Szukaj

Informacje o Opel

Opel to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych, której historia rozpoczęła się w 1862 r. od produkcji maszyn do szycia oraz rowerów. Od końca lat dwudziestych minionego stulecia Opel był częścią koncernu General Motors, a od 2017 r. niemiecka marka należy do francuskiej Grupy PSA.


Historia Opla

Założycielem tej jednej z najpopularniejszych dziś w Europie marek samochodowych był Adam Opel, który w 1862 r. w swojej rodzinnej miejscowości Rüsselsheim skonstruował pierwszą maszynę do szycia. Przez kolejne dwie dekady firma rozrastała się i stała się jednym z największych producentów tego typu maszyn. W połowie lat 80. Opel rozszerza działalność o produkcję rowerów, a na przełomie XIX i XX w. także o samochody. Jednak tego już nie dożył Adam Opel, który zmarł w 1895 r.

Historia Opla z przemysłem samochodowym zaczęła się w 1899 r. od podpisania umowy z Friedrichem Lutzmannem – producentem podwozi z Dessau i wyprodukowania modelu Opel System Lutzmann o mocy 4 KM. W 1901 r. niemiecka firma podpisuje umowę z francuskim konstruktorem Alexandrem Darracq, w efekcie której powstał model 9PS. Następnie Opel wykupuje od niego licencję i tworzy model 10/12PS, który jest pierwszym autem zaprojektowanym i wyprodukowanym całkowicie w fabryce Opla.

Opel – pierwsze samochody

Jednym z pierwszych modeli Opla, który zyskał sporą popularność, był 4/8PS, który potocznie znany był jako Doktorwagen z uwagi na fakt, że sporą grupę klientów stanowili wiejscy lekarzy, którzy kupowali go, by móc dojeżdżać do swoich pacjentów. Kosztował też stosunkowo niewiele (4000 marek). Już po zakończeniu I wojny światowej Opel, wzorem Forda, wprowadził taśmową produkcję, co pozwoliło mu obniżyć cenę swoich modeli i dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Modelem, który najbardziej skorzystał na tym, był 4/12PS, czyli popularny Laubfrosch. Dynamicznie rosnąca sprzedaż sprawiła, że Opel stał się największym niemieckim producentem samochodów. W 1929 r. Opel zostaje przejęty przez General Motors, a pierwszym modelem wyprodukowanym pod amerykańskimi rządami była seria 1,8 litra o mocy 32 KM.

Najpopularniejsze modele Opla

W historii marki Opel było wiele modeli, które w różny sposób odznaczyły się w historii motoryzacji.

Opel Olympia – pierwszy niemiecki samochód z integralną całkowicie stalową ramą i nadwoziem, którego nazwa miała uczcić Igrzyska Olimpijskie w Berlinie w 1936 r. Model ten był produkowany z przerwami do 1970 r.

Opel Admiral – luksusowy model Opla, który powstał z myślą o rywalizacji z samochodami takich marek jak Mercedes, Maybach czy Horch. Produkowany był w latach 1937-1939, a następnie od 1964 do 1977 r.

Opel Kadett – jeden z najpopularniejszych modeli w historii Opla, poprzednik Astry. Produkowany był najpierw od 1936 do 1940 r., a następnie w latach 1962-1993. Ostatnia generacja, czyli Opel Kadett E zwyciężył w 1985 r. w konkursie na Europejski Samochód Roku.

Opel Rekord – produkowany w latach 1953-1986 model z segmentu luksusowych aut powstał na bazie Chevroleta Chevy (Nova) i konkurował głównie z Fordem Taunusem.

Opel Omega – następca Opla Rekorda produkowany był w latach 1986-2003. Po wycofaniu z produkcji modelu Senator Opel Omega stał się flagowym, najbardziej luksusowym modelem niemieckiej marki.

Opel Ascona – model klasy średniej produkowany w okresie od 1970 do 1988 r. w różnych wersjach nadwoziowych, w tym także jako coupe, które oferowane było pod nazwą Manta. Na bazie Ascony powstawały także rajdowe wersje. W 1982 r. Walter Röhrl na Oplu Asconie B 400 zdobył Mistrzostwo Europy.

Opel Vectra – samochód klasy średniej, następca Ascony, produkowany był od 1988 do 2008 r. Na jego bazie powstało m.in. dwudrzwiowe coupe Calibra.

Opel Corsa – najdłużej produkowany model z obecnie dostępnych w gamie Opla. Jego produkcję rozpoczęto w 1982 r. jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie w Europie na małe samochody przeznaczone głównie do ruchu miejskiego.

Opel Astra – kompaktowy model niemieckiej marki, następca Kadetta, produkowany jest od 1991 r.

Opel – dodatkowe informacje

Opel, jako jedna z niewielu marek motoryzacyjnych, produkuje swoje samochody także w Polsce. Fabryka w Gliwicach rozpoczęła działalność w 1998 r., a pierwszym modelem był Opel Astra Classic I. Poza kolejnymi generacjami Astry, z zakładów w Gliwicach wyjeżdżały także Cascada, Zafira oraz Agila, a także Suzuki Wagon R+. Z kolei w fabryce Opla w Tychach wytwarzany jest obecnie silnik PureTech, którego można spotkać w różnych modelach marek Grupy PSA. Wcześniej w fabryce tej, która była wspólnym przedsięwzięciem General Motors i Isuzu, powstawały silniki m.in. do Opli, Isuzu, Hondy, różnych marek General Motors, a także do motorówek.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Opel

Sprawdź co kierowcy
myślą o Opel

Oceny Aut 19 715 ocen

4,6
~Witold
Hatchback 1.4 16V 90KM 66kW
Opel Astra G
Auto nie porywa, ani nie zawodzi. Jest ciężkie, trudno je podnieść na podnośniku 1,5 tony - koło nie odrywa się od podłoża. Trzeba użyć bałwanka, aby je podnieść. Słaba widoczność jeśli chodzi o tył auta. Parkowanie najlepiej realizować tyłem, ze względu na gabaryty. Przed Astrą G 1,4 X14XE, jeździłem Corsą C 1,0 Z10XEP. Astra G 1,4 ma rozrząd na pasku - konieczna wymiana co kilka lat. Astra jest dużo cięższa od Corsy, ale w moim odczuciu fajniejsza (chociaż mam sentyment co Corsy C). Auto pozytwnie mnie zaskoczyło, przejechałem nim ponad 10 k km i nie miałem z nim większych problemów. Astra G 1,4 to auto, które z założenia dowiezie ciebie tam, gdzie ma zawieźć. Jeśli je szanujesz odwzajemni się bezawaryjnością. Po tym okresie użytkowania jestem zadowolony. Chociaż miałem momenty kryzysu polegające na tym, że złodzieje wycięli mi katalizoator i spuścili benzynę z samochodu. No ale cóż - nie jest to wina samochodu tylko złodziejskiej mentalności niektórych ludzi, żyjących z ludzkiej krzywdy.
4,6
~Mikołaj
Hatchback 5d 1.2 Turbo 100KM 74kW
Opel Corsa F
Samochodu nie posiadam zbyt długo, ale mało o tym modelu opinii, więc podzielę się wrażeniami. Samochód kupiony w salonie, nowy. Jeździłem podobnymi samochodami w tym segmencie i ten wypadł najlepiej jeśli chodzi o stosunek ceny do jakości. Wygodniejsza była fiesta ale cena i wygląd zadecydowały na korzyść Corsy. Samochód bardzo dobrze się prowadzi, w porównaniu z poprzednią wersją corsy jest to całkowicie nowe auto, nazwałbym to młodszą siostrą Astry. Wizualnie bardzo dobrze, zarówno wnętrze jak i karoseria. Lakier jak wszędzie - łatwo o odpryski i rysy. W środku jest dość miejsca jak na segment B - mając 1,90m wzrostu siedząc z przodu komfort jest nawet w miarę zachowany. Z tyłu nieco gorzej, ciężko aby przy maksymalnie odsuniętym fotelu przednim zmieściła się tam osoba dorosła - ale pamiętajmy, że to segment B. Pojemność bagażnika ok. Dużo funkcji w tym bezużyteczny dla samochodu z turbiną system S&S, jakieś asystenty pasa itd. Technicznie na razie bez zarzutu. Silnik ma przyjemny dźwięk - niektórzy będą zwolennikami a inni przeciwnikami - mi osobiście przypada do gustu. Jak trzeba to jest zrywne, dobrze przyśpiesza, a przy tym całkiem ekonomiczne.
3,6
~Schreder
Hatchback 5d 1.8 ECOTEC 125KM 92kW
Opel Astra H
Niestety, mimo kupienia auta w bardzo dobrym stanie zawiodłem się na nim kompletnie. Silnik 1.8 125 km daje radę i auto ogółem jest poskładane dobrze ale widać krok w tył w stosunku do Astry G - w przypadku H zmieniono po prostu opakowanie. Wygłuszenie leży, jakość materiałów też jest nie najlepsza. W porównaniu do Golfa V auto chroni się o dziwo lepszym zabezpieczeniem przeciwko korozji, ceną i trwalszymi silnikami. Poza tym nie oferuje już nic więcej. Jest to bardzo popularne auto na naszych drogach ze względu na przystępność dla zwykłego człowieka, ale dla osoby, która szuka czegoś więcej niestety ale łatwo się zawiedzie i szybko znudzi. Jeżeli ktoś szuka auta do jeżdżenia na wprost to jest to idealny wybór.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Opel przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena