Szukaj

Informacje o Seat

Hiszpańska marka Seat to jedna z najmłodszych europejskich marek samochodowych, która została założona w 1950 r. jako Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo, skąd została wzięta jej nazwa. Początkowe lata działalności Seata ściśle związane są z koncerem Fiat, natomiast obecnie Seat należy do niemieckiego koncernu Volkswagen. I choć nie była to pierwsza hiszpańska marka samochodowa (wcześniej istniała chociażby Hispano-Suiza), to jednak to właśnie Seat w największej mierze przyczynił się do zmotoryzowania całego kraju i jest do dziś najpopularniejszą marką Hiszpanów.

Historia Seata

Firma Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo została powołana do życia 9 maja 1950 r. przez Hiszpański Narodowy Instytut Przemysłu (który objął 51% udziałów w firmie), organizację sześciu banków (42%) oraz koncern Fiat (7%). Obecność Fiata nie była tu przypadkowa, gdyż to na licencji włoskiej marki powstawały pierwsze modele Seata. Dzięki takiej współpracy Seat chciał uniknąć błędów młodości, jakie często się zdarzały nowym na rynku koncernom motoryzacyjnym.

W czerwcu 1953 r. powstaje pierwsza fabryka Seata w Barcelonie, z której już w listopadzie wyjeżdżają pierwsze samochody. Przez kolejne 30 lat powstawały różne modele Seatów na bazie ich włoskich odpowiedników. Jednak w latach 80. XX w. doszło do pogorszenia relacji pomiędzy Seatem i Fiatem, a przyczyną była sprzedaż Seatów na włoskim rynku. W efekcie w 1981 r. Fiat pozbył się udziałów w hiszpańskiej firmie, do 1983 r. trwały jeszcze sprawy sądowe dotyczące praw do niektórych modeli, jakie były wówczas w ofercie Seata.

Niebawem Seat nawiązuje współpracę z Porsche, która obejmuje wzajemne prace nad budową nowych silników. W 1982 r. Seat nawiązuje współpracę z Volkswagenem, która przez kolejne kilka lat się zacieśnia. Cztery lata później niemiecki koncern ma już 51% udziałów w Seacie, a niebawem udział ten zwiększył się do 75%. Pod koniec lat 80. rusza budowa nowoczesnej fabryki w Martorell na przedmieściach Barcelony, skąd od 1993 r. produkowane są nowe modele Seata. W międzyczasie, w 1990 r. Volkswagen jest już właścicielem 99,99% udziałów w hiszpańskiej firmie.

Pierwsze samochody Seata na licencji Fiata

Pierwszym modelem hiszpańskiej marki był Seat 1400 na licencji pierwszego opracowanego po II wojnie światowej Fiata 1400. Model ten napędzany był silnikiem o mocy 44 KM. W 1957 r. do sprzedaży trafia Seat 600, naturalnie na licencji Fiata 600, który konstrukcyjnie zbliżony był także do dobrze znanego w naszym kraju Fiata 126p. Model ten oferowany był w różnych odmianach i stał się najpopularniejszym modelem na hiszpańskim rynku w tamtym okresie, osiągając sprzedaż na poziomie ponad 800 tys. egzemplarzy. Było to też pierwszy Seat, który był eksportowany (m.in. do Kolumbii).

W kolejnych latach Seat miał w swojej ofercie takie modele jak 124, 127, 850, 1500, 131 czy 132, które oczywiście konstrukcyjnie wzorowane były na swoich włoskich odpowiednikach. Cały czas też Hiszpanie pracowali nad całkowicie swoim własnym autem. Został nim Seat 133, który wzorował się wprawdzie na modelach 126 czy 127, ale konstrukcyjnie sporo się jednak od nich różnił.

Modele Seata w erze Volkswagena

Pierwszym modelem Seata już za rządów Volkswagena był Seat Ibiza, który zadebiutował na rynku w 1984 r., jednak pierwszym modelem, który został opracowany wspólnie z Volkswagen, korzystając z rozwiązań niemieckiego koncernu, był Toledo, który został zbudowany m.in. na płycie podłogowej Golfa II.

W 1996 r. do oferty dołącza minivan Seat Alhambra, a w 1999 r. kompaktowy Seat Leon. W 2000 r. pojawia się koncepcyjna Salsa, która wprowadza nowy język stylistyczna dla przyszłych modeli Seata. W 2004 r. do sprzedaży trafia Altea, a następnie także Altea XL i Freetrack.

W 2002 r. Seat wraz z Audi i Lamborghini wchodzi do Grupy Audi, która zrzesza bardziej sportowe marki wchodzące w skład niemieckiego koncernu.

Sportowe samochody Seata

W 1986 r. hiszpańska marka powołała do życia sportowy dział Seat Sport, który jest odpowiedzialny za przygotowywanie sportowych modeli. Powstaje m.in. Seat Cordoba WRC, jednak nie odnosi wielkich sukcesów na rajdowych trasach. W kolejnych latach ten sportowy dział przygotowuje usportowione odmiany cywilnych modeli Seata, w których nazwie pojawia się dopisek Cupra.

czytaj więcej

Seat – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Seat

Sprawdź co kierowcy
myślą o Seat

Oceny Aut 5 923 oceny

4,2
~Greg
Standard 1.6 TDI CR 105KM 77kW
Seat Altea
Auto kupiłem z przebiegiem 132000 km i w ciągu 1.5 roku przejechałem 42000 km. Z samochodu jestem zadowolony, spełnia moje oczekiwania. Nie jest to pojazd porywający, emocjonujący czy wzbudzający pożądanie. Raczej wielofunkcyjny środek codziennego transportu, który nie generuje wielkich kosztów utrzymania. Idealne auto dla rodziny 2+1 lub max 2+2, choć czasami przydała by się wersja XL, bo bagażnik jest przeciętnych rozmiarów (409L). Autem przejeżdzam codziennie około 100km do pracy i spowrotem. Poza tym 2razy w roku dłuższe wyjazdy ponad 2000 km.
1,5
~GrzegorzII
Crossover 1.0 EcoTSI 115KM 85kW
Seat Arona
Mam Seata Aronę w leasingu na firmę. Po przejechani 6000 km okazało się że auto jest wadliwe. Trzymali w naprawie ponad dwa tygodnie, bo niby robili całe zawieszenie i chcieli żebym płacił za wynajem samochodu, chociaż nie chcieli dać zastępczego na ten okres czasu! Kierownik przy zwrocie auta poinformował mnie, że mam nowe zawieszenie. W końcu z łaską się zgodzili dać zastępcze. Kiedy oddali mi samochód, nie przyszło mi do głowy, żeby sprawdzać prace mechaników w salonie. Na stacji kontroli pojazdów mechanik poinformował mnie, że przednie opony są ścięte i samochód nie ma zbieżności. Po dokonaniu pomiarów okazało się że zbieżność prawidłowości ustawienia kół to -20,68. Zwróciłem się z tym do serwisu seata i odpowiedź uzyskałem, że wjechałem na krawężnik i to spowodowało uszkodzenie zbieżności kół hahaha... Pisałem do Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. prosząc o zrobienie zbieżności kół na ich koszt, ale nie otrzymałem wsparcia. Co więcej wciskają mi teraz, że nie ingerowali w zawieszenie... To co robili przez 2 tygodnie??? Przestrzegam przed kupnem Seata, i "FACHOWCAMI" z ich serwisu... najpierw zapoznaj się czy będziesz mieć, w razie usterki auta, auto zastępcze i po wykonaniu przeglądów w salonie seat - sprawdź na własny koszt czy dobrze wykonali prace, bo serwis jest nierzetelny w salonie seata i szukają naiwniaków, żeby wciskać banały.
4,8
~Tomek
ST Facelifting 1.4 TSI 125KM 92kW
Seat Leon III
Auto bardzo dobrze spełnia swoje zadania. Jest wystarczająco przestronne, wystarczająco żwawe, oszczędne w utrzymaniu, i bardzo praktyczne. Auta VAG można lubić lub nie, ale nie można im odmówić doskonale dopracowanej ergonomii. Dużo schowków i wszytko tam gdzie siętego spodziewamy. Nie jest to ideał, osiagi nie powalaja na kolana, tak samo materiały wykończeniowe, ale o tym wiadomo przy zakupie, zreszta nie płącimy jak za ideał. Po 2 latach użytkowania i niecałych 30k przebiegu jestem bardzo zadowolony ze spalania. Autoastrada 120 - 5.2-5.4 140 - 5.8 - 6.1. Dla mnie bardzo ładne wyniki. W miescie dużo zależy od długości tras i korków, ale średnie spalanie od nowości mam ponizej 7/100 przy trybie 70/30 miasto trasa. Poprzednia mazda 3 2.0 palila średnio 10.5 wiec oszczędzam teraz sporo. Wyciszenie jak na tą klase auta jest naprawdę ok i przepisowa jazda na autostradzie jest przyjemna. Lampy LED moze nie sa na poziomie systemów z aut premium ale w mojej subiektywnej ocenie świeca bardzo dobrze, szczególnie włączene "długich" robi wrażenie. Android auto to rewelacja. Mamy google na dużym ekranie auta sa super wygodne. Bagażnik przy podniesionej do góry podłosze nie wydaje sie olbrzymi, ale za to mamy naprawde dużo przestreni pod podłogą ( ktora zreszta mozna obniżyć). Jedyne co mnie naprawde denerwowało to brzęczenie z okolicy zegarów w chłodne dni, co zostało bez problemów naprawione w ramach gwarancji przez ASO przy okazji aktualizacji oprogramania. Kupujac byłem już prawie zdecydowany na Astre, ale wygląd kombi umiarkowanie mi odpowiadał, do tego brakowało min praktycznych schowków na portfel/telefon czy lepszych świateł w budżecie którym dysponowałem. Do seata trafiłem przypadkiem oglądajac Octavie w salonie obok. Octavia byłą za droga, Seat ku mojemu zdziwieniu okazał sie jednym z najtańszych w klasie ( nie spodziewałem się). Auris 1.6 był strasznym mułem. Focus był już tylko na wyprzedarzach i brakowało ciekawych egzemplarzy. Nowy Ceed był jeszcze za drogi. Padło na Seata i nie żałuje.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Seat przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena