Szukaj

Informacje o Honda

Honda to jedna z najpopularniejszych japoÅ„skich marek motoryzacyjnych, która swoje samochody sprzedaje na wszystkich kontynentach. Jednak japoÅ„ska firma to nie tylko producent samochodów. W swoim portfolio Honda ma także motocykle, skutery, odrzutowce, urzÄ…dzenia ogrodowe, a także różnego rodzaju maszyny i urzÄ…dzenia budowlane. Honda jest także najwiÄ™kszym producentem silników do różnych pojazdów oraz maszyn, w tym m.in. także do Å‚odzi motorowych. 

Historia Hondy

TwórcÄ… marki Honda jest Soichiro Honda, który od najmÅ‚odszych lat zafascynowany byÅ‚ różnego rodzajami maszynami i pojazdami. Już w wieku 15 lat opuÅ›ciÅ‚ do rodzinny i udaÅ‚ siÄ™ do Tokio, gdzie podjÄ…Å‚ praktywki w warsztacie samochodowym, pracujÄ…c m.in. przy budowie sportowego samochodu Art Daimler. W 1927 r. otworzyÅ‚ wÅ‚asnÄ… filiÄ™ warsztatu samochodowego, w 1929 r. opatentowaÅ‚ szprychy metalowe, a rok później zaÅ‚ożyÅ‚ fabrykÄ™ pierÅ›cieni tÅ‚okowych do maÅ‚ych silników.

Po wojnie, w czasie której jego zakÅ‚ady zostaÅ‚y doszczÄ™tnie zniszczone, powróciÅ‚ do konstruowania pojazdów. W 1947 r. stworzyÅ‚ pierwszy pojazd marki Honda, którym byÅ‚ motorower z silnikiem elektrycznym o pojemnoÅ›ci 50 cm3. W 1948 r. zaÅ‚ożyÅ‚ firmÄ™ Honda Motor Company, która musiaÅ‚a sprostać rosnÄ…cemu popytowi na motorowery. Już rok później do oferty doÅ‚Ä…cza pierwszy motocykl Dream D-Type z silnikiem o pojemnoÅ›ci 98 cm3 i mocy 3 KM. Już w latach 50. Honda zadebiutowaÅ‚a na rynku amerykaÅ„skim, a dziÄ™ki pojawieniu siÄ™ w sprzedaży motocykli C100 Super Cub Honda czy, już w 1971 r., Hondy Gold Wing zostaÅ‚a Å›wiatowym liderem w produkcji motocyklów.

Pierwsze samochody marki Honda

Saichiro Honda ciÄ…gle jednak marzyÅ‚ o produkcji wÅ‚asnych samochodów i w koÅ„cu sztuka ta mu siÄ™ udaÅ‚a. Pierwszym samochodem marki Honda byÅ‚a póÅ‚ciężarówka T360, która pojawiÅ‚a siÄ™ na rynku w 1963 r. W kolejnym roku pojawiajÄ… siÄ™ sportowe modele S360, S500 oraz S600, które napÄ™dzane sÄ… silnikami pochodzÄ…cymi od motocykli Hondy. W 1965 r. zadebiutowaÅ‚a Honda S800, a dwa lata później Honda N360 z napÄ™dem na przedniÄ… oÅ›. W 1971 r. Honda konstruuje silnik CVCC, który przystosowany jest do spalania ubogich mieszanek, co przyczyniaÅ‚o siÄ™ do zmniejszenia spalania. Silnik ten odniósÅ‚ na tyle duży sukces, że kupiÅ‚y go od Hondy m.in. Ford, Toyota czy Chrysler.

Najpopularniejsze modele Hondy

NajwiÄ™kszy przeÅ‚om w samochodowej części dziaÅ‚alnoÅ›ci Hondy miaÅ‚ miejsce w 1972 r. wraz z pojawieniem siÄ™ na rynku modelu Honda Civic. ByÅ‚ to pierwszy kompaktowy model tej japoÅ„skiej marki, który od poczÄ…tku sprzedawany byÅ‚ także na rynku amerykaÅ„skim, gdzie przewyższaÅ‚ rywali dużo niższym spalaniem. W 1976 r. do oferty doÅ‚Ä…czyÅ‚a Honda Accord, która poczÄ…tkowo sprzedawana byÅ‚a jako model z segmentu kompaktów, a później urosÅ‚a i rywalizowaÅ‚a z innymi modelami klasy Å›redniej. Na bazie Civica drugiej generacji w 1978 r. powstaÅ‚o sportowe coupe Honda Prelude, które dostÄ™pne byÅ‚o także w wersji odsuwanym dachem.

W 1982 r. Honda nabyÅ‚a brytyjskÄ… markÄ™ Rover, przy wspóÅ‚pracy z którÄ… powstaÅ‚a m.in. Honda Legend, luksusowy model japoÅ„skiej marki. W 1986 r. Honda stworzyÅ‚a luksusowÄ… markÄ™ Acura, która miaÅ‚a rywalizować z amerykaÅ„skimi markami. W 1994 r. japoÅ„ski koncern rozstaÅ‚ siÄ™ z markÄ… Rover, która trafiÅ‚a pod skrzydÅ‚a BMW.

Ważnym modelem w historii Hondy był także produkowany od 1990 r. sportowy model NSX z centralnie umieszczonym silnikiem.

WspóÅ‚czesne modele Hondy

W latach 90. minionego wieku rozpoczęła się większa ekspansja Hondy na europejskim rynku. Obok najważniejszych modeli, czyli Civica oraz Accorda, w ofercie dostępne były także m.in. sportowa Honda S2000, SUV-y Honda CR-V i HR-V, a także sportowe coupe CR-Z.

Ekologiczne samochody Hondy

Honda jest też jednym z pionierów wprowadzania modeli z ekologicznymi napÄ™dami. Już w latach 90. pojawiajÄ… siÄ™ pierwsze ekologiczne samochody Hondy, m.in. prototypowy model z napÄ™dem sÅ‚onecznym, auto elektryczne Honda EV Plus czy model z napÄ™dem na sprężony gaz ziemny. W 2008 r. pojawia siÄ™ Honda FCX Clarity, która jest jednym z pierwszych na Å›wiecie aut z napÄ™dem na paliwo wodorowe. Wspomniany wczeÅ›niej sportowy model CR-Z również oferowany byÅ‚ z napÄ™dem hybrydowym, podobnie jak produkowana od 2000 r. Honda Insight.

 

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Honda

Sprawdź co kierowcy
myślą o Honda

Oceny Aut 9 096 ocen

4,9
~Michał
Honda Civic X
Hatchback 5d 1.5 VTEC Turbo 182KM 134kW
Najlepszy kompakt na rynku. Auto dla tych którzy wymagają super prowadzenia , osiągi z skrzynia CVt w cywilnym modelu na bardzo dobrym poziomie . Civic X po prostu nie jest nudnym autem jak dla porownania wszystkie cywilne kompakty Vaga (jeździłem dla porównania a3 z 1.5 to prowadzi się do Civica jak polonez nawet nie ma co porównywać ). Civic X nie udaje czegoś czym nie jest.Najbardziej mile jest spalanie ,które naprawdę nawet przy agresywnej jeździe nie powala. Jedyny minus dla mnie tapicerka mogła by być trochę lepsza ,chociaż w XI już zaszła na duży plus zmiana. Auto dla kierowców którzy cenią sobie perfekcyjne prowadzenie , niezłe osiągi i niezawodność (oprócz klimy która naprawiali na gwarancji). Silnik 1.5T z CVt bajka. Kompaktowy cywilny król lewego pasa ;)
3,6
~utwor2001
Honda Jazz II
Hatchback 5d 1.4 83KM 61kW
Auto tanie w utrzymaniu - głównie przez bezawaryjność oraz BARDZO niskie spalanie, bo jeśli chodzi o eksploatacje są rzeczy które potrafią kosztować więcej niż w innych samochodach. Przykładowo mechaniczna regulacja luzów zaworowych która nie jest niestety taka prosta przez to, jak to w aucie tego segmentu, ma układ dolotowy poprowadzony bezpośrednio nad silnikiem oraz ogólnie mało miejsca w komorze silnika. Prowadzi to do większych kosztów napraw. Środek wygodny i ergonomiczny. Przełożenia skrzyni tragedia na trasę, typowy mieszczuch. Zawieszenie mam wrażenie że jak na Hondę naprawdę okropne, tylna oś ucieka na zakrętach na których totalnie nie powinna. W porównaniu z dużo większą Hondą Stream mającą z tyłu wielowahacz prawie identyczny co Civic VII jest przepaść mimo gabarytów. Ba, nawet porównując do samochodów o takim samym typie tylnego zawieszenia i w tym samym segmencie, Jazzem jeździ mi się najmniej przewidywalnie. KOROZJA, KOROZJA, KOROZJA, zjada je w mgnieniu oka niestety i tylko dlatego nie kupiłbym ponownie.
4,6
~AdiHonda
Honda Civic X
Hatchback 5d 1.5 VTEC Turbo 182KM 134kW
Ogolna ocena samochodu to 4+ / -5. Na wstepie powiem ze jestem fanem marki Honda i to jest juz 6-sty pojazd z tej stajni.. ale postaram sie byc jak najbardziej obiektywny :). No wiec zacznijmy od wygladu ktory uwazam za jeden z najlepszych w 50 -letniej historii Civica, zadziorny wyglad (posiadam wersje Sport) fajne proporcje. Nie rozumiem stwierdzen ze wyglad jest kontrowersyjny, troche przekombinowany ale przynajmniej jakis. Jesli chodzi o wnetrze wg mnie jest ok, nie ma nie wiadomo jakich fajerwerkow, nawet uznalbym je za stonowane w porownaniu z UFO VIII gena. Jakosc spasowania jest solidna, nie odstaje od segmentu, a przestrzen jaka oferuje w srodku powiem tak: blizej mu do Octavii niz do Golfa. Wisienka na torcie jest to jak to auto jezdzi. Ten aspekt nadrabia wszelkie niedociagniecia jakie to auto ma, nie oszukujmy sie, nie ma takiego auta ktore jest idealne. Skrzynia manualna typowa Honda... klik klik, precyzyjna szybka i bardzo dobrze skrojana pod silnik 1.5 turbo... i wlasnie to serducho jest chyba najlepszym w tym calym samochodzie. 182 KM na papierze nie powala ale mam wrazenie ze tych konikow jest tam wiecej niz pisza na ulotkach. Bardzo elastyczny, ekonomiczny jesli ktos ma duuuuuze samozaparcie z operowaniem gazu, robiacy setke w okololicach 7,7 sekundy (mierzone) oraz bardzo bezposredni uklad kierowniczy z naprawde swietnym zawieszeniem laczacym sport z komfortem daje... idealne auto dla kogos kto lubi czerpac przyjemnosc z kazdego kilometra jazdy. NO a teraz o minusach... ekran glowny dziala wolno (jego najwiekszym plusem jest to ze ma Android Auto i Apple Carplay wtedy jest ok), brak kola dojazdowego, schowek przed pasazerem nie jest klimatyzowany, lakier zbiera rysy tak jak wszystkie poprzednie hondy, wycieraczki w trybie auto dziaja czasem jak im sie chce i.... to by bylo na tyle. Spalanie ogolnie: miasto lekka noga mozna sie wyrobic w okolicach 7-7,5 litra, ciezka noga moja najgorszy wynik to okolo 9,5-10 litrow, trasa eco driving ponizej 5 litrow ale nie wiem komu by starczylo cierpliwoci. Normalna jada autostradowa okolo 6-6,5 litra (personal best 5,7).Tak wiec podsumowujac samochod dla ludzi ktorzy po prostu lubia i czerpia przyjemnosc z jazdy + potrafia przymknac oko na niektore niedociagniecia. Z gory przepraszam za brak Polskich znakow (klawiatura/soft ENG) :) wiecej info w podkategoriach, milego czytania. Pozdro
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Honda przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena