Szukaj

Informacje o Porsche

Niemiecka marka motoryzacyjna, która sÅ‚ynie przede wszystkim z produkcji luksusowych samochodów sportowych, choć w swojej ofercie ma obecnie również coraz bardziej popularne modele z segmentu SUV-ów. Porsche obecnie wchodzi w skÅ‚ad koncernu Volkswagen.

Historia Porsche

Niemiecka firma Porsche zostaÅ‚a zaÅ‚ożona w kwietniu 1931 r. przez Ferdynanda Porsche, który doÅ›wiadczenie w konstruowaniu samochodów zdobyÅ‚, pracujÄ…c w koncernie Daimler. To wÅ‚aÅ›nie jego dzieÅ‚em byÅ‚ m.in. wyÅ›cigowy Mercedes Compressor Sports, który w 1923 roku zwyciężyÅ‚ w prestiżowym wówczas wyÅ›cigu Targa Florio. Porsche w swoim CV miaÅ‚ jednak o wiele wiÄ™cej tego typu sukcesów na polu rajdowym. Nie tylko jednak sport zajmowaÅ‚ gÅ‚owÄ™ mÅ‚odego inżyniera i konstruktora. Już w 1900 r. na wystawie w Paryżu zaprezentowaÅ‚ prototyp modelu Lohner-Porsche, który byÅ‚ pierwszym autem z napÄ™dem elektrycznym. W tym samym roku stworzyÅ‚ także napÄ™d benzynowo-elektryczny.

W latach 30. i w pierwszej poÅ‚owie lat 40. Porsche byÅ‚ wspóÅ‚autorem wielu sportowych modeli różnych firm, choć jednoczeÅ›nie jego firma produkowaÅ‚a pojazdy wojskowe oraz pancerne na zamówienie armii niemieckiej.

Pierwsze samochody Porsche po II wojnie światowej

Od 1947 r. przedsiÄ™biorstwem zaczÄ…Å‚ kierować syn Ferdynanda Porsche, Ferry, to jednak Ferdynand wciąż uczestniczyÅ‚ w rozwoju nowych modeli. Swój pierwszy w peÅ‚ni seryjny pojazd Porsche zaprezentowaÅ‚o w 1948 r. Model otrzymaÅ‚ nazwÄ™ numerycznÄ… 356. W czerwcu samochód otrzymaÅ‚ homologacjÄ™, a dwa miesiÄ…ce później ten roadster z silnikiem umieszczonym poÅ›rodku zwyciężyÅ‚ w wyÅ›cigu po ulicach Inssbrucku. Porsche 356 w konstrukcji wykorzystywaÅ‚o niektóre podzespoÅ‚ów z popularnego Garbus (m.in. 4-cylindrowy silnik chÅ‚odzony powietrzem typu boxer czy też elementy zawieszenia). 

W 1950 r. rozbudowane zostaÅ‚y zakÅ‚ady w siedzibie firmy, w miejscowoÅ›ci Zuffenhausen. Rok później Porsche miaÅ‚a powody do wielkiego zadowolenia i wielkiego smutku. Podrasowana odmiana 356 SL zdobyÅ‚a w swojej klasie pierwsze miejsce w 24-godzinnym wyÅ›cigu Le Mans, zaÅ› w wieku 75 lat zmarÅ‚ zaÅ‚ożyciel marki, Ferdynand Porsche. Firma kontynuowaÅ‚a z sukcesami filozofiÄ™ wdrożonÄ… przez pierwszego szefa produkujÄ…c nowatorskie pod wzglÄ™dem technologicznym sportowe samochody. Jednym z nich byÅ‚ debiutujÄ…cy w 1953 r. Porsche 550 Spyder, który napÄ™dzany byÅ‚ ekstremalnie mocnym jak na tamte czasy czterocylindrowym silnikiem.

Ikona Porsche – model 911

DekadÄ™ lat 60. Porsche postanowiÅ‚o wykorzystać angażujÄ…c siÄ™ w wyÅ›cigach FormuÅ‚y 2 i FormuÅ‚y 1. Efektem byÅ‚o opracowanie modelu 804, który triumfowaÅ‚ m.in. w Grand Prix F1 we Francji. Jednak najważniejszym wydarzeniem tamtych lat, z dzisiejszej perspektywy, byÅ‚ debiut rynkowy modelu Porsche 911, którego pierwsza generacja pojawiÅ‚a siÄ™ w 1964 r.(model ten poczÄ…tkowo oznaczany byÅ‚ symbolem 901). Auto napÄ™dzane byÅ‚o 6-cylindrowym motorem wÅ‚asnej konstrukcji umieszczonym na tylnej osi. W tym samym roku na drogi wyjechaÅ‚ jeszcze jeden model, Porsche 904 Carrera GTS, który zdobyÅ‚ duże uznanie m.in. za atrakcyjnÄ… stylistykÄ™ i bardzo dobre osiÄ…gi. W 1965 r. zadebiutowaÅ‚ Porsche 911 Targa.

PoczÄ…tek lat 70. Porsche wykorzystaÅ‚o na rozwój silników, zarówno 6- jak i 8-cylindrowych. W 1972 r. zadebiutowaÅ‚a mocna odmiana Porsche 911 Carrera RS. Dwa lata później dołączyÅ‚a do niej odmiana 911 z silnikiem turbo. W 1975 r. zaprezentowane zostaÅ‚o maÅ‚e 924 w ukÅ‚adzie transaxle i z galwanicznym nadwoziem stalowym. Potem przyszÅ‚a kolej na seriÄ™ 928, luksusowe auto z silnikiem V8.

Kolejna dekada podporzÄ…dkowana byÅ‚a ponownie debiutom nowych wersji modelu 911. W 1988 r. na drogi wyjechaÅ‚ zupeÅ‚nie nowe 911 Carrera 4. Rok później wmontowano do samochodu pierwszÄ… skrzyniÄ™ automatycznÄ… Tiptronic dostÄ™pnÄ… we wszystkich wersjach nadwoziowych Coupe, Cabriolet i Targa. W 1991 r. do aut Porsche seryjnie zaczÄ™to montować poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera. Dwa lata po tym wydarzeniu zadebiutowaÅ‚ na salonie samochodowych w Detroit Porsche Boxster, zaÅ› we Frankfurcie caÅ‚kowicie odmienione 911 Carrera. W 1995 r. w limitowanej serii pojawiÅ‚ siÄ™ sportowy model 911 GT2. Dwa lata później Porsche przedstawiÅ‚o w 911 pierwszy 6-cylindrowy silnik, chÅ‚odzony cieczÄ…, umieszczony horyzontalnie. 

WspóÅ‚czesne samochody Porsche

Pod koniec ubiegÅ‚ego stulecia rozpoczęły siÄ™ prace nad terenowym Porsche Cayenne, który byÅ‚ pierwszym SUV-em w historii Porsche. Choć wielu fanów tej niemieckiej marki z niedowierzaniem patrzyÅ‚o na taki krok wÅ‚aÅ›cicieli marki, to jednak okazaÅ‚ siÄ™ on strzaÅ‚em w dziesiÄ…tkÄ™. Porsche nie zapomniaÅ‚o jednak również o sportowych modelach, prezentujÄ…c np. na poczÄ…tku XXI w. jeden z najszybszych modeli w historii marki, czyli CarrerÄ™ GT, a w 2005 r. na rynek trafiÅ‚ Cayman S. W 2009 r. niemiecki koncern wykonaÅ‚ kolejny nietypowy dla siebie krok, wprowadzajÄ…c do swojej oferty czterodrzwiowe Porsche Panamera. W 2013 r. do oferty dołącza jeszcze Porsche Macan, czyli mniejszy od Cayenne SUV. Porsche prowadzi też prace nad napÄ™dem elektrycznym i pierwszym modelem wyłącznie z silnikiem elektrycznym jest Porsche Taycan.

Porsche i Volkswagen

Porsche od poczÄ…tku swojej historii miaÅ‚o bliskie kontakty z Volkswagenem. Ferdynand Porsche byÅ‚ jednym z konstruktorów Garbusa. Na przestrzeni lat wiele modeli korzystaÅ‚o ze wspólnych rozwiÄ…zaÅ„, co byÅ‚o jednym z czÄ™stszych zarzutów stawianych wÅ‚aÅ›cicielom firmy. W pierwszej dekadzie XXI w. Porsche byÅ‚o blisko przejÄ™cia koncernu Volkswagen, posiadajÄ…c już nawet w pewnym momencie 42,6% udziaÅ‚ów. Ponieważ jednak wÅ‚adze Dolnej Saksonii posiadaÅ‚y 20-proc. pakiet akcji i zgodnie z niemieckim prawem mogÅ‚y blokować tego typu przejÄ™cia, nie doszÅ‚o wówczas do zmiany wÅ‚aÅ›ciciela Volkswagena. NiedÅ‚ugo potem okazaÅ‚o siÄ™, że to Porsche ma problemy finansowe, co skrzÄ™tnie wykorzystaÅ‚ Volkswagen. W 2009 r. nabyÅ‚ 42% akcji Porsche i staÅ‚ siÄ™ najwiÄ™kszym udziaÅ‚owcem firmy, a Porsche dołączyÅ‚o do bogatego już portfolio marek koncernu Volkswagen.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Porsche

Sprawdź co kierowcy
myślą o Porsche

Oceny Aut 274 oceny

4,6
~Laptor
Porsche Cayenne II
SUV Facelifting 3.6 420KM 309kW
Cayenne z silnikiem 3.6 V6 zachowuje charakter typowy dla Porsche – dynamiczny, żwawy i dobrze brzmiący, mimo że to nie V8. Praca silnika jest specyficzna, ale w kabinie panuje cisza i wysoki komfort. Dwusprzęgłowy automat działa płynnie, a osiem biegów dobrze wykorzystuje moc jednostki, choć spalanie mogłoby być niższe. W trybie ręcznym potrafi spadać nawet o 2 litry. Auto prowadzi się pewnie i komfortowo, oferując typową dla Porsche stabilność. Widoczność jest dobra, a z kamerą cofania – wzorowa. Wnętrze wygodne, pozycja za kierownicą świetna, choć obsługa ekranu dotykowego bywa rozpraszająca. Karoseria po latach bez oznak korozji, wnętrze dobrze wyciszone. Systemy ogrzewania i wentylacji działają perfekcyjnie.
Dodane 1 miesiÄ…c temu
4,9
~QB
Porsche Cayenne III
SUV Plug-In 3.0 462KM 340kW
Auto wybitnie zbalansowane. Dla dojżałego gentelmena :]. Ukierunkowane najbardziej na komfort, duch sportu jest tu mocno zaakcentowany ale to takie bardziej "mogę, nie muszę" (mogę złomotać na starcie właściwie wszystkich chłoptasiów z dwulitrowych suvików, ale w sumie po co?). Jest bardzo przestronnie, jest wygodnie jest stonowany elegancki styl, jest smak. Zawieszenie idealne, ergonomia jeszcze przyzwoita (tylko kilka sensorów, sporo jeszcze fizyki). A i w ramach zbalansowania można się pobawić w ecodriving. Można ale przymusu nie ma
Dodane ponad rok temu
4,7
~QB
Porsche Macan
SUV Facelifting 2.0 245KM 180kW
Doskonały z malutkim "ale". Doskonały bo idealnie zmontowany, ma przecudne zawieszenie i prowadzi się jak po sznurku, ma znakomitą ergonomię (w tej wersji jeszcze przyciski - suuuuper!), kierownicę i zegary będące namiastką 911tki. To małe "ale" to pytanie zadawane samemu sobie: "ale czemu ośle nie kupiłeś wersji z V6 ?". Oczywiście po chwili uniesienia człowiek wraca do rozsądnej konstatacji, że na co dzień te 245KM jest aż nadto okej przy ako tako racjonalnych kosztach zakupu (drogo ale kupujesz prawdziwe Premium, którego już nie uświadczysz w skrzypiącym BMW czy Audi) oraz znośnych kosztach utrzymania.
Dodane ponad rok temu
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Porsche przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena

Skonfiguruj idealnÄ… ofertÄ™ z super finansowaniem

Zobacz więcej filmów