Szukaj

Informacje o Opel

Opel to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych, której historia rozpoczęła się w 1862 r. od produkcji maszyn do szycia oraz rowerów. Od końca lat dwudziestych minionego stulecia Opel był częścią koncernu General Motors, a od 2017 r. niemiecka marka należy do francuskiej Grupy PSA.


Historia Opla

Założycielem tej jednej z najpopularniejszych dziś w Europie marek samochodowych był Adam Opel, który w 1862 r. w swojej rodzinnej miejscowości Rüsselsheim skonstruował pierwszą maszynę do szycia. Przez kolejne dwie dekady firma rozrastała się i stała się jednym z największych producentów tego typu maszyn. W połowie lat 80. Opel rozszerza działalność o produkcję rowerów, a na przełomie XIX i XX w. także o samochody. Jednak tego już nie dożył Adam Opel, który zmarł w 1895 r.

Historia Opla z przemysłem samochodowym zaczęła się w 1899 r. od podpisania umowy z Friedrichem Lutzmannem – producentem podwozi z Dessau i wyprodukowania modelu Opel System Lutzmann o mocy 4 KM. W 1901 r. niemiecka firma podpisuje umowę z francuskim konstruktorem Alexandrem Darracq, w efekcie której powstał model 9PS. Następnie Opel wykupuje od niego licencję i tworzy model 10/12PS, który jest pierwszym autem zaprojektowanym i wyprodukowanym całkowicie w fabryce Opla.

Opel – pierwsze samochody

Jednym z pierwszych modeli Opla, który zyskał sporą popularność, był 4/8PS, który potocznie znany był jako Doktorwagen z uwagi na fakt, że sporą grupę klientów stanowili wiejscy lekarzy, którzy kupowali go, by móc dojeżdżać do swoich pacjentów. Kosztował też stosunkowo niewiele (4000 marek). Już po zakończeniu I wojny światowej Opel, wzorem Forda, wprowadził taśmową produkcję, co pozwoliło mu obniżyć cenę swoich modeli i dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Modelem, który najbardziej skorzystał na tym, był 4/12PS, czyli popularny Laubfrosch. Dynamicznie rosnąca sprzedaż sprawiła, że Opel stał się największym niemieckim producentem samochodów. W 1929 r. Opel zostaje przejęty przez General Motors, a pierwszym modelem wyprodukowanym pod amerykańskimi rządami była seria 1,8 litra o mocy 32 KM.

Najpopularniejsze modele Opla

W historii marki Opel było wiele modeli, które w różny sposób odznaczyły się w historii motoryzacji.

Opel Olympia – pierwszy niemiecki samochód z integralną całkowicie stalową ramą i nadwoziem, którego nazwa miała uczcić Igrzyska Olimpijskie w Berlinie w 1936 r. Model ten był produkowany z przerwami do 1970 r.

Opel Admiral – luksusowy model Opla, który powstał z myślą o rywalizacji z samochodami takich marek jak Mercedes, Maybach czy Horch. Produkowany był w latach 1937-1939, a następnie od 1964 do 1977 r.

Opel Kadett – jeden z najpopularniejszych modeli w historii Opla, poprzednik Astry. Produkowany był najpierw od 1936 do 1940 r., a następnie w latach 1962-1993. Ostatnia generacja, czyli Opel Kadett E zwyciężył w 1985 r. w konkursie na Europejski Samochód Roku.

Opel Rekord – produkowany w latach 1953-1986 model z segmentu luksusowych aut powstał na bazie Chevroleta Chevy (Nova) i konkurował głównie z Fordem Taunusem.

Opel Omega – następca Opla Rekorda produkowany był w latach 1986-2003. Po wycofaniu z produkcji modelu Senator Opel Omega stał się flagowym, najbardziej luksusowym modelem niemieckiej marki.

Opel Ascona – model klasy średniej produkowany w okresie od 1970 do 1988 r. w różnych wersjach nadwoziowych, w tym także jako coupe, które oferowane było pod nazwą Manta. Na bazie Ascony powstawały także rajdowe wersje. W 1982 r. Walter Röhrl na Oplu Asconie B 400 zdobył Mistrzostwo Europy.

Opel Vectra – samochód klasy średniej, następca Ascony, produkowany był od 1988 do 2008 r. Na jego bazie powstało m.in. dwudrzwiowe coupe Calibra.

Opel Corsa – najdłużej produkowany model z obecnie dostępnych w gamie Opla. Jego produkcję rozpoczęto w 1982 r. jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie w Europie na małe samochody przeznaczone głównie do ruchu miejskiego.

Opel Astra – kompaktowy model niemieckiej marki, następca Kadetta, produkowany jest od 1991 r.

Opel – dodatkowe informacje

Opel, jako jedna z niewielu marek motoryzacyjnych, produkuje swoje samochody także w Polsce. Fabryka w Gliwicach rozpoczęła działalność w 1998 r., a pierwszym modelem był Opel Astra Classic I. Poza kolejnymi generacjami Astry, z zakładów w Gliwicach wyjeżdżały także Cascada, Zafira oraz Agila, a także Suzuki Wagon R+. Z kolei w fabryce Opla w Tychach wytwarzany jest obecnie silnik PureTech, którego można spotkać w różnych modelach marek Grupy PSA. Wcześniej w fabryce tej, która była wspólnym przedsięwzięciem General Motors i Isuzu, powstawały silniki m.in. do Opli, Isuzu, Hondy, różnych marek General Motors, a także do motorówek.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Opel

Sprawdź co kierowcy
myślą o Opel

Oceny Aut 19 714 ocen

4,6
~Mikołaj
Hatchback 5d 1.2 Turbo 100KM 74kW
Opel Corsa F
Samochodu nie posiadam zbyt długo, ale mało o tym modelu opinii, więc podzielę się wrażeniami. Samochód kupiony w salonie, nowy. Jeździłem podobnymi samochodami w tym segmencie i ten wypadł najlepiej jeśli chodzi o stosunek ceny do jakości. Wygodniejsza była fiesta ale cena i wygląd zadecydowały na korzyść Corsy. Samochód bardzo dobrze się prowadzi, w porównaniu z poprzednią wersją corsy jest to całkowicie nowe auto, nazwałbym to młodszą siostrą Astry. Wizualnie bardzo dobrze, zarówno wnętrze jak i karoseria. Lakier jak wszędzie - łatwo o odpryski i rysy. W środku jest dość miejsca jak na segment B - mając 1,90m wzrostu siedząc z przodu komfort jest nawet w miarę zachowany. Z tyłu nieco gorzej, ciężko aby przy maksymalnie odsuniętym fotelu przednim zmieściła się tam osoba dorosła - ale pamiętajmy, że to segment B. Pojemność bagażnika ok. Dużo funkcji w tym bezużyteczny dla samochodu z turbiną system S&S, jakieś asystenty pasa itd. Technicznie na razie bez zarzutu. Silnik ma przyjemny dźwięk - niektórzy będą zwolennikami a inni przeciwnikami - mi osobiście przypada do gustu. Jak trzeba to jest zrywne, dobrze przyśpiesza, a przy tym całkiem ekonomiczne.
3,6
~Schreder
Hatchback 5d 1.8 ECOTEC 125KM 92kW
Opel Astra H
Niestety, mimo kupienia auta w bardzo dobrym stanie zawiodłem się na nim kompletnie. Silnik 1.8 125 km daje radę i auto ogółem jest poskładane dobrze ale widać krok w tył w stosunku do Astry G - w przypadku H zmieniono po prostu opakowanie. Wygłuszenie leży, jakość materiałów też jest nie najlepsza. W porównaniu do Golfa V auto chroni się o dziwo lepszym zabezpieczeniem przeciwko korozji, ceną i trwalszymi silnikami. Poza tym nie oferuje już nic więcej. Jest to bardzo popularne auto na naszych drogach ze względu na przystępność dla zwykłego człowieka, ale dla osoby, która szuka czegoś więcej niestety ale łatwo się zawiedzie i szybko znudzi. Jeżeli ktoś szuka auta do jeżdżenia na wprost to jest to idealny wybór.
4,6
~xiveris
Hatchback 5d 1.4 Turbo 150KM 110kW
Opel Astra K
Bardzo poprawny samochód jak na obecne czasy. Brak usterek oraz awarii. W momencie zakupu był najlepszym wynikiem w kategorii wygląd/cena/wyposażenie. Silnik jest dynamiczny, wyprzedzanie samochodem jest bardzo wygodne ponieważ biegi są długie 2- do 100 km/h , 3 - do 150 km/h dzięki czemu zawsze i bez problemu można wyprzedzić. W dodatku silnik jest oszczędny w porównaniu z obecnie produkowanymi, nowy Peugeot 1.2. Samochód posiada bardzo dużo zalet zaś wad tylko kilka. Wady: - System start-stop działa nie intuicyjnie, nie zawsze prawidłowo reaguje, przez co samochód może zjechać na podniesieniu ( w Peugeot 208 rozwiązanie działa bez problemowo), - zimą zdarza się zaparować kamerce Opel-Eye, przez co przestaje działać wykrywanie znaków. - brak nawiewów z tyłu samochodu, jednak to rozwiązanie bardzo rzadko występuje w tym segmencie.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Opel przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena