Szukaj

Informacje o Seat

Hiszpańska marka Seat to jedna z najmłodszych europejskich marek samochodowych, która została założona w 1950 r. jako Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo, skąd została wzięta jej nazwa. Początkowe lata działalności Seata ściśle związane są z koncerem Fiat, natomiast obecnie Seat należy do niemieckiego koncernu Volkswagen. I choć nie była to pierwsza hiszpańska marka samochodowa (wcześniej istniała chociażby Hispano-Suiza), to jednak to właśnie Seat w największej mierze przyczynił się do zmotoryzowania całego kraju i jest do dziś najpopularniejszą marką Hiszpanów.

Historia Seata

Firma Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo została powołana do życia 9 maja 1950 r. przez Hiszpański Narodowy Instytut Przemysłu (który objął 51% udziałów w firmie), organizację sześciu banków (42%) oraz koncern Fiat (7%). Obecność Fiata nie była tu przypadkowa, gdyż to na licencji włoskiej marki powstawały pierwsze modele Seata. Dzięki takiej współpracy Seat chciał uniknąć błędów młodości, jakie często się zdarzały nowym na rynku koncernom motoryzacyjnym.

W czerwcu 1953 r. powstaje pierwsza fabryka Seata w Barcelonie, z której już w listopadzie wyjeżdżają pierwsze samochody. Przez kolejne 30 lat powstawały różne modele Seatów na bazie ich włoskich odpowiedników. Jednak w latach 80. XX w. doszło do pogorszenia relacji pomiędzy Seatem i Fiatem, a przyczyną była sprzedaż Seatów na włoskim rynku. W efekcie w 1981 r. Fiat pozbył się udziałów w hiszpańskiej firmie, do 1983 r. trwały jeszcze sprawy sądowe dotyczące praw do niektórych modeli, jakie były wówczas w ofercie Seata.

Niebawem Seat nawiązuje współpracę z Porsche, która obejmuje wzajemne prace nad budową nowych silników. W 1982 r. Seat nawiązuje współpracę z Volkswagenem, która przez kolejne kilka lat się zacieśnia. Cztery lata później niemiecki koncern ma już 51% udziałów w Seacie, a niebawem udział ten zwiększył się do 75%. Pod koniec lat 80. rusza budowa nowoczesnej fabryki w Martorell na przedmieściach Barcelony, skąd od 1993 r. produkowane są nowe modele Seata. W międzyczasie, w 1990 r. Volkswagen jest już właścicielem 99,99% udziałów w hiszpańskiej firmie.

Pierwsze samochody Seata na licencji Fiata

Pierwszym modelem hiszpańskiej marki był Seat 1400 na licencji pierwszego opracowanego po II wojnie światowej Fiata 1400. Model ten napędzany był silnikiem o mocy 44 KM. W 1957 r. do sprzedaży trafia Seat 600, naturalnie na licencji Fiata 600, który konstrukcyjnie zbliżony był także do dobrze znanego w naszym kraju Fiata 126p. Model ten oferowany był w różnych odmianach i stał się najpopularniejszym modelem na hiszpańskim rynku w tamtym okresie, osiągając sprzedaż na poziomie ponad 800 tys. egzemplarzy. Było to też pierwszy Seat, który był eksportowany (m.in. do Kolumbii).

W kolejnych latach Seat miał w swojej ofercie takie modele jak 124, 127, 850, 1500, 131 czy 132, które oczywiście konstrukcyjnie wzorowane były na swoich włoskich odpowiednikach. Cały czas też Hiszpanie pracowali nad całkowicie swoim własnym autem. Został nim Seat 133, który wzorował się wprawdzie na modelach 126 czy 127, ale konstrukcyjnie sporo się jednak od nich różnił.

Modele Seata w erze Volkswagena

Pierwszym modelem Seata już za rządów Volkswagena był Seat Ibiza, który zadebiutował na rynku w 1984 r., jednak pierwszym modelem, który został opracowany wspólnie z Volkswagen, korzystając z rozwiązań niemieckiego koncernu, był Toledo, który został zbudowany m.in. na płycie podłogowej Golfa II.

W 1996 r. do oferty dołącza minivan Seat Alhambra, a w 1999 r. kompaktowy Seat Leon. W 2000 r. pojawia się koncepcyjna Salsa, która wprowadza nowy język stylistyczna dla przyszłych modeli Seata. W 2004 r. do sprzedaży trafia Altea, a następnie także Altea XL i Freetrack.

W 2002 r. Seat wraz z Audi i Lamborghini wchodzi do Grupy Audi, która zrzesza bardziej sportowe marki wchodzące w skład niemieckiego koncernu.

Sportowe samochody Seata

W 1986 r. hiszpańska marka powołała do życia sportowy dział Seat Sport, który jest odpowiedzialny za przygotowywanie sportowych modeli. Powstaje m.in. Seat Cordoba WRC, jednak nie odnosi wielkich sukcesów na rajdowych trasach. W kolejnych latach ten sportowy dział przygotowuje usportowione odmiany cywilnych modeli Seata, w których nazwie pojawia się dopisek Cupra.

czytaj więcej

Seat – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Seat

Sprawdź co kierowcy
myślą o Seat

Oceny Aut 6 154 oceny

2,9
~Michał
Sportstourer 1.5 EcoTSI 150KM 110kW
Seat Leon IV
Wizualnie, z całej grupy VAG, SEAT prezentuje się najbardziej dynamicznie. Natomiast mankamenty, które wychodzą podczas codziennej eksploatacji wyprowadzają z równowagi. Zaczęło się przy ok 3000km, gdzie konieczna okazała się wymiana skrzyni biegów. Następnie "trzeszczący" pedał hamulca, z którym serwis nie umiał sobie poradzić. Odchylające się oparcie fotela kierowcy, które trzeba regulować w zasadzie codziennie. Do tego non-stop stukająca na każdym, najmniejszym nawet wyboju roleta, czy inny kawałek plastiku w tylnej części auta. Ale już "mistrzostwem badziewia" jest komputer pokładowy. Nie dosyć, że działa z prędkością żółwia na aviomarinie, to z niewiadomych przyczyn potrafi: - nie połączyć się z zapisanym telefonem - rozłączyć rozmowę - wyłączyć się - nie reagować na naciśnięcia poszczególnych przycisków - pokazywać błędy, które po chwili gasną - kazać wybierać przycisk SOS (halo???) - nie załączyć w pełni system nagłośnienia (Beats Audio) Do tego dochodzi nadwrażliwy lane assistant, który przy odłączeniu, pomarańczowym trójkątem sugeruje kolejny błąd, czym skutecznie drażni kierowcę. No i nie ma się co czarować - jest głośno w środku, już przy prędkości ok 140km/h. Porównując z Golfem VII czy Audi A4 2019r, to przepaść. Aha...dzisiaj przestała działać kamera cofania... Miłego dnia właściciele Seatów.
4,7
~Marcin
Hatchback Facelifting 1.4 TSI 125KM 92kW
Seat Leon III
Bardzo przyjemny, ekonomiczny i solidnie wykonany samochód. Efektowny wygląd, wykończenie miękkimi materiałami jak na tą klasę pojazdu bardzo dobre. Bardzo ekonomiczny silnik, można spokojnie spalić 6-6,5 litra w mieście i zejść do 5,5l przy jeździe autostradą 120km/h co daje niebagatelne oszczędności. Silnik przyzwoity i wystarczający do tego pojazdu, może jedynie faktycznie czasami czuć "turbodziurę" jak wolno reaguje na wciśnięcie gazu. Prowadzanie, komfort i wielkość wnętrza bardzo dobre. Nawet bagażnik jak na hatchbacka duży i ustawny - mieszczą się dwie walizki, wózek typu "parasolka" i trochę mniejszych toreb. Z rzeczy które niemiło mnie zaskoczyły to wyciszenie wnętrza które przy szybszej jeździe jest jednak odczuwalne :( Wydaje mi się, że ma też dosyć cienką blachę którą można wgnieść palem na profilach zamkniętych. Drugim minusem który "bije" po uszach to obsługa głosowa - sprawnie działa i rozpoznaje polecenia (chociaż nie ma ich dużo...) , ale głos jest tragiczny, rodem 15 lat temu z pierwszych sytezatorów mowy. Aż zniechęca do używania i obsługi.
4,6
~ron
Standard 1.4 TSI 125KM 92kW
Seat Altea
To, co mnie denerwuje w nim, to fakt, że jest aż za dobry, dużo lepszy niż oczekiwałem. Lubię zmieniać auto co 2-3 lata, bo mi się nudzi jazda tym samym i często potrzebuję pretekstu, a tu nie ma się do czego właściwie specjalnie przyczepić. No może ewentualnie do spalania, które mogłoby być odrobinę niższe oraz jakości materiałów (plastiki, wrażliwa na przetarcia kierownica) ale rekompensuje je tak wiele plusów, że i tak ciężko byłoby się pozbyć. Bardzo dobry wybór dla kogoś, kto dzieli kilometry pomiędzy miasto i trasę, bo auto sprawdzi się dobrze zarówno w jednych jak i drugich warunkach. Super rozplanowany w środku, dynamiczny, elastyczny silnik, auto super trzyma się drogi, dobra widoczność, promień skrętu, dużo miejsca dla kierowcy i pasażera, świetne walory użytkowe po złożeniu tylnych siedzeń. Czytałem opinie, że lubi olej - ja nie zauważyłem. Tak więc polecam z czystym sumieniem. P.S
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Seat przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena