Szukaj

Informacje o Opel

Opel to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych, której historia rozpoczęła się w 1862 r. od produkcji maszyn do szycia oraz rowerów. Od końca lat dwudziestych minionego stulecia Opel był częścią koncernu General Motors, a od 2017 r. niemiecka marka należy do francuskiej Grupy PSA.


Historia Opla

Założycielem tej jednej z najpopularniejszych dziś w Europie marek samochodowych był Adam Opel, który w 1862 r. w swojej rodzinnej miejscowości Rüsselsheim skonstruował pierwszą maszynę do szycia. Przez kolejne dwie dekady firma rozrastała się i stała się jednym z największych producentów tego typu maszyn. W połowie lat 80. Opel rozszerza działalność o produkcję rowerów, a na przełomie XIX i XX w. także o samochody. Jednak tego już nie dożył Adam Opel, który zmarł w 1895 r.

Historia Opla z przemysłem samochodowym zaczęła się w 1899 r. od podpisania umowy z Friedrichem Lutzmannem – producentem podwozi z Dessau i wyprodukowania modelu Opel System Lutzmann o mocy 4 KM. W 1901 r. niemiecka firma podpisuje umowę z francuskim konstruktorem Alexandrem Darracq, w efekcie której powstał model 9PS. Następnie Opel wykupuje od niego licencję i tworzy model 10/12PS, który jest pierwszym autem zaprojektowanym i wyprodukowanym całkowicie w fabryce Opla.

Opel – pierwsze samochody

Jednym z pierwszych modeli Opla, który zyskał sporą popularność, był 4/8PS, który potocznie znany był jako Doktorwagen z uwagi na fakt, że sporą grupę klientów stanowili wiejscy lekarzy, którzy kupowali go, by móc dojeżdżać do swoich pacjentów. Kosztował też stosunkowo niewiele (4000 marek). Już po zakończeniu I wojny światowej Opel, wzorem Forda, wprowadził taśmową produkcję, co pozwoliło mu obniżyć cenę swoich modeli i dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Modelem, który najbardziej skorzystał na tym, był 4/12PS, czyli popularny Laubfrosch. Dynamicznie rosnąca sprzedaż sprawiła, że Opel stał się największym niemieckim producentem samochodów. W 1929 r. Opel zostaje przejęty przez General Motors, a pierwszym modelem wyprodukowanym pod amerykańskimi rządami była seria 1,8 litra o mocy 32 KM.

Najpopularniejsze modele Opla

W historii marki Opel było wiele modeli, które w różny sposób odznaczyły się w historii motoryzacji.

Opel Olympia – pierwszy niemiecki samochód z integralną całkowicie stalową ramą i nadwoziem, którego nazwa miała uczcić Igrzyska Olimpijskie w Berlinie w 1936 r. Model ten był produkowany z przerwami do 1970 r.

Opel Admiral – luksusowy model Opla, który powstał z myślą o rywalizacji z samochodami takich marek jak Mercedes, Maybach czy Horch. Produkowany był w latach 1937-1939, a następnie od 1964 do 1977 r.

Opel Kadett – jeden z najpopularniejszych modeli w historii Opla, poprzednik Astry. Produkowany był najpierw od 1936 do 1940 r., a następnie w latach 1962-1993. Ostatnia generacja, czyli Opel Kadett E zwyciężył w 1985 r. w konkursie na Europejski Samochód Roku.

Opel Rekord – produkowany w latach 1953-1986 model z segmentu luksusowych aut powstał na bazie Chevroleta Chevy (Nova) i konkurował głównie z Fordem Taunusem.

Opel Omega – następca Opla Rekorda produkowany był w latach 1986-2003. Po wycofaniu z produkcji modelu Senator Opel Omega stał się flagowym, najbardziej luksusowym modelem niemieckiej marki.

Opel Ascona – model klasy średniej produkowany w okresie od 1970 do 1988 r. w różnych wersjach nadwoziowych, w tym także jako coupe, które oferowane było pod nazwą Manta. Na bazie Ascony powstawały także rajdowe wersje. W 1982 r. Walter Röhrl na Oplu Asconie B 400 zdobył Mistrzostwo Europy.

Opel Vectra – samochód klasy średniej, następca Ascony, produkowany był od 1988 do 2008 r. Na jego bazie powstało m.in. dwudrzwiowe coupe Calibra.

Opel Corsa – najdłużej produkowany model z obecnie dostępnych w gamie Opla. Jego produkcję rozpoczęto w 1982 r. jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie w Europie na małe samochody przeznaczone głównie do ruchu miejskiego.

Opel Astra – kompaktowy model niemieckiej marki, następca Kadetta, produkowany jest od 1991 r.

Opel – dodatkowe informacje

Opel, jako jedna z niewielu marek motoryzacyjnych, produkuje swoje samochody także w Polsce. Fabryka w Gliwicach rozpoczęła działalność w 1998 r., a pierwszym modelem był Opel Astra Classic I. Poza kolejnymi generacjami Astry, z zakładów w Gliwicach wyjeżdżały także Cascada, Zafira oraz Agila, a także Suzuki Wagon R+. Z kolei w fabryce Opla w Tychach wytwarzany jest obecnie silnik PureTech, którego można spotkać w różnych modelach marek Grupy PSA. Wcześniej w fabryce tej, która była wspólnym przedsięwzięciem General Motors i Isuzu, powstawały silniki m.in. do Opli, Isuzu, Hondy, różnych marek General Motors, a także do motorówek.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Opel

Sprawdź co kierowcy
myślą o Opel

Oceny Aut 20 085 ocen

4,3
~Marcin
Opel Astra L
Sports Tourer 1.5 Diesel 130KM 96kW
Auto prezentuje się bardzo dobrze (często ludzie się oglądają - mimo, że to Opel). Siedzi się wygodniej niż np. w Corolli Hatchback lub poprzedniku. Fotele AGR robią robotę. Silnik 1.5 Diesel 130 KM również wystarczający. Na autostradzie 140/150 nie jest zbyt głośno i pali niewiele. Średnie spalanie z 15 tyś. km w okolicach 4,9-5 l przy mieszanej jeździe. Niemniej przydała by się jednostka 150 KM. Skrzynia działa dosyć płynnie lecz bez rewelacji. Trzeci bieg lubi szarpać zarówno wchodząc, jaki i schodząc z biegu. Wykończenie wnętrza bardziej budżetowe. Piano black to nie mój klimat. Generalnie jest futurystycznie i schludnie. Plastiki gdzieniegdzie już trzeszczą ale to normalne w tym segmencie. Do analogowych przycisków trzeba się przyzwyczaić. Największym mankamentem są 2 cyfrowe wyświetlacze, które lubą się zwiesić. Ostatnio kompletnie padły na kilkadziesiąt sekund. W środku sporo miejsca. Bagażnik pakowny. Nawet pasażerowie mają nawiewy z tyłu. Na tylnej kanapie siedzi się bardzo wygodnie.
4,6
~Remik
Opel Astra J
Hatchback 5d 1.6 Turbo ECOTEC 180KM 132kW
Autko z tym właśnie silnikiem sprowadzone z Niemiec posiadam czwarty rok. Astra J uważam ma fajny design zarówno wewnątrz ( niektórzy narzekają na dużą ilość przycisków na pulpicie, ale łatwo idzie to ogarnąć. Ja akurat to lubię i mi to nie przeszkadza) , jak i na zewnątrz. Moim skromnym zdaniem najpiękniejsza generacja Astry, wliczając w to tą nową od PSA. Ale to moja subiektywna ocena. Wrażenia z jazdy. Świetnie trzyma się drogi jak na tę klasę auta. Zarówno w zakrętach jak i przy szybkiej jeździe. Mam opony letnie marki Fulda Sport Control rozmiar 225/50/17 i zimowe marki Hankook Winter i*cept 3 ten sam rozmiar na drugim komplecie alusów. Udało mi się ją rozbujać maksymalnie do 230 km/h i szła jak przyklejona. Zimą w śniegu też fajnie daje radę. Auto dosyć ciężkie jak na swoją klasę, co ma przełożenie na spalanie i przyspieszanie myślę. Choć zbiera się fajnie. 1 bardzo krótkie przełożenie, ale 2,3 i 4 już się fajnie odpycha. Ogólnie skrzynia 6 biegowa to na plus, ale wydaje mi się że troszkę za słaba do tego silnika. Przy bardzo dynamicznej i agresywnej jeździe, szybkiej zmianie na wysokich obrotach potrafi tak przymulić trochę. W moim ponoć było wcześniej robione już sprzęgło mówił mi sprzedawca. Spalanie Dosyć dynamiczny styl jazdy, głównie po mieście i z zawsze załączoną klimą około 10 litrów na sto i ni cholery nie mogę zejść niżej. Leję teraz tylko pb98, wcześniej pb95 ale jak spieprzyli to paliwo to przeszedłem na to bardziej oktanowe. Różnicy w spalaniu nie widzę ale w dynamice już tak. Karoseria już bardziej odporna na rudą niż poprzednie wcielenia Astry, a miałem F,G oraz H więc mam porównanie. Klima fajna wydajna. Dobre wyposażenie. W mojej wersji mam też szyberdach, gdzie teraz w autach tej klasy z klimą to raczej fanaberia. Bardzo wygodne fotele, które dobrze trzymają w zakrętach i są podgrzewane. Z dodatkowych bajerów podgrzewana kierownica też na plus zimą. A propos zimy. Tylna klapa bagażnika lubi sobie przymarzać mimo traktowania uszczelek silikonem. Bagażnik dosyć duży i funkcjonalny ale wysoka krawędź załadunkowa. Moja wersja ma w zderzaku uchwyt rowerowy ( moim zdaniem zbędny) przez co zabiera miejsce na pełnowymiarowy zapas i muszę wozić w bagażniku dojazdówkę, co umniejsza mi miejsce ale cóż. Jak ktoś nie toleruje zestawów naprawczych, bo przykładowo ma nowe opony to musi się z tym pogodzić. Jak na moje to brakuje mi też wejścia USB (duży minus). Ale chociaż jest możliwość sparowania telefonu na bluetooth. Ładny czysty i głośny odbiór rozmów. Na szczęście transmiter do gniazda zapalniczki robi robotę więc jest ok. Tym bardziej, że drugie gniazdo jest przy nogach pasażerów. Przez 4 lata robiłem jedynie termostat i to dwukrotnie, ale jest już ok. Oraz sprężyny tylnego zawieszenia ( jedna sobie zwyczajnie pękła). Po kupnie zaraz wymieniałem rozrząd oraz tarcze i klocki przód i tył ale były już kiepskie. Oleju nie bierze. Autko ogólnie bardzo pozytywnie oceniam i polecam.
4,9
~All
Opel Insignia I
Sports Tourer Facelifting 1.6 Turbo ECOTEC 170KM 125kW
Samochód bardzo poprawny, ciekawie zaprojektowany, obszerny… po prostu dobry i ładny. Po latach można ocenić czy niemiecki projekt zyskał uznanie i sylwetka oparła się czasowi… Otóż tak. Z politowaniem można patrzeć na inne wynalazki samochodo-podobne, a ta sylwetka jest nadal bardzo ładną i świeżą i przypaść do gustu. W końcu Insignia była wybrana samochodem roku. Wersja kombi, czyli Tour stanowi doskonałe połączenie pięknych linii, funkcjonalności i dynamicznego wyglądu. Wszystko w bardzo ładnych proporcjach i nadal pięknie wpisuje się w tło rynku motoryzacyjnego i do tego bardzo poprawne i obszerne wnętrze. Zdecydowanie ładniejsza od japońskich konkurentów z tego okresu. Generalnie samochód solidnie i wyposażony w mnóstwo różnych udogodnień, czasem aż za nadto. Ale każdy lubi mieć czegoś więcej niż inni…. Insignia Tour nadal podoba się, jak dojrzałą piękna kobieta z klasą. Ale czasem się dziwnie czuję, jak mam niebieską koszulę i nikt próbuje mnie wyprzedzić w terenie zabudowanym...
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Opel przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena