Szukaj

Informacje o Jeep

Choć na początku marka Jeep wytwarzała pojazdy dla amerykańskiego wojska, to jednak dziś jest najbardziej znanym producentem samochodów terenowych na świecie i często słowo "jeep" jest właśnie synonimem pojazdu terenowego. Obecnie marka Jeep jest częścią włosko-amerykańskiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles.

Historia Jeepa

Początki historii Jeepa to rok 1940 i ogłoszony przez armię amerykańską przetarg na lekki samochód rozpoznawczy. Wśród zgłoszonych kandydatów znalazła się firma Willys-Overland, która w ciągu zaledwie 49 dni stworzyła prototyp auta biorącego udział w przetargu. Twórcą prototypu Willys Quad był wiceprezes ds. inżynierii Delmar G. Roos. W wyniku przeprowadzonych testów polowych i weryfikacji prowadzonych przez amerykańskich specjalistów wojskowych wybrano konstrukcję Willysa. Po serii modyfikacji Willys Quad zamienił się w Willysa MA, a następnie w Willysa MB, lecz najczęściej określany był mianem "Jeep", jak wymawia się litery "GP" (Dżi-Pi), tj. skrótu słów "general purpose". Na potrzeby armii amerykańskiej Willys-Overland wyprodukował ponad 368 tysięcy pojazdów.

Cywilne samochody marki Jeep

Po zakończeniu wojny Chrysler zastrzegł znak towarowy "Jeep", planując wprowadzenie samochodów Willys m.in. do celów rolniczych. Pierwszy cywilny Jeep CJ-2A powstał w 1945 r. i był produkowany przez cztery lata. Model ten miał m.in. otwieraną klapę tylną, koło zapasowe umieszczone na burcie nadwozia, nowe reflektory i zewnętrzny korek wlewu paliwa, a także inne detale, których nie spotkamy w jego militarnym pierwowzorze. Zastąpił go model CJ-3A, który jednak nie różnił się zbyt wiele od poprzednika.

W 1953 r. zadebiutował model CJ-3B, z nową maską i kratą chłodnicy przystosowaną by pomieścić nowy, czterocylindrowy silnik górnozaworowy Hurricane typu F-Head. Produkcja tego modelu trwała do roku 1968. W tym samym roku za 60 mln dolarów firma Willys-Overland została przejęta przez Kaiser Company.

Dwa lata później w 1955 r. Kaiser zaprezentował model CJ-5. Dzięki przeprowadzonym modyfikacjom model ten cieszył się dużym zainteresowaniem wśród osób poszukujących autam terenowego. CJ-5 był produkowany w latach 1954-1984, najdłużej ze wszystkich pojazdów marki Jeep.

W 1962 r. w modelu Wagoneer amerykański producent wprowadził pierwszą w pojeździe 4x4 automatyczną skrzynię przekładniową. Model Wagoneer był pierwszym modelem o napędzie 4x4 z niezależnym zawieszeniem kół przednich. W 1970 r. firma Kaiser Company została przejęta przez American Motors Corporation. W 1973 r. zaprezentowano Jeepa CJ-7, który był pierwszym tak bardzo radykalnie zmienionym modelem. 

Współczesne modele marki Jeep

W 1983 r. Jeep wprowadził do swojej oferty model Wrangler, a rok później zadebiutował Jeep Cherokee. W sierpniu 1987 r. firma American Motors Corporation została przejęta przez Chrysler Corporation, a marka Jeep przeszła do Jeep/Eagle Division. W 1998 r. Chrysler i Daimler-Benz tworzą wspólny koncern pod nazwą DaimlerChrysler. 

W 2003 r. zadebiutował najlepiej wyposażony Jeep historii, którym był Wrangler Rubicon. Jego nazwa pochodziła od najtrudniejszego szlaku terenowego. Nowy Jeep został wyposażony w mosty napędowe Dana 44 oraz blokadę mechanizmów różnicowych opalaną za pomocą przycisku. Rok 2004 przyniósł premierę Wranglera Unlimited – czyli Wranglera o wydłużonym rozstawie osi, a w kolejnym roku pojawiły się Jeep Grand Cherokee i zbudowany na tym samym podwoziu Jeep Commander.

W 2014 r. Chrysler łączy się z Fiatem i Jeep trafia do włosko-amerykańskiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles

czytaj więcej

Jeep – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Jeep

Sprawdź co kierowcy
myślą o Jeep

Oceny Aut 1 156 ocen

4,7
~Jan
Jeep Cherokee V
Terenowy Facelifting 2.0 L4 GME 270KM 199kW
Silnik 3.2 V6. Chwilę szukałem suva który nie kosztowałby dużo a dawał frajdę z jazdy, komfort i nadawał się do miasta i w teren. Odrzuciłem Audi Q5, GLC ze względu na cenę wyższą o jakieś 40-50%, Forestera bo był zbyt nudny, uterenowione Audi A4 Allroad też na cenę. Padło na Jeepa którego kokpit ma swoje lata, ale w dobie ekranów z każdej strony mnie właśnie przekonała jego "manualność". Samochód kupiłbym ponownie, przyjemność z jazdy w mieście, na trasie i terenie jest, V6 brzmi bardzo przyjemnie, komfort jest bardzo dobry, chociaż jeździłem wygodniejszymi samochodami. Na minus - wyciszenie, do 100 jest dobrze, do 130 przyzwoicie, powyżej 140-150 robi się trochę głośno, mocno słychać opory powietrza na tej masywnej sylwetce. Skrzynia biegów jest ogólnie raczej ospała, ale jak już ruszy to moc jest :)
4,8
~Jacek
Jeep Cherokee V
Terenowy 2.0 MJD 170KM 125kW
Użytkuję samochód od 4 lat, więc mogę już coś o nim napisać. Auto spełnia wszystkie moje oczekiwania. Wygodny, z systemami i wygodami bez których teraz będzie ciężko takimi jak: czujniki parkowania, kamera cofania, podgrzewane i wentylowane fotele, podgrzewana kierownica i wiele innych. Do tego napęd na wszystkie koła. Mimo założonych opon wielosezonowych nigdy nie było problemu z jazdą nawet w duuużych zaspach. Jest to pierwszy samochód który użytkuję tak długo ( a miałem ich już sporo). Polecam każdemu kto ceni wygodę, bezawaryjność i niewygórowane koszty utrzymania.
4,9
~Grzesiek
Jeep Compass II
SUV Facelifting 1.3 GSE T4 130KM 96kW
Na tle konkurencji wypada zdecydowanie lepiej. Przed zakupem miałem okazję ''przetestować'' jak to na jeździe próbnej Kiankę i Hyundaia. Fiat odpadł bo żona nie chciała a według mnie 500X to też autko na plus. Ford i VW odpadły bo mam swoje przemyślenia:). Generalnie to już było przed zakupem nieco mniejszego Kaptura ale postanowiłem zrobić żonie niespodziankę. No i stało się, z Compassa nie chciała wysiąść. Renówka poszła w niepamięć chociaż była wzorem ekonomii jazdy bo z gazem. Ustawiła sobie fotel, przykleiła się do Jeepa i został. Sprawuje się dobrze. Średnio na dojazdy do pracy 17km w jedną stronę pali w okolicach 7l/100km, czasem mniej pokazuje a czasem przekroczy. tragedii niema a obawiałem się spalania bo to spore auto.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Jeep przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena