Szukaj

Informacje o Fiat

Fiat, czyli Fabbrica Italiana Automobili Torino (pol. – Włoska Fabryka Samochodów w Turynie), to marka, która miała olbrzymi wkład w zmotoryzowanie polskiego społeczeństwa zwłaszcza w latach 70. i 80. minionego stulecia, głównie za sprawą niezwykle popularnych nad Wisłą małego i dużego Fiata. Fabryki włoskiego koncernu w Tychach oraz Bielsku-Białej należały do najlepszych zakładów produkcyjnych w całej strukturze włoskiego koncernu.

Historia Fiata

Początki włoskiego koncernu motoryzacyjnego sięgają 1899 r., kiedy to grupa 30 udziałowców, wśród których był m.in. Giovani Agnelli, zakładają w Turynie firmę motoryzacyjną i przejmują od braci Ceirano zakład wytwarzający samochody. Już rok później powstaje pierwszy pojazd, którym był Fiat 3 1/2 HP, a którego nazwa pochodzi o liczby koni mechanicznych, jakie generował 2-cylindrowy silnik tego powozu z brezentową budą. Gama modelowa Fiata szybko jednak się powiększyła i już niebawem nabywcy mieli do wyboru nawet kilkanaście różnych modeli. Jednym z pierwszych modeli, który zyskał dużą popularność był małolitrażowy Fiat Zero, który oferowany był również na polskim rynku, a później również Fiat 509 z klasy średniej, w którego ofercie znalazły się, poza limuzyną, także odmiany coupe oraz kabriolet.

W tym okresie największą popularność zdobył jednak Fiat 500, zwany także Topolino. Małe, miejskie auto o niewielkiej mocy było oferowane po przystępnej cenie dla Włochów, dzięki czemu do 1955 r. wyprodukowano 510 tys. egzemplarzy tego modelu.

W dwudziestoleciu międzywojennym powstały dwie fabryki Fiata. W 1922 r. oddano do użytku zakłady w Lingotto, a w 1939 r. w Mirafiori

Powojenne modele Fiata

Pierwszym powojennym modelem Fiata, który wprowadzono do produkcji, był 1400. Był to zarazem pierwszy model włoskiej marki napędzany silnikiem wysokoprężnym. W 1955 r. na rynek trafia następca pięćsetki, czyli Fiat 600, ale dwa lata później Włosi powracają do nazwy swojego kultowego modelu, wprowadzając na rynek model Nuova 500. Krok ten okazuje się strzałem w dziesiątkę, bowiem w ciągu 18 lat produkcji powstało ok. 3,7 mln egzemplarzy tego modelu. Ważnym modelem w tym okresie okazuje się także Fiat 124

Historia Fiata w Polsce

Myli się ten, kto sądzi, że włoska marka w Polsce to tylko i wyłącznie mały Fiat i duży Fiat, czyli odpowiednio modele 126p. i 125p. Pierwsza fabryka włoskiej marki miała powstać w naszym kraju już w 1921 r., ostatecznie jednak inwestycja ta nie została ukończona, a wybudowana została jedynie stacja obsługi aut tej włoskiej marki. W końcu jednak w 1931 r. podpisano umowę licencyjną, na mocy której w Polsce zaczęto wytwarzać Fiata 508 oraz ciężarowego Fiata 621. W kolejnych latach nad Wisłą montowano również takie modele jak 514, 515, 522 i 524.

Jednak prawdziwy boom włoska marka przeżywa w naszym kraju po wprowadzeniu do oferty modeli 125p. i 126p., które zaczęto wytwarzać w Bielsku-Białej oraz Tychach na mocy umów licencyjnych z 1967 i 1973 r. odpowiednio. W polskich zakładach Fiata po koniec ubiegłego wieku wytwarzano jeszcze Cinquecento, Seicento, Palio Weekend oraz Pandę. Zwłaszcza Fiat Panda okazał się sporym sukcesem rynkowym zarówno we Włoszech, jak i w naszym kraju.

Od Fiata do Fiat Chrysler Automobiles

W swojej bogatej historii do koncernu Fiat należało szereg innych marek motoryzacyjnych, nie tylko samochodów osobowych. Jeszcze w latach 60. ubiegłego wieku Fiat przejmuje takie spółki jak Autobianchi, OM, CMSA, a także staje się większościowym udziałowcem Magneti Marelli i Weber. W 1969 r. dochodzi do spektakularnej transakcji, Fiat przejmuje Ferrari oraz Lancię. Dziesięć lat później powstaje holding Fiat, który obejmuje już takie marki jak Fiat, Abarth, Autobianchi, Ferrari oraz Lancia. To jednak nie koniec zakupów prowadzonych przez włoski koncern. Wkrótce do tego grona dołącza producent pojazdów dostawczych, firma Iveco, a w 1984 r. częścią Fiata zostają również Alfa Romeo i Maserati.

W międzyczasie Fiat nawiązuje ścisłą współpracę z Grupą PSA w zakresie budowy samochodów dostawczych. Najpierw powstaje spółka Sevel Sud, a już w obecnym wieku w tureckiej Bursie otwarta została wspólna fabryka, gdzie powstaje małe pojazdy dostawcze Fiata i PSA.

W 2014 r. dochodzi do kolejnego istotnego punktu w historii Fiata. Włoski koncern przejmuje amerykański koncern Chrysler, do którego należały także m.in. marki Dodge oraz Jeep. Powstaje spółka Fiat Chrysler Automobiles (FCA).

Najpopularniejsze samochody Fiata

Choć zapewne wiele osób z rozrzewnieniem będzie wspominać maluszka czy dużego Fiata, to jednak nie one decydowały o popularności włoskiej marki. Największe sukcesy rynkowe Fiat odnosił w segmentach A i B. Wśród najmniejszych maluchów (nie mylić z Fiatem 126p.) poza wspomnianą Pandą na duże zainteresowanie mogły liczyć również Fiat Uno, a także Seicento oraz Cinquecento. Prawdziwym sukcesem okazuje się powrót na rynek Fiata 500 w 2007 r. Wokół tego modelu, który stylistycznie nawiązywał do auta z poprzedniego stulecia, powstało szereg innych wersji nadwoziowych, w tym m.in. przedłużony Fiat 500L czy posiadający pewne cechy auta terenowego Fiat 500X.

Spośród innych modeli Fiata warte odnotowania są produkowany od końcówki lat 80. Fiat Tipo, który ponownie dołączył do gamy w 2015 r. W 1993 r. zadebiutował Fiat Punto, a dwa lata później Fiat Bravo i Brava, które następnie zostały zastąpione przez Fiata Stilo. Olbrzymią popularność, choć raczej ze względu na swoją mało udaną, dość pokraczną stylistyką, zyskał również sześciomiejscowy Fiat Multipla.

Fiat – dodatkowe informacje

Choć naturalnie Fiat to głównie modele pojazdów osobowych oraz dostawczych, to jednak włoski, a obecnie również włosko-amerykański koncern działa w znacznie większej liczbie branż. Włosi wytwarzają także traktory, autobusy, samochody ciężarowe, w przeszłości powstawały również samoloty.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Fiat

Sprawdź co kierowcy
myślą o Fiat

Oceny Aut 19 097 ocen

4,7
~marek
Sedan 1.6 E-Torq 110KM 81kW
Fiat Tipo II
Witam,Jeździęłm tym autem w sumie nieco ponad dwa miesiące pracując i wyjezdzając pare razy do Turcji gdzie było moim autem służbowym.to opcja sedan FL z silnikiem 1,6 i automatem (nie było tu takiej konfiguracji więc zaznaczyłem sedan przed FL.Auto idiotoodporne,bez sladów zuzycia chociaz non stop w uzyciu z różnymi kierowcami (auto firmowe) Funkcjonalne z wersja nadbogatszą z mozliwych.Tempomat działajacy prawidłowo,tablet do sterowania również (ten większy) Nie przepadam za tabletoza samochodową ale nie ma wyjścia wszystko idzie w tym kierunku.Skrzynia dwusprzągłowa niestety bez programów np sport czy zima i do tego ustawiona ekonomicznie (ciągnie maksymalnie długo na najwyzszych biegach przed redukcja) no ale to nie auto do szaleństw.Funkcjonalnie silnik wystarczajacy i radzi sobie bezproblemowo po gorach z kompletem otyłych pasażerów.Zawieszenie sprężyste ,nie za twarde,nie za miekkie....co ciekawe skrzynia nie serwisowana bo nikt o tym nie pamieta (nie wiem czy nawet wie bo pytałem i techniczny robił wielkie oczy) a wykręciła prawie 200tys.....Spalanie wpisuję "na pałę" bo mnie to nie interesowało - płacone firmówką.
4,6
~zbyszek
Crossover 1.4 16V Mair 140KM 103kW
Fiat 500X
Auto bezobsługowe i bezawaryjne.Używam równolegle Accorda,Toyoty i Forda i jezeli mówimy o jakosci uzytych materiałów wewnątrz i bezawaryjności to nr1.Serwis.....klocki,olej,filtry,regularnie co 10tys,najlepszy możliwy olej i nie dzieje sie nic.Raz przez wszystkie lata w zimie przy mrozach wszystkie zegary przestały działac ,czarno,chociaz auto normalnie jeździło i odpaliło po paru minutach odpalone wróciło do normalności i więcej sie to nie powtórzyło.Zgadzam się z innymi opiniami że tylna półka to bubel ale życzę wszystkim takich problemów.Przy tym przebiegu nie widać oznak uzycia poza pękniętą skóro/czymś z boku siedzenia kierowcy,nawigacja stara,ale korzystamy na codzień z telefonicznej więc nie ma to znaczenia.Ponad przeciętnie grający sprzęt grający,selektywny,dynamiczny,głeboki dźwięk..Z naszych 4 aut najlepszy.Ciekawa sprawa z akumulatorem.....JEST FABRYCZNY ,nie wymieniany ,mopar heavy duty.Raz auto stało 3 miesiące nieuzywane,trzeba było ładować kablami żeby ozyło a pomimo tego akumulator nie wykazuje oznak zuzycia.Ciekawa sprawa -dezaktywowany na stałe start/stop więc moze to to.Skrzynia ddct,świetna ,szybka i....... też bezawaryjna.Rok temu przy wymianie rozrządu i oleju w silniku i w w skrzyni ( w sumie w Automobile Torino koszt ok 3tys) aktualizacja programu odebrała jej troche wigoru w trybie/programie automatycznym.Z tego co sie dowiedziałem kalibracja po wymianie oleju to nowy program pod kątem oszczędności ......Ale tryb sportowy jak był tak jest sportowy i ostry.Daje przyjemność z jazdy chociaz żadko uzywany.....bo gdzie? Tryb zimowy w tym roku sie sprawdził.Jak wspomniałem jakosć materiałów w porównaniu z Accordem (to auto dziadek 2005) znacznie lepsza ale i z corollą 2020 Fiat wygrywa.Polecam przed wyborem pojeździc poogladac bo te róznice od razu widać.Acha -silnik świetny,nie wiem ską straszenie modułem MA .Jesynie co to widziałem w Rzymie 500tkę w kolorze czarnym i załuje ze ten jest czerwony...ale to auto zony więc trudno.czarny wyglada pieknie.No i wybrałbym ponownie wersje cross a nie city.
4,1
~Hubert
Minivan 1.9 JTD 120KM 88kW
Fiat Multipla II
Auto użytkuję od 3 lat. Najpierw odnośnie wyglądu: jest nijaki - ale to myślę że akurat (w porównaniu do wcześniejszej wersji) na plus. Stojąc przy innych samochodach tego typu (np WV touran) niczym się specjalnie nie wyrużnia. No ale przecież to jest minivan i mało który jest na prawdę ładny. Za to wnętrze... Jest ogromne: płaska podłoga, 6 tej samej wielkości foteli, miejsce na nogi, miejsce nad głową i ogromne szyby potęgujące efekt przestrzeni. Jadąc tym autem ma się wrażenie jakby siedziało się w Ducato, a nie w 4 metrowym samochodziku. Kotpit: z poprzedniej wersji + drobne zmiany (kierownica, materiały). Jest do bólu prosty i bez wyrazu (tak jak w bysie - ma po prostu być). Materiał na desce rozdzielczej (byle jaki, to byle jaki - ale jest), materiał na wszystkich drzwiach, guma na pokrętłach, trochę gumy na wajchach od kierunków i wycieraczek pokazuje, że ten samochód nie był robiony po taniości. Ważna żecz: pokażcie mi samochód (tych rozmiarów) w którym z przodu usiądzie paraz z dzieckiem w foteliku. Lub w którym sadzasz dziewczynę na środkowym fotelu (z przodu) i możesz ją obejmować podczas jazdy. Zdziwienie innych kierowców jak widzą 3 osoby z przodu - bezcenne.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Fiat przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena