Szukaj

Informacje o Alfa Romeo

Włoska marka Alfa Romeo, której korzenie sięgają pierwszych lat XX w., od 1986 r. wchodzi w skład koncernu Fiat (obecnie Fiat Chrysler Automobiles). Modele tej marki zawsze wyróżniały się ponadprzeciętną urodą oraz sportowymi aspiracjami.

Historia Alfy Romeo

Alfa Romeo to włoska marka z siedzibą w Turynie. Jej historia zaczęła się w 1906 r. Początkowo pod nazwą Società Anonima Italiana Darracq (SAID) firma montowała francuskie samochody Darracq. W 1909 r. zakład został przejęty przez grupę Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (ALFA) i już w kolejnym roku powstaje model Alfa 24 HP. Wyprodukowany w liczbie 300 egzemplarzy miał pod maską 4-litrowy silnik o mocy 42 KM. Już w następnym roku wziął udział w rajdzie Targa Florio, choć wówczas jeszcze bez sukcesów. Na bazie modelu 24 HP powstały kolejne modele, m.in. Alfa 15 HP Corsa, 15-20 HP oraz 12 HP. Jednak pierwszym prawdziwie sportowym modelem jest 40-60 HP z 6-litrową jednostką o mocy 70 KM (82 KM miały wersje rajdowe). Wkrótce model ten zdobywa pierwsze miejsce w swojej kategorii w rajdzie Parma-Bercetto (1913), a w latach 1920-1921 wygrywa wyścigi na torze Mugello.

W 1915 r. kierownictwo nad firmą przejmuje Nicola Romeo (przemysłowiec pochodzący z Neapolu), który nabywa większościowy pakiet akcji firmy, i po zakończeniu wojny zmienia nazwę na Alfa Romeo. Wprawdzie 10 lat później (1928 r.), ze względu na rozbieżność interesów, odchodzi od firmy, to jednak nazwa Alfa Romeo przetrwała w niezmienionej formie do dziś.

Lata dwudzieste to ciąg dalszy udziału Alfy Romeo, z coraz większym sukcesem, w różnych rajdach. Debiutują m.in. modele RL (1922) i jego tańszy, a zarazem słabszy odpowiednik RM (1923). Jednak prawdziwym hitem w tamtych czasach staje się wyprodukowany w 1925 r. model P2. To pierwszy model Alfy Romeo z ośmiocylindrowym silnikiem o mocy 140 KM (pod koniec swojej produkcji w 1930 r. dysponował już 175 KM) i pierwszy, który zdobył tytuł mistrzowski. Pod koniec tej dekady pojawia się jeszcze jeden model - mały, lekki i tani - Alfa Romeo 6C w dwóch wersjach 1500 (1927 r.) i nieznacznie mocniejszej 1750 (1929 r.).

W 1932 roku następuje ponowna zmiana właścicieli Alfy Romeo (nowym właścicielem staje się Instytut Odbudowy Przemysłu, czyli tak naprawdę państwo) i włoska marka oficjalnie została wycofana z rajdów. Ciągle jednak, tyle że w barwach Ferrari, różne modele Alfy Romeo biorą udział w wyścigach odnosząc liczne sukcesy. W tym też czasie na rynku pojawia się ośmiocylindrowa Alfa Romeo 8C. Jednocześnie wprowadzono produkcję masową, a do oferty dołączyły pierwsze samochody ciężarowe, a także autobusy. W 1938 r. światło dzienne ujrzała Alfa Romeo 158, popularnie określana jako Alfetta. Model ten dwukrotnie w latach 1950-51 (już jako 159) zdobył tytuł mistrza świata w Formule 1.

Modele Alfy Romeo po wojnie

Po zakończeniu II wojny światowej Alfa Romeo mocniej stawia na produkcję seryjną tańszych i bardziej dostępnych modeli. Przykładem takiego auta jest Alfa Romeo 1900. Największym hitem w powojennej historii Alfy Romeo jest jednak Giulietta, w którym to modelu po raz pierwszy zastosowano nazwę, a nie symbol. Giulietta jest mała, praktyczna, a przy tym bardzo ładna (zaprojektowana przez studio projektowe Bertone). Produkowana w latach 1954-62 dostępna jest w różnych wersjach nadwoziowych - Sprint coupe, Spider, Saloon oraz Sprint Special i SZ.

Nie mniej popularna od Giulietty jest jej następczyni, czyli model Giulia, która produkowana była w latach 1962-1976. W wersji standardowej (Sprint i Spider) Giulia zapewniała sporą szybkość i zwrotność w ruchu miejskim. Dla zapaleńców przygotowane zostały także odmiany specjalnie modelu, czyli SS, T.I., TZ czy wreszcie GTA. Alfa Romeo GTA (od 1968 r. był to już całkowicie odrębny model) powstała we współpracy Bertone i Giugiaro i było autem przeznaczonym dla wielbicieli sportów samochodowych. W 1964 r. założony został dział Autodelta, którego zadaniem było przygotowanie samochodów rajdowych w oparciu o modele seryjne, a także praca nad całkowicie nowymi konstrukcjami.

Lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte są okresem sporych problemów finansowych Alfy Romeo, dlatego też w 1986 r. marka ta zostaje sprzedana Grupie Fiata. W tym czasie na drogi trafiają takie modele jak w 1985 r. Alfa 75 (następca Giulietty) oraz w 87 r. Alfa 164, który jest pierwszym modelem pod nadzorem Fiata.

Współczesne samochody Alfy Romeo

Końcówka drugiego tysiąclecia jest bardzo dobrym okresem w dziejach Alfy Romeo. Powstają liczne modele, w tym przede wszystkim w 1997 r. Alfa Romeo 156, zdobywca tytułu Car of the Year 1998, i Alfa Romeo 147 - Samochód Roku 2001. I choć stosunkowo często pojawiały się pogłoski o sprzedaży Alfy Romeo przez Fiata (m.in. zainteresowanie wyrażał Volkswagen), to jednak do żadnej transakcji nie doszło. 

W 2014 r. wprowadzony został plan rewitalizacji Alfy Romeo, który miał ożywić sprzedaż marki, głównie dzięki wprowadzeniu do oferty większej liczby nowych modeli. W 2016 r. pojawia się nowa generacja Alfy Romeo Giulia, a także pierwszy SUV w historii tej marki, czyli Alfa Romeo Stelvio.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Alfa Romeo

Sprawdź co kierowcy
myślą o Alfa Romeo

Oceny Aut 3 175 ocen

2,9
~Kamil, Małopolska
Coupe 1750 TBi 16v 200KM 147kW
Alfa Romeo Brera
Samochód jak sądziłem kupiłem z pewnego źródła, salon Polska itp. prawdę mówiąc sam nie wiem czego oczekiwałem bo jak ktoś kupuje takie auto to nie po to raczej żeby jeżdzić tylko po bułki do sklepu i nie pałować go przy każdej możliwej okazji, niestety w moim przypadku po kilku tysiącach okazało się, że auto było sprytnie podrobione przed sprzedażą, po pierwszej zimie wyszła rdza na nadkolach, przekładnia kierownicza nie wspominając o elektronice, co chwilę pojawia się inny błąd, pozytywne opinie na portalu to chyba od ludzi, którzy kupili Brerę i chcą się jej pozbyć, doradzam kupować głową a nie sercem, bo serce mówi, żeby kupić a rozum później widzi, że auto kosztowało niby 30000 tysięcy, a na naprawy trzeba wydać kolejne 20000 i nie ma pewności, że to wystarczy. Doradzam sprawdzać samochód na zimnym silniku, ja niestety tego nie zrobiłem, u mnie gośćnie chciał się spotkać pod domem, tylko musiał dojechać do firmy i tam miałem go oglądać jak się poźniej okazało zadyma pod to żeby silnik był dobrze rozgrzany i żeby nie było słychać stuków na zimnym silniku. Dla mnie Brera jest ok, ale od 1 właściela.
4,5
~Mr. Green
Hatchback 5d Facelifting 2016 1750 TBi 240KM 177kW
Alfa Romeo Giulietta Nuova II
Alfa Romeo... albo się ją kocha albo nienawidzi. Samochód w 100% spełnił oczekiwania. Stosunek jakość cena przemawia za alfą. Samochód który jest jeszcze w starym stylu, dość surowy na tle nowej konkurencji dający dużą frajdę z jazdy ale również czucie samochodu co jest bardzo ważne. Świetne wyważenie, czuć jak elektroniczna szpera dociąga samochód w zakręcie a przy odpowiednim balansie możemy zarzucić tyłem. Spalanie średnie z 10tyś 12l. konkurencja jest oszczędniejsza. Pomimo upływu lat samochód nadal zwraca uwagę i cieszy oko. Super hamulce lepsze niż GTI. Jak dla mnie jedyne minusy to za duża i źle wyprofilowana kierownica, oraz gubiąca się i nie zawsze posłuszna skrzynia. DSG działa lepiej.
3,6
~sipod
Hatchback 1.6 i 16V T.Spark 120KM 88kW
Alfa Romeo 147
Generalnie bardzo fajne autko. 120km w takim małym aucie daje lekkie przyśpieszenie, wiadomo nie jest to żadne turbo ale zrywa się fajnie spod świateł i wystarcza w zupełności. Zawieszenie mimo iż twarde to u mnie w mieście sprawdza się bardzo fajnie, wyjątek to miejsca z kostką brukową gdzie czuć wszystko. Trzymanie się drogi na zakrętach to kolejny plus :) Za tą cenę stosunek jakość/cena wypada bardzo fajnie, jeżeli szukacie auta do jazdy głównie po mieście to daje całkiem sporo frajdy :) W trasie też poleci te 180 jak ktoś chce pocisnąć, aczkolwiek nie polecam bo w tej klasie aut tłumienie odgłosów silnika i zewnętrznych nie istnieje. Minus za elektrykę, drobne pierdołki ale irytujące jak nagle nie działająca zapalniczka/światełko bagażnika itp. Z poważnych usterek nie doświadczyłem niczego co nie było zużyte eksploatacją. Raz mi spadła linka skrzyni biegów jak auto na biegu pod górkę zostawiłem i to tyle w sumie. Cała reszta napraw to eksploatacja czyli zawieszenie/hamulce/tarcze/opony itp. Same ceny części niestety dość drogie. Jeszcze jeden minus, który mi się nasuwa to żłopanie oleju także nie katować go na zimnym i jakoś to będzie, ten silnik ma to do siebie że trzeba go rozgrzać.

Testy zderzeniowe Alfa Romeo

Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Alfa Romeo przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena