Szukaj

Informacje o Hyundai

Pierwsza i zarazem największa obecnie południowokoreańska marka samochodowa, która z sukcesem zadebiutowała na europejskim rynku i osiągnęła tu dość mocną pozycję, choć początki do najłatwiejszych nie należały. Hyundai to obecnie także jeden z pionierów segmentu pojazdów napędzanych ogniwa paliwowymi.

Historia Hyundaia

Początki Hyundaia sięgają 1947 r., kiedy to powstało przedsiębiorstwo Hyundai Engineering and Construction działające na początku jednak w branży budowlanej. Firma szybko się rozrastała i zwiększała swój obszar działalności, stając się jednym z największych południowokoreańskich konglomeratów. Kryzys gospodarczy, jaki dotknął Koreę Południową na przełomie wieków, sprawił, że Hyundai stanął na krawędzi bankructwa. Aby wyjść na prostą, Hyundai Group został podzielony na mniejsze jednostki i w 2000 r. z koncernu wyodrębniony został Hyundai Motor Group.

Spółka motoryzacyjna Hyundaia istniała jednak od 1967 r., a pierwszy model, którym był Hyundai Cortina, ujrzał światło dzienne w kolejnym roku. Model ten powstał w ramach podpisanej umowy licencyjnej z Fordem, która przetrwała do 1985 r. Nie oznaczało to jednak, że Koreańczycy nie rozwijali samodzielnie swojej oferty. Pierwszym Hyundaiem zbudowanym samodzielnie był Pony, który zaprezentowany został na wystawie w Turynie w 1974 r. Wybór Włoch na miejsce jego premiery nie był przypadkowy, gdyż Pony był sprzedawany również na europejskim rynku, gdzie zdobył nawet całkiem sporą popularność. Mimo to pozostałe modele Hyundaia nie potrafiły na dłużej zaistnieć w Europie, przegrywając głównie pod względem jakości wykonania z europejskimi czy japońskimi producentami. W latach 80. i 90. minionego wieku Hyundai wprowadza do swojej oferty m.in. takie modele jak Granada, Mark V, Excel, Grandeur, New Grandeur czy mający sportową linię Hyundai Scoupe. Na europejskim rynku w ostatniej dekadzie minionego stulecia pojawił się jeszcze model Accent.

Modele Hyundaia na Europę

Pod koniec XX w. Hyundai zyskał już dość mocną pozycję w Europie, a w 2003 r. wybudował nawet swoją siedzibę z centrum badawczo-rozwojowym w Rüsselsheim. W centrum tym projektowane były modele głównie z myślą o europejskim kliencie. W tamtym czasie europejskie modele Hyundaia nosiły alfanumeryczne nazewnictwo - i10, i20, i30, i40 czy ix35, choć można było także spotkać modele z tradycyjnymi nazwami (Tucson, Veloster).

Aby jeszcze bardziej zacieśnić więzy z europejskim rynkiem, Hyundai wybudował fabryki na Słowacji w 2004 r. i w Czechach w 2007 r. Do Europy trafiały bądź cały czas trafiają także modele produkowane w Turcji, a nawet w Indiach.

Hyundai - dodatkowe informacje

W 1999 r. Hyundai przejął 51% akcji spółki Kia Motors i tym samym powstał jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie (Hyundai Kia Automotive Group) z siedzibą w Seulu. Rok później Hyundai-Kia nawiązuje współpracę z koncernem DaimlerChrysler, który nabywa nawet 10% udziałów w koreańskiej firmie. Kłopoty finansowe amerykańsko-niemieckiego koncernu sprawiły, że współpraca przetrwała zaledwie cztery lata.

Wodorowe samochody Hyundaia

Obecnie Hyundai, obok Toyoty, jest jednym z pionierów sektora pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi. Pierwszym wodorowym pojazdem koreańskiej marki był Tucson Fuel Cell (ix35 Fuel Cell), a w 2018 r. dołączył do niego sportowo-użytkowy Hyundai Nexo.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Hyundai

Sprawdź co kierowcy
myślą o Hyundai

Oceny Aut 4 798 ocen

2,9
~Marek
SUV 1.0 T-GDI 100KM 74kW
Hyundai Bayon
Czy tam niektóre opinie i zastanawiam się kto je pisze lub czy ktoś w ogle jeździł tym autem wystawiając mu 5,0. Ale piszemy rzetelnie albo wcale. Silnik i skrzynia biegów mułowate. Skrzynia ma jeszcze laga i całość jest tragiczna. Auto za ciężkie i za słaby silnik. Skrzynia w tym wszystkim nie pomaga. Nie wyobrażam sobie jak jeździ ten 1,2 84KM... Zawieszenie za to jest dość dobre, nie przechyla się. Bardzo mały bak paliwa, tym się wcześniej nie zainteresowałem i teraz troche żałuję. Trzeba co chwilę pojawiac sie na stacji paliw. Wygląd trochę kontrowersyjny ale dla mnie jest ok. Wyciszenie tragedia.
3,2
~Marek
SUV 1.6 T-GDI 150KM 110kW
Hyundai Tucson IV
Jak na tą cenę to auto posiada wiele niedoróbek. Przednia maskownica reflektorów, nagminnie gromadzi się tam bród wygląda to fatalnie jakby reflektory były bynajmniej 10 lat stare. Bagażnik największy minus za styropianowa półkę która ogranicza jego pojemność o polowe. Nadaje się tylko na dwie duże lekkie walizki. O przewożeniu cięższych rzeczy należy zapomnieć. Po demontażu półki mamy bagażnik o nierównomiernym dnie na powierzchni którego są odkryte przewody - katastrofa Tylna piłka kiepskiej jakości w szynach wodzących gromadzi się kurz który powoduje ścieranie się kiepskiej jakości plastiku Największy mankament to pojemność bagażnika i jego słabe doświetlenie oraz kiepskiej jakości plastiki które się wycierają.
4,9
~ja?
Wagon 1.4 T-GDi 140KM 103kW
Hyundai i30 III
Dałbym 4,5, bo oczywiście nie jest to samochód idealny. Jednak ilość wad jest stosunkowo niewielka. Użytkowany jako drugi samochód w rodzinie, głównie na weekendowe wypady i doraźnie po mieście, nie jeżdżę nim codziennie i pod takim profilem go oceniam. Szkoda, że w tej wersji nadwozia nie występuje mocniejszy silnik, ten jest jedynie w sam raz. Jest to mój pierwszy Hyundai, ale bardzo prawdopodobne, że nie ostatni. Wyposażenie (w wersji Komfort) bardzo pozytywnie zaskakuje, za podobne u konkurencji trzeba było słono zapłacić.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Hyundai przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena