Szukaj

Informacje o Suzuki

Suzuki Motor Corporation, japoÅ„ska firma z już ponad 100-letniÄ… historiÄ…, poza produkcjÄ… samochodów, należy obecnie do Å›cisÅ‚ej Å›wiatowej czoÅ‚ówki także pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci sprzedaży motocykli oraz różnego rodzaju silników, w tym m.in. silników do motorówek.

Historia Suzuki

PoczÄ…tki historii firmy Suzuki siÄ™gajÄ… 1909 r., kiedy to 20-letni wówczas Michio Suzuki zaÅ‚ożyÅ‚ firmÄ™, która zajmowaÅ‚a siÄ™ poczÄ…tkowo produkcjÄ… krosien tkackich. Przez kolejne lata Suzuki udoskonalaÅ‚ produkowane przez siebie maszyny, by w 1929 r. zbudować nowy model maszyny do tkania, który zdobyÅ‚ tak duże uznanie, że trafiÅ‚ nawet na eksport. I wprawdzie aż do wybuchu II wojny Å›wiatowej to wÅ‚aÅ›nie maszyny tkackie stanowiÅ‚y najważniejszy produkt w ofercie firmy, to jednak Michio Suzuki stale staraÅ‚ siÄ™ rozszerzać swojÄ… dziaÅ‚alność, także o produkty z branży motoryzacyjnej. W 1937 r. stworzyÅ‚ nawet kilka prototypów samochodów, do napÄ™du których wykorzystano nowoczesne, chÅ‚odzone cieczÄ… silniki o pojemnoÅ›ci poniżej 800 cm3 i mocy 13 KM. Nie trafiÅ‚y one jednak nigdy do seryjnej produkcji.

Po zakoÅ„czeniu II wojny Å›wiatowej, w czasie której Suzuki musiaÅ‚o siÄ™ przestawić na produkcjÄ™ dla japoÅ„skiej armii, firma powróciÅ‚a do produkcji krosien, jednak zaÅ‚amanie na rynku tekstyliów sprawiÅ‚, że na poczÄ…tku lat 50. Suzuki musiaÅ‚o szukać na gwaÅ‚t nowych dróg rozwoju. Ponieważ w Japonii wówczas wzrosÅ‚o zapotrzebowanie na tanie Å›rodki transportu, Suzuki w 1952 r. wprowadziÅ‚o do produkcji rower Power Free z dodatkowym, dwusuwowym silnikiem spalinowym o pojemnoÅ›ci 36 cm3 i z nowatorskim systemem podwójnych zÄ™batek, dziÄ™ki któremu ten motorower mógÅ‚ być napÄ™dzany wyłącznie pracÄ… mięśni nóg, bÄ…dź tylko silnikiem, bÄ…dź pedaÅ‚ujÄ…c korzystać z pomocy silnika. Już rok później pojawia siÄ™ pierwszy motocykl o nazwie Diamond Free, który zyskuje sporÄ… popularność, a firma zmienia nazwÄ™ na Suzuki Motor Corporation.

Pierwsze samochody Suzuki i kolejne motocykle

Rok 1955 jest datÄ… premiery pierwszego seryjnego samochodu w historii Suzuki, który otrzymaÅ‚ nazwÄ™ Suzulight. Model ten napÄ™dzany byÅ‚ silnikiem dwusuwowym o pojemnoÅ›ci 360cm3 i mocy 16 KM, a także posiadaÅ‚ przedni napÄ™d, podwójne wahacze i sprężyny Å›rubowe w przednim i tylnym zawieszeniu oraz ukÅ‚ad kierowniczy z mechanizmem zÄ™batkowym. W ofercie w kolejnych latach dostÄ™pne byÅ‚y różne warianty modelu – sedan, minivan (Suzulight Van), pick-up oraz dostawczy Suzulight Carry. W tym okresie Suzuki rozszerzyÅ‚o także swojÄ… ofertÄ™ motocykli o nowÄ… seriÄ™ Colleda.

Kolejnym, wiÄ™kszym modelem byÅ‚o Suzuki Fronte 800, które napÄ™dzane byÅ‚o silnikiem o mocy 41 KM, zaÅ› w nastÄ™pnych latach pojawiaÅ‚y siÄ™ kolejne maÅ‚e samochody osobowe oraz dostawcze.

Ważny dla Suzuki byÅ‚ 1970 rok. Wówczas to zadebiutowaÅ‚ terenowy Suzuki Jimny z napÄ™dem na wszystkie koÅ‚a, który mimo niewielkich rozmiarów zewnÄ™trznych (rozstaw osi tylko 193 cm), niewielkiego silnika oraz nieznacznej mocy osiÄ…gnÄ…Å‚ spory sukces i to nie tylko na japoÅ„skim rynku, choć w przypadku eksportu pod maskÄ™ trafiaÅ‚a mocniejsza jednostka napÄ™dowa. W 1971 r. zadebiutowaÅ‚ motocykl Suzuki GT 750, a pięć lat później rusza produkcja motocykli serii GS. Z kolei w 1977 r. zadebiutowaÅ‚ terenowy model LJ80, a dwa lata później pojawiÅ‚ siÄ™ maÅ‚y model o nazwie SS80, który jednak w momencie eksportu do Europy zmieniÅ‚ nazwÄ™ na Alto.

Kolejne ważne modele Suzuki

W 1983 r. Suzuki wprowadziÅ‚o do sprzedaży model Swift, na niektórych rynkach sprzedawany jako Cultus. Dwa lata później debiutuje na rynku Suzuki Samurai, zaÅ› w 1987 r. Suzuki Vitara. Na poczÄ…tku XX w. do oferty dołączyÅ‚y m.in. Suzuki Twin, Suzuki Ignis, Suzuki SX4 oraz Suzuki Splash. Jednym z bardziej rozpoznawalnych modeli motocykli japoÅ„skiej marki byÅ‚ debiutujÄ…cy na rynku w 1998 r. Suzuki GSX1300R Hayabusa. W tym samym roku pojawiÅ‚ siÄ™ w sprzedaży Suzuki Grand Vitara.

Suzuki – dodatkowe informacje

Choć Suzuki jest obecnie niezależnÄ… markÄ…, to jednak w czasie swojej historii blisko wspóÅ‚pracowaÅ‚a z różnymi koncernami. Na poczÄ…tku lat 80. Suzuki podpisaÅ‚o porozumienie o wspóÅ‚pracy z General Motors i Isuzu, a w 1998 r. z General Motors zawarto umowÄ™ o partnerstwie strategicznym i nawet Amerykanie nabyli pewien pakiet akcji Suzuki, który jednak po kilku latach odsprzedaje. NastÄ™pnie Suzuki nawiÄ…zaÅ‚o bliskie partnerstwo z Volkswagenem, jednak również ta wspóÅ‚praca nie przetrwaÅ‚a zbyt dÅ‚ugo. W pierwszej dekadzie XX w. Suzuki blisko wspóÅ‚pracowaÅ‚o z Fiatem, a owocem tej wspóÅ‚pracy byÅ‚ m.in. Suzuki SX4 (bliźniaczy model Fiata Sedici). Pod koniec drugiej dekady XXI w. Suzuki zacieÅ›niÅ‚o swoje partnerstwo technologiczne z ToyotÄ…. WspóÅ‚praca ta obejmuje zarówno maÅ‚e modele, jak i modele z hybrydowym napÄ™dem.

W 1993 r. Suzuki otworzyÅ‚o swojÄ… fabrykÄ™ na WÄ™grzech (Esztergom), gdzie produkowane byÅ‚y m.in. Suzuki Wagon R. Suzuki produkuje również swoje modele w Indiach, gdzie ma niezwykle mocnÄ… pozycjÄ™.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Suzuki

Sprawdź co kierowcy
myślą o Suzuki

Oceny Aut 3 219 ocen

4,5
~77radek77
Suzuki Ignis III
Crossover 1.2 DUALJET SHVS 90KM 66kW
Ten prawdziwie wyjątkowy i urzekający pojazd jest idealny dla tych, którzy chcą wyróżnić się z mnóstwa monotonnych, przeciętnych aut na drogach. Zakupiony dwa lata temu jako używana hybryda z napędem na cztery koła, przebiegiem około 80 tyś. kilometrów, może pochwalić się automatyczną skrzynią biegów DTG. Samochód, pierwotnie sprowadzony z Japonii, ponieważ mieszkam w kraju, w którym kierownica znajduje się po tej ''niewłaściwej''stronie :) Pierwszym aspektem, który od razu przyciąga uwagę, jest oszałamiający kształt i wykwintne linie nadwozia. Drugą cechą, która staje się oczywista po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów, jest jego niezwykła niezawodność. Regularna wymiana oleju niewątpliwie przyczyni się do długiej żywotności i imponującego przebiegu. Trzecią cechą, jest wyjątkowo niskie zużycie paliwa. Czwartym atutem, który z pewnością zrobi wrażenie, jest zaskakująco przestronne wnętrze, szczególnie gdy ocenimy książkę po okładce.
Dodane 8 dni temu
4,8
~Przemek
Suzuki Swift VII
Hatchback 1.2 DualJet mild Hybrid 82KM 60kW
Samochód kupiłem jako nowy z salonu i przejechałem 9 tys. km. Zdecydowałem się na Suzuki ze względu na nieposzlakowaną opinię, niskie spalanie i bogate wyposażenie, biorąc po uwagę cenę. Moje wrażenia są bardzo pozytywne. Samochód przy spokojnej jeździe spala 4 litry, a czasem schodzi poniżej 4. Przy bardziej dynamicznej jeździe spala 4,5 l. Samochód jest przestronny i daje w środku poczucie przestrzeni ze względu na wysoko poprowadzony dach. Fotele średnio wygodne, ale dokupiłem poduszkę po część lędźwiową i jest dobrze. Prowadzi się dobrze, znacznie lepiej niż testowany przeze mnie Hyundai i20. W środku nie ma wrażenia nadmiernej budżetowości. Rozczarowuje brak koła zapasowego, brak podłokietnika i brak schowka na okulary. Generalnie polecam. Jeśli nie się nie popsuje i nie zardzewieje w ciągu 5 lat - uznam go za samochód idealny.
Dodane 2 miesiÄ…ce temu
4,4
~GUCIU
Suzuki Vitara III
SUV Facelifting 1.4 BoosterJet 140KM 103kW
Proste, a nawet prostackie auto, co uważam za zaletę. Uczciwe, bezawaryjne. Wystarczający komfort nagradzany bardzo niskim spalaniem - dojeżdżam do pracy 30 km krajówką i spalanie 5,6 litra. Do 100 km /godz jest cicho - potem już nie. Warto wyciszyć drzwi i koniecznie wymienić głośniki oraz dołożyć wysokotonowe i subwoofer (np pod fotel) bo w wydaniu fabrycznym to obraz nędzy.Auto jest lekkie, co w zestawieniu z 1,4 powoduje, że jest dość wyrywne - 0 do 100 w ok 9 sekund. Raczej do jazdy na dłuższych odcinkach, bo silnik z wtryskiem bezpośrednim krótkich dystansów nie lubi. Jako, że auto produkowane bez większych zmian od 7 lat - części dostępne i niedrogie. Warto zamontować moduł wyłączający funkcję S&S - moduł można dokupić za 40 zł i podłączyć w 5 minut na wtyczki.
Dodane 4 miesiÄ…ce temu
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Suzuki przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena

Skonfiguruj idealnÄ… ofertÄ™ z super finansowaniem

Zobacz więcej filmów