Szukaj

Informacje o Porsche

Niemiecka marka motoryzacyjna, która słynie przede wszystkim z produkcji luksusowych samochodów sportowych, choć w swojej ofercie ma obecnie również coraz bardziej popularne modele z segmentu SUV-ów. Porsche obecnie wchodzi w skład koncernu Volkswagen.

Historia Porsche

Niemiecka firma Porsche została założona w kwietniu 1931 r. przez Ferdynanda Porsche, który doświadczenie w konstruowaniu samochodów zdobył, pracując w koncernie Daimler. To właśnie jego dziełem był m.in. wyścigowy Mercedes Compressor Sports, który w 1923 roku zwyciężył w prestiżowym wówczas wyścigu Targa Florio. Porsche w swoim CV miał jednak o wiele więcej tego typu sukcesów na polu rajdowym. Nie tylko jednak sport zajmował głowę młodego inżyniera i konstruktora. Już w 1900 r. na wystawie w Paryżu zaprezentował prototyp modelu Lohner-Porsche, który był pierwszym autem z napędem elektrycznym. W tym samym roku stworzył także napęd benzynowo-elektryczny.

W latach 30. i w pierwszej połowie lat 40. Porsche był współautorem wielu sportowych modeli różnych firm, choć jednocześnie jego firma produkowała pojazdy wojskowe oraz pancerne na zamówienie armii niemieckiej.

Pierwsze samochody Porsche po II wojnie światowej

Od 1947 r. przedsiębiorstwem zaczął kierować syn Ferdynanda Porsche, Ferry, to jednak Ferdynand wciąż uczestniczył w rozwoju nowych modeli. Swój pierwszy w pełni seryjny pojazd Porsche zaprezentowało w 1948 r. Model otrzymał nazwę numeryczną 356. W czerwcu samochód otrzymał homologację, a dwa miesiące później ten roadster z silnikiem umieszczonym pośrodku zwyciężył w wyścigu po ulicach Inssbrucku. Porsche 356 w konstrukcji wykorzystywało niektóre podzespołów z popularnego Garbus (m.in. 4-cylindrowy silnik chłodzony powietrzem typu boxer czy też elementy zawieszenia). 

W 1950 r. rozbudowane zostały zakłady w siedzibie firmy, w miejscowości Zuffenhausen. Rok później Porsche miała powody do wielkiego zadowolenia i wielkiego smutku. Podrasowana odmiana 356 SL zdobyła w swojej klasie pierwsze miejsce w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, zaś w wieku 75 lat zmarł założyciel marki, Ferdynand Porsche. Firma kontynuowała z sukcesami filozofię wdrożoną przez pierwszego szefa produkując nowatorskie pod względem technologicznym sportowe samochody. Jednym z nich był debiutujący w 1953 r. Porsche 550 Spyder, który napędzany był ekstremalnie mocnym jak na tamte czasy czterocylindrowym silnikiem.

Ikona Porsche – model 911

Dekadę lat 60. Porsche postanowiło wykorzystać angażując się w wyścigach Formuły 2 i Formuły 1. Efektem było opracowanie modelu 804, który triumfował m.in. w Grand Prix F1 we Francji. Jednak najważniejszym wydarzeniem tamtych lat, z dzisiejszej perspektywy, był debiut rynkowy modelu Porsche 911, którego pierwsza generacja pojawiła się w 1964 r.(model ten początkowo oznaczany był symbolem 901). Auto napędzane było 6-cylindrowym motorem własnej konstrukcji umieszczonym na tylnej osi. W tym samym roku na drogi wyjechał jeszcze jeden model, Porsche 904 Carrera GTS, który zdobył duże uznanie m.in. za atrakcyjną stylistykę i bardzo dobre osiągi. W 1965 r. zadebiutował Porsche 911 Targa.

Początek lat 70. Porsche wykorzystało na rozwój silników, zarówno 6- jak i 8-cylindrowych. W 1972 r. zadebiutowała mocna odmiana Porsche 911 Carrera RS. Dwa lata później dołączyła do niej odmiana 911 z silnikiem turbo. W 1975 r. zaprezentowane zostało małe 924 w układzie transaxle i z galwanicznym nadwoziem stalowym. Potem przyszła kolej na serię 928, luksusowe auto z silnikiem V8.

Kolejna dekada podporządkowana była ponownie debiutom nowych wersji modelu 911. W 1988 r. na drogi wyjechał zupełnie nowe 911 Carrera 4. Rok później wmontowano do samochodu pierwszą skrzynię automatyczną Tiptronic dostępną we wszystkich wersjach nadwoziowych Coupe, Cabriolet i Targa. W 1991 r. do aut Porsche seryjnie zaczęto montować poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera. Dwa lata po tym wydarzeniu zadebiutował na salonie samochodowych w Detroit Porsche Boxster, zaś we Frankfurcie całkowicie odmienione 911 Carrera. W 1995 r. w limitowanej serii pojawił się sportowy model 911 GT2. Dwa lata później Porsche przedstawiło w 911 pierwszy 6-cylindrowy silnik, chłodzony cieczą, umieszczony horyzontalnie. 

Współczesne samochody Porsche

Pod koniec ubiegłego stulecia rozpoczęły się prace nad terenowym Porsche Cayenne, który był pierwszym SUV-em w historii Porsche. Choć wielu fanów tej niemieckiej marki z niedowierzaniem patrzyło na taki krok właścicieli marki, to jednak okazał się on strzałem w dziesiątkę. Porsche nie zapomniało jednak również o sportowych modelach, prezentując np. na początku XXI w. jeden z najszybszych modeli w historii marki, czyli Carrerę GT, a w 2005 r. na rynek trafił Cayman S. W 2009 r. niemiecki koncern wykonał kolejny nietypowy dla siebie krok, wprowadzając do swojej oferty czterodrzwiowe Porsche Panamera. W 2013 r. do oferty dołącza jeszcze Porsche Macan, czyli mniejszy od Cayenne SUV. Porsche prowadzi też prace nad napędem elektrycznym i pierwszym modelem wyłącznie z silnikiem elektrycznym jest Porsche Taycan.

Porsche i Volkswagen

Porsche od początku swojej historii miało bliskie kontakty z Volkswagenem. Ferdynand Porsche był jednym z konstruktorów Garbusa. Na przestrzeni lat wiele modeli korzystało ze wspólnych rozwiązań, co było jednym z częstszych zarzutów stawianych właścicielom firmy. W pierwszej dekadzie XXI w. Porsche było blisko przejęcia koncernu Volkswagen, posiadając już nawet w pewnym momencie 42,6% udziałów. Ponieważ jednak władze Dolnej Saksonii posiadały 20-proc. pakiet akcji i zgodnie z niemieckim prawem mogły blokować tego typu przejęcia, nie doszło wówczas do zmiany właściciela Volkswagena. Niedługo potem okazało się, że to Porsche ma problemy finansowe, co skrzętnie wykorzystał Volkswagen. W 2009 r. nabył 42% akcji Porsche i stał się największym udziałowcem firmy, a Porsche dołączyło do bogatego już portfolio marek koncernu Volkswagen.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Porsche

Sprawdź co kierowcy
myślą o Porsche

Oceny Aut 229 ocen

4,5
~zychu
SUV 4.5 V8 S 340KM 250kW
Porsche Cayenne I
Auto z kosmetycznymi uszkodzeniami przyjechało do mnie z niemiec. Z czym należy się liczyć przy zakupie tej wersji ? Lista usterek nie jest długa a większość z nich można usunąć samodzielnie mając smykałkę mechaniczną i umiejętność choćby wyszyukiwania tutoriali na YT . Zanim kupiłem ten model liczyłem się z potencjalnymi kosztami : -regeneracją mechatroniki skrzyni aisin tr60sn . - Wymiana Residual presure valve - zaworek wyrównaczy poduszek powietrznych, który lubi się blokować po kilku polskich zimach:) - regeneracja rozrusznika - wymiana membrany na odmie - świece 4 elektrodowe platinum ... ale to co 50 tys przy lpg - olej 5w40 ( przy lpg co 10-12 tys km) - klocki tarcze? ? ? to samo co touareg i Q7 więc nic strasznego. - magistrala wody .. na szczęście mój miał juz ALU :):):) - podpora wału / nowe łożysko / używany wał.... Kluczowe to zdrowy silnik, któremu nie zabrakło chłodzenia z tytułu właśnie np pękniętej plastikowej magistrali i ubytków płynu chodzącego / dostawaniem się płynu do komory spalania lub zbyt rzadkiej wymiany oleju. Jeśli nic nie stuka, nie bierze oleju czyli wszystkie cylindry / gładzie /nikasil i tłoki zdrowe - to można brać z czystym sumieniem ! w przeciwnym razie remont ... ok 10- 12 tys zł za tulejowanie z wymiana tłoków... Taki ezgemplarz z zajechanym motorwm na chodzie można dostać poniżej 20 tys zł !!! Po remoncie mamy AUTO za nieco ponad 30.. też brać w ciemno...
4,9
~mario
Cabrio 2.0 300KM 221kW
Porsche Boxster 718
To proste, auto tylko dla ludzi potrafiących jeździć , zwłaszcza po zakrętach -oczywiście z głową. Prowadzi się lepiej niż 911- poza długimi prostymi- mam wrażenie ,że jet zbyt lekki na jazdę 280 km/h. [oczywiście tylko w D ] Błyskawicznie reaguje na pedał gazu. Wzbudza częsty uśmiech na ulicy. W zasadzie na suchym asfalcie nie można na drogach publicznych wytrącić go z równowagi- nie jestem zawodnikiem i nie wyłączam esp. To " wina " silnika tuż za fotelami , pomiędzy osiami oraz niewielkiej masy . Wydaje mi sie , że jest to model wybitnie niedoceniany.
4,9
~marian_j
Coupe 3.8 385KM 283kW
Porsche 911 997
Niezaprzeczalnie jest to ikona motoryzacji i esencja sportowego samochodu. Nie stało się tak bez przyczyny. Porsche tworzy sportowe samochody od 70-ciu lat i powiedzieć, że robi to dobrze, to jak nie powiedzieć nic. Carrera jest znana i rozpoznawalna na całym świecie. Mało tego, jest jednym z najbardziej pożądanych samochodów na planecie. Zainteresowanie tymi maszynami bardzo często zaczyna się od dziecięcych marzeń, które długie lata potem wciąż nosimy gdzieś z tyłu głowy i które z czasem przeradzają się w fascynację i nie do końca racjonalną i wytłumaczalną chęć posiadania tejże ikony. Jest samochodem dopracowanym gdzie widoczna jest dbałość o szczegóły. Wygląd 911 obiecuje dużo i obietnicy dotrzymuje. Znakomicie się prowadzi. Równie dobrze brzmi. Są szybsze i dużo szybsze modele w gamie 911 jak i u paru innych producentów, ale bez wątpienia Carrera S jest samochodem szybkim. W tym temacie oprócz samej mocy i momentu obrotowego których w tej wersji, jest pod dostatkiem, dużo robi niesamowita skrzynia PDK. Akurat w przypadku 911 jest to zdecydowanie więcej niż samochód i z perspektywy przejechanych kilometrów czy wrażeń jakie mi dostarcza po prostu uwielbiam tą maszynę.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Porsche przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena