Szukaj

Informacje o Jaguar

Jaguar to jedna z najbardziej znanych i zarazem prestiżowych brytyjskich marek motoryzacyjnych segmentu premium. Pierwszy model marki Jaguar, będący dwudrzwiową limuzyną, wyjechał z fabryki we wrześniu 1935 r. Od 1989 r. Jaguar należał do Ford Motor Company, a po wystawieniu go na sprzedaż w 2008 r., został wykupiony przez indyjski koncern Tata Motors.

Historia Jaguara

Początki dzisiejszej marki Jaguar (wówczas firmy Swallow Sidecar Company), która została założona przez Williama Lyonsa przy pomocy Williama Walmseya, datuje się na 1922 r. Na pierwszy samochód nowej firmy trzeba było poczekać aż do lat trzydziestych. W pierwszych latach działalności firmy zajmowała się ona przede wszystkim produkcją bocznych wózków do motocykli.

Przygoda z samochodami zaczęła się w 1927 r., kiedy to brytyjska firma zaczęła produkować aluminiowe nadwozia, które były następnie wykorzystywane przez różne brytyjskie marki (m.in. w kabriolecie Austin Seven). Aż w końcu przyszedł 1931 rok, kiedy to powstaje pierwszy samochód. Była nim dwudrzwiowa limuzyna o nazwie SS1, do wyprodukowania której użyto podwozia firmy Standard. Dwa lata później firma zmienia nazwę na SS Cars. Nazwa Jaguar pojawia się w 1935 r. wraz z nowym sportowym modelem SS100. Nazwa Jaguar wydaje się idealną propozycją i od tego czasu wszystkie nowe modele otrzymują taką nazwę, odróżniające się symbolem określającym pojemność silnika (m.in. 1,5; 2,5 oraz 3,5).

Podczas II wojny światowej Jaguar powraca do swoich korzeni i ponownie wytwarza boczne wózki do motocykli. Jednocześnie uczestniczy w projektowaniu i produkcji dla brytyjskiego lotnictwa. Tuż po zakończeniu wojny firma odchodzi od nazwy Swallow Sidecar, której skrót SS kojarzył się zbyt bezpośrednio w niemieckimi oddziałami SS. Jaguar staje się już oficjalnie nazwą marki, zaś nazwę firmy zmieniono na Jaguar Cars.

Powojenne modele Jaguara

Tuż po wojnie produkowany jest model Mark IV, jednak prawdziwą furorę robi, zaprezentowany w 1948 r., sportowy Jaguar XK120 z silnikiem o mocy 160 KM. Produkowany jest do 1954 r., a jego następcami są XK140 (1954-57) i XK150 (1957-60). Kolejnym hitem staje się pokazana w 1950 r. duża limuzyna Mark VII. W tym czasie Jaguar zyskał już sporą reputację jako producent luksusowych limuzyn oraz samochodów sportowych. Jednak firmie brak było modelu bardziej przystępnego cenowo, który mógłby odnieść również większy sukces sprzedażowy. Aż w końcu w 1955 r. Jaguar wypuszcza auto średniej klasy Mark I, a cztery lata później Mark II.

Sportowe samochody Jaguara

Lata pięćdziesiąte to także początek startów Jaguara w wyścigach samochodowych, w tym w legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans. W 1950 r. Lyons daje się przekonać do produkcji typowo wyścigowego modelu i w ten sposób powstaje XK120C, lepiej znany jako C-Type. Już rok później, w swoim debiucie, zwycięża nieoczekiwanie w Le Mans. W międzyczasie Jaguar współpracuje z Dunlopem i tworzy hamulce tarczowe, które stają się jego tajną bronią w wyścigu dwa lata później, czego efektem jest ponowne zwycięstwo modelu C-Type. Z kolei w latach 1955-57 wyścig Le Mans zdominował jego następca - Jaguar D-Type. Później jeszcze dwukrotnie udało się Jaguarom zwyciężyć ten wyścig - w 1988 r. Jaguar XJR-9LM i w 1990 r. Jaguar XJR-12.

W 1960 r. Jaguar przejmuje inną brytyjską, luksusową markę Daimler, która słynęła m.in. z tego, że dostarczała samochody dla rodziny królewskiej. Od 1962 r. wszystkie najbardziej ekskluzywne modele Jaguara, albo wyposażone w ekstra luksusowe dodatki sygnowane są nazwą Daimler. Aż do 2002 r., kiedy to wraz z wprowadzeniem nowej generacji serii XJ Jaguar wycofuje się z używania nazwy Daimler.

Rok po przejęciu Daimlera do sprzedaży trafia jeden z najbardziej znanych modeli Jaguara. E-Type, który robi podobną furorą, jak 13 lat wcześniej model XK120, wyprodukowany został (do 1975 r.) w 70 tys. egzemplarzach. W 1968 r. debiutuje XJ6, pierwszy z luksusowej serii XJ (kolejne to XJ12 w 1972 r. i XJ8 w 1998 r.).

Nowa era w historii Jaguara

Rok 1966 to wejście Jaguara w skład British Motor Corporation, przemianowanej dwa lata później na British Leyland Motor Corporation. Po 18 latach, w 1984 r. Jaguar i Daimler zostają wyłączone z tego koncernu. Wcześniej, bo w 1972 r., 71-letni wówczas William Lyons, przechodzi na emeryturę. Całkowicie nowa era dla Jaguara rozpoczyna się w 1989 r., kiedy to ta brytyjska marka zostaje przejęta przez Forda.

Inwestycje amerykańskiego koncernu pozwoliły wprawdzie na wprowadzenie kolejnych modeli (m.in. S-Type w 1999 r., X-Type w 2001 oraz XK w 2006), ale nie udało się osiągnąć jakiegoś oszałamiającego sukcesu. Aby wyróżnić Jaguara, marka ta wraz z Volvo, Land Roverem, Astonem Martinem i Lincolnem weszły w skład Premier Automotive Group.

Współczesne samochody Jaguara

W 2008 r. rozpoczął się kolejny nowy rozdział w historii Jaguara. Za kwotę 2,3 miliarda dolarów ta brytyjska marka wraz z Land Roverem zostaje kupione przez indyjski koncern Tata Motors od Forda. Już pod rządami nowej firmy na świat przychodzą m.in. Jaguar F-Type w 2013 r. oraz Jaguar XE w 2015 r. Jednak prawdziwy przełom w historii Jaguara przynoszą dopiero trzy kolejne modele z rodziny Pace. W 2016 r. pojawia się na rynku średniej wielkości SUV Jaguar F-Pace. Rok później dołącza do niego mniejszy Jaguar E-Pace, zaś w 2018 r. debiutuje na rynku Jaguar I-Pace, czyli pierwszy w pełni elektryczny model brytyjskiej marki. Model ten zyskał tak dobrą renomę, czego efektem był tytuł Car of the Year 2019. 

czytaj więcej

Jaguar – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Jaguar

Sprawdź co kierowcy
myślą o Jaguar

Oceny Aut 375 ocen

4,9
~WojtekS
SUV 2.0 i4P 200KM 147kW
Jaguar E-Pace
Piszę tę opinię po przejechaniu zaledwie 1000km. Zapewne nie będzie ona bardzo miarodajna i wraz z upływem czasu może diametralnie ulec zmianie. Jednak przed zakupem sam usiłowałem coś w internecie od prawdziwych użytkowników się dowiedzieć, ale z tym silnikiem praktycznie nic nie było. Dlatego lepsza opinia po 1000km, niż w cale. Za całokształt mimo wysokiej ceny i sporego spalania daję pięć gwiazdek. E Pace prowadzi się świetnie, jest bardzo cichy i trzyma się drogi jak przyklejony. Za kierownicą czuć, że jest to auto klasy Premium. Przed zakupem nie miałem okazji być na jeździe testowej z silnikiem 200KM i trochę się obawiałem, że przy dużej wadze będzie ospały i mułowaty. Bardzo miłe zaskoczenie. Auto szybko się zbiera i nie ma problemów z wyprzedzaniem. Skrzynia biegów również pracuje idealnie. Jedynie co, to mam wrażenie, że jak gwałtownie nacisnę gaz do podłogi, to przyśpiesza wolniej, niż gdybym zrobił to delikatniej. Po wciśnięciu do podłogi przez chwilę auto "myśli", by po jakimś czasie wystrzelić do przodu. To samo miałem w mercedesie. Bardzo dobra jakość tapicerki skórzanej. Trochę według mnie za ciemny monitor komputera, ale można się przyzwyczaić. Wyświetlacz multimedialny raczej nie jest intuicyjny i trzeba długo nad nim posiedzieć, żeby zrozumieć o co chodzi. Do dzisiaj np. nie wiem jak wyzerować średnie spalanie. Wprawdzie nie czytałem instrukcji, bo mi się nie chciało, ale wydaje mi się, że próbowałem już wszystkiego co tylko się dało ha.. Reasumując jest to bardzo fajny i ładny samochód. Naprawdę da się go pokochać. Dla tych co twierdzą, że Brytyjczycy nie potrafią produkować tak solidnych aut jak Niemcy, czy Japończycy, dodam, że E Pace montowany jest w Austrii w fabryce Magna Steyr i z chodzi z tej taśmy co ekskluzywny Mercedes G, BMW 5, BMW Z4 i Toyota Supra. No cóż.....globalizacja i obniżanie kosztów produkcji.
3,9
~Robi
Sedan 4.2 396KM 291kW
Jaguar XJR III
Kolejny kot w moim garazu . Po prostu szybki i komfortowy latajacy dywan. Patrząc z zew ,można spodziewac sie duzego środka ,jednak tu auto nas zaskakuje , nie jest tak różowo. Bardzo wygodne fotele regulowane w 16 stanach ,łacznie z zagłowkami. Robisz kilkaset km i nie czujesz tego na plecach. zawieszenie reaguje na styl jazdy kierowcy ,kiedy sie toczysz jest miekko ,pływajaco ,kiedy dociskasz pedał gazu amorki sie utwardzaja i czujesz wieksza kontrole nad autem. cichy w srodku powyzej 200 km/h można spokojnie spać w srodku a jazde umilac sobie muzyka z 12 głosników. ups tu najwiekszy głosnik ma 4.2 litra .
4,1
~Hope
Sedan 3.0 i V6 24V 240KM 177kW
Jaguar S-Type
Auto bardzo dobre, dla ludzi którzy zastanawiaja sie czy warto kupić to odpowiadam że tak. Dostęp do części jest rzeczywiście mały ale jest duzo zamienników wiec nie ma problemu (chyba że ktos chce jezdzic tylko na oryginałach to wtedy juz jest problem) elektryka w aucie jest średniej jakości czesto wariuje, spalanie realne w silniku 3.0 dla ludzi którzy chcą czasem skorzystać z ilosci koni pod maska to poniżej 15l na 100km na pewno nie zejdziecie. Na pewno tez trzeba sie liczyć z tym że kilka razy w roku odwiedzicie warsztat, może to kwestia egzemplarzu ale wątpie bo wielu użytkowników na to narzeka. Szczerze mówiąc biorąc pod uwagę wszystkie plusy i minusy to wiecej jest jednak minusów niemniej jednak jest jeden wielki plus który rekompensuje wszystkie wady. Jeżeli auto stoi na fajnych felgach 18-19, szyby przyciemnione oraz stan wizualny doprowadzony do perfekcji to gdzie nie pojedziecie wszyscy sie beda patrzeć i to zalatwia wszystko. Dodam że w mojej opinii przedlifty czyli tam do 2002 roku bodajże nie sa warte uwagi ani to nie wyglada ani w srodku full opcji nie ma wiec jak ktos chce juz s-type to polecam tylko polift czyli najlepiej 2003 rok i w górę.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Jaguar przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena