Szukaj

Informacje o Alfa Romeo

Włoska marka Alfa Romeo, której korzenie sięgają pierwszych lat XX w., od 1986 r. wchodzi w skład koncernu Fiat (obecnie Fiat Chrysler Automobiles). Modele tej marki zawsze wyróżniały się ponadprzeciętną urodą oraz sportowymi aspiracjami.

Historia Alfy Romeo

Alfa Romeo to włoska marka z siedzibą w Turynie. Jej historia zaczęła się w 1906 r. Początkowo pod nazwą Società Anonima Italiana Darracq (SAID) firma montowała francuskie samochody Darracq. W 1909 r. zakład został przejęty przez grupę Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (ALFA) i już w kolejnym roku powstaje model Alfa 24 HP. Wyprodukowany w liczbie 300 egzemplarzy miał pod maską 4-litrowy silnik o mocy 42 KM. Już w następnym roku wziął udział w rajdzie Targa Florio, choć wówczas jeszcze bez sukcesów. Na bazie modelu 24 HP powstały kolejne modele, m.in. Alfa 15 HP Corsa, 15-20 HP oraz 12 HP. Jednak pierwszym prawdziwie sportowym modelem jest 40-60 HP z 6-litrową jednostką o mocy 70 KM (82 KM miały wersje rajdowe). Wkrótce model ten zdobywa pierwsze miejsce w swojej kategorii w rajdzie Parma-Bercetto (1913), a w latach 1920-1921 wygrywa wyścigi na torze Mugello.

W 1915 r. kierownictwo nad firmą przejmuje Nicola Romeo (przemysłowiec pochodzący z Neapolu), który nabywa większościowy pakiet akcji firmy, i po zakończeniu wojny zmienia nazwę na Alfa Romeo. Wprawdzie 10 lat później (1928 r.), ze względu na rozbieżność interesów, odchodzi od firmy, to jednak nazwa Alfa Romeo przetrwała w niezmienionej formie do dziś.

Lata dwudzieste to ciąg dalszy udziału Alfy Romeo, z coraz większym sukcesem, w różnych rajdach. Debiutują m.in. modele RL (1922) i jego tańszy, a zarazem słabszy odpowiednik RM (1923). Jednak prawdziwym hitem w tamtych czasach staje się wyprodukowany w 1925 r. model P2. To pierwszy model Alfy Romeo z ośmiocylindrowym silnikiem o mocy 140 KM (pod koniec swojej produkcji w 1930 r. dysponował już 175 KM) i pierwszy, który zdobył tytuł mistrzowski. Pod koniec tej dekady pojawia się jeszcze jeden model - mały, lekki i tani - Alfa Romeo 6C w dwóch wersjach 1500 (1927 r.) i nieznacznie mocniejszej 1750 (1929 r.).

W 1932 roku następuje ponowna zmiana właścicieli Alfy Romeo (nowym właścicielem staje się Instytut Odbudowy Przemysłu, czyli tak naprawdę państwo) i włoska marka oficjalnie została wycofana z rajdów. Ciągle jednak, tyle że w barwach Ferrari, różne modele Alfy Romeo biorą udział w wyścigach odnosząc liczne sukcesy. W tym też czasie na rynku pojawia się ośmiocylindrowa Alfa Romeo 8C. Jednocześnie wprowadzono produkcję masową, a do oferty dołączyły pierwsze samochody ciężarowe, a także autobusy. W 1938 r. światło dzienne ujrzała Alfa Romeo 158, popularnie określana jako Alfetta. Model ten dwukrotnie w latach 1950-51 (już jako 159) zdobył tytuł mistrza świata w Formule 1.

Modele Alfy Romeo po wojnie

Po zakończeniu II wojny światowej Alfa Romeo mocniej stawia na produkcję seryjną tańszych i bardziej dostępnych modeli. Przykładem takiego auta jest Alfa Romeo 1900. Największym hitem w powojennej historii Alfy Romeo jest jednak Giulietta, w którym to modelu po raz pierwszy zastosowano nazwę, a nie symbol. Giulietta jest mała, praktyczna, a przy tym bardzo ładna (zaprojektowana przez studio projektowe Bertone). Produkowana w latach 1954-62 dostępna jest w różnych wersjach nadwoziowych - Sprint coupe, Spider, Saloon oraz Sprint Special i SZ.

Nie mniej popularna od Giulietty jest jej następczyni, czyli model Giulia, która produkowana była w latach 1962-1976. W wersji standardowej (Sprint i Spider) Giulia zapewniała sporą szybkość i zwrotność w ruchu miejskim. Dla zapaleńców przygotowane zostały także odmiany specjalnie modelu, czyli SS, T.I., TZ czy wreszcie GTA. Alfa Romeo GTA (od 1968 r. był to już całkowicie odrębny model) powstała we współpracy Bertone i Giugiaro i było autem przeznaczonym dla wielbicieli sportów samochodowych. W 1964 r. założony został dział Autodelta, którego zadaniem było przygotowanie samochodów rajdowych w oparciu o modele seryjne, a także praca nad całkowicie nowymi konstrukcjami.

Lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte są okresem sporych problemów finansowych Alfy Romeo, dlatego też w 1986 r. marka ta zostaje sprzedana Grupie Fiata. W tym czasie na drogi trafiają takie modele jak w 1985 r. Alfa 75 (następca Giulietty) oraz w 87 r. Alfa 164, który jest pierwszym modelem pod nadzorem Fiata.

Współczesne samochody Alfy Romeo

Końcówka drugiego tysiąclecia jest bardzo dobrym okresem w dziejach Alfy Romeo. Powstają liczne modele, w tym przede wszystkim w 1997 r. Alfa Romeo 156, zdobywca tytułu Car of the Year 1998, i Alfa Romeo 147 - Samochód Roku 2001. I choć stosunkowo często pojawiały się pogłoski o sprzedaży Alfy Romeo przez Fiata (m.in. zainteresowanie wyrażał Volkswagen), to jednak do żadnej transakcji nie doszło. 

W 2014 r. wprowadzony został plan rewitalizacji Alfy Romeo, który miał ożywić sprzedaż marki, głównie dzięki wprowadzeniu do oferty większej liczby nowych modeli. W 2016 r. pojawia się nowa generacja Alfy Romeo Giulia, a także pierwszy SUV w historii tej marki, czyli Alfa Romeo Stelvio.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Alfa Romeo

Sprawdź co kierowcy
myślą o Alfa Romeo

Oceny Aut 3 454 oceny

3,5
~Wojtek
Alfa Romeo 166 III
Sedan 2.4 JTDM 20V 175KM 129kW
Posiadajac wczesniej rozne auta zdecydowalem sie po raz pierwszy na komentarz tu... coz, Alfa urzeka wygladem... lecz kupujac 20+ letnie wloskie auto trzeba liczyc sie z problemami wyeksploatowanych egzemplarzy, braku czesci specyficznych dla tego modelu... cos o tym wiem( np. przewody olejowe-nowe nie do dostania nawet w aso) jak i zlym stosunkiem ceny do jakosci. kupujac taka alfe masz 2 opcje: albo jestes sam mechanikiem i masz 2gie auto "w razie czego", albo masz drugie auto i przyjaciela mechanika, poniewaz obecnie nawet zaklady mechaniki samochodowej widzac scudetto... odsylaja Cie z kwitkiem. Natomiast co do plusow... jesli kochasz motoryzacje, wyzej wymienione wady Cie nie zrazaja... to kupujesz auto ktore jest piekne, ktore daje frajde z jazdy porownywalna z bmw e39(a mialem juz rozne auta w swoim zyciu, min. e39, jaga s-type, mercedesy w220, audi a6 c5, volvo v70 czy lexusa rx400h - Zaleta zycia za granica w przypadku Petrolheada, mozna sobie na duzo takich ekscesow pozwolic :D).. Wsiadajac do alfy masz poczucie sportowych wrazen, co powoduje tez nie raz usmiech na twarzy.. oraz wyrozniasz sie(pozytywnie) na drodze.
4,1
~Alex
Alfa Romeo MiTo
Hatchback 3d 1.4 TB 16v 155KM 114kW
Nie jest to moje pierwsze auto w życiu i nigdy nie sądziłem, że kiedykolwiek zdecyduję się na zakup Alfy. Coś mnie w tym aucie urzekło, chociaż żadnych fajerwerków się nie spodziewałem, ale pozytywnie się zaskoczyłem. Generalnie bardzo udane. Wyróżniające się wyglądem, dynamiczne i zwrotne. Jeśli chodzi o awaryjność, to po niecałym roku dosyć intensywnego eksploatowania naprawdę nie mam na co narzekać. Super sprawdza się zarówno w warunkach miejskich, jak i na autostradzie. Zawieszenie - no tutaj trzeba się przyzwyczaić, bo często najechanie na dziurę w jezdni boli.
4,1
~Pierwszy!
Alfa Romeo Junior
SUV 1.2 Hybrid 136KM 100kW
Piszę, ponieważ nie ma tu żadnej opinii, a obecna prasa motoryzacyjna nie jest warta komentarza. 5 dni upalania wypożyczonej Alfy we Włoszech pozwala na krótkie podsumowanie auta. Otrzymane prawie nowe, przebieg symboliczny, wersja podstawowa. Po przeczytaniu recenzji w prasie mam odmienne wnioski, czyli: Zalety: przestrzeń w środku, bagażnik, ogólna dynamika, wygląd zewnętrzny (tzn. jest mniej brzydkie od innych brzydkich małych suv-ów bo "ładnym" autem to jest Peugeot 406 Coupe czy Alfa Romeo Giulia, nie ta pokraka) Wady: tragikomiczne wykończenie wnętrza, widoczność, praca tylnej osi, zbyt zubożona wersja względem ceny (b. słaba relacja cena/jakość).
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Alfa Romeo przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena