Szukaj

Informacje o Seat

Hiszpańska marka Seat to jedna z najmłodszych europejskich marek samochodowych, która została założona w 1950 r. jako Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo, skąd została wzięta jej nazwa. Początkowe lata działalności Seata ściśle związane są z koncerem Fiat, natomiast obecnie Seat należy do niemieckiego koncernu Volkswagen. I choć nie była to pierwsza hiszpańska marka samochodowa (wcześniej istniała chociażby Hispano-Suiza), to jednak to właśnie Seat w największej mierze przyczynił się do zmotoryzowania całego kraju i jest do dziś najpopularniejszą marką Hiszpanów.

Historia Seata

Firma Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo została powołana do życia 9 maja 1950 r. przez Hiszpański Narodowy Instytut Przemysłu (który objął 51% udziałów w firmie), organizację sześciu banków (42%) oraz koncern Fiat (7%). Obecność Fiata nie była tu przypadkowa, gdyż to na licencji włoskiej marki powstawały pierwsze modele Seata. Dzięki takiej współpracy Seat chciał uniknąć błędów młodości, jakie często się zdarzały nowym na rynku koncernom motoryzacyjnym.

W czerwcu 1953 r. powstaje pierwsza fabryka Seata w Barcelonie, z której już w listopadzie wyjeżdżają pierwsze samochody. Przez kolejne 30 lat powstawały różne modele Seatów na bazie ich włoskich odpowiedników. Jednak w latach 80. XX w. doszło do pogorszenia relacji pomiędzy Seatem i Fiatem, a przyczyną była sprzedaż Seatów na włoskim rynku. W efekcie w 1981 r. Fiat pozbył się udziałów w hiszpańskiej firmie, do 1983 r. trwały jeszcze sprawy sądowe dotyczące praw do niektórych modeli, jakie były wówczas w ofercie Seata.

Niebawem Seat nawiązuje współpracę z Porsche, która obejmuje wzajemne prace nad budową nowych silników. W 1982 r. Seat nawiązuje współpracę z Volkswagenem, która przez kolejne kilka lat się zacieśnia. Cztery lata później niemiecki koncern ma już 51% udziałów w Seacie, a niebawem udział ten zwiększył się do 75%. Pod koniec lat 80. rusza budowa nowoczesnej fabryki w Martorell na przedmieściach Barcelony, skąd od 1993 r. produkowane są nowe modele Seata. W międzyczasie, w 1990 r. Volkswagen jest już właścicielem 99,99% udziałów w hiszpańskiej firmie.

Pierwsze samochody Seata na licencji Fiata

Pierwszym modelem hiszpańskiej marki był Seat 1400 na licencji pierwszego opracowanego po II wojnie światowej Fiata 1400. Model ten napędzany był silnikiem o mocy 44 KM. W 1957 r. do sprzedaży trafia Seat 600, naturalnie na licencji Fiata 600, który konstrukcyjnie zbliżony był także do dobrze znanego w naszym kraju Fiata 126p. Model ten oferowany był w różnych odmianach i stał się najpopularniejszym modelem na hiszpańskim rynku w tamtym okresie, osiągając sprzedaż na poziomie ponad 800 tys. egzemplarzy. Było to też pierwszy Seat, który był eksportowany (m.in. do Kolumbii).

W kolejnych latach Seat miał w swojej ofercie takie modele jak 124, 127, 850, 1500, 131 czy 132, które oczywiście konstrukcyjnie wzorowane były na swoich włoskich odpowiednikach. Cały czas też Hiszpanie pracowali nad całkowicie swoim własnym autem. Został nim Seat 133, który wzorował się wprawdzie na modelach 126 czy 127, ale konstrukcyjnie sporo się jednak od nich różnił.

Modele Seata w erze Volkswagena

Pierwszym modelem Seata już za rządów Volkswagena był Seat Ibiza, który zadebiutował na rynku w 1984 r., jednak pierwszym modelem, który został opracowany wspólnie z Volkswagen, korzystając z rozwiązań niemieckiego koncernu, był Toledo, który został zbudowany m.in. na płycie podłogowej Golfa II.

W 1996 r. do oferty dołącza minivan Seat Alhambra, a w 1999 r. kompaktowy Seat Leon. W 2000 r. pojawia się koncepcyjna Salsa, która wprowadza nowy język stylistyczna dla przyszłych modeli Seata. W 2004 r. do sprzedaży trafia Altea, a następnie także Altea XL i Freetrack.

W 2002 r. Seat wraz z Audi i Lamborghini wchodzi do Grupy Audi, która zrzesza bardziej sportowe marki wchodzące w skład niemieckiego koncernu.

Sportowe samochody Seata

W 1986 r. hiszpańska marka powołała do życia sportowy dział Seat Sport, który jest odpowiedzialny za przygotowywanie sportowych modeli. Powstaje m.in. Seat Cordoba WRC, jednak nie odnosi wielkich sukcesów na rajdowych trasach. W kolejnych latach ten sportowy dział przygotowuje usportowione odmiany cywilnych modeli Seata, w których nazwie pojawia się dopisek Cupra.

czytaj więcej

Seat – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Seat

Sprawdź co kierowcy
myślą o Seat

Oceny Aut 6 204 oceny

4,0
~Robertos
Sportstourer 1.5 EcoTSI 130KM 96kW
Seat Leon IV
Auto pomimo że z zewnątrz nie wygląda duże, w środku naprawdę jest sporo przestrzeni. Silnik ok. Ktoś szuka bardzo oszczędnego ale nie mułowatego auta, nie powinien się zawieźć, to główny argument dla którego padła decyzja na zakup. Najmniej spalił 3.3l/100 - można !. Ergonomia w środku bardzo źle zaprojektowana. Wersja FR full ale część działa jak chce, np. "asystenci", trzeba polegać na sobie i nie przyzwyczajać się do wygód bo te mogą zawieźć, ale ogrzewana kierownica to akurat fajna sprawa....
4,0
~Ja
XL 1.9 TDI 105KM 77kW
Seat Altea
Auto kupiłem rok temu kupione z słynnym silnikiem 1.9 bxe nalatane prawie 300 tyś km i na panewkę narazie się nie zapowiada, samochód ma dużo rzeczy które mi się popsuły między innymi: zamki w drzwiach się nie otwierają z pilota, dwumas siadł, mechanizm otwierania szyby już 3x robiłem, deszcz który dostaje się do kabiny, lusterka elektryczne grzane które mało co grzeją i obijają się o szyby przy składaniu, zacięła się zmienia geometria turbiny. Z minusów auto słabo wygłuszone, plastiki mocno trzeszczą, wiatr mocno słychać, mała widoczność po bokach czasami trzeba się wychylić czy ktoś na pasy nie wchodzi, z plusów: auto mega fajnie sztywno się prowadzi, mocy ma wystarczająco jak dla mnie, przesuwna kanapa z tyłu, dużo miejsca na nogi z tyłu. Ogólnie mimo swoich minusów których jest dużo pieniędzy których poszło dużo i pracy przy nim której też było dużo to uważam że jak by trafić na auto które by potrzebowało mniej ingerencji było by super
4,8
~Marek
Hatchback Facelifting 1.5 EcoTSI 130KM 96kW
Seat Leon III
Jestem bardzo zadowolony z zakupu. Silnik ekonomiczny, w zupełności wystarczający do miasta. Mieliśmy również kilka podróży wakacyjnych i bez problemu sobie radził. Przy prędkości 160km/h na tempomacie średnie spalanie 7l co uważam za bardzo dobry wynik. Środek bardzo ładnie spasowany. Zero problemów technicznych. Piękna linia nadwozia, dobrze wyposażone. Bagażnik jest przeciętnych rozmiarów, ale rodziną 2+1 mieścimy się na tygodniowy wyjazd. Wyszedłem z założenia, że na codzień nie potrzebuje większego auta, a na wyjazdu wakacyjne 2x w roku dokupię box na dach. Jestem zadowolony z tego rozwiązania.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Seat przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena