Szukaj

Informacje o Fiat

Fiat, czyli Fabbrica Italiana Automobili Torino (pol. – Włoska Fabryka Samochodów w Turynie), to marka, która miała olbrzymi wkład w zmotoryzowanie polskiego społeczeństwa zwłaszcza w latach 70. i 80. minionego stulecia, głównie za sprawą niezwykle popularnych nad Wisłą małego i dużego Fiata. Fabryki włoskiego koncernu w Tychach oraz Bielsku-Białej należały do najlepszych zakładów produkcyjnych w całej strukturze włoskiego koncernu.

Historia Fiata

Początki włoskiego koncernu motoryzacyjnego sięgają 1899 r., kiedy to grupa 30 udziałowców, wśród których był m.in. Giovani Agnelli, zakładają w Turynie firmę motoryzacyjną i przejmują od braci Ceirano zakład wytwarzający samochody. Już rok później powstaje pierwszy pojazd, którym był Fiat 3 1/2 HP, a którego nazwa pochodzi o liczby koni mechanicznych, jakie generował 2-cylindrowy silnik tego powozu z brezentową budą. Gama modelowa Fiata szybko jednak się powiększyła i już niebawem nabywcy mieli do wyboru nawet kilkanaście różnych modeli. Jednym z pierwszych modeli, który zyskał dużą popularność był małolitrażowy Fiat Zero, który oferowany był również na polskim rynku, a później również Fiat 509 z klasy średniej, w którego ofercie znalazły się, poza limuzyną, także odmiany coupe oraz kabriolet.

W tym okresie największą popularność zdobył jednak Fiat 500, zwany także Topolino. Małe, miejskie auto o niewielkiej mocy było oferowane po przystępnej cenie dla Włochów, dzięki czemu do 1955 r. wyprodukowano 510 tys. egzemplarzy tego modelu.

W dwudziestoleciu międzywojennym powstały dwie fabryki Fiata. W 1922 r. oddano do użytku zakłady w Lingotto, a w 1939 r. w Mirafiori

Powojenne modele Fiata

Pierwszym powojennym modelem Fiata, który wprowadzono do produkcji, był 1400. Był to zarazem pierwszy model włoskiej marki napędzany silnikiem wysokoprężnym. W 1955 r. na rynek trafia następca pięćsetki, czyli Fiat 600, ale dwa lata później Włosi powracają do nazwy swojego kultowego modelu, wprowadzając na rynek model Nuova 500. Krok ten okazuje się strzałem w dziesiątkę, bowiem w ciągu 18 lat produkcji powstało ok. 3,7 mln egzemplarzy tego modelu. Ważnym modelem w tym okresie okazuje się także Fiat 124

Historia Fiata w Polsce

Myli się ten, kto sądzi, że włoska marka w Polsce to tylko i wyłącznie mały Fiat i duży Fiat, czyli odpowiednio modele 126p. i 125p. Pierwsza fabryka włoskiej marki miała powstać w naszym kraju już w 1921 r., ostatecznie jednak inwestycja ta nie została ukończona, a wybudowana została jedynie stacja obsługi aut tej włoskiej marki. W końcu jednak w 1931 r. podpisano umowę licencyjną, na mocy której w Polsce zaczęto wytwarzać Fiata 508 oraz ciężarowego Fiata 621. W kolejnych latach nad Wisłą montowano również takie modele jak 514, 515, 522 i 524.

Jednak prawdziwy boom włoska marka przeżywa w naszym kraju po wprowadzeniu do oferty modeli 125p. i 126p., które zaczęto wytwarzać w Bielsku-Białej oraz Tychach na mocy umów licencyjnych z 1967 i 1973 r. odpowiednio. W polskich zakładach Fiata po koniec ubiegłego wieku wytwarzano jeszcze Cinquecento, Seicento, Palio Weekend oraz Pandę. Zwłaszcza Fiat Panda okazał się sporym sukcesem rynkowym zarówno we Włoszech, jak i w naszym kraju.

Od Fiata do Fiat Chrysler Automobiles

W swojej bogatej historii do koncernu Fiat należało szereg innych marek motoryzacyjnych, nie tylko samochodów osobowych. Jeszcze w latach 60. ubiegłego wieku Fiat przejmuje takie spółki jak Autobianchi, OM, CMSA, a także staje się większościowym udziałowcem Magneti Marelli i Weber. W 1969 r. dochodzi do spektakularnej transakcji, Fiat przejmuje Ferrari oraz Lancię. Dziesięć lat później powstaje holding Fiat, który obejmuje już takie marki jak Fiat, Abarth, Autobianchi, Ferrari oraz Lancia. To jednak nie koniec zakupów prowadzonych przez włoski koncern. Wkrótce do tego grona dołącza producent pojazdów dostawczych, firma Iveco, a w 1984 r. częścią Fiata zostają również Alfa Romeo i Maserati.

W międzyczasie Fiat nawiązuje ścisłą współpracę z Grupą PSA w zakresie budowy samochodów dostawczych. Najpierw powstaje spółka Sevel Sud, a już w obecnym wieku w tureckiej Bursie otwarta została wspólna fabryka, gdzie powstaje małe pojazdy dostawcze Fiata i PSA.

W 2014 r. dochodzi do kolejnego istotnego punktu w historii Fiata. Włoski koncern przejmuje amerykański koncern Chrysler, do którego należały także m.in. marki Dodge oraz Jeep. Powstaje spółka Fiat Chrysler Automobiles (FCA).

Najpopularniejsze samochody Fiata

Choć zapewne wiele osób z rozrzewnieniem będzie wspominać maluszka czy dużego Fiata, to jednak nie one decydowały o popularności włoskiej marki. Największe sukcesy rynkowe Fiat odnosił w segmentach A i B. Wśród najmniejszych maluchów (nie mylić z Fiatem 126p.) poza wspomnianą Pandą na duże zainteresowanie mogły liczyć również Fiat Uno, a także Seicento oraz Cinquecento. Prawdziwym sukcesem okazuje się powrót na rynek Fiata 500 w 2007 r. Wokół tego modelu, który stylistycznie nawiązywał do auta z poprzedniego stulecia, powstało szereg innych wersji nadwoziowych, w tym m.in. przedłużony Fiat 500L czy posiadający pewne cechy auta terenowego Fiat 500X.

Spośród innych modeli Fiata warte odnotowania są produkowany od końcówki lat 80. Fiat Tipo, który ponownie dołączył do gamy w 2015 r. W 1993 r. zadebiutował Fiat Punto, a dwa lata później Fiat Bravo i Brava, które następnie zostały zastąpione przez Fiata Stilo. Olbrzymią popularność, choć raczej ze względu na swoją mało udaną, dość pokraczną stylistyką, zyskał również sześciomiejscowy Fiat Multipla.

Fiat – dodatkowe informacje

Choć naturalnie Fiat to głównie modele pojazdów osobowych oraz dostawczych, to jednak włoski, a obecnie również włosko-amerykański koncern działa w znacznie większej liczbie branż. Włosi wytwarzają także traktory, autobusy, samochody ciężarowe, w przeszłości powstawały również samoloty.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Fiat

Sprawdź co kierowcy
myślą o Fiat

Oceny Aut 18 826 ocen

4,7
~Maksymilian Wiatrowski
Hatchback 3d 1.3 TD 75KM 55kW
Fiat 500 II
Samochód naprawdę świetny . Nie jest tylko mieszczuchem . Świetnie spisuje mi się na trasach ( około 4 tysiące miesięcznie głównie na trasach ) . Samochodem robię dosłownie wszystko mimo iż w rodzinie mamy większe auta ( Astra G , Hondy Civic VII VIII ) . Pięćsetka nadaje się do wszystkiego kiedy zdamy sobie sprawę ile nam daje a jakie są jej wady ( np. tylko 4 miejsca ) . Daje naprawdę wiele satysfakcji jest idealna . Dodam że zastanawiam się nad zmianą na nową Pięćsetkę 1.0 mHEV . Wszystkim polecam :) ( to moja druga recenzja Pięćsetki tym razem po roku użytowania )
4,6
~maciek
Crossover 1.4 16V Mair 140KM 103kW
Fiat 500X
Jestem zaskoczony tym autem.Kupione w sumie chyba tylko z uwagi na urodę (co sie komu podoba) i znakomite opinie na amerykańskich forach uzytkowników - mieszkałem w USA i tam auto to narzędzie a nie błyskotka.Ale do rzeczy.Auto BEZAWARYJNE znakomicie jeżdzące,silnik wydaje sie jak szwajcarski zegaek.Żadnych wycieków(jak w Pasku którym jeździełm) brania oleju (jak w hondzie która jeżdzilem lata temu) żway i oszczędny.Bezobsługowy.Auto w sumie swoje waży a nie czuc wagi ,żadnych opóźnień przy przyspieszaniu,czasami wahania skrzyni.Mam wrażenie ze skrzynia świetnie sie adoptuje do kierowcy.Zawieszenie sztywne ale i komfortowe -zmieniłem 18tki na 17tki i róznica wyraźnie odczuwalna in plus- nie męczy chociaz to nie Peugeot 508 którym słzbowo pomykam.Zaskok to silnik,świetne "uturbienie" bez dziury ,prawie jak diesel.Auto ciche ,znakomite multimedia - co roku uaktualniam nawigacje TomTom z poziomu kompa domowego pendrivem -duza wygoda.Nie wiem jaki sprzęt grajacy jest wsadzony ale jest bardzo dobrze-wiadomo ze znam lepsze ale seryjnie jest dobrze.Nie wspomniałem o skrzyni ddct -REWELACJA,zmieniam olej co 60tys ,objawów zuzycia nie ma zadnych.Pisza ze to najlpepsza dwusprzęgłówka,nie wiem bo innymi nie jeździłem ale faktycznie w serwisie olejowym automatów widze WV do remontu z ich DSG a i Ford równiez stoi.Auo poza urodą ma do zaoferowania wygodę,solidnośc i przestrzen -mam 195 cm i nie ma problemu.Za mną nie ma lotniska |:) ale ktoś tam wejdzie.Zabezpieczenei antykorozyjne- 5+ ,zawieszenei po 5 ciu latach nie ruszane -nie ma takiej potrzeby,jedynie od myjni lakier porysowany ale zakładam ze lakiery ECO tak mają w tych czasach....Pierwsza przygoda z FIAT-em i po prostu nokaut.auto zdobywa serce dzien po dniu.5 lat bezawaryjnej miłej jazdy.
5,0
~David
Van 1.4 T-Jet 16V 120KM 88kW
Fiat Doblo IV
Autem jeżdżę wyłącznie po mieście. Jest mega duże i moja wersja 7 osobowa w pełni mi wystarcza. Pierwszy przegląd serwisowy po roku ok. 700 zł. Do tej pory zero usterek jedyny minus to spalanie ok 10 ł w mieście ale z tego co widzę to większość tego typu aut tak pali. Silnik 1.4 t jet daje radę, a kiedy trzeba i można dobrze przyspieszyć. Mam przyciemniane szyby i powiem, ze patrząc na niego podoba mi się :+) Dla rodziny 2+2 idealny a do bagażnika wchodzi wózek bez konieczności rozkładania. Na plus duży prześwit oraz to ze mogę wsiadać do auta nie schylając się bądź nadmiernie gimnastykując się.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Fiat przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena