Szukaj

Informacje o Suzuki

Suzuki Motor Corporation, japońska firma z już ponad 100-letnią historią, poza produkcją samochodów, należy obecnie do ścisłej światowej czołówki także pod względem wielkości sprzedaży motocykli oraz różnego rodzaju silników, w tym m.in. silników do motorówek.

Historia Suzuki

Początki historii firmy Suzuki sięgają 1909 r., kiedy to 20-letni wówczas Michio Suzuki założył firmę, która zajmowała się początkowo produkcją krosien tkackich. Przez kolejne lata Suzuki udoskonalał produkowane przez siebie maszyny, by w 1929 r. zbudować nowy model maszyny do tkania, który zdobył tak duże uznanie, że trafił nawet na eksport. I wprawdzie aż do wybuchu II wojny światowej to właśnie maszyny tkackie stanowiły najważniejszy produkt w ofercie firmy, to jednak Michio Suzuki stale starał się rozszerzać swoją działalność, także o produkty z branży motoryzacyjnej. W 1937 r. stworzył nawet kilka prototypów samochodów, do napędu których wykorzystano nowoczesne, chłodzone cieczą silniki o pojemności poniżej 800 cm3 i mocy 13 KM. Nie trafiły one jednak nigdy do seryjnej produkcji.

Po zakończeniu II wojny światowej, w czasie której Suzuki musiało się przestawić na produkcję dla japońskiej armii, firma powróciła do produkcji krosien, jednak załamanie na rynku tekstyliów sprawił, że na początku lat 50. Suzuki musiało szukać na gwałt nowych dróg rozwoju. Ponieważ w Japonii wówczas wzrosło zapotrzebowanie na tanie środki transportu, Suzuki w 1952 r. wprowadziło do produkcji rower Power Free z dodatkowym, dwusuwowym silnikiem spalinowym o pojemności 36 cm3 i z nowatorskim systemem podwójnych zębatek, dzięki któremu ten motorower mógł być napędzany wyłącznie pracą mięśni nóg, bądź tylko silnikiem, bądź pedałując korzystać z pomocy silnika. Już rok później pojawia się pierwszy motocykl o nazwie Diamond Free, który zyskuje sporą popularność, a firma zmienia nazwę na Suzuki Motor Corporation.

Pierwsze samochody Suzuki i kolejne motocykle

Rok 1955 jest datą premiery pierwszego seryjnego samochodu w historii Suzuki, który otrzymał nazwę Suzulight. Model ten napędzany był silnikiem dwusuwowym o pojemności 360cm3 i mocy 16 KM, a także posiadał przedni napęd, podwójne wahacze i sprężyny śrubowe w przednim i tylnym zawieszeniu oraz układ kierowniczy z mechanizmem zębatkowym. W ofercie w kolejnych latach dostępne były różne warianty modelu – sedan, minivan (Suzulight Van), pick-up oraz dostawczy Suzulight Carry. W tym okresie Suzuki rozszerzyło także swoją ofertę motocykli o nową serię Colleda.

Kolejnym, większym modelem było Suzuki Fronte 800, które napędzane było silnikiem o mocy 41 KM, zaś w następnych latach pojawiały się kolejne małe samochody osobowe oraz dostawcze.

Ważny dla Suzuki był 1970 rok. Wówczas to zadebiutował terenowy Suzuki Jimny z napędem na wszystkie koła, który mimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych (rozstaw osi tylko 193 cm), niewielkiego silnika oraz nieznacznej mocy osiągnął spory sukces i to nie tylko na japońskim rynku, choć w przypadku eksportu pod maskę trafiała mocniejsza jednostka napędowa. W 1971 r. zadebiutował motocykl Suzuki GT 750, a pięć lat później rusza produkcja motocykli serii GS. Z kolei w 1977 r. zadebiutował terenowy model LJ80, a dwa lata później pojawił się mały model o nazwie SS80, który jednak w momencie eksportu do Europy zmienił nazwę na Alto.

Kolejne ważne modele Suzuki

W 1983 r. Suzuki wprowadziło do sprzedaży model Swift, na niektórych rynkach sprzedawany jako Cultus. Dwa lata później debiutuje na rynku Suzuki Samurai, zaś w 1987 r. Suzuki Vitara. Na początku XX w. do oferty dołączyły m.in. Suzuki Twin, Suzuki Ignis, Suzuki SX4 oraz Suzuki Splash. Jednym z bardziej rozpoznawalnych modeli motocykli japońskiej marki był debiutujący na rynku w 1998 r. Suzuki GSX1300R Hayabusa. W tym samym roku pojawił się w sprzedaży Suzuki Grand Vitara.

Suzuki – dodatkowe informacje

Choć Suzuki jest obecnie niezależną marką, to jednak w czasie swojej historii blisko współpracowała z różnymi koncernami. Na początku lat 80. Suzuki podpisało porozumienie o współpracy z General Motors i Isuzu, a w 1998 r. z General Motors zawarto umowę o partnerstwie strategicznym i nawet Amerykanie nabyli pewien pakiet akcji Suzuki, który jednak po kilku latach odsprzedaje. Następnie Suzuki nawiązało bliskie partnerstwo z Volkswagenem, jednak również ta współpraca nie przetrwała zbyt długo. W pierwszej dekadzie XX w. Suzuki blisko współpracowało z Fiatem, a owocem tej współpracy był m.in. Suzuki SX4 (bliźniaczy model Fiata Sedici). Pod koniec drugiej dekady XXI w. Suzuki zacieśniło swoje partnerstwo technologiczne z Toyotą. Współpraca ta obejmuje zarówno małe modele, jak i modele z hybrydowym napędem.

W 1993 r. Suzuki otworzyło swoją fabrykę na Węgrzech (Esztergom), gdzie produkowane były m.in. Suzuki Wagon R. Suzuki produkuje również swoje modele w Indiach, gdzie ma niezwykle mocną pozycję.

czytaj więcej

Suzuki – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Suzuki

Sprawdź co kierowcy
myślą o Suzuki

Oceny Aut 2 946 ocen

4,4
~Papillon75
Hatchback 5d 1.2 DualJet 90KM 66kW
Suzuki Baleno III
Mam bardzo pozytywne wrażenia z rocznego użytkowania samochodu. Przebieg na razie skromny i wynosi 16 tys. km i na razie nie miałem najmniejszych problemów. Moja pozytywna ocena jest wypadkową oczekiwań i rzeczywistości. To prawda, że samochód ma tanie wykończenie, twarde plastiki - ale to wiedziałem już przed zakupem i zaakceptowałem jako kompromis - zatem nie była to wada, która nagle pojawiła sie w trakcie użytkowania. Spasowanie mogłoby być lepsze, ale jednak nie skarżę się na żadnego trzaski czy skrzypienia. Natomiast bardzo pozytywnie zaskoczyły mnie koszty spalania (4,3 l w cyklu mieszanym!!!) i ilość miejsca. Miejsca na nogi jest sporo nawet przy maksymalnym odchyleniu przednich siedzeń. Ponadto wyposażenie jest znacznie bogatsze niż przy samochodach tej samej klasy przy danej cenie. Tempomat adaptacyjny działa idealnie. Samochód jest lekki, co czuć przy podmuchach, ale z drugiej strony poprawia się dynamika i spalanie, więc nie mogę tego traktować jako wady. Nie odnotowałem żadnych problemów z kierownicą, klimatyzacją czy skrzynią biegów, o których czytałem na forum i które, przyznaję, spędzały trochę sen z powiek przed podjęciem decyzji o zakupie tego samochodu. Chociaż zdaję sobie sprawę, że dopiero czas pokaże, czy miałem rację. Z drugiej strony mogły to byc choroby okresu dzięciecego i trochę liczę na to, że będę mógł podobną, pozytywną opinię wystawić na kolejnych latach.
4,4
~Papillon75
Hatchback 5d 1.2 DualJet 90KM 66kW
Suzuki Baleno III
Mam bardzo pozytywne wrażenia z rocznego użytkowania samochodu. Przebieg na razie skromny i wynosi 16 tys. km i na razie nie miałem najmniejszych problemów. Moja pozytywna ocena jest wypadkową oczekiwań i rzeczywistości. To prawda, że samochód ma tanie wykończenie, twarde plastiki - ale to wiedziałem już przed zakupem i zaakceptowałem jako kompromis - zatem nie była to wada, która nagle pojawiła sie w trakcie użytkowania. Spasowanie mogłoby być lepsze, ale jednak nie skarżę się na żadnego trzaski czy skrzypienia. Natomiast bardzo pozytywnie zaskoczyły mnie koszty spalania (4,3 l w cyklu mieszanym!!!) i ilość miejsca. Miejsca na nogi jest sporo nawet przy maksymalnym odchyleniu przednich siedzeń. Ponadto wyposażenie jest znacznie bogatsze niż przy samochodach tej samej klasy przy danej cenie. Tempomat adaptacyjny działa idealnie. Samochód jest lekki, co czuć przy podmuchach, ale z drugiej strony poprawia się dynamika i spalanie, więc nie mogę tego traktować jako wady. Nie odnotowałem żadnych problemów z kierownicą, klimatyzacją czy skrzynią biegów, o których czytałem na forum i które, przyznaję, spędzały trochę sen z powiek przed podjęciem decyzji o zakupie tego samochodu. Chociaż zdaję sobie sprawę, że dopiero czas pokaże, czy miałem rację. Z drugiej strony mogły to byc choroby okresu dzięciecego i trochę liczę na to, że będę mógł podobną, pozytywną opinię wystawić na kolejnych latach.
2,9
~Sebastian Lenart
Hatchback 1.6 i 16V 101KM 74kW
Suzuki Baleno I
Auto dla młodej osoby lub kogoś bez rodziny , ponieważ auto jest małe i w środku również nie jest za wiele miejsca.Jako całokształt oceniam auto na bardzo dobre , również usterek jako tako nie ma i póki co się nie pojawiają. Jednak mam pare zastrzeżeń jeśli chodzi o samo prowadzenie auta. Na seryjnym zawieszeniu auto jest juz samo w sobie wysoko postawione przez co nie przekłada sie to najlepiej na komfort jazdy, chodzi mi o to iż auto przy wyższych predkościach lub przy ostrzejszych zakrętach potrafi przysłowiowo "bujać" sie na boki lecz to nie przeszkadza w codziennej jeździe na przykłąd po mieśćie. Dodam jeszcze tylko ,że jako młody kierowca i chcąc nieco zagłębić sie w mechanike i pobawić się tym autem brakuje dostępu do częśći nazwijmy to "tuningowych" bo jest tego mało do tego modelu auta.Co do samej jednostki napędowej jaką ja posiadam jest 1.6 16v o mocy 101km i jest to na prawdę żwawy silnik lecz przełożenia w skrzyni seryjnej troche ubolewają , gdyż silnik potrafi krecic sie nawet do 7200 obr/m można powiedzieć traci swoją moc po zapięciu 4 biegu (nie ważne jak mocno gaz wciskamy) .Skrzynia również potrafi sobie zgrzytnąć czy to przy wrzucaniu wstecznego czy przy wyzszych obrotach np: 2 biegu. Oczywiście auto nie jest nowe więc jest juz troche wyeksplatowane lecz czuje że jeszcze troche mi posłuży ten staruszek.Podsumowując Auto warte zwrócenia uwagi jeżeli operujemy nie wielką sumą jaką chcemy przeznaczyć na auto. Odpowiednia cena jakość. Miłego dnia i szerokiej drogi. :) (Jestem ciekaw co potrafi ten maleniec z napędem 4x4)
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Suzuki przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena