Szukaj

Informacje o Suzuki

Suzuki Motor Corporation, japoÅ„ska firma z już ponad 100-letniÄ… historiÄ…, poza produkcjÄ… samochodów, należy obecnie do Å›cisÅ‚ej Å›wiatowej czoÅ‚ówki także pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci sprzedaży motocykli oraz różnego rodzaju silników, w tym m.in. silników do motorówek.

Historia Suzuki

PoczÄ…tki historii firmy Suzuki siÄ™gajÄ… 1909 r., kiedy to 20-letni wówczas Michio Suzuki zaÅ‚ożyÅ‚ firmÄ™, która zajmowaÅ‚a siÄ™ poczÄ…tkowo produkcjÄ… krosien tkackich. Przez kolejne lata Suzuki udoskonalaÅ‚ produkowane przez siebie maszyny, by w 1929 r. zbudować nowy model maszyny do tkania, który zdobyÅ‚ tak duże uznanie, że trafiÅ‚ nawet na eksport. I wprawdzie aż do wybuchu II wojny Å›wiatowej to wÅ‚aÅ›nie maszyny tkackie stanowiÅ‚y najważniejszy produkt w ofercie firmy, to jednak Michio Suzuki stale staraÅ‚ siÄ™ rozszerzać swojÄ… dziaÅ‚alność, także o produkty z branży motoryzacyjnej. W 1937 r. stworzyÅ‚ nawet kilka prototypów samochodów, do napÄ™du których wykorzystano nowoczesne, chÅ‚odzone cieczÄ… silniki o pojemnoÅ›ci poniżej 800 cm3 i mocy 13 KM. Nie trafiÅ‚y one jednak nigdy do seryjnej produkcji.

Po zakoÅ„czeniu II wojny Å›wiatowej, w czasie której Suzuki musiaÅ‚o siÄ™ przestawić na produkcjÄ™ dla japoÅ„skiej armii, firma powróciÅ‚a do produkcji krosien, jednak zaÅ‚amanie na rynku tekstyliów sprawiÅ‚, że na poczÄ…tku lat 50. Suzuki musiaÅ‚o szukać na gwaÅ‚t nowych dróg rozwoju. Ponieważ w Japonii wówczas wzrosÅ‚o zapotrzebowanie na tanie Å›rodki transportu, Suzuki w 1952 r. wprowadziÅ‚o do produkcji rower Power Free z dodatkowym, dwusuwowym silnikiem spalinowym o pojemnoÅ›ci 36 cm3 i z nowatorskim systemem podwójnych zÄ™batek, dziÄ™ki któremu ten motorower mógÅ‚ być napÄ™dzany wyłącznie pracÄ… mięśni nóg, bÄ…dź tylko silnikiem, bÄ…dź pedaÅ‚ujÄ…c korzystać z pomocy silnika. Już rok później pojawia siÄ™ pierwszy motocykl o nazwie Diamond Free, który zyskuje sporÄ… popularność, a firma zmienia nazwÄ™ na Suzuki Motor Corporation.

Pierwsze samochody Suzuki i kolejne motocykle

Rok 1955 jest datÄ… premiery pierwszego seryjnego samochodu w historii Suzuki, który otrzymaÅ‚ nazwÄ™ Suzulight. Model ten napÄ™dzany byÅ‚ silnikiem dwusuwowym o pojemnoÅ›ci 360cm3 i mocy 16 KM, a także posiadaÅ‚ przedni napÄ™d, podwójne wahacze i sprężyny Å›rubowe w przednim i tylnym zawieszeniu oraz ukÅ‚ad kierowniczy z mechanizmem zÄ™batkowym. W ofercie w kolejnych latach dostÄ™pne byÅ‚y różne warianty modelu – sedan, minivan (Suzulight Van), pick-up oraz dostawczy Suzulight Carry. W tym okresie Suzuki rozszerzyÅ‚o także swojÄ… ofertÄ™ motocykli o nowÄ… seriÄ™ Colleda.

Kolejnym, wiÄ™kszym modelem byÅ‚o Suzuki Fronte 800, które napÄ™dzane byÅ‚o silnikiem o mocy 41 KM, zaÅ› w nastÄ™pnych latach pojawiaÅ‚y siÄ™ kolejne maÅ‚e samochody osobowe oraz dostawcze.

Ważny dla Suzuki byÅ‚ 1970 rok. Wówczas to zadebiutowaÅ‚ terenowy Suzuki Jimny z napÄ™dem na wszystkie koÅ‚a, który mimo niewielkich rozmiarów zewnÄ™trznych (rozstaw osi tylko 193 cm), niewielkiego silnika oraz nieznacznej mocy osiÄ…gnÄ…Å‚ spory sukces i to nie tylko na japoÅ„skim rynku, choć w przypadku eksportu pod maskÄ™ trafiaÅ‚a mocniejsza jednostka napÄ™dowa. W 1971 r. zadebiutowaÅ‚ motocykl Suzuki GT 750, a pięć lat później rusza produkcja motocykli serii GS. Z kolei w 1977 r. zadebiutowaÅ‚ terenowy model LJ80, a dwa lata później pojawiÅ‚ siÄ™ maÅ‚y model o nazwie SS80, który jednak w momencie eksportu do Europy zmieniÅ‚ nazwÄ™ na Alto.

Kolejne ważne modele Suzuki

W 1983 r. Suzuki wprowadziÅ‚o do sprzedaży model Swift, na niektórych rynkach sprzedawany jako Cultus. Dwa lata później debiutuje na rynku Suzuki Samurai, zaÅ› w 1987 r. Suzuki Vitara. Na poczÄ…tku XX w. do oferty dołączyÅ‚y m.in. Suzuki Twin, Suzuki Ignis, Suzuki SX4 oraz Suzuki Splash. Jednym z bardziej rozpoznawalnych modeli motocykli japoÅ„skiej marki byÅ‚ debiutujÄ…cy na rynku w 1998 r. Suzuki GSX1300R Hayabusa. W tym samym roku pojawiÅ‚ siÄ™ w sprzedaży Suzuki Grand Vitara.

Suzuki – dodatkowe informacje

Choć Suzuki jest obecnie niezależnÄ… markÄ…, to jednak w czasie swojej historii blisko wspóÅ‚pracowaÅ‚a z różnymi koncernami. Na poczÄ…tku lat 80. Suzuki podpisaÅ‚o porozumienie o wspóÅ‚pracy z General Motors i Isuzu, a w 1998 r. z General Motors zawarto umowÄ™ o partnerstwie strategicznym i nawet Amerykanie nabyli pewien pakiet akcji Suzuki, który jednak po kilku latach odsprzedaje. NastÄ™pnie Suzuki nawiÄ…zaÅ‚o bliskie partnerstwo z Volkswagenem, jednak również ta wspóÅ‚praca nie przetrwaÅ‚a zbyt dÅ‚ugo. W pierwszej dekadzie XX w. Suzuki blisko wspóÅ‚pracowaÅ‚o z Fiatem, a owocem tej wspóÅ‚pracy byÅ‚ m.in. Suzuki SX4 (bliźniaczy model Fiata Sedici). Pod koniec drugiej dekady XXI w. Suzuki zacieÅ›niÅ‚o swoje partnerstwo technologiczne z ToyotÄ…. WspóÅ‚praca ta obejmuje zarówno maÅ‚e modele, jak i modele z hybrydowym napÄ™dem.

W 1993 r. Suzuki otworzyÅ‚o swojÄ… fabrykÄ™ na WÄ™grzech (Esztergom), gdzie produkowane byÅ‚y m.in. Suzuki Wagon R. Suzuki produkuje również swoje modele w Indiach, gdzie ma niezwykle mocnÄ… pozycjÄ™.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Suzuki

Sprawdź co kierowcy
myślą o Suzuki

Oceny Aut 3 218 ocen

4,8
~Przemek
Suzuki Swift VII
Hatchback 1.2 DualJet mild Hybrid 82KM 60kW
Samochód kupiłem jako nowy z salonu i przejechałem 9 tys. km. Zdecydowałem się na Suzuki ze względu na nieposzlakowaną opinię, niskie spalanie i bogate wyposażenie, biorąc po uwagę cenę. Moje wrażenia są bardzo pozytywne. Samochód przy spokojnej jeździe spala 4 litry, a czasem schodzi poniżej 4. Przy bardziej dynamicznej jeździe spala 4,5 l. Samochód jest przestronny i daje w środku poczucie przestrzeni ze względu na wysoko poprowadzony dach. Fotele średnio wygodne, ale dokupiłem poduszkę po część lędźwiową i jest dobrze. Prowadzi się dobrze, znacznie lepiej niż testowany przeze mnie Hyundai i20. W środku nie ma wrażenia nadmiernej budżetowości. Rozczarowuje brak koła zapasowego, brak podłokietnika i brak schowka na okulary. Generalnie polecam. Jeśli nie się nie popsuje i nie zardzewieje w ciągu 5 lat - uznam go za samochód idealny.
Dodane 1 miesiÄ…c temu
4,4
~GUCIU
Suzuki Vitara III
SUV Facelifting 1.4 BoosterJet 140KM 103kW
Proste, a nawet prostackie auto, co uważam za zaletę. Uczciwe, bezawaryjne. Wystarczający komfort nagradzany bardzo niskim spalaniem - dojeżdżam do pracy 30 km krajówką i spalanie 5,6 litra. Do 100 km /godz jest cicho - potem już nie. Warto wyciszyć drzwi i koniecznie wymienić głośniki oraz dołożyć wysokotonowe i subwoofer (np pod fotel) bo w wydaniu fabrycznym to obraz nędzy.Auto jest lekkie, co w zestawieniu z 1,4 powoduje, że jest dość wyrywne - 0 do 100 w ok 9 sekund. Raczej do jazdy na dłuższych odcinkach, bo silnik z wtryskiem bezpośrednim krótkich dystansów nie lubi. Jako, że auto produkowane bez większych zmian od 7 lat - części dostępne i niedrogie. Warto zamontować moduł wyłączający funkcję S&S - moduł można dokupić za 40 zł i podłączyć w 5 minut na wtyczki.
Dodane 3 miesiÄ…ce temu
4,4
~mzebrows
Suzuki S-Cross
Crossover 1.4 BOOSTERJET 129KM 95kW
Samochodem przejechałem dopiero 1.5tys km, ale zauważyłem dużo więcej rzeczy niż podczas krótkiej jazdy testowej. Może komuś przydadzą się te informacje. Auto oceniam porownując go do innych samochodów, zwłaszcza do mojej 17 letniej mazdy 6 I gen. w benzynie. Wybrałem scross bo mazda cx30, toyota chr I gen., kia xceed czy lexus ux były za ciasne w środku. Honda hrv z kolei nie może ciągnąć przyczepy. Z kolei auta wielkości kia sportage, toyota rav4 czy honda crv są dużo większe. Chińczyków nie chciałem i jedyne co mogłem wybrać to skoda karoq czy seat ateca ale przejechałem się 5 letnią atecą i bardzo trzeszczała, do tego VAG zaleca zbyt rzadkie zmiany oleju i spotkałem się z opiniami, że skutkuje to potem braniem oleju. Przed przyjazdem do salonu naczytałem się i naoglądałem różnych testów, przez które skreślałem to autko. Na miejscu okazało się, że część opinii była nie dokładnie sprawdzona lub przesadzona.
Dodane 5 miesięcy temu
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Suzuki przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena

Skonfiguruj idealnÄ… ofertÄ™ z super finansowaniem

Zobacz więcej filmów