Szukaj

Informacje o Fiat

Fiat, czyli Fabbrica Italiana Automobili Torino (pol. – Włoska Fabryka Samochodów w Turynie), to marka, która miała olbrzymi wkład w zmotoryzowanie polskiego społeczeństwa zwłaszcza w latach 70. i 80. minionego stulecia, głównie za sprawą niezwykle popularnych nad Wisłą małego i dużego Fiata. Fabryki włoskiego koncernu w Tychach oraz Bielsku-Białej należały do najlepszych zakładów produkcyjnych w całej strukturze włoskiego koncernu.

Historia Fiata

Początki włoskiego koncernu motoryzacyjnego sięgają 1899 r., kiedy to grupa 30 udziałowców, wśród których był m.in. Giovani Agnelli, zakładają w Turynie firmę motoryzacyjną i przejmują od braci Ceirano zakład wytwarzający samochody. Już rok później powstaje pierwszy pojazd, którym był Fiat 3 1/2 HP, a którego nazwa pochodzi o liczby koni mechanicznych, jakie generował 2-cylindrowy silnik tego powozu z brezentową budą. Gama modelowa Fiata szybko jednak się powiększyła i już niebawem nabywcy mieli do wyboru nawet kilkanaście różnych modeli. Jednym z pierwszych modeli, który zyskał dużą popularność był małolitrażowy Fiat Zero, który oferowany był również na polskim rynku, a później również Fiat 509 z klasy średniej, w którego ofercie znalazły się, poza limuzyną, także odmiany coupe oraz kabriolet.

W tym okresie największą popularność zdobył jednak Fiat 500, zwany także Topolino. Małe, miejskie auto o niewielkiej mocy było oferowane po przystępnej cenie dla Włochów, dzięki czemu do 1955 r. wyprodukowano 510 tys. egzemplarzy tego modelu.

W dwudziestoleciu międzywojennym powstały dwie fabryki Fiata. W 1922 r. oddano do użytku zakłady w Lingotto, a w 1939 r. w Mirafiori

Powojenne modele Fiata

Pierwszym powojennym modelem Fiata, który wprowadzono do produkcji, był 1400. Był to zarazem pierwszy model włoskiej marki napędzany silnikiem wysokoprężnym. W 1955 r. na rynek trafia następca pięćsetki, czyli Fiat 600, ale dwa lata później Włosi powracają do nazwy swojego kultowego modelu, wprowadzając na rynek model Nuova 500. Krok ten okazuje się strzałem w dziesiątkę, bowiem w ciągu 18 lat produkcji powstało ok. 3,7 mln egzemplarzy tego modelu. Ważnym modelem w tym okresie okazuje się także Fiat 124

Historia Fiata w Polsce

Myli się ten, kto sądzi, że włoska marka w Polsce to tylko i wyłącznie mały Fiat i duży Fiat, czyli odpowiednio modele 126p. i 125p. Pierwsza fabryka włoskiej marki miała powstać w naszym kraju już w 1921 r., ostatecznie jednak inwestycja ta nie została ukończona, a wybudowana została jedynie stacja obsługi aut tej włoskiej marki. W końcu jednak w 1931 r. podpisano umowę licencyjną, na mocy której w Polsce zaczęto wytwarzać Fiata 508 oraz ciężarowego Fiata 621. W kolejnych latach nad Wisłą montowano również takie modele jak 514, 515, 522 i 524.

Jednak prawdziwy boom włoska marka przeżywa w naszym kraju po wprowadzeniu do oferty modeli 125p. i 126p., które zaczęto wytwarzać w Bielsku-Białej oraz Tychach na mocy umów licencyjnych z 1967 i 1973 r. odpowiednio. W polskich zakładach Fiata po koniec ubiegłego wieku wytwarzano jeszcze Cinquecento, Seicento, Palio Weekend oraz Pandę. Zwłaszcza Fiat Panda okazał się sporym sukcesem rynkowym zarówno we Włoszech, jak i w naszym kraju.

Od Fiata do Fiat Chrysler Automobiles

W swojej bogatej historii do koncernu Fiat należało szereg innych marek motoryzacyjnych, nie tylko samochodów osobowych. Jeszcze w latach 60. ubiegłego wieku Fiat przejmuje takie spółki jak Autobianchi, OM, CMSA, a także staje się większościowym udziałowcem Magneti Marelli i Weber. W 1969 r. dochodzi do spektakularnej transakcji, Fiat przejmuje Ferrari oraz Lancię. Dziesięć lat później powstaje holding Fiat, który obejmuje już takie marki jak Fiat, Abarth, Autobianchi, Ferrari oraz Lancia. To jednak nie koniec zakupów prowadzonych przez włoski koncern. Wkrótce do tego grona dołącza producent pojazdów dostawczych, firma Iveco, a w 1984 r. częścią Fiata zostają również Alfa Romeo i Maserati.

W międzyczasie Fiat nawiązuje ścisłą współpracę z Grupą PSA w zakresie budowy samochodów dostawczych. Najpierw powstaje spółka Sevel Sud, a już w obecnym wieku w tureckiej Bursie otwarta została wspólna fabryka, gdzie powstaje małe pojazdy dostawcze Fiata i PSA.

W 2014 r. dochodzi do kolejnego istotnego punktu w historii Fiata. Włoski koncern przejmuje amerykański koncern Chrysler, do którego należały także m.in. marki Dodge oraz Jeep. Powstaje spółka Fiat Chrysler Automobiles (FCA).

Najpopularniejsze samochody Fiata

Choć zapewne wiele osób z rozrzewnieniem będzie wspominać maluszka czy dużego Fiata, to jednak nie one decydowały o popularności włoskiej marki. Największe sukcesy rynkowe Fiat odnosił w segmentach A i B. Wśród najmniejszych maluchów (nie mylić z Fiatem 126p.) poza wspomnianą Pandą na duże zainteresowanie mogły liczyć również Fiat Uno, a także Seicento oraz Cinquecento. Prawdziwym sukcesem okazuje się powrót na rynek Fiata 500 w 2007 r. Wokół tego modelu, który stylistycznie nawiązywał do auta z poprzedniego stulecia, powstało szereg innych wersji nadwoziowych, w tym m.in. przedłużony Fiat 500L czy posiadający pewne cechy auta terenowego Fiat 500X.

Spośród innych modeli Fiata warte odnotowania są produkowany od końcówki lat 80. Fiat Tipo, który ponownie dołączył do gamy w 2015 r. W 1993 r. zadebiutował Fiat Punto, a dwa lata później Fiat Bravo i Brava, które następnie zostały zastąpione przez Fiata Stilo. Olbrzymią popularność, choć raczej ze względu na swoją mało udaną, dość pokraczną stylistyką, zyskał również sześciomiejscowy Fiat Multipla.

Fiat – dodatkowe informacje

Choć naturalnie Fiat to głównie modele pojazdów osobowych oraz dostawczych, to jednak włoski, a obecnie również włosko-amerykański koncern działa w znacznie większej liczbie branż. Włosi wytwarzają także traktory, autobusy, samochody ciężarowe, w przeszłości powstawały również samoloty.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Fiat

Sprawdź co kierowcy
myślą o Fiat

Oceny Aut 18 939 ocen

3,4
~Tomasz
Crossover Facelifting 1.6 E-TorQ 110KM 81kW
Fiat 500X
Posiadam samochód w wersji cross z pakietem business, silnik 1,6 od dwóch lat. Samochod kupiony w 2019r w salonie Fiata dla żony i dzieci, użytkowany głównie przez żonę na krótkich trasach dom - praca - przedszkole. Mieszkamy w mieście, samochód użytkowany na drogach asfaltowych. Zdaniem mojej zony jeden z najładniejszych samochodow miejskich na rynku (moim zdaniem również) B.dobrze wykończony wewnątrz, bez porównania z konkurencją! Miękkie materiały wykończeniowe, me w dotyku plastiki. Wszystko byłoby idealnie gdyby nie to,ze trafiliśmy na lewy egzemplarz :/ Samochod po kilku miesiącach użytkowania zaczął przejawiać wady fabryczne silnika. Jest to dla nas o tyle zaskoczenie,że w rodzinie zawsze ktoś jeździł Fiatami i w temacie silników nigdy nie pojawiały się żadne wady. Samochód przez dwa lata użytkowania spędził prawie 3 miesiące na warsztacie(w chwili pisania tekstu tez tam stoi). Serwis próbuje co chwile wymieniać różne komponenty silnika ale efekt jest taki,że samochód w dalszym ciągu gubi plyn do chłodnicy i się grzeje. Reklamacja w FCA nie przyniosła rezultatu,nie maja sobie niczego do zarzucenia, tak widocznie ma być z tym egzemplarzem. O ile samochod naprawdę nam się podoba i jego wybór nie był przypadkowy to nie polecam wersji z tym silnikiem - to jest bubel nie samochód, lepiej zainwestować w hulajnogę elektryczną bądź jeździć taksówkami (przy dzisiejszych cenach samochodow nowych stanowiąone realną alternatywę dla codziennego funkcjonowania) Pytanie czy kupiłbym ten samochód ponownie jest zbyt uogólnione ponieważ mojego egzemplarze nie kupiłbym za nic w życiu, natomiast wiem,że bywają, jeżdżące, podobno bezawaryjne. Gdyby taki miał mi się trafić to tak, kupiłbym ten samochód bez zawahania.
3,7
~Tomek
Hatchback 5d 1.4 T-JET 16V 120KM 88kW
Fiat Bravo II
Sam przed zakupem czytam opinie autocentrum na temat Auta wiec rowniez poswiece i napisze pare zdan. Auto kupione z przbiegeim 50tys km zrobilem nim ponad 100tyskm. Moge powiedziec tylko tyle ze to dobry stosunek jakosci do ceny. Auto kupilem ze wzgledu na to ze silnik bardzo znosi LPG i to byl glowny czynnik zakupu. Plusy -Bardzo tanie czesci zamienne (rozrzad 250zl) -spory bagaznik ponad 400 litrow -duzo miejsca dla kierowcy i pasazerow mam 1.85cmwzrostu -Bardzo dobry silnik Prosty w swojej budowie wtrysk posredni - Dobre zabezpieczenie antykorozyjne Minusy - skrzynia m32 wysypala sie po 60 tys przebiegu jak mialbym kupic drugi raz szukalbym auta z drugiej polowy 2010 wzwyz - bardzo glosne zawieszenie (stukalo przy 50tys stuka i teraz po prostu nie wybiera ono iealnie) - duze spalanie w miescie spokojnie jezdzac 11 litrow trasa 8 - krotka skrzynia biegow przy predkosci 130 jest juz 3100obrotow przypominam ze jest to zkrynia 6 biegow - oscy delikatne zawieszenie szybko wytlukuje sie przed zakupem warto sprawdzic 1. skrzynie 2. turbo i kolektor czy nie sa pekniete 3. dwumas 4. sprawnosc modulu blue me
2,5
~pablo83_1
Hatchback 1.4 T-Jet 120KM 88kW
Fiat Tipo II
Generalnie nie polecam tego samochodu nigdy się tak na nowym samochodzie nie zawiodłem. A to jest już czwarty nowy samochód. Chyba że już ogólnie takie samochody nowe słabe robią. Kupiony we wrześniu 2019 rocznik 2018. Samochód nowy z przebiegiem 0 kilometrów. w serwisie byłem 3 razy przez pierwsze pół roku użytkowania do lutego 2020 roku Trzy razy wymieniany wentylator nawiewu. Dwa razy wymieniany na nowy trzeci raz smarowany. Po smarowaniu jest trochę lepiej ale jak tylko robi się zimno wyje jak szalony. Dodatkowo nikt nie powiedział że gwarancja na samochód jest liczona od czerwca 2019 kiedy samochód został zarejestrowany przez salon. Ja samochód kupiłem we wrześniu 2019 więc byłem przekonany że przegląd jest we wrześniu 2020 następny. Nic bardziej mylnego. Nikt nie przekazał w tej sprawie żadnej informacji. Więc tak naprawdę gwarancji już od Lipca 2020 nie miałem niestety. Może też trochę moja wina nie mówię że nie ale nie do tego zmierzam. We wrześniu zaczęło być słychać stuki na jałowych obrotach na jak samochód stał na luzie. Okazało się że dwumas. Odprowadziłem samochód na umówioną wizytę i oczywiście pierwsze co usłyszałem przez telefon następnego dnia rano to że nie był zrobiony przegląd na czas. Nie było pieczątki że filtr powietrza i oleju był wymieniony. I odmówili mi naprawy. Dodatkowo pisałem i dzwoniłem do centrali fiata też olewka. Kupiłeś samochód za swoje pieniądzę to się martw. Powołałem się na rękojmię bo samochód miał przebieg 12 tyś kilometrów jednak oni nie mają czegoś takiego jak rękojmia. Odpuściłem bo nie chce mi się po sądach latać i tracić czas. Dwumas zrobiłem u znajomego na własny koszt i jest OK. Nic nie stuka sprzęgło nie śmierdzi przy zwykłej jeździe. Ewidentnie albo był wcześniej jeżdżony samochód albo wadliwa sztuka. Dodatkowo teraz zaczynam słyszeć stukanie od strony silnika przy jeździe od 2 tyś obrotów wzwyż. Narazie temat zostawiam ale nie chce myśleć co będzię przy 60 tyś kilometrów o ile wogóle samochód dotrwa. Wyszedłem z założenia że jak mam płacić męczyć się to kupię używkę koszty będą podobne a wydatek jednorazowy mniejszy. Nowe samochody teraz niestety taka jakość. Jak czytam komentarze o różnych markach to też widzę podobne wpisy stąd chciałem się podzielić swoją historią. Dlatego Fiata zdecydowanie nie polecam. Cieszę się tylko że nie dopłaciłem 1500 zł za dodatkową gwarancję kolejne naciąganie na pieniądze.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Fiat przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena