Szukaj

Informacje o Hyundai

Pierwsza i zarazem największa obecnie południowokoreańska marka samochodowa, która z sukcesem zadebiutowała na europejskim rynku i osiągnęła tu dość mocną pozycję, choć początki do najłatwiejszych nie należały. Hyundai to obecnie także jeden z pionierów segmentu pojazdów napędzanych ogniwa paliwowymi.

Historia Hyundaia

Początki Hyundaia sięgają 1947 r., kiedy to powstało przedsiębiorstwo Hyundai Engineering and Construction działające na początku jednak w branży budowlanej. Firma szybko się rozrastała i zwiększała swój obszar działalności, stając się jednym z największych południowokoreańskich konglomeratów. Kryzys gospodarczy, jaki dotknął Koreę Południową na przełomie wieków, sprawił, że Hyundai stanął na krawędzi bankructwa. Aby wyjść na prostą, Hyundai Group został podzielony na mniejsze jednostki i w 2000 r. z koncernu wyodrębniony został Hyundai Motor Group.

Spółka motoryzacyjna Hyundaia istniała jednak od 1967 r., a pierwszy model, którym był Hyundai Cortina, ujrzał światło dzienne w kolejnym roku. Model ten powstał w ramach podpisanej umowy licencyjnej z Fordem, która przetrwała do 1985 r. Nie oznaczało to jednak, że Koreańczycy nie rozwijali samodzielnie swojej oferty. Pierwszym Hyundaiem zbudowanym samodzielnie był Pony, który zaprezentowany został na wystawie w Turynie w 1974 r. Wybór Włoch na miejsce jego premiery nie był przypadkowy, gdyż Pony był sprzedawany również na europejskim rynku, gdzie zdobył nawet całkiem sporą popularność. Mimo to pozostałe modele Hyundaia nie potrafiły na dłużej zaistnieć w Europie, przegrywając głównie pod względem jakości wykonania z europejskimi czy japońskimi producentami. W latach 80. i 90. minionego wieku Hyundai wprowadza do swojej oferty m.in. takie modele jak Granada, Mark V, Excel, Grandeur, New Grandeur czy mający sportową linię Hyundai Scoupe. Na europejskim rynku w ostatniej dekadzie minionego stulecia pojawił się jeszcze model Accent.

Modele Hyundaia na Europę

Pod koniec XX w. Hyundai zyskał już dość mocną pozycję w Europie, a w 2003 r. wybudował nawet swoją siedzibę z centrum badawczo-rozwojowym w Rüsselsheim. W centrum tym projektowane były modele głównie z myślą o europejskim kliencie. W tamtym czasie europejskie modele Hyundaia nosiły alfanumeryczne nazewnictwo - i10, i20, i30, i40 czy ix35, choć można było także spotkać modele z tradycyjnymi nazwami (Tucson, Veloster).

Aby jeszcze bardziej zacieśnić więzy z europejskim rynkiem, Hyundai wybudował fabryki na Słowacji w 2004 r. i w Czechach w 2007 r. Do Europy trafiały bądź cały czas trafiają także modele produkowane w Turcji, a nawet w Indiach.

Hyundai - dodatkowe informacje

W 1999 r. Hyundai przejął 51% akcji spółki Kia Motors i tym samym powstał jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie (Hyundai Kia Automotive Group) z siedzibą w Seulu. Rok później Hyundai-Kia nawiązuje współpracę z koncernem DaimlerChrysler, który nabywa nawet 10% udziałów w koreańskiej firmie. Kłopoty finansowe amerykańsko-niemieckiego koncernu sprawiły, że współpraca przetrwała zaledwie cztery lata.

Wodorowe samochody Hyundaia

Obecnie Hyundai, obok Toyoty, jest jednym z pionierów sektora pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi. Pierwszym wodorowym pojazdem koreańskiej marki był Tucson Fuel Cell (ix35 Fuel Cell), a w 2018 r. dołączył do niego sportowo-użytkowy Hyundai Nexo.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Hyundai

Sprawdź co kierowcy
myślą o Hyundai

Oceny Aut 4 666 ocen

4,6
~fxx
Hatchback Facelifting 1.25 Kappa 87KM 64kW
Hyundai i10 II
Samochód z automatyczną skrzynią biegów idealny do miasta. Silnik wolnossący i klasyczna skrzynia biegów to chyba jeden z ostatnich tego typu przypadków na rynku (i to rozumiane jako bardzo duża zaleta). Spalanie mogłoby być mniejsze, ale przy typowo miejskim sposobie użytkownika (bardzo krótkie odcinki) chyba ciężko oczekiwać więcej (Tak, tak, jakaś hybryda byłoby dużo lepsza, ale i 2 razy droższa). 4 lata bez absolutnie żadnych problemów. Głównie używany przez żonę, ale sam chętnie wsiadam do niego na krótkie trasy (po przysłowiowe bułki). Nie ma wrażenia "taniości" - jak w innych samochodach tego segmentu.
4,8
~janek
Coupe 1.6 GDI 140KM 103kW
Hyundai Veloster
Bałem sie zakupu velostera z uwagi na jego oryginalnosć...nic bardziej mylnego - samochodu chyba nigdy nie sprzedam. W połączeniu z dużymi felgami, oryginalnym kolorem, mamy w posiadaniu samochod, ktory przyciąga wzrok przechodniów i innych kierowcow na rowni z wlascicielami super carów ! Samochod jest odpowiedni dla mlodego kierowcy jak i małej, młodej rodziny - tak jak w moim przypadku. Bagażnik na tyle pojemny ze wszystko co potrzebne sie zmiesci na wyjazd nawet wakacyjny. Gdyby tylko za tym wyglądem szły lepsze osiagi, to wg mnie w tej cenie i nawet +20k pln nie ma konkurenta.
3,4
~Dominik
Hatchback Facelifting 1.6 CRDi 90KM 66kW
Hyundai i30 I
Po pozytywnych opiniach spodziewałem się więcej po tym samochodzie. Niestety zawiodłem się. Auto ma swoje uciążliwe wady. Podstawową jest słaby lakier i blacha. Mam egzemplarz z końca produkcji a nie obca jest mu rdza, która trawi auto od środka. Rdza pojawia się w miejscach uderzeń po kamieniach, w pobliżu feralnej lampy światła stop (jedna z wad fabrycznych), na tylnej klapie itd. W moim i30 występuje problem ciężko wchodzących biegów z 1 na 2 (w różnych konfiguracjach problem omawiany na forach hyundaia, problem zapewne leży w sprzęgle). Auto jeździ, ma w miarę niedrogie części i jest przestronne w kabinie, w bagażniku z miejscem jest tak sobie (brakuje kilkudziesięciu litrów). W moim i30 pojawiały się wady występujące w tym modelu, wybite końcówki drążków i wspomniany wcześniej problem biegów. Ponadto pojawiają się niedomagania elektroniki (niedziałający przycisk opuszczania szyb, nie wracająca od razu do pozycji wyjściowej tylna wycieraczka. Inne awarie to np. sprężarka. Plastiki podatne na zarysowania itd. reszt podałem w opisach...
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Hyundai przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena