Szukaj

Informacje o Opel

Opel to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych, której historia rozpoczęła się w 1862 r. od produkcji maszyn do szycia oraz rowerów. Od końca lat dwudziestych minionego stulecia Opel był częścią koncernu General Motors, a od 2017 r. niemiecka marka należy do francuskiej Grupy PSA.


Historia Opla

Założycielem tej jednej z najpopularniejszych dziś w Europie marek samochodowych był Adam Opel, który w 1862 r. w swojej rodzinnej miejscowości Rüsselsheim skonstruował pierwszą maszynę do szycia. Przez kolejne dwie dekady firma rozrastała się i stała się jednym z największych producentów tego typu maszyn. W połowie lat 80. Opel rozszerza działalność o produkcję rowerów, a na przełomie XIX i XX w. także o samochody. Jednak tego już nie dożył Adam Opel, który zmarł w 1895 r.

Historia Opla z przemysłem samochodowym zaczęła się w 1899 r. od podpisania umowy z Friedrichem Lutzmannem – producentem podwozi z Dessau i wyprodukowania modelu Opel System Lutzmann o mocy 4 KM. W 1901 r. niemiecka firma podpisuje umowę z francuskim konstruktorem Alexandrem Darracq, w efekcie której powstał model 9PS. Następnie Opel wykupuje od niego licencję i tworzy model 10/12PS, który jest pierwszym autem zaprojektowanym i wyprodukowanym całkowicie w fabryce Opla.

Opel – pierwsze samochody

Jednym z pierwszych modeli Opla, który zyskał sporą popularność, był 4/8PS, który potocznie znany był jako Doktorwagen z uwagi na fakt, że sporą grupę klientów stanowili wiejscy lekarzy, którzy kupowali go, by móc dojeżdżać do swoich pacjentów. Kosztował też stosunkowo niewiele (4000 marek). Już po zakończeniu I wojny światowej Opel, wzorem Forda, wprowadził taśmową produkcję, co pozwoliło mu obniżyć cenę swoich modeli i dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Modelem, który najbardziej skorzystał na tym, był 4/12PS, czyli popularny Laubfrosch. Dynamicznie rosnąca sprzedaż sprawiła, że Opel stał się największym niemieckim producentem samochodów. W 1929 r. Opel zostaje przejęty przez General Motors, a pierwszym modelem wyprodukowanym pod amerykańskimi rządami była seria 1,8 litra o mocy 32 KM.

Najpopularniejsze modele Opla

W historii marki Opel było wiele modeli, które w różny sposób odznaczyły się w historii motoryzacji.

Opel Olympia – pierwszy niemiecki samochód z integralną całkowicie stalową ramą i nadwoziem, którego nazwa miała uczcić Igrzyska Olimpijskie w Berlinie w 1936 r. Model ten był produkowany z przerwami do 1970 r.

Opel Admiral – luksusowy model Opla, który powstał z myślą o rywalizacji z samochodami takich marek jak Mercedes, Maybach czy Horch. Produkowany był w latach 1937-1939, a następnie od 1964 do 1977 r.

Opel Kadett – jeden z najpopularniejszych modeli w historii Opla, poprzednik Astry. Produkowany był najpierw od 1936 do 1940 r., a następnie w latach 1962-1993. Ostatnia generacja, czyli Opel Kadett E zwyciężył w 1985 r. w konkursie na Europejski Samochód Roku.

Opel Rekord – produkowany w latach 1953-1986 model z segmentu luksusowych aut powstał na bazie Chevroleta Chevy (Nova) i konkurował głównie z Fordem Taunusem.

Opel Omega – następca Opla Rekorda produkowany był w latach 1986-2003. Po wycofaniu z produkcji modelu Senator Opel Omega stał się flagowym, najbardziej luksusowym modelem niemieckiej marki.

Opel Ascona – model klasy średniej produkowany w okresie od 1970 do 1988 r. w różnych wersjach nadwoziowych, w tym także jako coupe, które oferowane było pod nazwą Manta. Na bazie Ascony powstawały także rajdowe wersje. W 1982 r. Walter Röhrl na Oplu Asconie B 400 zdobył Mistrzostwo Europy.

Opel Vectra – samochód klasy średniej, następca Ascony, produkowany był od 1988 do 2008 r. Na jego bazie powstało m.in. dwudrzwiowe coupe Calibra.

Opel Corsa – najdłużej produkowany model z obecnie dostępnych w gamie Opla. Jego produkcję rozpoczęto w 1982 r. jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie w Europie na małe samochody przeznaczone głównie do ruchu miejskiego.

Opel Astra – kompaktowy model niemieckiej marki, następca Kadetta, produkowany jest od 1991 r.

Opel – dodatkowe informacje

Opel, jako jedna z niewielu marek motoryzacyjnych, produkuje swoje samochody także w Polsce. Fabryka w Gliwicach rozpoczęła działalność w 1998 r., a pierwszym modelem był Opel Astra Classic I. Poza kolejnymi generacjami Astry, z zakładów w Gliwicach wyjeżdżały także Cascada, Zafira oraz Agila, a także Suzuki Wagon R+. Z kolei w fabryce Opla w Tychach wytwarzany jest obecnie silnik PureTech, którego można spotkać w różnych modelach marek Grupy PSA. Wcześniej w fabryce tej, która była wspólnym przedsięwzięciem General Motors i Isuzu, powstawały silniki m.in. do Opli, Isuzu, Hondy, różnych marek General Motors, a także do motorówek.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Opel

Sprawdź co kierowcy
myślą o Opel

Oceny Aut 19 162 oceny

2,6
~Waldemar S
Crossover 1.2 LPG 81KM 60kW
Opel Crossland X
Opel Crossland 1,2 z fabrycznym LPG, rocznik 2018 ,80 KM, wolnossący bez turbiny, na pierwszy rzut oka ładnie się reprezentuje, choć to jest dobry kamuflaż. Myślałem, że kupując takie autko , będę zadowolony i że myśl techniczna niemiecko - francuska będzie wyprzedzała epokę z 20 lat temu. Salony Opla biją się o klienta z sztucznym uśmiechem jakie to cacko mają i niestety dajemy się na to łapać. Po pierwsze- to żadne auto rodzinne i trudno mi uwierzyć, że Crossland X zastąpi taką Opla Merivę, Renault Scenic itp. Silnik głośno pracuje i chodzi jak kosiarka do trawy. Ruszając z miejsca potrafi nagle zgasnąć jakby był za słaby i jest to wkurzające i niebezpieczne. Prawdopodobnie silnik jakby chwilowo traci moc przy ruszaniu. Widoczność kiepska po bokach na skrzyżowaniach, bo takie są belki boczne. Bagażnik z butlą LPG jest malutki jak w Maluchu 126p lub wTico , podniesiony z powodu butli w miejscu koła zapasowego. Ponadto nie wsadzisz typowej walizki bagażowej na stojąco ,bo półka górna obniża się na swojej osi tak jak pokrywa z typowego kubła na śmieci. To co dasz na górną półkę to ci zleci do bagażnika z drugiej strony. Objechałem pod tym względem inne salony innych marek i takiej dziadowskiej myśli technicznej nie spotkałem jak w Crosslandzie X. Nawet Dacia ma lepsze tego typu rozwiązania! Ponadto siedzenia tylne nie składają się na równo z bagażnikiem, tylne siedzenie środkowe nie ma nawet zagłówka, kierownica niby wielofunkcyjna, ale z wystającymi przełącznikami co zdarza się niechcąca coś włączać, gdy się o to zahaczy. To jest na minus tej kierownicy. Mała ilość schowków, (Scenic II 2003r ma 22 schowki) ani pod siedzenieniami , ani pod nogami. Pasy bezpieczeństwa u kierowcy mają za nisko uchwyty mocujące i trzeba sobie pomagać dwoma rękami, gdzie w innych modelach innych marek tego nie doświadczysz. Przy otwartych oknach bocznych drzwi, kierowca ma problemy z bramkami parkingowymi i opłatami, chyba, ze ma 220 cm wzrostu i wysokie pachy. Wlew paliwa jest po tej samej stronie co kierowca ( O głupoto!) co blokuje otwieranie drzwi kierowcy przy dystrybutorach chronionymi poręczami metalowymi. Nakładki progowe są tak cienkie, że nie chronią progu przed zniszczeniem i zdarciem lakieru. Obejrzałem spód Opla Crosslanda 2018 i tyle rdzy nie widziałem nawet w moim 17 letnim Renault Scenic II. Tragedia! Co do haka to zamontowałem oryginalny oplowski w innej firmie i zaoszczędziłem 1000 zł, lecz odblokowanie świateł z gniazda tylko w serwisie Opla za 170 zł. Makabra! Dużo plastyku i nawet klapa tylna trzaska głośno jakby wszystko było luźne. Opla już raczej nie kupię i nie dziwię się innym. Podejrzewam, że moja opinia będzie i tak wycofana.
4,9
~Piotr
Sports Tourer 1.3 CDTI ecoFLEX 95KM 70kW
Opel Astra J
Internetowi eksperci zawsze najwyżej oceniają moc , przyśpieszenie potem v max. Jednak kierowcy wiedzą, że te wysokie parametry w większości przypadków w mieście się po prostu marnują. Średnia v z miasta to i tak 40 km/h. W przypadku tego samochodu zaskoczyła mnie doskonała użytkowość, dobra jakość materiałów i całkiem wystarczająca dla mnie moc super oszczędnego silnika. Zupełne zaskoczenie to sprawność, z jaką ten silnik napędza auto na autostradach - 160-170 km/h przy 8l ON/100 i pełnej pace to żaden problem - to norma. I żeby nie było, piszę to z perspektywy poprzednio używanego przez 6 lat V70 II 2,4 D5.
4,6
~jankes
Hatchback 5d 1.4 Turbo 125KM 92kW
Opel Astra K
Auto, moim zdaniem, warte ceny w momencie zakupu w 2016r. Do chwili obecnej bezawaryjne, spalanie całkiem sensowne 6,5-7L/100 km (wiekszość po mieście). Dobrze wykończone w środku, dużo miejsca w środku, układ jezdny zapewniajacy przyjemność z jazdy (sprężyste zawieszenie, ale nie twarde i jednocześnie dynamiczny silnik 1.4 125 KM). Jak na czas debiutu w 2016r. bardzo ładny i dobry samochód. Bez kompleksów w stosunku do np. Golfa. W sumie auto warte zainteresowania i porównania do innch samochodów kompaktowych.

Zgłaszane usterki 1 533 usterki

Użytkowałem zagazowanej Astry przez 305 tysięcy kilometrów na taxi głównie po mieście, ale też kilkadziesiąt tras. Oto przebieg eksploatacji:
  • Opel Astra J Sports Tourer Facelifting 1.4 Turbo LPGTEC 140KM 103kW 2012-2015
  • inne
  • 320 tys. km
Występowanie usterki:
Astrę przy prawidłowej eksploatacji nie męczą praktycznie żadne nieprzewidziane usterki aż nie osiągnie 80-100 tysięcy przebiegu. Jeżeli wymieniasz wszystkie płyny, filtry, klocki na czas możesz zazwyczaj cieszyć się bezproblemowym użytkowaniem. Pierwsza zazwyczaj pada cewka zapłonowa i pompa wody. Fabryczne sprzęgło z dwumasą wytrzymało u mnie 160 tysięcy km ale to kwestia indywidualna u większości użytkowników. Następnie zaczęły się pojawiać problemy z ciśnieniem doładowania turbiny co objawiało się pojawianiem komunikatu: CODE89 oraz spadkiem mocy. Usterka objawiająca się zazwyczaj przy przyspieszaniu w zakresie wyższych prędkości i biegów, tzn np jak chcesz przyspieszyć ze 100 do 120 na 6 biegu. Mam dwóch niezależnych doświadczonych mechaników z których korzystam i długo nie mogli sobie poradzić z tą usterką. Regenerowałem turbinę - nie pomogło, wymieniłem kolektor- nie pomogło, czyściłem przepustnicę - dalej nic. Dopiero komputerowa zmiana ustawień turbiny pomogła ale cały proces był kosztowny i czasochłonny. Dodatkowo mam wrażenie, że działania te tylko zakamuflowały występowanie samej usterki, bo po kolejnych 80 tysiącach zaczyna się pojawiać coraz częściej. Sprzęgło nie fabryczne wytrzymało 120 tys, cewkę i pompę wody trzeba było również ponownie wymienić. Mocnym punktem eksploatacji astry jest silnik oraz zawieszenie. Łańcuch rozrządu i napinacze są dobrej jakości i nie wymagały żadnego wkładu finansowego aż do teraz. Kontrolowałem ich stan u mechaników oraz poznałem na tyle dźwięk silnika żeby wyczuć kiedy zbliża się jego koniec, a on wciąż działa i jest w dobrej kondycji. Zawieszenie również wykazuje ponad przeciętną żywotność co w praktyce oznacza wymianę amortyzatorów dopiero po 300 tys km o ile nie były źle użytkowane. Fabryczny katalizator również zasługuje na pochwałę, ponieważ zaczął wykazywać problemy dopiero po 270 tys. Jeśli macie wersje z gazem to prawdopodobnie macie również tylko zestaw naprawczy zamiast koła dojazdowego lub pełnowymiarowego zapasowego. Wiedzcie więc, że zazwyczaj użycie tego zestawu jest podpisaniem wyroku śmierci na waszą oponę. Dlatego już lepiej o ile jest taka opcja zawieźć ją do naprawy bez używania tego zestawu lub mieć koło u kogoś zaufanego z okolicy kto może wam je podwieźć w razie potrzeby. O ile oczywiście nie chcecie go wozić w bagażniku oczywiście. Zmieniam teraz auto ale astra pozostaje w rodzinie więc będę raportował dalszy przebieg eksploatacji jeśli jest ktoś zainteresowany tym jak sprawuje się astra przy większych przebiegach.
1 komentarz
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Opel przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena