Szukaj

Informacje o Alfa Romeo

Włoska marka Alfa Romeo, której korzenie sięgają pierwszych lat XX w., od 1986 r. wchodzi w skład koncernu Fiat (obecnie Fiat Chrysler Automobiles). Modele tej marki zawsze wyróżniały się ponadprzeciętną urodą oraz sportowymi aspiracjami.

Historia Alfy Romeo

Alfa Romeo to włoska marka z siedzibą w Turynie. Jej historia zaczęła się w 1906 r. Początkowo pod nazwą Società Anonima Italiana Darracq (SAID) firma montowała francuskie samochody Darracq. W 1909 r. zakład został przejęty przez grupę Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (ALFA) i już w kolejnym roku powstaje model Alfa 24 HP. Wyprodukowany w liczbie 300 egzemplarzy miał pod maską 4-litrowy silnik o mocy 42 KM. Już w następnym roku wziął udział w rajdzie Targa Florio, choć wówczas jeszcze bez sukcesów. Na bazie modelu 24 HP powstały kolejne modele, m.in. Alfa 15 HP Corsa, 15-20 HP oraz 12 HP. Jednak pierwszym prawdziwie sportowym modelem jest 40-60 HP z 6-litrową jednostką o mocy 70 KM (82 KM miały wersje rajdowe). Wkrótce model ten zdobywa pierwsze miejsce w swojej kategorii w rajdzie Parma-Bercetto (1913), a w latach 1920-1921 wygrywa wyścigi na torze Mugello.

W 1915 r. kierownictwo nad firmą przejmuje Nicola Romeo (przemysłowiec pochodzący z Neapolu), który nabywa większościowy pakiet akcji firmy, i po zakończeniu wojny zmienia nazwę na Alfa Romeo. Wprawdzie 10 lat później (1928 r.), ze względu na rozbieżność interesów, odchodzi od firmy, to jednak nazwa Alfa Romeo przetrwała w niezmienionej formie do dziś.

Lata dwudzieste to ciąg dalszy udziału Alfy Romeo, z coraz większym sukcesem, w różnych rajdach. Debiutują m.in. modele RL (1922) i jego tańszy, a zarazem słabszy odpowiednik RM (1923). Jednak prawdziwym hitem w tamtych czasach staje się wyprodukowany w 1925 r. model P2. To pierwszy model Alfy Romeo z ośmiocylindrowym silnikiem o mocy 140 KM (pod koniec swojej produkcji w 1930 r. dysponował już 175 KM) i pierwszy, który zdobył tytuł mistrzowski. Pod koniec tej dekady pojawia się jeszcze jeden model - mały, lekki i tani - Alfa Romeo 6C w dwóch wersjach 1500 (1927 r.) i nieznacznie mocniejszej 1750 (1929 r.).

W 1932 roku następuje ponowna zmiana właścicieli Alfy Romeo (nowym właścicielem staje się Instytut Odbudowy Przemysłu, czyli tak naprawdę państwo) i włoska marka oficjalnie została wycofana z rajdów. Ciągle jednak, tyle że w barwach Ferrari, różne modele Alfy Romeo biorą udział w wyścigach odnosząc liczne sukcesy. W tym też czasie na rynku pojawia się ośmiocylindrowa Alfa Romeo 8C. Jednocześnie wprowadzono produkcję masową, a do oferty dołączyły pierwsze samochody ciężarowe, a także autobusy. W 1938 r. światło dzienne ujrzała Alfa Romeo 158, popularnie określana jako Alfetta. Model ten dwukrotnie w latach 1950-51 (już jako 159) zdobył tytuł mistrza świata w Formule 1.

Modele Alfy Romeo po wojnie

Po zakończeniu II wojny światowej Alfa Romeo mocniej stawia na produkcję seryjną tańszych i bardziej dostępnych modeli. Przykładem takiego auta jest Alfa Romeo 1900. Największym hitem w powojennej historii Alfy Romeo jest jednak Giulietta, w którym to modelu po raz pierwszy zastosowano nazwę, a nie symbol. Giulietta jest mała, praktyczna, a przy tym bardzo ładna (zaprojektowana przez studio projektowe Bertone). Produkowana w latach 1954-62 dostępna jest w różnych wersjach nadwoziowych - Sprint coupe, Spider, Saloon oraz Sprint Special i SZ.

Nie mniej popularna od Giulietty jest jej następczyni, czyli model Giulia, która produkowana była w latach 1962-1976. W wersji standardowej (Sprint i Spider) Giulia zapewniała sporą szybkość i zwrotność w ruchu miejskim. Dla zapaleńców przygotowane zostały także odmiany specjalnie modelu, czyli SS, T.I., TZ czy wreszcie GTA. Alfa Romeo GTA (od 1968 r. był to już całkowicie odrębny model) powstała we współpracy Bertone i Giugiaro i było autem przeznaczonym dla wielbicieli sportów samochodowych. W 1964 r. założony został dział Autodelta, którego zadaniem było przygotowanie samochodów rajdowych w oparciu o modele seryjne, a także praca nad całkowicie nowymi konstrukcjami.

Lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte są okresem sporych problemów finansowych Alfy Romeo, dlatego też w 1986 r. marka ta zostaje sprzedana Grupie Fiata. W tym czasie na drogi trafiają takie modele jak w 1985 r. Alfa 75 (następca Giulietty) oraz w 87 r. Alfa 164, który jest pierwszym modelem pod nadzorem Fiata.

Współczesne samochody Alfy Romeo

Końcówka drugiego tysiąclecia jest bardzo dobrym okresem w dziejach Alfy Romeo. Powstają liczne modele, w tym przede wszystkim w 1997 r. Alfa Romeo 156, zdobywca tytułu Car of the Year 1998, i Alfa Romeo 147 - Samochód Roku 2001. I choć stosunkowo często pojawiały się pogłoski o sprzedaży Alfy Romeo przez Fiata (m.in. zainteresowanie wyrażał Volkswagen), to jednak do żadnej transakcji nie doszło. 

W 2014 r. wprowadzony został plan rewitalizacji Alfy Romeo, który miał ożywić sprzedaż marki, głównie dzięki wprowadzeniu do oferty większej liczby nowych modeli. W 2016 r. pojawia się nowa generacja Alfy Romeo Giulia, a także pierwszy SUV w historii tej marki, czyli Alfa Romeo Stelvio.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Alfa Romeo

Sprawdź co kierowcy
myślą o Alfa Romeo

Oceny Aut 3 294 oceny

4,4
~Piotr
Sedan 1.9 JTDM 16v 150KM 110kW
Alfa Romeo 159
Alfa Romeo 159 to bardzo fajny i przyjemny samochód. Jest to moja 2 alfa i jeszcze mi się nie zepsuła, ani nie zawiodła. Pomimo lat dalej przyciąga swoim wyglądem. Silnik trwały, zawieszenie też trwałe (worków z cementem nie pakuje). Mogę się przyczepić do jakości wykonania wnętrza (oparcie na prawe kolano jest za twarde, po trasie 600km był ból). Fotele bardzo wygodne, skóra wytrzymuje całkiem długo, pozycja za kierownicą na wysokim poziomie. Moje wrażenia ogólnie pozytywne. Aktualnie chciałbym mieć alfe z silnikiem 2.0jtdm 170km na chipie 200km. Później... czekam aż Giulia będzie tańsza. Ogólnie warto spróbować z alfą romeo
4,4
~LR_Bruce
Hatchback 5d Facelifting 1.4 TB 16v Mair 150KM 110kW
Alfa Romeo Giulietta Nuova II
Wybór padł na Giuliettę w efekcie poszukiwań samochodu kompaktowego, który miał spełniać następujące kryteria: a) dawać przyjemność z jazdy b) nie być trapionym poważnymi usterkami c) być względnie tani w utrzymaniu d) posiadać ładną stylistykę e) przedział cenowy 60-90 tysięcy złotych Dlatego oglądałem różne auta tej klasy wielu producentów - od nowych lub prawie nowych po kilkuletnie używane i wybór Giulietty był podyktowany raczej chłodną kalkulacją niż emocjami. I muszę powiedzieć, że auto spełniło w pełni moje oczekiwania. Jasne, w stosunku do kompaktów produkowanych mniej więcej po 2015 roku ergonomia oraz jakość wykończenia wnętrza odstaje, wyciszenie przy prędkościach autostradowych mogłoby być lepsze, ale właściwości jezdne tego samochodu biją konkurencję we wskazanym przedziale cenowym na głowę. Wersja Sprint jest bardzo rozsądnym kompromisem pomiędzy osiągami i kosztami eksploatacji, jednocześnie oferując bardzo interesującą stylistykę, również względem pozostałych wersji Giulietty. Obecnie można znaleźć lepsze kompakty od Giulietty - lepiej wykończone, z lepszymi osiągami, lepszą ergonomią czy multimediami, ale za duuużo większą kasę. Dlatego uważam jego stosunek cena/jakość za naprawdę bardzo dobry. Jest to auto na przekór wszelkim stereotypom narosłym wokół tej marki - bezawaryjne, niekapryśne, solidnie zrobione. Potwierdza wyłącznie jedną "obiegową opinię" na jego temat - jeżdżenie nim to czysta przyjemność - przyjemność, za którą konkurencja każe sobie płacić znacznie więcej niż Alfa Romeo. Dlatego też Giulietta zostaje ze mną na długo, a jako drugi samochód - tym razem klasy średniej - poważnie rozważam Giulię.
4,9
~Smirnov399
Hatchback 5d 1.4 TB 16v Mair 170KM 125kW
Alfa Romeo Giulietta Nuova II
To najlepsze auto jakie miałem, ten silnik jest genialny, wyrywa do przodu jak wściekły, świetna skrzynia biegów, precyzyjne prowadzenie, jest porostu genialnym dopracowanym samochodem. Do tego ten wygląd, jest przepiękna, Włosi jednak mają najlepszy gust na świecie. Nie rozumiem jak ktoś może kupić jakis niemiecki paskudny szmelc jak np. golfa albo audi A3. One nie mają startu nawet do tej Alfy. Naprawdę polecam, miałem różne auta, zawsze bałem się Alfy, ale naprawdę nie ma czego, nie słuchajcie opinii niby znawców wieśniaków, bo te nowe Alfy biją na głowę niemieckie złomy.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Alfa Romeo przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena