Szukaj

Informacje o Seat

HiszpaÅ„ska marka Seat to jedna z najmÅ‚odszych europejskich marek samochodowych, która zostaÅ‚a zaÅ‚ożona w 1950 r. jako Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo, skÄ…d zostaÅ‚a wziÄ™ta jej nazwa. PoczÄ…tkowe lata dziaÅ‚alnoÅ›ci Seata Å›ciÅ›le zwiÄ…zane sÄ… z koncerem Fiat, natomiast obecnie Seat należy do niemieckiego koncernu Volkswagen. I choć nie byÅ‚a to pierwsza hiszpaÅ„ska marka samochodowa (wczeÅ›niej istniaÅ‚a chociażby Hispano-Suiza), to jednak to wÅ‚aÅ›nie Seat w najwiÄ™kszej mierze przyczyniÅ‚ siÄ™ do zmotoryzowania caÅ‚ego kraju i jest do dziÅ› najpopularniejszÄ… markÄ… Hiszpanów.

Historia Seata

Firma Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo zostaÅ‚a powoÅ‚ana do życia 9 maja 1950 r. przez HiszpaÅ„ski Narodowy Instytut PrzemysÅ‚u (który objÄ…Å‚ 51% udziaÅ‚ów w firmie), organizacjÄ™ szeÅ›ciu banków (42%) oraz koncern Fiat (7%). Obecność Fiata nie byÅ‚a tu przypadkowa, gdyż to na licencji wÅ‚oskiej marki powstawaÅ‚y pierwsze modele Seata. DziÄ™ki takiej wspóÅ‚pracy Seat chciaÅ‚ uniknąć błędów mÅ‚odoÅ›ci, jakie czÄ™sto siÄ™ zdarzaÅ‚y nowym na rynku koncernom motoryzacyjnym.

W czerwcu 1953 r. powstaje pierwsza fabryka Seata w Barcelonie, z której już w listopadzie wyjeżdżajÄ… pierwsze samochody. Przez kolejne 30 lat powstawaÅ‚y różne modele Seatów na bazie ich wÅ‚oskich odpowiedników. Jednak w latach 80. XX w. doszÅ‚o do pogorszenia relacji pomiÄ™dzy Seatem i Fiatem, a przyczynÄ… byÅ‚a sprzedaż Seatów na wÅ‚oskim rynku. W efekcie w 1981 r. Fiat pozbyÅ‚ siÄ™ udziaÅ‚ów w hiszpaÅ„skiej firmie, do 1983 r. trwaÅ‚y jeszcze sprawy sÄ…dowe dotyczÄ…ce praw do niektórych modeli, jakie byÅ‚y wówczas w ofercie Seata.

Niebawem Seat nawiÄ…zuje wspóÅ‚pracÄ™ z Porsche, która obejmuje wzajemne prace nad budowÄ… nowych silników. W 1982 r. Seat nawiÄ…zuje wspóÅ‚pracÄ™ z Volkswagenem, która przez kolejne kilka lat siÄ™ zacieÅ›nia. Cztery lata później niemiecki koncern ma już 51% udziaÅ‚ów w Seacie, a niebawem udziaÅ‚ ten zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ do 75%. Pod koniec lat 80. rusza budowa nowoczesnej fabryki w Martorell na przedmieÅ›ciach Barcelony, skÄ…d od 1993 r. produkowane sÄ… nowe modele Seata. W miÄ™dzyczasie, w 1990 r. Volkswagen jest już wÅ‚aÅ›cicielem 99,99% udziaÅ‚ów w hiszpaÅ„skiej firmie.

Pierwsze samochody Seata na licencji Fiata

Pierwszym modelem hiszpaÅ„skiej marki byÅ‚ Seat 1400 na licencji pierwszego opracowanego po II wojnie Å›wiatowej Fiata 1400. Model ten napÄ™dzany byÅ‚ silnikiem o mocy 44 KM. W 1957 r. do sprzedaży trafia Seat 600, naturalnie na licencji Fiata 600, który konstrukcyjnie zbliżony byÅ‚ także do dobrze znanego w naszym kraju Fiata 126p. Model ten oferowany byÅ‚ w różnych odmianach i staÅ‚ siÄ™ najpopularniejszym modelem na hiszpaÅ„skim rynku w tamtym okresie, osiÄ…gajÄ…c sprzedaż na poziomie ponad 800 tys. egzemplarzy. ByÅ‚o to też pierwszy Seat, który byÅ‚ eksportowany (m.in. do Kolumbii).

W kolejnych latach Seat miaÅ‚ w swojej ofercie takie modele jak 124, 127, 850, 1500, 131 czy 132, które oczywiÅ›cie konstrukcyjnie wzorowane byÅ‚y na swoich wÅ‚oskich odpowiednikach. CaÅ‚y czas też Hiszpanie pracowali nad caÅ‚kowicie swoim wÅ‚asnym autem. ZostaÅ‚ nim Seat 133, który wzorowaÅ‚ siÄ™ wprawdzie na modelach 126 czy 127, ale konstrukcyjnie sporo siÄ™ jednak od nich różniÅ‚.

Modele Seata w erze Volkswagena

Pierwszym modelem Seata już za rzÄ…dów Volkswagena byÅ‚ Seat Ibiza, który zadebiutowaÅ‚ na rynku w 1984 r., jednak pierwszym modelem, który zostaÅ‚ opracowany wspólnie z Volkswagen, korzystajÄ…c z rozwiÄ…zaÅ„ niemieckiego koncernu, byÅ‚ Toledo, który zostaÅ‚ zbudowany m.in. na pÅ‚ycie podÅ‚ogowej Golfa II.

W 1996 r. do oferty dołącza minivan Seat Alhambra, a w 1999 r. kompaktowy Seat Leon. W 2000 r. pojawia siÄ™ koncepcyjna Salsa, która wprowadza nowy jÄ™zyk stylistyczna dla przyszÅ‚ych modeli Seata. W 2004 r. do sprzedaży trafia Altea, a nastÄ™pnie także Altea XL i Freetrack.

W 2002 r. Seat wraz z Audi i Lamborghini wchodzi do Grupy Audi, która zrzesza bardziej sportowe marki wchodzÄ…ce w skÅ‚ad niemieckiego koncernu.

Sportowe samochody Seata

W 1986 r. hiszpaÅ„ska marka powoÅ‚aÅ‚a do życia sportowy dziaÅ‚ Seat Sport, który jest odpowiedzialny za przygotowywanie sportowych modeli. Powstaje m.in. Seat Cordoba WRC, jednak nie odnosi wielkich sukcesów na rajdowych trasach. W kolejnych latach ten sportowy dziaÅ‚ przygotowuje usportowione odmiany cywilnych modeli Seata, w których nazwie pojawia siÄ™ dopisek Cupra.

czytaj więcej

Seat – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Seat

Sprawdź co kierowcy
myślą o Seat

Oceny Aut 6 329 ocen

4,3
~Deivu
Seat Ibiza IV
SportCoupe 1.6 TDI CR 90KM 66kW
Jeden z najładniejszych tanich samochodów z tego rocznika, który jednocześnie jest jednym z najlepszych wyborów na pierwsze wozidło. Mnie się trafił dobry egzemplarz od przyjaciela, przez co jego historia jest mi znana od ponad 80 tys. km. Szybko się rozpędza, ma fajną dynamikę, mało pali, ma typowe dla diesela wymagania serwisowe, ale jest to ogólnie bardzo prosta jednostka. Jest to mój samochód w trasy ze względu na DPF. Ponadto Ibizka lubi szybką jazdę z wysokimi prędkościami obrotowymi, co służy ogólnemu zdrowiu silnika - inaczej zapcha się osadem. Nie żałuję niczego.
4,6
~Buttle
Seat Arona
Crossover Facelifting 1.0 TSI 110KM 81kW
Seat Arona to naprawdę świetne auto – prowadzi się rewelacyjnie, jest dynamiczne i komfortowe, a do tego ma atrakcyjny wygląd. Jazda nim to czysta przyjemność, zwłaszcza jeśli ktoś ceni sobie kompaktowe SUV-y z dobrym zawieszeniem i wygodnym wnętrzem. Niestety, cała radość z jazdy często psuje jego oprogramowanie, które potrafi doprowadzić do szału. Po każdym uruchomieniu auta na ekranie radia pojawia się irytujący komunikat dotyczący ustawień transmisji danych – i nie ma możliwości jego wyłączenia. Systemy wspomagające, jak Line Assist czy ostrzeganie o przekroczeniu prędkości, resetują się przy każdym odpaleniu auta, przez co za każdym razem trzeba je ręcznie wyłączać. Jednak prawdziwym koszmarem jest system Start-Stop – działa w sposób tak absurdalny, że trudno go nazwać jakimkolwiek udogodnieniem. Do tego radio, mimo że wygląda nowocześnie, jest mniej funkcjonalne niż stare, 20-letnie JVC – obsługa stacji radiowych czy odtwarzanie muzyki z pendrive’a pozostawia wiele do życzenia. Denerwujące są także uporczywe sygnały dźwiękowe – nie można wyłączyć pikania z powodu niezapiętych pasów, otwartych drzwi przy zapalonym silniku czy spadku temperatury do 4°C. O ile niektóre z tych ostrzeżeń mają sens, to ich nachalność jest wręcz irytująca. Podsumowując – Seat Arona to świetne auto z fatalnym systemem elektronicznym, który wydaje się stworzony dla osób, które nie potrafią myśleć samodzielnie. Gdyby nie te wszystkie frustrujące niedoróbki, byłoby to niemal idealne auto.
4,4
~Marki
Seat Toledo IV
Liftback 1.2 TSI 85KM 63kW
Auto na prawdę fajne i niezawodne,fakt trzeba wymienić rozrząd raz na 100000 ale wymiana wraz z napedem pompy oleju to ok 1600zł,po za tym bardzo dynamiczne autko o świetnym prowadzeniu,jeszcze nigdy mnie nie zawiódł.W internecie można wyczytać dużo złych opini na temat tego silnika ea111 ale u mnie nie mają potwierdzenia,fakt jest też taki że to rocznik 2015 więc silnik ciągle był poprawiany technicznie.Raz na rok dobry olej i nie ma żadnego problemu.Silnik bardzo cichy o dużej kulturze pracy,aczkolwiek dobrze ciągnie do 3000 obrotów potem jest gorzej.Skrzynia biegu ok nie ma problemu biegi włączaja się gładko,i ogólnie mówiąc to solidny budżetowy samochód.Niestety środek jest cały plastikowy i to trochę razi w oczy,ale to kwestia gustu.Ogromny bagażnika,stylu miejsca na nogi tak jak w octavi może nawet więcej z przodu też całkiem wygodnie tylko trochę wąsko.Jakie są wady tego samochodu,trudno powiedzieć może mógłby być lepiej wyciszony i trochę lepsze materiały w kabinie.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Seat przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena