnerstwa Mitsubishi

Mitsubishi jednocześnie szukało innych potencjalnych partnerów. Już w 1991 r. nawiązało współpracę z Volvo i holenderskim rządem, w efekcie której w fabryce DAF w Born (zakłady NedCar) w 1996 r. ruszyła produkcja Mitsubishi Carismy. W fabryce tej produkowane były również Colty oraz bliźniacze Smarty Forfour. W zakładach tych produkowany był również Mitsubishi Outlander.

Od końca lat 90. Mitsubishi blisko współpracowało z Grupą PSA. Na początku oba koncerny produkowały wspólnie silniki z bezpośrednim wtryskiem. Następnie współpraca objęła także SUV-y: Mitsubishi Outlander, Peugeot 4007 i Citroen C-Crosser. Kolejnym etapem współpracy były napędy elektryczne i mały Mitsubishi i MiEV.

Renault-Nissan-Mitsubishi

Wykrycie nieprawidłowości w pomiarach emisji spalin w niektórych modelach Mitsubishi spowodowało, że firma znalazła się w trudnej sytuacji. Rozwiązaniem okazała się procedura przejęcia Mitsubishi przez Nissana w 2016 r. W efekcie tych działań Nissan stał się największym udziałowcem MMC, posiadając pakiet kontrolny 34% akcji. Tym samym Mitsubishi dołączyło do aliansu Renault-Nissan, tworząc jeden z najsilniejszych obecnie koncernów motoryzacyjnych na świecie, a Mitsubishi otrzymało dostęp do nowych technologii swoich partnerów.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Mitsubishi

Sprawdź co kierowcy
myślą o Mitsubishi

Oceny Aut 5 307 ocen

4,6
~Slavo
Mitsubishi Space Star
Hatchback 5d Facelifting II 1.2 71KM 52kW
Autko (ze względu na rozmiary zasługuje na zdrobnienie ;-) ) kupione z myślą taniego dojazdu do pracy. Użytkowane intensywnie od pierwszego dnia - około 5000 km/mies., okazało się bardzo pozytywnym zaskoczeniem. Owszem, na pierwszy rzut oka trąca poprzednią epoką, brakiem bajerów i fajerwerków, dla wielu kierowców zbyt spokojnym silnikiem, ale... właśnie takie ma być. Po prostu wsiadać i !!!tanio!!! jechać. I to całkiem wygodnie nawet w długich trasach, a do małych i szczupłych facetów nie należę. Zmieści się wszędzie, zawraca prawie w miejscu. Idealny do miasta, ale nie tylko.
4,5
~P0PO
Mitsubishi Pajero IV
SUV 5d 3.2 DOHC 200KM 147kW
Mam to auto juz 8 lat od 2015r., zrobilismy jakies 100 000km. Oprocz regularnego serwisowania olejow i plynow to nie mialem jakis wiekszych usterek. Raz wymianialem tarcze i klocki bo troche zbyt szybko jazdzilem (przy normalnej, jezdzie nie ma problemow z hamulcami), przy przebiegu 150 000km wymienilem napinacz lancucha rozrzadu oraz gorne slizgi (mniej wiecej zgodnie z przebiegiem rekomendowanym w ks. serwisowej), a przy przebiegu 175 000km musialem tylko uszczelnic miske olejowa bo zrobil sie maly wyciek. Oprocz w/w kompletnie nic sie z autem nie dzieje. Fotele malo wygodne na trasy 800km +, ale na trasy do 8 godzin jazdy jest OK. Mega duzo miejsca w srodku. Dzieciecego wozka nie trzeba skladac. Jest 3ci rzad siedzen skladany w podloge bagaznika, ale zmiesci sie tam kazel lub dzieci. Mam wersje Navigator z naglosnieniem Rockford Acoustic Design + Sub i mega fajnie to wszystko gra w tak przestronnym wnetrzu. Ogolnie mowiac jest to duzy, bezpieczny i niezawodny krazownik szos i bezdrozy. Jezeli mial bym sie na cos zamienic to Hummer H2 ze wzgledu na jeszcze wiecej miejsca, albo Toyota Land Cruiser bo jakosciowa jest porownywalna jak nie lepsza.
4,8
~Andrzej
Mitsubishi Colt VII
Hatchback 3d 1.1 DOHC 75KM 55kW
Posiadam to auto od 2 lat, kupiłem z przebiegiem 150000km, przejechałem ok 40000km , jest to auto absolutnie bezawaryjne mimo swoich lat i sporego przebiegu, a wiem co mówię bo miałem w życiu kilkanaście samochodów. Korozja w przeciwieństwie do Mazd i Hond jest mu nieznana. Silnik pomimo 3 cylindrów jest bardzo dynamiczny i elastyczny, jedynie na postoju odczuwasz że to 3-cylindrowiec, w czasie jazdy nie ma to Żadnego znaczenia. Jazda nawet po autostradzie z dużymi prędkościami to żaden problem, przy tym niskie spalanie. Kupiłem to auto z pewnymi obawami sprowadzone z Niemiec przez handlarza, i wreszcie zapomniałem o warsztatach samochodowych. Jak nie jakiś ulep, to brać w ciemno!!!
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Mitsubishi przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena