Szukaj

Informacje o Jaguar

Jaguar to jedna z najbardziej znanych i zarazem prestiżowych brytyjskich marek motoryzacyjnych segmentu premium. Pierwszy model marki Jaguar, będący dwudrzwiową limuzyną, wyjechał z fabryki we wrześniu 1935 r. Od 1989 r. Jaguar należał do Ford Motor Company, a po wystawieniu go na sprzedaż w 2008 r., został wykupiony przez indyjski koncern Tata Motors.

Historia Jaguara

Początki dzisiejszej marki Jaguar (wówczas firmy Swallow Sidecar Company), która została założona przez Williama Lyonsa przy pomocy Williama Walmseya, datuje się na 1922 r. Na pierwszy samochód nowej firmy trzeba było poczekać aż do lat trzydziestych. W pierwszych latach działalności firmy zajmowała się ona przede wszystkim produkcją bocznych wózków do motocykli.

Przygoda z samochodami zaczęła się w 1927 r., kiedy to brytyjska firma zaczęła produkować aluminiowe nadwozia, które były następnie wykorzystywane przez różne brytyjskie marki (m.in. w kabriolecie Austin Seven). Aż w końcu przyszedł 1931 rok, kiedy to powstaje pierwszy samochód. Była nim dwudrzwiowa limuzyna o nazwie SS1, do wyprodukowania której użyto podwozia firmy Standard. Dwa lata później firma zmienia nazwę na SS Cars. Nazwa Jaguar pojawia się w 1935 r. wraz z nowym sportowym modelem SS100. Nazwa Jaguar wydaje się idealną propozycją i od tego czasu wszystkie nowe modele otrzymują taką nazwę, odróżniające się symbolem określającym pojemność silnika (m.in. 1,5; 2,5 oraz 3,5).

Podczas II wojny światowej Jaguar powraca do swoich korzeni i ponownie wytwarza boczne wózki do motocykli. Jednocześnie uczestniczy w projektowaniu i produkcji dla brytyjskiego lotnictwa. Tuż po zakończeniu wojny firma odchodzi od nazwy Swallow Sidecar, której skrót SS kojarzył się zbyt bezpośrednio w niemieckimi oddziałami SS. Jaguar staje się już oficjalnie nazwą marki, zaś nazwę firmy zmieniono na Jaguar Cars.

Powojenne modele Jaguara

Tuż po wojnie produkowany jest model Mark IV, jednak prawdziwą furorę robi, zaprezentowany w 1948 r., sportowy Jaguar XK120 z silnikiem o mocy 160 KM. Produkowany jest do 1954 r., a jego następcami są XK140 (1954-57) i XK150 (1957-60). Kolejnym hitem staje się pokazana w 1950 r. duża limuzyna Mark VII. W tym czasie Jaguar zyskał już sporą reputację jako producent luksusowych limuzyn oraz samochodów sportowych. Jednak firmie brak było modelu bardziej przystępnego cenowo, który mógłby odnieść również większy sukces sprzedażowy. Aż w końcu w 1955 r. Jaguar wypuszcza auto średniej klasy Mark I, a cztery lata później Mark II.

Sportowe samochody Jaguara

Lata pięćdziesiąte to także początek startów Jaguara w wyścigach samochodowych, w tym w legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans. W 1950 r. Lyons daje się przekonać do produkcji typowo wyścigowego modelu i w ten sposób powstaje XK120C, lepiej znany jako C-Type. Już rok później, w swoim debiucie, zwycięża nieoczekiwanie w Le Mans. W międzyczasie Jaguar współpracuje z Dunlopem i tworzy hamulce tarczowe, które stają się jego tajną bronią w wyścigu dwa lata później, czego efektem jest ponowne zwycięstwo modelu C-Type. Z kolei w latach 1955-57 wyścig Le Mans zdominował jego następca - Jaguar D-Type. Później jeszcze dwukrotnie udało się Jaguarom zwyciężyć ten wyścig - w 1988 r. Jaguar XJR-9LM i w 1990 r. Jaguar XJR-12.

W 1960 r. Jaguar przejmuje inną brytyjską, luksusową markę Daimler, która słynęła m.in. z tego, że dostarczała samochody dla rodziny królewskiej. Od 1962 r. wszystkie najbardziej ekskluzywne modele Jaguara, albo wyposażone w ekstra luksusowe dodatki sygnowane są nazwą Daimler. Aż do 2002 r., kiedy to wraz z wprowadzeniem nowej generacji serii XJ Jaguar wycofuje się z używania nazwy Daimler.

Rok po przejęciu Daimlera do sprzedaży trafia jeden z najbardziej znanych modeli Jaguara. E-Type, który robi podobną furorą, jak 13 lat wcześniej model XK120, wyprodukowany został (do 1975 r.) w 70 tys. egzemplarzach. W 1968 r. debiutuje XJ6, pierwszy z luksusowej serii XJ (kolejne to XJ12 w 1972 r. i XJ8 w 1998 r.).

Nowa era w historii Jaguara

Rok 1966 to wejście Jaguara w skład British Motor Corporation, przemianowanej dwa lata później na British Leyland Motor Corporation. Po 18 latach, w 1984 r. Jaguar i Daimler zostają wyłączone z tego koncernu. Wcześniej, bo w 1972 r., 71-letni wówczas William Lyons, przechodzi na emeryturę. Całkowicie nowa era dla Jaguara rozpoczyna się w 1989 r., kiedy to ta brytyjska marka zostaje przejęta przez Forda.

Inwestycje amerykańskiego koncernu pozwoliły wprawdzie na wprowadzenie kolejnych modeli (m.in. S-Type w 1999 r., X-Type w 2001 oraz XK w 2006), ale nie udało się osiągnąć jakiegoś oszałamiającego sukcesu. Aby wyróżnić Jaguara, marka ta wraz z Volvo, Land Roverem, Astonem Martinem i Lincolnem weszły w skład Premier Automotive Group.

Współczesne samochody Jaguara

W 2008 r. rozpoczął się kolejny nowy rozdział w historii Jaguara. Za kwotę 2,3 miliarda dolarów ta brytyjska marka wraz z Land Roverem zostaje kupione przez indyjski koncern Tata Motors od Forda. Już pod rządami nowej firmy na świat przychodzą m.in. Jaguar F-Type w 2013 r. oraz Jaguar XE w 2015 r. Jednak prawdziwy przełom w historii Jaguara przynoszą dopiero trzy kolejne modele z rodziny Pace. W 2016 r. pojawia się na rynku średniej wielkości SUV Jaguar F-Pace. Rok później dołącza do niego mniejszy Jaguar E-Pace, zaś w 2018 r. debiutuje na rynku Jaguar I-Pace, czyli pierwszy w pełni elektryczny model brytyjskiej marki. Model ten zyskał tak dobrą renomę, czego efektem był tytuł Car of the Year 2019. 

czytaj więcej

Jaguar – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Jaguar

Sprawdź co kierowcy
myślą o Jaguar

Oceny Aut 404 oceny

4,2
~Bogdan
SUV 2.0 i4 250KM 184kW
Jaguar F-Pace
Samochód bardzo ładny, prestiżowy świetnie jeździ ale ma też usterki których serwis Jaguar Łódź nie chce albo nie potrafi naprawić . Przez trzy lata co pół roku jeździłem do w/w serwisu z prośbą o naprawienie piszczących hamulców . Usłyszałem w serwisie ze to normalne inne jaguary też piszczą. Drugą usterką jest częste wyłączanie się systemu START STOP. W serwisie usłyszałem ze to wina akumulatora że jest rozładowany . Tego dnia przejechałem około 100 km . Wisienką na torcie od nowości są drgania silnika /nierówna praca na biegu jałowym/ . W w/w serwisie usłyszałem że ten model tak ma . A tak naprawdę to pracownik wykonujący usługę nic nie czuje. Uważam ze serwis Jaguar Łódź psuje dobrą opinie tej marce traktując klientów jak ciemniaków którzy kupili pierwsze auto w życiu. Obecny przebieg samochodu 19000 km.
4,1
~Krzysztof
Sedan 3.0 i V6 24V 240KM 177kW
Jaguar S-Type
Samochód z duszą dla osoby, która nie chce jeździć kolejnym nudnym dupowozem. W moim przypadku jest to przedlift 2000r. w automacie. Z największych wad należy wymienić elektronikę, dostęp do nowych części (głównie elektronika) i przede wszystkim dostęp do ogarniętych mechaników. Również jakość wnętrza nie powala na kolana. Mimo tych wad jestem w nim zakochany. Jazda S-typem to prawdziwa przyjemność, a zapach wnętrza to wisienka na torcie. Nie polecam kupować za ostatnie pieniądze, bo to kapryśny samochód, o który trzeba dbać i robić wszystko na bieżąco.
3,6
~Leszek Dąbrowski
SUV 2.0 i4D 150KM 110kW
Jaguar E-Pace
Problem jest dobrze znany przez koncern JLR! Wada jest konstrukcyjna! Wszystkie Jaguary i Land Rovery wyposażone w płytę podłogową D8 w konfiguracji z manualną skrzynią biegów, pozostawia mało miejsca na umieszczenie filtra cząstek stałych w pobliżu początku układu wydechowego. DPF zamontowany pod podwoziem łączy rura długości 60-70cm z dala od silnika. To sprawia, że gazy ze spalania ochładzają się i nie dochodzi do spalania cząstek stałych. Dochodzi do przedwczesnego zapełnienia filtra i prób regeneracji i w wyniku tych nieudanych prób dochodzi do rozcieńczenia oleju silnikowego przez niespalone paliwo. Powstają błędy w pracy całego układu i przejście w tryb serwisowy. Rozcieńczany niespalonym paliwem olej traci swoje właściwości, przez co użytkownicy takich samochodów informowani byli przez komputer o konieczności wymiany oleju znacznie wcześniej niż to powinno mieć miejsce.. Opracowana przez JLR procedura naprawy to przeprogramowanie komputera i wymiana oleju w związku z jego przedwczesnym zużyciem, jednak wada producenta jest nienaprawialna! Dodatkowo aktywne wypalanie cząstek stałych związane jest z dodatkowym wtryskiem oleju napędowego w celu podniesienia temperatury układu wydechowego, co sprawia blisko dwukrotnie większe zużycie paliwa. Część oleju napędowego dostaje się do oleju silnikowego i powoduje jego rozrzedzenie i podnosi jego poziom. Użytkownik sprawdzając bagnet myśli, że olej jest, kontrolka oleju nie zapala się bo jest wymazana systemowo przez serwis. By sprawdzić czy kontrolki nie będą się zapalać serwis przejechał 1000km. Podkreślam, że moja udokumentowana wymiana informacji z pracownikami JLR jednoznacznie wskazuje, że sprawa jest znana, a informacje są zatajane przed użytkownikami! W Anglii jest pozew zbiorowy dotyczący właśnie tej sprawy. Ja jestem zmuszony przekazać sprawę do prokuratury. Ta wada konstrukcyjna może powodować poważne uszkodzenie silnika. Producent daje gwarancję fabryczną na 3 lata. Jeśli macie Państwo samochody na płycie D8 w manualu to macie taki sam problem, tylko możliwe, że jeszcze się nie ujawnił (serwis na czas gwarancji robi wszystko by użytkownik nie odkrył wady). Po tym okresie wpadniemy wszyscy w jeszcze większe problemy (brak gwarancji, brak Jaguar assistance, brak zwrotu "uszkodzonego" samochodu do wynajmu i leasingu). Sprawa się rozniesie i będzie brak możliwości sprzedania samochodu. Dlatego proszę o kontakt osoby mające takie samochody. Mój mecenas zajmuje się sprawą. Piszcie na leedabrowski@wp.pl
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Jaguar przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena