Szukaj

Informacje o Suzuki

Suzuki Motor Corporation, japońska firma z już ponad 100-letnią historią, poza produkcją samochodów, należy obecnie do ścisłej światowej czołówki także pod względem wielkości sprzedaży motocykli oraz różnego rodzaju silników, w tym m.in. silników do motorówek.

Historia Suzuki

Początki historii firmy Suzuki sięgają 1909 r., kiedy to 20-letni wówczas Michio Suzuki założył firmę, która zajmowała się początkowo produkcją krosien tkackich. Przez kolejne lata Suzuki udoskonalał produkowane przez siebie maszyny, by w 1929 r. zbudować nowy model maszyny do tkania, który zdobył tak duże uznanie, że trafił nawet na eksport. I wprawdzie aż do wybuchu II wojny światowej to właśnie maszyny tkackie stanowiły najważniejszy produkt w ofercie firmy, to jednak Michio Suzuki stale starał się rozszerzać swoją działalność, także o produkty z branży motoryzacyjnej. W 1937 r. stworzył nawet kilka prototypów samochodów, do napędu których wykorzystano nowoczesne, chłodzone cieczą silniki o pojemności poniżej 800 cm3 i mocy 13 KM. Nie trafiły one jednak nigdy do seryjnej produkcji.

Po zakończeniu II wojny światowej, w czasie której Suzuki musiało się przestawić na produkcję dla japońskiej armii, firma powróciła do produkcji krosien, jednak załamanie na rynku tekstyliów sprawił, że na początku lat 50. Suzuki musiało szukać na gwałt nowych dróg rozwoju. Ponieważ w Japonii wówczas wzrosło zapotrzebowanie na tanie środki transportu, Suzuki w 1952 r. wprowadziło do produkcji rower Power Free z dodatkowym, dwusuwowym silnikiem spalinowym o pojemności 36 cm3 i z nowatorskim systemem podwójnych zębatek, dzięki któremu ten motorower mógł być napędzany wyłącznie pracą mięśni nóg, bądź tylko silnikiem, bądź pedałując korzystać z pomocy silnika. Już rok później pojawia się pierwszy motocykl o nazwie Diamond Free, który zyskuje sporą popularność, a firma zmienia nazwę na Suzuki Motor Corporation.

Pierwsze samochody Suzuki i kolejne motocykle

Rok 1955 jest datą premiery pierwszego seryjnego samochodu w historii Suzuki, który otrzymał nazwę Suzulight. Model ten napędzany był silnikiem dwusuwowym o pojemności 360cm3 i mocy 16 KM, a także posiadał przedni napęd, podwójne wahacze i sprężyny śrubowe w przednim i tylnym zawieszeniu oraz układ kierowniczy z mechanizmem zębatkowym. W ofercie w kolejnych latach dostępne były różne warianty modelu – sedan, minivan (Suzulight Van), pick-up oraz dostawczy Suzulight Carry. W tym okresie Suzuki rozszerzyło także swoją ofertę motocykli o nową serię Colleda.

Kolejnym, większym modelem było Suzuki Fronte 800, które napędzane było silnikiem o mocy 41 KM, zaś w następnych latach pojawiały się kolejne małe samochody osobowe oraz dostawcze.

Ważny dla Suzuki był 1970 rok. Wówczas to zadebiutował terenowy Suzuki Jimny z napędem na wszystkie koła, który mimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych (rozstaw osi tylko 193 cm), niewielkiego silnika oraz nieznacznej mocy osiągnął spory sukces i to nie tylko na japońskim rynku, choć w przypadku eksportu pod maskę trafiała mocniejsza jednostka napędowa. W 1971 r. zadebiutował motocykl Suzuki GT 750, a pięć lat później rusza produkcja motocykli serii GS. Z kolei w 1977 r. zadebiutował terenowy model LJ80, a dwa lata później pojawił się mały model o nazwie SS80, który jednak w momencie eksportu do Europy zmienił nazwę na Alto.

Kolejne ważne modele Suzuki

W 1983 r. Suzuki wprowadziło do sprzedaży model Swift, na niektórych rynkach sprzedawany jako Cultus. Dwa lata później debiutuje na rynku Suzuki Samurai, zaś w 1987 r. Suzuki Vitara. Na początku XX w. do oferty dołączyły m.in. Suzuki Twin, Suzuki Ignis, Suzuki SX4 oraz Suzuki Splash. Jednym z bardziej rozpoznawalnych modeli motocykli japońskiej marki był debiutujący na rynku w 1998 r. Suzuki GSX1300R Hayabusa. W tym samym roku pojawił się w sprzedaży Suzuki Grand Vitara.

Suzuki – dodatkowe informacje

Choć Suzuki jest obecnie niezależną marką, to jednak w czasie swojej historii blisko współpracowała z różnymi koncernami. Na początku lat 80. Suzuki podpisało porozumienie o współpracy z General Motors i Isuzu, a w 1998 r. z General Motors zawarto umowę o partnerstwie strategicznym i nawet Amerykanie nabyli pewien pakiet akcji Suzuki, który jednak po kilku latach odsprzedaje. Następnie Suzuki nawiązało bliskie partnerstwo z Volkswagenem, jednak również ta współpraca nie przetrwała zbyt długo. W pierwszej dekadzie XX w. Suzuki blisko współpracowało z Fiatem, a owocem tej współpracy był m.in. Suzuki SX4 (bliźniaczy model Fiata Sedici). Pod koniec drugiej dekady XXI w. Suzuki zacieśniło swoje partnerstwo technologiczne z Toyotą. Współpraca ta obejmuje zarówno małe modele, jak i modele z hybrydowym napędem.

W 1993 r. Suzuki otworzyło swoją fabrykę na Węgrzech (Esztergom), gdzie produkowane były m.in. Suzuki Wagon R. Suzuki produkuje również swoje modele w Indiach, gdzie ma niezwykle mocną pozycję.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Suzuki

Sprawdź co kierowcy
myślą o Suzuki

Oceny Aut 3 078 ocen

4,9
~Wojciech
Hatchback 5d 1.2 DualJet 90KM 66kW
Suzuki Baleno III
Po 5 latach jazdy i niemal 100 000 km za kółkiem Balena muszę przyznać, że był to bardzo udany zakup. To co cieszy na codzień najbardziej to duża przestronność wnętrza przy niewielkich rozmiarach zewnętrznych i wysoka bezawaryjność. Nie można też nie wspomnieć o bardzo niskim zużyciu paliwa. Generalnie praktyczne i oszczędne auto. Jeżeli chodzi o wady Balena to z pewnością słaba jakość materiałów we wnętrzu to największa bolączka, choć te miejsca których dotyka się najwięcej czyli kierownica i lewarek skrzyni biegów wykończone są przyjemną skórą. W moim egzemplarzu lubią skrzypiec zawiasy w drzwiach, zwłaszcza przy upałach i co parę miesięcy musze je przesmarowac.
4,9
~Tomasz
S-cross Facelifting 1.4 BOOSTERJET 140KM 103kW
Suzuki SX4 II
Suzuki kupione nowe od dilera. Obecnie 37680km. Auto bardzo dynamiczne i ekonomiczne. Cykl mieszany 6.7 l. Trasa 90-100km/h 5l. Jedyny mankament jak dla mnie to niewygodne siedzenie a dokładniej oparcie. Jest tam taki uskok na wysokości łopatek, który uwiera w plecy. Dotyczy to osób ze wzrostem 180 cm+. Dla niższych osób jest ok. Minusem jest też bardzo miękki lakier akrylowy. To jednak dotyczy już chyba wszystkich marek. W mojej ocenie samochód wart swoich pieniędzy. Czy kupiłbym jeszcze raz. Tak z tym, że tym razem wybrałbym napęd 4x4.
4,7
~snozax
Standard 2.0 HDI 109KM 80kW
Suzuki Grand Vitara I
Grand Vitare 2004 z silnikiem 2.0HDI i mocy 109km użytkuje ponad 10 lat. Aktualnie mam 337 tys km przebiegu. Samochód zdecydowanie szyty dla mnie na miarę. Służy jako drugi samochód w domu. Pracował przy budowie 3 domów ( głównie wożenie materiałów budowlanych na przyczepie czy innych narzędzi jak piły, betoniarki itp.), a także regularne kursy do lasu po drzewo. Dwie największe zalety w mojej ocenie to kompletna bezawaryjność napędu 4x4 i silnika. Dotyczyły mnie jedynie drobne usterki eksploatacyjne jak koło pasowe, alternator itp...więc drobiazgi. Drugi największy plus to rewelacyjne spalanie w odniesieniu do tego co ten samochodzik oferuje ( względnie terenowy, 4x4, reduktor). Ciężko znaleźć alternatywę tak uniwersalnego, praktycznego i bezawaryjnego samochodu w budżecie ok. 20 tys zł. Z minusów cięzko coś wskazać...pewnie korozja progów i nadkoli, warto dobrze te miejsca zabezpieczyć. Zdecydowanie polecam vitare z dieslem 2.0 hdi
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Suzuki przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena