Szukaj

Informacje o Skoda

Skoda to obecnie najpopularniejsza marka samochodowa na polskim rynku, która swój sukces rynkowy nad Wisłą zawdzięcza przede wszystkim często widywanym na naszych drogach modelom Skoda Fabia i Octavia. Obecny dynamiczny rozwój czeska marka zawdzięcza w dużej mierze również przynależności do koncernu Volkswagen, od którego Skoda czerpie najnowsze rozwiązania technologiczne, a także ekspansji na pozaeuropejskie rynki, w tym m.in. do Chin, a nawet do Australii.

Historia Skody

Początki historii Skody można doszukiwać się w dwóch całkowicie odrębnych miejscach i w aż trzech osobach, które miały kluczowe znaczenie dla pierwszych lat funkcjonowania firmy. Po raz pierwszy o firmie Skoda można było usłyszeń w 1869 r., kiedy to Emil Skoda przejmuje od hrabiego Arnosta Waldsteina zakłady przemysłowe w Pilznie założone dziesięć lat wcześniej. W zakłady te, w których Skoda obejmował kierownicze stanowisko, zajmowały się produkcją dla przemysłu metalowego oraz zbrojeniowego.

Po zakończeniu I wojny światowej, już po śmierci Emila Skody w 1900 r., zakłady rozszerzają swoją działalność, by od 1924 r. rozpocząć również produkcję samochodów. Samochody wytwarzane były na licencji hiszpańskiej firmy Hispano-Suiza, a pierwszym wyprodukowanym autem był model 25/100.

Równolegle w Mladej Boleslav od 1895 r. funkcjonuje firma Laurin & Klement, która została założona przez mechanika Vaclava Laurina i księgowego Vaclava Klementa. W pierwszych latach działalności firma L&K zajmowała się naprawą i produkcją, rowerów pod nazwą Slavia, by od 1898 r. poszerzyć działalność również o produkcję motocykli. Nie minęło zbyt wiele czasu, by dwaj panowie o imieniu Vaclac postawili również na działalność związaną z produkcją samochodów. Już w 1901 r. powstaje pierwszy prototyp auta o nazwie Voiturette, który jednak w pełni gotowy jest dopiero cztery lata później. Łącznie powstały 44 egzemplarze tego modelu. Kolejne modele firmy Laurin & Klement oznaczane były literkami B i C. W 1907 r. powstaje model F z 2,5-litrowym silnikiem o mocy 21 KM, rok później firma wypuszcza rajdowe auto, a w 1911 r. model S z czterocylindrowym silnikiem o mocy 14 KM. Firma wytwarza ponadto m.in. autobusy, ciężarówki, silniki lotnicze, maszyny rolnicze, walce, a także w czasie I wojny światowej uzbrojenie.

W latach 20. minionego stulecia firma Laurin & Klement zaczęła szukać strategicznego partnera, co było również pochodną pożaru w 1924 r., który strawił zakłady produkcyjne w Mladej Boleslav. W efekcie w 1925 r. dochodzi do fuzji, w następstwie której Skoda staje się właścicielem firmy Laurin & Klement.

Pierwsze samochody Skody

Już w następnym roku (1926 r.) zaprezentowany został pierwszy model koncernu Skoda o nazwie Skoda 150. Firma zaczyna produkować na większą skalę, m.in. dzięki wprowadzeniu nowoczesnej linii montażowej w 1930 r. Rok wcześniej z fabryki w Pilznie wyjeżdża Skoda 860, która jest napędzana 8-cylindrowym silnikiem o mocy 60 KM. Dużą popularność zdobywa Skoda 420 Popular z czterocylindrowym silnikiem o mocy 20 KM. Do drugiej wojny światowej powstają jeszcze takie samochody Skody jak 100 Popular oraz jego następca, Skoda Tudor.

Okres wojny to naturalnie produkcja na potrzeby armii niemieckiej, a po niej utworzenie przedsiębiorstwa państwowego o nazwie AZNP Skoda (Automobilove Zavody, Narodni Podnik). W tym okresie Skoda wypuszcza na rynek m.in. takie modele jak Skoda 1200 z silnikiem o pojemności 1221 cm3 i mocy 36 KM, Skoda 440 (Spartak) oraz produkowaną od 1959 r. Octavię. Kolejnym ważnym modelem w tym okresie była Skoda 1000 MB z silnikiem umieszczonym z tyłu.

Współczesne modele Skody

Przełom w rozwoju czeskiego koncernu następuje w latach 90. XX wieku, kiedy to w 1991 r. Skoda staje się częścią koncernu Volkswagena (wówczas to niemiecki koncern nabył 30% udziałów Skody, a jedynym akcjonariuszem czeskiej firmy jest od 2000 r.). Zapowiedzią rewolucyjnych zmian w projektowaniu aut był jednak już model Favorit z 1987 r., który powstał także w odmianie kombi oraz pickup. Pierwszym nowym modelem wyprodukowanym pod rządami Niemców z Wolfsburga była Skoda Felicia, którą w 1999 r. zastępuje Skoda Fabia. Wcześniej, bo w 1996 r. do gamy modelowej wraca Skoda Octavia, a jedna z jej odmian nosi nazwę Laurin & Klement. W 2001 r. do sprzedaży wraca także Skoda Superb - model o takiej nazwie był bowiem produkowany przed II wojną światową.

Skoda - dodatkowe informacje

Najważniejsze fabryki Skody zlokalizowane są w Czechach, w miejscowościach Mlada Boleslav, Vrchlabi oraz Kvasinach. Jednak samochody Skody były bądź są produkowane również w innych państwach, m.in. w Chinach, Rosji czy w Indiach. W przeszłości montaż modeli Skody odbywał się również w Polsce, w zakładach Volkswagen Poznan. Z taśm montażowych zjeżdżały tam (początkowo w standardzie SKD, a później także CKD) takie modele jak Skoda Favorit, Skoda Felicia, pierwsza generacja Skody Octavia oraz Fabia.

czytaj więcej

Skoda – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Skoda

Sprawdź co kierowcy
myślą o Skoda

Oceny Aut 8 566 ocen

4,7
~Mirosław
Crossover 1.0 TSI 95KM 70kW
Skoda Kamiq
Po przetestowaniu silnika 1.0 95 km i 115 km wybrałem ten pierwszy. Moja jazda ogranicza się w 90% do przemieszczania po mieście, gdzie warunki ( światła, korki, ograniczenie prędkości i drogówka) zmuszają do spokojnej jazdy a 95 km w zupełności mi wystarcza. Pomimo wielu opinii 'znawców' jestem bardzo pozytywnie zaskoczony dynamiką tej jednostki. (Silnik) wg mnie jest to najlepszy silnik litrowy na rynku. Oszczędny ( zużycie paliwa w okresie długodystansowym 6,1 litra ) i dynamiczny jak na swoją pojemność. W Kamiqu jest bardzo dobrze wyciszony. W codziennej eksploatacji nic więcej nie jest potrzebne. Z wyprzedzaniem nie ma problemu.. Jest to samochód dla osób lubiących spokojną jazdę. Polecam każdemu jazdę próbną.
4,7
~Tusiek
Hatchback 1.3 68KM 50kW
Skoda Felicia II
Mały na zewnątrz, duży w środku, zwrotny, zrywny, pakowny i niezawodny. Polecam jako mały rodzinny samochód. Spokojnie zmieści się w niego 4 osobowa rodzina ze średnim bagażem. Sprawdza się świetnie również jako mały pierdzik do miasta. Na pierwszy samochód bardzo polecam. Mówią, że wyciąga 160, ale ja wyciskam z niej ponad 170. Pomimo wieku, oprócz rdzewiejącego tłumika nie miał nigdy żadnych usterek. Spokojnie można nim wjechać do lasu i zasuwać ponad 80km/h po szutrze bez obawy, że urwie się podwozie. Słyszałem, że rdzewieją, ale na moim nie widać żadnego brunatnego punktu (z wyjątkiem tłumika). Odpala zawsze, nawet przy 20 stopniowym mrozie. Banalna w obsłudze i naprawie. Prowadzi się bez zarzutów. Ładnie wchodzi w zakręty i trzyma się drogi. Moim zdaniem jeden z najlepszych w swojej klasie. Lepsza jest chyba tylko skoda favourit i Łada samara. Jest to jeden z ostatnich tak praktycznych, przestronnych i funkcjonalnych samochodów i co najważniejsze, nie ma jeszcze aż tak dużo zbędnej elektroniki, która mogłaby się zepsuć.
4,4
~Tomek
Kombi 1.4 TDI 90KM 66kW
Skoda Fabia III
Autko spełnia moje oczekiwania. Kupiłem samochód typowo na dojazdy do pracy. Pracuje jako kierowca ciężarówki w Niemczech, więc jestem przyzwyczajony do długich tras. Ludzie narzekaja na brak wygody, mi jednak odpowiada i uważam że długa jazda nie jest uciążliwa. Do pracy mam około 1000km, róbie to na strzała, z postojami tylko na toaletę. Samochód spełnia moje oczekiwania. Jest w miarę nowy i z niskim przebiegiem za nieduże pieniądze. Ponadto, jeśli ktoś ma pojęcie o jeździe potrafi bardo mało spalić. Gdy kręcę się koło domu to spalanie wynosi około 3.8-4.2 litra, na autostradzie przy 120km/h (jest to moja prędkość, gdyż raz nie ma co nadwyrężać silnika 1.4, a dwa nie pracuje żeby mandaty pracic i stracić prawko co jest moim źródłem dochodów (taka informacja dla tych których śmieszy moja prędkość)) autko Pali wtedy około 4.5-4.7 litra, zależy od pogody i od tego jak posługujemy się pedałem gazu i dobieraniem biegów
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Skoda przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena