Szukaj

Informacje o Alfa Romeo

Włoska marka Alfa Romeo, której korzenie sięgają pierwszych lat XX w., od 1986 r. wchodzi w skład koncernu Fiat (obecnie Fiat Chrysler Automobiles). Modele tej marki zawsze wyróżniały się ponadprzeciętną urodą oraz sportowymi aspiracjami.

Historia Alfy Romeo

Alfa Romeo to włoska marka z siedzibą w Turynie. Jej historia zaczęła się w 1906 r. Początkowo pod nazwą Società Anonima Italiana Darracq (SAID) firma montowała francuskie samochody Darracq. W 1909 r. zakład został przejęty przez grupę Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (ALFA) i już w kolejnym roku powstaje model Alfa 24 HP. Wyprodukowany w liczbie 300 egzemplarzy miał pod maską 4-litrowy silnik o mocy 42 KM. Już w następnym roku wziął udział w rajdzie Targa Florio, choć wówczas jeszcze bez sukcesów. Na bazie modelu 24 HP powstały kolejne modele, m.in. Alfa 15 HP Corsa, 15-20 HP oraz 12 HP. Jednak pierwszym prawdziwie sportowym modelem jest 40-60 HP z 6-litrową jednostką o mocy 70 KM (82 KM miały wersje rajdowe). Wkrótce model ten zdobywa pierwsze miejsce w swojej kategorii w rajdzie Parma-Bercetto (1913), a w latach 1920-1921 wygrywa wyścigi na torze Mugello.

W 1915 r. kierownictwo nad firmą przejmuje Nicola Romeo (przemysłowiec pochodzący z Neapolu), który nabywa większościowy pakiet akcji firmy, i po zakończeniu wojny zmienia nazwę na Alfa Romeo. Wprawdzie 10 lat później (1928 r.), ze względu na rozbieżność interesów, odchodzi od firmy, to jednak nazwa Alfa Romeo przetrwała w niezmienionej formie do dziś.

Lata dwudzieste to ciąg dalszy udziału Alfy Romeo, z coraz większym sukcesem, w różnych rajdach. Debiutują m.in. modele RL (1922) i jego tańszy, a zarazem słabszy odpowiednik RM (1923). Jednak prawdziwym hitem w tamtych czasach staje się wyprodukowany w 1925 r. model P2. To pierwszy model Alfy Romeo z ośmiocylindrowym silnikiem o mocy 140 KM (pod koniec swojej produkcji w 1930 r. dysponował już 175 KM) i pierwszy, który zdobył tytuł mistrzowski. Pod koniec tej dekady pojawia się jeszcze jeden model - mały, lekki i tani - Alfa Romeo 6C w dwóch wersjach 1500 (1927 r.) i nieznacznie mocniejszej 1750 (1929 r.).

W 1932 roku następuje ponowna zmiana właścicieli Alfy Romeo (nowym właścicielem staje się Instytut Odbudowy Przemysłu, czyli tak naprawdę państwo) i włoska marka oficjalnie została wycofana z rajdów. Ciągle jednak, tyle że w barwach Ferrari, różne modele Alfy Romeo biorą udział w wyścigach odnosząc liczne sukcesy. W tym też czasie na rynku pojawia się ośmiocylindrowa Alfa Romeo 8C. Jednocześnie wprowadzono produkcję masową, a do oferty dołączyły pierwsze samochody ciężarowe, a także autobusy. W 1938 r. światło dzienne ujrzała Alfa Romeo 158, popularnie określana jako Alfetta. Model ten dwukrotnie w latach 1950-51 (już jako 159) zdobył tytuł mistrza świata w Formule 1.

Modele Alfy Romeo po wojnie

Po zakończeniu II wojny światowej Alfa Romeo mocniej stawia na produkcję seryjną tańszych i bardziej dostępnych modeli. Przykładem takiego auta jest Alfa Romeo 1900. Największym hitem w powojennej historii Alfy Romeo jest jednak Giulietta, w którym to modelu po raz pierwszy zastosowano nazwę, a nie symbol. Giulietta jest mała, praktyczna, a przy tym bardzo ładna (zaprojektowana przez studio projektowe Bertone). Produkowana w latach 1954-62 dostępna jest w różnych wersjach nadwoziowych - Sprint coupe, Spider, Saloon oraz Sprint Special i SZ.

Nie mniej popularna od Giulietty jest jej następczyni, czyli model Giulia, która produkowana była w latach 1962-1976. W wersji standardowej (Sprint i Spider) Giulia zapewniała sporą szybkość i zwrotność w ruchu miejskim. Dla zapaleńców przygotowane zostały także odmiany specjalnie modelu, czyli SS, T.I., TZ czy wreszcie GTA. Alfa Romeo GTA (od 1968 r. był to już całkowicie odrębny model) powstała we współpracy Bertone i Giugiaro i było autem przeznaczonym dla wielbicieli sportów samochodowych. W 1964 r. założony został dział Autodelta, którego zadaniem było przygotowanie samochodów rajdowych w oparciu o modele seryjne, a także praca nad całkowicie nowymi konstrukcjami.

Lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte są okresem sporych problemów finansowych Alfy Romeo, dlatego też w 1986 r. marka ta zostaje sprzedana Grupie Fiata. W tym czasie na drogi trafiają takie modele jak w 1985 r. Alfa 75 (następca Giulietty) oraz w 87 r. Alfa 164, który jest pierwszym modelem pod nadzorem Fiata.

Współczesne samochody Alfy Romeo

Końcówka drugiego tysiąclecia jest bardzo dobrym okresem w dziejach Alfy Romeo. Powstają liczne modele, w tym przede wszystkim w 1997 r. Alfa Romeo 156, zdobywca tytułu Car of the Year 1998, i Alfa Romeo 147 - Samochód Roku 2001. I choć stosunkowo często pojawiały się pogłoski o sprzedaży Alfy Romeo przez Fiata (m.in. zainteresowanie wyrażał Volkswagen), to jednak do żadnej transakcji nie doszło. 

W 2014 r. wprowadzony został plan rewitalizacji Alfy Romeo, który miał ożywić sprzedaż marki, głównie dzięki wprowadzeniu do oferty większej liczby nowych modeli. W 2016 r. pojawia się nowa generacja Alfy Romeo Giulia, a także pierwszy SUV w historii tej marki, czyli Alfa Romeo Stelvio.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Alfa Romeo

Sprawdź co kierowcy
myślą o Alfa Romeo

Oceny Aut 3 377 ocen

4,4
~M
Alfa Romeo GT II
Coupe 1.9 MultiJet 16v 150KM 110kW
Samochód idealny dla młodych: coupe, ale praktyczne, ma moc, ale oszczędny, w dodatku komfortowy, pojemny, ładny, oryginalny, bardzo stabilny i niezawodny (jak dotąd), nawet na trasach liczących kilka tysięcy kilometrów. Trafić na drugą GT to rzadkość, więc do tego dochodzi satyswacja wewnętrzna, że dorwałeś/aś taki okaz :) Posiadam Alfę sprowadzoną 4 lata temu z Italii, książka serwisowa jest wypełniana od nowości, zero rdzy. Trafił mi się naprawdę zadbany egzemplarz i trudno się do czegokolwiek przyczepić. Ale szukaliśmy bardzo długo i warto było czekać na tę jedyną, zamiast decydować się na pierwszego lepszego szrota (a przerobiliśmy ich masę, dlatego ostrzegam - rzeczoznawca i wybredność są kluczami do sukcesu).
3,6
~krokiet97
Alfa Romeo 147
Hatchback 1.6 TS 16v 105KM 77kW
Auto trzeba lubić, ale ja je lubiłem. Świetne wrażenie robi wygląd, do dziś się z tymi autami oglądam. Od strony technicznej jest fajne wrażenie, ale w praktyce straszny wrażliwiec z tego auta. Ja akurat miałem egzemplarz po remoncie silnika, ale współczuję poprzedniemu właścicielowi kosztów. Od siebie musiałem często robić zawieszenie, bo to auto nie ma go na nasze drogi, zbyt delikatne. Co do silnika to bez zarzutów, pracował przez 2 lata jak należy. W środku fajne wykonanie, robiące fajne wrażenie -ale znów, niestety słaba jakość i psują się bzdurki jak jakieś plastikowe części odpadające po dłuższym czasie i awarie typu silniczek podnoszenia szyby. Chociaż mimo tych drobnych awarii to elektronika jako taka nie zawodziła ogólnie. Co do wrażeń z jazdy, to jest to typowe auto do miasta, bo na trasie czuć jak w małej wyścigówce - przy 120 km/h czuć jakby się jechało w innym większym 170 km/h - głównie przez niskie położenie na drodze i słabe wyciszenie.
3,0
~Pomyłka
Alfa Romeo Stelvio
SUV Facelifting 2023 2.0 GME Turbo 280KM 206kW
Generalnie ten samochód to duże rozczarowanie. Trudno znaleźć jakąś cechę, która wyróżniałoby to auto in plus. Jeździłem wieloma samochodami, żaden nie był oczywiście idealny, każdy miał jakieś minusy wady jak i zalety ale w Alfie Romeo naprawdę tych wad jest sporo, zalet zaś brak i to jest to rozczarowanie. Po kolei. Zawieszenie - jest tak twarde i sztywne, że kierowca rzuca w środku jak workiem z ziemniakami. Komfortu jest zero, jazda po zwyklej drodze to męka, auto wręcz zniechęca do rozwijania wyższych prędkości największa bajka to całe gadanie o wspaniałym prowadzeniu się auta i konieczności czucia drogi. Samochód jest czuły na boczny wiatr, majta nim na boki jak zabawką i kierowca non stop musi kontrować to w jedna to w druga stronę. Do tego twarde i niewygodne siedzenia (siedzenia sportowe jedne z najgorszych jakie miałem ), po dłuższych trasach wychodzę z samochodu zmęczony i obolały. Nawigacja to totalna porażka, to więcej niż wstyd dla takiej marki. Rozdzielczość zegarów i wskaźników jak w starym IBM. Nagłośnienie jak z lat 80 dźwięk nie ma przestrzeni. Światła bez rewelacji praca asystenta słaba Naprawdę światła w Octavi o3 mojej żony są o generacje wyżej. Skrzynia przeciętną ( podobno genialna , ale tylko podobno ) przy zmianie przełożeń czuć szarpnięcia, zwłaszcza przy redukcji w dół, dojeżdżasz do ronda czy skrzyżowania, odpuszczasz gaz i delikatnie hamujesz i czuć jak za każdym razem skrzynia redukuje w dół i silnik pcha mocniej samochód w przód i musisz mocniej nacisnąć na hamulec, aby utrzymać tempo hamowania. Spalanie bardzo szybko rośnie wraz ze wzrostem prędkości a wmieście tragedia 14 - 18 litra spokojna jazda Generalnie jak napisałem na wstępie, jest to wielkie rozczarowanie. To chyba jest tak, że albo jesteś fanem i łykasz wszystko od Alfy , albo patrzysz na to krytycznie i odkrywasz, że krój jest nagi.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Alfa Romeo przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena