Szukaj

Informacje o Jeep

Choć na początku marka Jeep wytwarzała pojazdy dla amerykańskiego wojska, to jednak dziś jest najbardziej znanym producentem samochodów terenowych na świecie i często słowo "jeep" jest właśnie synonimem pojazdu terenowego. Obecnie marka Jeep jest częścią włosko-amerykańskiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles.

Historia Jeepa

Początki historii Jeepa to rok 1940 i ogłoszony przez armię amerykańską przetarg na lekki samochód rozpoznawczy. Wśród zgłoszonych kandydatów znalazła się firma Willys-Overland, która w ciągu zaledwie 49 dni stworzyła prototyp auta biorącego udział w przetargu. Twórcą prototypu Willys Quad był wiceprezes ds. inżynierii Delmar G. Roos. W wyniku przeprowadzonych testów polowych i weryfikacji prowadzonych przez amerykańskich specjalistów wojskowych wybrano konstrukcję Willysa. Po serii modyfikacji Willys Quad zamienił się w Willysa MA, a następnie w Willysa MB, lecz najczęściej określany był mianem "Jeep", jak wymawia się litery "GP" (Dżi-Pi), tj. skrótu słów "general purpose". Na potrzeby armii amerykańskiej Willys-Overland wyprodukował ponad 368 tysięcy pojazdów.

Cywilne samochody marki Jeep

Po zakończeniu wojny Chrysler zastrzegł znak towarowy "Jeep", planując wprowadzenie samochodów Willys m.in. do celów rolniczych. Pierwszy cywilny Jeep CJ-2A powstał w 1945 r. i był produkowany przez cztery lata. Model ten miał m.in. otwieraną klapę tylną, koło zapasowe umieszczone na burcie nadwozia, nowe reflektory i zewnętrzny korek wlewu paliwa, a także inne detale, których nie spotkamy w jego militarnym pierwowzorze. Zastąpił go model CJ-3A, który jednak nie różnił się zbyt wiele od poprzednika.

W 1953 r. zadebiutował model CJ-3B, z nową maską i kratą chłodnicy przystosowaną by pomieścić nowy, czterocylindrowy silnik górnozaworowy Hurricane typu F-Head. Produkcja tego modelu trwała do roku 1968. W tym samym roku za 60 mln dolarów firma Willys-Overland została przejęta przez Kaiser Company.

Dwa lata później w 1955 r. Kaiser zaprezentował model CJ-5. Dzięki przeprowadzonym modyfikacjom model ten cieszył się dużym zainteresowaniem wśród osób poszukujących autam terenowego. CJ-5 był produkowany w latach 1954-1984, najdłużej ze wszystkich pojazdów marki Jeep.

W 1962 r. w modelu Wagoneer amerykański producent wprowadził pierwszą w pojeździe 4x4 automatyczną skrzynię przekładniową. Model Wagoneer był pierwszym modelem o napędzie 4x4 z niezależnym zawieszeniem kół przednich. W 1970 r. firma Kaiser Company została przejęta przez American Motors Corporation. W 1973 r. zaprezentowano Jeepa CJ-7, który był pierwszym tak bardzo radykalnie zmienionym modelem. 

Współczesne modele marki Jeep

W 1983 r. Jeep wprowadził do swojej oferty model Wrangler, a rok później zadebiutował Jeep Cherokee. W sierpniu 1987 r. firma American Motors Corporation została przejęta przez Chrysler Corporation, a marka Jeep przeszła do Jeep/Eagle Division. W 1998 r. Chrysler i Daimler-Benz tworzą wspólny koncern pod nazwą DaimlerChrysler. 

W 2003 r. zadebiutował najlepiej wyposażony Jeep historii, którym był Wrangler Rubicon. Jego nazwa pochodziła od najtrudniejszego szlaku terenowego. Nowy Jeep został wyposażony w mosty napędowe Dana 44 oraz blokadę mechanizmów różnicowych opalaną za pomocą przycisku. Rok 2004 przyniósł premierę Wranglera Unlimited – czyli Wranglera o wydłużonym rozstawie osi, a w kolejnym roku pojawiły się Jeep Grand Cherokee i zbudowany na tym samym podwoziu Jeep Commander.

W 2014 r. Chrysler łączy się z Fiatem i Jeep trafia do włosko-amerykańskiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles

czytaj więcej

Jeep – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Jeep

Sprawdź co kierowcy
myślą o Jeep

Oceny Aut 941 ocen

4,8
~bobx21
SUV Facelifting 1.0 GSE T3 Turbo 120KM 88kW
Jeep Renegade
Na +: jest cichy, przestronny, ma dobre osiągi i świetnie jeździ. A poza tym ma wygląd! Miał być samochód rodzinny i to nowy, w cenie do 80 tys. Żona kategorycznie odmówiła zakupu Skody (jakiejkolwiek), Dacii Duster, Renault Megane (bo cytuję "jazda dupą po asfalcie"). Vitara okazała się bublem. W końcu stanęło na renegacie bo i najlepiej jeździł i przekonała nas jakość wykonania. Wygląd też jest bardzo ok. Trochę na wyrost ta rodzinność, bo bagażnik jest mały, ale zdecydowaliśmy, że dwa razy do roku możemy zapakować boxa na dach. Przejechane 7 tys. Obecnie 8 miesięcy. Żadnych problemów. Samochód sprawia dużą frajdę. Nie jest to może typ "nie chce się z niego wysiadać", ale blisko mu do tego. Wady: okropna jakość głośników, mankamenty ergonomii.
4,9
~Pap
SUV 2.4 DOHC 16v 170KM 125kW
Jeep Patriot
Ogółem świetny samochód, jeżdze nim na codzień i w trasy, przejechałem nim całą Polskę wzdłuż i wszerz. To bezawaryjna maszyna, części są tanie i łatwo dostępne. To samochód który przy odrobinie starania odwdzięczy się bardzo długą bezawaryjną eksploatacją. Czy lato czy zima Patriot daje rade w każdych warunkach napęd 4x4 to bajka, w śniegu idzie jak burza. Mam go w gazie 5 generacji więc naprawdę tanio jeżdzę. Karoseria jest dużym plusem dla tego samochodu, zero rdzy po 10latach użytkowania. Nie chcę innego auta. Polecam!
4,9
~Arek
SUV Facelifting 1.0 GSE T3 Turbo 120KM 88kW
Jeep Renegade
Z tym silnikiem i bez 4x4 to nie jest terenówka tylko crossover, ale za to bardzo dobry. Do miasta wręcz idealny. To drugi Renegade w rodzinie (pierwszy jest diesel 4x4 z 2015). Po faceliftingu lepiej się prowadzi, jest zwrotniejszy, myślę, że dzięki niższej masie. Zawieszenie twarde jak w samochodach szosowych. Bezawaryjny, bezproblemowy, bardzo pojemny, cichy i komfortowy. Wadą jest za mały zbiornik paliwa. W mieście bez znaczenia, ale jak pojedziemy na wakacje, a Renegadem da się to zrobić, trzeba będzie planować tankowania, co jest dość uciążliwe. Mogę polecić ten wozik wszystkim, którzy szukają wygodnego i stylowego samochodu do jazdy, na krótkich dystansach i okazjonalnych dłuższych wyjazdów, nie chcą wydać fortuny i mieć problemów z awaryjnością.

Testy zderzeniowe Jeep

Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Jeep przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena