Szukaj

Informacje o Suzuki

Suzuki Motor Corporation, japoÅ„ska firma z już ponad 100-letniÄ… historiÄ…, poza produkcjÄ… samochodów, należy obecnie do Å›cisÅ‚ej Å›wiatowej czoÅ‚ówki także pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci sprzedaży motocykli oraz różnego rodzaju silników, w tym m.in. silników do motorówek.

Historia Suzuki

PoczÄ…tki historii firmy Suzuki siÄ™gajÄ… 1909 r., kiedy to 20-letni wówczas Michio Suzuki zaÅ‚ożyÅ‚ firmÄ™, która zajmowaÅ‚a siÄ™ poczÄ…tkowo produkcjÄ… krosien tkackich. Przez kolejne lata Suzuki udoskonalaÅ‚ produkowane przez siebie maszyny, by w 1929 r. zbudować nowy model maszyny do tkania, który zdobyÅ‚ tak duże uznanie, że trafiÅ‚ nawet na eksport. I wprawdzie aż do wybuchu II wojny Å›wiatowej to wÅ‚aÅ›nie maszyny tkackie stanowiÅ‚y najważniejszy produkt w ofercie firmy, to jednak Michio Suzuki stale staraÅ‚ siÄ™ rozszerzać swojÄ… dziaÅ‚alność, także o produkty z branży motoryzacyjnej. W 1937 r. stworzyÅ‚ nawet kilka prototypów samochodów, do napÄ™du których wykorzystano nowoczesne, chÅ‚odzone cieczÄ… silniki o pojemnoÅ›ci poniżej 800 cm3 i mocy 13 KM. Nie trafiÅ‚y one jednak nigdy do seryjnej produkcji.

Po zakoÅ„czeniu II wojny Å›wiatowej, w czasie której Suzuki musiaÅ‚o siÄ™ przestawić na produkcjÄ™ dla japoÅ„skiej armii, firma powróciÅ‚a do produkcji krosien, jednak zaÅ‚amanie na rynku tekstyliów sprawiÅ‚, że na poczÄ…tku lat 50. Suzuki musiaÅ‚o szukać na gwaÅ‚t nowych dróg rozwoju. Ponieważ w Japonii wówczas wzrosÅ‚o zapotrzebowanie na tanie Å›rodki transportu, Suzuki w 1952 r. wprowadziÅ‚o do produkcji rower Power Free z dodatkowym, dwusuwowym silnikiem spalinowym o pojemnoÅ›ci 36 cm3 i z nowatorskim systemem podwójnych zÄ™batek, dziÄ™ki któremu ten motorower mógÅ‚ być napÄ™dzany wyÅ‚Ä…cznie pracÄ… mięśni nóg, bÄ…dź tylko silnikiem, bÄ…dź pedaÅ‚ujÄ…c korzystać z pomocy silnika. Już rok później pojawia siÄ™ pierwszy motocykl o nazwie Diamond Free, który zyskuje sporÄ… popularność, a firma zmienia nazwÄ™ na Suzuki Motor Corporation.

Pierwsze samochody Suzuki i kolejne motocykle

Rok 1955 jest datÄ… premiery pierwszego seryjnego samochodu w historii Suzuki, który otrzymaÅ‚ nazwÄ™ Suzulight. Model ten napÄ™dzany byÅ‚ silnikiem dwusuwowym o pojemnoÅ›ci 360cm3 i mocy 16 KM, a także posiadaÅ‚ przedni napÄ™d, podwójne wahacze i sprężyny Å›rubowe w przednim i tylnym zawieszeniu oraz ukÅ‚ad kierowniczy z mechanizmem zÄ™batkowym. W ofercie w kolejnych latach dostÄ™pne byÅ‚y różne warianty modelu – sedan, minivan (Suzulight Van), pick-up oraz dostawczy Suzulight Carry. W tym okresie Suzuki rozszerzyÅ‚o także swojÄ… ofertÄ™ motocykli o nowÄ… seriÄ™ Colleda.

Kolejnym, wiÄ™kszym modelem byÅ‚o Suzuki Fronte 800, które napÄ™dzane byÅ‚o silnikiem o mocy 41 KM, zaÅ› w nastÄ™pnych latach pojawiaÅ‚y siÄ™ kolejne maÅ‚e samochody osobowe oraz dostawcze.

Ważny dla Suzuki byÅ‚ 1970 rok. Wówczas to zadebiutowaÅ‚ terenowy Suzuki Jimny z napÄ™dem na wszystkie koÅ‚a, który mimo niewielkich rozmiarów zewnÄ™trznych (rozstaw osi tylko 193 cm), niewielkiego silnika oraz nieznacznej mocy osiÄ…gnÄ…Å‚ spory sukces i to nie tylko na japoÅ„skim rynku, choć w przypadku eksportu pod maskÄ™ trafiaÅ‚a mocniejsza jednostka napÄ™dowa. W 1971 r. zadebiutowaÅ‚ motocykl Suzuki GT 750, a pięć lat później rusza produkcja motocykli serii GS. Z kolei w 1977 r. zadebiutowaÅ‚ terenowy model LJ80, a dwa lata później pojawiÅ‚ siÄ™ maÅ‚y model o nazwie SS80, który jednak w momencie eksportu do Europy zmieniÅ‚ nazwÄ™ na Alto.

Kolejne ważne modele Suzuki

W 1983 r. Suzuki wprowadziÅ‚o do sprzedaży model Swift, na niektórych rynkach sprzedawany jako Cultus. Dwa lata później debiutuje na rynku Suzuki Samurai, zaÅ› w 1987 r. Suzuki Vitara. Na poczÄ…tku XX w. do oferty doÅ‚Ä…czyÅ‚y m.in. Suzuki Twin, Suzuki Ignis, Suzuki SX4 oraz Suzuki Splash. Jednym z bardziej rozpoznawalnych modeli motocykli japoÅ„skiej marki byÅ‚ debiutujÄ…cy na rynku w 1998 r. Suzuki GSX1300R Hayabusa. W tym samym roku pojawiÅ‚ siÄ™ w sprzedaży Suzuki Grand Vitara.

Suzuki – dodatkowe informacje

Choć Suzuki jest obecnie niezależnÄ… markÄ…, to jednak w czasie swojej historii blisko wspóÅ‚pracowaÅ‚a z różnymi koncernami. Na poczÄ…tku lat 80. Suzuki podpisaÅ‚o porozumienie o wspóÅ‚pracy z General Motors i Isuzu, a w 1998 r. z General Motors zawarto umowÄ™ o partnerstwie strategicznym i nawet Amerykanie nabyli pewien pakiet akcji Suzuki, który jednak po kilku latach odsprzedaje. NastÄ™pnie Suzuki nawiÄ…zaÅ‚o bliskie partnerstwo z Volkswagenem, jednak również ta wspóÅ‚praca nie przetrwaÅ‚a zbyt dÅ‚ugo. W pierwszej dekadzie XX w. Suzuki blisko wspóÅ‚pracowaÅ‚o z Fiatem, a owocem tej wspóÅ‚pracy byÅ‚ m.in. Suzuki SX4 (bliźniaczy model Fiata Sedici). Pod koniec drugiej dekady XXI w. Suzuki zacieÅ›niÅ‚o swoje partnerstwo technologiczne z ToyotÄ…. WspóÅ‚praca ta obejmuje zarówno maÅ‚e modele, jak i modele z hybrydowym napÄ™dem.

W 1993 r. Suzuki otworzyÅ‚o swojÄ… fabrykÄ™ na WÄ™grzech (Esztergom), gdzie produkowane byÅ‚y m.in. Suzuki Wagon R. Suzuki produkuje również swoje modele w Indiach, gdzie ma niezwykle mocnÄ… pozycjÄ™.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Suzuki

Sprawdź co kierowcy
myślą o Suzuki

Oceny Aut 3 170 ocen

4,8
~_greg
Suzuki Swift VI
Hatchback Facelifting 1.2 DualJet SHVS 83KM 61kW
Nawet się nie spodziewalem jakie to będzie fajne auto. Przesiadlem się z Corsy D o podobnej mocy bo też 1.2 i 80 koni. Tyle że Corsa ważyla 1100kg podczas gdy Swift niewiele ponad 900. Dodatkowo w swifcie lekko pomaga silniczek elektryczny. Niemniej różnica w dynamice jest kolosalna. Swiftowi bliżej pod tym względem do 110 konnego Yarisa 1.5. Niby podają że sprint do setki trwa 13 sekund ale wg niezależnych testów wyszlo 12. Ale czemu o tym piszę? Po prostu zwinność tego auta dzięki niskiej masie jest niesamowita, taki miejski gokart. Corsa w tym porównaniu wypadala jakby zamiast drążków kierowniczych miala gumki od majtek. Bagażnik niby tylko trochę mniejszy na papierze ale w Swifcie wygląda na dużo mniejszy przez to że szyba jest bliżej zaglówków. Na zakupy do miasta idealnie wystarczy ale hulajnoga która wyprostowana wchodzila do Corsy tu już nie wchodzi bo wadzi o szybę. Nie jest to dla mnie duży minus ale warty odnotowania. Natomiast w kabinie to auto jest tak samo przestronne jak Corsa co mnie zdziwilo bo jest aż 15cm krótsze. Czuć też maly rozstaw osi ale w sensie pozytywnym bo o ile kabina tu nie traci to za to promień skrętu jest wręcz śmieszny. To też daje na plus dla zwinności. Wziąlem średnią wersję wyposażenia i tu jest wręcz za dużo tych wszystkich systemów. Ogólnie deska rozdzielcza bardzo mi się podoba, bardzo fajna kierownica, ale czuć że na desce sporo zeszli z masy bo jak się mocniej naciśnie to się ugina. Cienki plastik, taka wytloczka, na szczęście nie trzeszczy i jest ladna, a w kierownicy to więcej guzików niż w moim Grand Caravanie :D Grzanie przednich foteli też jest. Fotele wygodne. Co jest jeszcze warte wzmianki to silnik. To że 4 cylindrowy to jedno, mi 3 cylindry nie przeszkadzają, ale jest prosty w obsludze z zewnątrz. Alternatoro rozrusznik jest z przodu, nie trzeba wkladać lap w razie jakby trzeba bylo kiedyś naprawić. Z tylu za silnikiem praktycznie nic nie ma. Maglownica tylko, a tak wszystko na wierzchu, przestronnie i latwy dostęp. W Corsie bylo dużo gorzej, tam nawet żeby zmienić żarówkę w lampie musialem zdejmować zderzak!!! No wlasnie, Swift ma fajne soczewkowe światla mijania (i dzienne LEDy) które bardzo dobrze oświetlają drogę. Jeszcze jedna ważna rzecz. CENA. W dobie gdzie byle mieszczuch startuje z poziomu 90 tys zl, Swifta udalo mi się kupić za 74,9. Środkowa wersja wyposażenia (2 z 3) z opcjonalnym dwukolorem (czarny dach). Auto startowalo od 67,9 w promocji za najniższą wersję więc doplacając 4,5 za kolor wystarczylo jedynie 2,5 tys zaplacić za dość spore wyposażenie dodatkowe.
4,6
~Andrzej
Suzuki Swift VI
Hatchback Facelifting 1.2 DualJet SHVS 83KM 61kW
Wcześniej jeździłem Swiftem IV 1.3 90 więc mogę na świeżo zrobić pewne porównania. Kultura pracy silnika + skrzyni nie są rewelacyjne. Raczej spokojna jazda a jeśli chce się wyprzedzać to min. 3-4 tys obrotów. Przy 120 km/h wciąż lepiej zredukować do 4 przy wyprzedzaniu. Bardzo ładnie działa system start-stop. Zawieszenie dość sztywne ale ja akurat to lubię (IV był trochę za miękki). Na moje oko auto ma bardzo ładną sylwetkę (IV też nie był zły). Spalanie w okolicach 5L/100km co pokazuje elektronika ale też i wizyta na stacji. Do systemów bezpieczeństwa się przyzwyczajam ale nie wydają mi się zbyt nachalne.
3,9
~quercus33
Suzuki S-Cross
Crossover 1.4 BOOSTERJET 129KM 95kW
Samochód przeciętny. Może się podobać. Niezły silnik, dużo przestrzeni w kabinie, pojemny bagażnik, dobra widoczność, to po stronie pozytywów. Minusy (od najmniej ważnych) to taki drobiazg jak tradycyjna antena na dachu, którą trzeba odkręcać na myjni, brak automatycznego składania lusterek przy zamykaniu auta (dokupiłem), ukryta dysfunkcja w postaci wyłączenia systemu start stop w przypadku ustawienia nawiewu tylko na przednią szybę (jak ktoś nie lubi zimnego powietrza na twarz lub stopy to musi zapomnieć o mikro oszczędnościach w systemie start stop), samochód jest głośny przy wyższych prędkościach. Czasami problem z wbiciem biegu. Najważniejsze zostawiłem na koniec - fatalne fotele. w oparciu na wysokości łopatek wbudowano pas twardej pianki, uwierający w plecy, pół godziny jazdy powoduje ból. Przyjemność z jazdy? Porównywalna z wypoczynkiem na łożu Madejowym. Fotel był reklamowany w serwisie, rozbierany, wymieniono stelaż, pianki - nic to nie dało. Uprzedzam wszystkich potencjalnych nabywców, dokładnie przymierzcie się do fotela, kilka minut siedzenia w salonie to zdecydowanie zbyt mało. Jestem kierowcą z ponad czterdziestoletnim stażem, blisko 10 aut własnych, kolejnych kilkanaście dosiadanych okazjonalnie i mogę powiedzieć, że jest to zdecydowanie najgorszy fotel na świecie. Zapisałem się do tapicera, może uda się coś zrobić.

Zużycie paliwa 3 389 raportów

6,3
Suzuki Swift VI
Hatchback Facelifting 1.2 DualJet SHVS 83KM 61kW
Rozczarowanie? Nie do końca. Wiadomo, że producenci napiszą każdą bzdurę żeby tylko sprzedaż była. Natomiast pierdoły, które wypisują tutaj użytkownicy to już inna para kaloszy. Przejechane 2 tysiące kilometrów. Najlepiej trasa pod warunkiem, że nie wyprzedzasz, nie przekraczasz 4 tysi obrotów i na autostradzie max licznikowa setka (czyli realnie około 94km/h), a i najlepiej "podpiąć się" tempomatem pod jakąś ciężarówkę na największym zbliżeniu. Masz wtedy wymarzone 4,5 l/100, a jaka frajda z jazdy???? :););). To nie jest auto miejskie!!!! Po mieście żeby zmieścić się w 8,5 l/100 trzeba mocno nakombinować. Broń Boże żadnych ściganek, dynamicznego ruszania ze świateł, obowiązkowy auto-stop, a najlepiej to jeździć tak, żeby nie używać hamulca. Przy jeździe do 3 tysi obrotów wychodzi mi 8,5 przy zapalonej non stop w głowie czerwonej lampce: UWAGA SPALANIE. Dodam, że 95% jazdy robię sam, Strach pomyśleć gdybym miał wozić całą pięcioosobową rodzinę. Z niecierpliwością czekam na złote porady magików jak wyciągnąć tym autem poniżej 6l po mieście. Dodać oczywiście należy, że te 8,5 to nie jest wynik przy DYNAMICZNEJ jeździe miejskiej. Auto super, spala tyle ile musi tylko po co te pierdoły na forach?
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Suzuki przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena