Szukaj

Informacje o Seat

Hiszpańska marka Seat to jedna z najmłodszych europejskich marek samochodowych, która została założona w 1950 r. jako Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo, skąd została wzięta jej nazwa. Początkowe lata działalności Seata ściśle związane są z koncerem Fiat, natomiast obecnie Seat należy do niemieckiego koncernu Volkswagen. I choć nie była to pierwsza hiszpańska marka samochodowa (wcześniej istniała chociażby Hispano-Suiza), to jednak to właśnie Seat w największej mierze przyczynił się do zmotoryzowania całego kraju i jest do dziś najpopularniejszą marką Hiszpanów.

Historia Seata

Firma Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo została powołana do życia 9 maja 1950 r. przez Hiszpański Narodowy Instytut Przemysłu (który objął 51% udziałów w firmie), organizację sześciu banków (42%) oraz koncern Fiat (7%). Obecność Fiata nie była tu przypadkowa, gdyż to na licencji włoskiej marki powstawały pierwsze modele Seata. Dzięki takiej współpracy Seat chciał uniknąć błędów młodości, jakie często się zdarzały nowym na rynku koncernom motoryzacyjnym.

W czerwcu 1953 r. powstaje pierwsza fabryka Seata w Barcelonie, z której już w listopadzie wyjeżdżają pierwsze samochody. Przez kolejne 30 lat powstawały różne modele Seatów na bazie ich włoskich odpowiedników. Jednak w latach 80. XX w. doszło do pogorszenia relacji pomiędzy Seatem i Fiatem, a przyczyną była sprzedaż Seatów na włoskim rynku. W efekcie w 1981 r. Fiat pozbył się udziałów w hiszpańskiej firmie, do 1983 r. trwały jeszcze sprawy sądowe dotyczące praw do niektórych modeli, jakie były wówczas w ofercie Seata.

Niebawem Seat nawiązuje współpracę z Porsche, która obejmuje wzajemne prace nad budową nowych silników. W 1982 r. Seat nawiązuje współpracę z Volkswagenem, która przez kolejne kilka lat się zacieśnia. Cztery lata później niemiecki koncern ma już 51% udziałów w Seacie, a niebawem udział ten zwiększył się do 75%. Pod koniec lat 80. rusza budowa nowoczesnej fabryki w Martorell na przedmieściach Barcelony, skąd od 1993 r. produkowane są nowe modele Seata. W międzyczasie, w 1990 r. Volkswagen jest już właścicielem 99,99% udziałów w hiszpańskiej firmie.

Pierwsze samochody Seata na licencji Fiata

Pierwszym modelem hiszpańskiej marki był Seat 1400 na licencji pierwszego opracowanego po II wojnie światowej Fiata 1400. Model ten napędzany był silnikiem o mocy 44 KM. W 1957 r. do sprzedaży trafia Seat 600, naturalnie na licencji Fiata 600, który konstrukcyjnie zbliżony był także do dobrze znanego w naszym kraju Fiata 126p. Model ten oferowany był w różnych odmianach i stał się najpopularniejszym modelem na hiszpańskim rynku w tamtym okresie, osiągając sprzedaż na poziomie ponad 800 tys. egzemplarzy. Było to też pierwszy Seat, który był eksportowany (m.in. do Kolumbii).

W kolejnych latach Seat miał w swojej ofercie takie modele jak 124, 127, 850, 1500, 131 czy 132, które oczywiście konstrukcyjnie wzorowane były na swoich włoskich odpowiednikach. Cały czas też Hiszpanie pracowali nad całkowicie swoim własnym autem. Został nim Seat 133, który wzorował się wprawdzie na modelach 126 czy 127, ale konstrukcyjnie sporo się jednak od nich różnił.

Modele Seata w erze Volkswagena

Pierwszym modelem Seata już za rządów Volkswagena był Seat Ibiza, który zadebiutował na rynku w 1984 r., jednak pierwszym modelem, który został opracowany wspólnie z Volkswagen, korzystając z rozwiązań niemieckiego koncernu, był Toledo, który został zbudowany m.in. na płycie podłogowej Golfa II.

W 1996 r. do oferty dołącza minivan Seat Alhambra, a w 1999 r. kompaktowy Seat Leon. W 2000 r. pojawia się koncepcyjna Salsa, która wprowadza nowy język stylistyczna dla przyszłych modeli Seata. W 2004 r. do sprzedaży trafia Altea, a następnie także Altea XL i Freetrack.

W 2002 r. Seat wraz z Audi i Lamborghini wchodzi do Grupy Audi, która zrzesza bardziej sportowe marki wchodzące w skład niemieckiego koncernu.

Sportowe samochody Seata

W 1986 r. hiszpańska marka powołała do życia sportowy dział Seat Sport, który jest odpowiedzialny za przygotowywanie sportowych modeli. Powstaje m.in. Seat Cordoba WRC, jednak nie odnosi wielkich sukcesów na rajdowych trasach. W kolejnych latach ten sportowy dział przygotowuje usportowione odmiany cywilnych modeli Seata, w których nazwie pojawia się dopisek Cupra.

czytaj więcej

Seat – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Seat

Sprawdź co kierowcy
myślą o Seat

Oceny Aut 6 261 ocen

4,3
~Tomek
Seat Arona
Crossover 1.0 EcoTSI 95KM 70kW
Jestem trzydziesto paroletnim mężczyzną i przez rok szukałem odpowiedniego samochodu. Pare lat jeździłem Bmw seri 3 i było ono spełnieniem moich dziecięcych marzeń. Chociaż nigdy mnie nie zawiodło (pochodziło z naprawdę pewnego źródła) czułem, że muszę już coś zmienić ponieważ często musiałem odwiedzać mechanika, chcąc cieszyć się pewnym samochodem. Szukałem nowego lub prawie nowego taniego auta do wszystkiego. Chciałem żeby oferowało dużo miejsca dla pasażerów, dobrze prowadziło się przy prędkościach autostradowych i nie zwracało na siebie uwagi (ponieważ BMW często padało ofiarą wandalizmu lub wzbudzało emocje innych i miałem wrażenie ,że przyczepiono mi łatkę - tego chłopaka z BMW). Arona spełniła wszystkie stawiane jej cela. Może dziwnie to zabrzmi ale zawsze jak nią jadę to się cieszę ,że dokonałem tego wyboru. Mogę ten samochód polecić prawie każdemu. Jedyny jego minus to plastikowe wnętrze -jednak plastiki po trzech latach nie trzeszczą.
4,1
~Grzegorz
Seat Leon IV
Sportstourer 2.0 TDI CR 150KM 110kW
Auto jest z okresu pandemi także mimo wersji FR nie jest w pełni wyposażone (brak: kamery, bezkluczykowego odpalania - jest tylko odpalanie bez kluczyka; brak ACC, brak el. klapa; samościemniające tylko wew. lusterko; brak wyściółki w kieszeniach drzwi, brak grzanych foteli, kierownicy i szyby przedniej - i tego wszystkiego brak mimo wersji ST FR) ale jest system Drive mode i virtual cocpit i dsg 7 z biegiem jałowym oraz sportowe fotele i kierownica Porównuje ją z drugim autem w domu bliźniaczym - octavia iv 2.0tdi dsg - ta sama płyta podłogowa, skrzynia i silnik Seat nie jest tak nudny jak octavia - mimo kombi ma sportowe zacięcie i mistrzowski układ kierowniczy porównywalny z markami premium typu porshe Wielki minus serwis - mimo 5 lat gwarancji jest limit 150tys km - przy 200tys wypalił mi się led przy przedniej lampie - gwarancja tego nie obejmuje i trzeba wymienić lampę za 4tys. zł usterka była prozaiczna - led dotykła do światłowodu - stopił na brązowo światłowód i z tego powodu prawie nie świecił - wystarczyło zdrapać brązowy nalot ze światłowodu w lampie i jest ok
4,9
~Konrad
Seat Ateca
SUV Facelifting 1.0 EcoTSI 110KM 81kW
Niewiele można znaleźć opinii na temat tego modelu z silnikiem 1,0 TSI więc z racji tego że zakupiłem, przedstawiam parę informacji może komuś to pomoże w wyborze. Ateca to bardzo udany i dopracowany projekt , jest przestronna, świetnie się prowadzi. Z silnikiem 1,0 TSI daje radę a nawet zaskakuje elastycznością. Oczywiście taka wersja jest dla osób znających się na jednostkach TSI (turbodoładowanych) bo inni się niesłusznie ich boją, szczególnie osoby które wcześniej miały auta z silnikami diesla lub wolnossącymi benzynami bo im po prostu nie przychodzi do głowy że auto o takiej pojemności może sprawnie i bezawaryjnie jeździć (taka bryluje opinia że jak nie ma pojemności 1,5 lub 2,0 to już do jazdy się nie nadaje). Ja poprzednio miałem kompakta z silnikiem 1,2 TSI i świetnie się nim jeździło przez sześć lat co więcej nie było żadnej nawet najmniejszej awarii, dlatego wiem jaki silniki TSI nowej generacji zrobiły postęp mowa o serii EA 211. Co więcej aby być w pełni zadowolonym trzeba umieć takim autem jeździć - zasada jest taka : nie wolno kręcić go wysoko jak silnik wolnossący i odpowiednio wcześnie zmieniać przełożenia, wtedy jeździ się dynamicznie i oszczędnie.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Seat przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena