Szukaj

Informacje o Hyundai

Pierwsza i zarazem najwiÄ™ksza obecnie poÅ‚udniowokoreaÅ„ska marka samochodowa, która z sukcesem zadebiutowaÅ‚a na europejskim rynku i osiÄ…gnęła tu dość mocnÄ… pozycjÄ™, choć poczÄ…tki do najÅ‚atwiejszych nie należaÅ‚y. Hyundai to obecnie także jeden z pionierów segmentu pojazdów napÄ™dzanych ogniwa paliwowymi.

Historia Hyundaia

PoczÄ…tki Hyundaia siÄ™gajÄ… 1947 r., kiedy to powstaÅ‚o przedsiÄ™biorstwo Hyundai Engineering and Construction dziaÅ‚ajÄ…ce na poczÄ…tku jednak w branży budowlanej. Firma szybko siÄ™ rozrastaÅ‚a i zwiÄ™kszaÅ‚a swój obszar dziaÅ‚alnoÅ›ci, stajÄ…c siÄ™ jednym z najwiÄ™kszych poÅ‚udniowokoreaÅ„skich konglomeratów. Kryzys gospodarczy, jaki dotknÄ…Å‚ KoreÄ™ PoÅ‚udniowÄ… na przeÅ‚omie wieków, sprawiÅ‚, że Hyundai stanÄ…Å‚ na krawÄ™dzi bankructwa. Aby wyjść na prostÄ…, Hyundai Group zostaÅ‚ podzielony na mniejsze jednostki i w 2000 r. z koncernu wyodrÄ™bniony zostaÅ‚ Hyundai Motor Group.

SpóÅ‚ka motoryzacyjna Hyundaia istniaÅ‚a jednak od 1967 r., a pierwszy model, którym byÅ‚ Hyundai Cortina, ujrzaÅ‚ Å›wiatÅ‚o dzienne w kolejnym roku. Model ten powstaÅ‚ w ramach podpisanej umowy licencyjnej z Fordem, która przetrwaÅ‚a do 1985 r. Nie oznaczaÅ‚o to jednak, że KoreaÅ„czycy nie rozwijali samodzielnie swojej oferty. Pierwszym Hyundaiem zbudowanym samodzielnie byÅ‚ Pony, który zaprezentowany zostaÅ‚ na wystawie w Turynie w 1974 r. Wybór WÅ‚och na miejsce jego premiery nie byÅ‚ przypadkowy, gdyż Pony byÅ‚ sprzedawany również na europejskim rynku, gdzie zdobyÅ‚ nawet caÅ‚kiem sporÄ… popularność. Mimo to pozostaÅ‚e modele Hyundaia nie potrafiÅ‚y na dÅ‚użej zaistnieć w Europie, przegrywajÄ…c gÅ‚ównie pod wzglÄ™dem jakoÅ›ci wykonania z europejskimi czy japoÅ„skimi producentami. W latach 80. i 90. minionego wieku Hyundai wprowadza do swojej oferty m.in. takie modele jak Granada, Mark V, Excel, Grandeur, New Grandeur czy majÄ…cy sportowÄ… liniÄ™ Hyundai Scoupe. Na europejskim rynku w ostatniej dekadzie minionego stulecia pojawiÅ‚ siÄ™ jeszcze model Accent.

Modele Hyundaia na EuropÄ™

Pod koniec XX w. Hyundai zyskaÅ‚ już dość mocnÄ… pozycjÄ™ w Europie, a w 2003 r. wybudowaÅ‚ nawet swojÄ… siedzibÄ™ z centrum badawczo-rozwojowym w Rüsselsheim. W centrum tym projektowane byÅ‚y modele gÅ‚ównie z myÅ›lÄ… o europejskim kliencie. W tamtym czasie europejskie modele Hyundaia nosiÅ‚y alfanumeryczne nazewnictwo - i10, i20, i30, i40 czy ix35, choć można byÅ‚o także spotkać modele z tradycyjnymi nazwami (Tucson, Veloster).

Aby jeszcze bardziej zacieśnić więzy z europejskim rynkiem, Hyundai wybudował fabryki na Słowacji w 2004 r. i w Czechach w 2007 r. Do Europy trafiały bądź cały czas trafiają także modele produkowane w Turcji, a nawet w Indiach.

Hyundai - dodatkowe informacje

W 1999 r. Hyundai przejÄ…Å‚ 51% akcji spóÅ‚ki Kia Motors i tym samym powstaÅ‚ jeden z najwiÄ™kszych koncernów motoryzacyjnych na Å›wiecie (Hyundai Kia Automotive Group) z siedzibÄ… w Seulu. Rok później Hyundai-Kia nawiÄ…zuje wspóÅ‚pracÄ™ z koncernem DaimlerChrysler, który nabywa nawet 10% udziaÅ‚ów w koreaÅ„skiej firmie. KÅ‚opoty finansowe amerykaÅ„sko-niemieckiego koncernu sprawiÅ‚y, że wspóÅ‚praca przetrwaÅ‚a zaledwie cztery lata.

Wodorowe samochody Hyundaia

Obecnie Hyundai, obok Toyoty, jest jednym z pionierów sektora pojazdów napÄ™dzanych ogniwami paliwowymi. Pierwszym wodorowym pojazdem koreaÅ„skiej marki byÅ‚ Tucson Fuel Cell (ix35 Fuel Cell), a w 2018 r. dołączyÅ‚ do niego sportowo-użytkowy Hyundai Nexo.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Hyundai

Sprawdź co kierowcy
myślą o Hyundai

Oceny Aut 5 218 ocen

4,6
~abc
Hyundai IONIQ
Plug-in 1.6 GDi 141KM 104kW
Bardzo dobre spalanie. Spokojna jazda na drodze krajowej to spalanie rzędu 1,2l-trochę więcej jak 100 km (chociaż przy pierwszych 100 km, można osiągnąć 0,9l ). Zasięg na samym elektryku ok. 65-70 km (dopiero w tym przedziale pojawia sie informacja o przejściu w tryb hybrydowy i załącza się silnik spalinowy, temp. powietrza ok. 20 stopni). W komputerze znalazłem wpis o dystansie 280km i średnim spalaniu 4,1l (czyli przejechane 60 na prądzie + 280 na benzynie, co oznacza, iż spalanie było ok. 5l bez uwzględnienia prądu) Pozostaje kwestia przeglądów ze względu na warunki gwarancji.
4,6
~Bolo
Hyundai i20 II
Hatchback 5d 1.2 84KM 62kW
Auto użytkuje na gazie od 39kkm a mam 214kk, przejechalem nim 180kkm w 4 lata. Pierwsze wrażenia jak przesiadłem się z focusa z 2008 r. do i20 - jak tu cicho i dużo miejsca, a samochod 60cm krótszy. Generalnie przejechałem 180kkm na gazie i w aucie nie dzieje się nic niepokojącego. Jak ludzie piszą, że niewygodny, sprzęgło, klocki itd. do wymiany, to nie powinni jeździć. Ja wymieniam co 15kkm olej i filtr + przeglad gazowy to koszt 350zl, co 30kkm olej, filtry, swiece + przeglad gazowy - 500zl. Wymieniłem klocki tył po 100kkm - 200zl, przod po 210kkm - 250zl, pasek po 160kkm - 200zl. I żarówki co roku - 30zl co rok. Ubezpieczenie - 500 zł OC., przeglad 162zl. Dywanik sie wytarl - 50zl. Więcej kosztów nie ma. Spalanie miasto lub trasa 120km/h - 7l gazu. 140km - 8l gazu. Benzynę tankuje raz na 4 m-ce zbiornik 45l. Pobiera benzyne przy obr. pow. 3500 i przy rozruchu. W zimie lubi benzynę na rozgrzewkę gdy poniżej zera. Generalnie auto miejskie, takie jego przeznaczenie, ale w trasach dobrze sobie radzi do 120km/h. Jak ktoś lubi jeździć szybciej niech szuka innego auta. Generalnie auto lubi obroty, nie jest ospale. Wyprzedzam wszystko ,co możliwe jak się śpieszę, trzeba mieć tylko umiejętności. Trzeba wiedzieć jak operować biegami, redukować, odwzajemnia się wtedy dynamiczna, szybka jazda, inni kierowcy w szybszych autach są w szoku. Auto nigdy mnie nie zawiodło, nigdy nie stanęło, jest super ekonomiczne i super tanie w eksploatacji, a jeżdżę dużo 4000km/m-c. Nie bierze oleju, dobrze hamuje, dobra widoczność. Z tyłu nic nie widać, trzeba patrzyć przez ramię, w lusterka i pasuje. Nie mam czujników. Nigdy w nic nie wjechałem. Z minusów, ale każde auto ma swoje minusy, to parują szyby jak pada, zmienia się sama godzina w zegarku czasami, słaby lakier szybko się rysuje, niskie zawieszenie, powoli na progach, auto dla 1-2 osób, powyżej tego traci zupełnie dynamikę. Krótka jedynka tylko do ruchu auta, wsteczny jest starego typu asynchroniczny i musi wejsc w tryby żeby zaskoczył. Ale to mi nie przeszkadza. Nauczyłem się go obsługiwać. Jak szukacie taniego auta, niezawodnego bez wizyt u mechaników, jeździcie do 120km/h (powyżej jest glosno), lubicie bawić się skrzynia biegów, redukować, dla mnie to jest zabawa, nie potrzebujecie auta do pokazania się, a później do mechanika, to auto jest dla was. Byłem nim we Włoszech, na Węgrzech, na Slowacji, codziennie dojeżdżam do pracy 40km, dużo jeżdżę po Polsce i nigdy mnie nie zawiodło i tankuje gaz za 100zl i 500 km przejeżdżam i mam awaryjnie 700km w baku benzynowym za 200zl. Polecam.
4,6
~Piotr
Hyundai Elantra VII
Sedan Facelifting 1.6 MPI 123KM 90kW
Ogólnie oceniam auto na 4,5. Po 10 miesiącach użytkowania. Zawieszenie dla mnie za mało stabilne, brakuje wielowahacza z tył, czuć to szczególnie na progach zwalniających i na szybkich łukach. Plusem jest, że belka to rozwiązanie nie generujące kosztów serwisowych. Kilka razy zaparował mi tylny reflektor w sezonie jesień-zima. Raz elektroniczny ręczny się zablokował podczas zmiany z P na D, dopiero powtórne wrzucenie P i D uwolniło tylne koła. No i te nieszczęsne zawiasy tylnej klapy, zabierają sporo bagażnika. Na plus spasowanie, nic nie trzeszczy zimą czy latem. Wyciszenie akceptowalne do 120 km/h, potem głośno. Silnik wyraźnie za słaby, 2.0 byłoby idealne. Nie jestem fanem skrzyń CVT ale ta w Elantrze wypada bardzo pozytywnie, nie irytuje podczas codziennej jazdy. Niska masa, zwinny samochód jak na swój rozmiar. Ogrom miejsca, wyposażenie zaskakuje, ale automat od wycieraczek żyje swoim życiem, podobno dla tego, że bazuje na kamerze a nie czujnikach deszczu jak to bywa w starszych autach. Patrząc przez pryzmat tego co oferuje rynek w 2024-25 to ciężko o lepszy wybór w kategorii sedan, mazda 3 wychodziła 20tys drożej z podobny wyposażeniem.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Hyundai przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena