Szukaj

Informacje o Seat

Hiszpańska marka Seat to jedna z najmłodszych europejskich marek samochodowych, która została założona w 1950 r. jako Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo, skąd została wzięta jej nazwa. Początkowe lata działalności Seata ściśle związane są z koncerem Fiat, natomiast obecnie Seat należy do niemieckiego koncernu Volkswagen. I choć nie była to pierwsza hiszpańska marka samochodowa (wcześniej istniała chociażby Hispano-Suiza), to jednak to właśnie Seat w największej mierze przyczynił się do zmotoryzowania całego kraju i jest do dziś najpopularniejszą marką Hiszpanów.

Historia Seata

Firma Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo została powołana do życia 9 maja 1950 r. przez Hiszpański Narodowy Instytut Przemysłu (który objął 51% udziałów w firmie), organizację sześciu banków (42%) oraz koncern Fiat (7%). Obecność Fiata nie była tu przypadkowa, gdyż to na licencji włoskiej marki powstawały pierwsze modele Seata. Dzięki takiej współpracy Seat chciał uniknąć błędów młodości, jakie często się zdarzały nowym na rynku koncernom motoryzacyjnym.

W czerwcu 1953 r. powstaje pierwsza fabryka Seata w Barcelonie, z której już w listopadzie wyjeżdżają pierwsze samochody. Przez kolejne 30 lat powstawały różne modele Seatów na bazie ich włoskich odpowiedników. Jednak w latach 80. XX w. doszło do pogorszenia relacji pomiędzy Seatem i Fiatem, a przyczyną była sprzedaż Seatów na włoskim rynku. W efekcie w 1981 r. Fiat pozbył się udziałów w hiszpańskiej firmie, do 1983 r. trwały jeszcze sprawy sądowe dotyczące praw do niektórych modeli, jakie były wówczas w ofercie Seata.

Niebawem Seat nawiązuje współpracę z Porsche, która obejmuje wzajemne prace nad budową nowych silników. W 1982 r. Seat nawiązuje współpracę z Volkswagenem, która przez kolejne kilka lat się zacieśnia. Cztery lata później niemiecki koncern ma już 51% udziałów w Seacie, a niebawem udział ten zwiększył się do 75%. Pod koniec lat 80. rusza budowa nowoczesnej fabryki w Martorell na przedmieściach Barcelony, skąd od 1993 r. produkowane są nowe modele Seata. W międzyczasie, w 1990 r. Volkswagen jest już właścicielem 99,99% udziałów w hiszpańskiej firmie.

Pierwsze samochody Seata na licencji Fiata

Pierwszym modelem hiszpańskiej marki był Seat 1400 na licencji pierwszego opracowanego po II wojnie światowej Fiata 1400. Model ten napędzany był silnikiem o mocy 44 KM. W 1957 r. do sprzedaży trafia Seat 600, naturalnie na licencji Fiata 600, który konstrukcyjnie zbliżony był także do dobrze znanego w naszym kraju Fiata 126p. Model ten oferowany był w różnych odmianach i stał się najpopularniejszym modelem na hiszpańskim rynku w tamtym okresie, osiągając sprzedaż na poziomie ponad 800 tys. egzemplarzy. Było to też pierwszy Seat, który był eksportowany (m.in. do Kolumbii).

W kolejnych latach Seat miał w swojej ofercie takie modele jak 124, 127, 850, 1500, 131 czy 132, które oczywiście konstrukcyjnie wzorowane były na swoich włoskich odpowiednikach. Cały czas też Hiszpanie pracowali nad całkowicie swoim własnym autem. Został nim Seat 133, który wzorował się wprawdzie na modelach 126 czy 127, ale konstrukcyjnie sporo się jednak od nich różnił.

Modele Seata w erze Volkswagena

Pierwszym modelem Seata już za rządów Volkswagena był Seat Ibiza, który zadebiutował na rynku w 1984 r., jednak pierwszym modelem, który został opracowany wspólnie z Volkswagen, korzystając z rozwiązań niemieckiego koncernu, był Toledo, który został zbudowany m.in. na płycie podłogowej Golfa II.

W 1996 r. do oferty dołącza minivan Seat Alhambra, a w 1999 r. kompaktowy Seat Leon. W 2000 r. pojawia się koncepcyjna Salsa, która wprowadza nowy język stylistyczna dla przyszłych modeli Seata. W 2004 r. do sprzedaży trafia Altea, a następnie także Altea XL i Freetrack.

W 2002 r. Seat wraz z Audi i Lamborghini wchodzi do Grupy Audi, która zrzesza bardziej sportowe marki wchodzące w skład niemieckiego koncernu.

Sportowe samochody Seata

W 1986 r. hiszpańska marka powołała do życia sportowy dział Seat Sport, który jest odpowiedzialny za przygotowywanie sportowych modeli. Powstaje m.in. Seat Cordoba WRC, jednak nie odnosi wielkich sukcesów na rajdowych trasach. W kolejnych latach ten sportowy dział przygotowuje usportowione odmiany cywilnych modeli Seata, w których nazwie pojawia się dopisek Cupra.

czytaj więcej

Seat – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Seat

Sprawdź co kierowcy
myślą o Seat

Oceny Aut 6 063 oceny

2,7
~Fan Motoryzacji
Minivan Facelifting 2.0 i 115KM 85kW
Seat Alhambra I (7MS)
Auto bardzo rodzinne, pakowne .W czasie użytkowanie nie sprawiało większych problemów. Zdarzały się awarie ale wynikało to z przebiegu i wieku auta,(maglownica, sworznie końcówki drążków kable świece)Poza tym w aucie trzeszczy skrzypi ale czego wymagać po "pełnoletnim "aucie. Sprzęgło wytrzymuje spokojnie 150 000 tyś.. Pali 12 gazu, a w trasie można spokojnie poniżej 10 l. Trasa 370 km na jednym zbiorniku nie stanowi problemu przy 7 osobach + bagaże na pokładzie .Dostępność części bardzo dobra ,możliwe zamienniki. Słabym punktem auta jest korozja ale temu też można jakoś zaradzić .Generalnie dobre auto tanie w użytkowaniu .Polecam. Moje auto sprzedałem w 10 dni bez problemu.
4,5
~Ibiza_dwd
SportCoupe 1.2 MPI 70KM 51kW
Seat Ibiza IV
Samochód jak na ten segment komfortowy i całkiem nieźle się prowadzący. Wygląd nawet po 12 latach jest świetny, dobrze zestarzał się ten model. Silnik 1.2 trochę słaby, choć w połączniu z manualną skrzynią która ma dość krótkie przełożenia przyspiesza nie najgorzej. Autostradą też da się jechać, choć przy 140km/h mamy już 4200obr/min i jest trochę głośno. Koszty utrzymania bardzo niskie, elementy zawieszenia dobrych firm w przystępnych cenach. Jedyny większy koszt jaki mnie spotkał to wymiana łańcucha rozrządu (1300zł), na który trzeba w tych silnikach uważać. Spalanie w okolicach 7,5l/100km. Podsumowując: Ibiza to ładny samochód dający sporo przyjemności z jazdy, a przy tym całkiem tani w utrzymaniu.
5,0
~Ali
SUV Facelifting 2.0 TSI 190KM 140kW
Seat Ateca
To moja druga Ateca, po 1,4TSI przyszedł czas na 2,0TSI. Jeszcze większa frajda z jazdy, a przesiadka z manuala na automat wywołuje ciągły banan na twarzy. Moja ocena przedliftowej wersji już tutaj jest, teraz pozostaje mi tylko potwierdzić zalety samochodu. Lift to ewolucja, a nie rewolucja, ma swoje plusy ale i kilka wad - jak chociażby mniejsza moc oświetlenia drogowego LED, brak spryskiwaczy reflektorów i czujnika poziomu płynu spryskiwacza. Drobiazg, choć irytujący. Z kolei elektronika jest bardziej dopracowana - chociażby dotyczy to czujników świateł. Reasumując - świetne auto, dające kierowcy dużą radość z jazdy spełniając jednocześnie rolę auta rodzinnego.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Seat przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena