Szukaj

Informacje o Mitsubishi

Mitsubishi to obecnie jeden z największych japońskich konglomeratów przemysłowych, w skład którego wchodzi wiele różnych spółek prowadzących działalność w różnych branżach przemysłowych. Mitsubishi Electric np. wytwarza rozwiązania dla automatyki przemysłowej, Mitsubishi Heavy Industries dla przemysłu ciężkiego i dla wojska, Mitsubishi Chemical dla branży chemicznej, zaś dla motoryzacji Mitsubishi Motors. Marka samochodowa Mitsubishi od kilku lat tworzy alians z firmami Renault i Nissan, który walczy o miano największej firmy motoryzacyjnej na świecie.

Historia Mitsubishi – początki

Historia Mitsubishi rozpoczęła się w 1870 r. wraz z założeniem przez Yataro Iwasakiego firmy Tsukumo, która na początku swojej działalności zajmowała się głównie usługami transportowymi w ramach żeglugi morskiej. Nazwa Mitsubishi po raz pierwszy pojawiła się w 1874 r., kiedy firma przeniosłą swoją działalność do Tokio, rozszerzając swoją działalność m.in. kopalnie węgla i miedzi oraz stocznie remontowe. Firma otworzyła także w tym okresie pierwsze połączenia żeglugowe z Szanghajem. W kolejnych latach Mitsubishi rozszerzało zakres swojej działalności o kolejne obszary (m.in. bankowość, handel międzynarodowy, produkcję samolotów oraz części samochodowych), stając się coraz bardziej dochodowym przedsiębiorstwem.

Pierwsze samochody w historii Mitsubishi

Poszukiwanie kolejnych dochodowych obszarów działalności sprawiło, że japońska firma w końcu zainteresowała się także produkcją samochodów. Pierwszy samochód Mitsubishi wybudowała spółka Mitsubishi Shipbuilding, a był nim siedmiomiejscowy Mitsubishi Model A, który, co ciekawe, pierwszym seryjnie produkowanym samochodem w Japonii. Bazował na na Fiacie Zero i wyprodukowano wprawdzie zaledwie 22 egzemplarze tego modelu (zdecydowała zbyt wysoka cena), ale jednocześnie ugruntował przekonanie we władzach koncernu, że branża motoryzacyjna jest tym obszarem, w który warto inwestować.

Już w kolejnym roku światło dzienne ujrzała pierwsza ciężarówka Mitsubishi T1, a następnie autobus Fuso B46. W 1931 r. Mitsubishi tworzy swój pierwszy własny silnik wysokoprężny o mocy 70 KM, a w 1936 r. powstaje model PX33, który jest pierwowzorem Mitsubishi Pajero. Model ten, skonstruowany na potrzeby japońskiej armii, był pierwszym japońskim autem ze stałym napędem na wszystkie koła.

Powojenne pojazdy Mitsubishi

Po zakończeniu działań wojennych Mitsubishi skupia się na produkcji szeroko rozumianych pojazdów użytkowych. Powstają m.in. trzykołowy pickup XTM1 Mizushima, elektryczny autobus MB46 czy skuter Silver Pigeon C-10. W kolejnej dekadzie dołączyły do nich m.in. autobus R1 oraz pojazdy ciężarowe T380 oraz T390. W latach 50. jedna z należących do Mitsubishi spółki rozpoczęła montaż w systemie CKD amerykańskiego sedana Henry J. Kilka lat później podobną drogę obrano w przypadku terenowego Jeepa CJ-38.

Dynamiczny rozwój japońskiej gospodarki sprawił, że w latach 60. rósł popyt na środki transportu, dlatego też firma powróciła do produkcji aut osobowych. Powstało najpierw Mitsubishi 500, a następnie Minica z tzw. segmentu kei car. W 1963. debiutuje na rynku Mitsubishi Colt 1000, a rok później duży sedan Mitsubishi Debonair. W tym okresie powstaje także, niezwykle udany i cieszący się sporą popularnością na rynku japońskim, Mitsubishi Galant. W tym okresie różne spółki koncernu Mitsubishi mają swoje działy motoryzacyjne i produkcja samochodów nie jest w pełni spójna. Dlatego też w końcu władze Mitsubishi podjęły decyzję o ich konsolidacji i 22 kwietnia 1970 r. powołane do życia zostaje Mitsubishi Motors Corporation.

Współpraca Mitsubishi z Chryslerem

Władze MMC, widząc olbrzymi potencjał w dalszym rozwoju motoryzacji, podjęły decyzję o ekspansji firmy na rynki zagraniczne, w tym przede wszystkich do Stanów Zjednoczonych oraz Europy. Dlatego też w 1971 r. Mitsubishi nawiązuje bliższą współpracę z Chryslerem, w efekcie której amerykański gigant motoryzacyjny nabył 15% akcji Mitsubishi. Tym samym japońska marka miała możliwość wejścia na rynek amerykański. Pierwszym modelem sprzedawanym za Oceanem był Galant, który jednak w USA oferowany był jako Dodge Colt. W 1973 r. powstaje Mitsubishi Lancer, który dwa lata później debiutuje na rynku europejskim. Chwilę później do europejskiej oferty Mitsubishi dołączył także Colt.

W latach 80. trwa dalsza ekspansja Mitsubishi w Stanach Zjednoczonych, jednak już pod własną marką. Japońska marka w swojej ofercie ma m.in. takie modele jak sedan Tredia, czy dwa coupe Cordia i Starion. W 1985 r. zostaje zawiązana spółka joint-venture obu firm o nazwie Diamond-Star Motors, której jednym z pierwszych efektów był produkowany w Stanach Zjednoczonych Mitsubishi Eclipse. Pod koniec lat 80. udział Chryslera w Mistubishi wzrósł nawet do 20%, ale coraz gorsza kondycja finansowa amerykańskiego koncernu sprawiła, że na początku lat 90. XX w. Amerykanie stopniowo pozbywali się udziałów w Mitsubishi, by w końcu w 1993 r. pozbyć się ich całkowicie.

Inne partnerstwa Mitsubishi

Mitsubishi jednocześnie szukało innych potencjalnych partnerów. Już w 1991 r. nawiązało współpracę z Volvo i holenderskim rządem, w efekcie której w fabryce DAF w Born (zakłady NedCar) w 1996 r. ruszyła produkcja Mitsubishi Carismy. W fabryce tej produkowane były również Colty oraz bliźniacze Smarty Forfour. W zakładach tych produkowany był również Mitsubishi Outlander.

Od końca lat 90. Mitsubishi blisko współpracowało z Grupą PSA. Na początku oba koncerny produkowały wspólnie silniki z bezpośrednim wtryskiem. Następnie współpraca objęła także SUV-y: Mitsubishi Outlander, Peugeot 4007 i Citroen C-Crosser. Kolejnym etapem współpracy były napędy elektryczne i mały Mitsubishi i MiEV.

Renault-Nissan-Mitsubishi

Wykrycie nieprawidłowości w pomiarach emisji spalin w niektórych modelach Mitsubishi spowodowało, że firma znalazła się w trudnej sytuacji. Rozwiązaniem okazała się procedura przejęcia Mitsubishi przez Nissana w 2016 r. W efekcie tych działań Nissan stał się największym udziałowcem MMC, posiadając pakiet kontrolny 34% akcji. Tym samym Mitsubishi dołączyło do aliansu Renault-Nissan, tworząc jeden z najsilniejszych obecnie koncernów motoryzacyjnych na świecie, a Mitsubishi otrzymało dostęp do nowych technologii swoich partnerów.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Mitsubishi

Sprawdź co kierowcy
myślą o Mitsubishi

Oceny Aut 5 050 ocen

4,8
~Damian
Hatchback 1.9 DID 102KM 75kW
Mitsubishi Carisma
Gdyby nie karoseria byłby Max... auto przede wszystkim wygodne... 1000 km bez żadnego postoju w żaden sposób nie przysparza bólu kręgosłupa. Prowadzi się rewelacyjnie. W 4 lata przejechałem 100 000 km i poza częściami które zużywają się jak w każdym innym samochodzie, wymieniłem jedynie olej. Oczywiście po zakupie kompletny rozrząd, oleje i filtru obowiązkowo były zrobione ( w każdym innym byłoby to samo). Poza tym zaciski ręcznego przez 4 lata i to wszystko co się przy nim robiło. Obecnie pasowało by tylko blachy poprawić...
4,6
~Arek
Hatchback 5d Ralliart 1.5T MIVEC 150KM 110kW
Mitsubishi Colt VII
Auto Mistrz wygląda jak zwykły źrebak ale to Alhijaz x Mini Perle...moja wersja to w serii 180 km podniesione na 200 km . z początku podobał mi się bardzo przód auta po opatrzeniu się cały już jest ok.Ładny ci on... Miejsca jest dużo zarówno dla kierowcy jak i osób siedzących z tylu i tu tez zaskoczył mnie pozytywnie. Fotele kubełkowe dobrze trzymają i do tego są wygodne. Kierownica gruba skórzana dobrze leży w dłoni i do tego multi-funkcyjna. Plastiki w środku czasem poskrzypują...wybaczone za wrażenia z jazdy. Silnik to jest to co powinno mieć każde auto do sprawnego poruszania się na trasie i w mieście. Jest moc i to z dużym zapasem.Turbo dziura jest odczuwalna ale wystarczy trzymać wyższe obroty i znacząco ja zmniejszyć. Hamulce fabryczne bardzo dobre zatrzymują auto pewnie dla tego ze jest lekkie. Zawieszenie seria sztywne i nie za twarde...pokonywanie zakrętów to dla colta żadne wyzwanie. Ruszanie ze świateł bajka. Biegi krótkie stworzone do szybkiej jazdy brakuje tylko 6 czuć to ale tylko na trasie i to chyba wszystko aż dziwne ze pisze to jako pierwszy... mało jest ich w Polsce i mało osób zna to auto. Pomijając oczywiście MItsumaniakow. Mogę jeszcze zapewnić ze kto zacznie obcować z Coltem to na początku mile się zaskoczy a potem będzie szczęśliwym jego posiadaczem. Podkreślam ze ma on 180 KM w serii a nie 150 KM jak jego słabszy brat. Jak jeździ młodszy nie wiem. Wilk w owczej skórze i nie jeden możne to z pewnością potwierdzić...jeśli tylko będzie miał odwagę przyznać się do tego ze mały samochodzik z wielkim sercem zniknął mu za horyzontem.Pozdrawiam migających światłami...
3,8
~Tytus68
Minivan 1.6 98KM 72kW
Mitsubishi Space Star (1998)
Auto wyrwane ze szwedzkiego złomu. Nie przeszło szwedzkiego przeglądu i zostało sprowadzone przez rodzimych handlarzy z Radomia. Wiem, że tak się nie robi :) ale auto spodobało mi się i kupiłem. Dodam, że sam grzebię w autach i w zasadzie w tym MSS można praktycznie wszystko zrobić bez specjalistycznych narzędzi i jakiejś wielkiej wiedzy. Główne naprawy poszły w kierunku wymiany skorodowanych elementów zawieszenia (kolumny McPherson przód i tył + wahacz ze sworzniem) bo reparaturki błotników tylnych zrobił już handlarz. Plus eksploatacyjne sprawy typu opony, paski, świece, filtry, olej. Plusem starej Japonii jest olbrzymia dostępność tanich części - zarówno nowych jak i używanych. Od razu po zakupie planowałem wyskok autem na wakacje na Bałkany więc zostało szczegółowo przejrzane i wstawione do montażysty LPG. Zainstalowano zestaw STAG na którym auto sprawuje się świetnie. We wrześniu '19 auto przejechało w ciągu dwóch tygodni ok 5000 km po Bałkańskich górach i autostradach bez najmniejszej awarii. Znakomicie radzi sobie zarówno na górskich krętych serpentynach jak i na autostradach gdzie jazda z prędkościami 120-130 km/h nie jest problemem. Elastyczny prosty silnik, dobrze zestrojona skrzynia. Wydajna klimatyzacja (przy +31C nie używaliśmy mocniej niż na 1 biegu wentylatora) Dobre hamulce i wspomaganie kierownicy. Wygodne fotele. Żeby nie było za pięknie. Dramatycznie słabe lusterka zewnętrzne - małe i płaskie, zwłaszcza prawe. Dość głośno wewnątrz ale nie oszukujmy się - to małe tanie kompaktowe auto No i rdza.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Mitsubishi przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena