Szukaj

Informacje o Alfa Romeo

Włoska marka Alfa Romeo, której korzenie sięgają pierwszych lat XX w., od 1986 r. wchodzi w skład koncernu Fiat (obecnie Fiat Chrysler Automobiles). Modele tej marki zawsze wyróżniały się ponadprzeciętną urodą oraz sportowymi aspiracjami.

Historia Alfy Romeo

Alfa Romeo to włoska marka z siedzibą w Turynie. Jej historia zaczęła się w 1906 r. Początkowo pod nazwą Società Anonima Italiana Darracq (SAID) firma montowała francuskie samochody Darracq. W 1909 r. zakład został przejęty przez grupę Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (ALFA) i już w kolejnym roku powstaje model Alfa 24 HP. Wyprodukowany w liczbie 300 egzemplarzy miał pod maską 4-litrowy silnik o mocy 42 KM. Już w następnym roku wziął udział w rajdzie Targa Florio, choć wówczas jeszcze bez sukcesów. Na bazie modelu 24 HP powstały kolejne modele, m.in. Alfa 15 HP Corsa, 15-20 HP oraz 12 HP. Jednak pierwszym prawdziwie sportowym modelem jest 40-60 HP z 6-litrową jednostką o mocy 70 KM (82 KM miały wersje rajdowe). Wkrótce model ten zdobywa pierwsze miejsce w swojej kategorii w rajdzie Parma-Bercetto (1913), a w latach 1920-1921 wygrywa wyścigi na torze Mugello.

W 1915 r. kierownictwo nad firmą przejmuje Nicola Romeo (przemysłowiec pochodzący z Neapolu), który nabywa większościowy pakiet akcji firmy, i po zakończeniu wojny zmienia nazwę na Alfa Romeo. Wprawdzie 10 lat później (1928 r.), ze względu na rozbieżność interesów, odchodzi od firmy, to jednak nazwa Alfa Romeo przetrwała w niezmienionej formie do dziś.

Lata dwudzieste to ciąg dalszy udziału Alfy Romeo, z coraz większym sukcesem, w różnych rajdach. Debiutują m.in. modele RL (1922) i jego tańszy, a zarazem słabszy odpowiednik RM (1923). Jednak prawdziwym hitem w tamtych czasach staje się wyprodukowany w 1925 r. model P2. To pierwszy model Alfy Romeo z ośmiocylindrowym silnikiem o mocy 140 KM (pod koniec swojej produkcji w 1930 r. dysponował już 175 KM) i pierwszy, który zdobył tytuł mistrzowski. Pod koniec tej dekady pojawia się jeszcze jeden model - mały, lekki i tani - Alfa Romeo 6C w dwóch wersjach 1500 (1927 r.) i nieznacznie mocniejszej 1750 (1929 r.).

W 1932 roku następuje ponowna zmiana właścicieli Alfy Romeo (nowym właścicielem staje się Instytut Odbudowy Przemysłu, czyli tak naprawdę państwo) i włoska marka oficjalnie została wycofana z rajdów. Ciągle jednak, tyle że w barwach Ferrari, różne modele Alfy Romeo biorą udział w wyścigach odnosząc liczne sukcesy. W tym też czasie na rynku pojawia się ośmiocylindrowa Alfa Romeo 8C. Jednocześnie wprowadzono produkcję masową, a do oferty dołączyły pierwsze samochody ciężarowe, a także autobusy. W 1938 r. światło dzienne ujrzała Alfa Romeo 158, popularnie określana jako Alfetta. Model ten dwukrotnie w latach 1950-51 (już jako 159) zdobył tytuł mistrza świata w Formule 1.

Modele Alfy Romeo po wojnie

Po zakończeniu II wojny światowej Alfa Romeo mocniej stawia na produkcję seryjną tańszych i bardziej dostępnych modeli. Przykładem takiego auta jest Alfa Romeo 1900. Największym hitem w powojennej historii Alfy Romeo jest jednak Giulietta, w którym to modelu po raz pierwszy zastosowano nazwę, a nie symbol. Giulietta jest mała, praktyczna, a przy tym bardzo ładna (zaprojektowana przez studio projektowe Bertone). Produkowana w latach 1954-62 dostępna jest w różnych wersjach nadwoziowych - Sprint coupe, Spider, Saloon oraz Sprint Special i SZ.

Nie mniej popularna od Giulietty jest jej następczyni, czyli model Giulia, która produkowana była w latach 1962-1976. W wersji standardowej (Sprint i Spider) Giulia zapewniała sporą szybkość i zwrotność w ruchu miejskim. Dla zapaleńców przygotowane zostały także odmiany specjalnie modelu, czyli SS, T.I., TZ czy wreszcie GTA. Alfa Romeo GTA (od 1968 r. był to już całkowicie odrębny model) powstała we współpracy Bertone i Giugiaro i było autem przeznaczonym dla wielbicieli sportów samochodowych. W 1964 r. założony został dział Autodelta, którego zadaniem było przygotowanie samochodów rajdowych w oparciu o modele seryjne, a także praca nad całkowicie nowymi konstrukcjami.

Lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte są okresem sporych problemów finansowych Alfy Romeo, dlatego też w 1986 r. marka ta zostaje sprzedana Grupie Fiata. W tym czasie na drogi trafiają takie modele jak w 1985 r. Alfa 75 (następca Giulietty) oraz w 87 r. Alfa 164, który jest pierwszym modelem pod nadzorem Fiata.

Współczesne samochody Alfy Romeo

Końcówka drugiego tysiąclecia jest bardzo dobrym okresem w dziejach Alfy Romeo. Powstają liczne modele, w tym przede wszystkim w 1997 r. Alfa Romeo 156, zdobywca tytułu Car of the Year 1998, i Alfa Romeo 147 - Samochód Roku 2001. I choć stosunkowo często pojawiały się pogłoski o sprzedaży Alfy Romeo przez Fiata (m.in. zainteresowanie wyrażał Volkswagen), to jednak do żadnej transakcji nie doszło. 

W 2014 r. wprowadzony został plan rewitalizacji Alfy Romeo, który miał ożywić sprzedaż marki, głównie dzięki wprowadzeniu do oferty większej liczby nowych modeli. W 2016 r. pojawia się nowa generacja Alfy Romeo Giulia, a także pierwszy SUV w historii tej marki, czyli Alfa Romeo Stelvio.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Alfa Romeo

Sprawdź co kierowcy
myślą o Alfa Romeo

Oceny Aut 3 247 ocen

4,0
~Dolomit233
Sedan 1.9 JTS 160KM 118kW
Alfa Romeo 159
Auto ogólnie złe nie jest, ale "nie ma zbytnio czym jechać". Moc jest zbyt mała, do 100-120 km/h auto jakoś jedzie, ale powyżej ( obojętnie czy na 5 czy na 6 biegu, to tyle że się jedzie, nie przyspiesza jakoś dalej ). Mówili mi niektórzy na grupie, że u nich bez problemu jedzie 200, no u mnie jakoś nie za bardzo. Wymieniony rozrząd, przepływomierz, filtr powietrza i nieszczególnie to pomogło pod względem lepszego przyspieszania. Ogólne wrażenia z jazdy niby ok, ale spalanie duże ( komputer pokazywał 10.6 przez dłuży czas, ostatnio tylko 11.2-11.4 i się nie zmniejsza, a nie jestem jakimś ostrym kierowcą ). Auto było kupione na oponach 18, zmienione były na 16, mniejsze spalanie raczej się nie zrobiło, przyspieszenie nie wzrosło. Może ktoś z użytkowników ma podobne odczucia, wyższych JTS-ów i tak bym nie kupił ( jeszcze większe spalanie, opłaty, etc. )
3,6
~tosemjo
Sportwagon 2.4 JTDM 20v 200KM 147kW
Alfa Romeo 159
Moja wersja to 2,4 jtdm 210 km Q4 nie ma jej w tabelce wiec dodaje tutaj. Jak szukałem balem się bo to alfa, ale po przejechaniu 14 tyś w 7 miesięcy mogę powiedzieć, że to dobry wybór, auto bez awaryjne, alternatora nie liczę, został zalany moja wina, super się prowadzi, ja mam założone sprężyny bilstein, auto obniżone o 30 mm w stosunku do serii, zaleta- lepiej się prowadzi, wada- każdy próg to potencjalny morderca. Fajny napęd, torsen można w zimę się trochę pobawić. Moim zdaniem, największą wadą alfy jest to, że to alfa, każdy dźwięk inny niż zwykle, budzi obawę bo się człowiek nasłuchał głupot, choć nic się nie dzieje, dajemy inny znaczek i będzie przebój. Żeby nie było, nie jestem fanatykiem alfy, rok i na handel, czas na coś innego. Generalnie podoba ci się 159, bierz nie słuchaj innych, ale tylko diesla i ciesz się jazdą. Warto.
4,6
~Ramses
Sedan 2.0 Turbo 200KM 147kW
Alfa Romeo Giulia II
Jest fantastyczna! Tego auta nie ocenia się w kategorii lepszy-gorszy, czy jakie tam ma wady vs zalety. To jest po prostu gra na emocjach! Giulia ma w sobie ten cudowny magnetyzm, który przyciąga, każdego miłośnika motoryzacji - petrolhead'a. Nie byłem żadnym fanem Alfy i nigdy wcześniej nawet nie myślałem o zakupie auta tej marki. Wszystko się zmieniło po pierwszej jeździe Giulią Veloce. To właśnie wtedy pierwszy raz pomyślałem sobie - chcę to mieć! Cała moja ocena jest całkowicie subiektywna i odwołuje się jedynie do moich wrażeń i emocji.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Alfa Romeo przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena