Szukaj

Informacje o Hyundai

Pierwsza i zarazem największa obecnie południowokoreańska marka samochodowa, która z sukcesem zadebiutowała na europejskim rynku i osiągnęła tu dość mocną pozycję, choć początki do najłatwiejszych nie należały. Hyundai to obecnie także jeden z pionierów segmentu pojazdów napędzanych ogniwa paliwowymi.

Historia Hyundaia

Początki Hyundaia sięgają 1947 r., kiedy to powstało przedsiębiorstwo Hyundai Engineering and Construction działające na początku jednak w branży budowlanej. Firma szybko się rozrastała i zwiększała swój obszar działalności, stając się jednym z największych południowokoreańskich konglomeratów. Kryzys gospodarczy, jaki dotknął Koreę Południową na przełomie wieków, sprawił, że Hyundai stanął na krawędzi bankructwa. Aby wyjść na prostą, Hyundai Group został podzielony na mniejsze jednostki i w 2000 r. z koncernu wyodrębniony został Hyundai Motor Group.

Spółka motoryzacyjna Hyundaia istniała jednak od 1967 r., a pierwszy model, którym był Hyundai Cortina, ujrzał światło dzienne w kolejnym roku. Model ten powstał w ramach podpisanej umowy licencyjnej z Fordem, która przetrwała do 1985 r. Nie oznaczało to jednak, że Koreańczycy nie rozwijali samodzielnie swojej oferty. Pierwszym Hyundaiem zbudowanym samodzielnie był Pony, który zaprezentowany został na wystawie w Turynie w 1974 r. Wybór Włoch na miejsce jego premiery nie był przypadkowy, gdyż Pony był sprzedawany również na europejskim rynku, gdzie zdobył nawet całkiem sporą popularność. Mimo to pozostałe modele Hyundaia nie potrafiły na dłużej zaistnieć w Europie, przegrywając głównie pod względem jakości wykonania z europejskimi czy japońskimi producentami. W latach 80. i 90. minionego wieku Hyundai wprowadza do swojej oferty m.in. takie modele jak Granada, Mark V, Excel, Grandeur, New Grandeur czy mający sportową linię Hyundai Scoupe. Na europejskim rynku w ostatniej dekadzie minionego stulecia pojawił się jeszcze model Accent.

Modele Hyundaia na Europę

Pod koniec XX w. Hyundai zyskał już dość mocną pozycję w Europie, a w 2003 r. wybudował nawet swoją siedzibę z centrum badawczo-rozwojowym w Rüsselsheim. W centrum tym projektowane były modele głównie z myślą o europejskim kliencie. W tamtym czasie europejskie modele Hyundaia nosiły alfanumeryczne nazewnictwo - i10, i20, i30, i40 czy ix35, choć można było także spotkać modele z tradycyjnymi nazwami (Tucson, Veloster).

Aby jeszcze bardziej zacieśnić więzy z europejskim rynkiem, Hyundai wybudował fabryki na Słowacji w 2004 r. i w Czechach w 2007 r. Do Europy trafiały bądź cały czas trafiają także modele produkowane w Turcji, a nawet w Indiach.

Hyundai - dodatkowe informacje

W 1999 r. Hyundai przejął 51% akcji spółki Kia Motors i tym samym powstał jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie (Hyundai Kia Automotive Group) z siedzibą w Seulu. Rok później Hyundai-Kia nawiązuje współpracę z koncernem DaimlerChrysler, który nabywa nawet 10% udziałów w koreańskiej firmie. Kłopoty finansowe amerykańsko-niemieckiego koncernu sprawiły, że współpraca przetrwała zaledwie cztery lata.

Wodorowe samochody Hyundaia

Obecnie Hyundai, obok Toyoty, jest jednym z pionierów sektora pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi. Pierwszym wodorowym pojazdem koreańskiej marki był Tucson Fuel Cell (ix35 Fuel Cell), a w 2018 r. dołączył do niego sportowo-użytkowy Hyundai Nexo.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Hyundai

Sprawdź co kierowcy
myślą o Hyundai

Oceny Aut 4 367 ocen

3,0
~InRight
Sedan Facelifting 2.0 GDI 165KM 121kW
Hyundai i40
Ogólnie przyzwoity, ładny i dobrze wyposażony w standardzie sedan potrafiący zawstydzić klasę premium ale... niech nikogo nie zmyli moc generowana przez zabójczy silnik 2.0 GDI. Panie to powinno panie latać! No właśnie nie lata. Jeździłem wieloma autami ale gorszego muła nie widziałem. Jeśli już ktoś zastanawia się nad tym modelem polecam rozważyć wersję z jednostkami wysokoprężnymi 1.7 które zjadają mocniejszego brata. Sedan raczej rodzinny dla żony. Palić wcale tak mało nie pali no chyba, że mamy na myśli pierwszą kreskę stanu paliwa, która spada po przejechaniu większego dystansu.
2,5
~AdamP
Van 2.5 CRDi 170KM 125kW
Hyundai H1 II
Miałem Hyundai h1. Nówka salon 2.5 crdi rzekomo 170 km. Jeździłem na przeglądy co 15 tys a nie co 20 tys km bo lepiej dla silnika. Przy przebiegu ok. 18 tys podczas jazdy eksplodował silnik. Serwis się postawił i wymienili silnik w ciągu chyba 3 tygodni. Po 1 tys zrobiłem dodatkowa wymianę oleju, przyszedł czas na kolejny przegląd po 15 tys, zrobiony zapłaciłem i pojechałem do Polanicy, na powrocie w okolicach Opola auto przestało jechać. Diagnoza w serwisie zatarty silnik! Auto czekało 3,5 miesiąca na części z Korei. Złożyli w końcu i odebrałem samochód, auto było bardzo słabe i oddali mi je bez nabitej klimatyzacji. W międzyczasie po roku od zakupu zardzewialy tylne drzwi!!!! Serwis w Poznaniu stwierdził, że widocznie zapomnieli ich ovynkowac w fabryce bo reszta auta jest ok. Pomalowali. Na zapytanie dlaczego bo pewnie teraz ma Pan 115 koni a wcześniej 136 koni było więc czuje Pan różnice ale Hyundai i tak już tyle zainwestował że dołożył do interesu. Ale ja zapłaciłem za 168 koni kupując nowy a nie 136 koni. Wie Pan pewnie jak importer robił zamówienie to się w kodzie pomyli i zamiast v zamówił wersję w bez zmiennych faz rozrządu no i tak wyszło!!!! Dlatego nigdy w życiu nie kupię Hyundaia. W tym samy czasie w TVN pokazali człowieka, który i był oszukany na mocy tak jak ja i żeby był zadowolony to dostał zupełnie nowy samochód, dla innych już nie wystarczyło.
4,8
~Łukasz G.
Sedan 1.6 MPI 128KM 94kW
Hyundai Elantra VI
Auto kupiłem w styczniu 2017 roku. Od tego czasu zdarza mi się nadal stać na balkonie i patrząc na moją lśniącą Elantrę mówić sobie: ale ty masz klasę Łukasz. A tak zupełnie poważnie, jest to najładniejsze auto do kupienia w tej cenie i klasie. I dlatego je kupiłem. Było po prostu zajebiście ładne. Cała reszta to po prostu dodatek do wygodnej, komfortowej jazdy. Traktuję moją elantrę jako typowy dupowóz. Przemieszczam się 100 na godzinę do pracy i ewentualnie do domku w górach. Miękki, komfortowy, sympatyczny. Mam takie przeczucie, że przez kolejnych 5 lat nic nie będę musiał z nim robić, a potem zostawię go żonie i będzie zadowolona. Automatyczna skrzynia działa świetnie, ksenony dają radę i robią wrażenie. Jedyne co bym zmienił to większy wyświetlacz z nawigacją oraz wyregulował jakoś pracę tych wycieraczek bo brakuje mi takiego średniej szybkości trybu, ale to mogą być moje wrażenia. Generalnie bardzo polecam. Świetne auto domowe.

Testy zderzeniowe Hyundai

Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Hyundai przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena