Szukaj

Informacje o Jeep

Choć na poczÄ…tku marka Jeep wytwarzaÅ‚a pojazdy dla amerykaÅ„skiego wojska, to jednak dziÅ› jest najbardziej znanym producentem samochodów terenowych na Å›wiecie i czÄ™sto sÅ‚owo "jeep" jest wÅ‚aÅ›nie synonimem pojazdu terenowego. Obecnie marka Jeep jest częściÄ… wÅ‚osko-amerykaÅ„skiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles.

Historia Jeepa

PoczÄ…tki historii Jeepa to rok 1940 i ogÅ‚oszony przez armiÄ™ amerykaÅ„skÄ… przetarg na lekki samochód rozpoznawczy. WÅ›ród zgÅ‚oszonych kandydatów znalazÅ‚a siÄ™ firma Willys-Overland, która w ciÄ…gu zaledwie 49 dni stworzyÅ‚a prototyp auta biorÄ…cego udziaÅ‚ w przetargu. TwórcÄ… prototypu Willys Quad byÅ‚ wiceprezes ds. inżynierii Delmar G. Roos. W wyniku przeprowadzonych testów polowych i weryfikacji prowadzonych przez amerykaÅ„skich specjalistów wojskowych wybrano konstrukcjÄ™ Willysa. Po serii modyfikacji Willys Quad zamieniÅ‚ siÄ™ w Willysa MA, a nastÄ™pnie w Willysa MB, lecz najczęściej okreÅ›lany byÅ‚ mianem "Jeep", jak wymawia siÄ™ litery "GP" (Dżi-Pi), tj. skrótu sÅ‚ów "general purpose". Na potrzeby armii amerykaÅ„skiej Willys-Overland wyprodukowaÅ‚ ponad 368 tysiÄ™cy pojazdów.

Cywilne samochody marki Jeep

Po zakoÅ„czeniu wojny Chrysler zastrzegÅ‚ znak towarowy "Jeep", planujÄ…c wprowadzenie samochodów Willys m.in. do celów rolniczych. Pierwszy cywilny Jeep CJ-2A powstaÅ‚ w 1945 r. i byÅ‚ produkowany przez cztery lata. Model ten miaÅ‚ m.in. otwieranÄ… klapÄ™ tylnÄ…, koÅ‚o zapasowe umieszczone na burcie nadwozia, nowe reflektory i zewnÄ™trzny korek wlewu paliwa, a także inne detale, których nie spotkamy w jego militarnym pierwowzorze. ZastÄ…piÅ‚ go model CJ-3A, który jednak nie różniÅ‚ siÄ™ zbyt wiele od poprzednika.

W 1953 r. zadebiutowaÅ‚ model CJ-3B, z nowÄ… maskÄ… i kratÄ… chÅ‚odnicy przystosowanÄ… by pomieÅ›cić nowy, czterocylindrowy silnik górnozaworowy Hurricane typu F-Head. Produkcja tego modelu trwaÅ‚a do roku 1968. W tym samym roku za 60 mln dolarów firma Willys-Overland zostaÅ‚a przejÄ™ta przez Kaiser Company.

Dwa lata później w 1955 r. Kaiser zaprezentowaÅ‚ model CJ-5. DziÄ™ki przeprowadzonym modyfikacjom model ten cieszyÅ‚ siÄ™ dużym zainteresowaniem wÅ›ród osób poszukujÄ…cych autam terenowego. CJ-5 byÅ‚ produkowany w latach 1954-1984, najdÅ‚użej ze wszystkich pojazdów marki Jeep.

W 1962 r. w modelu Wagoneer amerykaÅ„ski producent wprowadziÅ‚ pierwszÄ… w pojeździe 4x4 automatycznÄ… skrzyniÄ™ przekÅ‚adniowÄ…. Model Wagoneer byÅ‚ pierwszym modelem o napÄ™dzie 4x4 z niezależnym zawieszeniem kóÅ‚ przednich. W 1970 r. firma Kaiser Company zostaÅ‚a przejÄ™ta przez American Motors Corporation. W 1973 r. zaprezentowano Jeepa CJ-7, który byÅ‚ pierwszym tak bardzo radykalnie zmienionym modelem. 

WspóÅ‚czesne modele marki Jeep

W 1983 r. Jeep wprowadziÅ‚ do swojej oferty model Wrangler, a rok później zadebiutowaÅ‚ Jeep Cherokee. W sierpniu 1987 r. firma American Motors Corporation zostaÅ‚a przejÄ™ta przez Chrysler Corporation, a marka Jeep przeszÅ‚a do Jeep/Eagle Division. W 1998 r. Chrysler i Daimler-Benz tworzÄ… wspólny koncern pod nazwÄ… DaimlerChrysler. 

W 2003 r. zadebiutowaÅ‚ najlepiej wyposażony Jeep historii, którym byÅ‚ Wrangler Rubicon. Jego nazwa pochodziÅ‚a od najtrudniejszego szlaku terenowego. Nowy Jeep zostaÅ‚ wyposażony w mosty napÄ™dowe Dana 44 oraz blokadÄ™ mechanizmów różnicowych opalanÄ… za pomocÄ… przycisku. Rok 2004 przyniósÅ‚ premierÄ™ Wranglera Unlimited – czyli Wranglera o wydÅ‚użonym rozstawie osi, a w kolejnym roku pojawiÅ‚y siÄ™ Jeep Grand Cherokee i zbudowany na tym samym podwoziu Jeep Commander.

W 2014 r. Chrysler łączy się z Fiatem i Jeep trafia do włosko-amerykańskiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles

czytaj więcej

Jeep – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Jeep

Sprawdź co kierowcy
myślą o Jeep

Oceny Aut 1 182 oceny

4,6
~SÅ‚awek T0 DRON
Jeep Grand Cherokee IV
Terenowy Facelifting 2016 3.6 286KM 210kW
Jeep - ikona amerykańskiej motoryzacji. Wciąż wersje amerykańskie cieszą się chyba u większości użytkowników bardzo dobrą opinią. Mimo tego, że większość tak jak i mój był ściągnięty z uszkodzeniami (akurat u mnie lekko blacharsko, poduszki całe), a naprawa polegała na wymianie elementów, to całościowo nie będąc mechanikiem, blacharzem itp złożyłem sobie samochód, który użytkuje już ponad 5 lat. Przy przebiegu który robię, lada moment będzie już pół miliona km. Jest to samochód, o który trzeba dbać, pilnować interwałów wymian, a on wtedy odwdzięczy się bezawaryjną jazdą. To samochód którym nie boisz się nawet mimo tego przebiegu jechać jednego dnia z Kielc do Poznania, drugiego do Gdańska, a następnie np gonić na Podhale. Nigdy nie zawiódł na drodze. W przerwach spokojnie można się w nim nawet przespać. To taki jeżdżący dom-biuro w jednym.
2,9
~KAT
Jeep Patriot
SUV 2.4 DOHC 16v 170KM 125kW
Podobał mi się wygląd samochodu i kształt. Sądzę że skłoniło mnie do zakupu mimo że wcześniej miałem samochody francuskie. Niestety jak dla mnie największym plusem tego samochodu jest wygląd i to chyba jedyna zaleta. Niby marka premium ale jakość wykonania niska. Kiepskie materiały. Kiepskie wykonanie. Bardzo słabe zabezpieczenie antykorozyjne. Fatalna elektryka. To samochód który wymagał co chwilę jakiś napraw. To chyba był najgorszy samochód jaki miałem. Był bardziej awaryjny i problematyczny niż samochody sporo tańsze. Władowałem w samochód sporo kasy a potem okazało się że rdzewieje w wielu miejscach nawet od środka. Bardzo mocno się rozczarowałem. Sprzedałem poniżej wartości i byłem szczęśliwy.
4,7
~Jan
Jeep Cherokee V
Terenowy Facelifting 2.0 L4 GME 270KM 199kW
Silnik 3.2 V6. Chwilę szukałem suva który nie kosztowałby dużo a dawał frajdę z jazdy, komfort i nadawał się do miasta i w teren. Odrzuciłem Audi Q5, GLC ze względu na cenę wyższą o jakieś 40-50%, Forestera bo był zbyt nudny, uterenowione Audi A4 Allroad też na cenę. Padło na Jeepa którego kokpit ma swoje lata, ale w dobie ekranów z każdej strony mnie właśnie przekonała jego "manualność". Samochód kupiłbym ponownie, przyjemność z jazdy w mieście, na trasie i terenie jest, V6 brzmi bardzo przyjemnie, komfort jest bardzo dobry, chociaż jeździłem wygodniejszymi samochodami. Na minus - wyciszenie, do 100 jest dobrze, do 130 przyzwoicie, powyżej 140-150 robi się trochę głośno, mocno słychać opory powietrza na tej masywnej sylwetce. Skrzynia biegów jest ogólnie raczej ospała, ale jak już ruszy to moc jest :)
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Jeep przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena