Szukaj

Informacje o Suzuki

Suzuki Motor Corporation, japońska firma z już ponad 100-letnią historią, poza produkcją samochodów, należy obecnie do ścisłej światowej czołówki także pod względem wielkości sprzedaży motocykli oraz różnego rodzaju silników, w tym m.in. silników do motorówek.

Historia Suzuki

Początki historii firmy Suzuki sięgają 1909 r., kiedy to 20-letni wówczas Michio Suzuki założył firmę, która zajmowała się początkowo produkcją krosien tkackich. Przez kolejne lata Suzuki udoskonalał produkowane przez siebie maszyny, by w 1929 r. zbudować nowy model maszyny do tkania, który zdobył tak duże uznanie, że trafił nawet na eksport. I wprawdzie aż do wybuchu II wojny światowej to właśnie maszyny tkackie stanowiły najważniejszy produkt w ofercie firmy, to jednak Michio Suzuki stale starał się rozszerzać swoją działalność, także o produkty z branży motoryzacyjnej. W 1937 r. stworzył nawet kilka prototypów samochodów, do napędu których wykorzystano nowoczesne, chłodzone cieczą silniki o pojemności poniżej 800 cm3 i mocy 13 KM. Nie trafiły one jednak nigdy do seryjnej produkcji.

Po zakończeniu II wojny światowej, w czasie której Suzuki musiało się przestawić na produkcję dla japońskiej armii, firma powróciła do produkcji krosien, jednak załamanie na rynku tekstyliów sprawił, że na początku lat 50. Suzuki musiało szukać na gwałt nowych dróg rozwoju. Ponieważ w Japonii wówczas wzrosło zapotrzebowanie na tanie środki transportu, Suzuki w 1952 r. wprowadziło do produkcji rower Power Free z dodatkowym, dwusuwowym silnikiem spalinowym o pojemności 36 cm3 i z nowatorskim systemem podwójnych zębatek, dzięki któremu ten motorower mógł być napędzany wyłącznie pracą mięśni nóg, bądź tylko silnikiem, bądź pedałując korzystać z pomocy silnika. Już rok później pojawia się pierwszy motocykl o nazwie Diamond Free, który zyskuje sporą popularność, a firma zmienia nazwę na Suzuki Motor Corporation.

Pierwsze samochody Suzuki i kolejne motocykle

Rok 1955 jest datą premiery pierwszego seryjnego samochodu w historii Suzuki, który otrzymał nazwę Suzulight. Model ten napędzany był silnikiem dwusuwowym o pojemności 360cm3 i mocy 16 KM, a także posiadał przedni napęd, podwójne wahacze i sprężyny śrubowe w przednim i tylnym zawieszeniu oraz układ kierowniczy z mechanizmem zębatkowym. W ofercie w kolejnych latach dostępne były różne warianty modelu – sedan, minivan (Suzulight Van), pick-up oraz dostawczy Suzulight Carry. W tym okresie Suzuki rozszerzyło także swoją ofertę motocykli o nową serię Colleda.

Kolejnym, większym modelem było Suzuki Fronte 800, które napędzane było silnikiem o mocy 41 KM, zaś w następnych latach pojawiały się kolejne małe samochody osobowe oraz dostawcze.

Ważny dla Suzuki był 1970 rok. Wówczas to zadebiutował terenowy Suzuki Jimny z napędem na wszystkie koła, który mimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych (rozstaw osi tylko 193 cm), niewielkiego silnika oraz nieznacznej mocy osiągnął spory sukces i to nie tylko na japońskim rynku, choć w przypadku eksportu pod maskę trafiała mocniejsza jednostka napędowa. W 1971 r. zadebiutował motocykl Suzuki GT 750, a pięć lat później rusza produkcja motocykli serii GS. Z kolei w 1977 r. zadebiutował terenowy model LJ80, a dwa lata później pojawił się mały model o nazwie SS80, który jednak w momencie eksportu do Europy zmienił nazwę na Alto.

Kolejne ważne modele Suzuki

W 1983 r. Suzuki wprowadziło do sprzedaży model Swift, na niektórych rynkach sprzedawany jako Cultus. Dwa lata później debiutuje na rynku Suzuki Samurai, zaś w 1987 r. Suzuki Vitara. Na początku XX w. do oferty dołączyły m.in. Suzuki Twin, Suzuki Ignis, Suzuki SX4 oraz Suzuki Splash. Jednym z bardziej rozpoznawalnych modeli motocykli japońskiej marki był debiutujący na rynku w 1998 r. Suzuki GSX1300R Hayabusa. W tym samym roku pojawił się w sprzedaży Suzuki Grand Vitara.

Suzuki – dodatkowe informacje

Choć Suzuki jest obecnie niezależną marką, to jednak w czasie swojej historii blisko współpracowała z różnymi koncernami. Na początku lat 80. Suzuki podpisało porozumienie o współpracy z General Motors i Isuzu, a w 1998 r. z General Motors zawarto umowę o partnerstwie strategicznym i nawet Amerykanie nabyli pewien pakiet akcji Suzuki, który jednak po kilku latach odsprzedaje. Następnie Suzuki nawiązało bliskie partnerstwo z Volkswagenem, jednak również ta współpraca nie przetrwała zbyt długo. W pierwszej dekadzie XX w. Suzuki blisko współpracowało z Fiatem, a owocem tej współpracy był m.in. Suzuki SX4 (bliźniaczy model Fiata Sedici). Pod koniec drugiej dekady XXI w. Suzuki zacieśniło swoje partnerstwo technologiczne z Toyotą. Współpraca ta obejmuje zarówno małe modele, jak i modele z hybrydowym napędem.

W 1993 r. Suzuki otworzyło swoją fabrykę na Węgrzech (Esztergom), gdzie produkowane były m.in. Suzuki Wagon R. Suzuki produkuje również swoje modele w Indiach, gdzie ma niezwykle mocną pozycję.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Suzuki

Sprawdź co kierowcy
myślą o Suzuki

Oceny Aut 3 133 oceny

4,6
~Łukasz
Suzuki Swift VI
Hatchback Facelifting 1.2 DualJet SHVS 83KM 61kW
To były długie poszukiwania małego, miejskiego auta. Brałem pod uwagę wiele aut i szczerze nigdy mi przez myśl nie przeszedł mi swift dopóki nie odwiedziłem salonu. Miałem dosyć proste wymagania od auta: łapatologiczny silnik z 4 cylindrami, automat, niskie spalania i możliwie wysoka bezawaryjność. Pomijałem kwestie takie jak osiągi i prędkość bo nie tego szukałem. Swift właśnie spełnił wszystkie moje wymagania i liczę, że posłuży mi jako daily do jeżdżenia wokoło komina przez najbliższe 10 lat :)
4,6
~substance75
Suzuki Swace
Kombi 1.8 Hybrid 122KM 90kW
Rewelacja. Jeżeli ktoś szuka samochodu rozumem a nie sercem czy znaczkiem to nie ma nic lepszego. Stosunek jakość cena/wyposażenie/osiągi na 5+. Stan na czerwiec 2023 Spalanie...kurde nie mogę uwierzyć ale na autostradzie do 130 km pali 4,2. Tak 4,2. Więcej nie latam wiec nie wiem jak by było przy 160. Problemem jest jedynie wyciszenie albo inaczej - jego brak. Do 100 km jest nawet w miarę ale potem robi się głośno. I w zasadzie to jedyna wada. Bagażnik na luzie pomieści bagaże dla rodziny 2+2, bez konieczności montowania dziwactw na dachu. Układ jezdny w miarę precyzyjny, zawieszenie super, doskonale tłumi nierówności i robi to cicho
3,1
~Damian
Suzuki Swift IV
Hatchback 5d 1.3 92KM 68kW
Posiadam to auto od dwóch lat przejechałem nim w tym okresie blisko 80 tyś. km. Ogólnie auto spełnia swoją rolę. Kupując to auto szukałem małego pojazdu na co dzień. Zawiodłem się na tym aucie jednak w kwestii jakości. Dużym problemem jest w nim skrzynia biegów, która jest bardzo delikatnie i potrafi się posypać po 20-30 tyś. km. Jest tu dużo irytujących usterek drobnych elementów. Jeśli chodzi o silnik 1.3 92km jest trwałą jednostką lubi duże ilości benzyny oraz jest mało dynamiczny. Pomimo tych wszystkich wad byłem tym samochodem w Bawarii, Czarnogórze, we Włoszech oraz w Dani. Wiadomo nie jest to samochód na takie trasy, brak odpowiedniego wyciszenia i mały silnik czasami potrafią zmęczyć, ale jestem zaskoczony tym silnikiem, który to wszystko zniósł i nadal znosi bez awarii.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Suzuki przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena