Szukaj

Informacje o Jeep

Choć na początku marka Jeep wytwarzała pojazdy dla amerykańskiego wojska, to jednak dziś jest najbardziej znanym producentem samochodów terenowych na świecie i często słowo "jeep" jest właśnie synonimem pojazdu terenowego. Obecnie marka Jeep jest częścią włosko-amerykańskiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles.

Historia Jeepa

Początki historii Jeepa to rok 1940 i ogłoszony przez armię amerykańską przetarg na lekki samochód rozpoznawczy. Wśród zgłoszonych kandydatów znalazła się firma Willys-Overland, która w ciągu zaledwie 49 dni stworzyła prototyp auta biorącego udział w przetargu. Twórcą prototypu Willys Quad był wiceprezes ds. inżynierii Delmar G. Roos. W wyniku przeprowadzonych testów polowych i weryfikacji prowadzonych przez amerykańskich specjalistów wojskowych wybrano konstrukcję Willysa. Po serii modyfikacji Willys Quad zamienił się w Willysa MA, a następnie w Willysa MB, lecz najczęściej określany był mianem "Jeep", jak wymawia się litery "GP" (Dżi-Pi), tj. skrótu słów "general purpose". Na potrzeby armii amerykańskiej Willys-Overland wyprodukował ponad 368 tysięcy pojazdów.

Cywilne samochody marki Jeep

Po zakończeniu wojny Chrysler zastrzegł znak towarowy "Jeep", planując wprowadzenie samochodów Willys m.in. do celów rolniczych. Pierwszy cywilny Jeep CJ-2A powstał w 1945 r. i był produkowany przez cztery lata. Model ten miał m.in. otwieraną klapę tylną, koło zapasowe umieszczone na burcie nadwozia, nowe reflektory i zewnętrzny korek wlewu paliwa, a także inne detale, których nie spotkamy w jego militarnym pierwowzorze. Zastąpił go model CJ-3A, który jednak nie różnił się zbyt wiele od poprzednika.

W 1953 r. zadebiutował model CJ-3B, z nową maską i kratą chłodnicy przystosowaną by pomieścić nowy, czterocylindrowy silnik górnozaworowy Hurricane typu F-Head. Produkcja tego modelu trwała do roku 1968. W tym samym roku za 60 mln dolarów firma Willys-Overland została przejęta przez Kaiser Company.

Dwa lata później w 1955 r. Kaiser zaprezentował model CJ-5. Dzięki przeprowadzonym modyfikacjom model ten cieszył się dużym zainteresowaniem wśród osób poszukujących autam terenowego. CJ-5 był produkowany w latach 1954-1984, najdłużej ze wszystkich pojazdów marki Jeep.

W 1962 r. w modelu Wagoneer amerykański producent wprowadził pierwszą w pojeździe 4x4 automatyczną skrzynię przekładniową. Model Wagoneer był pierwszym modelem o napędzie 4x4 z niezależnym zawieszeniem kół przednich. W 1970 r. firma Kaiser Company została przejęta przez American Motors Corporation. W 1973 r. zaprezentowano Jeepa CJ-7, który był pierwszym tak bardzo radykalnie zmienionym modelem. 

Współczesne modele marki Jeep

W 1983 r. Jeep wprowadził do swojej oferty model Wrangler, a rok później zadebiutował Jeep Cherokee. W sierpniu 1987 r. firma American Motors Corporation została przejęta przez Chrysler Corporation, a marka Jeep przeszła do Jeep/Eagle Division. W 1998 r. Chrysler i Daimler-Benz tworzą wspólny koncern pod nazwą DaimlerChrysler. 

W 2003 r. zadebiutował najlepiej wyposażony Jeep historii, którym był Wrangler Rubicon. Jego nazwa pochodziła od najtrudniejszego szlaku terenowego. Nowy Jeep został wyposażony w mosty napędowe Dana 44 oraz blokadę mechanizmów różnicowych opalaną za pomocą przycisku. Rok 2004 przyniósł premierę Wranglera Unlimited – czyli Wranglera o wydłużonym rozstawie osi, a w kolejnym roku pojawiły się Jeep Grand Cherokee i zbudowany na tym samym podwoziu Jeep Commander.

W 2014 r. Chrysler łączy się z Fiatem i Jeep trafia do włosko-amerykańskiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles

czytaj więcej

Jeep – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Jeep

Sprawdź co kierowcy
myślą o Jeep

Oceny Aut 960 ocen

4,4
~bgo072
SUV Facelifting 1.3 GSE T4 Turbo 180KM 132kW
Jeep Renegade
Długo szukaliśmy żonie coś co zastąpi jej VW Golfa, wymagania to podobna wielkość jak Golf, większy prześwit i napęd 4x4 + automat z benzynie. Naturalnym wyborem był VW T-Rock, lecz cena grubo wychodziła poza limit 100tyś. Testowaliśmy między innymi Suzuki Vitare , Hyundai Kone, Mitsubishi ASX i z ciekawości VW T-cross, nie zdążyliśmy Subaru VX. Wygląd zewnętrzny Vitary najbardziej nam odpowiadał, lecz jakość elementów wewnątrz ją zdeklasował, jazda próbna też nie zachwyciła ( słaby układ kierowniczy oraz jezdny) . H. Kona (najmniejsza i tez najniższa ze wszystkich) dobrze wykończona ładny sportowy wygląd , lecz jazda próbna pokazała , że samochód ma dość twarde zawieszenie, dawało się wyczuć każdą najmniejszą nierówność. M. ASX model 2020 był moim faworytem, świetne zawieszenie, precyzyjny układ kierowniczy, niewysilony ale całkiem dynamiczny silnik 2l wolno ssąca benzyna, przyjemny i wygodny w środku oraz 5 lat gwarancji ( ale niestety żonie się nie podobał ) . Byliśmy już trochę zrezygnowani i zmęczeni i po drodze z ostatniej jazdy próbnej i trochę przypadkowo podjechaliśmy jeszcze do Jeep’a . Widzieliśmy wcześniej na ulicy Renagade’a i jakiś filmik, ale nie specjalnie nas wtedy zainteresował, głownie z powodu specyficznego wyglądu. Po oglądnięciu samochodu wewnątrz oraz jeździe testowej okazał się bardzo ciekawą opcją. Z wszystkich testowanych samochodów wyróżnia się specyficzną stylistyka, jakość wykończenia była na wysokim poziomie, a układ jezdny bardzo dobrze zestrojony na nasze drogi. Wysoka pozycja w samochodzie dawała dobry widok na to co się dzieje na drodze. Dodatkowo chyba najlepsze właściwości do jazdy terenowej w swojej klasie: 4x4, duży prześwit, duża wysokość brodzenia odpowiednie kąty natarcia itp.
3,7
~jacek szostak
Terenowy Facelifting 2016 3.0 CRD 250KM 184kW
Jeep Grand Cherokee IV
auto ma rewelacyjny silnik i skrzynie 8 stopniowy automat i gdyby nie kiepskie plastiki jak i marne jakościowo skóry zwłaszcza w drzwiach oraz głośne zawieszenie [ elementy gumowe tak zwanych sanek zawieszenia do wymiany po 20 tys przebiegu ] Wymiana tarcz hamulcowych przy przebiegu 3 tys km , [ duże rowki ] , dość marnie to wygląda wszystko pod zarządami FIATA , gdyby nie silnik i skrzynia które ratują sytuację auto by było nie warte swojej ceny . Uwaga na serwisy które mają problem z zapewnieniem aut zastępczych klasy Premium jak i mechaników FIATA którzy teraz mają na głowie JEEPA , ALFĘ , FIATA , DODGE i nie wiadomo co jeszcze naraz .
4,6
~Marek
SUV Facelifting 1.3 GSE T4 Turbo 150KM 110kW
Jeep Renegade
RENEGADE wersja LIMITED. Świetne auto. Przetestowane na trasach miejskich i wakacyjnym wyjeździe Polska-Austria-Włochy, przez 4 osobową rodzinę. Spokojnie spakowaliśmy się do bagażnika (ale nie braliśmy wózków itp. mamy starsze dzieci). Samochód świetnie się sprawdza. Ma dobre wyposażenie, nieźle się prezentuje, silnik jest dynamiczny i bardzo cichy, więc łatwo przekroczyć dozwoloną prędkość w mieście i okolicach. Skrzynia mogłaby szybciej myśleć, ale jest wystarczająco dobra, w testach oglądanych na YT usłyszałem, dużo niepochlebnych opinii, ale ja się nie zgadzam, po kilku dniach jazdy nauczyłem się sprawnie jeździć tym autem. Silnik mocny, dobrze sobie radzi z autem. Spalanie w mieście 8,5 litra, trasa 7,2l, choć pierwsze wskazania oscylowały powyżej 10l, potem to spadło, może też kwestia przyzwyczajenia się do silnika i skrzyni. Dobre multimedia 7cali, Apple car play. Wszystko dobrze i intuicyjnie działa. Wykonanie dobre, nic nie skrzypi itp. Szumy w kabinie od 130 km/h.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Jeep przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena