Szukaj

Informacje o Seat

Hiszpańska marka Seat to jedna z najmłodszych europejskich marek samochodowych, która została założona w 1950 r. jako Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo, skąd została wzięta jej nazwa. Początkowe lata działalności Seata ściśle związane są z koncerem Fiat, natomiast obecnie Seat należy do niemieckiego koncernu Volkswagen. I choć nie była to pierwsza hiszpańska marka samochodowa (wcześniej istniała chociażby Hispano-Suiza), to jednak to właśnie Seat w największej mierze przyczynił się do zmotoryzowania całego kraju i jest do dziś najpopularniejszą marką Hiszpanów.

Historia Seata

Firma Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo została powołana do życia 9 maja 1950 r. przez Hiszpański Narodowy Instytut Przemysłu (który objął 51% udziałów w firmie), organizację sześciu banków (42%) oraz koncern Fiat (7%). Obecność Fiata nie była tu przypadkowa, gdyż to na licencji włoskiej marki powstawały pierwsze modele Seata. Dzięki takiej współpracy Seat chciał uniknąć błędów młodości, jakie często się zdarzały nowym na rynku koncernom motoryzacyjnym.

W czerwcu 1953 r. powstaje pierwsza fabryka Seata w Barcelonie, z której już w listopadzie wyjeżdżają pierwsze samochody. Przez kolejne 30 lat powstawały różne modele Seatów na bazie ich włoskich odpowiedników. Jednak w latach 80. XX w. doszło do pogorszenia relacji pomiędzy Seatem i Fiatem, a przyczyną była sprzedaż Seatów na włoskim rynku. W efekcie w 1981 r. Fiat pozbył się udziałów w hiszpańskiej firmie, do 1983 r. trwały jeszcze sprawy sądowe dotyczące praw do niektórych modeli, jakie były wówczas w ofercie Seata.

Niebawem Seat nawiązuje współpracę z Porsche, która obejmuje wzajemne prace nad budową nowych silników. W 1982 r. Seat nawiązuje współpracę z Volkswagenem, która przez kolejne kilka lat się zacieśnia. Cztery lata później niemiecki koncern ma już 51% udziałów w Seacie, a niebawem udział ten zwiększył się do 75%. Pod koniec lat 80. rusza budowa nowoczesnej fabryki w Martorell na przedmieściach Barcelony, skąd od 1993 r. produkowane są nowe modele Seata. W międzyczasie, w 1990 r. Volkswagen jest już właścicielem 99,99% udziałów w hiszpańskiej firmie.

Pierwsze samochody Seata na licencji Fiata

Pierwszym modelem hiszpańskiej marki był Seat 1400 na licencji pierwszego opracowanego po II wojnie światowej Fiata 1400. Model ten napędzany był silnikiem o mocy 44 KM. W 1957 r. do sprzedaży trafia Seat 600, naturalnie na licencji Fiata 600, który konstrukcyjnie zbliżony był także do dobrze znanego w naszym kraju Fiata 126p. Model ten oferowany był w różnych odmianach i stał się najpopularniejszym modelem na hiszpańskim rynku w tamtym okresie, osiągając sprzedaż na poziomie ponad 800 tys. egzemplarzy. Było to też pierwszy Seat, który był eksportowany (m.in. do Kolumbii).

W kolejnych latach Seat miał w swojej ofercie takie modele jak 124, 127, 850, 1500, 131 czy 132, które oczywiście konstrukcyjnie wzorowane były na swoich włoskich odpowiednikach. Cały czas też Hiszpanie pracowali nad całkowicie swoim własnym autem. Został nim Seat 133, który wzorował się wprawdzie na modelach 126 czy 127, ale konstrukcyjnie sporo się jednak od nich różnił.

Modele Seata w erze Volkswagena

Pierwszym modelem Seata już za rządów Volkswagena był Seat Ibiza, który zadebiutował na rynku w 1984 r., jednak pierwszym modelem, który został opracowany wspólnie z Volkswagen, korzystając z rozwiązań niemieckiego koncernu, był Toledo, który został zbudowany m.in. na płycie podłogowej Golfa II.

W 1996 r. do oferty dołącza minivan Seat Alhambra, a w 1999 r. kompaktowy Seat Leon. W 2000 r. pojawia się koncepcyjna Salsa, która wprowadza nowy język stylistyczna dla przyszłych modeli Seata. W 2004 r. do sprzedaży trafia Altea, a następnie także Altea XL i Freetrack.

W 2002 r. Seat wraz z Audi i Lamborghini wchodzi do Grupy Audi, która zrzesza bardziej sportowe marki wchodzące w skład niemieckiego koncernu.

Sportowe samochody Seata

W 1986 r. hiszpańska marka powołała do życia sportowy dział Seat Sport, który jest odpowiedzialny za przygotowywanie sportowych modeli. Powstaje m.in. Seat Cordoba WRC, jednak nie odnosi wielkich sukcesów na rajdowych trasach. W kolejnych latach ten sportowy dział przygotowuje usportowione odmiany cywilnych modeli Seata, w których nazwie pojawia się dopisek Cupra.

czytaj więcej

Seat – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Seat

Sprawdź co kierowcy
myślą o Seat

Oceny Aut 5 794 oceny

4,4
~Łukasz
Hatchback 1.9 TDi 130KM 96kW
Seat Ibiza III
Auto kupione rok temu i nie ukrywam że z auta jestem zadowolony Jesli chodzi o małe awarie to : Musiałem zrobić łozyska mcpersona ( Objaw : stuki przy skręcaniu) Pękł wąż jakiś tam wąż od chlodnicy (Objaw : samochód wolno się rozgrzewał) No i był wyciek przy tylnym prawym zacisku hamulcowym (zacisk wymieniony) (Objaw : Uciekał płyn hamulcowy oraz przy hamowaniu zapalała się kontrolka ręcznego oraz dawało sygnał dzwiękowy) Z poważniejszych awarii spadł pasek od alternatora co było troszkę uciążliwe aczkolwiek koszty utrzymania auta nie są jakieś super duże .Na uwagę na pewno zasługuję 6 biegowa skrzynia która w trasie robi robotę (Spalanie schodzi nawet troszkę poniżej 5 litrów/100km , auto jest naprawdę żwawe i zwrotne . Jeśli chodzi o wady to na pewno daje się we znaki słaba widoczność (przednie słupki zasłaniają o wiele za dużo o czym się już kilka razy przekonałem przy przejściach dla pieszych , ale beż konsekwencji na szczęście) No i z tyłu też niezbyt wiele widać .
4,4
~Piotr
SportCoupe 1.6 MPI 105KM 77kW
Seat Ibiza IV
Samochodzik dobry dla ludzi lubiących spokojna jazde, spalanie na poziomie 7l/100km, nie zależnie od stylu jazdy-miasto/trasa, prze eksploatacji w pełnym zakresie obrotów. Silnik średni, podobno bardzo wytrzymały, natomiast problemem jest pobór oleju w moim wypadku 200ml/1000km. Reduckcja tego sprowadza się do regeneracji silnika(pierścionki, uszczelniacze zaworowe). Swietnie się prowadzi, mały i dobrze wchodzi w zakrety-zadziwiajaco dobrze. Cena opon poraża.. Drobne usterki, typu pokrętło od składania lusterek, klamka od strony kierowcy itd.. ogólnie spoko, tylko mocy malo.. i trochę głośny przy ponad 120. Vmax około 190 ;)
3,9
~Szymon
Sedan 1.9 TDI 90KM 66kW
Seat Toledo II
Mimo przejechanych 350 tys nadal służy bardzo dobrze. Samochód nie jest wybitnie szybki, prowadzi się okay, co nie znaczy że źle. Jako minusy wymienię dosyć niefortunne umieszczenie misy olejowej, którą wymieniałem już 3 razy, wadliwą elektronikę (zamki, głośniki z radio). Miejsca w drugim rzędzie jest dosyć mało, a podstawowe wyposażenie to praktycznie elektryczne szyby. Udało się też trafić na egzemplarz z zadbanym silnikiem , który pomimo przebiegu ponad 350 tys nie sprawia problemów (serwis co mniej niż 15 tys km przez cały okres użytkowania robi swoje). Ogólnie nada się idealnie jako początkujący wół roboczy, który zawsze dowiezie gdzie trzeba. Ja bardzo mojego woła polubiłem.

Testy zderzeniowe Seat

Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Seat przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena