Szukaj

Informacje o Porsche

Niemiecka marka motoryzacyjna, która słynie przede wszystkim z produkcji luksusowych samochodów sportowych, choć w swojej ofercie ma obecnie również coraz bardziej popularne modele z segmentu SUV-ów. Porsche obecnie wchodzi w skład koncernu Volkswagen.

Historia Porsche

Niemiecka firma Porsche została założona w kwietniu 1931 r. przez Ferdynanda Porsche, który doświadczenie w konstruowaniu samochodów zdobył, pracując w koncernie Daimler. To właśnie jego dziełem był m.in. wyścigowy Mercedes Compressor Sports, który w 1923 roku zwyciężył w prestiżowym wówczas wyścigu Targa Florio. Porsche w swoim CV miał jednak o wiele więcej tego typu sukcesów na polu rajdowym. Nie tylko jednak sport zajmował głowę młodego inżyniera i konstruktora. Już w 1900 r. na wystawie w Paryżu zaprezentował prototyp modelu Lohner-Porsche, który był pierwszym autem z napędem elektrycznym. W tym samym roku stworzył także napęd benzynowo-elektryczny.

W latach 30. i w pierwszej połowie lat 40. Porsche był współautorem wielu sportowych modeli różnych firm, choć jednocześnie jego firma produkowała pojazdy wojskowe oraz pancerne na zamówienie armii niemieckiej.

Pierwsze samochody Porsche po II wojnie światowej

Od 1947 r. przedsiębiorstwem zaczął kierować syn Ferdynanda Porsche, Ferry, to jednak Ferdynand wciąż uczestniczył w rozwoju nowych modeli. Swój pierwszy w pełni seryjny pojazd Porsche zaprezentowało w 1948 r. Model otrzymał nazwę numeryczną 356. W czerwcu samochód otrzymał homologację, a dwa miesiące później ten roadster z silnikiem umieszczonym pośrodku zwyciężył w wyścigu po ulicach Inssbrucku. Porsche 356 w konstrukcji wykorzystywało niektóre podzespołów z popularnego Garbus (m.in. 4-cylindrowy silnik chłodzony powietrzem typu boxer czy też elementy zawieszenia). 

W 1950 r. rozbudowane zostały zakłady w siedzibie firmy, w miejscowości Zuffenhausen. Rok później Porsche miała powody do wielkiego zadowolenia i wielkiego smutku. Podrasowana odmiana 356 SL zdobyła w swojej klasie pierwsze miejsce w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, zaś w wieku 75 lat zmarł założyciel marki, Ferdynand Porsche. Firma kontynuowała z sukcesami filozofię wdrożoną przez pierwszego szefa produkując nowatorskie pod względem technologicznym sportowe samochody. Jednym z nich był debiutujący w 1953 r. Porsche 550 Spyder, który napędzany był ekstremalnie mocnym jak na tamte czasy czterocylindrowym silnikiem.

Ikona Porsche – model 911

Dekadę lat 60. Porsche postanowiło wykorzystać angażując się w wyścigach Formuły 2 i Formuły 1. Efektem było opracowanie modelu 804, który triumfował m.in. w Grand Prix F1 we Francji. Jednak najważniejszym wydarzeniem tamtych lat, z dzisiejszej perspektywy, był debiut rynkowy modelu Porsche 911, którego pierwsza generacja pojawiła się w 1964 r.(model ten początkowo oznaczany był symbolem 901). Auto napędzane było 6-cylindrowym motorem własnej konstrukcji umieszczonym na tylnej osi. W tym samym roku na drogi wyjechał jeszcze jeden model, Porsche 904 Carrera GTS, który zdobył duże uznanie m.in. za atrakcyjną stylistykę i bardzo dobre osiągi. W 1965 r. zadebiutował Porsche 911 Targa.

Początek lat 70. Porsche wykorzystało na rozwój silników, zarówno 6- jak i 8-cylindrowych. W 1972 r. zadebiutowała mocna odmiana Porsche 911 Carrera RS. Dwa lata później dołączyła do niej odmiana 911 z silnikiem turbo. W 1975 r. zaprezentowane zostało małe 924 w układzie transaxle i z galwanicznym nadwoziem stalowym. Potem przyszła kolej na serię 928, luksusowe auto z silnikiem V8.

Kolejna dekada podporządkowana była ponownie debiutom nowych wersji modelu 911. W 1988 r. na drogi wyjechał zupełnie nowe 911 Carrera 4. Rok później wmontowano do samochodu pierwszą skrzynię automatyczną Tiptronic dostępną we wszystkich wersjach nadwoziowych Coupe, Cabriolet i Targa. W 1991 r. do aut Porsche seryjnie zaczęto montować poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera. Dwa lata po tym wydarzeniu zadebiutował na salonie samochodowych w Detroit Porsche Boxster, zaś we Frankfurcie całkowicie odmienione 911 Carrera. W 1995 r. w limitowanej serii pojawił się sportowy model 911 GT2. Dwa lata później Porsche przedstawiło w 911 pierwszy 6-cylindrowy silnik, chłodzony cieczą, umieszczony horyzontalnie. 

Współczesne samochody Porsche

Pod koniec ubiegłego stulecia rozpoczęły się prace nad terenowym Porsche Cayenne, który był pierwszym SUV-em w historii Porsche. Choć wielu fanów tej niemieckiej marki z niedowierzaniem patrzyło na taki krok właścicieli marki, to jednak okazał się on strzałem w dziesiątkę. Porsche nie zapomniało jednak również o sportowych modelach, prezentując np. na początku XXI w. jeden z najszybszych modeli w historii marki, czyli Carrerę GT, a w 2005 r. na rynek trafił Cayman S. W 2009 r. niemiecki koncern wykonał kolejny nietypowy dla siebie krok, wprowadzając do swojej oferty czterodrzwiowe Porsche Panamera. W 2013 r. do oferty dołącza jeszcze Porsche Macan, czyli mniejszy od Cayenne SUV. Porsche prowadzi też prace nad napędem elektrycznym i pierwszym modelem wyłącznie z silnikiem elektrycznym jest Porsche Taycan.

Porsche i Volkswagen

Porsche od początku swojej historii miało bliskie kontakty z Volkswagenem. Ferdynand Porsche był jednym z konstruktorów Garbusa. Na przestrzeni lat wiele modeli korzystało ze wspólnych rozwiązań, co było jednym z częstszych zarzutów stawianych właścicielom firmy. W pierwszej dekadzie XXI w. Porsche było blisko przejęcia koncernu Volkswagen, posiadając już nawet w pewnym momencie 42,6% udziałów. Ponieważ jednak władze Dolnej Saksonii posiadały 20-proc. pakiet akcji i zgodnie z niemieckim prawem mogły blokować tego typu przejęcia, nie doszło wówczas do zmiany właściciela Volkswagena. Niedługo potem okazało się, że to Porsche ma problemy finansowe, co skrzętnie wykorzystał Volkswagen. W 2009 r. nabył 42% akcji Porsche i stał się największym udziałowcem firmy, a Porsche dołączyło do bogatego już portfolio marek koncernu Volkswagen.

czytaj więcej

Porsche – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Porsche

Sprawdź co kierowcy
myślą o Porsche

Oceny Aut 236 ocen

4,6
~marian_j
Cabrio 3.4 315KM 232kW
Porsche Boxster 981
W Porsche zauważyłem bardzo ciekawą i bogatą tendencję różnorodności. Biorąc pod uwagę nawet już tylko sportowe modele Porsche, pomimo dalszych lub bliższych podobieństw, każdy z modeli jest inny . I o ile ta odmienność pomiędzy modelami takimi jak np. Carrera czy Boxster lub Cayman wydawać by się mogła oczywista czy wręcz logiczna to odmienność w obrębie już jednego modelu nawet tej samej generacji wydaje się być imponująca. I nie mówię tu o bogactwie i możliwościach konfiguracji czy różnorodności wizualnej, ale o praktycznych różnicach w prowadzeniu poszczególnych modeli czy ich odmian i sposobie dostarczania kierowcy radości z jazdy. Porsche nieprzerwanie od dekad dba o nasze doznania i z generacji na generacje stawia poprzeczkę wyżej i w przypadku 981 nie jest inaczej. Generacja 981 Boxstera jest nie tylko ewolucją designu i krokiem w przód jeżeli chodzi o wygląd w stosunku do poprzednika, ale jest genetycznie czystym Porsche i czerpie garściami z Carrery 991. I o ile to czy poprzednie generacje wyglądają lepiej czy też nie, jest niczym innym jak kwestią gustu i indywidualnych upodobań, o tyle właśnie mnie osobiście dopiero ta generacja skusiła do zwrócenia się ku Boxsterowi. Jest to samochód bardzo zwinny i za sprawą tego, że silnik umieszczony jest centralnie, jest samochodem przewidywalnym i wręcz perfidnie przyjemnym w prowadzeniu. U podstaw tej perfidii leży przede wszystkim ogólnie przemyślane zestrojenie, które wraz z doznaniami estetycznymi i akustycznymi dostarcza tej nieprzeciętnej radości z jazdy i w zachwycający sposób pozwala wykorzystać jego dynamikę. Na krętych drogach i w zakrętach czuje się jak drapieżna ryba w wodzie prowokując do szybkiego ich pokonywania. Oprócz tego, że 981 jest samochodem zwinnym i szybkim, w codziennym użytkowaniu jest łagodnym samochodem pozbawionym ekstremów, a na wygodę narzekać również nie pozwala. Przyjemność z jazdy w każdej chwili może uwydatnić jeszcze bardziej bezpośredni kontakt ze światem zewnętrznym przez otwarcie dachu. Czynność ta jest szybka i bezproblemowa i już po parunastu sekundach jeszcze bardziej bezpośrednio możemy chłonąć uroki jazdy i kolejne kilometry w przeróżnych sceneriach. Dach możemy otwierać i zamykać w czasie jazdy do prędkości 50 km/h. Na Boxsterze ciąży przekonanie, że jest to Porsche dla ubogich lub wręcz Porsche drugiej kategorii. Otóż nic bardziej mylnego. Co ciekawe, wiele lat temu sam należałem do grona osób sceptycznie patrzących na Boxstera. Stwierdzenia takie pochodzą raczej od ludzi, którzy za bardzo nie wiedzą o czym mówią, a swoje opinie opierają na wyrwanych z kontekstu ogólnikach. Doświadczenie z tym samochodem przeczy takim niedorzecznościom. Pokuszę się nawet o stwierdzenie, że w całej swojej odmienności od Carrery Boxster nie ma się czego wstydzić i naprawdę potrafi dać równie dużo jak nie więcej przyjemności z jazdy niż 911. Robi to w sposób odmienny, ale efektowny i porywający. Jeżeli stoi ktoś przed dylematem Carrera czy Boxster, jedynie skutecznym rozwiązaniem będzie posiadanie obydwu. :) Każde inne rozwiązanie gwarantuje niedosyt.
4,7
~Valdemario
SUV 3.0 V6 258KM 190kW
Porsche Macan
Krótko: auto genialne ,prowadzenie i komfort. Silnik wystarczający , może poza PUSTĄ [ a to już wielka żadkość] niemiecką autostradą , nigdy nie brakuje mocy. Spalanie bardzo małe. Przy trasie 400km bardzo mayy ruch w nocy, predkosc 190-210km/h czasy czas -spalnie 10.9. Normalna jazda na zasadzie i tak wszyscy z tyłu , rzadko przekracza 9l. Reasumując wszystko na 6. Są Jenak dwie rzeczy na minus. Pierwsza to nawigacja i sytem audio. Obsługa nieintuicyjna, zagmatwana . Mapy nawigacji już w 2015 roku nieaktualne. Druga rzecz to cena serwisu. Nie to że jest drogo czy też horrendalnie drogo , ceny są niehumanitarne. Podejrzewam [ nie sprawdziłem tego do końca ] , że w Niemczech jest taniej. Przykład: Przy 90 tyś km zepsuł sie kompresor zawieszenie pneumatycznego. cena w internecie ok 2000 zł . Wymiana to jak sie okazuje ok 10 minut pracy. Cena w Porche 8400 zł. Za to salony piękne.
4,5
~zychu
SUV 4.5 V8 S 340KM 250kW
Porsche Cayenne I
Auto z kosmetycznymi uszkodzeniami przyjechało do mnie z niemiec. Z czym należy się liczyć przy zakupie tej wersji ? Lista usterek nie jest długa a większość z nich można usunąć samodzielnie mając smykałkę mechaniczną i umiejętność choćby wyszyukiwania tutoriali na YT . Zanim kupiłem ten model liczyłem się z potencjalnymi kosztami : -regeneracją mechatroniki skrzyni aisin tr60sn . - Wymiana Residual presure valve - zaworek wyrównaczy poduszek powietrznych, który lubi się blokować po kilku polskich zimach:) - regeneracja rozrusznika - wymiana membrany na odmie - świece 4 elektrodowe platinum ... ale to co 50 tys przy lpg - olej 5w40 ( przy lpg co 10-12 tys km) - klocki tarcze? ? ? to samo co touareg i Q7 więc nic strasznego. - magistrala wody .. na szczęście mój miał juz ALU :):):) - podpora wału / nowe łożysko / używany wał.... Kluczowe to zdrowy silnik, któremu nie zabrakło chłodzenia z tytułu właśnie np pękniętej plastikowej magistrali i ubytków płynu chodzącego / dostawaniem się płynu do komory spalania lub zbyt rzadkiej wymiany oleju. Jeśli nic nie stuka, nie bierze oleju czyli wszystkie cylindry / gładzie /nikasil i tłoki zdrowe - to można brać z czystym sumieniem ! w przeciwnym razie remont ... ok 10- 12 tys zł za tulejowanie z wymiana tłoków... Taki ezgemplarz z zajechanym motorwm na chodzie można dostać poniżej 20 tys zł !!! Po remoncie mamy AUTO za nieco ponad 30.. też brać w ciemno...
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Porsche przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena