Szukaj

Informacje o Mitsubishi

Mitsubishi to obecnie jeden z największych japońskich konglomeratów przemysłowych, w skład którego wchodzi wiele różnych spółek prowadzących działalność w różnych branżach przemysłowych. Mitsubishi Electric np. wytwarza rozwiązania dla automatyki przemysłowej, Mitsubishi Heavy Industries dla przemysłu ciężkiego i dla wojska, Mitsubishi Chemical dla branży chemicznej, zaś dla motoryzacji Mitsubishi Motors. Marka samochodowa Mitsubishi od kilku lat tworzy alians z firmami Renault i Nissan, który walczy o miano największej firmy motoryzacyjnej na świecie.

Historia Mitsubishi – początki

Historia Mitsubishi rozpoczęła się w 1870 r. wraz z założeniem przez Yataro Iwasakiego firmy Tsukumo, która na początku swojej działalności zajmowała się głównie usługami transportowymi w ramach żeglugi morskiej. Nazwa Mitsubishi po raz pierwszy pojawiła się w 1874 r., kiedy firma przeniosłą swoją działalność do Tokio, rozszerzając swoją działalność m.in. kopalnie węgla i miedzi oraz stocznie remontowe. Firma otworzyła także w tym okresie pierwsze połączenia żeglugowe z Szanghajem. W kolejnych latach Mitsubishi rozszerzało zakres swojej działalności o kolejne obszary (m.in. bankowość, handel międzynarodowy, produkcję samolotów oraz części samochodowych), stając się coraz bardziej dochodowym przedsiębiorstwem.

Pierwsze samochody w historii Mitsubishi

Poszukiwanie kolejnych dochodowych obszarów działalności sprawiło, że japońska firma w końcu zainteresowała się także produkcją samochodów. Pierwszy samochód Mitsubishi wybudowała spółka Mitsubishi Shipbuilding, a był nim siedmiomiejscowy Mitsubishi Model A, który, co ciekawe, pierwszym seryjnie produkowanym samochodem w Japonii. Bazował na na Fiacie Zero i wyprodukowano wprawdzie zaledwie 22 egzemplarze tego modelu (zdecydowała zbyt wysoka cena), ale jednocześnie ugruntował przekonanie we władzach koncernu, że branża motoryzacyjna jest tym obszarem, w który warto inwestować.

Już w kolejnym roku światło dzienne ujrzała pierwsza ciężarówka Mitsubishi T1, a następnie autobus Fuso B46. W 1931 r. Mitsubishi tworzy swój pierwszy własny silnik wysokoprężny o mocy 70 KM, a w 1936 r. powstaje model PX33, który jest pierwowzorem Mitsubishi Pajero. Model ten, skonstruowany na potrzeby japońskiej armii, był pierwszym japońskim autem ze stałym napędem na wszystkie koła.

Powojenne pojazdy Mitsubishi

Po zakończeniu działań wojennych Mitsubishi skupia się na produkcji szeroko rozumianych pojazdów użytkowych. Powstają m.in. trzykołowy pickup XTM1 Mizushima, elektryczny autobus MB46 czy skuter Silver Pigeon C-10. W kolejnej dekadzie dołączyły do nich m.in. autobus R1 oraz pojazdy ciężarowe T380 oraz T390. W latach 50. jedna z należących do Mitsubishi spółki rozpoczęła montaż w systemie CKD amerykańskiego sedana Henry J. Kilka lat później podobną drogę obrano w przypadku terenowego Jeepa CJ-38.

Dynamiczny rozwój japońskiej gospodarki sprawił, że w latach 60. rósł popyt na środki transportu, dlatego też firma powróciła do produkcji aut osobowych. Powstało najpierw Mitsubishi 500, a następnie Minica z tzw. segmentu kei car. W 1963. debiutuje na rynku Mitsubishi Colt 1000, a rok później duży sedan Mitsubishi Debonair. W tym okresie powstaje także, niezwykle udany i cieszący się sporą popularnością na rynku japońskim, Mitsubishi Galant. W tym okresie różne spółki koncernu Mitsubishi mają swoje działy motoryzacyjne i produkcja samochodów nie jest w pełni spójna. Dlatego też w końcu władze Mitsubishi podjęły decyzję o ich konsolidacji i 22 kwietnia 1970 r. powołane do życia zostaje Mitsubishi Motors Corporation.

Współpraca Mitsubishi z Chryslerem

Władze MMC, widząc olbrzymi potencjał w dalszym rozwoju motoryzacji, podjęły decyzję o ekspansji firmy na rynki zagraniczne, w tym przede wszystkich do Stanów Zjednoczonych oraz Europy. Dlatego też w 1971 r. Mitsubishi nawiązuje bliższą współpracę z Chryslerem, w efekcie której amerykański gigant motoryzacyjny nabył 15% akcji Mitsubishi. Tym samym japońska marka miała możliwość wejścia na rynek amerykański. Pierwszym modelem sprzedawanym za Oceanem był Galant, który jednak w USA oferowany był jako Dodge Colt. W 1973 r. powstaje Mitsubishi Lancer, który dwa lata później debiutuje na rynku europejskim. Chwilę później do europejskiej oferty Mitsubishi dołączył także Colt.

W latach 80. trwa dalsza ekspansja Mitsubishi w Stanach Zjednoczonych, jednak już pod własną marką. Japońska marka w swojej ofercie ma m.in. takie modele jak sedan Tredia, czy dwa coupe Cordia i Starion. W 1985 r. zostaje zawiązana spółka joint-venture obu firm o nazwie Diamond-Star Motors, której jednym z pierwszych efektów był produkowany w Stanach Zjednoczonych Mitsubishi Eclipse. Pod koniec lat 80. udział Chryslera w Mistubishi wzrósł nawet do 20%, ale coraz gorsza kondycja finansowa amerykańskiego koncernu sprawiła, że na początku lat 90. XX w. Amerykanie stopniowo pozbywali się udziałów w Mitsubishi, by w końcu w 1993 r. pozbyć się ich całkowicie.

Inne partnerstwa Mitsubishi

Mitsubishi jednocześnie szukało innych potencjalnych partnerów. Już w 1991 r. nawiązało współpracę z Volvo i holenderskim rządem, w efekcie której w fabryce DAF w Born (zakłady NedCar) w 1996 r. ruszyła produkcja Mitsubishi Carismy. W fabryce tej produkowane były również Colty oraz bliźniacze Smarty Forfour. W zakładach tych produkowany był również Mitsubishi Outlander.

Od końca lat 90. Mitsubishi blisko współpracowało z Grupą PSA. Na początku oba koncerny produkowały wspólnie silniki z bezpośrednim wtryskiem. Następnie współpraca objęła także SUV-y: Mitsubishi Outlander, Peugeot 4007 i Citroen C-Crosser. Kolejnym etapem współpracy były napędy elektryczne i mały Mitsubishi i MiEV.

Renault-Nissan-Mitsubishi

Wykrycie nieprawidłowości w pomiarach emisji spalin w niektórych modelach Mitsubishi spowodowało, że firma znalazła się w trudnej sytuacji. Rozwiązaniem okazała się procedura przejęcia Mitsubishi przez Nissana w 2016 r. W efekcie tych działań Nissan stał się największym udziałowcem MMC, posiadając pakiet kontrolny 34% akcji. Tym samym Mitsubishi dołączyło do aliansu Renault-Nissan, tworząc jeden z najsilniejszych obecnie koncernów motoryzacyjnych na świecie, a Mitsubishi otrzymało dostęp do nowych technologii swoich partnerów.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Mitsubishi

Sprawdź co kierowcy
myślą o Mitsubishi

Oceny Aut 5 109 ocen

4,9
~jaggy
SUV PHEV 2.0 DOHC MIVEC 121KM 89kW
Mitsubishi Outlander III
Doskonały SUV miejski - bardzo oszczędny i praktyczny. Na trasie ( poza autostradą ) również doskonały z jednym zastrzeżeniem - fotele(brak regulacji lędźwiowej) , przy jeździe powyżej 4 - 5 godzin potrzebny odpoczynek dla pleców. Na autostradzie to 'normalny' SUV. Jazda powyżej 140 km/h długotrwała okupiona jest wyższym zużyciem paliwa i halasem, jednak nie udało mi się nigdy przekroczyć 11l/100km. 80-90% używany w mieście , reszta to okazjonalne wyjazdy turystyczne + urlop. Wg mnie ten samochód sprawdza się idealnie właśnie w takim układzie. Jeżdzę od 20 do 70 km dziennie po mieście. czasami spalanie to 0 czasem 1,5 czasem 3,5 l/100km w zależności kiedy się wyczerpią baterie. Oczywiście jak się mieszka w bloku to auto jest bez sensu. Mieszkam w domku i 'tankuję' je z zewnętrznego gniazdka. jazda po mieście ( 650 tys mieszkańców) w 'normalnym korku' od początku na rozładowanej baterii to 7,6 do 8l/100km. Jestem kierowcą bez sportowego zacięcia - nie muszę być pierwszy na skrzyżowaniu, jeżdżę spokojnie i płynnie. Auto jest dość zwrotne jak na SUva - ma przyzwoity bagażnik, jest bardzo ciche i komfortowe. Kilka razy przejechałem polną drogą po deszczu przy sporych dziurach i błocie - bez problemu, nie był to jednak off road - to na pewno nie jest terenówka. Jakość materiałów - uważam że nie jest zła - miałem inne auta ( np Toyota Prius) i tam po przebiegu ponad 200 tys km były widoczne przetarcia na kierownicy, fotelach - tu nic. Nie jest to z pewnością samochód extra luksusowy - siedzenia mam z materiału (boczki ze sztucznej skóry), nie ma tam też nawigacji, są plastiki, ale ślady zużycia są znikome, nie widać ich. Dla mnie to jest strzał w dziesiątkę. przy okazji - żadnych poważnych awarii( jedna wymiana bezpiecznika zaraz po kupnie z komisu - nie działało ogrzewanie, - cena 35 zł z usługą wymiany oraz wymiana uszczelki pod anteną na dachu - podobny koszt. Dałem 5 gwiazdek ponieważ auto idealnie mi pasuje i wpisuje się w moje potrzeby SUa miejskiego i rodzinnego( 4 osoby + pies) a żona jeździ nim nawet więcej niż ja, bardzo je lubi. Dla osób jeżdżących dużo poza miastem na zwykłych drogach też jest, wg mnie, świetny ( do ok 110-120 km/h kiedy działają silniki elektryczne, przyspieszenie jest bardzo dobre). Zużycie paliwa na krętej leśnej drodze około 100 km , przy prędkości maksymalnej 110 ( nie ma się jak rozpędzić) , częstych hamowaniach - ok 5,2-5,5 l/100 km przy rozładowanej baterii. Spokojna jazda po lepszych drogach do 110-120 km/h ok 7,6 -7,8 l/100km - zaznaczam: spokojna jazda. Ktoś kto jeździ dużo autostradami powinien raczej rozważyć diesla - nie chodzi tylko o spalanie ale również o zasięg. Jadąc 140-150 /h spalanie wynosi 10-10,5 l/100 km, nie przekraczając 130 km/h spalanie wynosi ok. 8-9,5 l/100. Auto ma zbiornik paliwa 45l, a zwykła benzyna i diesel 60-63l. UWAGA: średnie minimalne zużycie paliwa: 1,5l/100km ( start na bateriach 100% naładowanych - dystans 50-60km) , Średnie maksymalne zużycie paliwa( bateria rozładowana): 8l/100km, Minimalne zużycie paliwa przy oszczędnej jeździe na długiej trasie: 5,8 l ( start na bateriach 100% naładowanych - spokojna jazda 90- 120 km/h trasa ok 500 km) .
4,4
~Mario
SUV 1.5 T 163KM 120kW
Mitsubishi Eclipse Cross
Wyjatkowo nietuzinkowy samochod, ktory nabiera kolorytu wraz z uplywem czasu. Moim glownym argumentem ktory przypieczetowal decyzje o zakupie byl wyglad, wiadomo, o gustach sie nie dyskutuje ale mnie przod sie bardzo podoba, profil jest z klasa a tyl, szczegolnie wieczorem z zapalonymi swiatlami po prostu rewelacja! Drugim argumentem byl dosyc niewysilony silnik 1.5 z malym turbo generujacy przyzwoite 163 konie. W porownaniu z PSA 1.2 czy Nissana 1.2, nie wspominajac o Forda 1.0 swietnie sie wkreca na obroty, dajac do dyspozycji 250 Nm mementu juz od 1800 obrotow az do czerwonego pola, mialem wczesniej wolno ssace benzynowce i turbo diesle ale ten silnik to polaczenie najlepszych cech obu swiatow, czyli mamy swietna elastycznosc i bardzo dobre brzmienie bez kopcenia i smrodu! W zasadzie jestesmy tak oczarowani tym samochodem ze wlasnie zamowilismy drugi taki sam - dla zony!
4,9
~yeti65
SUV Facelifting 2017 2.0 150KM 110kW
Mitsubishi Outlander III
Outlander to spore i przestronne auto. Jest to moje auto pierwszego wyboru(przedtem Lancer). Główni konkurenci to Tucson/Sportage 1,6GDI, Jeep Renegade 1.0 i Kadjar 1,3. Jeepek teoretycznie najtańszy, ale po doposażeniu do poziomu Outlandera ta taniość znikła, a pozostał 3cyl silnik 1,0 i mikroskopijny bagażnik, choć sama jazda spoko. Kadjar jeździł fajnie, ale mimo turbo wcale nie lepiej od Outlandera(może dlatego, że jestem przyzwyczajony do wolnossaka i nie boję się jeździć na wyższych obrotach), ale skrzynia to tragedia, co mnie mocno zdziwiło, bo w sceniku z tym samym silnikiem było ok. Najmocniejszym konkurentem wydawał się Tucson, ale po doposażeniu okazał się droższy od Outlandera, a i silnik jednak słabszy. Na Tucsona turbo za krótka kołdra-budżet niestety nie jest z gumy.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Mitsubishi przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena