Szukaj

Informacje o Skoda

Skoda to obecnie najpopularniejsza marka samochodowa na polskim rynku, która swój sukces rynkowy nad Wisłą zawdzięcza przede wszystkim często widywanym na naszych drogach modelom Skoda Fabia i Octavia. Obecny dynamiczny rozwój czeska marka zawdzięcza w dużej mierze również przynależności do koncernu Volkswagen, od którego Skoda czerpie najnowsze rozwiązania technologiczne, a także ekspansji na pozaeuropejskie rynki, w tym m.in. do Chin, a nawet do Australii.

Historia Skody

Początki historii Skody można doszukiwać się w dwóch całkowicie odrębnych miejscach i w aż trzech osobach, które miały kluczowe znaczenie dla pierwszych lat funkcjonowania firmy. Po raz pierwszy o firmie Skoda można było usłyszeń w 1869 r., kiedy to Emil Skoda przejmuje od hrabiego Arnosta Waldsteina zakłady przemysłowe w Pilznie założone dziesięć lat wcześniej. W zakłady te, w których Skoda obejmował kierownicze stanowisko, zajmowały się produkcją dla przemysłu metalowego oraz zbrojeniowego.

Po zakończeniu I wojny światowej, już po śmierci Emila Skody w 1900 r., zakłady rozszerzają swoją działalność, by od 1924 r. rozpocząć również produkcję samochodów. Samochody wytwarzane były na licencji hiszpańskiej firmy Hispano-Suiza, a pierwszym wyprodukowanym autem był model 25/100.

Równolegle w Mladej Boleslav od 1895 r. funkcjonuje firma Laurin & Klement, która została założona przez mechanika Vaclava Laurina i księgowego Vaclava Klementa. W pierwszych latach działalności firma L&K zajmowała się naprawą i produkcją, rowerów pod nazwą Slavia, by od 1898 r. poszerzyć działalność również o produkcję motocykli. Nie minęło zbyt wiele czasu, by dwaj panowie o imieniu Vaclac postawili również na działalność związaną z produkcją samochodów. Już w 1901 r. powstaje pierwszy prototyp auta o nazwie Voiturette, który jednak w pełni gotowy jest dopiero cztery lata później. Łącznie powstały 44 egzemplarze tego modelu. Kolejne modele firmy Laurin & Klement oznaczane były literkami B i C. W 1907 r. powstaje model F z 2,5-litrowym silnikiem o mocy 21 KM, rok później firma wypuszcza rajdowe auto, a w 1911 r. model S z czterocylindrowym silnikiem o mocy 14 KM. Firma wytwarza ponadto m.in. autobusy, ciężarówki, silniki lotnicze, maszyny rolnicze, walce, a także w czasie I wojny światowej uzbrojenie.

W latach 20. minionego stulecia firma Laurin & Klement zaczęła szukać strategicznego partnera, co było również pochodną pożaru w 1924 r., który strawił zakłady produkcyjne w Mladej Boleslav. W efekcie w 1925 r. dochodzi do fuzji, w następstwie której Skoda staje się właścicielem firmy Laurin & Klement.

Pierwsze samochody Skody

Już w następnym roku (1926 r.) zaprezentowany został pierwszy model koncernu Skoda o nazwie Skoda 150. Firma zaczyna produkować na większą skalę, m.in. dzięki wprowadzeniu nowoczesnej linii montażowej w 1930 r. Rok wcześniej z fabryki w Pilznie wyjeżdża Skoda 860, która jest napędzana 8-cylindrowym silnikiem o mocy 60 KM. Dużą popularność zdobywa Skoda 420 Popular z czterocylindrowym silnikiem o mocy 20 KM. Do drugiej wojny światowej powstają jeszcze takie samochody Skody jak 100 Popular oraz jego następca, Skoda Tudor.

Okres wojny to naturalnie produkcja na potrzeby armii niemieckiej, a po niej utworzenie przedsiębiorstwa państwowego o nazwie AZNP Skoda (Automobilove Zavody, Narodni Podnik). W tym okresie Skoda wypuszcza na rynek m.in. takie modele jak Skoda 1200 z silnikiem o pojemności 1221 cm3 i mocy 36 KM, Skoda 440 (Spartak) oraz produkowaną od 1959 r. Octavię. Kolejnym ważnym modelem w tym okresie była Skoda 1000 MB z silnikiem umieszczonym z tyłu.

Współczesne modele Skody

Przełom w rozwoju czeskiego koncernu następuje w latach 90. XX wieku, kiedy to w 1991 r. Skoda staje się częścią koncernu Volkswagena (wówczas to niemiecki koncern nabył 30% udziałów Skody, a jedynym akcjonariuszem czeskiej firmy jest od 2000 r.). Zapowiedzią rewolucyjnych zmian w projektowaniu aut był jednak już model Favorit z 1987 r., który powstał także w odmianie kombi oraz pickup. Pierwszym nowym modelem wyprodukowanym pod rządami Niemców z Wolfsburga była Skoda Felicia, którą w 1999 r. zastępuje Skoda Fabia. Wcześniej, bo w 1996 r. do gamy modelowej wraca Skoda Octavia, a jedna z jej odmian nosi nazwę Laurin & Klement. W 2001 r. do sprzedaży wraca także Skoda Superb - model o takiej nazwie był bowiem produkowany przed II wojną światową.

Skoda - dodatkowe informacje

Najważniejsze fabryki Skody zlokalizowane są w Czechach, w miejscowościach Mlada Boleslav, Vrchlabi oraz Kvasinach. Jednak samochody Skody były bądź są produkowane również w innych państwach, m.in. w Chinach, Rosji czy w Indiach. W przeszłości montaż modeli Skody odbywał się również w Polsce, w zakładach Volkswagen Poznan. Z taśm montażowych zjeżdżały tam (początkowo w standardzie SKD, a później także CKD) takie modele jak Skoda Favorit, Skoda Felicia, pierwsza generacja Skody Octavia oraz Fabia.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Skoda

Sprawdź co kierowcy
myślą o Skoda

Oceny Aut 8 350 ocen

3,8
~pawel182
Kombi 1.6 TDI CR DPF 110KM 81kW
Skoda Octavia III
W swojej klasie jedno z większych aut. Jest to jedna z największych zalet tego auta. Wykonanie jest poprawne tzn bez rewelacji ale z drugiej strony nie ma też jakiś słabych stron. Użyte materiały są poprane i dobrze spasowane. Dół deski i konsola środkowa są wykonane z twardego mało przyjemnego plastiku. Dynamika auta jest bardziej niż wystarczająca. W gamie jest spory wybór silników. Słabą strona samochodu według mnie jest niestety typowe dla Skody i VAG-a zawieszenie - mało precyzyjne, miękkie a przy tym jego komfort resorowania jest przeciętny. Drugą wadą jest zużycie oleju jakim cechuje się silnik. Nawet przy spokojnej jeździe jest ono dużo wyższe niż u konkurencji natomiast przy dynamicznej jeździe jego zużycie jest ogromne. W samochodzie uszkodzeniu uległo sprzęgło - jak na klasę samochodu, wiek i przebieg zdecydowanie za wcześnie. Zostało ono wymienione w ASO i niestety po wymianie nie chodziło już tak dobrze jak kiedyś - przy wciskaniu można było wyczuć delikatne wibracje?
3,5
~pawel182
Kombi 1.2 TSI 110KM 81kW
Skoda Fabia III
Auto proste i tanie (przynajmniej jeśli chodzi o wykonanie). 110KM silnik w tym aucie jest dynamiczny i elastyczny. Cechuje się przy tym umiarkowanym apetytem na paliwo ale niestety zużywa tez trochę oleju. Skrzynia biegów działa dobrze a jej ze stopniowanie jest całkiem dobre: przy 3000obr/min mamy licznikowe 130km/h. Zawieszenie zupełnie nie pasuje do mocnego silnika ponieważ auto prowadzi się bardzo źle: jest miękkie, nieprzewidywalne i przechyla się mocno na zakrętach a z drugiej strony wcale nie jest jakoś szczególnie komfortowe. Wnętrze to kolejna wada tego samochodu. W całości wykonane z twardego nieprzyjemnego plastiku a samo spasowanie elementów daje dużo do życzenia. Wnętrze jest bardzo wąskie co przekłada się na bardzo wąski tunel środkowy. Pozycja za kierownica również mogłaby być lepsza. Uchwyty na kubki to jakieś nieporozumienie - małe i nieporęczne. Brak podłokietnika (chociaż być może można go dokupić w opcji...?). Mała ilość schowków W segmencie B jest to jedno z nielicznych kombi (nie licząc chyba Renault Clio) co sprawia że auto ma bardzo małą konkurencje. Auto zdecydowanie dla osób, mało wymagających, którym przede wszystkim zależny na dużym bagażniku.
3,9
~SportLine OK
Liftback 2.0 TSI 220KM 162kW
Skoda Superb III
Superb SportLine 2017 2,0 - 220 KM zrobilem ok 35 000 km - Generalnie nie ma sie do czego przyczepic , jak widze opis kolegi ze zaluje kupna to zastanawiam sie dlaczego nie kupil Audii niby lepsze , klasa wyzej , a okazuje sie ze to praktycznie to samo tylko w innym opakowaniu i z innym logiem , roznica taka ze kosztuje 100 000 zl wiecej. Mysle ze jak kupujesz auto czytajac fora a nie robiac nim jazdy probnej to troche lipa :) . ja testowałem Audii A6 i Mazde 6 za nim zdecydowałem sie na skode Miejsca sporo , uwazam ze cena adekwatna do jakosci , przez dwa lata zadnej usterki , spalanie srednie ok 9-10 litrow i generalnie nie zwracam uwagi na jazde eko , zastanawiam sie jak to mozliwe ze masz 11- 13 litrow mi nawet po zakupie i jezdzie w trybie sport nie udało sie tyle zrobic . Nastepne auto ktore kupie to tez bedzie superb tyle ze wezme opcje 280 KM . frajda z jazdy jest nawet przy 220 KM , DSG działa super , wszyscy mowia ze to najlepsza skrzynia , tez tak mysle , a kolega frustrat pisze ze jest słabo moze czas wrocic do opla , hahaha Ja po wyjezdzie z salonu przy pierwszym wyprzedzaniu wspominam tylko jak po wcisnienciu w podloge pedalu gazu i uczuciu wepchniecia w fotel powiedziałem o ko... POLECAM

Testy zderzeniowe Skoda

Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Skoda przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena