Szukaj

Informacje o Seat

HiszpaÅ„ska marka Seat to jedna z najmÅ‚odszych europejskich marek samochodowych, która zostaÅ‚a zaÅ‚ożona w 1950 r. jako Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo, skÄ…d zostaÅ‚a wziÄ™ta jej nazwa. PoczÄ…tkowe lata dziaÅ‚alnoÅ›ci Seata Å›ciÅ›le zwiÄ…zane sÄ… z koncerem Fiat, natomiast obecnie Seat należy do niemieckiego koncernu Volkswagen. I choć nie byÅ‚a to pierwsza hiszpaÅ„ska marka samochodowa (wczeÅ›niej istniaÅ‚a chociażby Hispano-Suiza), to jednak to wÅ‚aÅ›nie Seat w najwiÄ™kszej mierze przyczyniÅ‚ siÄ™ do zmotoryzowania caÅ‚ego kraju i jest do dziÅ› najpopularniejszÄ… markÄ… Hiszpanów.

Historia Seata

Firma Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo zostaÅ‚a powoÅ‚ana do życia 9 maja 1950 r. przez HiszpaÅ„ski Narodowy Instytut PrzemysÅ‚u (który objÄ…Å‚ 51% udziaÅ‚ów w firmie), organizacjÄ™ szeÅ›ciu banków (42%) oraz koncern Fiat (7%). Obecność Fiata nie byÅ‚a tu przypadkowa, gdyż to na licencji wÅ‚oskiej marki powstawaÅ‚y pierwsze modele Seata. DziÄ™ki takiej wspóÅ‚pracy Seat chciaÅ‚ uniknąć błędów mÅ‚odoÅ›ci, jakie czÄ™sto siÄ™ zdarzaÅ‚y nowym na rynku koncernom motoryzacyjnym.

W czerwcu 1953 r. powstaje pierwsza fabryka Seata w Barcelonie, z której już w listopadzie wyjeżdżajÄ… pierwsze samochody. Przez kolejne 30 lat powstawaÅ‚y różne modele Seatów na bazie ich wÅ‚oskich odpowiedników. Jednak w latach 80. XX w. doszÅ‚o do pogorszenia relacji pomiÄ™dzy Seatem i Fiatem, a przyczynÄ… byÅ‚a sprzedaż Seatów na wÅ‚oskim rynku. W efekcie w 1981 r. Fiat pozbyÅ‚ siÄ™ udziaÅ‚ów w hiszpaÅ„skiej firmie, do 1983 r. trwaÅ‚y jeszcze sprawy sÄ…dowe dotyczÄ…ce praw do niektórych modeli, jakie byÅ‚y wówczas w ofercie Seata.

Niebawem Seat nawiÄ…zuje wspóÅ‚pracÄ™ z Porsche, która obejmuje wzajemne prace nad budowÄ… nowych silników. W 1982 r. Seat nawiÄ…zuje wspóÅ‚pracÄ™ z Volkswagenem, która przez kolejne kilka lat siÄ™ zacieÅ›nia. Cztery lata później niemiecki koncern ma już 51% udziaÅ‚ów w Seacie, a niebawem udziaÅ‚ ten zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ do 75%. Pod koniec lat 80. rusza budowa nowoczesnej fabryki w Martorell na przedmieÅ›ciach Barcelony, skÄ…d od 1993 r. produkowane sÄ… nowe modele Seata. W miÄ™dzyczasie, w 1990 r. Volkswagen jest już wÅ‚aÅ›cicielem 99,99% udziaÅ‚ów w hiszpaÅ„skiej firmie.

Pierwsze samochody Seata na licencji Fiata

Pierwszym modelem hiszpaÅ„skiej marki byÅ‚ Seat 1400 na licencji pierwszego opracowanego po II wojnie Å›wiatowej Fiata 1400. Model ten napÄ™dzany byÅ‚ silnikiem o mocy 44 KM. W 1957 r. do sprzedaży trafia Seat 600, naturalnie na licencji Fiata 600, który konstrukcyjnie zbliżony byÅ‚ także do dobrze znanego w naszym kraju Fiata 126p. Model ten oferowany byÅ‚ w różnych odmianach i staÅ‚ siÄ™ najpopularniejszym modelem na hiszpaÅ„skim rynku w tamtym okresie, osiÄ…gajÄ…c sprzedaż na poziomie ponad 800 tys. egzemplarzy. ByÅ‚o to też pierwszy Seat, który byÅ‚ eksportowany (m.in. do Kolumbii).

W kolejnych latach Seat miaÅ‚ w swojej ofercie takie modele jak 124, 127, 850, 1500, 131 czy 132, które oczywiÅ›cie konstrukcyjnie wzorowane byÅ‚y na swoich wÅ‚oskich odpowiednikach. CaÅ‚y czas też Hiszpanie pracowali nad caÅ‚kowicie swoim wÅ‚asnym autem. ZostaÅ‚ nim Seat 133, który wzorowaÅ‚ siÄ™ wprawdzie na modelach 126 czy 127, ale konstrukcyjnie sporo siÄ™ jednak od nich różniÅ‚.

Modele Seata w erze Volkswagena

Pierwszym modelem Seata już za rzÄ…dów Volkswagena byÅ‚ Seat Ibiza, który zadebiutowaÅ‚ na rynku w 1984 r., jednak pierwszym modelem, który zostaÅ‚ opracowany wspólnie z Volkswagen, korzystajÄ…c z rozwiÄ…zaÅ„ niemieckiego koncernu, byÅ‚ Toledo, który zostaÅ‚ zbudowany m.in. na pÅ‚ycie podÅ‚ogowej Golfa II.

W 1996 r. do oferty dołącza minivan Seat Alhambra, a w 1999 r. kompaktowy Seat Leon. W 2000 r. pojawia siÄ™ koncepcyjna Salsa, która wprowadza nowy jÄ™zyk stylistyczna dla przyszÅ‚ych modeli Seata. W 2004 r. do sprzedaży trafia Altea, a nastÄ™pnie także Altea XL i Freetrack.

W 2002 r. Seat wraz z Audi i Lamborghini wchodzi do Grupy Audi, która zrzesza bardziej sportowe marki wchodzÄ…ce w skÅ‚ad niemieckiego koncernu.

Sportowe samochody Seata

W 1986 r. hiszpaÅ„ska marka powoÅ‚aÅ‚a do życia sportowy dziaÅ‚ Seat Sport, który jest odpowiedzialny za przygotowywanie sportowych modeli. Powstaje m.in. Seat Cordoba WRC, jednak nie odnosi wielkich sukcesów na rajdowych trasach. W kolejnych latach ten sportowy dziaÅ‚ przygotowuje usportowione odmiany cywilnych modeli Seata, w których nazwie pojawia siÄ™ dopisek Cupra.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Seat

Sprawdź co kierowcy
myślą o Seat

Oceny Aut 6 356 ocen

4,7
~lcgeo
Seat Leon IV
Sportstourer 2.0 TDI CR 150KM 110kW
Samochód nowy, kupiony w salonie. Ocena po 1,5 roku użytkowania, przeważnie na bardzo długich, przeważnie autostradowych trasach. Obecny przebieg 30 tys. Ogólna ocena bardzo pozytywna. Mechaniczne żadnych problemów. Natomiast. Czasem szalejąca elektronika. Między innymi włączające się podczas jazdy samoczynnie na przemian prawa lewa strona oświetlenie kabiny z charakterystycznym pukaniem. Pomaga zatrzymanie się na parkingu i wyłączenie silnika. Zawieszający lub nie uruchomiający się tablet podczas włączenia silnika.
Dodane 17 dni temu
4,6
~Marcin
Seat Ateca
SUV Facelifting 1.5 EcoTSI 150KM 110kW
Jeżeli myślimy o samochodzie w sensie relacji ceny do jakości to moim zdaniem nie ma konkurencji w segmencie kompaktowych SUVów. Już tłumaczę :) Przed zakupem porównywałem z Tusconem, Sportage, Korando, Dusterem i Qashqiem (odrzuciłem chińczyki i modele dużo droższe). Sportage i Korando mi się podobały. Auto w wersji Style z pakietem Comfort+ kupiłem za 109 tys. zł. Każde z wcześniej wymienionych aut, z podobnym wyposażeniem, było droższe. Przewagą Ateci jest jakość prowadzenia i ilość miejsca w środku. Reszta to kwestia gustu i preferencji kierowcy.
Dodane 1 miesiÄ…c temu
4,9
~Trelson
Seat Ateca
SUV Facelifting 1.0 EcoTSI 110KM 81kW
Seat Ateca w wersji Reference + nie jest to auto, które kupuje się emocjami, ale pragmatyzmem, dla osób lubiących klasyczne rozwiązania. Największe plusy: cena (ok 90.000 zł za nowe auto), 5 lat gwarancji, niskie spalanie (tryb mieszany okolice Krakowa ok 6,8 l/100km), wyższe zawieszanie, praktyczny rozmiar auta (nie za duże, nie za małe, dość szerokie), wystarczający bagażnik, zabezpieczenie antykorozyjne auta jest widoczne od spodu auta (w nowych autach często tego nie ma), wyposażenie (jest to co powinno), dobre wyciszenie oraz brak elektryfikacji napędu (nie jest to miękka hybryda). Chińska motoryzacja kusi, jednak łatwość w naprawie i dostępność części przy niskiej cenie zakupu przekonała mnie i wybrałem Seata Ateca. Dużo lepiej jeździło mi się Atecą na jeździe próbnej niż Dacią Duster 1.0 (która z wyglądu wygląda świetnie). Wersja Reference nie ma wiele opcji wyposażenia, ale to co jest potrzebne to jest: - duży ekran 8 cali (nie zasłaniający szyby) z dobrze działający android auto bezprzewodowo, - ekran zamiast tradycyjnego prędkościomierza, - pełne światła led (samopoziomujące) duży przeskok ze zwykłych halogenów, - alufelgi 16 cali, - automatyczna klimatyzacja, - tradycyjny tempomat, - czujnik deszczu i zmierzchu, - automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, - elektromechaniczny hamulec postojowy. Za mną na razie 15.000 km więc mało, ale wrażania jak na razie bardzo pozytywne. Asystenci kierowcy nie przeszkadzają, a front assist to fajna sprawa. Start stop można łatwo wyłączyć. Jedynie to czego mi brakuje to brak automatycznej skrzyni biegów DSG..
Dodane 2 miesiÄ…ce temu
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Seat przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena

Skonfiguruj idealnÄ… ofertÄ™ z super finansowaniem

Zobacz więcej filmów