Szukaj

Informacje o Porsche

Niemiecka marka motoryzacyjna, która słynie przede wszystkim z produkcji luksusowych samochodów sportowych, choć w swojej ofercie ma obecnie również coraz bardziej popularne modele z segmentu SUV-ów. Porsche obecnie wchodzi w skład koncernu Volkswagen.

Historia Porsche

Niemiecka firma Porsche została założona w kwietniu 1931 r. przez Ferdynanda Porsche, który doświadczenie w konstruowaniu samochodów zdobył, pracując w koncernie Daimler. To właśnie jego dziełem był m.in. wyścigowy Mercedes Compressor Sports, który w 1923 roku zwyciężył w prestiżowym wówczas wyścigu Targa Florio. Porsche w swoim CV miał jednak o wiele więcej tego typu sukcesów na polu rajdowym. Nie tylko jednak sport zajmował głowę młodego inżyniera i konstruktora. Już w 1900 r. na wystawie w Paryżu zaprezentował prototyp modelu Lohner-Porsche, który był pierwszym autem z napędem elektrycznym. W tym samym roku stworzył także napęd benzynowo-elektryczny.

W latach 30. i w pierwszej połowie lat 40. Porsche był współautorem wielu sportowych modeli różnych firm, choć jednocześnie jego firma produkowała pojazdy wojskowe oraz pancerne na zamówienie armii niemieckiej.

Pierwsze samochody Porsche po II wojnie światowej

Od 1947 r. przedsiębiorstwem zaczął kierować syn Ferdynanda Porsche, Ferry, to jednak Ferdynand wciąż uczestniczył w rozwoju nowych modeli. Swój pierwszy w pełni seryjny pojazd Porsche zaprezentowało w 1948 r. Model otrzymał nazwę numeryczną 356. W czerwcu samochód otrzymał homologację, a dwa miesiące później ten roadster z silnikiem umieszczonym pośrodku zwyciężył w wyścigu po ulicach Inssbrucku. Porsche 356 w konstrukcji wykorzystywało niektóre podzespołów z popularnego Garbus (m.in. 4-cylindrowy silnik chłodzony powietrzem typu boxer czy też elementy zawieszenia). 

W 1950 r. rozbudowane zostały zakłady w siedzibie firmy, w miejscowości Zuffenhausen. Rok później Porsche miała powody do wielkiego zadowolenia i wielkiego smutku. Podrasowana odmiana 356 SL zdobyła w swojej klasie pierwsze miejsce w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, zaś w wieku 75 lat zmarł założyciel marki, Ferdynand Porsche. Firma kontynuowała z sukcesami filozofię wdrożoną przez pierwszego szefa produkując nowatorskie pod względem technologicznym sportowe samochody. Jednym z nich był debiutujący w 1953 r. Porsche 550 Spyder, który napędzany był ekstremalnie mocnym jak na tamte czasy czterocylindrowym silnikiem.

Ikona Porsche – model 911

Dekadę lat 60. Porsche postanowiło wykorzystać angażując się w wyścigach Formuły 2 i Formuły 1. Efektem było opracowanie modelu 804, który triumfował m.in. w Grand Prix F1 we Francji. Jednak najważniejszym wydarzeniem tamtych lat, z dzisiejszej perspektywy, był debiut rynkowy modelu Porsche 911, którego pierwsza generacja pojawiła się w 1964 r.(model ten początkowo oznaczany był symbolem 901). Auto napędzane było 6-cylindrowym motorem własnej konstrukcji umieszczonym na tylnej osi. W tym samym roku na drogi wyjechał jeszcze jeden model, Porsche 904 Carrera GTS, który zdobył duże uznanie m.in. za atrakcyjną stylistykę i bardzo dobre osiągi. W 1965 r. zadebiutował Porsche 911 Targa.

Początek lat 70. Porsche wykorzystało na rozwój silników, zarówno 6- jak i 8-cylindrowych. W 1972 r. zadebiutowała mocna odmiana Porsche 911 Carrera RS. Dwa lata później dołączyła do niej odmiana 911 z silnikiem turbo. W 1975 r. zaprezentowane zostało małe 924 w układzie transaxle i z galwanicznym nadwoziem stalowym. Potem przyszła kolej na serię 928, luksusowe auto z silnikiem V8.

Kolejna dekada podporządkowana była ponownie debiutom nowych wersji modelu 911. W 1988 r. na drogi wyjechał zupełnie nowe 911 Carrera 4. Rok później wmontowano do samochodu pierwszą skrzynię automatyczną Tiptronic dostępną we wszystkich wersjach nadwoziowych Coupe, Cabriolet i Targa. W 1991 r. do aut Porsche seryjnie zaczęto montować poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera. Dwa lata po tym wydarzeniu zadebiutował na salonie samochodowych w Detroit Porsche Boxster, zaś we Frankfurcie całkowicie odmienione 911 Carrera. W 1995 r. w limitowanej serii pojawił się sportowy model 911 GT2. Dwa lata później Porsche przedstawiło w 911 pierwszy 6-cylindrowy silnik, chłodzony cieczą, umieszczony horyzontalnie. 

Współczesne samochody Porsche

Pod koniec ubiegłego stulecia rozpoczęły się prace nad terenowym Porsche Cayenne, który był pierwszym SUV-em w historii Porsche. Choć wielu fanów tej niemieckiej marki z niedowierzaniem patrzyło na taki krok właścicieli marki, to jednak okazał się on strzałem w dziesiątkę. Porsche nie zapomniało jednak również o sportowych modelach, prezentując np. na początku XXI w. jeden z najszybszych modeli w historii marki, czyli Carrerę GT, a w 2005 r. na rynek trafił Cayman S. W 2009 r. niemiecki koncern wykonał kolejny nietypowy dla siebie krok, wprowadzając do swojej oferty czterodrzwiowe Porsche Panamera. W 2013 r. do oferty dołącza jeszcze Porsche Macan, czyli mniejszy od Cayenne SUV. Porsche prowadzi też prace nad napędem elektrycznym i pierwszym modelem wyłącznie z silnikiem elektrycznym jest Porsche Taycan.

Porsche i Volkswagen

Porsche od początku swojej historii miało bliskie kontakty z Volkswagenem. Ferdynand Porsche był jednym z konstruktorów Garbusa. Na przestrzeni lat wiele modeli korzystało ze wspólnych rozwiązań, co było jednym z częstszych zarzutów stawianych właścicielom firmy. W pierwszej dekadzie XXI w. Porsche było blisko przejęcia koncernu Volkswagen, posiadając już nawet w pewnym momencie 42,6% udziałów. Ponieważ jednak władze Dolnej Saksonii posiadały 20-proc. pakiet akcji i zgodnie z niemieckim prawem mogły blokować tego typu przejęcia, nie doszło wówczas do zmiany właściciela Volkswagena. Niedługo potem okazało się, że to Porsche ma problemy finansowe, co skrzętnie wykorzystał Volkswagen. W 2009 r. nabył 42% akcji Porsche i stał się największym udziałowcem firmy, a Porsche dołączyło do bogatego już portfolio marek koncernu Volkswagen.

czytaj więcej

Porsche – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Porsche

Sprawdź co kierowcy
myślą o Porsche

Oceny Aut 244 oceny

3,2
~Belmondo
SUV 3.6 V6 300KM 221kW
Porsche Cayenne II
To Touareg. Nie oszukujmy się, wyglądający dużo atrakcyjniej, ale nadal Touareg i widać to po spasowaniu niektórych plastików, niezawodności pojazdu czy komforcie jazdy. Od podstawowego Touarega odróżnia go jedynie fenomenalny system PSM (lub jak kto woli: Please Save Me) i dużo twardsze zawieszenie w wersji niepneumatycznej. Auto potrafi mieć spory apetyt na paliwo, co odbija się na w miarę częstym tankowaniu (pomimo stulitrowego zbiornika w moim egzemplarzu i to wkurza; koszt paliwa pomijam, kwestia dyskusyjna). W ruchu miejskim Cayenne nie ma sobie równych, ale łapie sporą zadyszkę przy prędkościach „autostradowych plus”, więc warto mierzyć siły na zamiary. Bagażnik, jak i bezawaryjność pojazdu pod kątem drobiazgów, zdecydowanie denerwują i rozczarowują.
4,9
~artur_komorowski
SUV 3.6 V6 400KM 294kW
Porsche Macan
Choć bywają "trudne" chwile na stacji benzynowej reszta to sama radość :) Wyjątkowo dobrze radzi sobie na śnigu poza drogą. Choć bywa że średnie zużycie paliwa w jeździe miejskiej wskazuje 25 i więcej to odczyt średniej pa 9999 km wskazywał 11,6 l/100km. Przy jeżdzie "testowej" Wrocław-Zgorzelec na tempomacie 90km/h wskazał 7,8. Od Zgorzelca do Drezna było już 16 :) Testowo Monachium-Norymberga 21 litrów ale średnia na 60 kilometrach wyszła 225km/h więc nie ma tragedii. Najgorsze są miejskie korki mimo opcji autostart zazwyczaj powyżej 16l/100km. Ogólnie jazda to przyjemność. Zero awarii dużych i małych. Jedynie serwis gwarancyjny co 30K km za 10K zł :)
4,6
~marian_j
Cabrio 3.4 315KM 232kW
Porsche Boxster 981
W Porsche zauważyłem bardzo ciekawą i bogatą tendencję różnorodności. Biorąc pod uwagę nawet już tylko sportowe modele Porsche, pomimo dalszych lub bliższych podobieństw, każdy z modeli jest inny . I o ile ta odmienność pomiędzy modelami takimi jak np. Carrera czy Boxster lub Cayman wydawać by się mogła oczywista czy wręcz logiczna to odmienność w obrębie już jednego modelu nawet tej samej generacji wydaje się być imponująca. I nie mówię tu o bogactwie i możliwościach konfiguracji czy różnorodności wizualnej, ale o praktycznych różnicach w prowadzeniu poszczególnych modeli czy ich odmian i sposobie dostarczania kierowcy radości z jazdy. Porsche nieprzerwanie od dekad dba o nasze doznania i z generacji na generacje stawia poprzeczkę wyżej i w przypadku 981 nie jest inaczej. Generacja 981 Boxstera jest nie tylko ewolucją designu i krokiem w przód jeżeli chodzi o wygląd w stosunku do poprzednika, ale jest genetycznie czystym Porsche i czerpie garściami z Carrery 991. I o ile to czy poprzednie generacje wyglądają lepiej czy też nie, jest niczym innym jak kwestią gustu i indywidualnych upodobań, o tyle właśnie mnie osobiście dopiero ta generacja skusiła do zwrócenia się ku Boxsterowi. Jest to samochód bardzo zwinny i za sprawą tego, że silnik umieszczony jest centralnie, jest samochodem przewidywalnym i wręcz perfidnie przyjemnym w prowadzeniu. U podstaw tej perfidii leży przede wszystkim ogólnie przemyślane zestrojenie, które wraz z doznaniami estetycznymi i akustycznymi dostarcza tej nieprzeciętnej radości z jazdy i w zachwycający sposób pozwala wykorzystać jego dynamikę. Na krętych drogach i w zakrętach czuje się jak drapieżna ryba w wodzie prowokując do szybkiego ich pokonywania. Oprócz tego, że 981 jest samochodem zwinnym i szybkim, w codziennym użytkowaniu jest łagodnym samochodem pozbawionym ekstremów, a na wygodę narzekać również nie pozwala. Przyjemność z jazdy w każdej chwili może uwydatnić jeszcze bardziej bezpośredni kontakt ze światem zewnętrznym przez otwarcie dachu. Czynność ta jest szybka i bezproblemowa i już po parunastu sekundach jeszcze bardziej bezpośrednio możemy chłonąć uroki jazdy i kolejne kilometry w przeróżnych sceneriach. Dach możemy otwierać i zamykać w czasie jazdy do prędkości 50 km/h. Na Boxsterze ciąży przekonanie, że jest to Porsche dla ubogich lub wręcz Porsche drugiej kategorii. Otóż nic bardziej mylnego. Co ciekawe, wiele lat temu sam należałem do grona osób sceptycznie patrzących na Boxstera. Stwierdzenia takie pochodzą raczej od ludzi, którzy za bardzo nie wiedzą o czym mówią, a swoje opinie opierają na wyrwanych z kontekstu ogólnikach. Doświadczenie z tym samochodem przeczy takim niedorzecznościom. Pokuszę się nawet o stwierdzenie, że w całej swojej odmienności od Carrery Boxster nie ma się czego wstydzić i naprawdę potrafi dać równie dużo jak nie więcej przyjemności z jazdy niż 911. Robi to w sposób odmienny, ale efektowny i porywający. Jeżeli stoi ktoś przed dylematem Carrera czy Boxster, jedynie skutecznym rozwiązaniem będzie posiadanie obydwu. :) Każde inne rozwiązanie gwarantuje niedosyt.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Porsche przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena