Szukaj

Informacje o Jeep

Choć na początku marka Jeep wytwarzała pojazdy dla amerykańskiego wojska, to jednak dziś jest najbardziej znanym producentem samochodów terenowych na świecie i często słowo "jeep" jest właśnie synonimem pojazdu terenowego. Obecnie marka Jeep jest częścią włosko-amerykańskiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles.

Historia Jeepa

Początki historii Jeepa to rok 1940 i ogłoszony przez armię amerykańską przetarg na lekki samochód rozpoznawczy. Wśród zgłoszonych kandydatów znalazła się firma Willys-Overland, która w ciągu zaledwie 49 dni stworzyła prototyp auta biorącego udział w przetargu. Twórcą prototypu Willys Quad był wiceprezes ds. inżynierii Delmar G. Roos. W wyniku przeprowadzonych testów polowych i weryfikacji prowadzonych przez amerykańskich specjalistów wojskowych wybrano konstrukcję Willysa. Po serii modyfikacji Willys Quad zamienił się w Willysa MA, a następnie w Willysa MB, lecz najczęściej określany był mianem "Jeep", jak wymawia się litery "GP" (Dżi-Pi), tj. skrótu słów "general purpose". Na potrzeby armii amerykańskiej Willys-Overland wyprodukował ponad 368 tysięcy pojazdów.

Cywilne samochody marki Jeep

Po zakończeniu wojny Chrysler zastrzegł znak towarowy "Jeep", planując wprowadzenie samochodów Willys m.in. do celów rolniczych. Pierwszy cywilny Jeep CJ-2A powstał w 1945 r. i był produkowany przez cztery lata. Model ten miał m.in. otwieraną klapę tylną, koło zapasowe umieszczone na burcie nadwozia, nowe reflektory i zewnętrzny korek wlewu paliwa, a także inne detale, których nie spotkamy w jego militarnym pierwowzorze. Zastąpił go model CJ-3A, który jednak nie różnił się zbyt wiele od poprzednika.

W 1953 r. zadebiutował model CJ-3B, z nową maską i kratą chłodnicy przystosowaną by pomieścić nowy, czterocylindrowy silnik górnozaworowy Hurricane typu F-Head. Produkcja tego modelu trwała do roku 1968. W tym samym roku za 60 mln dolarów firma Willys-Overland została przejęta przez Kaiser Company.

Dwa lata później w 1955 r. Kaiser zaprezentował model CJ-5. Dzięki przeprowadzonym modyfikacjom model ten cieszył się dużym zainteresowaniem wśród osób poszukujących autam terenowego. CJ-5 był produkowany w latach 1954-1984, najdłużej ze wszystkich pojazdów marki Jeep.

W 1962 r. w modelu Wagoneer amerykański producent wprowadził pierwszą w pojeździe 4x4 automatyczną skrzynię przekładniową. Model Wagoneer był pierwszym modelem o napędzie 4x4 z niezależnym zawieszeniem kół przednich. W 1970 r. firma Kaiser Company została przejęta przez American Motors Corporation. W 1973 r. zaprezentowano Jeepa CJ-7, który był pierwszym tak bardzo radykalnie zmienionym modelem. 

Współczesne modele marki Jeep

W 1983 r. Jeep wprowadził do swojej oferty model Wrangler, a rok później zadebiutował Jeep Cherokee. W sierpniu 1987 r. firma American Motors Corporation została przejęta przez Chrysler Corporation, a marka Jeep przeszła do Jeep/Eagle Division. W 1998 r. Chrysler i Daimler-Benz tworzą wspólny koncern pod nazwą DaimlerChrysler. 

W 2003 r. zadebiutował najlepiej wyposażony Jeep historii, którym był Wrangler Rubicon. Jego nazwa pochodziła od najtrudniejszego szlaku terenowego. Nowy Jeep został wyposażony w mosty napędowe Dana 44 oraz blokadę mechanizmów różnicowych opalaną za pomocą przycisku. Rok 2004 przyniósł premierę Wranglera Unlimited – czyli Wranglera o wydłużonym rozstawie osi, a w kolejnym roku pojawiły się Jeep Grand Cherokee i zbudowany na tym samym podwoziu Jeep Commander.

W 2014 r. Chrysler łączy się z Fiatem i Jeep trafia do włosko-amerykańskiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles

czytaj więcej

Jeep – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Jeep

Sprawdź co kierowcy
myślą o Jeep

Oceny Aut 988 ocen

4,1
~Darek kroll
Terenowy 3.1 TD 140KM 103kW
Jeep Grand Cherokee II
Kupiłem Jeep 3.1td 4 lata temu. Samochód super się prowadzi i w terenie daje radę oczywiście to nie samochód do masakrycznego topienia, ale na jazdę terenową w piachu i na podjazdach super. Ważne dobre gumy z dobrym bieżnikiem i gryzie piach pięknie. Ja używam M+S nie jest źle ale przymierzam się do A/T. Nie polecam go zbyt mocno motać bo ten samochód nie jest do dużych kółek, lift max 2'' nie więcej. Jeżeli chcesz go bardziej podnosić i dać opony większe to przeróbka zawieszenia jak w banku, bo inaczej wszystko będzie się rwało. Silnik to iście czary mary z łodzi. Jak trafisz na zadbany to nie ma problemu z jazda, ale trzeba pamiętać o wymianie oleju i kontroli temperatury, bo jak raz coś się zacznie sypać to już koniec, remont u niego jest masakryczny. Na szczęście mnie to nie spotkało, ale słyszałem, że jak trafi się to mało kto potrafi to dobrze zrobić, lepiej poszukać działający a stary na szrot. Jednak jak się dba to samochodzik wdzięcznie działa. NIE MIAŁEM Z NIM ŻADNYCH PROBLEMÓW. Jeżdżę nim na odpoczynek bezdrożami i zrobiłem za te 4 lata 30tys. Jak cieknie to mur beton nie jest to uszczelnienie tylko mikro pęknięcia na flanszy między skrzynia a silnikiem. Nie warto spawać, bo może pofałdować najlepiej poszukać dobrej używki albo kupić nową.
4,5
~Jacek
Sahara 4d 2.0 GME Turbo 272KM 200kW
Jeep Wrangler IV
Jest wielki, szybki, wjedzie wszędzie. Mój pomarańczowy trochę bije po oczach więc ludzie się oglądają. Zawsze mam uśmiech na twarzy gdy do niego podchodzę. Pojazd dla świadomych co kupują. Właściciele pozdrawiają się na ulicy. Sahara to pojazd rodzinny, większy off road wykluczają fabryczne opony H/T ale za to są doskonałe do normalnej jazdy. Zawsze można je zamienić na A/T. Pojazd dla tych co wolą jeździć wolniej ale ze stylem oraz poczuciem wolności i czekającej gdzieś przygody. Nie jest dla tych, którzy będę porównywać spalanie do jakiegoś TDI i narzekać.
4,8
~BYTOMSKI
SUV Facelifting 2.2 CRD 163KM 120kW
Jeep Patriot
JEEP nie moze miec innej oceny. To stan umysłu. Moj JEPP to 2010, ale juz po lifcie. Silnik tez inny bo 2.1 Mercedesa i 136Km. Wedlug portalu nie istnieje-a jednak. Auto kupilem przypadkiem. Nie wiedzialem ze mozna spelniac marzenia. Auto z polskiego salonu i z niskim przebiegiem. Sprawdza sie swietnie. Wiem ze nastepny to tez bedzie JEEP. Jezdzilem nim w terenie-super frajda, ale za niski przeswit. Poprawia mi samopoczucie, a to najwazniejsze. Zona czuje sie w nim pewnie i tez nie chce innego. Polecam i nie sprzedam :) .
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Jeep przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena