Szukaj

Informacje o Honda

Honda to jedna z najpopularniejszych japońskich marek motoryzacyjnych, która swoje samochody sprzedaje na wszystkich kontynentach. Jednak japońska firma to nie tylko producent samochodów. W swoim portfolio Honda ma także motocykle, skutery, odrzutowce, urządzenia ogrodowe, a także różnego rodzaju maszyny i urządzenia budowlane. Honda jest także największym producentem silników do różnych pojazdów oraz maszyn, w tym m.in. także do łodzi motorowych. 

Historia Hondy

Twórcą marki Honda jest Soichiro Honda, który od najmłodszych lat zafascynowany był różnego rodzajami maszynami i pojazdami. Już w wieku 15 lat opuścił do rodzinny i udał się do Tokio, gdzie podjął praktywki w warsztacie samochodowym, pracując m.in. przy budowie sportowego samochodu Art Daimler. W 1927 r. otworzył własną filię warsztatu samochodowego, w 1929 r. opatentował szprychy metalowe, a rok później założył fabrykę pierścieni tłokowych do małych silników.

Po wojnie, w czasie której jego zakłady zostały doszczętnie zniszczone, powrócił do konstruowania pojazdów. W 1947 r. stworzył pierwszy pojazd marki Honda, którym był motorower z silnikiem elektrycznym o pojemności 50 cm3. W 1948 r. założył firmę Honda Motor Company, która musiała sprostać rosnącemu popytowi na motorowery. Już rok później do oferty dołącza pierwszy motocykl Dream D-Type z silnikiem o pojemności 98 cm3 i mocy 3 KM. Już w latach 50. Honda zadebiutowała na rynku amerykańskim, a dzięki pojawieniu się w sprzedaży motocykli C100 Super Cub Honda czy, już w 1971 r., Hondy Gold Wing została światowym liderem w produkcji motocyklów.

Pierwsze samochody marki Honda

Saichiro Honda ciągle jednak marzył o produkcji własnych samochodów i w końcu sztuka ta mu się udała. Pierwszym samochodem marki Honda była półciężarówka T360, która pojawiła się na rynku w 1963 r. W kolejnym roku pojawiają się sportowe modele S360, S500 oraz S600, które napędzane są silnikami pochodzącymi od motocykli Hondy. W 1965 r. zadebiutowała Honda S800, a dwa lata później Honda N360 z napędem na przednią oś. W 1971 r. Honda konstruuje silnik CVCC, który przystosowany jest do spalania ubogich mieszanek, co przyczyniało się do zmniejszenia spalania. Silnik ten odniósł na tyle duży sukces, że kupiły go od Hondy m.in. Ford, Toyota czy Chrysler.

Najpopularniejsze modele Hondy

Największy przełom w samochodowej części działalności Hondy miał miejsce w 1972 r. wraz z pojawieniem się na rynku modelu Honda Civic. Był to pierwszy kompaktowy model tej japońskiej marki, który od początku sprzedawany był także na rynku amerykańskim, gdzie przewyższał rywali dużo niższym spalaniem. W 1976 r. do oferty dołączyła Honda Accord, która początkowo sprzedawana była jako model z segmentu kompaktów, a później urosła i rywalizowała z innymi modelami klasy średniej. Na bazie Civica drugiej generacji w 1978 r. powstało sportowe coupe Honda Prelude, które dostępne było także w wersji odsuwanym dachem.

W 1982 r. Honda nabyła brytyjską markę Rover, przy współpracy z którą powstała m.in. Honda Legend, luksusowy model japońskiej marki. W 1986 r. Honda stworzyła luksusową markę Acura, która miała rywalizować z amerykańskimi markami. W 1994 r. japoński koncern rozstał się z marką Rover, która trafiła pod skrzydła BMW.

Ważnym modelem w historii Hondy był także produkowany od 1990 r. sportowy model NSX z centralnie umieszczonym silnikiem.

Współczesne modele Hondy

W latach 90. minionego wieku rozpoczęła się większa ekspansja Hondy na europejskim rynku. Obok najważniejszych modeli, czyli Civica oraz Accorda, w ofercie dostępne były także m.in. sportowa Honda S2000, SUV-y Honda CR-V i HR-V, a także sportowe coupe CR-Z.

Ekologiczne samochody Hondy

Honda jest też jednym z pionierów wprowadzania modeli z ekologicznymi napędami. Już w latach 90. pojawiają się pierwsze ekologiczne samochody Hondy, m.in. prototypowy model z napędem słonecznym, auto elektryczne Honda EV Plus czy model z napędem na sprężony gaz ziemny. W 2008 r. pojawia się Honda FCX Clarity, która jest jednym z pierwszych na świecie aut z napędem na paliwo wodorowe. Wspomniany wcześniej sportowy model CR-Z również oferowany był z napędem hybrydowym, podobnie jak produkowana od 2000 r. Honda Insight.

 

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Honda

Sprawdź co kierowcy
myślą o Honda

Oceny Aut 8 521 ocen

4,6
~Mrgii
Hatchback 5d Facelifting 1.8 i-VTEC 142KM 104kW
Honda Civic IX
Wysoka jakość techniczna. Po kilku autach francuskich, koreańskich i jednym niemieckim wybór padł na prawie nową Hondę. Potrzebowałem samochodu, który mnie nie zawiedzie i nie będzie nękał usterkami. Wymogiem było też wygodnie zmieścić małą rodzinę z nie małymi bagażami. Samochód ma kilka wad, chyba jak każdy, ale ma też kilka ponadprzeciętnych zalet, które te niedoskonałości łagodzą. Znakomite pewne prowadzenie - w mieście jeździ bardzo zwinnie, na autostradzie pewnie trzyma wyznaczony kierunek jazdy, jakby było to większy samochód. Silnik 1.8 jest dla mnie wystarczająco dynamiczny i jeśli jest potrzeba potrafi pojechać bardzo szybko. Najbardziej pozytywnie zaskoczyła mnie ergonomia wnętrza i praktyczne rozplanowanie przestrzeni. Nigdy nie myślałem o Hondzie w kategoriach samochodu praktycznego, a obecnie jest to mój numer jeden. Ma fantastycznie wytłumiony napęd - drgania prawie nie występują, charakterystyczne szarpnięcia przy dodawaniu i odejmowaniu gazu przy powolnej jeździe w korkach również są ograniczone do minimum. Przy odrobinie wprawy można jeździć tak by nie odczuć momentu zmiany biegów. Daje to poczucie dużego komfortu i mega wysokiej jakości technicznej samochodu.
4,9
~Alek_113
SUV Facelifting 1.5 VTEC TURBO 182KM 134kW
Honda HR-V II
Samochód świetny zarówno do jazdy miejskiej jak i na autostradzie. Podstawowy atut to przyśpieszenie w każdym zakresie prędkości i obrotów silnika, dobre walory trakcyjne, dużo miejsca dla kierowcy i pasażerów. Wybrałem go po próbnych jazdach Mazdą CX-3, Nissanem Qashqai, Fordem Kugą i Oplem Mokka. Mimo wysokiej ceny i długiego okresu oczekiwania na wersję ze skrzynią CVT (pół roku) nie żałuję decyzji. paliwa zależne od stylu jazdy. W trybie ECO i z zachowaniem dopuszczalnych prędkości na drogach można zejść do 6,5 l/100 km. Duży jak tę klasę auta bagażnik i system rozkładania tylnych siedzeń znakomicie powiększający pojemność bagażową. Jedyny element do którego mam uwagi, to stacja multimedialna z przestarzałym Androidem (4.0) i brakiem możliwości korzystania z AndroidAuto. Nawigacja Garmin też nie błyszczy nowością (brak w niej wielu elementów nowoczesnych nawigacji). Ale od lat korzystam z nawigacji w moim smartfonie, więc nie jest to dużą wadą.
4,4
~Bartek D.
SUV 2.0 i-MMD 184KM 135kW
Honda CR-V V
Auto rodzinne, dla ludzi którzy wiedzą czego chcą i oczekują od samochodu, dla tych co lubią przestrzeń, duży bagażnik, a zarazem chcących się cieszyć komfortem i dynamiką dorównującą nie jednemu sedanowi. Crv-ka potrafi zaskoczyć jednym, poza: dobrym wykończeniem, doskonałym prowadzeniem, systemami wspomagającymi kierowce - jest głośny przy wyprzedzaniu, co przejawia się wyciem silnika. Coś w rodzaju jazdy na pół sprzęgle. Nie jest to aż tak uciążliwe, ale jednak zauważalne i w mojej ocenie jest na minus .
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Honda przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena