Szukaj

Informacje o Skoda

Skoda to obecnie najpopularniejsza marka samochodowa na polskim rynku, która swój sukces rynkowy nad Wisłą zawdzięcza przede wszystkim często widywanym na naszych drogach modelom Skoda Fabia i Octavia. Obecny dynamiczny rozwój czeska marka zawdzięcza w dużej mierze również przynależności do koncernu Volkswagen, od którego Skoda czerpie najnowsze rozwiązania technologiczne, a także ekspansji na pozaeuropejskie rynki, w tym m.in. do Chin, a nawet do Australii.

Historia Skody

Początki historii Skody można doszukiwać się w dwóch całkowicie odrębnych miejscach i w aż trzech osobach, które miały kluczowe znaczenie dla pierwszych lat funkcjonowania firmy. Po raz pierwszy o firmie Skoda można było usłyszeń w 1869 r., kiedy to Emil Skoda przejmuje od hrabiego Arnosta Waldsteina zakłady przemysłowe w Pilznie założone dziesięć lat wcześniej. W zakłady te, w których Skoda obejmował kierownicze stanowisko, zajmowały się produkcją dla przemysłu metalowego oraz zbrojeniowego.

Po zakończeniu I wojny światowej, już po śmierci Emila Skody w 1900 r., zakłady rozszerzają swoją działalność, by od 1924 r. rozpocząć również produkcję samochodów. Samochody wytwarzane były na licencji hiszpańskiej firmy Hispano-Suiza, a pierwszym wyprodukowanym autem był model 25/100.

Równolegle w Mladej Boleslav od 1895 r. funkcjonuje firma Laurin & Klement, która została założona przez mechanika Vaclava Laurina i księgowego Vaclava Klementa. W pierwszych latach działalności firma L&K zajmowała się naprawą i produkcją, rowerów pod nazwą Slavia, by od 1898 r. poszerzyć działalność również o produkcję motocykli. Nie minęło zbyt wiele czasu, by dwaj panowie o imieniu Vaclac postawili również na działalność związaną z produkcją samochodów. Już w 1901 r. powstaje pierwszy prototyp auta o nazwie Voiturette, który jednak w pełni gotowy jest dopiero cztery lata później. Łącznie powstały 44 egzemplarze tego modelu. Kolejne modele firmy Laurin & Klement oznaczane były literkami B i C. W 1907 r. powstaje model F z 2,5-litrowym silnikiem o mocy 21 KM, rok później firma wypuszcza rajdowe auto, a w 1911 r. model S z czterocylindrowym silnikiem o mocy 14 KM. Firma wytwarza ponadto m.in. autobusy, ciężarówki, silniki lotnicze, maszyny rolnicze, walce, a także w czasie I wojny światowej uzbrojenie.

W latach 20. minionego stulecia firma Laurin & Klement zaczęła szukać strategicznego partnera, co było również pochodną pożaru w 1924 r., który strawił zakłady produkcyjne w Mladej Boleslav. W efekcie w 1925 r. dochodzi do fuzji, w następstwie której Skoda staje się właścicielem firmy Laurin & Klement.

Pierwsze samochody Skody

Już w następnym roku (1926 r.) zaprezentowany został pierwszy model koncernu Skoda o nazwie Skoda 150. Firma zaczyna produkować na większą skalę, m.in. dzięki wprowadzeniu nowoczesnej linii montażowej w 1930 r. Rok wcześniej z fabryki w Pilznie wyjeżdża Skoda 860, która jest napędzana 8-cylindrowym silnikiem o mocy 60 KM. Dużą popularność zdobywa Skoda 420 Popular z czterocylindrowym silnikiem o mocy 20 KM. Do drugiej wojny światowej powstają jeszcze takie samochody Skody jak 100 Popular oraz jego następca, Skoda Tudor.

Okres wojny to naturalnie produkcja na potrzeby armii niemieckiej, a po niej utworzenie przedsiębiorstwa państwowego o nazwie AZNP Skoda (Automobilove Zavody, Narodni Podnik). W tym okresie Skoda wypuszcza na rynek m.in. takie modele jak Skoda 1200 z silnikiem o pojemności 1221 cm3 i mocy 36 KM, Skoda 440 (Spartak) oraz produkowaną od 1959 r. Octavię. Kolejnym ważnym modelem w tym okresie była Skoda 1000 MB z silnikiem umieszczonym z tyłu.

Współczesne modele Skody

Przełom w rozwoju czeskiego koncernu następuje w latach 90. XX wieku, kiedy to w 1991 r. Skoda staje się częścią koncernu Volkswagena (wówczas to niemiecki koncern nabył 30% udziałów Skody, a jedynym akcjonariuszem czeskiej firmy jest od 2000 r.). Zapowiedzią rewolucyjnych zmian w projektowaniu aut był jednak już model Favorit z 1987 r., który powstał także w odmianie kombi oraz pickup. Pierwszym nowym modelem wyprodukowanym pod rządami Niemców z Wolfsburga była Skoda Felicia, którą w 1999 r. zastępuje Skoda Fabia. Wcześniej, bo w 1996 r. do gamy modelowej wraca Skoda Octavia, a jedna z jej odmian nosi nazwę Laurin & Klement. W 2001 r. do sprzedaży wraca także Skoda Superb - model o takiej nazwie był bowiem produkowany przed II wojną światową.

Skoda - dodatkowe informacje

Najważniejsze fabryki Skody zlokalizowane są w Czechach, w miejscowościach Mlada Boleslav, Vrchlabi oraz Kvasinach. Jednak samochody Skody były bądź są produkowane również w innych państwach, m.in. w Chinach, Rosji czy w Indiach. W przeszłości montaż modeli Skody odbywał się również w Polsce, w zakładach Volkswagen Poznan. Z taśm montażowych zjeżdżały tam (początkowo w standardzie SKD, a później także CKD) takie modele jak Skoda Favorit, Skoda Felicia, pierwsza generacja Skody Octavia oraz Fabia.

czytaj więcej

Skoda – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Skoda

Sprawdź co kierowcy
myślą o Skoda

Oceny Aut 9 008 ocen

1,9
~Tomasz
Liftback 2.0 TDI 150KM 110kW
Skoda Octavia IV
Najszczęśliwszy moment w użytkowaniu skoduni to ten gdy można z wreszcie z niej wysiąść. Mnóstwo irytujących drobnych usterek: od ciągłego zawieszania się systemu multimedialnego, radia, kamerki cofania poprzez dramatyczną skrzynię biegów DSG po przewspomagany układ kierowniczy nie dający żadnego wyczucia samochodu. Niewygodne fotele. Auto niesamowicie podatne na boczne podmuchy wiatru. Lusterka zewnętrzne płaskie, bez sfer i w mojej wersji nie ma czujnika martwego pola - przy zmianie pasa lepiej się dobrze rozejrzeć. Wnętrze plastikowe i skrzypiące jak drewniana łajba na pełnym morzu w trakcie sztormu. Szum z uszczelek w trakcie jazdy i bujanie się nadwozia dopełniają tego marynistycznego opisu.
4,1
~DDz
SUV 2.0 TSI 190KM 140kW
Skoda Kodiaq
Słodko-gorzkie trzy gwiazdki. Powoduje zarazem radość z jazdy, jak i rozczarowanie. Wersja Sportline w przepięknym kolorze ocean race przykuwa uwagę przechodniów. W środku aż tak nie powala na kolana. Powiedziałbym, że jest neutralna. Duży plus za virtual cokpit. Silnik o mocy 190 KM z napędem 4x4 sprawdza się bardziej niż przyzwoicie. Skrętny i wygodny w mieście- nawet przy parkowaniu. Bagażnik duży i całkiem ustawny. Dla rodziny z dziećmi może stanowić atut, który skusi do zakupu. Tylko te wykończenie w środku... Trzy kropki nie odzwierciedlają mojego niezadowolenia, które zabija radość z jazdy. Tam dosłownie WSZYSTKO trzeszczy. Samochód za spore pieniądze, w jednej z najbogatszej wersji powinien zachować choć trochę pozorów. Jeżeli Škoda aspiruje do aut bardziej premium to przy takim wykończeniu może zapomnieć o jakichkolwiek laurach..
2,5
~Oszukany
RS Kombi 2.0 TSI 245KM 180kW
Skoda Octavia IV
Wiadomą rzeczą jest radość nowe auto, czar jednak w przypadku skody RS mija bardzo szybko . Kłopoty z pojawiły się niemal natychmiast eCall / sos , informacja że pasy są nie zapięte a są , chromy początkowo tył prawa strona teraz i przód kierowca jest to norma w grupie Vag nie wolno na nie patrzeć lać wodą a myjka jest zakazana, co jakiś czas nie zadziałała kamera cofania jak i klapa się obrazi i się nie zamknie tył , kilka razy ekran tabletu czarny , akumulator po zaledwie pół roku padł wstawiono nowy obecnie ledwo dycha doładowuje bo co mam zrobić . lato słońce świeci pod kątem i mamy wysyp informacji że coś nie działa ( tempomat , aut. światła itp ) Radar jest tak umiejscowiony że zimą minimalny śnieg sprawia podobną reakcje oblepia się i nie działa Żeby jeszcze te DSG było normalne niestety auto jest nastawione na Eco jazdę ( a mowo o RS nie o 1.0tsi ) tryb S poprawia sprawę jak i spalanie przy okazji . Ogólnie co jakiś czas akcja przywoławcza coś tam niby naprawiają raz działa raz nie . Najgorsze jest traktowanie przez serwis mają cię totalnie w d... Z całą stanowczością mogę stwierdzić że nienawidzę tego auta . i jest jednym wielkim nieporozumieniem w każdej kategorii ( jako RS ) Sam do dziś nie wiem dlaczego dałem się na to auto namówić rozum mi odebrało pomroczność trudno powiedzieć .
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Skoda przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena