Szukaj

Informacje o Hyundai

Pierwsza i zarazem największa obecnie południowokoreańska marka samochodowa, która z sukcesem zadebiutowała na europejskim rynku i osiągnęła tu dość mocną pozycję, choć początki do najłatwiejszych nie należały. Hyundai to obecnie także jeden z pionierów segmentu pojazdów napędzanych ogniwa paliwowymi.

Historia Hyundaia

Początki Hyundaia sięgają 1947 r., kiedy to powstało przedsiębiorstwo Hyundai Engineering and Construction działające na początku jednak w branży budowlanej. Firma szybko się rozrastała i zwiększała swój obszar działalności, stając się jednym z największych południowokoreańskich konglomeratów. Kryzys gospodarczy, jaki dotknął Koreę Południową na przełomie wieków, sprawił, że Hyundai stanął na krawędzi bankructwa. Aby wyjść na prostą, Hyundai Group został podzielony na mniejsze jednostki i w 2000 r. z koncernu wyodrębniony został Hyundai Motor Group.

Spółka motoryzacyjna Hyundaia istniała jednak od 1967 r., a pierwszy model, którym był Hyundai Cortina, ujrzał światło dzienne w kolejnym roku. Model ten powstał w ramach podpisanej umowy licencyjnej z Fordem, która przetrwała do 1985 r. Nie oznaczało to jednak, że Koreańczycy nie rozwijali samodzielnie swojej oferty. Pierwszym Hyundaiem zbudowanym samodzielnie był Pony, który zaprezentowany został na wystawie w Turynie w 1974 r. Wybór Włoch na miejsce jego premiery nie był przypadkowy, gdyż Pony był sprzedawany również na europejskim rynku, gdzie zdobył nawet całkiem sporą popularność. Mimo to pozostałe modele Hyundaia nie potrafiły na dłużej zaistnieć w Europie, przegrywając głównie pod względem jakości wykonania z europejskimi czy japońskimi producentami. W latach 80. i 90. minionego wieku Hyundai wprowadza do swojej oferty m.in. takie modele jak Granada, Mark V, Excel, Grandeur, New Grandeur czy mający sportową linię Hyundai Scoupe. Na europejskim rynku w ostatniej dekadzie minionego stulecia pojawił się jeszcze model Accent.

Modele Hyundaia na Europę

Pod koniec XX w. Hyundai zyskał już dość mocną pozycję w Europie, a w 2003 r. wybudował nawet swoją siedzibę z centrum badawczo-rozwojowym w Rüsselsheim. W centrum tym projektowane były modele głównie z myślą o europejskim kliencie. W tamtym czasie europejskie modele Hyundaia nosiły alfanumeryczne nazewnictwo - i10, i20, i30, i40 czy ix35, choć można było także spotkać modele z tradycyjnymi nazwami (Tucson, Veloster).

Aby jeszcze bardziej zacieśnić więzy z europejskim rynkiem, Hyundai wybudował fabryki na Słowacji w 2004 r. i w Czechach w 2007 r. Do Europy trafiały bądź cały czas trafiają także modele produkowane w Turcji, a nawet w Indiach.

Hyundai - dodatkowe informacje

W 1999 r. Hyundai przejął 51% akcji spółki Kia Motors i tym samym powstał jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie (Hyundai Kia Automotive Group) z siedzibą w Seulu. Rok później Hyundai-Kia nawiązuje współpracę z koncernem DaimlerChrysler, który nabywa nawet 10% udziałów w koreańskiej firmie. Kłopoty finansowe amerykańsko-niemieckiego koncernu sprawiły, że współpraca przetrwała zaledwie cztery lata.

Wodorowe samochody Hyundaia

Obecnie Hyundai, obok Toyoty, jest jednym z pionierów sektora pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi. Pierwszym wodorowym pojazdem koreańskiej marki był Tucson Fuel Cell (ix35 Fuel Cell), a w 2018 r. dołączył do niego sportowo-użytkowy Hyundai Nexo.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Hyundai

Sprawdź co kierowcy
myślą o Hyundai

Oceny Aut 4 434 oceny

4,4
~D-sub
Hatchback 5d Facelifting KAPPA 1.2 MPI 84KM 62kW
Hyundai i20 II
Ogólne wrażenie - fajny, ale ..... czegoś mu brakuje. Po prostu nie ma kopa. To ma być auto miejskie, a nie karawan. Mam 18 letnią MIcrę z silnikiem wolnossącym 80 KM i to jest przykład auta do miasta - w każdej chwili mogę wdepnąć i na V biegu jedzie od 40 km/h do maksa. Tu - moment na niskich obrotach ledwo zipie. Trzeba redukcję co najmniej do III. Szkoda, że nawet za dopłatą nie dają silnika 100 KM montowanego w dużo droższej wersji ACTIVE. Dokładnie tyle mu brakuje do pełnej przyjemności z jazdy. Warunki serwisu i gwarancji - BEZKONKURENCYJNE.
5,0
~Tomaszek
Kombi 1.7 CRDi HIGH 136KM 100kW
Hyundai i40
Ogólne wrażenia na 5-tkę, bezawaryjny, komfortowy z duzą ilością miejsca i przemyślanych udogodnień przykładem może być świetnie zaprojektowany bagażnik z przeróżnymi sowkami w podłodze czy po bokach, łącznie 6. Niezwykle lekki w prowadzeniu (przesiadka z ociężałej insigni) układ kierowniczy pracuje lekko I precyzyjnie, Ładne narysowana wersja kombi, fabrycznie ciemne szyby z tyłu. jak i nic do zarzucenia w kwestii wykończenia wnętrza. Nie ma tu mowy o żadnych nieprzyjemnych odgłosach. Jednak trzeba pamiętać ze nie jest to marka Premium. Ledy przód, tył, ładne podświetlenie zegarów. Kokpit ergonomiczny wszystko pod ręką. Wymieniam olej i filtry i jazda rocznie 45 000km Hyundai modelem i40 dogonił klasę średnią I niczym nie ustępuje konkurencji. Śmiało można polecić jako samochód rodzinny.
4,3
~Ketling
Hatchback 1.6 CRDi 90KM 66kW
Hyundai i30 I
Bardzo dobre auto do codziennej, oszczędnej jazdy. Jeśli nie potrzebujesz prestiżu, a bezawaryjnego pokonywania tras za niewielkie pieniądze- będziesz zadowolony/a . Drobne problemy z zabezpieczeniem antykorozyjnym- na jednych drzwiach koroduje ramka okna ( niewidoczne, ale irytujące), albo zerwana linka klamki drzwi kierowcy ( da się ją dorobić :-) Silnik super, nie bierze oleju, bez dwumasy, dpf-u , rozrząd na łańcuchu. Wyciszenie w kabinie mogłoby być lepsze. Komfort jazdy na autostradzie ok, na dziurach trochę twardy, za to zawieszenie trwałe. Części dostępne i niedrogie ( poza ASO).
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Hyundai przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena