Szukaj

Informacje o Skoda

Skoda to obecnie najpopularniejsza marka samochodowa na polskim rynku, która swój sukces rynkowy nad Wisłą zawdzięcza przede wszystkim często widywanym na naszych drogach modelom Skoda Fabia i Octavia. Obecny dynamiczny rozwój czeska marka zawdzięcza w dużej mierze również przynależności do koncernu Volkswagen, od którego Skoda czerpie najnowsze rozwiązania technologiczne, a także ekspansji na pozaeuropejskie rynki, w tym m.in. do Chin, a nawet do Australii.

Historia Skody

Początki historii Skody można doszukiwać się w dwóch całkowicie odrębnych miejscach i w aż trzech osobach, które miały kluczowe znaczenie dla pierwszych lat funkcjonowania firmy. Po raz pierwszy o firmie Skoda można było usłyszeń w 1869 r., kiedy to Emil Skoda przejmuje od hrabiego Arnosta Waldsteina zakłady przemysłowe w Pilznie założone dziesięć lat wcześniej. W zakłady te, w których Skoda obejmował kierownicze stanowisko, zajmowały się produkcją dla przemysłu metalowego oraz zbrojeniowego.

Po zakończeniu I wojny światowej, już po śmierci Emila Skody w 1900 r., zakłady rozszerzają swoją działalność, by od 1924 r. rozpocząć również produkcję samochodów. Samochody wytwarzane były na licencji hiszpańskiej firmy Hispano-Suiza, a pierwszym wyprodukowanym autem był model 25/100.

Równolegle w Mladej Boleslav od 1895 r. funkcjonuje firma Laurin & Klement, która została założona przez mechanika Vaclava Laurina i księgowego Vaclava Klementa. W pierwszych latach działalności firma L&K zajmowała się naprawą i produkcją, rowerów pod nazwą Slavia, by od 1898 r. poszerzyć działalność również o produkcję motocykli. Nie minęło zbyt wiele czasu, by dwaj panowie o imieniu Vaclac postawili również na działalność związaną z produkcją samochodów. Już w 1901 r. powstaje pierwszy prototyp auta o nazwie Voiturette, który jednak w pełni gotowy jest dopiero cztery lata później. Łącznie powstały 44 egzemplarze tego modelu. Kolejne modele firmy Laurin & Klement oznaczane były literkami B i C. W 1907 r. powstaje model F z 2,5-litrowym silnikiem o mocy 21 KM, rok później firma wypuszcza rajdowe auto, a w 1911 r. model S z czterocylindrowym silnikiem o mocy 14 KM. Firma wytwarza ponadto m.in. autobusy, ciężarówki, silniki lotnicze, maszyny rolnicze, walce, a także w czasie I wojny światowej uzbrojenie.

W latach 20. minionego stulecia firma Laurin & Klement zaczęła szukać strategicznego partnera, co było również pochodną pożaru w 1924 r., który strawił zakłady produkcyjne w Mladej Boleslav. W efekcie w 1925 r. dochodzi do fuzji, w następstwie której Skoda staje się właścicielem firmy Laurin & Klement.

Pierwsze samochody Skody

Już w następnym roku (1926 r.) zaprezentowany został pierwszy model koncernu Skoda o nazwie Skoda 150. Firma zaczyna produkować na większą skalę, m.in. dzięki wprowadzeniu nowoczesnej linii montażowej w 1930 r. Rok wcześniej z fabryki w Pilznie wyjeżdża Skoda 860, która jest napędzana 8-cylindrowym silnikiem o mocy 60 KM. Dużą popularność zdobywa Skoda 420 Popular z czterocylindrowym silnikiem o mocy 20 KM. Do drugiej wojny światowej powstają jeszcze takie samochody Skody jak 100 Popular oraz jego następca, Skoda Tudor.

Okres wojny to naturalnie produkcja na potrzeby armii niemieckiej, a po niej utworzenie przedsiębiorstwa państwowego o nazwie AZNP Skoda (Automobilove Zavody, Narodni Podnik). W tym okresie Skoda wypuszcza na rynek m.in. takie modele jak Skoda 1200 z silnikiem o pojemności 1221 cm3 i mocy 36 KM, Skoda 440 (Spartak) oraz produkowaną od 1959 r. Octavię. Kolejnym ważnym modelem w tym okresie była Skoda 1000 MB z silnikiem umieszczonym z tyłu.

Współczesne modele Skody

Przełom w rozwoju czeskiego koncernu następuje w latach 90. XX wieku, kiedy to w 1991 r. Skoda staje się częścią koncernu Volkswagena (wówczas to niemiecki koncern nabył 30% udziałów Skody, a jedynym akcjonariuszem czeskiej firmy jest od 2000 r.). Zapowiedzią rewolucyjnych zmian w projektowaniu aut był jednak już model Favorit z 1987 r., który powstał także w odmianie kombi oraz pickup. Pierwszym nowym modelem wyprodukowanym pod rządami Niemców z Wolfsburga była Skoda Felicia, którą w 1999 r. zastępuje Skoda Fabia. Wcześniej, bo w 1996 r. do gamy modelowej wraca Skoda Octavia, a jedna z jej odmian nosi nazwę Laurin & Klement. W 2001 r. do sprzedaży wraca także Skoda Superb - model o takiej nazwie był bowiem produkowany przed II wojną światową.

Skoda - dodatkowe informacje

Najważniejsze fabryki Skody zlokalizowane są w Czechach, w miejscowościach Mlada Boleslav, Vrchlabi oraz Kvasinach. Jednak samochody Skody były bądź są produkowane również w innych państwach, m.in. w Chinach, Rosji czy w Indiach. W przeszłości montaż modeli Skody odbywał się również w Polsce, w zakładach Volkswagen Poznan. Z taśm montażowych zjeżdżały tam (początkowo w standardzie SKD, a później także CKD) takie modele jak Skoda Favorit, Skoda Felicia, pierwsza generacja Skody Octavia oraz Fabia.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Skoda

Sprawdź co kierowcy
myślą o Skoda

Oceny Aut 9 629 ocen

4,1
~Maciej (Starachowice)
Skoda Kodiaq II
SUV 1.5 TSI mHEV 150KM 110kW
Generalnie bardzo dobry samochód, wygodne fotele, pozycja za kierownicą, możliwość regulacji w wielu zakresach, dużo miejsca z tyłu, przodu. Silnik akceptowalnie dynamiczny. Spalanie przy eko-drivingu da radę ale w mieście i na krótkich odcinkach smok. MINUSY: - ciągłe usterki elektroniki - komunikaty wyskakują praktycznie co kilka dni Awaria układu napędowego - ogranicza obroty do 4000 i każe jechać do serwisu. Z autem nic się nie dzieje, przechodzi po restarcie. Front assist niedziała, czujniki deszczu, parking asist, lane assist. Awaria dynamicznej zmiany świateł. Z reguły albo zaczyna działać wszystko po 20 minutach jazdy albo po ponownym wyłączeniu i włączeniu. - brak możliwości stałego wyłączania czujników parkowania. Auto potrafi brutalnie zahamować (najczęściej przy cofaniu) bo sobie coś ubzdura. Jak będziesz niezapięty w pasy przy manewrowaniu z 5-10 km/h możesz uderzyć w kierownicę, fotel itp. Dziadostwo można wyłączyć ręcznie ale trzeba każdorazowo pamiętać - auto samo hamuje bo uzna że coś stanowi dla Ciebie zagrożenie, lub czasem widzi coś czego niema. W niektórych sytuacjach możesz zrobić komuś break check i będzie Twoja wina za kolizję jeśli gość będzie mieć kamerkę. Użyłbym tutaj wielu wulgarnych określeń tego jak to oceniam. - lane assist - to wyłączam zawsze po ruszeniu. Albo nie działa i nie widzi żadnej z wyraźnych linii, albo widzi za dużo i sam ocenia co powinien zrobić. Bardzo brutalnie zmienia kierunek ruchu i stawia za mocny opór na kierownicy - czasem przy wyprzedzaniu mocno odbija, - MHEV - to tylko start/stop na skrzyżowaniach i czasami "jazda na luzie" jak puścimy gaz z górki lub odpuścimy na prostej - auto samo hamuje wg. swojego uznania kiedy zbliżymy się do pojazdu przed nami. Np. zjeżdżam z górki i chcę dojechać do końca na luzie dla oszczędności paliwa. Przed nami ponad 50-80 metrów jest pojazd i doskonale oceniamy że nie będziemy musieli hamować, gdyż to auto zdąży przyspieszyć i pojechać dalej. Niestety nasza Skoda uznaje inaczej i zaczyna hamowanie wytracając prędkość co finalnie przekłada się na konieczność przyspieszania z mniejszej prędkości i większe zużycie paliwa. Niema żadnej opcji tego wyłączyć. - HAMOWANIE ze zmienną siłą wg uznania czujników. Dojeżdżając do skrzyżowania, oceniamy siłę hamowania i nacisku na pedał. Niestety samochód nie będzie hamował tak jak tego chcemy. Sam zmienia siłę hamowania pomimo stałego nacisku na pedał. Finalnie w niektórych sytuacjach normalnie bym wiedział czy, jak i ile przed przeszkodą się zatrzymam. Tutaj niestety nie mam tej wiedzy i czasami czuję się mocno niekomfortowo, tak że w ostatnim odcinku muszę bardzo mocno reagować. Nie byłoby tego gdyby hamulce działały tak jak w każdym samochodzie bez asysty tego "cudownego" EJajka (AI) - Asystent głosowy to dalej dno. Jechałem w Jaecoo 7 i tam potrafi to normalnie działać. - Kamer 360 raczej mało intuicyjna. Widok z góry 360 raczej za wiele nie pomoże. Konieczne przeklikiwanie pomiędzy poszczególnymi stronami auta, jednak nie zawsze jest możliwość powrotu do widoku głównego i w sumie pozostajemy przy klasycznych lusterakach PLUSY - SMART - fajna ilość schowków, złączy USB-C, nawet na podszybiu na potrzeby podłączenia kamerki. - bardzo wygodne fotele - dobrze wykonana deska rozdzielcza i obicia. chociaż na filmikach widziałem że z tym potrafi być różnie w innych modelach - dobrze wygłuszony, we wnętrzu jest cicho - światła matrix rewelacyjnie oświetlają drogę nocą - dosyć dynamiczny silnik, chociaż czasem z nieznanych mi powodów silnik pozostaje na wysokich obrotach i trzyma je przez dłuższy czas nawet w sytuacjach kiedy jedziemy już na "luzie" - płynne ruszanie (ale bez autohold - ten czasem powoduje szarpnięcia)
Dodane 23 dni temu
4,4
~Brooklyn
Skoda Octavia III
Liftback Facelifting 1.4 TSI 150KM 110kW
Ogólnie samochód w porządku. Ma trochę wad, ale też zalet. Zaletą jest na pewno trwały silnik, który zużywa bardzo mało paliwa. Dodatkowo jest dość żwawy jak na pojemność 1.4 i 150KM. W wersji Style całkiem dobre materiały użyte do wykończenia wnętrza. Minus to zawieszenie z belką skrętną. Na autostradach i ekspresówkach miota nim strasznie. Nie prowadzi się zbyt pewnie. Drugi duży minus to wyciszenie, którego praktycznie nie ma. Głośno, a nawet bardzo głośna na trasach przy prędkościach powyżej 100km/h. Dodatkowo cały czas szumi powietrze przy szybach, że ma się wrażenie, że jest niedomknięte okno.
Dodane 1 miesiąc temu
4,9
~Jedrus1o
Skoda Kamiq
Crossover Facelifting 1.5 TSI 150KM 110kW
Czytam opinie o Kamiqu sprzed i po liftingu i dziwi mnie to, że Kamiq z silnikiem 1,5 sprzed liftingu ma średnią ocenę 7% powyżej średniej, a Kamiq 1,5 po liftingu ma ocenę 15% poniżej średniej w segmencie. Czyżby lifting pogorszył to auto. Nie wiem jak przed liftem, ale mam poliftowe i jak na razie nic nie mogę tej wersji zarzucić. Kupiłem auto w pełni świadomie, testowałem przed zakupem zarówno Kamiqa jak i Hyundaia Konę i wybrałem Skodę. Każde auto ma coś za i przeciw, nie ma aut idealnych, więc skąd tak krytyczne opinie, czy wystawiający opinie jeździli wcześniej autami klasy premium i porównują je do Kamiqa? Jak na razie jestem zadowolony. Jeździłem poprzednio Hyundaiem ix35 1,7 diesel i Kamiqiem w porównaniu do tego Hundaia jeździ mi się bardziej komfortowo, wewnątrz jest cicho, materiały wewnątrzne wcale nie są złe, wyposażenie porównywalne, miejsca wewnątrz także wcale nie mniej choć IX35 to wiekszy SUV ( dłuzszy, szerszy i wyższy), do bagażnika jadąc na wczasy zapakowałem to co zawsze zabieram i mam wrażenie, że bagaż zajął tyle samo miejsca co w Hyundaiu. Myślałem o Hyundaiu Tucsonie, ale cena o wiele wyższa niż Kamiqa, testowałem Konę (cena porównywalna do Kamiqa, tylko z silnikiem 1,0 i manual a Kamiq 1,5 i automat), no i w Konie przy tej cenie wewnątrz sam plastik, w dodatku kiepskiej jakości. Więc wybór padł na Skodę Kamiq. Ps. Aut z silnikiem Stellantisa nie brałem pod uwagę, bo nie mam zaufania po wszystkich wpadkach tego koncernu.
Dodane 1 miesiąc temu
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Skoda przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena

Skonfiguruj idealną ofertę z super finansowaniem

Zobacz więcej filmów