Szukaj

Informacje o Hyundai

Pierwsza i zarazem największa obecnie południowokoreańska marka samochodowa, która z sukcesem zadebiutowała na europejskim rynku i osiągnęła tu dość mocną pozycję, choć początki do najłatwiejszych nie należały. Hyundai to obecnie także jeden z pionierów segmentu pojazdów napędzanych ogniwa paliwowymi.

Historia Hyundaia

Początki Hyundaia sięgają 1947 r., kiedy to powstało przedsiębiorstwo Hyundai Engineering and Construction działające na początku jednak w branży budowlanej. Firma szybko się rozrastała i zwiększała swój obszar działalności, stając się jednym z największych południowokoreańskich konglomeratów. Kryzys gospodarczy, jaki dotknął Koreę Południową na przełomie wieków, sprawił, że Hyundai stanął na krawędzi bankructwa. Aby wyjść na prostą, Hyundai Group został podzielony na mniejsze jednostki i w 2000 r. z koncernu wyodrębniony został Hyundai Motor Group.

Spółka motoryzacyjna Hyundaia istniała jednak od 1967 r., a pierwszy model, którym był Hyundai Cortina, ujrzał światło dzienne w kolejnym roku. Model ten powstał w ramach podpisanej umowy licencyjnej z Fordem, która przetrwała do 1985 r. Nie oznaczało to jednak, że Koreańczycy nie rozwijali samodzielnie swojej oferty. Pierwszym Hyundaiem zbudowanym samodzielnie był Pony, który zaprezentowany został na wystawie w Turynie w 1974 r. Wybór Włoch na miejsce jego premiery nie był przypadkowy, gdyż Pony był sprzedawany również na europejskim rynku, gdzie zdobył nawet całkiem sporą popularność. Mimo to pozostałe modele Hyundaia nie potrafiły na dłużej zaistnieć w Europie, przegrywając głównie pod względem jakości wykonania z europejskimi czy japońskimi producentami. W latach 80. i 90. minionego wieku Hyundai wprowadza do swojej oferty m.in. takie modele jak Granada, Mark V, Excel, Grandeur, New Grandeur czy mający sportową linię Hyundai Scoupe. Na europejskim rynku w ostatniej dekadzie minionego stulecia pojawił się jeszcze model Accent.

Modele Hyundaia na Europę

Pod koniec XX w. Hyundai zyskał już dość mocną pozycję w Europie, a w 2003 r. wybudował nawet swoją siedzibę z centrum badawczo-rozwojowym w Rüsselsheim. W centrum tym projektowane były modele głównie z myślą o europejskim kliencie. W tamtym czasie europejskie modele Hyundaia nosiły alfanumeryczne nazewnictwo - i10, i20, i30, i40 czy ix35, choć można było także spotkać modele z tradycyjnymi nazwami (Tucson, Veloster).

Aby jeszcze bardziej zacieśnić więzy z europejskim rynkiem, Hyundai wybudował fabryki na Słowacji w 2004 r. i w Czechach w 2007 r. Do Europy trafiały bądź cały czas trafiają także modele produkowane w Turcji, a nawet w Indiach.

Hyundai - dodatkowe informacje

W 1999 r. Hyundai przejął 51% akcji spółki Kia Motors i tym samym powstał jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie (Hyundai Kia Automotive Group) z siedzibą w Seulu. Rok później Hyundai-Kia nawiązuje współpracę z koncernem DaimlerChrysler, który nabywa nawet 10% udziałów w koreańskiej firmie. Kłopoty finansowe amerykańsko-niemieckiego koncernu sprawiły, że współpraca przetrwała zaledwie cztery lata.

Wodorowe samochody Hyundaia

Obecnie Hyundai, obok Toyoty, jest jednym z pionierów sektora pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi. Pierwszym wodorowym pojazdem koreańskiej marki był Tucson Fuel Cell (ix35 Fuel Cell), a w 2018 r. dołączył do niego sportowo-użytkowy Hyundai Nexo.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Hyundai

Sprawdź co kierowcy
myślą o Hyundai

Oceny Aut 4 925 ocen

4,9
~TOMASZ- ARCH
Hyundai Tucson IV
SUV HEV 1.6 T-GDI HEV 230KM 169kW
ZAJEBISTE AUTO . CAŁE ŻECIE AUDI I AUDI. CHOCIAŻ I TAK BYM KUPIŁ AUDI - CÓŻ BEZ TEGO WYPOSAŻENIA. FULL NLINE CO BYŁO TYLKO BEZ PLUGIN. - ALE ZA TĄ KWOTĘ TO CUDO. HYBRYDA WYPASIONA Z POWIĘKSZONYM AKU. PRAWIE 2 X NIŻ W TOYOCIE - PO ZJEŹDZIE Z SAN MARINO - NAŁADOWANY CAŁY AKUMULATOR - PRZEJECHAŁEM NA NIM PRAWIE 12 KM. SPALANIE AUTOSTRADY AUSTRA I WŁOCHY - ŚREDNIA 5,4. UDAŁO MI SIĘ ZEJŚĆ NA 3,5 PRZY GŁASKANIU. AUTO POLECAM ZA 210.000 Z UBEZPIECZENIEM NIC NIE KUPICIE W LEPSZEJ KONFIGURACJI. 5 LAT GWARANCJI I 7 NA AKU. NAPRAWDEĘ TO NIE REKLAMA. POZDRAWIAM
4,9
~Artek
Hyundai Kona
Crossover 1.6 GDi Hybrid 141KM 104kW
Po trzech latach użytkowania mogę śmiało powiedzieć, że był to dobry zakup. Średnie spalanie z tego okresu (26000 km) to 5 l/100km. Jazda po różnych drogach, większość po powiatowych, miasto i szybkiego ruchu. Najlepiej wypada spalanie jeśli się przejedzie powyżej 10 km i zdąży się rozgrzać silnik, wówczas spalanie przy spokojnej jeździe oscyluje w okolicach 4,0 -4,4 l/100km. Bez problemu można jechać w dłuższą podróż w cztery osoby - miejsca jest dość dla osób, ale brakuje na bagaże, więc trzeba zaopatrzyć się w kufer na dach.
4,9
~Mateusz29
Hyundai Elantra VII
Sedan 1.6 MPI 123KM 90kW
Poprzednio jeździłem Vectrą C z 1.9 CDTI, 120 KM, bez DPF, również z polskiego salonu. Poszukiwałem samochodu wygodnego na dojazdy około 40 km do pracy, o akceptowalnym spalaniu. Dodatkowo samochód miał służyć na wypady w trasę. Zależało mi na jak najprostszej konstrukcji, tj. odpadały silniki wysokoprężne, turbo, hybrydy, oraz możliwie taniej eksploatacji. Początkowo rozważałem Mazdę 6 lub Mazdę 3. Już bym kupił, gdyby nie to, że auta zaczęły wpadać w drgania przy wyłączaniu cylindrów (!). Może to była przypadłość egzemplarzy testowych ale skreśliłem tą markę. Za namową taty - przejechałem się Elą... I wiedziałem, że to będzie to! Samochód spełnia wszystkie oczekiwania (toutes proportions gardees, oczywiście). Dla rodziny 2+2 lub pary - bardzo dobry. Byłem w nim w trasie 630 km i wysiadłem niezmęczony, choć jechałem non stop 8 godzin.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Hyundai przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena