Szukaj

Informacje o Opel

Opel to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych, której historia rozpoczęła się w 1862 r. od produkcji maszyn do szycia oraz rowerów. Od końca lat dwudziestych minionego stulecia Opel był częścią koncernu General Motors, a od 2017 r. niemiecka marka należy do francuskiej Grupy PSA.


Historia Opla

Założycielem tej jednej z najpopularniejszych dziś w Europie marek samochodowych był Adam Opel, który w 1862 r. w swojej rodzinnej miejscowości Rüsselsheim skonstruował pierwszą maszynę do szycia. Przez kolejne dwie dekady firma rozrastała się i stała się jednym z największych producentów tego typu maszyn. W połowie lat 80. Opel rozszerza działalność o produkcję rowerów, a na przełomie XIX i XX w. także o samochody. Jednak tego już nie dożył Adam Opel, który zmarł w 1895 r.

Historia Opla z przemysłem samochodowym zaczęła się w 1899 r. od podpisania umowy z Friedrichem Lutzmannem – producentem podwozi z Dessau i wyprodukowania modelu Opel System Lutzmann o mocy 4 KM. W 1901 r. niemiecka firma podpisuje umowę z francuskim konstruktorem Alexandrem Darracq, w efekcie której powstał model 9PS. Następnie Opel wykupuje od niego licencję i tworzy model 10/12PS, który jest pierwszym autem zaprojektowanym i wyprodukowanym całkowicie w fabryce Opla.

Opel – pierwsze samochody

Jednym z pierwszych modeli Opla, który zyskał sporą popularność, był 4/8PS, który potocznie znany był jako Doktorwagen z uwagi na fakt, że sporą grupę klientów stanowili wiejscy lekarzy, którzy kupowali go, by móc dojeżdżać do swoich pacjentów. Kosztował też stosunkowo niewiele (4000 marek). Już po zakończeniu I wojny światowej Opel, wzorem Forda, wprowadził taśmową produkcję, co pozwoliło mu obniżyć cenę swoich modeli i dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Modelem, który najbardziej skorzystał na tym, był 4/12PS, czyli popularny Laubfrosch. Dynamicznie rosnąca sprzedaż sprawiła, że Opel stał się największym niemieckim producentem samochodów. W 1929 r. Opel zostaje przejęty przez General Motors, a pierwszym modelem wyprodukowanym pod amerykańskimi rządami była seria 1,8 litra o mocy 32 KM.

Najpopularniejsze modele Opla

W historii marki Opel było wiele modeli, które w różny sposób odznaczyły się w historii motoryzacji.

Opel Olympia – pierwszy niemiecki samochód z integralną całkowicie stalową ramą i nadwoziem, którego nazwa miała uczcić Igrzyska Olimpijskie w Berlinie w 1936 r. Model ten był produkowany z przerwami do 1970 r.

Opel Admiral – luksusowy model Opla, który powstał z myślą o rywalizacji z samochodami takich marek jak Mercedes, Maybach czy Horch. Produkowany był w latach 1937-1939, a następnie od 1964 do 1977 r.

Opel Kadett – jeden z najpopularniejszych modeli w historii Opla, poprzednik Astry. Produkowany był najpierw od 1936 do 1940 r., a następnie w latach 1962-1993. Ostatnia generacja, czyli Opel Kadett E zwyciężył w 1985 r. w konkursie na Europejski Samochód Roku.

Opel Rekord – produkowany w latach 1953-1986 model z segmentu luksusowych aut powstał na bazie Chevroleta Chevy (Nova) i konkurował głównie z Fordem Taunusem.

Opel Omega – następca Opla Rekorda produkowany był w latach 1986-2003. Po wycofaniu z produkcji modelu Senator Opel Omega stał się flagowym, najbardziej luksusowym modelem niemieckiej marki.

Opel Ascona – model klasy średniej produkowany w okresie od 1970 do 1988 r. w różnych wersjach nadwoziowych, w tym także jako coupe, które oferowane było pod nazwą Manta. Na bazie Ascony powstawały także rajdowe wersje. W 1982 r. Walter Röhrl na Oplu Asconie B 400 zdobył Mistrzostwo Europy.

Opel Vectra – samochód klasy średniej, następca Ascony, produkowany był od 1988 do 2008 r. Na jego bazie powstało m.in. dwudrzwiowe coupe Calibra.

Opel Corsa – najdłużej produkowany model z obecnie dostępnych w gamie Opla. Jego produkcję rozpoczęto w 1982 r. jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie w Europie na małe samochody przeznaczone głównie do ruchu miejskiego.

Opel Astra – kompaktowy model niemieckiej marki, następca Kadetta, produkowany jest od 1991 r.

Opel – dodatkowe informacje

Opel, jako jedna z niewielu marek motoryzacyjnych, produkuje swoje samochody także w Polsce. Fabryka w Gliwicach rozpoczęła działalność w 1998 r., a pierwszym modelem był Opel Astra Classic I. Poza kolejnymi generacjami Astry, z zakładów w Gliwicach wyjeżdżały także Cascada, Zafira oraz Agila, a także Suzuki Wagon R+. Z kolei w fabryce Opla w Tychach wytwarzany jest obecnie silnik PureTech, którego można spotkać w różnych modelach marek Grupy PSA. Wcześniej w fabryce tej, która była wspólnym przedsięwzięciem General Motors i Isuzu, powstawały silniki m.in. do Opli, Isuzu, Hondy, różnych marek General Motors, a także do motorówek.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Opel

Sprawdź co kierowcy
myślą o Opel

Oceny Aut 18 824 oceny

4,1
~Rafał
Hatchback 5d 1.4 Twinport 100KM 74kW
Opel Astra K
Czuć lekkość prowadzenia względem poprzedniczki, zawieszenie komfortowe, ale pewne w zakrętach. Silnik słaby, ale do miasta się nadaje (wyprzedzanie trzeba wcześniej zaplanować ), jego zaletą jest w miarę niskie spalanie 6l/100km. Bardzo intuicyjna obsługa samochodu, bardzo dobre multimedia z Android Auto. Bardzo dobre zabezpieczenie podwozia względem konkurencji. Słaba konstrukcja przednich ,,sanek" zawieszenie - rdzewieje ! Wada, podobnież nie tylko mojego egzemplarza - wycieki z wysprzęglika (koszt ok. 1300zł). Przy 175tyś km. wymagała wymiany poduszka skrzyni biegów (koszt ok. 400zł). Klamka w drzwiach kierowcy trzeszczy.
4,9
~Dawid
Hatchback 2.0 CDTI ECOTEC 130KM 96kW
Opel Insignia I
Po roku czasu,po uzytkowaniu samochodu wiem o nim bardzo duzo,zaczne od wad,fabrycznie uszczelka smoka wytrzymuje okolo 3 lat,po 3 latach uszczelka smoka robi sie twarda,olej nie trzyma cisnienia,niedopilnowanie sprawy konczy sie komunikatem o niskim cisnieniu oleju,nastepnie zatarty silnik,trzeba pinowac,druga wada jest dpf,w jezdzie po miescie zapycha sie bardzo szybko,nawet kontrolujac poziom przez obd i aplikacje oraz pilnujac wypalania zaczely sie problemy,czyszczenie oraz regeneracja na niewiele sie zdaly,pomoglo usuniecie dpf mechanicznie i z oprogramowania,osatnia sprawa to slaba skrzynia biegow,regularne wymiany na dobry olej np Fuchs trzymaja ja w dobrym stanie,jesli zalatwimy wszystkie te sprawy samochod oferuje naprawde duzy komfort,dobre spalanie,ladny samochod za nie duze pieniadze
4,3
~Janusz
Sports Tourer 1.5 Turbo 165KM 121kW
Opel Insignia II
Czas na aktualizację opinii jaką tu zamieściłem niecały rok temu. Ogólnie musze przyznać, że to auto jest lepsze niż moja o nim opinia. Przede wszystkim auto jest jak dotąd całkowicie niezawodne. Miałem obawy co do trakcji, ale zweryfikowałem to w czasie zimowego wyjazdu w Alpy. Zakup łańcuchów okazał się zupełnie niepotrzebny, a auto dzielnie wspinało się pod naprawdę strome podjazdy. Przy okazji opony letnie okazały się częściową przyczyną dość dużej głośności. Ku mojemu zdziwieniu na zimowkach hałas zdecydowanie mniej przeszkadza. Jako auto rodzinne na długie podróże Insignia nadaje się bardzo dobrze - przede wszystkim dzięki bardzo przestronnemu wnętrzu. Pakowanie na dłuższy wyjazd pod namiot to w porównaniu do poprzedniczki przepaść. Da się zmieścić pewnie z 40-50% więcej gratów. Zużycie paliwa mogłoby oczywiście być mniejsze, ale... szczerze mówiąc zacząłem jeździć trochę wolniej i przy prędkościach rzędu 140km/h tragedii niema. Rewelacyjne są światła - zdecydowanie warto dopłacić do ledów. W prawdzie dalej nie kupiłbym Insigni kombi 1.5 ale chyba tylko dlatego, że pojawił się w ofercie silnik 1.6 który wydaje mi się idealnym napędem do tego samochodu.

Testy zderzeniowe Opel

Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Opel przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena