Szukaj

Informacje o Suzuki

Suzuki Motor Corporation, japońska firma z już ponad 100-letnią historią, poza produkcją samochodów, należy obecnie do ścisłej światowej czołówki także pod względem wielkości sprzedaży motocykli oraz różnego rodzaju silników, w tym m.in. silników do motorówek.

Historia Suzuki

Początki historii firmy Suzuki sięgają 1909 r., kiedy to 20-letni wówczas Michio Suzuki założył firmę, która zajmowała się początkowo produkcją krosien tkackich. Przez kolejne lata Suzuki udoskonalał produkowane przez siebie maszyny, by w 1929 r. zbudować nowy model maszyny do tkania, który zdobył tak duże uznanie, że trafił nawet na eksport. I wprawdzie aż do wybuchu II wojny światowej to właśnie maszyny tkackie stanowiły najważniejszy produkt w ofercie firmy, to jednak Michio Suzuki stale starał się rozszerzać swoją działalność, także o produkty z branży motoryzacyjnej. W 1937 r. stworzył nawet kilka prototypów samochodów, do napędu których wykorzystano nowoczesne, chłodzone cieczą silniki o pojemności poniżej 800 cm3 i mocy 13 KM. Nie trafiły one jednak nigdy do seryjnej produkcji.

Po zakończeniu II wojny światowej, w czasie której Suzuki musiało się przestawić na produkcję dla japońskiej armii, firma powróciła do produkcji krosien, jednak załamanie na rynku tekstyliów sprawił, że na początku lat 50. Suzuki musiało szukać na gwałt nowych dróg rozwoju. Ponieważ w Japonii wówczas wzrosło zapotrzebowanie na tanie środki transportu, Suzuki w 1952 r. wprowadziło do produkcji rower Power Free z dodatkowym, dwusuwowym silnikiem spalinowym o pojemności 36 cm3 i z nowatorskim systemem podwójnych zębatek, dzięki któremu ten motorower mógł być napędzany wyłącznie pracą mięśni nóg, bądź tylko silnikiem, bądź pedałując korzystać z pomocy silnika. Już rok później pojawia się pierwszy motocykl o nazwie Diamond Free, który zyskuje sporą popularność, a firma zmienia nazwę na Suzuki Motor Corporation.

Pierwsze samochody Suzuki i kolejne motocykle

Rok 1955 jest datą premiery pierwszego seryjnego samochodu w historii Suzuki, który otrzymał nazwę Suzulight. Model ten napędzany był silnikiem dwusuwowym o pojemności 360cm3 i mocy 16 KM, a także posiadał przedni napęd, podwójne wahacze i sprężyny śrubowe w przednim i tylnym zawieszeniu oraz układ kierowniczy z mechanizmem zębatkowym. W ofercie w kolejnych latach dostępne były różne warianty modelu – sedan, minivan (Suzulight Van), pick-up oraz dostawczy Suzulight Carry. W tym okresie Suzuki rozszerzyło także swoją ofertę motocykli o nową serię Colleda.

Kolejnym, większym modelem było Suzuki Fronte 800, które napędzane było silnikiem o mocy 41 KM, zaś w następnych latach pojawiały się kolejne małe samochody osobowe oraz dostawcze.

Ważny dla Suzuki był 1970 rok. Wówczas to zadebiutował terenowy Suzuki Jimny z napędem na wszystkie koła, który mimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych (rozstaw osi tylko 193 cm), niewielkiego silnika oraz nieznacznej mocy osiągnął spory sukces i to nie tylko na japońskim rynku, choć w przypadku eksportu pod maskę trafiała mocniejsza jednostka napędowa. W 1971 r. zadebiutował motocykl Suzuki GT 750, a pięć lat później rusza produkcja motocykli serii GS. Z kolei w 1977 r. zadebiutował terenowy model LJ80, a dwa lata później pojawił się mały model o nazwie SS80, który jednak w momencie eksportu do Europy zmienił nazwę na Alto.

Kolejne ważne modele Suzuki

W 1983 r. Suzuki wprowadziło do sprzedaży model Swift, na niektórych rynkach sprzedawany jako Cultus. Dwa lata później debiutuje na rynku Suzuki Samurai, zaś w 1987 r. Suzuki Vitara. Na początku XX w. do oferty dołączyły m.in. Suzuki Twin, Suzuki Ignis, Suzuki SX4 oraz Suzuki Splash. Jednym z bardziej rozpoznawalnych modeli motocykli japońskiej marki był debiutujący na rynku w 1998 r. Suzuki GSX1300R Hayabusa. W tym samym roku pojawił się w sprzedaży Suzuki Grand Vitara.

Suzuki – dodatkowe informacje

Choć Suzuki jest obecnie niezależną marką, to jednak w czasie swojej historii blisko współpracowała z różnymi koncernami. Na początku lat 80. Suzuki podpisało porozumienie o współpracy z General Motors i Isuzu, a w 1998 r. z General Motors zawarto umowę o partnerstwie strategicznym i nawet Amerykanie nabyli pewien pakiet akcji Suzuki, który jednak po kilku latach odsprzedaje. Następnie Suzuki nawiązało bliskie partnerstwo z Volkswagenem, jednak również ta współpraca nie przetrwała zbyt długo. W pierwszej dekadzie XX w. Suzuki blisko współpracowało z Fiatem, a owocem tej współpracy był m.in. Suzuki SX4 (bliźniaczy model Fiata Sedici). Pod koniec drugiej dekady XXI w. Suzuki zacieśniło swoje partnerstwo technologiczne z Toyotą. Współpraca ta obejmuje zarówno małe modele, jak i modele z hybrydowym napędem.

W 1993 r. Suzuki otworzyło swoją fabrykę na Węgrzech (Esztergom), gdzie produkowane były m.in. Suzuki Wagon R. Suzuki produkuje również swoje modele w Indiach, gdzie ma niezwykle mocną pozycję.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Suzuki

Sprawdź co kierowcy
myślą o Suzuki

Oceny Aut 3 019 ocen

4,7
~Greg SK
SUV Facelifting 1.4 BoosterJet 48V SHVS 140KM 103kW
Suzuki Vitara III
Bardzo dobry wybór. Od początku zakupu aż do teraz jestem zakochany w tym aucie. Jazda, wygląd, ekonomika na bardzo dobrym poziomie. Jeśli chcecie mieć samochód wyróżniający się spośród tłumu golfów, passatów etc a nie chcecie wydawać 150 tysięcy to niema lepszego auta. Auto zdecydowanie dla wszystkich. Młodym się podoba i ma tzw "pazura" , a dla starszych idealny bo wsiada się wysoko a nie wślizguje jak do śpiwora w namiocie. Przy tym wszystkim auto jest w uczciwej cenie i w hybrydzie. Dbajmy o środowisko
4,9
~Marek
Crossover 1,2 DUALJET 90KM 66kW
Suzuki Ignis III
Bardzo dobre auto, po 5 latach stwierdzam: nadaje się także na trasę. Silnik jest w zupełności wystarczająco, porządny wolnossący 4-cylindrowiec (nie 3-cylindrowy z turbo, jak to dzisiaj w nawet sporych samochodach się montuje) porządna jednostka ze świetną kulturą pracy. Czuć to po latach użytkowania, naprawdę przyjemnie się zbiera, jest cichutki. Nie ma problemu z wyprzedzaniem nawet w wyższych prędkościach. Bardzo dobrze trzyma się drogi. Dobre wyciszenie wnętrza, silnika prawie nie słychać. Auto jest wygodne, także dla wyższej osoby. Skrzynia biegów, sprzęgło, wszystko chodzi idealnie, precyzyjnie. 5 lat, a auto jak nowe z salonu. Brak awarii, nic nie trzeszczy, nie luzuje się, silnik chodzi jak w nowym. Po 5 latach wszystko chodzi jak w nowym, brak śladów zużycia samochodu czy jakichkolwiek oznak. Kupiłbym to auto ponownie. Człowiek się przyzwyczaił do tej jakości. Najwyższa dla 5 biegowej z napędem na przód i prostą benzyną 1.2 4 cylindrową wersja elegance daje wysoką wygodę, kamery wykrywają zjeżdżanie z pasa ruchu, przeszkodę przed autem, samochód potrafi sam zahamować do zera gdy stoi tir i nie wyminiemy go lub gdy stoi samochód przed nami na autostradzie czy w mieście, a kiedy bez kierunkowskaza zjeżdżamy z pasa ruchu w lewo czy prawo, najpierw faje alert na zegarach i kierownica zaczyna wibrować. Nie prowadzi jeszcze sam za nas :), ale te bajery działają naprawdę precyzyjnie. Wykrywa też pieszego na drodze. I przez 5 lat to wszystko działa perfekcyjnie. Wystarczy zadbać o to by przednia szyba w miejscu stereoskopowej kamery była w miarę czysta, wycieraczki to robią od zewnątrz. Działa także w nocy identycznie jak w dzień.
3,6
~Tomek
SUV Facelifting 1.0 BoosterJet 111KM 82kW
Suzuki Vitara III
Samochód jednorazówka. Taniość widać dosłownie wszędzie. Jeździ tym najczęściej moja żona, która bardzo dba o samochody, ale i tak zużywa się wnętrze, lakier bardzo miękki. Samochód ma zbyt mocne wspomaganie, które jest zwyczajnie niebezpieczne na autostradzie i krętych drogach. Nie polecam dłuższych wyjazdów. Ot, taki samochodzik do miasta i na zakupy. Na pewno nie nadaje się na jedyne auto w domu. Za cenę ok 70 tyś. lepiej kupić dacie duster na Full wypasie. Wnętrze równie tandetne, jak w vitarze, ale silnik 4cyl., 4x4, nadwozie z pewnością lepsze.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Suzuki przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena