Szukaj

Informacje o Skoda

Skoda to obecnie najpopularniejsza marka samochodowa na polskim rynku, która swój sukces rynkowy nad Wisłą zawdzięcza przede wszystkim często widywanym na naszych drogach modelom Skoda Fabia i Octavia. Obecny dynamiczny rozwój czeska marka zawdzięcza w dużej mierze również przynależności do koncernu Volkswagen, od którego Skoda czerpie najnowsze rozwiązania technologiczne, a także ekspansji na pozaeuropejskie rynki, w tym m.in. do Chin, a nawet do Australii.

Historia Skody

Początki historii Skody można doszukiwać się w dwóch całkowicie odrębnych miejscach i w aż trzech osobach, które miały kluczowe znaczenie dla pierwszych lat funkcjonowania firmy. Po raz pierwszy o firmie Skoda można było usłyszeń w 1869 r., kiedy to Emil Skoda przejmuje od hrabiego Arnosta Waldsteina zakłady przemysłowe w Pilznie założone dziesięć lat wcześniej. W zakłady te, w których Skoda obejmował kierownicze stanowisko, zajmowały się produkcją dla przemysłu metalowego oraz zbrojeniowego.

Po zakończeniu I wojny światowej, już po śmierci Emila Skody w 1900 r., zakłady rozszerzają swoją działalność, by od 1924 r. rozpocząć również produkcję samochodów. Samochody wytwarzane były na licencji hiszpańskiej firmy Hispano-Suiza, a pierwszym wyprodukowanym autem był model 25/100.

Równolegle w Mladej Boleslav od 1895 r. funkcjonuje firma Laurin & Klement, która została założona przez mechanika Vaclava Laurina i księgowego Vaclava Klementa. W pierwszych latach działalności firma L&K zajmowała się naprawą i produkcją, rowerów pod nazwą Slavia, by od 1898 r. poszerzyć działalność również o produkcję motocykli. Nie minęło zbyt wiele czasu, by dwaj panowie o imieniu Vaclac postawili również na działalność związaną z produkcją samochodów. Już w 1901 r. powstaje pierwszy prototyp auta o nazwie Voiturette, który jednak w pełni gotowy jest dopiero cztery lata później. Łącznie powstały 44 egzemplarze tego modelu. Kolejne modele firmy Laurin & Klement oznaczane były literkami B i C. W 1907 r. powstaje model F z 2,5-litrowym silnikiem o mocy 21 KM, rok później firma wypuszcza rajdowe auto, a w 1911 r. model S z czterocylindrowym silnikiem o mocy 14 KM. Firma wytwarza ponadto m.in. autobusy, ciężarówki, silniki lotnicze, maszyny rolnicze, walce, a także w czasie I wojny światowej uzbrojenie.

W latach 20. minionego stulecia firma Laurin & Klement zaczęła szukać strategicznego partnera, co było również pochodną pożaru w 1924 r., który strawił zakłady produkcyjne w Mladej Boleslav. W efekcie w 1925 r. dochodzi do fuzji, w następstwie której Skoda staje się właścicielem firmy Laurin & Klement.

Pierwsze samochody Skody

Już w następnym roku (1926 r.) zaprezentowany został pierwszy model koncernu Skoda o nazwie Skoda 150. Firma zaczyna produkować na większą skalę, m.in. dzięki wprowadzeniu nowoczesnej linii montażowej w 1930 r. Rok wcześniej z fabryki w Pilznie wyjeżdża Skoda 860, która jest napędzana 8-cylindrowym silnikiem o mocy 60 KM. Dużą popularność zdobywa Skoda 420 Popular z czterocylindrowym silnikiem o mocy 20 KM. Do drugiej wojny światowej powstają jeszcze takie samochody Skody jak 100 Popular oraz jego następca, Skoda Tudor.

Okres wojny to naturalnie produkcja na potrzeby armii niemieckiej, a po niej utworzenie przedsiębiorstwa państwowego o nazwie AZNP Skoda (Automobilove Zavody, Narodni Podnik). W tym okresie Skoda wypuszcza na rynek m.in. takie modele jak Skoda 1200 z silnikiem o pojemności 1221 cm3 i mocy 36 KM, Skoda 440 (Spartak) oraz produkowaną od 1959 r. Octavię. Kolejnym ważnym modelem w tym okresie była Skoda 1000 MB z silnikiem umieszczonym z tyłu.

Współczesne modele Skody

Przełom w rozwoju czeskiego koncernu następuje w latach 90. XX wieku, kiedy to w 1991 r. Skoda staje się częścią koncernu Volkswagena (wówczas to niemiecki koncern nabył 30% udziałów Skody, a jedynym akcjonariuszem czeskiej firmy jest od 2000 r.). Zapowiedzią rewolucyjnych zmian w projektowaniu aut był jednak już model Favorit z 1987 r., który powstał także w odmianie kombi oraz pickup. Pierwszym nowym modelem wyprodukowanym pod rządami Niemców z Wolfsburga była Skoda Felicia, którą w 1999 r. zastępuje Skoda Fabia. Wcześniej, bo w 1996 r. do gamy modelowej wraca Skoda Octavia, a jedna z jej odmian nosi nazwę Laurin & Klement. W 2001 r. do sprzedaży wraca także Skoda Superb - model o takiej nazwie był bowiem produkowany przed II wojną światową.

Skoda - dodatkowe informacje

Najważniejsze fabryki Skody zlokalizowane są w Czechach, w miejscowościach Mlada Boleslav, Vrchlabi oraz Kvasinach. Jednak samochody Skody były bądź są produkowane również w innych państwach, m.in. w Chinach, Rosji czy w Indiach. W przeszłości montaż modeli Skody odbywał się również w Polsce, w zakładach Volkswagen Poznan. Z taśm montażowych zjeżdżały tam (początkowo w standardzie SKD, a później także CKD) takie modele jak Skoda Favorit, Skoda Felicia, pierwsza generacja Skody Octavia oraz Fabia.

czytaj więcej

Skoda – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Skoda

Sprawdź co kierowcy
myślą o Skoda

Oceny Aut 9 256 ocen

4,9
~Zadowolony
Skoda Octavia III
Kombi 1.6 TDI 110KM 81kW
Samochód kupiłem, na szybko od znajomego, bo potrzebowałem na wyjazd rodzinny, w prawdzie wolałem jakiegoś minivana, bo mam 3 dzieci, ale tylko to było w miarę pewne od ręki. Samochód mnie zaskoczył bardzo pozytywnie, bardzo pakowany, wygodny, mój jest w wersji ambition więc wyposażenie wystarczające. W tej cenie myślę że ciężko kupić lepszy samochód użytkowy z takim wyposażeniem, pojemnością tanim serwisem( choć jeszcze nic nie robiłem przy nim). Nie należy porównać do samochodów innej klasy, bo wiadomo że plastiki nie jak w BMW , jest to tani samochód dla ludu który w tej kategorii jest chyba bezkonkurencyjny.
3,0
~A.T.
Skoda Superb III
Liftback Facelifting 2.0 TDI 190KM 140kW
Auto posiadam od nowości rocznik 2020 , olej zmieniam co 12 -14 tyś km starałem się dbać o auto a mimo to . -selektor biegów DSG -pompę wody + rozrząd bo ciekła - tarcze tył+ klocki rozleciały się po 33 tyś km - czujnik klimatyzacji - wlew paliwa ( nie otwiera się / zamyka ) - - liczne błędy zawieszenia elektroniki i na sam koniec katuszy z marką skoda przy 78k km padła skrzynia DSG -wymiana na nowa i tak stanąłem na autostradzie bo zginęły biegi. - coś się pewnie by jeszcze znalazło ale już nie pamiętam. NIE POLECAM
4,9
~Kris
Skoda Superb III
Liftback Facelifting 1.5 TSI 150KM 110kW
Generalnie wszystko w tym samochodzie jest na + a zwłaszcza komfort w kabinie i przepastny bagażnik. Wyposażenie dobre z oświetleniem amiantowym robi robotę i daje wielką frajdę z jazdy. Auto budzi też zasłużony szacunek uczestników ruchu drogowego. Dobre wyciszenie, podgrzewane siedzenia przód i tył, ogrzewana kierownica robią mega klimat w zimne dni. Jedyny - to trochę trudne parkowanie w ciasnych miejscach i to wiadomo przy prawie 5 metrach długości i tej szerokości ale system kamer trochę przekłamuje a może mój jest źle ustawiony bo ni jak na kamerze nie potrafię tyłem stanąć prosto patrząc na jej wskazania
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Skoda przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena