Szukaj

Informacje o Jeep

Choć na początku marka Jeep wytwarzała pojazdy dla amerykańskiego wojska, to jednak dziś jest najbardziej znanym producentem samochodów terenowych na świecie i często słowo "jeep" jest właśnie synonimem pojazdu terenowego. Obecnie marka Jeep jest częścią włosko-amerykańskiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles.

Historia Jeepa

Początki historii Jeepa to rok 1940 i ogłoszony przez armię amerykańską przetarg na lekki samochód rozpoznawczy. Wśród zgłoszonych kandydatów znalazła się firma Willys-Overland, która w ciągu zaledwie 49 dni stworzyła prototyp auta biorącego udział w przetargu. Twórcą prototypu Willys Quad był wiceprezes ds. inżynierii Delmar G. Roos. W wyniku przeprowadzonych testów polowych i weryfikacji prowadzonych przez amerykańskich specjalistów wojskowych wybrano konstrukcję Willysa. Po serii modyfikacji Willys Quad zamienił się w Willysa MA, a następnie w Willysa MB, lecz najczęściej określany był mianem "Jeep", jak wymawia się litery "GP" (Dżi-Pi), tj. skrótu słów "general purpose". Na potrzeby armii amerykańskiej Willys-Overland wyprodukował ponad 368 tysięcy pojazdów.

Cywilne samochody marki Jeep

Po zakończeniu wojny Chrysler zastrzegł znak towarowy "Jeep", planując wprowadzenie samochodów Willys m.in. do celów rolniczych. Pierwszy cywilny Jeep CJ-2A powstał w 1945 r. i był produkowany przez cztery lata. Model ten miał m.in. otwieraną klapę tylną, koło zapasowe umieszczone na burcie nadwozia, nowe reflektory i zewnętrzny korek wlewu paliwa, a także inne detale, których nie spotkamy w jego militarnym pierwowzorze. Zastąpił go model CJ-3A, który jednak nie różnił się zbyt wiele od poprzednika.

W 1953 r. zadebiutował model CJ-3B, z nową maską i kratą chłodnicy przystosowaną by pomieścić nowy, czterocylindrowy silnik górnozaworowy Hurricane typu F-Head. Produkcja tego modelu trwała do roku 1968. W tym samym roku za 60 mln dolarów firma Willys-Overland została przejęta przez Kaiser Company.

Dwa lata później w 1955 r. Kaiser zaprezentował model CJ-5. Dzięki przeprowadzonym modyfikacjom model ten cieszył się dużym zainteresowaniem wśród osób poszukujących autam terenowego. CJ-5 był produkowany w latach 1954-1984, najdłużej ze wszystkich pojazdów marki Jeep.

W 1962 r. w modelu Wagoneer amerykański producent wprowadził pierwszą w pojeździe 4x4 automatyczną skrzynię przekładniową. Model Wagoneer był pierwszym modelem o napędzie 4x4 z niezależnym zawieszeniem kół przednich. W 1970 r. firma Kaiser Company została przejęta przez American Motors Corporation. W 1973 r. zaprezentowano Jeepa CJ-7, który był pierwszym tak bardzo radykalnie zmienionym modelem. 

Współczesne modele marki Jeep

W 1983 r. Jeep wprowadził do swojej oferty model Wrangler, a rok później zadebiutował Jeep Cherokee. W sierpniu 1987 r. firma American Motors Corporation została przejęta przez Chrysler Corporation, a marka Jeep przeszła do Jeep/Eagle Division. W 1998 r. Chrysler i Daimler-Benz tworzą wspólny koncern pod nazwą DaimlerChrysler. 

W 2003 r. zadebiutował najlepiej wyposażony Jeep historii, którym był Wrangler Rubicon. Jego nazwa pochodziła od najtrudniejszego szlaku terenowego. Nowy Jeep został wyposażony w mosty napędowe Dana 44 oraz blokadę mechanizmów różnicowych opalaną za pomocą przycisku. Rok 2004 przyniósł premierę Wranglera Unlimited – czyli Wranglera o wydłużonym rozstawie osi, a w kolejnym roku pojawiły się Jeep Grand Cherokee i zbudowany na tym samym podwoziu Jeep Commander.

W 2014 r. Chrysler łączy się z Fiatem i Jeep trafia do włosko-amerykańskiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles

czytaj więcej

Jeep – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Jeep

Sprawdź co kierowcy
myślą o Jeep

Oceny Aut 1 036 ocen

3,4
~Konrad
SUV 1.4 Multiair 170KM 125kW
Jeep Compass II
Jeep Compass to przyzwoity KOMPAKTOWY SUV. Pomimo swojego wyglądu, nie zajmuje na parkingu więcej miejsca niż większość samochodów (poza kompaktami czy samochodami miejskimi). Samochód użytkuję od roku, od nowości. Jest całkiem komfortowy, przestronny wewnątrz i dobrze wygląda. Całkiem dobrze sprawuje się podczas jazdy w mieście lub w niedaleką trasę. Nie mniej jednak, samochód nie jest idealny do jazdy po autostradzie lub do jazdy w dalsze trasy. Spalanie na autostradzie jest bardzo złe (około 12 litrów przy prędkości 140-150km/h), optymalnie jest jechać 130km/h (spalanie 8-9l/100km). Spalanie w mieście (średnie, z niewielkimi korkami, liczone z okresu około pół roku) około 11 litrów, natomiast spalanie w trasie (70-90km/h, stała prędkość i spokojna jazda) to około 5l/100km. Jak na SUVa, nie jest świetnie, ale nie jest też źle. Posiadam wersję z silnikiem 1.4 i 9-cio stopniową skrzynią biegów. Ten układ sprawdzi się dla osób, które wolą podróżować spokojnie, bez konieczności wyprzedzania wszystkich i wszystkiego. Skrzynia biegów pracuje trochę powoli, najgorzej jest gdy potrzebne jest gwałtowne przyśpieszenie. Od wciśnięcia gazu do dechy do jakiejkolwiek reakcji silnika mija dobre 0.5-1s. Samochodu trzeba się trochę nauczyć żeby pewnie nim kierować. Na pewno brakuje mu trochę mocy, ale jeśli jeździmy w granicach prawa i nie traktujemy ulicy jako toru wyścigowego, dla większości kierowców powinno to wystarczyć. Samochód nie jest przeznaczony do szybkiej i dynamicznej jazdy. Z pewnością sprawdzi się dla osób z niewielką rodziną (2+2) lub dla par z psami / dla par lub singla. Mimo mojego zadowolenia z samochodu, nie polecam go do kupna przez większość osób. Ten samochód mimo wszystko jest chyba skierowany do węższej grupy odbiorców, natomiast można znaleźć lepszych kandydatów za te same pieniądze.
3,9
~Maciej CYU
SUV 1.4 MultiAir 140KM 103kW
Jeep Compass II
Samochód ma przebieg 19 tys km. Samochód bardzo sprawny w mieście. Duży prześwit więc przy wycieczkach wakacyjnych nie trzeba martwić się o polne drogi. Na plus zaskoczył mnie układ kierowniczy i zawieszenie. Spasowanie elementów poprawne. Fajne kolory ja uzytkuje Spitfire Orange. Wygląd samochodu może się podobać. Skrzynia biegów manualna działa poprawnie. W wersji Limited fajne systemy wspomagające z czujnikiem martwego pola i Cross traffic Alert. Co irytuje? System rozrywki, wiecznie zacinający się ekran, brak fizycznych przycisków do podgrzewania kierownicy i foteli(Grozi to wręcz spowodowaniem wypadku na trasie). Samochód ma za słaby silnik i jazda powyżej 120 km stanowi problem. Samochód słabo przyspiesza w zakresach 120-140 a nawet wyprzedzenie TIRa 100-130 to manewr , który trzeba zaplanować. Nagłośnienie po 2 latach nosi ślady zużycia i już trzeszczy przy rozmowach przez tel.
3,9
~Sebastian
Terenowy 4.0 i 190KM 140kW
Jeep Grand Cherokee II
Kupiłem auto do tzw. lekkiego offroadu. Takie było moje marzenie a marzenia trzeba spełniać ;) Samochód kosztował mnie sporo pieniędzy, ale w dużej części były to koszty związane z modyfikacją zawieszenia do offraodu i szkodami wynikającymi z zaniedbań poprzednich właścicieli. Poza przeznaczeniem docelowym - wyprawy 4x4 w różne miejsca Europy, zdarzyło mi się pojeździć po większym błocie a na co dzień samochód jeździ po mieście. I o ile jako wyprawówka samochód sprawuje się świetnie, a jeżdżenie po mieście to czysta (choć droga) przyjemność o tyle do przepraw w błocie są lepsze auta. Mimo wszystko jestem bardzo zadowolony z zakupu Jeepa - trzeba tylko wiedzieć że to nie jest tania zabawka. I tutaj rada dla kupujących - jeżeli nie chcecie spędzić roku na doprowadzaniu samochodu do porządku, lepiej odpuścić sobie oglądanie egzemplarzy tańszych niż średnia na rynku. I warto pojechać na oględziny z kimś kto zna się na takich autach...
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Jeep przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena